Sivu 42/61

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 03 Marras 2018, 18:21
Kirjoittaja quppe
Pikatyypit BMW 740e -18

+ kiihdytyksissä veti hyvin penkkiin niinkuin kuuluukin. Sportti moodia ei tarvinnut kuin kokeilla. (5.4s/100kmh)
+ helppo ajaa ja pirun hyvät penkit.
+ menee kuin juna
+ menee pienellä kulutuksella

- helppo ajaa. Tuntoa ei ollut oikein missään itse auton hallintaan ja jarrukin tuntui moni pykäläiseltä. Liian helppoa.
- laadukasta muovia, mutta muovia silti liikaa.
-en ostaisi tuohon hintaa ja isoin miinus ettei olisi rahaakaan.

Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 03 Marras 2018, 21:25
Kirjoittaja Tazio
Zoe

+ voimalinja toimii hienosti

- huonoin koskaan kokemani ohjaus
- kivikovat penkit

Ko. laite lähtee ystävälliseltä Renöö-dealerilta 35 kilolla.
Vaihtoehtoisesti tuolla rahalla saisi 10 2,5 kilon hintaista Puntoa ja/tai 156:sta ja jäisi tonni huolto/korjausrahaa per laite.

Kutsukaa maailmantuhoajaksi mutta jälkimmäisessä tuntuisi olevan enemmän järkeä. 10 Punton sarja riittäisi minun ajoilla loppuelämän kaupunkipyörityksiin.

Giulia taitaa myös irrota 39 kilolla. Kallista on, maailman pelastus sähköautolla

-Tazio



Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 04 Marras 2018, 01:05
Kirjoittaja jalittam
No niin.
Nyt tuli pikatyypit otettua Opel Amperasta.
Työyhteisön eräällä frouvalla kun semne on.

Suoraa paikattua tietä sekä uutta asvalttia maantienopeuksilla tuli kruisailtua. Lisäks Laitilan keskustan kautta mutka heitetty.

Jännä härveli. Meteliä suhtkoht vähän. Ei tarttenu paimentaa. Suojatiekorotukset ylitti ilman meteliä. Olisko alusta napakka, ilman pintakovuutta?
Ei tolla ihan jalkoihin jää. Kiihtyvyys oudosti kuminauhamainen/lineaarinen, helposti ylinopeuden puolelle menee. Ohituskiihtyvyyttä en päässy kokeilemaan maantienopuksilla, tuskin yht rivakka kuin 159 80+ nopeuksissa?
Penkki sopi mun selälle, mikä positiivista. Tosin en hieronu ajoasentoa sen kummemmin.
Pari pienehköä koiraakin sais taakse sopimaan, eikä ulkomuoto pahimmasta päästä ole.

Ja jossain moodissa parkissa ollessa polttomoottori kävi. Ei kuulunu lämmityslaitteen metelin yli. Jännä.

Liekkö tommone seuraaja 159:lle? Jos sitikka vaik hajoais (sabotaasi?) ja muijalle 159 käyttöön ja itelle ooppeli?

Positiivinen kokemus oli tuo. Odotin pali huonompaa.
14k€ lie min hankintahinta. Ej halpa, mut...

Opel eye, sadetunnistin, 2013 malli. Mitä muita varusteita saatavilla, sähköpenkit?

Voisi olla seuraava kulkine. Reilu 8v jo 159:llä kruisaillu, eikä mitään muuta mielenkiintoista ole koettu. Höh.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 10 Marras 2018, 22:08
Kirjoittaja Polforea
Aika kuluu, mittari pyörii ja autokuumekin vähitellen pahenee... Aika on siis... lähteä koeajolle. Olisiko tästä käyttöautoksi, osa 5

BMW 128i E88 2009
Olisi helppoa vaihtaa bemari bemariin - tallissa on kiva-ajoinen kesäpyöräkierto ja tekniikka on tuttua, mistä on käyttöautossa etunsa. Ja kun bongasin netistä MPS-Motors -nimisellä kaupalla myynnissä olevan, maltillisesti ajetun E88 -korisen 128i:n, soittelin myyjälle että josko kävisimme sitä katsomassa. Tämähän on siis vanhan ykkösen yleisimpiä versioita - ryyditettynä rättikatolla ja jonokuutosella. Äippä asuu Jämsänkoskella ja faija Pieksämäellä, auto osuu kätevästi tuohon väliin. Kun huomenna sattuu vielä olemaan isänpäivä eikä viikonlopulle vielä ollut muuta suunnitelmaa, ei tarvinnut paljoa pohtia - perjantaina äipälle, lauantaina koeajon kautta faijalle ja sunnuntaina kotiin.

Kurvasimme kaupan pihaan E93:lla, joka on se vaihtoa kaipaava kulkine ja astuimme sisään. Myyjällä oli puhelu kesken, mutta se loppui melko nopeasti ja nuori myyjä hyökkäsi innokkaasti juttelemaan ja heti kättelyssä tunnisti minut jostain. Eipä tuo ihme, kun aika nopeasti ratkoimme että hän oli Jämsän Kamuxilla töissä silloin, kun ostin sieltä tuon E93:n. Myyjä oli asiallinen heppu - mukava kaveri jutella, eikä lainkaan sellainen rautakangen niellyt pukumies kuin moni vanhempi, isomman talon automyyjä on.

Höpöttelimme hetken ja kävimme auton ulkomaantaustan läpi. Kulkine on uutena toimitettu maailman vapainpaan maailmaan eli Ameriikan Yhdysvaltoihin ja sieltä se on matkannut Baltian kautta Suomeen. Ameriikassa tätä on kolhaistu oikeaan etukulmaan, mutta se on tiedossa ja auto on korjattu asiallisen oloisesti - jälkiä näkyy kun osaa katsoa, mutta ei kuitenkaan pahasti. Lisäksi auto on Suomessa tutkittu paitsi kuntotarkastajan, myös merkkikorjaamon toimesta.

Leivoimme siis koeajopaperit kuntoon ja istuimme neidon kanssa autoon. Tästä puuttuu Comfort Access, joten avain piti törkätä manuaalisesti slottiinsa ja painaa starttinappia. N52B30A murahti käymään ja asettui käymään saksalainen tasaista, matalaa ja murisevaa tyhjäkäyntiä. Saksalainen jonokuutonen on helppo moottori ajaa ja ykkönen 250kg E93:sta kevyempänä lähtee kytkintä nostaessa rauhallisesti liikkeelle. Ohjaus on selvästi jäykempi kuin E93:ssa, tulee mieleen aiempi oma E90 xDrive. Auto vetää ovet lukkoon suuren maailman tyyliin, kun 19-tuumaiset pyörät rullaavat asfalttia pitkin. Alusta on jämäkkä, muttei tärisevä eikä pintakova. Hetken päästä ilmastointi alkaa puhaltamaan kovempaa eli moottori on lämpiämässä hyvää vauhtia.

Kruisailemme Seppälän katuja ja keräilen tarkoituksella kaivonkansia ja muita möykkyjä ja monttuja, jotka alusta imee matalista renkaista huolimatta hienosti. Totean moottorin lämpimäksi ja suuntaan vähän isommalle väylälle. Runttaan pedaalia syvemmälle, Valvetronic lisää nostoa imuventtiileihin ja mittari nousee. Vanhaa kovakattoa kevyempi ja tehokkaampi auto kiihtyy odotetusti paremmin ja vastaa kaasuun aivan eri tavalla. Myös aiemmasta E90:stä tuttu N52:n lehmänluonne pysyy muistoissa, eikä siitä ole tässä jälkeäkään. Ilmeisesti se puoli litraa enemmän iskua ja innokkaampi softa tekee ihmeitä.

Bongaan kivasti tiukahkon rampin ja kurvaan sinne. Auto kääntyy suorastaan epäbemaristisen innokkaasti. Takaveto ei luonnollisesti vetele, eikä timmi alusta rempoile yhtään ylimääräistä. Vielä auto parkkiin, läppäri esiin, Ista tulille ja kuikuilemaan. Mittarilukema näyttää pitävän paikkansa, pari virhettä on korimodulilla (jo vaihdettu xenon-ballasti) ja repsikan penkin asentotunnistimissa, mutta ei mitään panikoitavaa. Samassa parkissa vilkaisin konehuoneeseen ja peräkonttiin. Peräkontista silmään osui ekovaruste, eli Defan vihreä rautakanki. Tästähän ei ilmoituksessa ollut mitään mainintaa, mutta sai vilkaisemaan keulaa tarkemmin ja onhan siellä tökkeli. Seuraavaksi pää repsikan jalkatilaan ja kappas, siellähän on sisädefallekin oma tökkeli odottamassa - mainiota.

Tämä on varsin pirteä ajettava, paljon E93:sta sporttisempi ja innokkaampi, yllättäen ei kuitenkaan tunnu sisälle meluisammalta. Varustuksessa on vähän takapakkia, mutta ainoa vakava puute on persgrillit - mm. iDrive, parkkitutka ja Comfort Access ovat ihan kivoja, mutta eivät kuitenkaan lopulta kovin merkityksellisiä. Toisaalta tässä on plussana punamusta nahkasisusta ja kurwenlicht eli myös sivusuunnassa kääntyilevät xenonit - ja takaluukku on käyttökelpoinen jopa katto auki.

Auto on taattua saksalaista laatua - tarjoaa sopivasti jännitystä, mutta yllättävän hyvin myös sitä mainostettua ajamisen iloa. Tämä on selvästi ilostuttavin BMW, mitä olen ajanut. Toisaalta, pirteä pikkuauto ja 3-litrainen jonokuutonen on jo ajatustasolla ihan hyvä idea.

Kurvaamme takaisin myyjäliikkeeseen, ajamme auton sisään ja tarkistamme kattomekanismin moitteettoman toiminnan. Ei valittamista siinäkään. Myyjä kävi tutkimassa E93:n, jonka jälkeen keskustelimme finanssiasioista ja jauhoimme diipadaapaa.

Tällä kertaa tuli jopa kamera mukaan, keli tosin oli aika ikävä.
Kuva

No, olisiko tästä käyttöautoksi? Olisihan tästä. Ja tuota... kun myyjä teki tarjouksen, johon oli aika vaikea sanoa ei, niin kyllähän me jo vedeltiin nimiä papereihin. Fyysinen vaihto on parin viikon päästä - molempiin autoihin vielä yhdet huollot ja pikkuykköseen asentuu tietenkin se ehdottoman tärkeä varuste, eli vetokoukku.

Käyttöauton etsintä on tältä erää päättynyt. Seuraava saaga näillä näkymin 2-3v päästä - katsotaan, mikä silloin on mieli, kun ykkönen on aika vaihtaa pois.

Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 10 Marras 2018, 23:42
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Kansa haluaa tietää miten takapenkille pääsee ja mahtuuko sinne ehjä jaloillaan kävelevä suomalainen mies! Noin muuten hyvä koeajorapsa.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 10 Marras 2018, 23:44
Kirjoittaja Polforea
Tuurilla tai voimalla. Mahtuu, ainakin katto auki seisomaan penkillä, Minua ei kiinnosta (Tapanin mielipiteestä huolimatta), että mahtuuko sinne istumaan :lol:

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 11 Marras 2018, 14:05
Kirjoittaja JiiPee
^ Näyttäisi olevan myyty. Etkö ole vielä ehtinyt päivittää sigua? :-D

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 11 Marras 2018, 14:09
Kirjoittaja Björn Contio
Polforea kirjoitti:Tuurilla tai voimalla. Mahtuu, ainakin katto auki seisomaan penkillä, Minua ei kiinnosta (Tapanin mielipiteestä huolimatta), että mahtuuko sinne istumaan :lol:
Hieno peli!

Onko tuo N52B30, vai miten se menikään, kauhia öljysyöppö. Tätäkin mottia mietin, mutta nää on niin?

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 11 Marras 2018, 14:15
Kirjoittaja Polforea
^^Päivitän profiilin autotiedon fyysisen vaihdon yhteydessä, mutta kaupat on siis jo sovittu.

^Ei lähelläkään Audia, Bemarin normaalin öljynsyönnin speksi kun on vain 1l/1500km :D. Eipä sekään ehjänä kauheasti vie, etenkään kun valitsee öljyn oikein (Castrol maistuu tyypillisesti vähemmän kuin Mobil - myös sille N53:lle, vink vink). Muutenhan tuossa N53:een verrattuna jänntyspuolella on Valvetronic, plussapuolena siitä puuttuu N53:n suutin- ja puolavaivat. Vesipumppu on sama (myös vink vink), eikä orggiksena ihan halpa, joten sitä voi kannattaa miettiä ihan varmuuden vuoksi...

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 11 Marras 2018, 16:04
Kirjoittaja JiiPee
^ Noniin, tulihan se sieltä kun vähän potkii :mrgreen: . Onnittelut hienosta autosta :-D. Vaihtelu virkistää.

Kyllä se öljy maistuu noille BMW:n N-sarjan nelikoillekin. Perustuu kokemusperäiseen tietoon talouden autoissa olleista/olevista koneista N45 ja N46. Jos Ex-Saabilla ja MiTo:lla pääsee öljynvaihtovälin (mulla n 15tkm) melko huolettomasti, niin em bmw:n koneet olivat imeneet jo vähintään yhden extra-kannullisen öljyä tuolle välille, ehkä jopa hieman enemmänkin. Toki vähän verrattuna tietyn vuosimallin Audeihin. Btw. Kun vaimo vaihtoi nykyiseen liisariin pari vuotta sitten, niin sopimuslahjaksi mukaan tuli skumppapullon sijasta 1 litran purkki öljyä. Tyypillistä VAGgilaista :mrgreen: .

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 11 Marras 2018, 16:14
Kirjoittaja Macela
Kävin Helsingissä '11 Volvo S80 D3:lla

Odotukset oli jo että hyvä kulkine matkantekoon mutta yllätyin silti kuinka hiljainen, vakaa ja mukava tuollanen auto on.

163hv Diesel moottori kyllä vetää automaatin kanssa hienosti, helposti ja huomaamattomasti vauhtia kertyy liikaakin. En katsonut mitkä renkaat alla, kitkat kuitenkin ja karheallakin asfaltilla meni kyllä hiljaisesti. Etuveto, vetelyä mihinkään suuntaan en huomannut missään kohtaa. Ohjaus ei tosin tietenkään järin sporttinen ole mutta miellyttävä ja helppo pyöritellä kaupungissakin. Äänentoisto myös laadukas, tietääkseni tuossa ei ollut edes mitään parempaa pakettia sen suhteen. Adaptiivinen vakkari ja blis toimi hienosti.

Jos jotain miinuksia tuolta ajolta niin pimeällä mittaristovalot heijastuu melko reippaasti kuljettajan sivulasiin ja en tykännyt radion kanavahausta. Ratin ja keskikonsolin "nuolista" selasi vain tallennettuja kanavia, varmaankin tarkemmin perehtymällä saa vaihdettua selauksen kaikkiin kanaviin.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 11 Marras 2018, 16:46
Kirjoittaja Polforea
^^Höh, lukeehan jo koeajorapsan lopussa, että vedeltiin jo nimiä lappuihin. Tosiaan vaan varustelut vauhtokuntoon eka, E93:sta ylimääräinen humppakoneisto, sisädefa ja valaistus irt ja huolto, E88:iin koukku, huolto ja talvirenkaat alle.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 11 Marras 2018, 19:05
Kirjoittaja FinPat
Onnittelut viisi pykälää pienemmästä E:stä!

Avoauto hinauskkoukulla on aina mielenkiintoinen kombinaatio.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 11 Marras 2018, 19:06
Kirjoittaja FinPat
JiiPee kirjoitti: Kyllä se öljy maistuu noille BMW:n N-sarjan nelikoillekin. Perustuu kokemusperäiseen tietoon talouden autoissa olleista/olevista koneista N45 ja N46.
Omat 2x N20 kulkivat 15 000 öljyhuollot ilman lisäyksiä.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 11 Marras 2018, 20:57
Kirjoittaja JiiPee
Polforea kirjoitti:^^Höh, lukeehan jo koeajorapsan lopussa, että vedeltiin jo nimiä lappuihin.
No, niinpä. Enpä huomannut kuvan jälkeisiä tekstejä ollenkaan. Täytynee kehittää lukutaitoa :silly:

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 12 Marras 2018, 13:21
Kirjoittaja Björn Contio
Polforea kirjoitti:^Ei lähelläkään Audia, Bemarin normaalin öljynsyönnin speksi kun on vain 1l/1500km :D. Eipä sekään ehjänä kauheasti vie, etenkään kun valitsee öljyn oikein (Castrol maistuu tyypillisesti vähemmän kuin Mobil - myös sille N53:lle, vink vink). Muutenhan tuossa N53:een verrattuna jänntyspuolella on Valvetronic, plussapuolena siitä puuttuu N53:n suutin- ja puolavaivat. Vesipumppu on sama (myös vink vink), eikä orggiksena ihan halpa, joten sitä voi kannattaa miettiä ihan varmuuden vuoksi...
Vaihdettiin n. tuhat km sitten Schmiedmann HPO öljyt, ja samalla vaihdettiin vaihdelaatikkoon ja perään bmw org öljyt jotka ei kuulu edes huolto-ohjelmaan. Perässä ei ole edes lirutusproppua, ei autossa ole kyllä öljytikkuakaan :).

Vaunulla on ajettu hiukan yli 100tkm, joten en vielä vaihtane vesipumppua. Pumppuja saa kyllä eBaysta ja Saksasta suht edullisesti.
Ja onhan tuolle ollut takaisinkutsujakin, liittyen puoliin, suuttimiin ja bensapumppuun. Kädet ristiin vaan ja menoksi :D

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 12 Marras 2018, 14:28
Kirjoittaja JT Newman
Otin firman autohallista pientä Espoon keikkaa varten ajoon 2016 Toyota Yariksen. Vaihtoehtoina olisi ollut myös Nissan Leaf ja Auris Hybrid. Syy siihen, miksi Yaris oli ainoa vapaa, oli selvä.

Voi jeesus mikä kampe.

Muovia. Muovia. 183cm varsi ei löydä minkäänlaista järkevää ajoasentoa, ellei halua ajaa polvet koukussa. Jos nostaa penkkiä, on pää katossa ja ratti polvissa. Hartioiden kohdalta penkki nappaa jämäkästi, mutta sen alta penkkiin muodostuu monttu, johon selkäranka tipahtaa. Selkä notkolla ja kipeytyminen alle 10 minuutin.

Ajossa ei mitään tuntumaa, koppi tuntuu kaatuvan jokaisessa mutkassa. Manuaalin vaihtovalo loimottaa koko ajan, kun pikkukonetta ei tunnu uskaltavan vedättää alle 1500 minuuttikierroksen, kuten auto ilmeisesti haluaisi. Uuden auton hetipiti-jarruissa ei ole mitään tuntumaa, pää retkahtaa kohti rattia koko ajan.

Äänen taso nousee 90km/h nopeuden jälkeen kovaksi ja 110km/h kohdalla melkein sietämättömäksi.

Kaupungissa kampe kääntyy näppärästi ja kaasua uskaltaa jo vähän painaa. Suunnanvaihdot ovat kyllä hauskoja ja auto tuntuu "tehokkaalta". Todellisuudessa ei kuitenkaan.

Meistä ei tullut ystäviä.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 12 Marras 2018, 21:24
Kirjoittaja Albertolli
^Tuntuma ja fiilis ehkä aavistuksen erilainen kuin Thesiksessä :lol:

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 14 Marras 2018, 15:42
Kirjoittaja Janne
Työreissuilla joutuu joskus ajelemaan milloin milläkin kamppeella. Tällä kertaa ajossa oli 3-pyttyinen Citikan C3.
Ehkäpä pahinta paskaa mitä vaan on alle sattunut viime aikoina. Plussat ja miinukset:
+ pieni kulutus
- kytkin todella outo. Liikerata järjettömän pitkä ja vain yläosassa jotain vastetta
- muovinen kokonaistuntuma
- ratissa paljon tyhjää liikettä keskialueella (voisiko johtua renkaista?)
- vakionopeudensäädin käyttökelvoton
- hengenvaarallinen tien päällä, tehoja ei saa mitattua ulos
- todella äänekäs nastarenkailla
- vetelä takapää (tämäkin johtui varmaan renkaista)

Toiminee muutaman kilsan kaupunkipyörittelyssä - jos vaan jaksaa tuota kytkintä sompata. Muutoin aivan hirveä häristin ajella pitempää matkaa.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 14 Marras 2018, 16:00
Kirjoittaja Alfissimo
Mitähän siihen on päivitetty, kun samaa sukua olevan -13 vuotisen 208:n kanssa tulin kuitenkin toimeen. Varsinkin pitkässä siivussa oli leppoisa laite ja tukeva ajaa, kun laittoi cruisella vauhtiin, eikä pyytänyt koneelta jotain, mihin se ei halunnut suostua.
Allekirjoitan siis tuon koneen tehojen ulos saamattomuuden, se antoi, mitä halusi, ei sitä, mitä kuski pyysi. Tämä siis koskien 82-heppasta versiota. Väittäisin ominaisuuden olleen vielä pahempi kesällä laina-autona olleessa C3:ssa, joten tunnistan täysin, mitä tarkoitat. Ko. laina-C3:ssa en kesäajossa muita mainittuja ongelmia havainnut, muovisuus tosin oli läsnä, ja ilmeisesti mulla on ollut tarpeeksi monta PSA-härveliä, kun cruisessakaan en huomannut mitään outoa, kunhan ensin otti kylttitunnistuksen pois päältä, että sai ajaa haluamaansa vauhtia.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 14 Marras 2018, 16:35
Kirjoittaja Polforea
Janne kirjoitti:- kytkin todella outo. Liikerata järjettömän pitkä ja vain yläosassa jotain vastetta
Normaali ranskalainen kytkin - jokaisessa manuaaliranskiksessa, jota olen ikinä ajanut, on ollut samanlainen. Ei se mikään mahdoton ole kun siihen tottuu, mutta alkujaan tosiaan outo, jos on toisenlaiseen tottunut.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 14 Marras 2018, 22:04
Kirjoittaja mutt
Oliko cruise tätä yleistyvää tyyppiä, joka asettaa maksiminopeuden, ja siihen asti nopeus hallitaan kaasulla? Ymmärrän idean, mutta en pidä siitä. Sellainen oli vuokra 208:ssa aikanaan. Ei hirveästi haitannutkaan, kun Gran Canarian vuoristossa vakkarilla oli aika vähän käyttöä. :wink:

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 14 Marras 2018, 23:13
Kirjoittaja Gusse
^ Ranskiksissa on viimeiset vuodet ollu nuo kummatkin ominaisuudet cruisessa ja cruisen viiksen rullasta on sitten valittu kumpaa ominaisuutta haluaa käyttää :wink:

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 15 Marras 2018, 08:34
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
Meidän 07 C5 ja tytön 307 löytyy myös. Citikassa olen kokeillut mutta se aiheuttaa jonkun vikailmoituksen. En ihan tiedä mihin tilanteeseen tarkoitettu, voiko joku serpentiinitie, suorilla ei tarvi miettiä ylinopeutta vaan voi keskittyä tuleviin mutkiin? Auton lainaajan hurjastelun estämiseen tuo ei ainakaan sovellu.
Cruiset siis toimii molemmissa. Nopeusnumero näytöllä. Ja ainakin Citikassa ihan sama kuin gps.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 15 Marras 2018, 08:45
Kirjoittaja jargon
^ Romanian Renaultissa on myös tuollainen "nopeudenrajoitin". On tuo nyt parempi kuin ei mitään, vaikka tuskin oikea vakkaritoiminto tuohon lisäksi olisi maltaita maksanut.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 15 Marras 2018, 09:01
Kirjoittaja Kivijärvi
Onhan toi nopeudenrajoitin nyt vaan ihan tarpeeton laite. Mulla on Twingossa sellainen, muttei vakionopeudensäädintä. Sen saa lisävarusteena ja luultavammin vain sen käyttökytkimen vaihtamalla se cruise-toimintokin saadaan käyttöön. Surkeaa rahastamista. Scenicissä oli aikoinaan molemmat toiminnot, mutta se olikin "herkuilla".

Toi 82hp 3-pyttyinen PSA-kone on Cactuksessa koeteltuna ihan jännä. Vääntää alakierroksilla ja takaa kohtuullisen arkikulun. Pörinäkin oli muistaakseni ihan kivan kuuloista. Voi olla, että yli kahdeksankympin on melko säyseää meno, itse en isompia vauhteja ajellut. Sama se on omassa Twingossakin. Sen 71 heppaa ja 91 Newtonia ei pitkälle riitä, jos on kiireinen kuski. Rauhallisempi ajelee mielikseen rajoitusten mukaan ja tiukimpiin ylämäkiin pienempää pudotellen. Yleensäkin taitaa olla niin, että siihen tottuu millä ajaa. Jollei halua rikkoa illuusiota, ei kannata ajaa paremmilla autoilla. :-D

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 15 Marras 2018, 09:44
Kirjoittaja Polforea
Vakkari / rajoitin -valinnallahan vaan valitaan että kummalla puolen raja-arvoa voi vauhtia pedaalilla hallita. Aina joskus mutkatiellä rajoitinkin olisi ihan kiva, ettei vahingossa aja sataa tai vähän yli, mutta kyllä peruscruise on ehdoton peli olla olemassa.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 15 Marras 2018, 10:32
Kirjoittaja FinPat
Polforea kirjoitti:
peruscruise on ehdoton peli olla olemassa.
Ja koska Suomenkin moottoriteillä näkee ilman vakionopeuden säädintä ajavia joiden nopeus seilaa -20km/h - +20km/h hajonnalla keskinopeuden ympärillä ja kaistakin vaihtuu ilman vilkkuja vasemman ja oikean välillä niin Adaptive Cruise Control on paljon ajaville ehdottoman hyvä optio ruksittavaksi tilauslomakkeeseen. Säästää hermoja.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 15 Marras 2018, 10:33
Kirjoittaja Gasolina
Rajoitin on näppärä alueilla missä nopeusrajoitus on epätavallisen matala, ei tule turhia sakkoja, kun auto ei kulje kovempaa.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 15 Marras 2018, 12:29
Kirjoittaja juuuso
Tazio kirjoitti:Zoe

+ voimalinja toimii hienosti

- huonoin koskaan kokemani ohjaus
- kivikovat penkit

Ko. laite lähtee ystävälliseltä Renöö-dealerilta 35 kilolla.
Vaihtoehtoisesti tuolla rahalla saisi 10 2,5 kilon hintaista Puntoa ja/tai 156:sta ja jäisi tonni huolto/korjausrahaa per laite.

Kutsukaa maailmantuhoajaksi mutta jälkimmäisessä tuntuisi olevan enemmän järkeä. 10 Punton sarja riittäisi minun ajoilla loppuelämän kaupunkipyörityksiin.

Giulia taitaa myös irrota 39 kilolla. Kallista on, maailman pelastus sähköautolla

-Tazio
Sen verran pitää täältä forumin viherpiipertäjäosastolta kommentoida, että 3-vuotiasta Zoeta irtoaa naapurista n. 10000-11000 eurolla, johon autovero (n. 800€) päälle eli ei se sähköauton hankinta välttämättä tolkuttomia maksa.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 16 Marras 2018, 09:28
Kirjoittaja glideslope
Audi A6 Avant 40 TDI S Tronic:ia tuli pyöriteltyä puolisen tuntia Auto 2018 -tapahtuman yhteydessä.

Merkin uusi politiikka merkitä moottorikoot on todella hämmentävä, mutta tässä kiulussa on siis pienempi kaksilitrainen diesel ja 150 kilowattia. Veto on edessä, alla rautajouset ja lisäherkkuja näytti olleen 7300 eurolla.
Ei siis mikään runsaudensarvi millään mittarilla, esim. kuolleen kulman varoitinta en löytänyt, eikä merkin mukana ollut edustajakaan osannus sanoa sen mukanaolosta.
Kojelaudan uusittu ilme isoine diginäyttöineen on ihan siisti, mutta vaatii äkkiseltään liikaa keskittymistä ajon aikana, vaikka kaikkeen tietysti tottuu.
Onneksi radion äänenvoimakkuuden namiska on jätetty sentään mekaaniseksi.
Muuten A6 tuntuu sisältä uusittuja näyttöjä lukuunottamatta kromatulta Passatilta.

Ajossa auto on hiljainen, mukava ja tilaa riittää. Ohjaus on kevyehkö vailla parhainta tuntoa, eli hyvin passatmainen sekin.
Kaksilitrainen TDI tekee työnsä melkein äänettömästi ja S Tronic vaihtaa ihan nätisti.

Kulkupuoli oli pettymys, kiihtyvyys on kuminauhamaista ja yllättävän löysää kolmen hengen kuormalla.
Olin pojan kanssa messuilla ja kun tulimme kotiin, vaimo kysyi, että ettehän hurjastelleet sillä koeajolla?
Jäbä totesi, että: "no ei hurjasteltu, ei se mihinkään liikkunutkaan"..

Varmasti hyvä auto, mutta jätti kaikesta huolimatta jotenkin vaisun kuvan itsestään.
65-70 Keur luokasta voisin kuvitella löytäväni toisenkin vaihtoehdon itselleni.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 16 Marras 2018, 15:35
Kirjoittaja Björn Contio
...

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 17 Marras 2018, 10:54
Kirjoittaja FinPat
juuuso kirjoitti: Sen verran pitää täältä forumin viherpiipertäjäosastolta kommentoida
Alfa 156 voi mainostaa viherpiipertäjän unelma-autoksi. Sehän on "bio degradable"! ;)

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 17 Marras 2018, 22:46
Kirjoittaja Garmund
Gasolina kirjoitti:Rajoitin on näppärä alueilla missä nopeusrajoitus on epätavallisen matala, ei tule turhia sakkoja, kun auto ei kulje kovempaa.
kaupungissa voisi kanssa olla näppärä, ei nopeus pääse nousemaan liian kovaksi ja helpompi himmailla aina tarpeentullen kuin vakkarilla.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 18 Marras 2018, 12:34
Kirjoittaja jyrkip
Janne kirjoitti:Työreissuilla joutuu joskus ajelemaan milloin milläkin kamppeella. Tällä kertaa ajossa oli 3-pyttyinen Citikan C3.
Ehkäpä pahinta paskaa mitä vaan on alle sattunut viime aikoina. Plussat ja miinukset:
+ pieni kulutus
- kytkin todella outo. Liikerata järjettömän pitkä ja vain yläosassa jotain vastetta
- muovinen kokonaistuntuma
- ratissa paljon tyhjää liikettä keskialueella (voisiko johtua renkaista?)
- vakionopeudensäädin käyttökelvoton
- hengenvaarallinen tien päällä, tehoja ei saa mitattua ulos
- todella äänekäs nastarenkailla
- vetelä takapää (tämäkin johtui varmaan renkaista)

Toiminee muutaman kilsan kaupunkipyörittelyssä - jos vaan jaksaa tuota kytkintä sompata. Muutoin aivan hirveä häristin ajella pitempää matkaa.
Samanlaisen sain Barcelonan kentältä Corsan sijaan. Parisataa kilsaa etelään meni ihan sujuvasti, ainoa iso miinus penkistä, ei sovi mun selälle. Vakkari toimi ihan hyvin, kytkin tosiaan ihan ylhäältä ottava. Siihen ehti jo tuossakin matkalla tottua. Apukuskin penkillä rajoitin puuttui vauhtiin noin 165 mittarinopeudessa, kuskia ei vielä pelottanut. Tosi hiljainen näillä sileillä teillä. Voisi olla ihan ok hinnat alkaen kehonkuletin...

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 27 Marras 2018, 22:20
Kirjoittaja Riccardo
Foorumilaisia käynyt Toyotaa testaamassa?

https://www.is.fi/autot/art-2000005913846.html

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 27 Marras 2018, 22:38
Kirjoittaja mutt
Riccardo kirjoitti:Foorumilaisia käynyt Toyotaa testaamassa?

https://www.is.fi/autot/art-2000005913846.html
En ainakaan tunnusta, mutta poliisien ammattitaitoa täytyy kyllä ihailla. Tyypillä ihan selvästi lepakoita tapulissa :silly: , sen nyt näki varmasti sokea reettakin. Ei tule autosta ulos :arrow: josko täräytettäisiin vähän etälamauttimella?

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 28 Marras 2018, 07:04
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Riccardo kirjoitti:Foorumilaisia käynyt Toyotaa testaamassa?

https://www.is.fi/autot/art-2000005913846.html
"päättyi navetan ovien läpi rehusiiloon – autosta löytyi rukoileva alaston mies"

Ei se tyypillisin järkiautoilija Toyotan kansa...

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 28 Marras 2018, 07:13
Kirjoittaja insinörtti
^^^ Niin, totaalisen sekava kuskihan ei missään nimessä ole voinut alkaa rimpuilemaan tai huitomaan poliiseja jollain autossa olevilla esineillä. Sinne vaan huoletta sulkeltamaan ikkunasta sekaan (jos ovet lukossa/jumissa), oletettavan huumehörhön purtavaksi, syljettäväksi ja puukotettavaksi.

Minusta moista joutaakin täräyttää. "Se oli sairas" joo, muttei täysin vailla omaa syyttää = lääkkeet syömättä. Sitten kelpasi lähteä sivullisia vaarantamaan, mutta sehän ei ollut hänen vika, kun oli nuppi vähän pipi. No, ei tämä tietenkään viranomaistenkaan vika ole, kun ei ketään saa laittaa tahdonvastaiseen hoitoon eikä missään nimessä saa ajokorttia pois ottaa! Viimeksi mainittu on kansalaisoikeus ja -velvollisuus.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 28 Marras 2018, 08:06
Kirjoittaja Jiitee
^ poliisi teki tilannearvion ja toimi sen mukaan.

Sekavien koeajajien ketju :?

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 28 Marras 2018, 10:39
Kirjoittaja Janne
Vielä C3:een palaten. Itse joudun tosiaan töissä ajamaan erinäisillä kulkupeleillä viikoittain. Matkat on yleensä yli 200km/auto. Keskimäärin 250-1500km per laaki. Jonkinlaista vertailukohtaa siis väkisinkin tulee eri merkkien ja mallien välillä. Autot on vuokra-autosegmentissä 1 tai 2 eli Polo vs. Golf noin niinku karkeasti luokiteltuna.
Alla on ollut mm. seuraavia pikkuautoksi (1.luokka) laskettavia vehkeitä: Fiesta, Fabia, Polo, C3, Ibiza ja Corsa. Kyllä noista ylivoimaiseksi ykköseksi nousee Fiesta. VAG konsernin autot on yllättävän samankaltaisia. Polokin on esimerkiksi aivan ok, mutta onhan se sellainen kansanauto. Kieltämättä toimintalogiikka konsernin laitteissa on sama, johon tottuu. Fiestassa sen sijaan ajettavuus ja kuljettajan toimintaympäristö on ehdottomasti noista parhaimmistoa. Tuollaisilla matkoilla ajettavuus kyllä kieltämättä korostuu ja tietynlainen käytön helppo omaksuttavuus, koska koskaan en tiedä että mikä auto parkkipaikalla kulloinkin on. Käyttöohjeita en ala aamuisin selaamaan että mites hemmetissä tää toimii :) Tiettyä loogisuutta alkaa siis väkisinkin arvostamaan.
Ehkä C3:n vaatisi syvällisempää perehtymistä ja totuttelua, koska varsin harvoin ranskalaista autoa on tarjolla. Sen verran kuitenkin viisastuin että autopyyntöön tulee nykyään kirjattua että ei C3:sta kiitos :)

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 28 Marras 2018, 11:55
Kirjoittaja h_lauri
JT Newman kirjoitti:Otin firman autohallista pientä Espoon keikkaa varten ajoon 2016 Toyota Yariksen. Vaihtoehtoina olisi ollut myös Nissan Leaf ja Auris Hybrid. Syy siihen, miksi Yaris oli ainoa vapaa, oli selvä.

Voi jeesus mikä kampe.

Muovia. Muovia. 183cm varsi ei löydä minkäänlaista järkevää ajoasentoa, ellei halua ajaa polvet koukussa. Jos nostaa penkkiä, on pää katossa ja ratti polvissa. Hartioiden kohdalta penkki nappaa jämäkästi, mutta sen alta penkkiin muodostuu monttu, johon selkäranka tipahtaa. Selkä notkolla ja kipeytyminen alle 10 minuutin.

Ajossa ei mitään tuntumaa, koppi tuntuu kaatuvan jokaisessa mutkassa. Manuaalin vaihtovalo loimottaa koko ajan, kun pikkukonetta ei tunnu uskaltavan vedättää alle 1500 minuuttikierroksen, kuten auto ilmeisesti haluaisi. Uuden auton hetipiti-jarruissa ei ole mitään tuntumaa, pää retkahtaa kohti rattia koko ajan.

Äänen taso nousee 90km/h nopeuden jälkeen kovaksi ja 110km/h kohdalla melkein sietämättömäksi.

Kaupungissa kampe kääntyy näppärästi ja kaasua uskaltaa jo vähän painaa. Suunnanvaihdot ovat kyllä hauskoja ja auto tuntuu "tehokkaalta". Todellisuudessa ei kuitenkaan.

Meistä ei tullut ystäviä.
Uskalsitsä ajaa yli sataa. :crazyeyes:

Se muutaman vuoden vanhempi (oisko edellinen korimalli) oli vesisateella 80 km/hssa kuin ois leijunu eteenpäin.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 28 Marras 2018, 16:21
Kirjoittaja mutt
insinörtti kirjoitti:Minusta moista joutaakin täräyttää. "Se oli sairas" joo, muttei täysin vailla omaa syyttää = lääkkeet syömättä.
Minähän sanoin ihailevani poliisien ammattitaitoa. Tuonkin saivat selvitettyä ihan samantien siinä paikan päällä. Että kyse ei ollut mistään muusta sairaskohtauksesta, esimerkiksi aivoverenkierron häiriöt ja aivokasvaimet saavat ihmisen joskus käyttäytymään hyvinkin irrationaalisesti.

Eikun sähköä munille vaan, kun sellaiseen on kerrankin mahdollisuus!

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 01 Joulu 2018, 20:44
Kirjoittaja TeroPee
Projekti perheauton korvaaja on käynnistynyt. Joskus pitkällä ensi vuoden puolella saattaa vasta realisoitua mutta hyvä on kartoittaa vaihtoehtoja. Suurella todennäköisyydellä auto tulee olemaan mukamaasturi. Nyt autona tavallinen farkku ja muksujen kanssa matala auto on tympeä.

Ensimmäinen ehdokas oli Volvo XC60. Koeajoon sattui D4 automaattina, oletettavasti AWD.

Kiitämme:
- miellyttävää ja pehmeästi toimivaa voimalinjaa
- sopivan aistikasta ja ylimuotoilematonta sisustaa
- pikavilkaisulla asiallisia tiloja, en tosin sovittanut muksujen jakkaroita kyytiin
- yleistä helppoutta ja vaivattomuutta arkiliikkumisessa
- matalaa melutasoa

Moitimme:
- lussua voimalinjaa, 190hv ja 400Nm ei riitä oikein mihinkään muualle kuin kaupunkiin tuollaisessa autossa
- ylikevyttä ohjausta ja runsaita ratin kierroksia (nykyisessä pari kierrosta laidasta laitaan)
- kosketusnäyttöä melkein kaiken käyttöliittymänä
- digimittaristoa jota ei voinut muokata
- T8:n vetomassaa (2100kg, kaikki muut voimalinjat 2400kg)
- hinnoittelua

Leikin hiukan konfiguraattorilla meidän tarpeisiin sopivia versioita.
D4 AWD aut.: 84ke
D5 AWD aut.: 91,5ke
T8: 83ke

Nykyiseen verrattuna ekstraa turhamaisuusvarustetta oli D4/D5-malleihin lisätty kattoluukku ja ilmajousitus. T8 omaa ne vakiona.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 07 Joulu 2018, 08:49
Kirjoittaja JT Newman
Jaguar XJ 2010 (X351) twinturbo V6 diesel

Wau.

Vaikkakin tupaöljykäyttöisen moottorin käyntiin täräyttäminen toikin vähän oksennusta suuhun, tuosta muotoutui aika maukas kulkine. Se on ISO. Istutaan syvällä, vyötärölinja vyöryy päälle ja iso/leveä keskikonsoli viimeistelee tunnelman. Penkin säädöistä saa takuulla hyvän asennon itselleen valkattua. Ympärillä on jalopuuta ja nahkaa.
Ratin pyörittely vaatii yllättävän paljon voimaa, odotin enemmän amerikkalaistyylistä ylitehostusta. Äänimaailma on sivistynyt, mutta rengasmelua tulee sisään jopa Thesistä enemmän. Mittareiden tilalla on näyttö, graafinen ilme näyttää...noh, videopelimäiseltä. Kojelaudan kosketusnäyttö on aika ärsyttävä, en päässyt tunnin keikalla oikein sinuksi. Toimintoihin pääsi (ainakin suurimpaan osaan) käsiksi myös nappula-tatti-mysteerioilla.
Kiisselin raksutus on kohtuullisen etäinen. Normaalilla kaasupolkimen käytöllä lossi käyttäytyy sivistyneesti ja ehkä jopa hivenen ylirauhallisesti, mutta kun nilkkaa suoristaa sopivasti yli "normaalin" käyttöradan, tuo malmikasa ampaisee liikkeelle kuin hauki rannasta. Ihan älytön kiihtyvyys! Ja tuo normaalilla D-moodilla. S-moodia en uskaltanut edes käyttää (vaihderullan pieni painallus ja valitsin oikealle).
Takapenkkiläisille ei ollut omia herkkuja penkinlämmittimiä ja kahta tupakansytytintä enempää. Kattoikkunoita on kaksi, etummainen avautuva. Tämä on ilmeisesti näiden heikko kohta nitinöineen, mutta koeajetussa yksilössä se oli hiljainen.
Harkitsin tätä jo ihan vakavissani, mutta pieni kuluexcelöinti paljasti karun totuuden. Vakuutukset ja huviverot ovat kalliit, mutta perushuollot puolestaan kohtuulliset. Tonnin panostuksella olisi voinut ostaa 2v/40tkm mielenrauhan, autohan on kuitenkin jo 8 vuotta vanha ja 113 tkm ajettu.

"It's a JAAAAAG"


EDITTIÄ: Toki sekoilin tyyppinumeron kanssa, X351 eikä X358

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 07 Joulu 2018, 09:08
Kirjoittaja Vittorio Jano
TeroPee kirjoitti:
Leikin hiukan konfiguraattorilla meidän tarpeisiin sopivia versioita.
D4 AWD aut.: 84ke
D5 AWD aut.: 91,5ke
T8: 83ke
Kaverilla on tuollainen T8 ja onhan se omassa sarjassaan oikein hyvä. Ja oikeastaan ainoa oikea valinta, jos XC60 kiinnostaa. Muistaakseni siinä oli kyllä tuo puutelistalle laittamasi mittariston muokkausmahdollisuuskin?

Mitään rata-autojahan nuo eivät tosiaan ole.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 07 Joulu 2018, 09:34
Kirjoittaja FinPat
JT Newman kirjoitti: Jaguar XJ 2010 (X358) twinturbo V6 diesel
Koska videopeli kojelauta mainittiin niin kyseessä taisi olla kuitenkin X351 eli 2009 esitelty malli?

X358:
Kuva

X351:
Kuva

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 07 Joulu 2018, 09:53
Kirjoittaja TeroPee
Vittorio Jano kirjoitti:
TeroPee kirjoitti:
Leikin hiukan konfiguraattorilla meidän tarpeisiin sopivia versioita.
D4 AWD aut.: 84ke
D5 AWD aut.: 91,5ke
T8: 83ke
Kaverilla on tuollainen T8 ja onhan se omassa sarjassaan oikein hyvä. Ja oikeastaan ainoa oikea valinta, jos XC60 kiinnostaa. Muistaakseni siinä oli kyllä tuo puutelistalle laittamasi mittariston muokkausmahdollisuuskin?

Mitään rata-autojahan nuo eivät tosiaan ole.
Juu, kyllä T8 on ainoa edes etäisesti järjellä perusteltava voimalinja tuohon jos kaipaa yhtään mitään muuta mitä joku D3 ei tarjoa.

Mittariston muokkausmahdollisuus varmaankin tulee jonkin muun varusteen yhteydessä. Tuossa mun koeajamassa autossa ei ollut edes navia, joten saattaa olla että siksikin puuttui muokkausoptiot kuljettajan näyttötaulusta.

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 07 Joulu 2018, 10:10
Kirjoittaja Rasvis
Tommottisen XC60 T8:n kyydissä olen jokusen kerran istuskellut lounaalle ja takaisin. Huomiota herättävän hiljainen ja mukava kyyti, ja fiksun näköinen konttori. Vielä kun olisi ollut jollain muulla kuin mikäliesport-varustepaketilla joka ilmeisesti automaattisesti tervaa sisustan mustaksi. Lasikaton ansiosta ei tullut klaustrofobiaa mutta kun kabiinissa olisi ollut aineksia niin paljon parempaankin...

Re: Sekalainen koeajoketju

Lähetetty: 07 Joulu 2018, 10:11
Kirjoittaja lerppu
^^Juurikin pyysin mainoksen uhrina tarjouksen Bensa Stelvioon Espoon Aritasta. Pikaiseen toimitukseen oli tarjota valkoinen bensanelikko hyvillä kilkkeillä. Ja hyvitys Bimmeristä olisi ollut ihan jees. Mutta rahamiehillehän nuo on tarkoitettu, en vain taivu ostamaan 70keur autoa - jotenkin tökkii moisen summan pistäminen siihen että vaimo pääsee Metsälästä Pasilaan ja takaisin päivittäin... Mutta otahan yhteyttä Francescoon, oli ihan asiallisen oloinen kaiffa ja ihan myyjämiehiä. Stelviota alle! :wink: