Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

X1:stä en ole ajanut, eikä kyllä voisi vähempää kiinnostaakaan kun kyseistä autoa katsoo. Ehkä rumin nykyauto.

Oikeastaan, Micran lisäksi ainoa ei-Alfa jota olen ajanut viimeisen vuoden aikana yli 50 metriä on E90 330. Hyvä ja hieno auto, mutta ei koeajon jälkeen harmittanut jatkaa omalla 159:llä. Mulla on parempaakin tekemistä kuin hieroa katuja jollain skeidoilla ja golfeilla. :mrgreen:

-Lee-
Viestit: 371
Liittynyt: 19 Joulu 2005, 19:59
Car(s): Ex Alfa Romeo GT -05
Ex Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm -09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Lee- »

Cuore Sportivo kirjoitti:X1:stä en ole ajanut, eikä kyllä voisi vähempää kiinnostaakaan kun kyseistä autoa katsoo. Ehkä rumin nykyauto.

Oikeastaan, Micran lisäksi ainoa ei-Alfa jota olen ajanut viimeisen vuoden aikana yli 50 metriä on E90 330. Hyvä ja hieno auto, mutta ei koeajon jälkeen harmittanut jatkaa omalla 159:llä. Mulla on parempaakin tekemistä kuin hieroa katuja jollain skeidoilla ja golfeilla. :mrgreen:
Mielestäni Bemarilla on nykyään ehkä kokonaisuudessaan rumin tarjolla oleva mallisto. Vaikea sieltä on löytää oikeasti hienoa mallia, no ehkä Z4.
X1, todella ruma.
X6, ruma möhkö
3-sarjalainen, mitään sanomaton.
5 GT aivan järkyttävän ruma...

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Backstroker kirjoitti:onkos noissa 2005-> skeida octavioissa jakohihnaa? vai ovatko kaikki ketjulla nykyään?
Uudet bensamallit TSi-koneilla on vasta ketjulla. Riisselit hihnalla.
MP

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Ja audeja vaihteeksi, ja isolla :-D :-D :-D

RS5: Launch control 8) Mahtavat alapään murina ja kieuntaakin löytyi. Kohtuu hyvä äänieristys muuten, joten ei arkiautoksikaan liian äänekäs. Kaunis auto, mahtavat penkit, ajoasento löytyi helposti ja adrenaliini virtasi villinä, kun ratin taakse pääsi. Vielä kun olis radalle päässy :-D Lähinnä dynamicillä tuli ajettua, comfortillakin kyllä kerkesi, mutta dynamic vastasi fiilikseen paremmin. Nelivetotomaatti, kaveri sai sutimaankin hieman.

TTRS: TT:ksi todella kaunis. Manuaaliloota. Kunnon sporttipenkit, selvästi ahtaampi ja mikroautomaisempi kuin yllämainittu. Alapään murinat puuttui (tai no olihan niitä normiautoon verrattuna, mutta getvonen murisee ja kiekuu paremmin). Sporttiasennossa läpät aukeaa ja ulinaa kuuluu mukavasti kaasua painaessa. Vaste ei ihna yhtä eläimellinen kuin RS5:ssa, mutta todella nopea puutarhajyrsin kuitenkin kyseessä. Ehkä enemmän hardcore meininki kuin RS5. Sopisi paremmin 2. autoksi/leluksi, jos rahaa olisi. Mukalakivikadullakin meni yllättävän hyvin ja vieressä olleiden lippispäisten vectrapoikien kanssakin piti hieman kisaa ottaa.

S5: Lopuksi vähän laimeampaa menoa :-D . Todella hiljainen, edes dynamicilla kunnon murinoita ei tullut esille. Toki, kun mielessä oli vielä edelliset niin sekin voi vaikuttaa, mutta äänet kuitenkin pettymys, jos sporttisuutta etsii. Launch controllissa taas kunnon niskannykäysefekti, mutta jos RS5 kiihtyvyyttä kuvaa pesismailan iskuiksi selkään niin tämä olkaan sitten ruoskan sivallus. Todella nopea, mutta tekee sen jotenkin hillitysti.

Molemmista 5:sta sai ohjauksen ja alusta todella kevyeksi vaihtamalla comforttiin. Helppo uskoa, että hyvin kääntyy parkkialueella. S5 olisi ehkä paras matka/käyttöauto ja TTRS mukavin lelu ak:n mielestä. Tosin RS5:n soundeja kyllä jää kaipaamaan :-D

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Tänään tuli käytyä katsomassa Mini Countrymania livenä. Keulan muoto on muuttunut aika radikaalisti ja ei enää muistuttanut orkkis Miniä. Maavaraa oli riittämiin. Kontti samankokoinen kuin Clubmanissa.
Mutta sitten syy,miksi jäi vain kylmätyyppeihin:4 ovea. Meikäläisen rungolla rupesi ahdistamaan kuskin jakkaralle änkeäminen. Tuntui,kuin ovi olisi puolet kapeampi kuin Clubmanissa. Ja sisään päästyä,kun jakkaran asetti kohdalleen,niin eipä vasemmalle kyynärpäälle löytynyt enää mistään tukea.

Jatketaan vanhalla, clubiovesta mahtuu koirat takapenkille.
Ride on!

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

doublesix kirjoitti:Tänään tuli käytyä katsomassa Mini Countrymania livenä. Keulan muoto on muuttunut aika radikaalisti ja ei enää muistuttanut orkkis Miniä.
Jos se ei Miniltä näyttänyt, nii näyttikö se edes hyvältä? Kuvissa näyttää jotenkin epäsuhtaisen ja kapeankorkean oloiselta? Samoin ikkunalinjan lasku takaoven jälkeen on ainakin kuvissa ihmeellinen.

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Ei kyllä omaa silmää miellyttänyt. Jotenkin keula oli laatikkomainen,pyöreys oli hävinnyt.Kapeankorkea kuvaa hyvin!
Ride on!

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

MP kirjoitti:
Backstroker kirjoitti:onkos noissa 2005-> skeida octavioissa jakohihnaa? vai ovatko kaikki ketjulla nykyään?
Uudet bensamallit TSi-koneilla on vasta ketjulla. Riisselit hihnalla.
Ja nämä(kin) ketjut venyy jopa jo alle 20 tkm vaihtokuntoon ja kaksoisahdetuissa tsi:ssä on paljon muitakin ongelmia. Tuntuu aika monella merkillä olevan ongelmia noiden ketjukoneiden kanssa.

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Tuonmoinen Gtv tuli viikko sitten käytyä katsomassa. Myyjän mukaan tuonti auto Virosta.
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/gtv/3262320

Oli kyllä aikamoinen pettymys, kun kuviin vertaa. No eipä ollut hinnalla pilattu. Autossa ei ollut huoltokirjoja tai mitään muutakaan dokumenttia hankalokerossa enkä sitten vaivautunut niitä kysymäänkään. Sekä tulossa oleva jakoremmin ym hilujen vaihto..

Yleisesti auto näytti päällepäin ihan siistiltä, ihan varmaksi ei pystyny sanomaan oliko auto maalattu uudestaa lähiaikoina. Maalipinta oli ihan siisti eikä ruostetta näkynyt päällepäin. Muutama lommo oli kyllä katossa mutta ei pahoja ollenkaan.
Alustaa kun silmäilin nopeasti, ainakin takapäästä löytyy ruostetta ja muutenkin oli vähän rähjäisen näköinen.
Konepellin alle kun hieman kurkattiin löytyi varsin siisti joskin vähän huonosti korjailtu pata. Ilmanputsarille menevä putki/letku oli korjattu jollain ihmeen harmaalla varmaankin imurin letkulla. Löytyi myös alumiininen poikittaistuki tukevoittamassa menoa 8) Öljytkin vilkaistiin nopsaan, kirkkaat oli ja tarpeeksi.
Sisusta oli kyllä sitten ihan jotain muuka kuin kuvissa, tai no eipä takapenkeistä kuvaa taida ollakkaan, takapenkit sekä keskikonsolin verhoilut oli aikas rujossa kunnossa ja etuovien ovipahvit olivat huonosti kiinnitetty, ilmeisesti oli jonkisortin pitkäkyntistä elukkaa roudattu takapenkeillä. Myös a-pilareiden verhoilut olivat rispaantuneet ja täynnä mustia sormenjälkiä, mahtoiko liittyä tuulilasinvaihtoon??? :?
Myyjä myös sanoi ettei sähkötoiminen radion antentti toimi kunnolla..

No näistä ei sitten otettu itseen vaan lähdettiin koelenkille.
Auto lähti nätisti käymään, tosin oli käytetty ennen tätä lämpimäksi.
Sitten kun piti torpata vaihdetta tupaan niin huomasin että kytkin on pikkaisen jäykkä, vaikka tiedän että väissä v6 malleissa onkin normaalisti jäykempi kytkin, tuntuma oli kyllä jotain muuta kuin mitä terveellä kytkimellä on. No vaihde tupaan ja liikkeelle.

Autoliikkeen pihasta köröteltiin sitten hissukseen ja paljon natinoita ja kitinöitä kuului jotapuolelta sisustaa, alustasta ei mitään.
Siitä sitten isolle tielle ja vaihdetta isompaan, tassä viheessa huomasin että vaihdelaatikko/vaihdevivusto ei ihan kunnolla pelaa, 2 - 3 vaihdossa joutui itse keskittämään vaihdekepin 3 - 4 vaihteen "kohdalle" sama tietty 5 - 6 vaihteen "kohdalle". Jotain häikkää oli myös tällä osastolla.

Auto kulki kyllä hyvin ja kevyesti. Isommissakaan nopeuksissa ei suhinoita tai muutakaan ihmeellistä kuulunut. Sisustasta kuului edelleen häiritsevää natinaa. Jarrut ei myöskään olleet sitä mitä pitäisi, poljin palautti erittäin hitaasti, aivan kuin jarrutuksen jälkeen jarrut olisi hieman jääneet laahaamaan..
Pikku lenkin jälkeen ajettiin pienen huoltoaseman pihaan kääntymään, Kokeilin siinä samalla onkohan pakoputki missä kunnossa, kämmen pakoputkenpäähän tukkeeksi ja kuulostelin, no tietty jostain keskivaiheelta suhisee, eiköhän tää ollut sitten tässä ja ajettiin sama lenkki takaisin autoliikkeeseen.

Semmoinen koeajo se, ei kyllä tämä yksilö tarttunut mukaan.
Paljon asioita tähän hätään en muista, niin hyviä kuin huonoja autoon liittyen.

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

No olipa hyvä, etten tota lähteny ees kattomaan. Oon jälkeenpäin pari kertaa miettiny, ku kuvat kuitenkin suht siistejä...

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Mariia kävi vuosihuollossa pe ja samalla tyyppasin taas paria rassia.

159 2.0JTDM

Tuota uutta bensaa olisin mieluummin tyypannut, mutta pakko myöntää, että tuo uus diesel on kans kiinnostanut suuresti. Harmi vaan ettei tuota ollut TI-paketilla.

Ja mielenkiintoinen myllyhän tuo on. Melkoisen värinätön (auto tosin oli lämmin kun sain sen) ja moottorin käyttöalue huomattavasti tuota 1.9:siä laajempi. Veto alko tasaisena 1000 kiekan huitteista ja jatko 5k huitteisiin pitkälle puna-alueelle. Myöskin ite vääntö oli huomattavasti tasaisemman ja vähemmän kulmikkaamman olonen koko käyttöalueen lävitte punaviivaan asti. Ite menohalussa en huomannut eroa tuon oman välille.

Äänipuolella ei sen kummempia. Noiden vanhempien dieseleiden saundissa on tietty kiva metallinen sävy kierrosalueen yläpäässä. Se se nyt mikään alfan bensakoneen veroinen ole, mutta jotain pientä kuitenkin. Mutta tuo uusi on suorastaan pikkusen turhan sivistynyt.

Hyvä kuva mulle tuosta jäi. Pikkusen lisää paukkuja kun tuosta olisi saatu, niin tuo olis vahvasti ens kevään autoliikuissa mukana.

****

320d

Okei, myönnän että oon tahallani vältellyt tämän uusimman 3-sarjan inkarnaation koeajoa. Tykkäsin kaverin 04 vm 320:sen ajotuntumasta suuresti ja en oikeasti haluaisi autokatokseeni BMW:tä.

No ekaksi ulkonäöstä. Tietyllä tapaa tykkään tuosta 3-sarjan uudesta lookista. Se näyttää huomattavasti linjakkaammalta kuin 5- tai 1-sarja. Mutta miksi hitossa BMW:n perusvärivalikoima tuntuu koostuvan vain harmaan sävyistä!?! Ja individual-värit maksavat sitten maltaita.

Sisältä auto oli aika konservatiivisen harmaata. En vieläkään sitten pidä BMW:n sisätiloista mitenkään erityisesti. Mutta ratti istui kivasti käteen ja hallintalaitteet olivat vimosen päälle. Eikä iDriveä ole thank god pakko ottaa.
Mys ajoasento oli varsin hyvä sporttipenkkien ansiosta.

Heti ensimetreillä tökkäsi hieman auton uraherkkyys ja etupyörien kommunikaation puute. Ohjaus oli kyllä tarkka ja palautti hienosti, mutta hommassa oli hieman "kortsun kans naimisen maku". Esmes mun handlingitestissä piti luottaa persetuntumaan kun pyöritti autoa sivuluisussa. Muutenkaan en oikeen tykännyt autosta moottoritieajossa. Vaikka 159 on varsin kommunikatiivinen ja ohjaus on nopea, niin se ei silti ole samaan tapaan levoton kuin tuo 3-sarjalainen. Iteasiassa mielestäni 1-sarjalainen toimi kivemmin matka-ajossa.

Mutta täytyy taas ihastella auton balanssia. Kyllä se vaan niin on, että takarattaat työntää ja etupyörät ohjaa. Lisäksi täytyy kehua vielä lisää hallintalaitteita. Kytkin ja vaihdekeppi kumppaneineen toimi varsin hienosti, mutta mielestäni ajamissani 1-sarjalaisissa vaihteisto silti on toiminut täsmällisemmin.

Ite moottori ei tuntunut kamalan tehokkaalta. 2.4:sen väkivaltaisuus puuttu täysin tuosta kulkineesta. Toki kone oli varsin värinätön ja sivistyneen kuuloinen, mutta perstuntumalla en huomannut eroa tuohon alfan 2.0 koneen toimintaan.

Kokonaisuutena auto ei herättänyt samaan tapaan ajamisen halua kuin tuo 1-sarjalainen. Se oli kuitenkin dynaamisesti ylivertainen paksumpaan isoveljeensä. Jos 1-sarjalaiseen saisi yhtä sulavan muotoilun kuin 3:sessa, niin se olisi melkoisen selkeästä meitin hankintalinjalla. Jos taas 1-sarjalaisen saisi 159:sin muotoilulla, niin olisin jo liikkeessä tekemässä kauppoja.

Kolmossarjan suurin ongelma on ehdottomasti ohjaus. En tykännyt oikeen mistään sen aspektiksta. Sporttisessa ajossa se on liian tunnoton ja cruisatessa liian levoton.
-Matti-

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Tulipa tuossa ajettua BMW 325Ci e92 ja täytyy sanoa, että nyt löytyi auto joka istuu käteen. Paitsi, että ohjaus vaatii jonkin verran totuttelua. Auto on herkkä tienpinnan epätasaisuuksille vähän kuten GT 3.2, mutta tuleehan oltua hereillä. Mukavan jykevän tuntuinen auto kaikin puolin.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Mini Cooper D

Hertzillä kävi tuuri, ku kysyivät kelpaako pienempi auto kuin olin tilannut. Ja koska kyseessä oli Mini Cooper, niin kelpasi todellakin 8) Punainen, valkokattoinen Mini erottui betonihallin harmaudesta kilometrin päähän. Alkuhämmästys oli tosin valtava, ku dieseli alkoi nakuttaan ja huomasin kojetaulun suuren "Diesel"-tekstin. Ai näitä Coopereita saa dieseleinäkin?

Ajo-asentoa joutui etsimään jonkun aikaa. Vaikka penkki olikin urheilullisen tuntuinen ja tukea reisille oli riittävästi, ehkä istuinosa olisi saanut olla hieman pidempi. Monipuolisilla säädöillä löytyi kuitenkin kelvollinen asento. Sekä tausta- että sivupeilit olivat lähinnä huvittavan kokoiset, joten niitä sai säätää tarkkaan, jonkinlaisen näkemän saavuttamiseksi. Kojetauluhan on erittäin näyttävän näköinen, ehkä muovinen, silti upea. Ei voi tylsäksi sanoa. Nopeusmittari on liiankin iso ja huippunopeus 260 km/... hmmm.... Osa toiminnoista on piilotettu ihme paikkoihin, esim. ikkunahissit keskikonsoliin. Ajotietokoneen näyttö+käyttö oli suoraan Bemarista, joten se oli helppo omaksua ja vaihtaa pieni nopeusnäyttö edessä olevaan kierroslukumittariin.

Sitten oli aika lähteä syöksymään sateiseen Norjan yöhön. Vaihde-, kytkinyhdistelmä oli erittäin onnistunut, vaihtaminen oli helppoa sekä tarkkaa. Kytkin oli tunnokas ja helppotoiminen. Ja hyvä niin, vaihtaa saikin Norjan mutkateillä. Vaikka kone tokin puhdikas olikin, niin vääntöalue oli kapeahko. Ja lisäksi, se todellinen "Cooper"-henki kyllä jäi puuttumaan tällä pannulla.

Ajo-ominaisuudet ansaitsevat suitsutusta. Vaikea kuvitella paremmin käteen istuvaa autoa mutkaisille serpeentiiniteille. Ohjaustuntuma on välitön, looginen, lähes täydellinen. Korin liikkeet ovat loogisia, perstuntuma on lahjomaton. Upeaa! Vielä kun moottoritiesiirtymäkin ihan mukavasti, niin alkaa ymmärtämään Mini-miehiä.

Yhteenvetona voitaneen sanoa, että ensimmäinen vuokra-auto, jota harmitti jättää halliin. Dieseliä ei kaipaamaan, mutta turbo-bensalla aiheuttaisi ehdottomasti omistamisen halua :-D

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Ala sitten aja John Works versiota, hymyilyttää vieläkin, vaikka koeajosta on puoli vuotta :-D

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Rolle kirjoitti:^Ala sitten aja John Works versiota, hymyilyttää vieläkin, vaikka koeajosta on puoli vuotta :-D
Ei kyllä uskalla, nykyinen peli ollut vasta 2-3 kuukautta tallissa 8)

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Ajelin Hynysen vanhaa tahoeta. Äijä peli, kelpais.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Volvo S60 D3, manuaali

Salaa toivoinkin(!?!) että Ruotsinmaan reissulla sattuisi uusi Vulva ajoon ja semmoinen kuparinvärinen sedanihan siellä Hertzillä odotti. Sisäänistahtaminen oli kevyt pettymys, koska muotokieli oli kovin lähellä S40/V40-osastoa. Kuitenkin penkin/ratin-säädöt olivat todella monipuoliset ja ajo-asento löytyi heti. Parasta oli, että sitä ei tarvinnut kertaakaan muuttaa, vaikka ajelin päivän aikana lähes 600 km. Penkin muotoilu oli onnistunut kokonaisuus matka-ajoa silmällä pitäen, rata-ajoon toppaukset ovat toki kevyet. Ratti oli erittäin hyvin käteenistuva... mutta, mutta... miksi pinnoite on liukasta, lähes tekonahan tuntuista ainetta. Samoin vaihdekepin nuppi oli liukkaan tuntuinen, eikä istunut kouraan. Keppi itsessään oli auton heikoin lenkki. Vaihtaa sai tietysti ihan reilusti, dieselin kapean vääntöalueen takin, mutta vaihteensiirto oli todella epämääräinen ja kevyen tuntuinen. Useamman kerran meni kutosen sijasta nelonen pesään. Tuntuma oli todella heikko tältä osin, eikä vastaa haettu laatuluokka tunnelmaa.

Moottori oli todellinen ilopilleri. Veto oli suorastaan hurjaa 1800 r/min lähtien. Luulin aluksi, että Volvossa on D5-kone. Enemmän kierrättäessa, alkoi tehot nuukahtaa jo 3000 r/min-kohdalla. Esim. omaan Bemariin verrattessa, meno loppui niin sanotusti lyhyeen. Mutta tolla välillä vääntöä oli aivan valtavasti käytössä, suttasi kitkarengasta kolmosellakin vielä. Vaikuttavaa vetoa.

Alusta oli kovahko, tosin sellaisesta pidänkin. Poikittaissaumojen ylitykset kolahtivat läpi ja olin kuulevinani keulasta pieniä kolahduksia kuopissa. Ohjaus oli vain ok-tasoa, paras tuntuma jäi puuttumaan. Raskaantuntuinen, mutta silti vähän keinotekoinen.

Yhteenvedettynä, Volvoksi ihan onnistunut tapaus. Keulan ja etuviiston muotoilukin aika kiva, takaapäin ei vaan satu silmään. Tuskinpa tälläista tulee itse ostettua, mutta enpä täysin tyrmää, jos joku moisen haluaa.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Polvi leikattiin viime pe, niin saikkuviikon viihteeksi kävin vähän koeajoroundilla.

Mito QV:

Oon tässä vilkuillu uteliaana tuon QV:n suuntaan, sillä se olis varsin joutuisa kulkine ja valkoisena varsin herkullisen näköinen. Jännä, että Mitoon ja Giuliettaan tuntuu sopivan perinteistä punaista paremmin tuo valkoinen.

Anyho. Ekaksi pakko pistää disclaimeri, että tallainen superliukas keli on etuvetoiselle sporttikamppeelle todella paska koeajokeli. Mutta saipahan handling routella käyttää käkkäriä ja paljon :). En nyt jaksa isommin kirjotella kun muuten tää olis copy-pastea tuosta 155 heppasen koeajosta.

Dynamicilla moottori pitää ihan OK murinaa ja kaasuvaste on suorastaa väkivaltainen. Moottori myös ottaa kivasti kiekkoja ja alusta on aika tunnokas. Normal-mode on ihan ok jääkelille. Tosin kaasua painaessa tulee välillä fiilis, että eikö tämä toimi ollenkaan. Dunno onko kyse luistonestosta vai mistä, mutta auto tuskin liikkuu pikkupainalluksella kun kiekkoja 1500-2000. Dynamicilla samalla painalluksella auto suorastaan loikkas. Moottori itessään on aivan mahtava tapaus.

Ohjaus on yhä perseestä. Melkeen tykkään enemmän normal-moden ohjauksesta, sillä dynamicin luonnoton kuminauhamaisuus ei ole kuvioissa. Myöskin herätti ihmetystä motarin pikkunen kiemurtelu (siis ilman ohjauspyörän inputtia).

Summa summarum: Kesäkelillä varmaan todella hauska kampes. Ja helevetin hyvännäkönen. Pikkusen ehkä kaipais vielä leveempää jotain koripakettia, tjsp (GTA?). Talvikelillä ei ainakaan matka-autoksi mikään lepposa kampe. Mutta mukava kaupunkipyöritykseen.

******

Subary legacy outback 2.0 diesel

Meitillä on ollu aina varsin suuret inhotukset japanilaisia vastaan. Ne sotii kaikkea mikä autoilussa on kivaa vastaan. Paitti Subaru. Mutta sen ongelma on ollu, että autot ovat joko suunnattu lippispäille (Impreza) tai muuten vaan ihan helevetin rumia (legacy). No tuo uus boxeri diesel on kutkuttanu meitin uteliaisuushermoa jo jonnin aikaa ja nyt päätin käydä tyyppaamassa. Oon ite lähinnä kiinnostunut tuosta legacy farkusta, mutta sitä ei ollut nyt ajossa, niin piti tyypata tuo pikkasen korotettu versio.

Ja aika karuhan tuo auto on ulkoa. En nyt sano että se on ruma, mutta ei nyt kauniskaan. Sama tyyli jatkuu sisällä, mutta samalla kilkkeissä on tietty perus rehellinen meininki. Kamat on tehty kestämään, mutta silti olisin jättäny mieluusti osan kilkkeistä pois. Esmes (rimpula) ratti on kuin täyteen ammuttu natisevia kytkimiä. Mutta ne silti tuntuvat lujilta. Muutenkin laatuvaikutelma on aika karu, mutta työkonemainen. Mikä on ihan siistiä. Mutta ite varustus oli aivan hemmetin kattava.

Penkit toimii jo vakiona sähköllä ja ovat varsin tukevat. Myös kyynärnoja on säätyvä ja ajoasennosta saa hyvän. Ainoa pikku miinus on aika lyhyestä reisituesta. 180cm duden takana on tilaa ainakin 190cm dudelle. Takakontti on ihan holtiton.

Ihan jäisen auton startissa jo huomaa boxerikoneen hienouden. Ei nakuta eikä värise. Ei dieseliltä juuri kuullosta. Muuten kuva koneesta on aika työkonemainen. Alavääntoa piisaa. Ja paljon. Alakiekoilla kone on suorastaan sporttinen, mutta yläpäässä meno hyytyy pian ja en uskaltanut edes painaa kaasua rajoittimelle (kilsoja mittarissa vaan 1k luokkaa) sillä moottori alkoi pitää aika todella rumaa ääntä ja meno hyytyi täysin. Mutta ekan 3k olivat todella jouhevaa menoa.

Ajossa korkeampi kori ja pehmeämpi jousitus veivät parhaan tunnon ajosta. Mutta varsin miellyttävää silti kitymaasturiksi. Ite farkku on varmaan paljon parempi. Jatkuva neliveto + liukas keli teki handlingitestistä varsin kivaa ja sivuluisua tuli harrastettua. Hallintalaitteet olivat vähän kaksjakoset. Polkimet olivat aika harmaata peruslaatua, ohjaus tosiaan ihan ok, mutta jotain omituista vaihdekepin toiminnassa oli. Se ei varsinaisesti ollut huono, mutta jotenkin jämäkkyyden puute sen toiminnassa toi mieleen pikkuautot. Tämä pisti muuten työkonemaisen jämäkässä meiningissä silmään.

Motarilla auto kulki kohtuullisen kivasti sivutuulesta välittämättä ja aika pienellä ruualla. Hyvä näkyvyys joka suuntaan oli myös kiva. Ja varsin hiljainen. Tosin autossa oli kitkat alla, mistä miinusta.

Kaikenkaikkiaan varsin positiivinen yllätys. Ensi viikolla Erwolle tulee tuo farkku-legacy jota pitää käydä tyyppaamassa. Saas nähdä tuleeko meitistä ens syssynä lippalakki-dude.

*******

Golf GTD

Perusrehellinen Golf on pyörinyt mielessä ja jos ensi viikolla tulee tyypattua Giulietta, niin pitihän sitä kilpailijaakin tyypata. Ittiä lähinnä kiinnostaisi tuo about 30k nelikko-diesel, mutta moista ei ollut koeajettavana. Siispä GTD sai kelvata.

Ekaksi pisti silmään, että auto ei ollut mikään karvalakkimalli. Autossa oli magneettihärpäkejousitus, DSG, paremmat stereot ja jos jonninmoista härpätintä. Lisävarusteinen sporttimonitoimiratti oli varsin käteensopiva ja muotoilu alfamainen. Ajoasennon sai sähköpenkeissä varsin helposti hyväksi, vaikka keskikyynärnoja tuli pikkasen hassusti käkkärin tielle.

Kokeilin ekaksi DSG:n sporttimoodia ja jousitus sporttiasentoon. Ite alustasta ei pääkallokelillä voinut sanoa juuri muuta kuin että ehkä pikkasen se pintakoveni. Kallistelu tuntu samalta joka moodilla. Mutta ite vaihteisto oli kyllä aggressiivisempi ja antoi koneen kiertää korkeammalle. Ite käsilärpättimiä en käyttänyt kuin suoralla kun vaihteisto halus silti himmailla liian korkeilla kiekoilla tasasta vauhtia. Normimoodissa vaihteisto toimi ihan kivasti ja loogisesti.

Mun käsittelytestissä auto piti sutimiset suht ok kuosissa, mutta jotenkin (ehkä osittain tuon automagian takia) auto ei mitenkään kehottanu ilottelemaan. Moottori tosin kuullosti varsin hyvältä dieseliksi. Kivaa murinaa oli tarjolla, dunno tosin kuinka pakoputkilla sävellettyä tuo oli.

Motarilla auto oli parhaillaan. Moottorin jouheva voima, keskittävä (joskin hieman tunnoton) ohjaus ja mukavat istuimet viestivät auton olevan omillaan meitin matka-ajopainoteisessa elossa.

Hallintalaitteet olivat volkkarityyliin varsin jämäköitä ja toimivia.

Kolopallo jätti itestään varsin hyvän kuvan tänä uusimpana iteraationakin. Tuo 170hv kone nelivedolla, manuaalilla, ilman turhia kilkkeitä ja sporttipenkeillä olis varsin kiva matka-auto. Ei todellakaan mikään sporttiviboja herättävä, mutta mukava kulkine.

En ymmärrä miksi kukaan maksais extraa a3:sesta muuten kuin ulkonäön takia. Ja koska tiellä alkaa näkyä a3:sia kohta enemmän kuin golffeja, niin golffin ostaminen on kohta erilaista :).

****

Kävin potkimassa myös seuraavia renkaita:

Touran.

Oli joskus tällainen vuokra-autona. Golfmainen ajaa, paljon tilaa eikä turhaa klumeruulia. Jos alkaa kansanautoileen, niin sama vetää ehkä överiksi ja ottaa samoin tein käyttöpeli.


Caddy life

Sama kuin ylempänä, mutta tässä olis niin överisti tilaa, että vois yöpyä autossa. Takakontti vetää useamman kuution perustilassa. Aivan holtiton. 110hv nelikko olis hyvä kampe.

Dacia Duster

Karua. Todella karua. Eikä työkalumaisesti, vaan sen tuntuisesti ettei tod näk kestä kauaa käytössä. Pieni pettumys siltä osin. Tämä Subaru-mentaliteetilla tehtynä, niin olis hyvä käyttöpeli.

Opel Insignia farkku

Eka fiilis OK, mutta kuljettajan paikka ei tee vaikutusta. Kaikki napit nitisee, ajoasento hieman köpönen ja kyynärnoja ei tunnu löytävän paikkaansa. Takakontin muotoilu ja tila on jotenkin epämääräisen olonen ja tod näk vaikea pakata silleen että osaa arvoida millon kontti mahtuu kii.

En viitsinyt koeajaa. Ei ole mun kampe.
-Matti-

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Unohdin näemmä postata tänne pari viikkoa sitten tehdyn Veho-käynnin hedelmät.

Citroen DS3.

Auto näytti todella hyvälle ja ajoasento ja laitteet oli ok. Mutta ite koeajo oli liukkaalla kelillä todella mitäänsanomaton. Voin rehellisesti sanoa, etten muista ajosta mitään muuta kuin auton visuaaliset meriitit.

******

C5 SW

Tätä ei ollut uusilla dieseleillä vielä koeajossa joten istuin vain ja tein käpistelyjä paikalla.

Auton ulkonäkö on varsin mainio. Citikan uusi muotokieli on soppeli sekoitus ranskalaista hienostuneisuutta ja teutonista jämäkkyyttä. Myös sisällä laatuvaikutelma on todella hyvä, materiaalit todella miellyttäviä ja palikat ulottuvissa. Penkit olivat ihan kohtuullisen tuntuiset ja ajoasennon löyti helposti.

Tilaa on joka suuntaan riittämiin. Odotan koeajoa mielenkiinnolla.

******
MB c200 CDI sw.

Ekaksi pakko avautua noista muuntuvavasteisista ohjaustehostimista. En tykkää niistä, ne tuntuvat melkeen vaarallisilta ja jollette vittu jaksa vääntää rattia, niin ehkä on muutenkin kuntokuurin paikka. Oikeasti.Huh, saipahan tunnolta. En sano sen kummempia taajamapyörityksestä tuon ohjaustehostuksen takia. Vihasin sitä.

Maantieajo oli aika nannaa. Auto meni suoraan, oli todella hiljainen (alla nastat ja paljas asfaltti motarilla) eikä sivutuuli juuri vaikuttanut. Moottori liikuttaa laiskanpulskeaa cruiseria ihan ok, vaikke 140hv nyt kamalasti mieltä ylennä. Ohjauksessa oli myös yllättävsti tuntoa motarinopeuksissa. Myöskään todella letkeä tomaatti ei herätä urheilullisia viboja.

Handling-testissä fiilis oli kaksijakoinen. Auto ei ollut kamalan tasapainoinen, mutta alusta viesti juuri sen verran ettei perä karannut. Susipaska roviopolttokuntoinen ohjaustehostus (en näytä pääsevän tästä irti) ei kamalasti kertonut etupyörien tilanteesta.

Sisusta oli paikotellen suorastaan halvan olonen. Jännästi 10k halvempi C5 oli kalliimman ja laadukkaamman olonen sitätiloissa. Penkki oli tosin todella hyvä ja ajoasento esimerkillinen.

Fiilis c-sarjalaisesta oli silti ujon hyvä. Pääsen tyyppaamaan ens viikolla Avantgarde paketillista c220 cdi manuaalia jossa ei ole tuota paskaa ohjausta. Myös avantgarde-nokka tekee c-sarjalaisesta varsin hyvännäköisen vimpaimen. Toivottavasti ajettavuus on myös kohdillaan.

******

B200 CDI A

Tämä on osoitus siitä että sähkötehostetut ohjaukset pitäs kieltää. Tämä oli vaan perseestä. Ohjauksessa ei ollut mitään tuntoa, palautus oli outo ja luonnoton ja auto vaelteli motarilla. Sähkötehostus oli kuulemma pakollinen koska autossa oli automaattinen pysäköinti. Ite en moista kaipaa enkä pysäköintiäkään. Mersu vois mieluummin opettaa taskuparkkeerausta kuin tehdä tallaista paskaa.

Ulkonäöllisesti B-sarjalainen on aika neutraali. Se on livenä mielestäni hieman hassun näköinen koska kuvissa sitä on hieman kuvakulmalla venytetty. Uusi keula on ihan ok.

Sisällä on tilaa. Myös istuintilat ovat kuin c-sarjassa, mutta naksun huonommat.

Oikeastaan koko autoa kuvaa parhaiten tuo, että se on kuin c-sarjalainen mutta naksun pari huonompi. Ääntä on pikkusen enemmän, se on etuvetoinen, viimeistely karumpaa, jne.
-Matti-

Avatar
Eero
Viestit: 2840
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tuli ajeltua viikonloppu Skoda Superb TDi DSG:llä, eli 140hv versio ja 6-vaihteinen "automaatti".
Auto jätti varsin posittivisen kuvan ajettavuudellaan ja mukavuudellaan. Kilometrejä tuii n.900 joten jonkinlainen käsitys matka-ajosta saatiin. Tilaa oli yllin kyllin ja TDI+DSG sopi hienosti yhteen. Yhdistetty kulutus oli 4,7l/100km ja keskinopeus n.80km/h. Pitkä ajettavuus takaa yllätyksettömät ajo-ominaisuudet sekä voimaa oli ihan riittävästi liukkaille keleille. Penkki ja ajoasento olivat varsin kohdallaan tällaiselle hukkapätkälle (174cm.).
Voisi kuvitella että ko.kampe on loistovalinta paljon ajavalle myyntiedustajalle tai perheelliselle, koskapa tuota tilaa on todellakin reilusti. Farkkukorilla varustettuna kontti kasvaisi edelleen.
Ainoat miinukset tuli pakkasen aiheuttamista "ominaisuuksista", eli oven ulkokahva temppuili jatkuvasti sekä takajarrut jäätyi yön aikana. Kyllähän ne pikku nitkuttelulla irtosi ja matka pääsi jatkumaan.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

^Sattupa hyvin, itekkin ajoin tuon Suberbin perjantaina.

Tämä on ollu omalla ns järkivalintalistalla. Oma valinta ehkä kohdistus tuohon 140hv diesel + nelikko + automagia. Koeajossa tosin oli vaan 170hv + automagia.

Ajatuksissa olis ollut farkku, mutta kiitos ultratyperän kattoleikkauksen, niin takakontin absoluttinen vetävyys ei ole juuri normiversiota suurempi. Mikä tekee farkun melkolailla turhaksi ja rajaa tän mallin melkolailla pois mun valintalistalta. Olisivat ottaneet 10cm pois takajalkatilasta (mitä on naurettavan paljon) ja tehneet järkevämmän kattolinjan. Ei tätä kukaan muutenkaan ulkonäön takia osta. Paremmalla leikkauksella tässä olis ollut markkinoiden suurin takapaksi ja silti överit jalkatilat.

Maantieajosta voin vain kompata ylläolevaa. Ehkä onnistunein automalli matka-ajoon wolkkarilta, mitä olen tähän mennessä testannut (sis myös aulikit ja skodat).

Auto ei edes yritä olla sporttinen, jolloin jousitus on myös vihdoin päässyt eroon nypytyksestä ja löysähkö alusta ei haittaa. Auto menee mukavan suoraan, vaihteisto toimii hyvin ja loogisesti. Muutenkin matkustusmukavuus on kohillaan. Moottori on varsin nöyrä ja taloudellinen. Motaritahdissa (reaalinopeus jotain 110km/h) auton ajotietokone raportoi joitain vajaan 6l kulutuksia.

Täydellinen sporttisuuden puute ei kyllä haittaa. Jätin handlingi testin kesken koska vaikka 170hv liikuttaa ponttoonia varsin ripeästi, niin sen lötkömäisyys ja leppoisuus tekee koko touhun todella innottoman tuntuisaksi. Fiiliksessä on samaa henkeä kuin isäni E200 CDI automagiassa. Auto on vaan niin lupsakan mukava ja rento (+ dynaamisessa mielessä huono), ettei sille tee mieli edes antaa kenkää. Vielä kun olis tutkaohjattu vakkari niin ratissa voisi torkkua 1000km siivuja.

Kaikenkaikkiaan homma varmaan tiivistyy omalla kohdalla seuraavaan (takapaksi unohtaen): Istahdat ankeana työaamuna auton rattiin ja vastassa on ankea vw-toimisto. Alfaan istuessa ainakin meitille nousee aina pieni hymy ja päivä on pikkasen aurinkoisempi. Ja tuo pieni lisäpiriste ainakin mulle merkkaa pitkässä juoksussa aika paljon.
-Matti-

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Nissan Qashqai 4X4. Panoramakatto, nahat,ym.

En ole ikinä istunut kyseisessä autossa, mutta tänään siihen tarjoutui mahdollisuus. Ulkomuodoltaan onnistunein(voiko näissä möhköissä onnistua)kokoluokassaan. Sisätilat selkeät ja katkaisijat kohdillaan. Tilavan tuntuinen.

Mutta. 196cm rungolle ei tilaa enää ollutkaan. Penkki ja ratti säätöihin, hyvä ajoasento,mutta kun liikutti päätä niin kattoon kolahti. Myyjä kertoi peltikattoisessa olevan sama korkeus. Kuskin jalkatilassa vasemmalla, missä kunnon autoissa sijaitsee lepopoljin, on muovinen laatikko hässäkkä konepellin ja bensatankin avaajineen. Ja kytkimeltä kun nostaa siron 45:sen, niin aina ottaa kiinni laatikkoon. Jäi ajamatta.
Ride on!

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Volvo V50 1.6tdi DrivE


23.12 duunista taas lähin lämmittämättä kun ei ole oikein noita tolppapaikkoja. Starttas kivasti, mutta kävi rumasti. No kämpillä ihmettelin kun sytty öljyvalo ja arvasin että huohotinputki on taas jäässä ja ei kun wetterille sulamaan ja toinen alle.

Autot oli vähissä Hertzillä, mutta yks V50 kuitenkin liikeni. Dudet varotteli ettei kannata sitten starttailla ilman webastoa, eikä vehkeessä ole normaalia lohkolämppäriä ollenkaan.

Eka positiiviset jutut: Webasto ajastuksella. On se vaan vittu päällikkö. Ja ihan kohtuu suoraan tuo pikkuvulva kulkee. Myös vakkarin säädöt ratissa on juurikin niin oikeassa paikassa kun vaan voi olla. Myös penkit on varsin jees. Mutta siinäpä ne sitten onkin.

Negatiiviset. Dunno mistä alkaisin. Moottori on todella hengetön. Mutta varsin janoinen ainakin pakkasela. 211km aikana sekalaista ajoa meni 19,2l dieseliä. Mariaa saa todella polkea että moisiin lukuihin pääsee.

Ergonomia ei myöskään ihmeemmin vakuuttanut. Okei, penkit on hyvät, mutta rattia en oikeen saanut silleen soppelisti, että mittarit olisivat näkyneet kunnolla. Ajotietokoneen logiikka oli hyvin hämärää ja radion kontrollit kans aika suolesta. Todella hämmentävää oli myös huomata, että 180cm kuljettajan takana oli VÄHEMMÄN tilaa kuin mitä 159:sissä tai tyttökaverin A3:sessa.

Autolla oli ajettu n 60tkm, mikä on vajaa 5k enemmän kuin Mariialla. Dunno olivatko kilsat kohdelleet alustaa ja vaihteistoa kaltoin, mutta vaihteensiirto oli luokaton (varsinkin kolmonen ja vitonen eivät halunneet tulla valituksi) ja alusta päästeli todella rumia ääniä motarin poikittaissaumoissa.

Ohjaus oli aika perseestä. Esmes puskeminen ei välittynyt ratin tai penkin kautta mitenkään, vaan sitä ei huomannut kuin silmillä. Muutenkin ohjausvaste oli kuminauhamainen. Ja polkimista tuli mieleen slacklinellä kävely.

Ylläoleva saattaa kuullostaa aika yltiönegatiiviselta, mutta isompia volvoja jonninverran ajaneena auton heppoinen fiilis oli todellinen pettymys. Oli tarkoitus käydä vlopun reissu tuolla kun olisi ollut "ilmaisia" kilsoja, mutta ajatus reilu 1000km reissusta tuolla vehkeellä ei kamalasti sytyttänyt ja piti hakea Mariia takaisin völjyyn.

Sanokaa mitä sanotte, mutta se tanakkuus ja tunnokkuus minkä 159 tarjoaa ei ihan heti löydy samasta hintaluokasta. 159 ei ole häävi kaupunkiauto (poislukien ulkonäkö) kankeutensa ja huonon näkyvyyden takia, mutta nopeaan cruisailuun mutkatiellä (säässä kuin säässä) se on omijaan.

Mariia oli myös ollut lämmittämättä Wetterin pihassa reilu 2 päivää ja narskati todella nätisti käymään. Se myös ehti lämmetä 11km kotimatkalla (sis 9m motaria) 90 asteeseen, mitä vulva ei saanut aikaseksi edes webaston huutaessa samalla.
-Matti-

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Matti_S kirjoitti:Volvo V50 1.6tdi DrivE


23.12 duunista taas lähin lämmittämättä kun ei ole oikein noita tolppapaikkoja. Starttas kivasti, mutta kävi rumasti. No kämpillä ihmettelin kun sytty öljyvalo ja arvasin että huohotinputki on taas jäässä ja ei kun wetterille sulamaan ja toinen alle.

Autot oli vähissä Hertzillä, mutta yks V50 kuitenkin liikeni. Dudet varotteli ettei kannata sitten starttailla ilman webastoa, eikä vehkeessä ole normaalia lohkolämppäriä ollenkaan.

Eka positiiviset jutut: Webasto ajastuksella. On se vaan vittu päällikkö. Ja ihan kohtuu suoraan tuo pikkuvulva kulkee. Myös vakkarin säädöt ratissa on juurikin niin oikeassa paikassa kun vaan voi olla. Myös penkit on varsin jees. Mutta siinäpä ne sitten onkin.

Negatiiviset. Dunno mistä alkaisin. Moottori on todella hengetön. Mutta varsin janoinen ainakin pakkasela. 211km aikana sekalaista ajoa meni 19,2l dieseliä. Mariaa saa todella polkea että moisiin lukuihin pääsee.

Ergonomia ei myöskään ihmeemmin vakuuttanut. Okei, penkit on hyvät, mutta rattia en oikeen saanut silleen soppelisti, että mittarit olisivat näkyneet kunnolla. Ajotietokoneen logiikka oli hyvin hämärää ja radion kontrollit kans aika suolesta. Todella hämmentävää oli myös huomata, että 180cm kuljettajan takana oli VÄHEMMÄN tilaa kuin mitä 159:sissä tai tyttökaverin A3:sessa.

Autolla oli ajettu n 60tkm, mikä on vajaa 5k enemmän kuin Mariialla. Dunno olivatko kilsat kohdelleet alustaa ja vaihteistoa kaltoin, mutta vaihteensiirto oli luokaton (varsinkin kolmonen ja vitonen eivät halunneet tulla valituksi) ja alusta päästeli todella rumia ääniä motarin poikittaissaumoissa.

Ohjaus oli aika perseestä. Esmes puskeminen ei välittynyt ratin tai penkin kautta mitenkään, vaan sitä ei huomannut kuin silmillä. Muutenkin ohjausvaste oli kuminauhamainen. Ja polkimista tuli mieleen slacklinellä kävely.

Ylläoleva saattaa kuullostaa aika yltiönegatiiviselta, mutta isompia volvoja jonninverran ajaneena auton heppoinen fiilis oli todellinen pettymys. Oli tarkoitus käydä vlopun reissu tuolla kun olisi ollut "ilmaisia" kilsoja, mutta ajatus reilu 1000km reissusta tuolla vehkeellä ei kamalasti sytyttänyt ja piti hakea Mariia takaisin völjyyn.

Sanokaa mitä sanotte, mutta se tanakkuus ja tunnokkuus minkä 159 tarjoaa ei ihan heti löydy samasta hintaluokasta. 159 ei ole häävi kaupunkiauto (poislukien ulkonäkö) kankeutensa ja huonon näkyvyyden takia, mutta nopeaan cruisailuun mutkatiellä (säässä kuin säässä) se on omijaan.

Mariia oli myös ollut lämmittämättä Wetterin pihassa reilu 2 päivää ja narskati todella nätisti käymään. Se myös ehti lämmetä 11km kotimatkalla (sis 9m motaria) 90 asteeseen, mitä vulva ei saanut aikaseksi edes webaston huutaessa samalla.
Allekirjotan suurimman osan. Ohjaus on todella keveä, eikä verrattavissa 159:iin. Kaikki nitinät ja natinat kuitenkin puuttuu ja auto on paljon hiljaisempi muutenkin. Tuo kulutus johtunee webaston käytöstä, syö paljon. Monestiko käytit? Näillä pakkasilla nimittäin alottaa lämmityksen vähintään 1,5h ennen lähtöä ja lämmittääkin kyllä sitten myös sisätilat huolella. Jos laitat iten webaston päälle niin kulutus tippuu. Eikä sitä nyt ihan pikku seisonnan jälkeen tuu ees käytettyä, työpäivän aikana ei esim oo lämmityksessä ja sekunnin parin hehkutuksella starttaa ongelmitta.

Mutta kaiken kaikkiiaa tuo volvo on kyllä pehmeämpi kuin 159, enempi "naisten" auto. Kevyt, ekologinen, mukava, ja valkoisena vielä trendikäs :-D

No getvosella voi sitten ajella kesällä ku oikeasti ajaa haluaa, eikä vain siirtyä vaivattoman mukavasti paikasta A paikkaan B.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Tjoo, käytin mä sitä pari kertaa päivässä kun ei tuossa ollu lohkolämmitintä. Selittää varmaan paljon sillä autossa ainakin tarkeni.

Melkopaljon tuo kyllä nitisi ja natisi. Erityisesti kolahukset alustasta oli aika ruman kuulosia. Veikkaisin että vuokra-autona saanu kovaa kyytiä. Mutta toisaalta niin on Mariiakin ja ainoa joka ääntelee on ALD susipaska P-merkki.
-Matti-

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Renault Megane "Sport" Tourer 1.6 16V

Jatketaanpa koeajoketjua, kun on niin hauska leikkiä autotoimittajaa :) Mahtaako näiden vääräuskoisten autojen koeajoketjua monikaan lukea? No jokatapauksessa vuokra-autoksi pamahti moinen vapaastihengittävä farkku-Rellu.

Ensimmäinen havainto oli ajoasennon löytämisen mahdottomuus. Millään säädöillä ei reisitukea ollut penkistä saatavissa. Koska selkänojakin taipui ylhäältä taakse, eikä tukea hartioillekaan löytynyt, niin helppo on tyrmätä istuin susipaskaksi. Mittaristo oli Rellu-tyyliin voimakkaasti eteenpäin kallistettu. Nopeusmittari oli digitaalinen ja siitä ei hyvää sanottavaa kertynyt. Mutta kaiken kruunu oli kivikova, muovistakin muovisempi ohjauspyörä. Kuka tämmöisiä enää tekee? 80-luku meni jo.

Polkimet olivat ihmeellisen korkealla ja vaikka oli pikkukengät jalassa, jarru ja kaasu tapasivat painua samalla kertaa. Vaihteen siirto oli hepposen tuntuista, mutta pykälät toki menivät sujuvasti pesään, kuten 5000 km ajetussa autossa kuuluukin.

Ajotunnelmien arviointia hankaloitti erittäin pöpperoinen keli. Jousitus tuntui ärsyttävän pintakovalta pöpperöissä, mutta päätiellä meno alkoi maistumaan. Ohjaustuntuma ei pärjää esim. Golfille, mutta ei nyt aivan kaikista surkeinkaan ollut. Mitään hinkua pääteiltä pois, mutkateiden suuntaan ei silti tullut.

Viimeisimpänä ja pahimpana moottori. Siis miten 5000 km ajetussa autossa voi tyhjäkäynti seilata koko autoa tärisyttävästi? Kaiken huipuksi kylmäkäynnistys -2C pakkasesta pisti koneen röhimään ja pätkimään kun vanha kaasarikone. Kylmä kone oli täysin voimaton ja meinasi sammua risteyksiin. Uskomatonta. Muuten kone nyt oli mitä 1.6 vapari voi olla. Tai enpä edes tarkistanut oliko vapari, mutta jos siinä turbo oli, sitä ei huomannut.

Joku väitti, että kaikki uudet autot on hyviä. Väärässä oli. Yksinkertaisesti voi sanoa, että tämä Rellu Megane ei ollut hintansa väärti. Esim. Golffi on aivan toista luokkaa ajo-ominaisuuksien ja laadunkin suhteen. (Rellu kitinät pärjäsi hyvin jopa Alfalle). Ennen pidin Rellua vain sympaattisena ranskalaisvalmistajana, tämän jälkeen vain huonona autona. Tai no, ei saisi yleistää, mutta olipa karmea kokemus.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Se on muuten jännä että Renaultia myydään 4v/100000km takuulla nykyään. Mallistohan ei ole muuttunut miksikään hetkeen, mitä nyt leivottu mallien naamat samaan ilmeeseen ja vähän muovattu peltejä ulkoa ja muovia sisältä. Joku ex-Scénic-II oli susihuonoista osista koottu, mutta toimiessaan loistava auto. Mutta että ostaisinko uuden isolla rahalla ja uskoisin sen kestävän 4v ongelmitta - EN! Mun 5v vanhaassa yksilössäni mittaristo (á 1300 euroa) hajosi kahdesti ym. pientä, eikä tehdas/maahantuoja luonnollisesti lotkauta korvaansa valituksille. Em. mallin sähköisen käsijarrun ongelmat on noteerattu Euroopassa ok, mutta kun omassa lotjassani softaa ei merkkihuollossa saatukaan ongelmitta sisälle, munhan se olisi pitänyt maksaa mikä maksaa - mulla oli asiasta vähän eri mielipide. Mulla on ollut kaksi Twingoa ensimmäisinä autoina, eikä pahaa sanaa niistä. Mutta toi Scénic-II oli kolmas ja varmasti viimeinen merkkinsä edustaja. Oikea euroopan Lada. Se vanha hokema "kaikki auto vanhoina ooppeleita" tarttis kyllä päivittää... :wink:

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Farina kirjoitti:Renault Megane "Sport" Tourer 1.6 16V

Jatketaanpa koeajoketjua, kun on niin hauska leikkiä autotoimittajaa :) Mahtaako näiden vääräuskoisten autojen koeajoketjua monikaan lukea? No jokatapauksessa vuokra-autoksi pamahti moinen vapaastihengittävä farkku-Rellu.
Hyvää settiä. Ainakin ite kyllä kattelen ja on se aina tervettä pitää oma vertailutaso kunnossa :).

Mutta noi Meganet on kyllä perseestä. 3-4v sitten oli vuokra-autona duunireissussa tuollanen ja helsinki-turku välillä perse oli ihan krampissa. Eikä ne ajo-ominaisuudetkaan nyt päätä huimanneet.
-Matti-

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^^ Täällä ei Kenik II:sta tähän mennessä muuta pahaa sanottavaa kuin että mittaristo pimeni puoli tuntia kaupanteon jälkeen. Korjauttaminen taisi maksaa kakssataa, en tiedä tarkkaan kun meni myyjäliikkeen piikkiin.

Käsijarru tosin jäätyi kertaalleen mutta en nyt ehkä tuota varsinaisena vikana pitäisi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Samoilla linjoilla Rasviksen kanssa, ei pahaa sanottavaa Relluista. Perhepiirissä useita Scenicejä, Lagunoita ja Meganeita - hinta / laatu suhteessa oikein hyviä vehkeitä.

Euroopan Ladaksi nimeäsin ennemminkin Seatit sun muut budjetti-klonswagenit... :)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Isäukon 04-Lagunalla ajettu yli 200 000. Takuuaikana jotain pientä, mutta viimeiset n. 180 000 km ilman pienintäkään ongelmaa. Velimiehen uudemmalla 05-Lagunalla ajettu lähes 200 000 ilman mitään ongelmaa. Velimiehen vanhemmalla 98-Lagunalla ajettu yli 400 000 km. Pakoputkea, laturia, laakeria on mennyt, mutta milläpä autolla ei. Päältä ja sisältä täysin ehjä ja kiiltävä auto. Kuinka hyviä ovat parhaat autot, kun kaikkein huonoimmat ovat näin hyviä?

Tietysti hyvyys on muutakin kuin kestävyyttä. Lagunathan ovat kaikkiaan hyviä ajaa, hyvin varusteltuja ja tilavia. Jollain tavalla kummallista on kuitenkin se, että I sukupolven Laguna on ainakin oman perstuntumani mukaan jopa tilavampi ja parempi ajaa kuin II-korimalli eikä varustelu tai melutasokaan ole juuri mennyt parempaan suuntaan. Istuimet ehkä. Ja nyt tämä uusin Laguna-versio on taas pykälää ahtaampi ja jotenkin taas vähän vähemmän käteen sopiva.
Viimeksi muokannut Jönsson, 17 Tammi 2011, 10:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Rasvis kirjoitti:^^ Täällä ei Kenik II:sta tähän mennessä muuta pahaa sanottavaa kuin että mittaristo pimeni puoli tuntia kaupanteon jälkeen.
Mulla kävi täsmälleen samoin, mutta autoliike maksoi uuden... Aikaakin taisi mennä aika likelle tuo sama puoli tuntia :lol:

Avatar
Riccardo
Viestit: 525
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Ranskalaiset ovat kyllä käytettyinä hinta-laatusuhteeltaan ylivoimaisia. Miksei uutenakin...

Firmalla on Scenic -99, nyt 240 tkm ajettuna. Ei ole ollut mitään vikaa, jarrut laitettu, takapönttö, kerran polttimot. Siinä kaikki. Ei lambdaa, ei laakerivikoja, ei siis mitään ylimääräistä. Ollut itseasiassa paras auto tekniikan puolesta mitä tiedän. Tuulilasi-lehti taisi myös tehdä "10 tonni käytetyllä" positiivisin merkein Renuulla.

Samana vuonna tuli hankittua uusi Mersu Vito CDI... 18 tkm ajettuna meni vetonivelet, ensimmäinen autonpesu ja lähti maalit KOKONAAN kuskin puolen kyljestä, airbag valot loimotti, mittaristo hajosi, pyöränlaakereita ja hehkut meni. Kaikki ennenkuin 40 tkm mittarissa. Ei muuten tule enää ikinä "häpeänuolta" minulle... Mersu kun siirtyi nykyaikaan niin mikään ei enää toiminut.

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Jönsson kirjoitti:Isäukon 04-Lagunalla ajettu yli 200 000. Takuuaikana jotain pientä, mutta viimeiset n. 180 000 km ilman pienintäkään ongelmaa. Velimiehen uudemmalla 05-Lagunalla ajettu lähes 200 000 ilman mitään ongelmaa. Velimiehen vanhemmalla 98-Lagunalla ajettu yli 400 000 km. Pakoputkea, laturia, laakeria on mennyt, mutta milläpä autolla ei. Päältä ja sisältä täysin ehjä ja kiiltävä auto. Kuinka hyviä ovat parhaat autot, kun kaikkein huonoimmat ovat näin hyviä?
Nii... Sekalaisen koeajoketjun idea kai oli, että on käyty koeajamassa autoja ja kirjoitellaan kokemuksista arvioita tai muuta fiiliksiä. Onhan tietysti jonkun muunkin suorittamat kestotestit ehkä mainitsemin arvoisia, mutta eikai Alfisteillä kestävyys ennenkään ole ollut ostokriteeri numero uno. Se että autoon on vaihdettu pakaria tms. ei kyllä hirveästi avaa kyseisen auton ajo-ominaisuuksia, fun-factorya, tiloja, varusteita yms.

Kaverin -04:sta HB Lagunaa olen kyllä aikoinaan ajanut. Mieleen jäi pehmeähköt etupenkit, jotka eivät tukeneet. Samoin ajaminen oli pehmeähköä, joskin mukavaa. Suuntavakaus oli hyvä, mutta mutkateille ei tämäkään houkutellut. Tämä Laguna oli täysin valmis ennen 200 000 km rajapyykkiä. Nokkahihna katkesi (ennen vaihtoaikaa), puhaltimen moottori syttyi palamaan kesken ajon, sähkölaitteet eivät toimineet, vikavalot paloivat koko ajan. Kyseinen kaveri lupasi pyhästi, kun autosta eroon pääsi, että ei enää koskaan.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Farina kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:Isäukon 04-Lagunalla ajettu yli 200 000. Takuuaikana jotain pientä, mutta viimeiset n. 180 000 km ilman pienintäkään ongelmaa. Velimiehen uudemmalla 05-Lagunalla ajettu lähes 200 000 ilman mitään ongelmaa. Velimiehen vanhemmalla 98-Lagunalla ajettu yli 400 000 km. Pakoputkea, laturia, laakeria on mennyt, mutta milläpä autolla ei. Päältä ja sisältä täysin ehjä ja kiiltävä auto. Kuinka hyviä ovat parhaat autot, kun kaikkein huonoimmat ovat näin hyviä?
Nii... Sekalaisen koeajoketjun idea kai oli, että on käyty koeajamassa autoja ja kirjoitellaan kokemuksista arvioita tai muuta fiiliksiä. Onhan tietysti jonkun muunkin suorittamat kestotestit ehkä mainitsemin arvoisia, mutta eikai Alfisteillä kestävyys ennenkään ole ollut ostokriteeri numero uno. Se että autoon on vaihdettu pakaria tms. ei kyllä hirveästi avaa kyseisen auton ajo-ominaisuuksia, fun-factorya, tiloja, varusteita yms.

.
Olen todella pahoillani. Olisi pitänyt ymmärtää aloittaa kokonaan uusi keskustelu aiheesta Lagunoiden kestävyys. Paikkasin nyt kuitenkin vähän tekemääni virhettä ja lisäsin maininnan OMISTA tuntemuksistani kyseisen automerkin ajo-ominaisuuksia, tiloja ja varusteita kohtaan. Fun-factory jäi kommentoimatta, kun en varmuudella tiedä, mikä se on. Mutta luulen, että sitä on enemmän Tvingossa kuin Lagunassa.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Alfa vs. vieraat merkit jatkuu kylmien tyyppien verran. Viikonloppuna esillä uusi Suzuki Swift 1.2 GL. Nimi työntää luotaan, eikös se 1980-1990-lukuinen pitsatsupparien ohjus ollut samanniminen...? Mutta mutta, uusimmassa tulkinnassa ei ole mitään vikaa kylmien tyyppien perusteella. Ajamaan ei päässyt, vaikka "esittely/näyttely" olikin kyseessä... :roll:

Mietin kyllä silti, että harmi Alfan kannalta kun omat tuotteet ovat osin mitä ovat. Miton 155 heppaisen koeajoin vajaa vuosi sitten ja ajaessa aivan hyväksi totesin. Mitään mieleenjäävää ei tarttunut mukaan kuin se, että ajajan asento ei ollut kympin arvoinen, ratti peitti mittareita, vaihddekeppi oli hitusen väärässä kohtaa kojelauta halpaa muovia ja halpoja katkaisimia.

Mutta jos ajattelen, että otettaisiinkin Swift ja tuunattais se alfamaiseksi, saataisiin varmasti parempi tuote. Jotenkin sen viimeistelty harmauskin on vakuuttavampaa kuin se italialaisten tyylitelty halpuus. Kaikki toimii, tuntuu hyvältä ja asiat on just siellä missä niiden olettaa olevan. Nahkapäällysteinen rattikin tuntui mukavammalta käteen kuin Mitossa. Ja tyylikin on aivan osuva, se minimäiseksi haukkuminen lienee totta, vaikka auto on minusta Miniä tyylikkäämpi. Suzukissa (5000 euroa halvemmalla) saa samat jutut kuin Mito juniorissa, mutta paremman laadun tunnun, aiempien mallien pohjalta oletettavasti paremman laadun käytössä ja vähemmän huollettavaa.

korjattu pahimmat typot..

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Jönsson kirjoitti: Olen todella pahoillani. Olisi pitänyt ymmärtää aloittaa kokonaan uusi keskustelu aiheesta Lagunoiden kestävyys. Paikkasin nyt kuitenkin vähän tekemääni virhettä ja lisäsin maininnan OMISTA tuntemuksistani kyseisen automerkin ajo-ominaisuuksia, tiloja ja varusteita kohtaan. Fun-factory jäi kommentoimatta, kun en varmuudella tiedä, mikä se on. Mutta luulen, että sitä on enemmän Tvingossa kuin Lagunassa.
A. Ei tarvitse olla pahoillaan.
B. Ei tarvitse ottaa hernettä nenään.
C. Ei tarvitse yrittää olla sarkastinen, jos ei ymmärtänyt mun postauksen pointtia.
D. Mä en ole mikään moderaattori, joten omia postauksia ei tarvitse kommentin takia muotoilla (toki saa jos haluaa).

Tarkennuksena mun pointista, että juuri nämä Esson baari/kumminkaima/appiukko-puheet Lagunan/Avensiksen/Corollan kestävyydestä/viattomuudesta/tms. kannattaisi unohtaa jos puhutaan itselleen tuntemattoman automallin koeajosta. Juuri nehän ovat pahimpia ennakkoluulojen asettajia ja muokkaavat kuvaa, jota alitajunta vahvistaa. Itse pyrin nollaamaan vanhat (huonot) Rellu-muistot ennen Meganen koeajoa. Valitettavasti natinat, kitinät, koneen yskinä, epätasainen tyhjäkäynti loivat kuvan huonolaatuisesta, puolimiljoona kilometriä ajetusta kotterosta. Tämä oli toki vain minun mielipide ajamastani Meganesta. Jönssön tai kuka vaan saa olla toki aivan mitä mieltä Relluista, Alfoista tai vaikka Pappa-Tunturista.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jönsson kirjoitti:Jollain tavalla kummallista on kuitenkin se, että I sukupolven Laguna on ainakin oman perstuntumani mukaan jopa tilavampi ja parempi ajaa kuin II-korimalli eikä varustelu tai melutasokaan ole juuri mennyt parempaan suuntaan. Istuimet ehkä.
Istuimissa olisikin parantamisen varaa. Parhaassa muistissa tosin on isäukon -94 Lagunan rahit, ja sillä yksilöllä on kohta ajettukin 400 tuhatta. Vastaavan verran rullatun 406 Pösön kuskinpukki ei kuitenkaan ollut lötsähtänyt läheskään yhtä veltoksi.

Kyllä tuokin kinneri tuntuu nipussa pysyvän ihan kohtuullisesti. Päälimmäinen maku autosta tosin on jotain suuntaan "kamala pommi" mutta eipä ole ylläpitokaan ollut turhan säntillistä. Jos menee katsastuksesta läpi niin hyvä, muu on turhaa hifistelyä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11207
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kivijärvi kirjoitti:Nimi työntää luotaan, eikös se 1980-1990-lukuinen pitsatsupparien ohjus ollut samanniminen...?
Sellaisella tuli joskus Pizza Hutin lättyjä Tampereella kuskailtua. Aika kovaa huutia saivat...

Näiden 2000-luvun Swiftien muotoilu kyllä sopii omaan silmään hyvin. Nykyinenhän on ulkoisesti kovasti edeltäjänsä kaltainen.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Vittorio Jano kirjoitti: Sellaisella tuli joskus Pizza Hutin lättyjä Tampereella kuskailtua. Aika kovaa huutia saivat...
Siinä rälläyksessä kestävät autot ovat taatusti onnistuneita malleja. Jo vuosi pizzataksina tekee useimmista autoista entisiä. Useimmat autot eivät taitaisi kestää puoltakaan vuotta. Ainakin minulle on jäänyt sellainen kuva seurailtuani joskus pihalla ajelevaa pitsakiituria.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Farina kirjoitti:.... Tämä oli toki vain minun mielipide ajamastani Meganesta. Jönssön tai kuka vaan saa olla toki aivan mitä mieltä Relluista, Alfoista tai vaikka Pappa-Tunturista.
Tämä oli huojentavaa. Kiitos, Marina.

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Eksyin tänään Raision Magneettiin (tai Länsi-Autohan se on nykyään).
Älkää kysykö miten tai miksi, mutta kävin tyypittämässä Chevy Cruzea.

Kyseessä on siis edullinen (alle 20 keur) 4 ovinen Sedan.

Chevrolet näytti ja tuntui huomattavasti aikaisempia kokeilemiani Korealaisia asiallisemmalta. Cruze ei näytä hassummalta, penkitkin olivat ok, ajettavuus ja yleinen fiilis oli yllätyksekseni positiivinen. Hiljainenkin se oli ja hyvin varusteltu.

Ainoa selkeä miinus täytyy antaa siitä, että moottorivaihtoehdoista testattu 1.8 litrainen on bensakoneiden tehokkain, joskin tehoa on vain 141 hv ja kulkupuoli olikin aika verkkaista. Silti kulutuslukemat eivät olleet ihan tämän päivän tasolla. Lisäksi ainoa vapaavalintainen lisävaruste taisi kyseiseen LT-malliin olevan metalliväri.

Harharetkiä on tullut tehtyä useita ja aina tullut palattua takaisin Alfaan. Järkevyyden puuskassa voisin Cruzen hankkiakin, mutta todennäköisesti miettisin jo ensimmäisissä valoissa, miksen laittanut enemmän euroja peliin ja hankkinut Giuliettaa. Näinollen Alfojen kanssa jatketaan, ainakin toistaiseksi.
Ammattina autokauppa

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Jönsson kirjoitti: Tämä oli huojentavaa. Kiitos, Marina.
Muistaakseni nämä nimiväännökset olivat hauskoja ala-asteella. Onneksi ei tarvitse lähteä sille tasolle asiallisessa keskustelussa.
niki kirjoitti: Älkää kysykö miten tai miksi, mutta kävin tyypittämässä Chevy Cruzea.

Kyseessä on siis edullinen (alle 20 keur) 4 ovinen Sedan.

Chevrolet näytti ja tuntui huomattavasti aikaisempia kokeilemiani Korealaisia asiallisemmalta. Cruze ei näytä hassummalta, penkitkin olivat ok, ajettavuus ja yleinen fiilis oli yllätyksekseni positiivinen. Hiljainenkin se oli ja hyvin varusteltu.
Tuo Cruze on näyttää ensimmäiseltä kohtuullisen hyvältä Daewoo/Chevy-kombinaatin tuotokselta. Jotain omaa tyyliä on keulaan saatu. Harmi vain, että teknisesti ei kovin mullistavia koneita löydy valikoimasta, joten ei ole tullut kylmiä tyyppejä enempää otettua. Ohjauspyörä taisi olla suoraan Opelista, tai ainakin muotokieli viestitti vahvasti Astran suuntaan. Taisi olla muitakin samoja nippeleitä, mutta näin se tahtoo konsernituotteissa olla.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

Niin eikös tuo cruze perustu astran pohjalevyyn..

itsekkin kerran nähny livenä ton auton - ja ihan kohtuu positiivisen näköinen auto.

konepuolelta valinta menisi diiseliin, eikös uusin kone tarjoa nyt jo 160hv ..

Automaatti olisi 6-lovinen, mutta sanovat sitä hitaaksi, no uusi ohjelma koneeseen ja lootaan, niin korean kinneri varmasti jo lentäisi ( n. 200hv / 400nm ) . tai sitten vanhempi 150hv kone ja manuaali aski.

Anyway koeajoa vaimon kauppakassilla :

Fiat 500 1.2 SS dualogic automaatti

Aina käy väkisin hymyilyttämään, kun lähtee ajamaan.

isohan tuo ei ole, mutta kaksi alle 180cm miestä menee taakse, kun edessä istuvat naiset.

karhut mahtuvat takakonttiin, yhdessä parin ostoskassin ja vielä repunkin kanssa.

mihin sitä isompaa enää tarvii ?

poika mahtuu oman istuimen kanssa hyvin taakse - ainoa pieni miinus tulee tuosta laitosta, sille ei voi mitään. kaksiovisessa istuimeen laitto on aina vähän hankalampaa, mutta ei liian .

Ajosta :

pieni auto tuntuu ajossa yllättävän mukavalta, koon tuomia etuja löytyy, mutta myös tietty miinuksiakin.

Eniten positiivista on tietysti parkkeeraaminen, verrattuna perheen toiseen autoon ( xc60 volvo ) kääntösädekkin taitaa hitusen olla pienempi :mrgreen:

kulkupuolta tommoiseksi autoksi tarjoilee ihan riittävästi- ja kyllä.. olen ajanut jo 100kmh tuolla 8)

pisin yhtämittainen matka on ollut jotain 60km tuolla autolla, eikä väsyttänyt ajon jälkeen.

Miinuspuolia taitaa olla vain tuo koko.. eli onhan se sitten pieni, jos sattuu jotain.. mutta siinä ne miinukset - ja nekin pienenee, kun ottaa huomioon kaikki ne tyynyt, jota autosta löytyy .
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Farina kirjoitti:
Jönsson kirjoitti: Tämä oli huojentavaa. Kiitos, Marina.
Muistaakseni nämä nimiväännökset olivat hauskoja ala-asteella. Onneksi ei tarvitse lähteä sille tasolle asiallisessa keskustelussa.
Bemmi miehet..
I just sold my BM for fiftyfive hundred dol.. Euros. : )
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Farina: Jönssön tai kuka vaan saa olla toki aivan mitä mieltä... .

Jönsson: Tämä oli huojentavaa. Kiitos, Marina.

Farina: Muistaakseni nämä nimiväännökset olivat hauskoja ala-asteella. Onneksi ei tarvitse lähteä sille tasolle asiallisessa keskustelussa.

Jönsson: Kukahan tämän tason alun perin valitsi?

- päätelköön jokainen.
Viimeksi muokannut Jönsson, 19 Tammi 2011, 18:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Mariian kölliessä pajalla (syyn voi lukea tuolta jo suljetusta 159-ketjun lopusta) olen tässä ajeleskellu karvalalli Oculla. Alla hieman mietteitä ekoista päivistä.

Skoda Octavia sedan 1.4 TSI 122hv Classic.


Uus Ocu on ihan kohtuu näpäkkä kampe silmään sekä sisältä että ulkoa. Muotoilu on parantunut männävuosista melkoisesti, vaikka menossa onkin vielä hieman sellaista markettivaatteen makua.

Sisällä istuimet hoitavat hommansa hienosti ja jokainen nippeli ja nappeli on viimeistelty hienosti. Ainoa pikku kupru on kammottava muoviratti joka tuntuu paksunahkaisissa sormissa jumalattoman luikkaalle. Pakko siis ajaa jopa lämpimällä autolla hanskat kädessä.

Käyttöominaisuudet ovat 20k autoon ihan jees. Takapaksi on iso, mutta avausmekanismi on melkoisen epämääräinen. Namiskaa joutuu tökkimään aikansa että se aukeaa. Tilaa on myös takana kivasti ja jos jonninmoisia telineitä ja lärsäkkeitä löytyy pilvin pimein.

Pikku bensakone on pihi ja toimii hienosti kaupungissa. Motarilla siitä loppuu puhti varsin lyhyeen. Tosin taajamaan tuo vaihdelaatikkokin on välitetty. Mutta lämpöä siitä ei tunnu kamalasti irtoava ja 15min taajamapyörityksessä yli -10 asteen pakkasella lämpömittarin neula ei juuri värähtänyt. Avis oli kaikessa viisaudessaan myös jättänyt autosta pois sisälämppärin (ja lohkolämppärin) joten aamut ovat aika viileitä.

Ajossa alusta tuntuu OK:lta, pehmeä mutta seminapakka. Volkkarin perisynti, eli pintakovuus loistaa poissaolollaan. Sen sijaan sivutuuli ottaa aika raakasti autoon ja samoin urat. Vaihdelaatikko on myös varsin epämääräinen ja varsinkin alaspäin vaihdettaessa oikean vaihteen osuminen on aika arpapeliä. Ohjaus on myös varsin tunnoton, mutta palauttaa hienosti. Tosin tässä on taas tämä kuminauhamaisuus mukana. Muuten kontrollit ovat kohdillaan.

Kaikenkaikkiaan varsin hyvää peruspullaa. Tämä on kuin Vaasan Ruispalat - Suomen syödyin leipä. Tyydyttää tarpeen ilman mitään intohimoja. Ja se on varmaan useimmille sitä mitä autossa hakevat. Omaa ankeaa duuniaamua se ei vaan kamalasti piristä.
-Matti-

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

^
Osuvasti kirjotettu Matti_S!
Itselläni on ollu työmaalta vuokrapirssinä vastaava peli ja ihan samanlaiset kokemukset. Jos joutuis tuollaiseen tavispeliin tyytymään, niin ei Skeida ihan pahin mahdollinen vaihtoehto ois. Tosin konttoripuolelle toivois kuskille edes jotain namia...paksumpaa nahkarattia ees:)
Tuolla kyllä ajelee duunireissut ennemmin kuin Auriksella tai Notella mitä myös on ollut tarjolla.

Tähän samaan säikeeseen voisin antaa vähän moitteita V50 pikkudiiselistä. Sellasella oon joutunut kans muutaman tonnin ajamaan työreissuilla. Ei kulje mihkään...lähtee kuin kuuluisa purkka tukasta. Keskikonsolin namiskuukkelit on suoraan helvetistä, lämppärin suuntaukset varsinkin. Ja ei lämpeä, ei sitten millään. Tuohon työpirssiin onkin laitettu lisälämmitin kun ei meinaa aamulla hehkuttamalla lähtä käyntiin. Suuntavakavuus maantiellä on surkea. Tuota saa kynsin ja hampain pitää tiellä. Noh jokainen reissu on seikkailu sinänsä. Ainoat positiiviset ja semipositiiviset seikat ansaitsee kohtuullinen vaihteisto manu-dieseliksi sekä erinomaisesti sijoiteltu vakkarin säätö (ratissa vasemmalla peukulla).

Kun pelkkiä työajoja vuokrafirman ajokeilla tulee vuodessa reilut 20 000km (hullua? tiedetään!) , niin tulee nuo uudehkot autot varsin hyvin koeajettua. Listalla on ollut Octavia, Golf, Ceed, V50, 116, C3, 180C, Astra, Note, Auris, Fiesta, Superb, Mondeo, Focus...
Kaikesta huolimatta ei ole ollut vieläkään sellaista päivää että oma auto (2001 1.8 156:n) ois tuntunut huonommalta:)

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Volvo V70 2.0tdi Summum (?)


Nyt kun on körryytellyt reilun viikon ja 2tkm tuolla Vulvalla (ja tänään menee vaihtoon), niin hyvä kirjoitella hieman mietteitä menneestä viikosta.

Ekaksi pakko sanoa, että en koskaan muista edes että minkä värinen auto on. Sen löytäminen on sitten täysin keskuslukitusnamikan varassa. Tämä kertoo hyvin pitkälti, että kamalasti intohimoja auto ei sytyttänyt. Mutta toisaalta se tarjosin ihan mukavaa ja tilavaa kyytiä paskassa säässä, eikä muutenkaan mieleen mitään negatiivista jäänyt. Vaikkakin sekin lahosi käsiin :). Mutta asiaan.

V70 on jo niin osa landscapea, että sen ulkonäöstä on turha puhua. Se on auto joka ei ihastuta eikä vihastuta.

Sisällä sama meno jatkuu. Kaikki on konservatiivista, suht jämäkkää ja toimivaa. Tosin vaalea sisustus oli todella paskainen ja kangasosiossa oli läikkiä. Muuten suuressa ruorimaisessa ratissa ja kytkimissä on ihan hyvällä tavalla vanhahtava meininki. Tuntee olevansa lujassa kamppeessa.

Kuljettajan työtila on aika toimiva. Erityisesti vakkari toimii ihailtavan loogisesti ja sillä sompailee nätisti vaikka taajamassa. Kumma ettei muut käytä noita rattikontrolleja vakkarille. Namiskat konsolissa on pikkusen pieniä, mutta suurempia kuin pienemmissä Vulvissa. Penkit vastaa kotisohvaa ja ajoasento on varsin jees.

Ohjaustuntumasta on aika turha puhua. Ratti palauttaa, mutta ainoa mistä puskemisen huomaa on kaasu. Siksi vakkari päällä kruisailu mutkasilla ja luikkailla pohjosen teillä on semijännää. Muuten kontrollit on suht OK. Myös vaihteen siirto on ihan ok, vaikkei BMW-mäisestä täsmällisyydestä voi puhuakkaan. Mutta Vulvan kaltaiseen sohvaan kyllä kuuluisi automagia. Moottori on varsin nöyrä ja löysähköön alustaan suhteutettuna siinä on ihan tarpeeksi polleja. Vitoskoneen sivistunyt soudi ja värinättömyys tosin puuttuu. Auto on myös varsin hiljainen.

Autossa on myös webasto, mikä tekee talvireissauksesta kivaa kun autoa ei taho saada tolppaan. Myös automaaginen ilmastointi osaa pitää ikkunat kivasti huuruttomina, vaikka dudet änkeäisivätkin autoon märkinä.

Tilat ovat myös kuosissa. Edessä ja takana on kivasti tilaa ja mukeille ja semmosille löytyy paikat. Muutekin pikkukamoille (joita reissussa väkisinkin on käytössä) löytyy tilaa. Takapaksi vetää kivasti ja on loogisen muotonen. En ymmärrä miksi nykyvehkeissä pitää olla jos jonnimoisia salapohjia, syvennyksiä ja piilolokeroita kun niihin vaan hukkaa kamaa.

Varustelussa oli myös paljon kamaa jolla ei ole mitään kunnon käyttöä. Peruutustutka oli myträkkien jälkeen heiti toimeton, koska kertynyt lumi blockkasi signaalia. Takaluukun sähköinen avaus on hidas, sekoilee lumen kans ja kätevämpää hoitaa käsin. Muutenkin vehje varmaan hajoaa käytössä ekana. Vaalea osanahka on todella paska idea meikäläiselle. Takapaikkojen istuindetectointi sukkaa, sillä se kitsi kamasta joka oli penkeillä. Onneksi sentään ei piipittänyt.

Vulvalla ajaminen on todella letkeä mukavaa, mutta hereillä pysyttely vaatii efforttia, sillä auto ei stimuloi kuljettajaa mitenkään. Sama pätee matkustajiin. Tämä on varmaan sellainen kampe jota kummempaa kukaan ei oikeasti tarttis. Varsinkaan jos tässä olis neliveto. Mutta minkäänlaista omistamisen halua tai ajamisen nautintoa se ei tarjoa. Se tarjoaa vaan leppoisan tavan siirtyä paikasta a paikkaan b. Vielä jos tämän saisi minimisähkövempeleillä niin olisi aika kova paketti.
-Matti-

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

"Takapaikkojen istuindetectointi sukkaa, sillä se kitsi kamasta joka oli penkeillä. Onneksi sentään ei piipittänyt."

:silent:

Vastaa Viestiin