Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 22 Maalis 2019, 04:59



Vastaa viestiin  [ 2179 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 40, 41, 42, 43, 44
Sekalainen koeajoketju 
Kirjoittaja Viesti
Avatar

Liittynyt: 18 Heinä 2006, 13:49
Viestit: 921
Paikkakunta: Helsinki
Auto: AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Alfistipohjoosesta kirjoitti:
Ku vuoden vetkutellu niin mitäs sitä enää hötkyilemään. Juosta karkuun vai liikkeeseen?


Tuossa on ainakin pitkä keskusteluketju aiheeseen A6 4F liittyen: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=65195

Tuon ikäiset on ihan yksilöitä. Voi olla viattomia tai sitten ei. Yleensä ei. Yksi iso (ja auton arvoon nähden kallis) vikakohde jäi vielä huomioimatta. Vaikka laatikko on ZF6HP:n niin ei se silti ihan ongelmaton ole Audissakaan: http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=167110. Aiheeseen liittyvää keskustelua tässäkin: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=32189

Audiclubin foorumilta yleensä löytyy apua tai tietoa niiden korjaamosuositusten lisäksi. Ei tosin pidä hätkähtää jos apua ei tule ilman vikakoodeja koska niistä selvää yleensä todella paljon ja ilman koodeja korjaaminen on puhdasta arvailua.

Tuon Audi-yhteisön hyvä puoli on erilaiset ajotapahtumat, jotka pääsääntöisesti eivät maksa jäsenelle mitään. Tuossa tämän vuoden kalenteri:

2.2. Jämi ACF Winter Driving School
22-23.2. Rovaniemi
9.3. Mäntyharju
23.3. Levi
4-5.5. Classic Motor Show
5.5. Alastaro
xx.6. Nürburgring omatoimimatka (päivämäärät varmistuvat myöhemmin)
15.6. Kesäcruising
27.7. Ahvenisto
31.8. Pärnu
5.10. Alastaro


07 Tammi 2019, 16:47
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 24 Huhti 2013, 15:56
Viestit: 2194
Paikkakunta: Pori
Auto: .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
164 3.0 V6 -91
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Ei voi olla kommentoimatta kun juuri ollu nyt viime viikosta asti ajossa tuollanen automaatti 3.0 TDI Quattro A6, pari vuotta vanhempaa mallia mutta samaa koria. Antaa kyllä hienon kyydin ikä- ja hintaluokassaan sekä nelikko vetää hienosti talvisissa olosuhteissa, yllättävänkin takapainotteisesti halutessa. Ei tosin säväytä itseä muuten niin että tällä sen enempää muuten vaan lähtisi ajelemaan mutta työmatkaa ollut kyllä mukava ajaa vrt esim 156:een. Jotain vikoja tässä yksilössä ilmennyt; sahaa kylmänä normaalia kauemmin ennenkuin käynnistyy sekä kuskin puoli puhaltaa kuumaa vaikka säätäis kylmälle.

_________________
Noni


07 Tammi 2019, 21:09
Profiili
Avatar

Liittynyt: 18 Heinä 2006, 13:49
Viestit: 921
Paikkakunta: Helsinki
Auto: AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Macela kirjoitti:
Ei voi olla kommentoimatta kun juuri ollu nyt viime viikosta asti ajossa tuollanen automaatti 3.0 TDI Quattro A6, pari vuotta vanhempaa mallia mutta samaa koria. Antaa kyllä hienon kyydin ikä- ja hintaluokassaan sekä nelikko vetää hienosti talvisissa olosuhteissa, yllättävänkin takapainotteisesti halutessa. Ei tosin säväytä itseä muuten niin että tällä sen enempää muuten vaan lähtisi ajelemaan mutta työmatkaa ollut kyllä mukava ajaa vrt esim 156:een. Jotain vikoja tässä yksilössä ilmennyt; sahaa kylmänä normaalia kauemmin ennenkuin käynnistyy sekä kuskin puoli puhaltaa kuumaa vaikka säätäis kylmälle.


Tuossa infoa tuosta kuskin paahtamisesta.

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=86919

Ongelman ydin on vesivettiili, joka kannattaa vaihtaa.

Lainaa:
Vaihdossa menee 15min- ääretön, riippuen tekijästä.
Vaihdon jälkeen järjestelmän ilmaus ja vähän nestettä lisää.
Pari ilkeää letkuklemmaria löytyy, joihin on hyvä olla niille tarkoitetut pihdit.


07 Tammi 2019, 22:08
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 24 Huhti 2013, 15:56
Viestit: 2194
Paikkakunta: Pori
Auto: .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
164 3.0 V6 -91
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
^ Kappas, no tuohan on selvä tapaus, kiitos.

_________________
Noni


07 Tammi 2019, 22:27
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Viestit: 4446
Paikkakunta: Loimaa
Auto: Ex: Alfetta sedän, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Se tuossa koeajossa nousi hieman kysymykseksi että ovatko hieman äänekkäitä? Oli kyllä jotku halppis nastat mutta toisaalta asfaltti ei ollut sula. Mielestäni ei ollut laakeri ääni kun pysyi niin tasaisena eikä ollut oikein suuntaa. Sellainen yleis "vollotus".
Takapainoisuus oli kyllä plussaa ja mielestäni juuri sopivasti. Olen varsin kädetön viemään autoa mitenkään kovaa tai näyttävästi mutta tuossa ainakin tuntui että auto meni siihen asentoon että tuntui makealta ja kaasua oli helppo annostella.

_________________
Spider,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)


08 Tammi 2019, 11:02
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 30 Syys 2008, 23:58
Viestit: 2007
Vastaa lainaamalla
Viesti Sekalainen koeajoketju
Bemarin puskuria kolhittiin, joten auto maalaukseen ja sijaisautoa alle tötöilijän vakuutuksista.

(Vein auton tänään korjaukseen, mutta jo perjantaina epäonni kurvasi vanhan Opelin muodossa baijerilaisen kylkeen ja jätti painauman takaoveen. Asiat laitettiin virkakoneiston rattaisiin, koska Opelin ratin taakse istunut seniili pappa ei tunnustanut tapahtunutta. Onneksi tapahtuman näki kaksi ulkopuolista.)

Sijaisautoksi kuin pyytämättä tuli myös Opel. Rüsselsheimin malliston isommasta päästä eli Grandland X -satumaasturi valtavalla 1,2-litraisella bensakoneella ja kuusivaihteisella automaatilla. Koska keli oli aavistuksen liukas pitkin päivää en oikeastaan edes kaivannut voimaa enempää vaan tuntumaa ja pitoa! Nelivetoa näissä ei juuri koskaan taida olla.

24900 näytti ajokilometrit, mutta aamun -20c pakkasessa edestä kuului natinaa tuulilasin kulmasta muutoin varsin hiljainen matkavauhdissa. Pikkumoottori piti ikävän kuuloista korinankaltaista murinaa paikaltaan kiihdytettäessä. Alaspäin vaihtaessa osa vaihteista meni pienen töytäisyn voimalla. Lisäksi heiluntaa kuskin paikalla aiheutti auton aavistuksen pomputtavan huojuva käytös.

Kosketusnäyttö oli hieman kaukana eikä ratin painikkeet sijoittuneet yhtä miellyttävästi mitä baijerilaisessa. Penkki menetteli, vaikka on todennäköisesti malliston askeettisin manuualikammilla. Rattilämmitys vakiona? Kiitän!

Uusin Insignia on ainakin ulkoisesti näppärän näköinen Opelin mallistosta. Onko kyse ranskalaisesta geenistöstä (3008) vai muusta, mutta kauniiksi en tätä Opel Suurmaata kutsuisi. Kokonaisuutena asiansa hoitava tapaus, joskaan ei juuri fiiliksiä herättävä.

_________________
k u v i a | v i d e o t


22 Tammi 2019, 17:24
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 24 Syys 2015, 00:23
Viestit: 402
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Koeajettu Citroën DS5 1.6Thp A6

+ Moottori-vaihteisto toimii hyvin yhteen
+ Mukava jousitus vaikka sitä on haukuttu
+ Tilava

- rengasmelu
- ohjaus ehkä hiukan kevyehkö ja keskialueella ei tuntoa

Kokonaisuutena oikein kiva auto joka on tosi persoonallinen ja tilaakin löytyy, wow efektiä ei kuitenkaan tullut.


01 Helmi 2019, 16:54
Profiili

Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Viestit: 491
Paikkakunta: Helsinki
Auto: Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71

ex. Giulietta MA -11 ja 147 1,6 -02
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Ja eikös tuo THP-kone (BMW-tekniikkaa..) ole teknisesti huono, jota kannattaa välttää? Jakoketju kestää 40-70 tkm ja kaikenlaista muutakin ongelmaa...


01 Helmi 2019, 17:27
Profiili
Avatar

Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Viestit: 2317
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Onhan se toisiks heikoin moottori ikinä... Ainoastaan HNY (PureTech) on huonompi. :lol:

THP:sta 200 hp versio on OK.


01 Helmi 2019, 17:32
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 6976
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
BMW 335xiAT E91 '09

Tarjoutui tilaisuus pikaiseen koestukseen kaverin käyttöautolle.Manuaalipenkit oli vähän ankeet ja autosta puuttui kokonainen poljin, näkyvyys taaksepäin ja käyttökelpoinen tavaratila, mutta CIC-ajotietokone oli paljon vanhempaa CCC:tä modernimpi. Auto muuten oli varsin siisti ja olemukseltaan asiallinen, mutta koska 306-heppainen N54 -tuplaturbo on vakiona vähän laiska, on tätä yksilöä maltillisesti kutiteltu.

Ajolleenhan tälläinen on tuttua Bemaria - vakaa, helppo ja asiallinen. Ei sillai italialaisittain iloinen, mutta sillai saksalaisella tavalla jämerä. Valitettavasti renkaat oli selvästi huonot kun välillä pitoa piti vähän hakea, mutta pääsi sillä jotensakin liikkeelle ja myös perille asti.

Suattuapi olla, että jos vielä nykyisen jälkeen ostan Bemarin, saattaa seuraava yksilö olla ahdettu. Kyllä se ylipaine vaan kutosessakin tuo menemisen taikaa.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


02 Helmi 2019, 01:05
Profiili

Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11
Viestit: 526
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Jarsan kirjoitti:
Onhan se toisiks heikoin moottori ikinä... Ainoastaan HNY (PureTech) on huonompi. :lol:

THP:sta 200 hp versio on OK.


Koska palstatoveri Jarsanilla on selkeästi tietoa aiheesta niin tarkistetaanpa mitä pitäisi erityisesti huoltaa ja huolehtia Rouvan DS3 VTi 120 kilkuttimessa? Ilmeisesti ainakin maineeltaan parempi kone kuin THP 163?


02 Helmi 2019, 14:09
Profiili
Avatar

Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Viestit: 797
Auto: Fiat 500L, Twingo III
ex: Fiat 500 M-jet
Lancia Delta M-jet 1.6,
Alfa 156 2.0 TS sekä monta ranskista ym.
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Voi voi, tulipa ihan ohimennen törmättyä mukavaa autoon: Citroen C4 e-Hdi ETG6 Intensive 2015
+ hiljainen, nannaa maantiellä ja kuin pumpulissa päästelisi. Ei edes viereisen kaistan autot paljoa kuulu sisälle.
+ helppous liikenteessä, hyvä näkyvyys eteen ja sivuille, suuntavakaus ja pehmeästi vääntävä kone
+ takana jo 160tkm ja näytti kuin uudelta sisältä, että ulkoa. Lisävalot oli melko lailla maailmaa nähneet, ja heti teki mieli kiskoa pois nokkaa rumentamasta
+ varovainen plussa myös tuolle robottivaihteistolle. Olen huomannut, että hitaus ja nyökkinen eivät itseäni haittaa, kun etuna on se, että ei tartte itse heilua kepin varressa. Silti, 1-2 vaihteiden välissä on melko pitkä tuumaustauko, isommilla pelaa kuin ajatus.
+ ohjaus on vissiin sähköhydraulinen ja kyllä se maar erilaiselta tuntuikin. Sähkömoottorin avustuksen kulmikkuudesta ei tietoakaan.
+ varustetasohan tuossa on kohdallaan. Tehdasnavi, tutkat edessä ja takana, liekö pysäköintiavustinkin. Mahtaakohan näissä olla vielä se "hajustin"?
+/- istuin on mukava, mutta selkänojan pehmeys arveluttaa. Tuleeko selkä kipeäksi..?

Hintaahan näillä ei ole sitten mitään. Joskus kuulin, että noita HDI ykskutosia on vain kahdenlaisia, toiset on rikki ja toiset odottavat rikki menemistään. Mutta olikohan tuo 16V-version hokema, näissä uudemmissa on vissiin 8V-kansi. Ja että öljyistä tarkka. Tällä kyseisellä yksilöllä ölpät vaihdettu 20-25tkm välein. Uskaltaiskohan rakastua ranskalaiseen ja jos, mitä noista olisi hyvä tietää? I gen. C4 tais olla melko pommi autoksi, mutta liekö tämä II gen sitä samaa sarjaa?


02 Helmi 2019, 20:30
Profiili

Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Viestit: 491
Paikkakunta: Helsinki
Auto: Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71

ex. Giulietta MA -11 ja 147 1,6 -02
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Komppaan Citikan mukavuuden; 5 kk ehdin viime vuonna omistaa 2016 mallisen automaatti PureTechin 130 hv. Mukavaa kyytiä, hiljainen, ajo-ominaisuudet leppoisat, mutta eivät yllä Giuliettan tasolle.
Automaatti (perinteinen Aisin 6 vaihd.) toimi hienosti, ei venyviä lähtöjä tai vaihtoja, silti toimi pehmeän mukavasti.

Pari vuotta sitten vuokralla olleen diesel-Cactuksen robotista en tykännyt lainkaan... ahtaissa paikoissa peruuttelu/eteenpäin/peruuttelu ihan karmeaa. Ensin ei lähtenyt pakilla liikkeelle ja sitten suorastaan syöksähti, ei kiva jos yrität peruuttaa puolen metrin matkaa :evil: .


12 Helmi 2019, 21:48
Profiili

Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Viestit: 491
Paikkakunta: Helsinki
Auto: Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71

ex. Giulietta MA -11 ja 147 1,6 -02
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Koeajossa Fiat Punto 1,2 Active:

Kanarialla oli pari päivää vuokralla alle 2 tkm ajettu Punto. En tiennyt, että näitä enää edes tehdään :roll: .

+ uusi auto; kaikki toimi ja uuden tuoksu
+ pieni kulutus; n. 6,5l/100 km vuoristoteillä pienillä vaihteilla ajeltuna ja pari pätkää motaria n. satasen vauhtia
+ helppokäyttöisyys; kytkin-kaasu hyvä yhteensopivuus
+ kaukaa toimiva keskuslukituksen kauko-ohjaus (ainakin yli 30 m...)

- muovisuus
- huono laatuvaikutelma; valokatkaisimen kääntyvä osa heilui monta mm varressaan ja kääntäessä nappulan sisältä kuului ratiseva ääni
- voiman puute, vauhdin ylläpito moottoritiellä edellytti oikeasti aktiivista kaasun käyttöä
- iso kääntösäde
- turvattomuus? Moottoritila oli lähinnä tyhjää täynnä ja kaikki peltirakenteet oli todella ohuita/vähäisiä. Ei uskoisi, että tämä sai joskus 5 tähteä kolaritestissä. Nythän se oli saanut uudessa testissä pyöreät nolla tähteä...

Moottoritilasta löytyi Delphin sähköosia, joissa luki Made in Marrakech, Maroc...
Ei ollut kyllä Punto enää nykyaikainen pikkuauto, lähinnä tuli mieleen kehitysmaihin kohdennettu auto.
En voisi harkita ostamista edes kakkosautoksi, niin rimpula kuva siitä jäi, mikä on tietysti sääli. Näillä eväillä ihmisten mielikuva Fiatista ei ainakaan kohoa.


12 Helmi 2019, 22:06
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Kesä 2004, 21:34
Viestit: 3024
Auto: Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
peksu kirjoitti:
- turvattomuus? Moottoritila oli lähinnä tyhjää täynnä ja kaikki peltirakenteet oli todella ohuita/vähäisiä. Ei uskoisi, että tämä sai joskus 5 tähteä kolaritestissä. Nythän se oli saanut uudessa testissä pyöreät nolla tähteä...

Eipä se muovilla täyttäminen juuri turvallisuutta paranna? Ja nolla tähteä tuli jo paperilla, koska ei ole kaikkia mahdollisia avustimia vakiona. Tähtien määrällä ei ole enää välttämättä tekemistä itse törmäysturvallisuuden kanssa, vaan eniten painotetaan varusteita. En oikein tiedä, mikä tuossa on ollut ajatuksena, ehkä kaikki autot alkaa jo olla rakenteiltaan riittävän turvallisia?

Luulin noita tehdyn enää Italian markkinoille, mutta kai ne on myyneet niitä sitten vuokraamoille muuallakin. Vai tehtiinkös näitäkin Serbiassa Zastavan tehtailla, vai pelkästään vanhempaa koppaa?

_________________
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta


13 Helmi 2019, 14:02
Profiili

Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11
Viestit: 526
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Kuva

Koska Stelvio on Autokeskuksen arvaamossa odottamassa tuomiota niin alla on sijaisautona VW Touran 1.4 DSG, 2018 mallinen luulisin. 18 000km ajettu.

Ymmärrän miksi ihmiset ostavat näitä vaikka Rouva luonnehtiikin termillä "Death by boredom". Vekotin kohtuullisen hiljainen maantiellä vaikka nastat ovatkin alla, kulkee suunnilleen riittävästi perhekuljettimeksi, tilaa on sisällä enemmän kuin Stelviossa jonka ulkomitat ovat suuremmat, kulutus on OK ja ajettavuuskaan ei ole mikään katastrofi. Ainakaan kun ei yritä liikaa eikä odota liikaa.

Adaptiivinen cruisekin löytyy, tosin tutka on superherkkä muuraantumaan umpeen. Hieman aamusumua niin adaptiiivinen cruise putoaa pois ja ei edes tarjoa normaalia tasanopeussäädintä vaan ainoastaan "speed limiterin". Samaten ajonvakautus ja/tai sutimisen esto ovat herkkiä vilkuttamaan keltaista valoa. Varmaanki sitten "turvallinen"?

Anyway, jos lapset olisivat pieniä ja pitäisi roudata hieman enemmän kamaa niin tällainen olisi varmaankin OK kuljetin siinä kun jenkkilässä mini-van.


13 Helmi 2019, 15:54
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Touko 2011, 15:05
Viestit: 3146
Paikkakunta: Metsälä
Auto: Giulietta FL tct & BMW F34 LCI Ex: Giulietta T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
^Jotain varotuksia nyt enste - silmät! Oon joskus ajanut. Itkin suihkussa jälkeenpäin.

Lankomiehellä kun tuollainen oli, niin olin auttamassa kattotelineelle kaksi suksiboxia vierekkäin.

Do me right don't do me wrong
Treat me nice or I'll be gone
I know where to find the door
Ain't gonna play the crying game no more
Ain't gonna play the crying game no more


13 Helmi 2019, 16:20
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Syys 2008, 23:58
Viestit: 2007
Vastaa lainaamalla
Viesti Sekalainen koeajoketju
Kukas sitä toisaalla "kehui" vuokra-autofirmojen kalustoa. Oven maalauksen vuoksi sain Volvo V40 T2:n vm. 2018 ja mittarissa se 21tkm (!). Lounaissuomalaisessa talvikelissä eli perunapelolla käytön jäljet kuuluivat, kun etupäästä kävi ikävä kolina ja pauke ja jopa pakoputken satunnainen kolahtelu. Niin nuori ja vaalea skandinaavi, mutta jo sen verran elämää nähnyt ja kyytiä kokenut, että kuinkahan ensimmäinen tosiomistaja joutuu autoa huollattamaan?

Tykkäsin nahkapenkeistä ja pirteydestä kaupungissa. Muilta osin jäi valju kuva. Ulkonäkö nykyvolvoksi ruma. Start/stop on varsin hölmösti toteutettu, kun sammuttaa auton jo hieman ennen pysähtymistä!

Kuva

_________________
k u v i a | v i d e o t


13 Helmi 2019, 16:48
Profiili WWW

Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Viestit: 1715
Paikkakunta: Vantaa
Auto: kaasukattilalaitos
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
mutt kirjoitti:
En oikein tiedä, mikä tuossa on ollut ajatuksena, ehkä kaikki autot alkaa jo olla rakenteiltaan riittävän turvallisia?

Sepä se. Alkoi kaikki autot saada 4 tai 5 tähteä, niin piti keksiä jotain uutta. Turvavyöpiipittimistä annetut pisteet vielä ymmärrän, mutta nyt on menty pahasti metsään, kun tähtiä jaetaan pelkästään paperien perusteella, ilman käytännön kokeita. Siis onko rasti ruudussa kaistavahti, automaattinen jarrutus jne.

Jaa miksikö?
    - osa näitä turvajärjestelmistä on ihan pelletasoa, jo pelkkä pimeys voi olla iso ongelma, lumisateesta nyt puhumattakaan -> lyövät hanskat tiskiin silloin, kun niitä eniten tarvittaisiin
    - muutoinkin toimivuus voi olla sitä sun tätä (muistaakseni joku volkkari ei TM/Tuulilasi testissä aina muistanut jarruttaa… samoin tulee turhia hätäpaniikkireaktioita välillä)
    - todellinen hyöty, jos/kun kuskit totuttautuvat jättämään aivot narikkaan ja jättävät kaiken automaation varaan?

ABS jarrujen turvallisuushyöty jäi pieneksi, koska kuskit ”ulosmittasivat” sen ajamalla kovempaa. ECS kait ollut vähän parempi, vaikka senkin kanssa on samaa ilmiötä nähty.

Niin ja tuo Touran. Kollega hieman avannut syitä moisen keksinnön hankkimiseen. Valinnavara melko suppea, jos on 4 mukulaa, jotka eivät enää ole kapaloikäisia. Lisäbonuksena auto ei saa maksaa 50 k€ (muitakin rahareikiä olemassa :shock: ) ja se pitää pystyä tarpeen tullen änkemään Fiat 500 (sen alkuperäisen) mukaan mitoitettuihin pysäköintihalleihin esim. Tapiolassa.

Päältä on mikä on, mutta niin muutkin tilakotilot. Ylllättävän kivan tuostakin saa ruksimalla beigen sisustuksen.

_________________
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.


13 Helmi 2019, 18:47
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 6976
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
insinörtti kirjoitti:
Sepä se. Alkoi kaikki autot saada 4 tai 5 tähteä, niin piti keksiä jotain uutta. Turvavyöpiipittimistä annetut pisteet vielä ymmärrän, mutta nyt on menty pahasti metsään, kun tähtiä jaetaan pelkästään paperien perusteella, ilman käytännön kokeita. Siis onko rasti ruudussa kaistavahti, automaattinen jarrutus jne.


Ihan rehellisesti sitä tähtiskaalaa olisi voinut ihan vaan jatkaa, niin se kertoisikin vielä jotain. Nykyään "5 tähteä EuroNCAP:ssa" ei kerro mitään, kun pitää tietää minkä vuoden spekseillä se on mitattu. Parasta toki olisi, jos olisi selkeästi erilliset osa-alueet, joissa tähtiskaalaa jatkaisi - esim. passiivinen turvallisuus, aktiivinen turvallisuus, jalankulkija- yms ympäiristöturvallisuus. Just my 2 cents.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


13 Helmi 2019, 18:59
Profiili

Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11
Viestit: 526
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Koska Stelvio sai ainoastaan softapäivtyksiä ja recall items Autokeskuksessa niin se piti viedä huoltoon Filaroon. Sieltäpä tuli veikeä sijaisauto eli vm. 2003 156 1.8TS Super!

+ TS on iloisesti ja vapaanoloisesti kiertävä mylly
+ 15 vuotta vanhat Alfatex Super jakkarat ovat paremmat istua kuin 2018 malliset vastaavat
+ ajo-ominainaisuudet katuolosuhteissa ovat hyvät, ohjaus on nopea ja tarkka, jousitus toimii loogisesti

- muistelin että 156 on hiljainen mutta ainakin tämä yksilö nastarenkailla on äänekäs

Ja tämä kuuluisikin bongaus ketjuun niin mainittakoon että moottoritien rampilla takapuskuriin liimautui kauniin punainen GT.


19 Helmi 2019, 10:09
Profiili
Spiderman
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Viestit: 12080
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Scénic 2005, Opel patterimopo 2013
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Koeaja Insignia, they said.
Saat leffaliput, they said.

No minähän koeajan. Maanviljelijämalli 200-heppaisella bensaturbolla ja automaatilla, juu kyllähän tämä kuulostaa ihan peliltä. Ruuma on sen verran suuri että sinne voisi viikata nykyisen Amperan pelastusveneeksi. Takajalkatilaan meidän kuopus saattaisi eksyä. No, onneksi siinä on merkkiääni. Koeajoauton AGM-istuimet kutsuvat perslihat hellään mutta päättäväiseen syleilyynsä ja katseenkestävä komentosiltakin on ihan mukavaa vaihtelua Amperan Fisher Price -esitykseen verrattuna. Kyllähän tällä lähtisi aamuisin noutamaan tilille katetta kuudettakymmenettä maksuerää varten.

Ei muuta kuin pataa tulille ja vaihdetta silmään. Kevyt kiihdytys kaupan pihassa, ja... mikä tuo räklätys on? Tuota, ymmärsinköhän sen käyttövoima-asian jotenkin väärin? Nopea tarkastus auton perästä: TURBO. Se on Ooppelin kieltä ja tarkoittaa että auto on tarkoitus tankata vihreästä letkusta. No, tämä on vissiin tätä maailman pelastavaa downsizing-nykyaikaa sitten. Make love, not exhaust note.

Ring Trellä on iltapäiväruuhka pahimmillaan, sinne siis sekaan nykimään. Joo, tämä vaihteisto todellakin tuntuu nykivän. En tullut kysyneeksi mitä kirstu on syönyt mutta tämän koko- ja teholuokan autoista ainakin kuvittelisi löytävänsä öljyn viskositeettiin perustuvaa välitysten mukautusta eikä mitään nytkynnytkynrobottia. Myönnetään että suora vertailukohta on epäreilu, maallisen tomumajan päivittäiset siirtelyt kustannuspaikalle ja takaisin kun tulee hoidettua sähkömoottorin voimin. Erityisen hölmöltä tuntuu pysähtyneen jonon taas lähtiessä liikkeelle tapahtuva käynnistellään-etsitään vaihde-nostellaan kierroksia-liikutaan -proseduuri. Joo, saahan sen startnstopin napista pois mutta jonkinmoinen kulttuurishokki tämä oli silti.

Liikennemääristä johtuen ajettavuudesta tai suorituskyvystä ei sen kummempaa proosaa synny. Ratissa on vastetta, lapikasta kun oikaisee niin mennään kovempaa. Ihan jämäkän oloinen vekotus, paitsi että lastuaivo katsoi parhaakseen tarttua rattiin kun ajoin muka liian lähellä reunaviivaa. Ei tartte tulla neuvomaan stana, minä oon peruuttanutkin enemmän kuin sinä ajanut eteenpäin!

Jonkinmoista jämäkkyyden tunnetta tulee tavallaan rengasjyrinästäkin. Nastatkos tähän on sujautettu alle? Kaupan pihassa suoritettu visuaalinen mulkoilu paljastaa maltilliset 55-profiiliset kitkarenkaat. Minkähänlaista mökää tämä pitää jollain 20-tuumaisilla mateennahoilla?

Juu, tehdään vaan tarjous. Uhhuh, melko kallista. No leffalippuja sitten?

Ne oli loppu.

_________________
- Epäkelpokeräilijä -


07 Maalis 2019, 18:42
Profiili
Avatar

Liittynyt: 09 Loka 2009, 18:05
Viestit: 643
Paikkakunta: Valkeakoski
Auto: ex AR 156 V6 '98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Vuokrasin Saksassa viikoksi Fiat 500X:n. Varaus oli jollekin Golf-kokoluokan autolle ja sellainenhan tämä onkin, ehkä jopa sieltä vähän ahtaammasta päästä varsinkin tavaratilan suhteen.
Ajomäärä oli n.25Mm ja käyttövoimana bensiini. Ehkä jokin 1.4MA turbo siis. Renkaita en tarkistanut, mutta ajankohta huomioiden ehkä siellä jotkin keskieurooppakitkat pyöri.

+ Punainen väri
+ Hyvät etupenkit keskimittaiselle, selkävaivaisenakin jaksoi helposti ajaa parisataa kilometriä putkeen.
+ Uskaltaa ajaa mutkiin vaikka tämä on aika korkea hökötys
+ Puhelimen lataukseen löytyi USB, uconnectia en varsinaisesti testannut
+ Vaimea melu varauksin
+ Helppous ja vaivattomuus
+ Automaagi-ilmastointi toimi erittäin hyvin. Auto lämpeni nopeasti ja matkustamo pysyi tasaisen lämpimänä ilman mitään isoja puhinoita.
+ Bensatankissa ei ole mitään erillistä kierrettävää korkkia

- Ovenpuoleinen kyynärnoja on ihan käyttökelvoton, liian kaukana ja liian edessä. Keskikyynärnoja on säädettävä ja hyvä.
- Moottorin ruma ääni kuului sisälle moottoritievauhdissa
- Kulutus 10l/100km suomalaisilla nopeuksilla
- Tempomaatin käyttö oli hankalaa katsomatta. Ratin puolat ovat todella läskit, joten tuosta kohdasta ei oikein saa luontevaa otetta. Kaasupoljin toisaalta oli sopivan jämäkkä, joten vauhti pysyy tasaisena ilmankin.
- Muovinen vaihdekepinpallonuppi oli kamala koskettaa ja tuntui, että se saattaa hajota käteen milloin tahansa.
- Moottorin voimavarat olivat luokkaa.. vuokra-auto. Yli 130 tuntikilometrin vauhdeissa todella hengetön. Kokeilin kuitenkin että tämäkin kulkee vähintään 160km/h. Suomivauhdeissa kierrokset 3k 1/min, vaikka vaihteita on kuusi.
- Jousitus oli erittäin pompottava ja epämiellyttävä. Toisaalta myös erittäin tukeva. Ehkä tässä pitäisi olla täysi lasti päällä.
- Ekalla ajolla (150km) auto herjasi, ettei avain ole mukana. En keksinyt äkkiseltään mistä sen alertin olisi saanut pois. OBC käytettävyys siiis vähän kyseenalainen. Ei vaikuttanut ajoon muuten kuin etten saanut OBC näkymään navia, vaan navin ohjeita joutui vilkuilemaan isommasta näytöstä sivulta. Ja pariin kertaan piti varmistaa, että onhan se avain varmasti taskussa eikä parkkihallin lattialla 100km päässä.
- Korin kulmia oli todella vaikea arvioida ahtaassa tiefgaragessa. Autossa ei kuitenkaan ollut eikä siihen tullut mitään naarmuja, joten en tiedä onko tämä mikään "issue".

Miinuksia kertyi listaan vähän enemmän, mutta ei tämä mitenkään huono auto ole, mutta ei kyllä mikään testivoittajakaan. Ihan kelpo peli arkeen. Olisin kuitenkin ehkä mieluummin kokeillut Tipoa.


10 Maalis 2019, 11:29
Profiili

Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11
Viestit: 526
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Chevrolet Aveo vm. 2011mittarissa 13tkm.

Kolisee ja rämisee. Vaihdelaatikko ja kone kiinni rungossa purukumilla tai jollakin muulla joustavalla aineella. Mahdotonta saada sellaista vaihteen vaihtoa että koko voimansiirtolinja ei vatkaisi ja mutkassa ei parane painaa kaasua jottei korin ja koneen kulmanopeudet ala poikkeamaan toisistaan liikaa. Kone ei kierrä eikä väännä. Ja niin edelleen. On niitä ihan varmasti tuhannesti parempia pikkuautoja olemassa.

Anyway, leima on taas papereissa ja Äiti saa ajaa vuoden. Nyt onkin kilometrejä kertynyt tiukkaan tahtiin, ensimmäisessä katsastuksessa 3 vuoden iässä oli vajaat 4tkm lasissa.


13 Maalis 2019, 21:18
Profiili
Moderator
Avatar

Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Viestit: 9554
Paikkakunta: 13100
Auto: Renault Mégane -16
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Rasvis kirjoitti:

Ne oli loppu.



No nyt oli sakeaa rapsaa :-D

_________________
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."


13 Maalis 2019, 21:52
Profiili
Avatar

Liittynyt: 06 Heinä 2012, 12:16
Viestit: 1371
Paikkakunta: Kouvola
Auto: Y ´96
406 V6 ´99
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Vastaa lainaamalla
Viesti Sekalainen koeajoketju
Peugeot 508
Yksi niitä harvoja uusia autoja, mitkä ulkonäöltään mitenkään kiinnostaa. Pitihän se käydä koittamassa, kiinnostaisiko sitten muuten. Koeajoon ei tietenkään Kouvolasta löytynyt bensaversiota, niin tupaöljyn voimalla sitten lenkille. Vaikka noita kaikennäköisiä näyttö-joka-paikkaan -systeemejä vierastankin hieman, ei Pösön näyttösijoittelu ollut aivan niin ruma kuin esim Hyundaissa, jossa vähän aikaa sitten kävin istumassa ja josta 30s jälkeen nousin ripeästi pois. Kivan näköisillä pianokoskettimilla vaihdetaan näytön tilaa radio, ilmastointilaitteen hallinta jne. eli jotkut toiminnot on onneksi osattu säilyttää nappuloidenkin takana. Tosin lämmönsäätö saisi kyllä mielestäni olla edelleen jollain muulla käyttöliittymällä, en pitänyt tabletin tökkimisestä sitä ajatellen. Mittaristokin oli vaihtunut näytölle, mutta sitä katseli ratin yli ihan mielellään. Hauskana kuriositeettina kiekkamittari kiersi Astonmaisesti vastapäivään. Ja mittaristoa tosiaankin tähytään ratin yli; ratista on tehty sellainen jälkiruokalautasen kokoinen mutta rajusti tehostettu ohjaus tekee kääntelyn helpoksi pienestä kehästä huolimatta. Ohjaus on kaukana tunnokkaasta; toimii kyllä ihan loogisesti, eikä ole mitenkään epämiellyttävän epämääräinen mutta "perstuntuma" ei kerro pyörien asennosta mitään. Itse olen yleensä nirso penkkien suhteen, mutta kyseisen tunnin viihdyin erinomaisesti hinnat alkaen- jakkaroillakin. Hieman lyhyt istuinosa 182 cm pitkälle, mutta ei kuitenkaan häiritsevän lyhyt. Lisävaruste-penkeissä sitten olisikin jatkettava istuinosa, mikä olisi ensimmäinen ruksi ruutuun, jos tuollaista lähtisin tilaamaan. Takapenkillä on vähän ahdasta, jos etupenkillä on myös kokoiseni kaveri. Sinällään itselleni täysin merkityksetön juttu, harvoin sitä oman autonsa takapenkillä istuu eikä noita jälkeläisiäkään ole. Taustapeili on melko hyödytön kapistus; siitä kyllä näkee takana olevan auton, mutta peruutustilanteessa siitä ei näe mitään hyödyllistä. Peruutustutka on onneksi vakiona kaikissa paitsi ihan siinä karvalakeimmassa versiossa.

Kokonaisuutena kyllä pidin. Koeajoauton 130hv diisseli oli itselle aivan liian hengetön, mutta 180hv bensakone olisi varmastikin arkikäyttöön riittävä. Pitäisi varmaan etsiä jostain sellainen kokeiltavaksi. Auto näyttää nätiltä sisältä ja ulkoa. Punainen nahkasisustakin olisi saatavana mutta aika poskettomaan hintaan, varsinkin muihin lisävarusteisiin nähden. Pakko myöntää, että pieni polte jäi. '99 406 tuntui melko wanhahtavalta tuon jälkeen vaikka V6:n mörinä onkin jotain sellaista mitä tuohon ei saa. Tulipa sitten vähän tämän jälkeen selattua nettiautoa ja huomattua että vähän käytetyt Giuliat pyörisi aika lailla samoissa hintaluokissa. No katsellaan nyt taloremppahassuttelu ensin ja haaveillaan lisää sen jälkeen.

Sent from my K10000 Max using Tapatalk
KuvaKuvaKuva

_________________
Mikä piru sieltä taas on rikki?


17 Maalis 2019, 21:11
Profiili

Liittynyt: 29 Marras 2007, 19:03
Viestit: 6
Paikkakunta: Jyväskylä
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Kivijärvi kirjoitti:
Voi voi, tulipa ihan ohimennen törmättyä mukavaa autoon: Citroen C4 e-Hdi ETG6 Intensive 2015
+ hiljainen, nannaa maantiellä ja kuin pumpulissa päästelisi. Ei edes viereisen kaistan autot paljoa kuulu sisälle.
+ helppous liikenteessä, hyvä näkyvyys eteen ja sivuille, suuntavakaus ja pehmeästi vääntävä kone
+ takana jo 160tkm ja näytti kuin uudelta sisältä, että ulkoa. Lisävalot oli melko lailla maailmaa nähneet, ja heti teki mieli kiskoa pois nokkaa rumentamasta
+ varovainen plussa myös tuolle robottivaihteistolle. Olen huomannut, että hitaus ja nyökkinen eivät itseäni haittaa, kun etuna on se, että ei tartte itse heilua kepin varressa. Silti, 1-2 vaihteiden välissä on melko pitkä tuumaustauko, isommilla pelaa kuin ajatus.
+ ohjaus on vissiin sähköhydraulinen ja kyllä se maar erilaiselta tuntuikin. Sähkömoottorin avustuksen kulmikkuudesta ei tietoakaan.
+ varustetasohan tuossa on kohdallaan. Tehdasnavi, tutkat edessä ja takana, liekö pysäköintiavustinkin. Mahtaakohan näissä olla vielä se "hajustin"?
+/- istuin on mukava, mutta selkänojan pehmeys arveluttaa. Tuleeko selkä kipeäksi..?

Hintaahan näillä ei ole sitten mitään. Joskus kuulin, että noita HDI ykskutosia on vain kahdenlaisia, toiset on rikki ja toiset odottavat rikki menemistään. Mutta olikohan tuo 16V-version hokema, näissä uudemmissa on vissiin 8V-kansi. Ja että öljyistä tarkka. Tällä kyseisellä yksilöllä ölpät vaihdettu 20-25tkm välein. Uskaltaiskohan rakastua ranskalaiseen ja jos, mitä noista olisi hyvä tietää? I gen. C4 tais olla melko pommi autoksi, mutta liekö tämä II gen sitä samaa sarjaa?


Käsittääkseni se vanhempi 16v 1.6 HDi kärsi turbon ennenaikaisista hajoamisista, kun turbon öljykanavassa oleva sihti tukkeutuu. Jotain muutakin ongelmaa niissä on ollut ml. nokkien välissä olevan jakoketjun venymistä ja suuttimien vuotoja tms. Se uudempi 8v malli (DV6C) on ilmeisesti huomattavasti parempi. Yksi tuollainen DV6C löytyy perhepiiristä 230 tkm ajetun DS4:n nokalla. EGR-venttiili on tuosta vaihdettu, muttei muuta ongelmaa ole ollut. Öljyä ei kulu ja hiukkasloukkukin on edelleen alkuperäinen.

Itselläni oli taasen tuollainen I-sarjalainen (vm. 2006) C4 käyttiksenä n. seitsemän vuotta. Pari tyyppivikaa osui matkalle, jotka kaikki oli nopeasti parkkipaikalla korjattavia "pikku"juttuja :lol: Mielestäni oli varsin luotettava ja halpa ylläpitää. Ei se muuten olisi pihassa noin kauaa viihtynyt.

t. nimin. käytännön syistä sitikalla ajava, vaikka sielu halajaa Alfaa :)


18 Maalis 2019, 09:51
Profiili
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Viestit: 13178
Paikkakunta: Kerava
Auto: 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
^
Ai tollasia ongelmia DV6:ssa. Heh - mulla oli DV6ATED4-koneinen 207 pöskötti HDi 92:lla (oliko niin, et 90 oli FAP ja 92 oli fapiton?) - eli siis ilman hiukkasloukkua. Hyvin toimi ja kai sil joku 250tkm oli päästelty, kun se läks kiertoon. Ehkä?


18 Maalis 2019, 18:49
Profiili

Liittynyt: 29 Marras 2007, 19:03
Viestit: 6
Paikkakunta: Jyväskylä
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Tuota DV6:sta on valmistettu niin paljon, että vaikuttaa myös varmasti siihen, että ongelmatapauksia on netissä runsaasti (löytyy ainakin Sitikan, Pösön, Fordin, Mazdan ja Volvon autoista) . En uskoisi, että se mikään varsinainen vikapesä on kuitenkaan...


18 Maalis 2019, 21:26
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 2179 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 40, 41, 42, 43, 44

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com