Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

burtsi
Viestit: 87
Liittynyt: 14 Maalis 2004, 23:31
Car(s): saksalainen sedan + Fiat 500C
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja burtsi »

einari kirjoitti:
Rolle kirjoitti:
Megane RS? Vai onko niillä muitakin autoja?
Se juuri.
Komea peli! Tutkiskelin juuri aamulla keltaista sellaista lähihuoltsikalla.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

burtsi kirjoitti:
Jönsson kirjoitti: Ensimmäinen huolto ja myös öljynvaihto (!) tehtiin 37 000 km:n kohdalla auton oman ilmoituksen perusteella. Öljyn pinta oli tässä ajassa vajentunut ehkä millimetrin. Huollon ajaksi Autosalpa antoi käyttöön sijaisauton veloituksetta (118 i). Huolto maksoi noin 350 euroa. Jos ja kun ajotapa pysyy samanlaisena, seuraavan kerran huollossa käydään joskus 75 000 - 80 000 km:n kohdalla. Hihnaa ei vaihdeta, kun sitä ei ole.
Erittäin mielenkiintoinen postaus, kiitos! Vahvistaa käsityksiäni ja havaintojani automallin käypäisyydestä.

Huoltokulut ovat naurettavan alhaiset, joskin öljynvaihtoväli tuntuu hurjan pitkältä, kun mietin omia aiempia kokemuksia dieseleistä ja siitä, miltä niissä öljyt yleensä näyttävät jo 10-15 tkm ajon jälkeen. Kaipa ne sitten on Munchenissä tämänkin asian miettineet.
Bemari päättelee itse, milloin on aika huoltaa. Jos auto pysyy säädöissään ja öljyt asiallisina, huoltoväli venyy lähelle 40 000 km:ä. Käsittääkseni auto laskeskelee starttausten lukumäärää, ajosuoritteiden kestoa ym. Joku väitti, että se jopa optisesti analysoisi öljyä, mutta epäillä tuota sopii. Kuten kilometreistä voi päätellä, ajoni on pääasiassa matka-ajoa, joten tuolla öljynvaihdon ylärajalla liikutaan. Kaupassa käydään vaimon Citikalla ja paikallisajossa palvelee nyt myös Saab 99. Kysyin myyjältä, onko mitään tarvetta minkäänlaiselle ensimmäiselle öljynvaihdolle esim 1000 km:n jälkeen, mutta ei kuulemma ole. Jossain vaiheessa ajattelin sellaisen kuitenkin tehdä, mutta sitten muistin keskeisen argumentin eli ekonomian ja ajattelin, että tehdään nyt niin kuin tehtaalla ovat tuumineet, mitä minä alan stresssaamaan asioilla, joilla ei Baierin insinöörikään stressaa.

Kyllä tämä on hyvän tuntuinen auto, mutta sitä ihmettelen, että istuinverhoilu on yhtä herkästi kuluvaa kuin 1980-luvulla, jolloin pikku-Bemarissa verhoilu kului puhki muutamassa vuodessa. Selviää kulumaa kankaassa on jo nyt havaittavissa.

Toinen asia on tämä musta verhoilu. Sitä saisi olla imuroimassa joka päivä, kun jokainen pölyhiukkanen, nenäliinan nukka ja kangaskuitu loistaa kilometrin päähän. Kyllä vaalea verhoilu on sentään helppo pitää siistin näköisenä tähän verrattuna, kun muistaa vain olla suklaalla sitä sotkematta.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

einari kirjoitti:
Rolle kirjoitti:
Megane RS? Vai onko niillä muitakin autoja?
Se juuri.
Kirjoittelehan kokemuksia sitten tarkemmin, luokassaan ilmeisesti kerännyt kiitosta!

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Rolle kirjoitti:
einari kirjoitti:
Rolle kirjoitti:
Megane RS? Vai onko niillä muitakin autoja?
Se juuri.
Kirjoittelehan kokemuksia sitten tarkemmin, luokassaan ilmeisesti kerännyt kiitosta!
OK.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Rolle kirjoitti:
einari kirjoitti:
Rolle kirjoitti:
Megane RS? Vai onko niillä muitakin autoja?
Se juuri.
Kirjoittelehan kokemuksia sitten tarkemmin, luokassaan ilmeisesti kerännyt kiitosta!
Erinomainen valinta minustakin ja kokemukset kiinnostaa täälläkin päin. Paria yksilöä olen käynyt koeajamassa ja on mielenkiintoinen peli.

Millä varusteilla auto tulee? Mikä väri?
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Portti kirjoitti: Erinomainen valinta minustakin ja kokemukset kiinnostaa täälläkin päin. Paria yksilöä olen käynyt koeajamassa ja on mielenkiintoinen peli.

Millä varusteilla auto tulee? Mikä väri?
Valkoinen, "normaalilla" Sport-varustuksella. Lisänä moottorilämmitin, varashälytin sekä tummennetut takalasit. Tietysti myös talvirenkaat ja se kaikkiin vakiona tuleva tomppa. Emäntä koki ne recaron istuimet turhan hankaliksi nousta sieltä penkin uumenista, joten tyydymme niihin vakioratkaisuihin. Lisää kokemuksia seuraa joskus syyskuun puolella. Itse kulkineen pitäisi tulla Suomeen 22.8. ja sitten seuraa sitä säätämistä autoliikkeen taholta parisen(?) viikkoa.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

burtsi kirjoitti: Näin olen itsekin ymmärtänyt. BMW:n uudehkot moottorit ovat kyllä ällistyttävän taloudellisia suhteessa suorituskykyyn.
Moni on tosiaan kehunut taloudellisuudesta,noita köyhän miehen mersuja

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

http://www.askhybrid.com/bmw/bmw-6-seri ... dels-69320
And now, the engine that got that acceptance has passed the baton of six-cylinder diesel engine in the world more sports his successor, even more powerful and economical consumption. TwinPower BMW Turbo technology of this new six-cylinder engine line includes sequential turbocharger (Variable Twin Turbo) and common rail direct injection with solenoid injectors. Maximum torque, 630 Newton meters is available from just 1,500 rpm to 2,500 rpm, and maximum power, 230 kW / 313 hp comes at 4,400 rpm. The driving force, delivered instantly makes it possible figures for acceleration from 0 to 100 km / h in 5.5 seconds for the BMW 640D Coupé and 5.6 seconds in the BMW 640D Cabriolet. Fuel consumption and CO2 values ​​set a new benchmark in its segment. The BMW 640D Coupe has an average consumption of between 5.4 and 5.5 l/100 km and CO2 emissions of between 143 and 145 grams per kilometer.
Jatketaan nyt vielä hiukan näiden mulkunjatkeiden parissa. Uuteen 6-sarjalaiseen saatava diesel vaikuttaa aika pihiltä tehojen suhteen.

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Lotus elise 300hv saabin koneella ja noin 760kg elopainolla. Aivan uskomaton kokemus, mitään vastaavaa en ole ikinä ajanut :mrgreen: Alfa vaihtuis heti jos mahdollista. Ainoastaan äänet oli heikommat kuin alfassa. Pelottava auto, kuin olisi karting autoa ajanut. Aivan mieletön peli :crazyeyes:

Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

Nuo lotarit on varmasti ihania juurikin siksi kun eivät paina niin maan perkeleesti. Olen itse ihmetellyt aina noita m-bemareita. M kuulemma tarkoittaa motorsportia mutta ekaa e30 mallia lukuunottamatta noissa on blueraydvd, tomitomi, sähköhierovatikkunajakkarat automaagisilla tummennuksilla sun muuta paskaa varmaan 500 kg. Sitten tuollasessa on kuitenkin maailman upein highrev V10 vapari jossa on oikeasti voimaa ja laulaa korkelta ja helvetin kovaa.

Antaisivat amgn ja alpinan tehdä eläkeläisille noita tonnikeijuja ja keskittyisivät M:ään asian vaatimalla tavalla.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Veikkaan, että niitä riisuttuja malleja ei vain ostaisi niin moni kuin näitä gran tourereita, joihin on ympätty kaikki mukavuudet ja tehoja se 500+hv. Ihmiset ajavat kuitenkin pääasiassa arkiajoa näillä M-sarjalaisillakin, jolloin tietty mukavuustaso on monelle tärkeämpi kuin karu ja äänekäs rata-automainen fiilis. Onhan BMW:llä ollut näitä CSL ja GTS light-versioita M-sarjalaisista, joissa rata-ajo (motorsport) on suuremmassa osassa. M-sarja on sen verran vahva brändi BMW:lle ja tottakai he haluavat sen tuottavan mahdollisimman paljon rahaa (X6 M, X5 M...).

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Uotinen kirjoitti:Olen itse ihmetellyt aina noita m-bemareita. M kuulemma tarkoittaa motorsportia mutta ekaa e30 mallia lukuunottamatta noissa on blueraydvd, tomitomi, sähköhierovatikkunajakkarat automaagisilla tummennuksilla sun muuta paskaa varmaan 500 kg. Sitten tuollasessa on kuitenkin maailman upein highrev V10 vapari jossa on oikeasti voimaa ja laulaa korkelta ja helvetin kovaa.
Ei tuossa naapurin M-bemarissa näy olevan edes takapenkkiä. Recaron istuimet, joissa ei taida olla pahemmin mitään persegrilliäkään. Varsin riisuttu versio siis. Ei taida olla radiotakaan...

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

routasydän kirjoitti:Lotus elise 300hv saabin koneella ja noin 760kg elopainolla.
Aika messevä suhde. Suomessako tuollainen?

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Vittorio Jano kirjoitti:
routasydän kirjoitti:Lotus elise 300hv saabin koneella ja noin 760kg elopainolla.
Aika messevä suhde. Suomessako tuollainen?
Jep, täälä pohjosessa. JA oli kaveri vielä muuttanut vas puol ohjaukseksi. Kyseessä oli kaverin kaverin auto. Ikinä en ollut kyseistä henkilöä tavannut, mutta hän tarjosi koeajoa, niin ei voinut jättää väliin. Pari päivää kulunut nyt tuosta ajosta ja edelleen olen sitä mieltä että ehdottomasti hauskin ja pelottavin auto mitä olen ajanut ja harrasteautoksi olisi kyllä ihanteelinen.

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Hauskoista ja ihan saakelin pelottavista autoista puheenollen, olen kerran päässyt ottamaan tyypit kaverin TVR Cerberasta Zandvoortin radalla. Painoa noin 1100kg ja V8:ssa potkua 360hp... ABS-jarruista, luistonesto- tai ajonvakautusjärjestelmistä ei tietoakaan. Eihän tuossa tainnut olla turvatyynyjäkään. Vähän aikaa meni totutellessa oikeanpuoleiseen ohjaukseen. Ohjaus nopea ja uskomattoman tunnokas. Vikuri peli, vähän liiaankin. Asiaa ei myöskään yhtään auttanut se, että Zandvoortin moottorirata on aina hiekkainen, koska sijaitsee aivan rannikolla dyynialueella. Liukasta siis oli. Välillä meinasi tulla äitiä ikävä, mutta hauskaa oli. :twisted:

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

DS4 120hv (bentsiinikäyttöinen)

Kiitämme
+ massasta erottuvaa muotoilua ulkona ja sisällä
+ napakkaa ajettavuutta
+ saksalaismaista laatuvaikutelmaa

Moitimme
- tuhnuista moottoria, turboa kaipaa
- ahtaita takatiloja

Ei mielestäni ihan niin onnistunut kuin DS3, mutta luokassaan ihan passeli laite. Mutta kyllä Giulietta enemmän himottaisi.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Peugeot 407 SW 2.2 Sport (röhhöhhöö... Sport!)

+ kulkee suoraan
+ kulkee hiljaisesti
+ lasikatto
+ ohjaus ja kuusipykäläinen loora ihan OK; muistikuvat dieseleistä väittävät niiden ohjausta tunnottomaksi ja 2.0 bensasta jäi mieleen älyttömän pitkäliikkeinen vaihteisto
+ mustana ja parilla kromiknöödelillä ihan siedettävän näköinen

- musta sisusta ei oikein säväytä vaikka onkin puolinahat
- 163 heppaako? Tässäkö? Kuinkahan hidas se 1.8 115hp oikein on?
- tältä varmaan tuntuu olla eläkeläinen, tuleekohan virtsanpidätysvaivat kaupan päälle?


BMW 330d manuaalifarkku -03 taijotain, softattu 204->240 hp

+ alkaa olla kulkua ihan riittävästi
+ tukeva auto
+ sporttijakkaroissa hyvä ajoasento
+ hyvää jotakuinkin kaikki ajamiseen liittyvät ominaisuudet

- tätäkin yksilöä on saatu remontoida tonnikaupalla ja nytkin oltiin oikeastaan vianmääritysreissulla
- koeajon jälkeen oma 156 tuntuu aika helistimeltä
- Epäkelpokeräilijä -

Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

- koeajon jälkeen oma 156 tuntuu aika helistimeltä
Tämäpä se justiin kun itsekin ajelee per joka päivä vuoronperään Pempellä ja Alfalla, niin tuo helistinefekti tulee joka kerta :-D

Joskin suurinpiirtein kaikki ajamiseen liittyvät ylisanat on annettava Alfallekin, ohjaus on Alfassa parempi. Talvella tilanne toki muuttuu radikaalisti takavedon eduksi mutta se nyt on luonnonlaki.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Rasvis kirjoitti:Peugeot 407 SW 2.2 Sport (röhhöhhöö... Sport!)

+ kulkee suoraan
+ kulkee hiljaisesti
+ lasikatto
+ ohjaus

- 163 heppaako? Tässäkö?
- tältä varmaan tuntuu olla eläkeläinen
Vanhemmilla oli aikanaan vastaava laitos vieläpä nelivaihteisen tomaatin kanssa. Olihan tuo vähän "pappa". Maantiellä tuota vei mielikseen ja kickdownin kanssa liikkuikin ihan kohtuullisesti. Voipi tarvita manuaalina kierroksia liikkuakseen ja kone saattaapi jopa tomaatin kaveriksi paremmin sopia.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Uotinen kirjoitti: Talvella tilanne toki muuttuu radikaalisti takavedon eduksi mutta se nyt on luonnonlaki.
Ainakin 156 TS oli varsin oiva vietävä talvikelissä, ei ole E46:lla siihen mitään jakoja.
VMP

Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

Ainakin 156 TS oli varsin oiva vietävä talvikelissä, ei ole E46:lla siihen mitään jakoja
Toivotaan, tätä en tosin usko. Vaan jos 156 todella on talvella parempi ajaa kuin ylivertaisesta paras talviauto E46, niin rakkaus/omistussuhteeni Alfaan tulee olemaan kiinteä ja pitkäikäinen :-D

Mitä minulla on ollut etuvetoja, niin ainoa edes siedettävä on ollut G-sukupolven Astronoomi Ooppeli. Kaikki muut aivan kamalia, en nyt jaksa muistaa mitä kaikkia etuvetoja on ollut mutta ainakin ennen ooppelia Octavia RS2, Volvo V40, Shitikka BX, Escord Foord, Volovo V70... aivan kamalia kaikkia, pahin kaikista tuo V40. Pelottava.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Meilläkin oli G-Artsa ja itse oikeastaan kuvittelin, että joidenkin ihmisten kammo etuvetoisten talvikäytöstä kohtaan johtuu just tuollaisista kamppeista; Astma tahtoi aina mennä kurvista suoraan.

156 on PALJON kivempi auto ajaa liukkaalla pinnalla. Eikä 406 Pösökään ollut hassumpi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alfissimo kirjoitti:(407 2.2) Voipi tarvita manuaalina kierroksia liikkuakseen ja kone saattaapi jopa tomaatin kaveriksi paremmin sopia.
Joo niin tuntuu tarvitsevan, vaikka jossain lehtijutussa hehkutettiinkin juuri hyvää alavääntöä. Tuntuu vaan niin typerältä kierrättää tuollaista sohvaa kun ei patahuoneessa kumminkaan ihmeitä tapahdu.

Taidan vaan olla bensakuutosten ja turbodieselien pilaama.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

BMW X3 2,0 xdrive tomaatti. Voi karmea karmeus mikä pettymys, ja samaa sanoi bemaristi veljeni :crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes:

Eli X1 hän halusi testata, mutta wetterillä ei ollut yhtään koeajettavana (wtf, kuitenkin kohtuu iso liike, ilm liikaa merkkejä joten koeajoautoja per merkki ei voida kovin paljoa pitää?), joten otettiin X3 jotta sais hieman tekniikkaan kuitenkin vertailua.

Ulkoasusta sen verran, että kyllähän sen bemariksi tunnistaa ja parannusta edellisestä järkyttävän rumasta x3 mallista on huimasti, mutta X1 sulavuus siitä puuttuu, ja toisaalta taas samoin x5:n jyhkeys, eli hieman väliinputoajaksi jää enkä edelleenkään hirveästi perusta.

No bemuthan onkin tehty ajettavaksi joten auto käyntiin. Avaimeton käynnistys, ajotietokoneiden yms käyttö luonnistuu kohtuu helposti ja ne on järkevästi sijoitettu. Ei kun liikkeelle. Paikaltaav lähtee hyvin ja pienissä nopeuksissa näppärä pyöritellä. Alusta on tunnokas ja tomaatti hyvä. Mutta teepä äkkinäinen liike tai riittää että ajat mutkaan, ja auto heijaa kuin matkailuauto ikään. Tähän kun lisää sen, että pieni kun olen niin pää tilaa jäi about puolimetriä, niin väljä pakettuautomainen jälkimaku on taattu.

Tiloista sen verran, että taakse mahtuu isompikin hyvin istumaa ja päätilaa löytyy pitkällekkin. Sen sijaa tavaratila on järkyttävän pieni/huonosti muotoiltu.

Summa summarum, jos haluat kohtuu kalliilta näyttävän bemarin, tarvitset päätilaa, etkä välitä ajo-ominaisuuksista niin tässäpä oiva vaihtoehto. Käytiin vielä veljen kanssa heti perään koeajamassa xc60 D3 awd tomaatti, niin bemaristi veljenikin alkoi haukkumaan x3:sta ja ylistämään volvoa. Paljon henkilöautomaisempi ajaa, ei huoju, todella jämäkkä eikä sisälläkään tule traktorifiilistä ja tavaratila on hyvä. Jos volvo vielä laittaisi tuon kiisseleissä olevan tomaatin kuntoon (nopeammat vaihdot ja kulutus ja päästöt manuaalin kanssa samaan) niin olishan tuo loistava perheauto.

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Ja vuorossa MB C320 4matic tomaatti, elikkäs tämä

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/4164684

Todella hienosti varusteltu, aina ortopedin penkeistä lähtien. Maalippinta vaikutti virheettömältä, sisusta lähes virheettömältä. Tilaa oli autossa hyvin, kuskiksi olis mahtunut päätä pitempi ja reilusti leveämpikin kaveri. Leveydestä kertoo mukavasti myös se, että myös etupenkkiläiselle oli käsinoja :-D

Penkin säädöt oli hieman totuttua erilaisessa paikassa ja mersulle ominaisesti sijoitellut vipstaakkelit oli hieman hankala löytää kun on kerran aiemmin vain mersulla ajanut.

No auto napista käyntiin. Moottorinääni kuuluu vaimeana, kaasunpainallus paljastaakin sitten kuutospadan. Tomaattiloota toimii jouhevasti ja sporttiasetuksilla myös varsin ripeästi. Auto kulkee vesisateisella motarilla erittäin vakaasti nopeudessa kuin nopeudessa, ja äänieristys on erinomainen. Tuntuma tiehen on isommissa nopeuksissa hyvä ja kaarteet mennään vakaasti. Pienissä nopeuksissa ohjaus kevenee ja pyörittely on helppoa.

Kaikenkaikkiaan ristiriitainen ajokokemus. Toisaalta auto on erinomaisen herrasmiesmäisen elegantti, toisaalta taas erittäin urheilullinen sporttifarmari. Edellisestä karvalakki c200 mersussa jäi karu kuva, nyt taas mieleen jäi kaihertamaan, että tuommoisen mersun voisi halutakkin 8)

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

routasydän kirjoitti:X1 sulavuus
Öö?

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Vittorio Jano kirjoitti:
routasydän kirjoitti:X1 sulavuus
Öö?
No verrattuna X3:een :mrgreen:

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Suzuki Swift 1.2 2011:

+ hauskaa menemisen meininkiä 1000-6500 kierroksen välillä, vaikka koneena vain 1.2 litraa ja 94 hevosvoimaa. Auton keveys auttaa näemmä asiaa kovasti, kuten alapään joustava veto (!?) ja kierrosherkkyys
+ erittäin mukava voimansiirto; kevyt, täsmällinen ja nopea vaihteensiirto, helppo operoida kytkintä. Viiden minuutin jälkeen "olen omistanut aina" -fiilis
+ istuu kaarteessa kuin MiTo, mutta on sitä yleisesti ottaen paljon mukavampi (=pehmeämpi ja erityisesti meluttomampi)
+ tuntuu kulkevan suoraan ihan vapaaehtoisesti ("isomman auton tuntua"), ohjauksessa monta muuta pikkuautoa paree tunto käännöstenkin varalta
+ sisusta on toki arkisen harmaa/musta, mutta hyvin viimeistelty erityisesti halpa hinta mielessä pitäen
+ varusteltuna ja sopivalla värillä menevän näköinen

- eihän siinä ole takakonttia sitten nimeksikään
- maine/haluttavuus ja tiheän tuntuinen huoltoväli (15tkm)

Kooten kokemukset parasta mitä 15K€:lla voi alleen saada auton muodossa.[list][/list]

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Minulla oli ilo ja kunnia päästä oikean 1200-kuutioisen kantti-Ladan puikkoihin tässä taannoin. Tuttavani oli talvella ostanut kolmosautokseen 400 eurolla alle 90 000 ajetun 1990-mallisen lattaraudan. Koeajosta oli puhuttu jo pitkään ja nyt se vihdoin toteutui. Tässä koeajoraportti arvosteluineen.

Fiatin lapsipuoli

Ladan tumanpunainen ulkokuori on tyylikkään, jopa linjakkaan näköinen. Kyseessä ei ole pyöreälamppuinen, vaan tämä on sitä luottamusmiesmallia. 1970-luvulla tätä olisi pidetty hyvän näköisenä autona. Sääli vain, että tämä kulmikkaampi kori tuli vasta 80-luvulla. Arvosana: 8 8)

Sisustus on ehtaa Neuvostoliittoa. Ankeat ovipaneelit ja halvinta mahdollista plyyshiä, jonka sävy ei sovi enempää muuhun sisustukseen kuin ulkoväriinkään. Lattiaa peittää kuminen kokolattiamatto. Retrohenkinen kojelauta on selväpiirteinen ja vanhoihin Fiateihin tottuneelle tuttu juttu puuviilujäljitelmineen. Muovit ovat huonosti viimeisteltyjä ja ikävän tuntuisia. Kurjuudesta puuttuisi enää viinyyli-istuimet. Arvosana: 5 :(

Varustelu on karun asiallinen. Istuimissa on perussäädöt ja siinä se. Ikkunat avataan jäykkiä ja hitaita kampia käyttäen. Tässä uudemmassa korimallissa ei ole enää erillisiä tuuletusikkunoita, mistä pitkä miinus. Sisältä säädettävät peilit ovat puolestaan plussaa. Puhallin on kaksinopeuksinen, samoin tuulilasinpyyhkijät. Ajovaloautomatiikkaa ei ole. Amperimittari nostaa arvosanan 5:een. :(

Tilaa Ladassa on ulkomittoihin nähden kohtalaisesti. Neljä aikuista mahtuu kyytiin vaivattomasti, viisi on jo aivan liikaa. Kolme lasta sopii takapenkille hyvin ja lapset sekä aikuiset tuntuvat viihtyvän siellä hyvin mm. matalan vyötärölinjan ja ryhdikkään istuma-asennon ansiosta. Tavaratila on pienempi kuin ulkoa päin uskoisi. Tila on nimittäin yllättävän matala. Kyllä sinne silti keskikokoisen perheen mummolanreissun nyssäkät mahtuvat. Tiloista 8.
:)
Ergonomiassa parasta on oikeaoppisesti vasemmalle puolelle jätetty virtalukko. Vasemmalla startataan, kun oikealla vapautetaan käsijarru ja vaihdetaan. Starttaamisen voi aloittaa jo ennen autoon astumista, mikäli vaihde on vapaalla. Vahinko, että Fiat ja Alfa Romeokin on tästä jo luopunut. Enäähän vain Porschessa on startti oikealla eli vasemmalla puolella. Ladan korkeaselkäinen istuin ei ole varsinaisesti huono, mutta Fiat-peruinen selkänojan säätö on hankala käyttää. Selkänoja ei myöskään nouse tarpeeksi pystyyn. Tilaa kuljettajalla on mukavasti, mutta ajoasento on vielä ISSA:n mukainen (Italian Sitting Standard for Apes): kädet ovat suorina ja jalat koukussa. Toisaalta kaikki polkimet ovat oikeaoppisesti samassa tasossa (tästäkin esim. Alfa Romeo luopui 75-mallin loputtua; Porsche sentään vielä...) Karkeapintainen ohjauspyörä on liian ohut ja halkaisijaltaan liian suuri. Se on myös liian loivassa kulmassa ja liian korkealla. Vaihdekeppi taasen on hyvin sijoitettu. Ergonomiasta 6. :?

Käynnistyvyys ja tyhjäkäynti ovat valovuoden edellä vanhoja Fiatteja. Sen sijaan moottorin heikko alakierrosvääntö saa liikkeellelähdön näyttämään ja varsinkin kuulostamaan amatöörimäiseltä. Vaikka kierroksia on paljon ja kytin luistaa, silti auto meinaa sammua. Kokeneelle Lada-miehelle tämä ei ehkä ole ongelma. Heikosta väännöstä ja raskaasta ohjauksesta huolimatta Ladaa on ilo pyöritellä ahtaissa paikoissa. Ennen Ladaa pidettiin kankeana kääntymään, nykymittapuun mukaan se on keskinkertaisen ketterä. Nykyautoon tottuneelle kompaktit ulkomitat, hyvä näkyvyys ja helppo kulmien arviointi ovat ilonaihe. Kytkin on keskiraskas, mukavan lyhytliikkeinen ja erittäin tunnokas. Jarrupoljin on kova. Käsijarrun liike on lyhyt ja napakka. Korkea maavara antaa aihetta kiitokseen. Vilkkujen, valojen ja lasinpyyhkijäin viikset toimivat täsmällisesti ja takavetoautojen tuttuun tapaan vaihteet loksahtelevat päälle kevyesti ja täsmällisesti. Käsiteltävyydestä 7. :?

Ohjaus on soratiellä tunnoton, mutta käytös on loogista. Autolla tulee ajettua varovasti ja vähäiset sivuluisut on helppo korjata. Mukavuus nimismiehenkiharoissa on hyvä ja yllättäen auto ei pahasti rämise montuissakaan. Asfalttikaarteissa ohjauksesta alkaa löytyä tuntoa ja auto ohjautuu mallikkaasti niin, ettei tottumattomankaan tarvitse tehdä korjausliikkeitä, jotka monella nykyautolla tekevät kaarreajosta helposti kulmikasta. Liian lujaa mutkaan tultaessa meno alkaa tuntua epävarmalta; pyörät pysy enää kiinni asvaltissa. Vähäinen moottorin teho ja runsas ääni onneksi estävät auton ajo-ominaisuuksien ylittämisen. Moottorin ääni saattaa matka-ajossa käydä hermoille. Toisaalta auton salaperäinen sympaattisuus vaatii kuljettajaa nielemään vielä lisää kilometrejä kompensoiden näin ajon rasituksia. Ajettavuudesta ja mukavuudesta 8. :P

1200 S:n suorityskyky on vaikuttava. Kiihtyvyyttä nollasta sataan mitataan lähinnä almanakalla. Ykkösellä ehtii kaasu pohjassa kiihdytettäessä vielä tovin kaivaa nenää ja säätämään taustapeiliä ennen kuin tarvitsee vaihtaa kakkoselle. Ennen kolmosta kerkiää lukaisemaan pari tekstiviestiä ja vastaamaankin yhteen. Vaihteiden porrastus on kuitenkin sopiva. Veto jatkuu tasaisena pykälältä toiselle. Nelonen on tosin niin lyhyt, että vitosvaihde olisi paikallaan. Kaikesta huolimatta pikkukoneesta jäi sellainen kuva, että tämä voi olla jopa sopivin pannu Lattaria rytmittämään. Liikkeellelähtöä lukuunottamatta auto ja moottori muodostavat varsin tasaisen kokonaisuuden. Suorituskyvystä 5. :sleeping:

Kokonaistaloudellisuus on Ladan parasta antia. Bensaa menee 8-9 litraa satasella, mikä on auton kokoon ja suorituskykyyn nähden huima lukema, mutta toisaalta vähemmän kuin mitä vaikkapa edellisen korimallinen Volvo S60 vaatii. Kyydeissä on eroa kuin viineissä, mutta molemmilla pääsee mummolaan ja takaisin, mukaan mahtuu yhtä monta ihmistä ja sama määrä tavaroita. Koska tankki on pieni, tankkaamaan joutuu usein. Ladan matkustamoon tulvahtaa ajoittain bensiinintuoksua muistuttamaan siitä, minkälaatuista polttoainetta tankkiin kuuluu laittaa. Bensankulutuksen vastapainoksi vakuutusmaksut ovat alhaiset. 13 tuuman vanteelle on edullista ostaa merkkikumeja. Nuorison asentaessa 18-tuumaisille aluvanteille 245 milliä leveitä Huang-Ho Triangle, Riken, Kingstar, Champiro tai Wanli-merkkisiä soikioita, voi Lada-mies yhden leveän kiinalaisrenkaan hinnalla ostaa koko satsin uudenuutukaisia Continentaleja tai vastaavia oikeita renkaita kokoa 155-13 tai jopa 175/70 -13. Kapeat renkaat kevyessä autossa kuluvat vähän.

Jos Lada ei joskus toimisi, niin useimmat viat voi joko korjata itse tai korjauttaa edullisesti kirkonkylän Teboililla. Osat ovat halpoja, kun ei erehdy hakemaan niitä Delta-autosta. Ladaa ei myöskään tarvitse voidella 97 euroa/litra maksavilla 0W70-Longlife-öljyillä, joita nykyautot lutkuttavat desilitran sadalla kilometrillä. Sokerina pohjalla on tietenkin halpa hankintahinta. Muutamalla sadalla eurolla saa käypäsen Ladan, josta saa myydessä omansa pois. Pääomakulut ovat siten olemattomat. Taloudellisuudesta 10. :mrgreen:

Turvallisuus- ja ympäristöasioisssa Lada on valinnut pikemminkin aktiivisen ja ennaltaehkäisevän kuin passiivisen ja vahinkoja korjaavan roolin. Tällä autolla tulee ajeltua luontaisesti hiljaa, mikä on sekä turvallista että luonnonvaroja säästävää. Autossa on silti myös erinäinen määrä turvavarusteita: kaksipiirijarrut, kokoonpainuva ohjausakseli, turvavyöt edessä ja takana, niskatuet edessä, lapsilukot takana, laminoitu tuulilasi, käytännössä lukkiutumattomat jarrut jne. Lisävarustelistalta tähän yksilöön oli poimittu mukaan myös lasten turvaistuin. Kun muistetaan, että puolet liikenteessä kuolleista olisi pelastunut käyttämällä turvavyötä ja että hirveen törmääminen nopeudella 120 km/h on kymmenen kertaa vaarallisempaa kuin nopeudella 80 km/h, on helppo todeta, että Ladan turvallisuus riippuu ennen kaikkea kuljettajasta. Auton valmistaja on luonut hyvät edellytykset kuljettajavetoiselle turvallisuustyölle. Turvallisuudesta 9. :multi:

Lada on ns. elinkaariauto. Nuorisolle se sopii retrohenkisyytensä vuoksi, asuntovelkaiselle perheelliselle se lankeaa kuin luonnostaan ja ikäihminen tuntee sen ratisssa palaavansa hyvän lapsuudenystävänsä seuraan. Lada ei siis ole mikään muotiesine, vaan kestokulutushyödyke, jolla voidaan tyydyttää koko perheen, suvun, kommuunin, kaveripiirin, työyhteisön ja kolhoosin kaikki tarpeet. Koska Lada on pitkäikäinen ja helposti korjattavissa, se säästää auton valmistukseen kuluvia luonnonvaroja ja energiaa. Ympäristövaikutuksista 9. :scatter:


Ladan yleisarvosanaksi muodostuu vahva 7 mikä nostaa Ladan nippa-nappa keskiluokkaan. Arvosana on sangen hyvä auton ikä huomioon ottaen. Kehitystä alkuvuosista on myös tapahtunut, vaikka toki Fiat 124 oli tehokkaampi, parempi ajaa ja siinä oli levyjarrut myös takana. Hyvän arvosanan takeena on tasainen suoritus. Yhdessäkään kohdassa Lada ei saanut nelosta, jos ei täyttä kymppiäkään. Lada on siten siis tasainen kokonaisuus, jossa parasta ovat taloudellisuus ja jäljittelemätön tyyli. Eniten moitteita saavat ergonomia sekä materiaalien laatu ja viimeistely.

Ladaa voi lämpimästi suositella kaikille, joilla on tarve taloudelliseen liikkumiseen. Lisäksi Lada sopii niille, joille autoilu on muutakin kun vain liikkumista pisteestä A pisteeseen B. Lada tempaisee ajajan mukaansa seikkailuun, jossa on ikuinen kesä ja auringonpaiste, inflaatio huolehtii asuntolainasta ja Kekkonen kansakunnan hyvinvoinnista. Tosikoille ja kiireisille Lada ei sovi eivätkä ne liioin sovi Ladaan. :splat:

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jönsson kirjoitti: Lada tempaisee ajajan mukaansa seikkailuun, jossa on ikuinen kesä ja auringonpaiste
Joo, kerran -30C pakkasella sain kaverilta lada kyydin töihin... Lähti käyntiin kuin palmun alta ja käsittääkseni pelitti muutenkin koko kylmän talven erinomaisesti. Ongelma oli lähinnä siinä että puhaltimesta ei tullut lämmintä... Eikä sitä saanut pois päältä!

Onneksi olin kuunnellut kaverin vinkin siitä että matkalle kannattaa laittaa mahdollisimman paksu talvivarustus :D

Se oli yksi niistä harvoista automatkoista mitä ei koskaan unohda :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

En kyllä muista, että liikkeellelähdössä olisi ollut mitään vaikeutta ja kaasua ei tarvinnut huudattaa. Vihreä nappisilmä oli aikoinaan ja yhden kesän beesi liisarina.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vittorio Jano kirjoitti:
routasydän kirjoitti:X1 sulavuus
Öö?
:lol: Tuossa ylempänä lukiessani TÄYDELLISEN sama reaktio tietämättä, että se oli jo alempana esitetty :lol:

ÖÖ? :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

VMTD kirjoitti:En kyllä muista, että liikkeellelähdössä olisi ollut mitään vaikeutta ja kaasua ei tarvinnut huudattaa. Vihreä nappisilmä oli aikoinaan ja yhden kesän beesi liisarina.
Kiihdytyspumpuhan noista on järjestäen sökönä ja tekee liikkeelle lähdöistä vähintääkin hankalaa.

Kylmäksi en Ladaa kyllä muista, päinvastoin. Toki lämppärissä tuntui olevan vain kaksi asentoa, kylmä tai helvetin kuuma.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Jönssonin Lada-posti aiheutti kyllä kunnon kuumeen. Tuollanen olis varmaan myös helppo projektiauto.

***********

Kävin tuossa viime viikolla wetterillä korjaamassa sivupeiliä koristaneen poron jätökset ja piti käydä lasinvaihdon aikana tyyppaamassa jotain kulkinetta. Ja alle osui uus V60 D3(kait).

Jo ensikosketus oli että tässä on oikea Volvo. Olemuksessa ja hallintalaitteissa tuntui erimalliin jämäkkyyttä verrattuna V50:seen (vaikka tuo 6v versio on jo semi-ok). Ajoergonomia ja istuimet varsinkin ovat nyt oikeasti mallillaan. Myös äänieristys oli hyvällä tolalla. Ainoana pikku kupruna on takapaksi joka on pienempi kö 159:sissä, mutta käytännöllisemmän mallinen.

Maantiellä kampe on hyvin lähellä V70:sta, joskin ehkä karvan vähemmän massiivinen-tiiliskivi-hyytelölautalla -olonen. Vaihteensiirto ja poljintuntuma on varsin hyvällä tasolla, ja ohjauskin oli v70:stä. Bonaria miellyttävästä ratista. Keskustaan ei tullu eksyttyä, mutta normi taajamapyörityksessä auto oli himpun ketterämpi kö 159.

Moottori oli muistaakseni tuo D3, eli 2l hippikampe. Se ei ollut millään tavalla joutusan olonen, mutta varsin nöyrä ja miellyttävä työjuhta. Mielenkiintoista oliskin ollu tyypata sitä täydellä kuormalla.

Hommasta jäikin varsin positiivinen maku. Auto sopii omaan silmään parhaiten Vulvan nykymallistosta (joskin haluaisin palavasti P1800ES:n). Kun myös ajopuoli on lepposalla tavalla kuosissa, voisin helposti kuvitella tällasen perheen peruskulkineena. Sitten jotain pirteämpää pitäs toki olla kakkoskamppeena.

*********

Tein myös liikkuja seuraavan duuniauton suhteen. Tilasin Mini Cooper Countrymän business d:n. Ja ilman koeajoa, koska oulussa ei moiseen ollut mahdollisuutta. Luotin nettilähteisiin joissa mainostettiin ajokokemuksen olevan lähellä normiminiä (jota tyyppasin pari vuotta sitten).

Päädyin Miniin seuraavista syistä. Tavaratila on saman kokoinen kuin pystyperäisessä kolopallossa. Maavaraa on naksun enemmän ja tilojen pitäisi olla hyvät neljälle. Auton pitäisi olla myös näppärä ja pieniruokainen. Kiinteät kattokaiteet myös tekevät laajennettavuuden näppäräksi.

Iso osa oli myös liisarihinnalla. Se tuli 90tkm/3v sopparilla käytännössä samaan hintaan kuin pihein 5 ovinen kolopallo dieselillä. Ja kun tuon minin pitäisi olla paitsi hauskempi ja käytännöllisempi, niin tulos oli aika selvä. Jos homma menee reisille, niin eihän tuon kanssa tarvitse tapella kuin 3v.
-Matti-

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Huyndai i20

Mariia taas tutkailtavana Wetterillä mysteerisen kylmäsavuutuksen takia joten taas on vuokra-auto alla. Ja nyt sain ekaa kertaa ikinä Huyndain ajoon. Noi uudemmat ovat olleet ihan ok näkösiä niin ihan mielenkiinnolla rattiin hyppäsin.

Ja ihan näpäkän näköinen pikkuauto tuo i20 onkin. Mielestäni markkinoiden paremmasta päästä. Sisällä myös näkee että suunnittelijat ovat tehneet työnsä huolella, mutta valitettavasti kustannussäästöt näkyvät sitten kuppaisissa materiaaleissa. Mutta silti kaikki vaikuttaa kestävältä ja hyvin kasaan ruuvatulta.

Jossa ekaksi hyppää esiin kamala ohjaus ja varsinkin palautus. Meinasi karata koko kampe käsistä kun ratti tempaisi ittensä suoraan vähän aikasessa. Jumalattoman luikas ratti ei auta asiaa. Ohjaus on jännä. Se ei varsinaisesti ohjaudu väännöllä eikä reagoi tienpinnan epätasaisuuksiin, mutta hieman randomilla varsinkin kääntöalueen puolivälissä tempaisee melko voimalla itteään suoraksi. Mikä ei ole kamalan siistiä. Muutenkin kevyt ja kuminauhamainen ohjaus ja luikas ratti tekee ajamisen aika tympeäksi.

Toinen suuri nillityksen aihe on kaasupoljin. Poljin on kuin vanha kinkkuruisku joka ei painu tasaisesti, vaan humpsahtelee pätkissä. Se ei myöskään palaudu vaan tahtoo jäädä välillä edelliseen asentoon. Yhdistettynä ohjaukseen tän auton pääjuttu eli taajamapyöritys on aika tympeää.

Muuten asiat on ihan hyvällä mallilla. i20 on ketterä, jarru- ja kytkintuntuma on luonnollinen ja vaihteensiirto kevyttä ja riittävän tarkkaa. Näkyvyys ulos on myös hyvä ja tilat käytännölliset. Auton lasissa oli myös 40tkm mikä ei näkynyt autossa muuten kuin kiilottuneena rattina ja vaihdekeppinä. Minkäänlaisia natinoita ei esiintynyt mikä on aika hyvin pieneltä vuokra-autolta.

Kokonaisuutena paketti olisi ihan jees. Mutta varsinkin ohjaus tekee menosta melkeen vaarallista ja tympeä kaasu iskee viimeisen naulan i20:sen arkkuun. Ei tuollaisena todellakaan ainakaan saa mun suositusta kaupunkipyörittäjäksi.
-Matti-

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Ylläolevaan viitaten kävin kokeilemassa Mitsun sähköautoa, kun avaimia tyrkytettiin.
Oikein sopiva kaupunkipyöritykseen: automaatti, kiihtyy mukavasti, kevyt ohjaus, pieni ja näkee joka suuntaan.

Ei varmaan kovempiin nopeuksiin: pienet pyörät, toimintasäde 120 km.

Miksi ei: hinta 40.000, miten lämmitys/viilennys syö virtaa?

Hinnan pitäis olla mopoautoluokkaa - muistuttaa muutenkin niitä.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

CHRdriver
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Tammi 2008, 23:17
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja CHRdriver »

Subaru impreza wrx sti type-ra -99 (470hp/563nm)

Ehkä rajuimpia autoja mitä koskaan olen ajanut. Jos vertaa BMW M5 e60, Audi R8 V10, Audi RS6 (4,2v8 biturbo), Audi S4, Mersun e55amg yms.

Kyllähän nuo edellä mainitut kulkevat ja liikkuvat, mutta ei mistään niistä ole saanut lähimainkaan sitä samaa fiilistä ja sitä raakaa tunnetta mitä tuo subbe ammensi, Säädettävä vetosuhde (DCCD) tekee siitä ihan oikeasti aivan uskomattoman laitteen viedä hiekkatiellä!

Tuo kun vielä on toi erikoismalli niin se on riisuttu kaikesta ylimääräisestä, korikin on ilmeisesti popniiteillä kiinni yms. painoa muistaakseni hivenen yli 1000kg...

Tietysti jos vanhan miehen Audi tt:hen vertaa niin aivan paskahan se on matka-ajoon ja muutenkin mukavuus on kaukana. sisusta ja oikeastaan joka paikka rämisee ja kolisee, mutta eks ralliauto vähän pidäkkin rämistä ? :D

Polttoaineen kulutuksen voi jokainen ite kuvitella....

Mutta jos joku haluaa oikeasti hauskan harraste auto niin tuommosta suosittelen ehdottomasti! ja voihan tota perustella vaimollekkin, että tuo on mökkitiellä hyvä auto :) niin voi sitten latasta mökkitietä kahtasataa menemään niinkun arttu wiskarikin lauloi :D

Mutta jos siunautuu mahdollisuus päästä ajamaan vastaavaa autoa niin jos vauhdista tykkää, niin suosittelen mennä kokeilemaan!

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Alfa 159 1.9 JTS -farkku 2006 - 2007 vuodelta kohtuukilometrein:

+ vaalea Alfatex-kangas ja etupenkkien ottava muotoilu luovat ajamisen tunnelmaa
+ räyhäkkä olemus ulkoa ja sisältä, laadun tuntuakin
+ ihan hyvä meno yli 3500 kierroksen, kierrosherkkyyttä ja iloista menoa
+ ohjaus mukavan luonteva mutkissa

- veto aaltoilee pintakaasulla ja alle 3500 kierroksen, eikä oikein väännäkään alle tuon ihmeesti. Menoon nähden ajotietokoneen kulutuslukemat järkyttävät
- ohjaus vetelee urissa odottamattomasti, on yleisesti ottaen hieman tarpeettoman raskaan tuntuinen (Voi mennä ehtoopuolen Pirellienkin piikkiin), eikä itse rattikaan oikein istu kouraan. Auto ei osaa oikein päättää kulkeeko suoraan vai kiemurtelisiko
- tarpeettoman kova jousitus, sisusta ääntelee ja tyrät rytkyy tien saumoissa. Laaduntunne katoaa ajossa.
- aivan olematon näkymä sivulle kaistanvaihtotilanteista, aivan sokkona saa vedellä, tuntuu
- harvinaisen sekava ajotietokoneen käyttölogiikka amatöörille
- rengasmelua liikaa, toisaalta moottorin laulua ei kuule ollenkaan

Kooten: jos laatuisa Alfa on tuossa iässä vähäisin kilometrein vähempi kiva kulkine kuin vanhempi VW Bora, on allekirjoittaneen olo vähintäänkin sekava. Muistot omasta ex-156 tessusta olivat paljon paremmat. Ja jos ajattelee vaikkapa uutta samankokoista autoa, tulee hakematta mieleen Avensis 1.6. Ei taida olla edes 5000 euroa kalliimpikaan. Autona kuin yhdestä puusta veistetty, huomattavan hiljainen ja moottoriltaan joustava matkavetoväline tuohon Alfaan verrattuna.

Toisinaan koeajo kannattaisi näemmä jättää kokonaan tekemättä, että tietty hohto säilyisi.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Peugoatse 308 sw, moottorina joku diesel
Yllättävän OK, ohjaus vähän tunnoton, moottorissa ei alavääntöä ollenkaan (eikä tehoakaan) mutta 2-3krpm välin menee nätisti. Kuusi vaihdetta auttaisi paljon. Pellit eivät kestä Col de Turinia. Ehdottomasti kuitenkin positiivinen yllätys.
VMP

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

mattijus kirjoitti:Peugoatse 308 sw, moottorina joku diesel
Yllättävän OK, ohjaus vähän tunnoton, moottorissa ei alavääntöä ollenkaan (eikä tehoakaan) mutta 2-3krpm välin menee nätisti. Kuusi vaihdetta auttaisi paljon. Pellit eivät kestä Col de Turinia. Ehdottomasti kuitenkin positiivinen yllätys.
Jos oli 90 heppainen, niin veto on tosiaan kuivaa, 110 heppanen kiskookin sitten ihan toisella tapaa (siis ei mikään raketti sittenkään).

Tänään tuli otettua "kylmät" pari vuotta uudehkosta C5 autom. Citruunasta ja oli paremmilla varusteilla esim. puolinahkapenkit täyssähkösäädöillä, mukaanlukien selkänojan yläosan ja ristiselän tuen säädöt erikseen sähköllä. Sain omalle ruholle melkoisen täydellisen istuma-asennon jossa voisi kuvitella menevän pidempikin siivu. Oli kaikenlisäksi automaatti-dieseli, niin en voi väittää, etteikö olisi ihan hippasen vähän voinut kiinnostaa.

Tuon jakkaran jälkeen Business varustellun 159:n nahkapenkki tuntui hirveältä, sori, mutta totta :oops: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
MSurakka
Viestit: 117
Liittynyt: 10 Heinä 2011, 23:29
Car(s): Alfa Spider TS -96, BMW 750iAL Highline -91, DS 7 Crossback Hybrid 4x4 -21, Alfa 166 TS -99 ja -02
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja MSurakka »

Tesla Roadster

Tulipa sitten moisenkin ajokin kyydissä viime torstaina istuskeltua. Itse ei ajamaan päässyt, kun ei tosissaan ollut ostamassa, mutta varsin vaikuttavaa oli tehtaan esittelijänkin kyydissä. Jos auto on tuntematon,
niin www.teslamotors.com kertoo lisää. Työmatkan yhteydessä käväisin Frankfurtissa moiseen peliin tutustumassa.

Auto on siis täyssähköinen 2 -paikkainen roadster. Yllättävän siististi viimeistelty, ei pahemmin kitise eikä natise. Alusta tuntui varsin tanakalta. Kiihtyvyys oli varsin mahtavaa, tasainen "potku" ja selkä painuu penkkiin.. Olen joskus aiemmin Audi RS6:lla päässyt ajelemaan, eikä sen kiihtyvyyttä voi Teslaan verrata.. :) Uskomattomalta tuntui, että auto on takavetoinen, mutta sähköisesti toteutettu luistonesto toimii varsin rivakasti. Takanäkyvyys on varsin heikkoa, mutta kameran kautta takanäkymän saa kojelaudan näyttöruutuun. Jos sattuisi olemaan 100 k€ ylimääräistä, niin voisihan tuommoinenkin olla ihan hauska laite.. Kyllähän iso moottori tietysti mukavasti murahtaa, mutta toisaalta sähköauton äänettömyyskin on tavallaan vaikuttavaa..

Tulipahan mieleen, että pitäisiköhän sähköistää Spider..

Avatar
pitkämies
Viestit: 2468
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Ajoin kaverin XJ6:sta.......Oli "Kaivopuiston Rouva"-mallia, eli met. viininpunainen vaalealla nahkasisustalla......ja taas himottaa......jos löytäis kasikoneisen sopivalla rahalla niin niin........katotaan ny.......
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Lexus IS200

Oli mittarissa 190+tkm ja vuosimallia 99.

Jämäkkä ajettava, iästään huolimatta, ainoa kauneusvirhe oli tunne siitä, että moottori pääsi "elämään" liikeelle lähdettäessä. Ajoergonomia oli hyvä, korkeakeskikyynärnoja ja täyteen ahdettu mittaristo, joka kuitenkin oli pieneen tilaan ahdettu ratin taakse nousi korkealle ja loi entistä enemmän tunnelmaa, ehkä kilpaluhenkeä, nappulat sen sijaan olivat made in Japan, toimii, mutta on mitään sanomattomat.

Alustasta ei löytynnyt moittimista, ainakaan häiritseviä narinoita ei ollut, rivi kutonen veti mukavasti, hurjaksi ei voinnut haukkua, siinä määrin tasaisen oloinen. jarrupoljin sensijaan oli pehmeä, ensimmäisellä kerralla jopa hiukan pelästytti. Tasavahva moottori ei tuonnut takavedon hauskinta olemusta esille - hyvä niin, eipähän tarvinnut ruopata tolpan ympäriltä sitäkään autoa

Sisustassa ei ollut kulumia, ehkä hiukan auringoin himmentämää hohtoa, mutta kaikki oli ehjää ja pesun jälkeen varmaankin erittäin hyväkuntoinen, takapenkki näytti 156 ahtaammalta, joten en viitsinnyt edes kokeilla. Samalinja jatkui ulkopuolella, konepellissä kiven iskeymiä, mutta muuten oli hyväkuntoinen maalipinta joka ei juurikaan näyttännyt kärsineen.

Pälyilin noita kun ensiautoa etsin, silloin 156 veti pitemmän korren koska samalla rahalla sai uudemman ja vähemmän ajetun, edelleenkin ottaisin 156;n, vaikka nyt kävisin jopa ajamassa Lexusta ennen teilausta
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Kivijärvi kirjoitti:Alfa 159 1.9 JTS -farkku 2006 - 2007 vuodelta kohtuukilometrein:

- veto aaltoilee pintakaasulla ja alle 3500 kierroksen, eikä oikein väännäkään alle tuon ihmeesti. Menoon nähden ajotietokoneen kulutuslukemat järkyttävät
- ohjaus vetelee urissa odottamattomasti, on yleisesti ottaen hieman tarpeettoman raskaan tuntuinen (Voi mennä ehtoopuolen Pirellienkin piikkiin), eikä itse rattikaan oikein istu kouraan. Auto ei osaa oikein päättää kulkeeko suoraan vai kiemurtelisiko
- tarpeettoman kova jousitus, sisusta ääntelee ja tyrät rytkyy tien saumoissa. Laaduntunne katoaa ajossa.
- aivan olematon näkymä sivulle kaistanvaihtotilanteista, aivan sokkona saa vedellä, tuntuu
- harvinaisen sekava ajotietokoneen käyttölogiikka amatöörille
- rengasmelua liikaa, toisaalta moottorin laulua ei kuule ollenkaan

Toisinaan koeajo kannattaisi näemmä jättää kokonaan tekemättä, että tietty hohto säilyisi.
Meikä komppaa ehottomasti tuota näkyvyyttä, rengasmelua ja käyttölogiikkaa. Ja ohjauskin voi olla esmes raidetangon tai noiden renkaiden syytä. Meinaan että useita 156:sia ja 159:sejä ristiin testailleena niin sanoisin että 159:sin ohjaus häviää vain naksun 156:sen tunnolle, mutta voittaa sen suuntavakaudessa. Toki riippuu suuresti renkaista ja rengaskoosta.

Taidampa kirjoittaakkin tähän oman 75k käyttökertomuksen kun Mariia vaihtuu muutenkin Ilsaan (Mini Cooper Countryman D) ens kuussa. Hyvä hetki siis listata omia tuntoja.

***************

Alfa Romeo 159 1.9JTDM SW -08

Komppaan Clarksonia siinä, että Alfa on vähän sellainen kasvuriitti autoihmiselle. Olin silmäillyt 156:sta ja 147:skaajo vuosia ja koeajanutkin sellaisia. Luotettavuuskertomukset, tietyt hälyäänet karkeilla alustoilla sekä erityisesti tavaratilan koko olivat itelle se mikä pysäytti. Mutta eritoten tuon 6-koneen karisma piti merkin pinnalla.

Varsinainen Herätys(tm) tapahtui kuitenkin 2006 kun Vehon tehtyä oharit A-sarjalaisen kanssa (varasin auton etukäteen ja 12km 30 asteen pakkasessa tehdyn pyöräilyreissun päätteeksi auto olikin menossa) päädyin lämmittelemään Oulun deltaan. En ollut nähnyt yhtään 159:siä vielä livenä ja metalliviininpunainen sedani vaalealla nahkasisuksella ja teledial-vanteilla loksautti leukana. Se oli ylivoimaisesti kaunein auto minkä olin livenä nähnyt. Nahan haju, ratin tahmainen tuntuma käsissä ja työköistuva fiilis oli suorastaan pyörryttävä. Autoa oli suorastaan pakko päästä koeajamaan. Ja ajamani 2.2jts ei ainakaan vähentänyt innostusta peilikelistä huolimatta. Se oli elämys.

Olin hyvin lähellä tehdä elämäni ensimmäiset autokaupat, mutta pomon vihjailema autoetu piti sopparipaperit vielä hetken kaukana. Ja työmatkan ollessa 1,5km en varsinaisesti tuolloin edes tarvinnut autoa muuhun kuin harrasteliikkuihin. Tämä ja 1.9l dieselin tulo Suomeen(isompi dieselfarkku ei mahtunut firman päästöpolitiikkaan) viivästytti auton hankintaan reilulla vuodella.

Ite auto oli melkoisen karvalakki. Valitsin vain monitoimisäätimet (jotka olivat loppupeleissä aika turhat), automaagisen ilmastoinnin, tumman alfatex-sisustan ja metallivärin lisävarusteiksi. Metalliväriä arvoin pitkään, mutta se oli niin hyytävän kaunis livenä (varsinkin lunta vasten), että en voinut olla ottamatta sitä.

Jo ensi metreistä asti Mariia sai ajokilsoja ja paljon. Auto tuli lokakuussa 08 (vuosimalli on silti 09) soppelisti laskukauden alkuun. Pommitin talvikilsoja 10tkm ennen kesäkauden alkua. Kesän aikana mittariin tuli kunnioitettavat 20tkm ja alkoi käydä selväksi ettei 75tkm/3v sopimus taida riittää. Olin kuitenkin asennoitunut että paskat ja maksetaan sitten extraa sillä ALD ei kamalasti halunnut nostaa tuota.

Ajotuntuma, hallittavuus, "mile-munching" ja fiilis sai kiitosta sekä kanssamatkustajilta että kavereilta. Yksi kaveri päätyikin ostamaan 2.2 bensafarkun. Erityisesti käyttäytyminen loskakelissä oli kerrassaan fantastista. Myös etupenkit saivat kiitosta pitkillä siivuilla, sillä säädettävä reisityki ja hiostamaton alfatex-materiaali tekivät matkustajien olosta varsin mukavaa ja paikasta kävi melkoinen tappelu. Asiaa ei vähentänyt se, että takapenkit puolestaan ovat aika perseestä. Ne ovat liian matalat ja reisituki olematonta. Myös keskikyynärnoja on hieman alhaalla, joten asennosta tahtoo tulla kumara. Myös rengasmelu laskee viihtyvyyttä, tosin esiasennusrenkaiden vaihto auttoi asiaa huomattavasti.

Kuljettajan paikalla asiat ovat mallillaan, paitsi että viiksien toiminta oli loppuun asti hieman hapuilevaa. Kahdesta ajotietokoneesta kiitosta, mutta harmittavasti ne nollautuvat jossain 7k huitteissa. Myös kulutuslukemat ovat desilleen kohdillaan verrattuna tankkaukseen. Kuljettajan ajoasento on muuten mallillaan, mutta penkkiä ei saa tarpeeksi alas. Uudemmissa "facelift" penkeissä on juuri sopivasti muotoilua ja mukavuutta.

Suorituskykyä pikkudieselissä ei ole liikaa, mutta sillä pärjää myös isolla kuormalla. Paikaltaan lähtö on tahmaista, sillä ykkönen saa auton juuri ja juuri liikkeelle. Muutenkin välityksen ei oikeen sopineet aluksi taajamaan, mutta EGR:n tulppaaminen ja sisäänajo muuttivat tilannetta, sillä auto nyt pärjää hienosti 1250 kiekan huitteista asti. Tämä vähensi taajamakulutusta reilun litran. Vaihteiston toiminnassa maantienopeuksissa ei sen sijaan ole mitään moittimista. Muutenkin nopea ajo maittaa hienosti autolle ja ohjaus ja jousitus on silloin parhaimmillaan.

Käyttömukavuus taajamassa on sitten toista luokkaa. Näkyvyys autosta on suorastaan kammottava. Autolla on ollut huikaisevan monta läheltä piti-tilannetta koska kaikkien pilareiden taakse mahtuu mitä tahansa sinivalasta pienempää. Ja takaviistoon mahtuu myös tuo sinivalas. Myös auton mittasuhteiden hahmottaminen on vaikeaa, mistä on kärsinyt eritoten naaras (joka ei suostu ajamaan autolla muutenkaan enää taajamassa). Myös kääntösäde on aika holtiton, mihin olis auttanu kivasti jos keulaylitys ei olis niin älytön. Kyseinen ylitys aiheuttaa myös ikäviä pohjakosketuksia jokaisessa parkkihallissa ja hidastetöyssyissä.

Jousitus ja alusta onkin auton parasta antia. Jäykkä alusta on mahdollistanut mukavan mutta tanakkaan jousituksen. Se imee mukulakiviä, hiekkatien kuoppia ja kiharoita sekä isompia heittoja fantastisesti ja kolisematta. Ainoana kupruna on älytön keulanylitys joka helposti tonttaa kuopissa välillä tuhoisin seurauksin. Muutenkin esmes soratiella ja luikkaalla ajaminen on hauskaa. Q2 pitää eturenkaat tiessä ja perä karkaa hallittaviin luisuihin. Harvemmin etuvetoisella päästely on näin hauskaa. Perseen ja ohjauksen kautta välittyy myös ihailtavasti tietoa renkaiden tilanteesta.

Tavaratila on pieni, mutta hyvän mallinen. Neljän ihmisen majoitus-, harraste- ja safkakamat mahtuvat juuri ja juuri konttiin. Todellinen vetokyky (lattiasta kattoon) on noin kolmannes uuden paskatin vastaavasta. Muutenkin sisällä on aivan liian vähän säilytystilaa pikkukamalle. Esmes toinen mukiteline etumatkustajille olisi poikaa, sillä navin ollessa käytössä ainokaista ei pysty käyttämään. Samoin tuolien alapuolella voisi olla vetolaatikot. Lisäksi hansikaslokeron pitäisi olla runsaasti suurempi, sillä sinne ei tahdo mahtua edes auton oma ohjekirja!

Muutenkin auton ekat 2,5v oli täysin ongelmatonta ja ainoat ei-normihuollot koskivat auton pohjan korjausta, paria naarmutusta ja EGR venttiilin putsausta normihuollon yhteydessä. Tämä oli kohtuu hyvin, sillä autoa en pystynyt lämmittämään talvella ja kylmäkäynnistyksiä tuli parhaillaan viikon seisomisen jälkeen 30 asteen pakkasessa.

Aina isompi kupru oli turbon hajoaminen talvella (siitä oma threadi). Asian hoito meni aika lailla niin reisille Wetterin toimesta kuin vaan voi mennä. Auto on ollu sen takia melkein 15 viikkoa huollossa. Toisaalta olen ajanut n 15tkm vuokra-autoihin joten se pelasti uhkaavan kilsojen loppumisen sopparista.

Nämä loppuajat menevät aika haikeissa merkeissä. Auton ulkonäkö ja ajettavuus aiheuttaa yhä tunteita. Hevosia kaipaisi n 100 lisää konepellin alle ja nelivedon, mutta koeajamani V6 nelikko ei herättänyt kovin karismaattisia viboja ja kulutus oli suorastaan hysteerinen.

Tod näk tulen silti hankkimaan vielä alfan (Spyder 2.2 bensana) kakkosautoksi. En todellakaan usko että pystyn elämään ilman sitä vibaa mikä tulee ankeina aamuina kun istahtaa Alfan ratin taakse. Se on se pikku hymy millä sitten jaksaa taas painaa ankeaa duunia. Ja tämä taitaa olla se mistä Jeremykin puhui.


Loppusaldo:
+++Ulkonäkö, ulkonäkö, ulkonäkö
+Ajettavuus kelissä kuin kelissä varauksin
+Ohjaustunto ja ääritilannekäytös
+Karisma ja persoonallisuus
+Alusta

---HUOLLON TOIMINTA!!!
-Tilat ja säilytyshärpäkkeet
-Ajettavuus kaupungissa
-Rengasmelu
-Sähkövepeleiden käyttölogiikka
-Jää iso ikävä
-Matti-

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Varmasti isoin sekavuuden aiheuttaja 159 ajopiirturissa on se että sitä pystyy säätämään vain paikallaan - joka on liikenne tuyrvallisuuden kannalta tietysti hyvä asia. Ja sitten se, että siinä on 'B' trippi mittari, ihan hyödyllinen, mutta siitä tulee 2 nappia lisää, mikä sotkee pasmat, etenkin jos on ajellut 156 sitä ennen.

Mäkin ihmettelin aluksi miten sitä kuuluisi pelata, mutta kerran pläräsin ohjekirjan pari sivua ja sen jälkeen on homma ollut hanskassa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

En todellakaan usko että pystyn elämään ilman sitä vibaa mikä tulee ankeina aamuina kun istahtaa Alfan ratin taakse. Se on se pikku hymy millä sitten jaksaa taas painaa ankeaa duunia.
Tämä jotenkin kiteyttää Alfan omalla kohdalla. Tosin 156 mutta aikalailla samat voisi kirjoitella siitäkin, mutta lisäpropsit kertakaikkisen loistavasti toimivasta ilmastointiautomatiikasta ja laadukkaasta sisäilmasta, jota en ole missään autossa aiemmin kokenut.

Mutta joo, meillä on myös Bemaria perheessä ja vaikka BMW kieltämättä tarjoaakin ajamisen iloa kaikin puolin, niin Alfa muuttaa sen nautinnoksi. Monta asiaa alfassa on huonommin, mutta silti, Alfa häviää ensin meidän pihasta aamulla (molemmilla avaimet molempiin) olipa duuniin lähdössä minä tai puoliso. Puoliso muuten totesi kun Alfan uhkasin ostaa, ettei meille koskaan moista paskaa tule... niin vaan mieli muuttui parin ajokerran jälkeen (nyt ajaa aina Alfalla) ja ei enää kauhistele pätkääkään kun 159:ien tarjontaa nettiautosta katselen...
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Matti_S kirjoitti: Loppusaldo:
+++Ulkonäkö, ulkonäkö, ulkonäkö
+Ajettavuus kelissä kuin kelissä varauksin
+Ohjaustunto ja ääritilannekäytös
+Karisma ja persoonallisuus
+Alusta

---HUOLLON TOIMINTA!!!
-Tilat ja säilytyshärpäkkeet
-Ajettavuus kaupungissa
-Rengasmelu
-Sähkövepeleiden käyttölogiikka
-Jää iso ikävä
Aika samat fiilikset. Onneksi en ole vielä luopumassa tuosta!

Ääritilanteisiin en ole joutunut, koetan välttää sellaisia. Takakontti ok, sisätiloissa pikkulokeroita saisi olla, ainakin ne vetolaatikot. Ensiasennusmisukoilla melu on melkoinen. Katvealueista sen verran, että vaikka käännän päätä vasemmalle kaistalle vaihtaessani 100 astetta, B-pilarin takana saattaa lymytä sinivalaan kokoinen volvo. Olenkin opetellut nojaamaan hiukan eteen, pään kääntämisen lisäksi. Etututka helpottaa keulan työntämistä seinää kohti, muuten se jäisi metrin päähän.

Erikoishuomio TBi:stä: viidestä kympistä sataseen liikahtaa rivakasti kolmosella. Väittäisin sen perusteella jopa tietäväni, miksi penkissä on selkänoja. :mrgreen:

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

h_lauri kirjoitti: -Tilat ja säilytyshärpäkkeet
-Rengasmelu

Etututka helpottaa keulan työntämistä seinää kohti, muuten se jäisi metrin päähän.
Tuohon listaan on helppo liittyä. Ne säilytystilat ovat siellä kabiinin puolella varsin surkeat, rengasmelukin on melkoinen. Etututkaa minulla ei ollut, mutta sen tarpeellisuuden olen monta kertaa havainnut katsellessani sitä lähes metrin etäisyyttä seuraavaan autoon tai muuhun esteeseen. Autotallissa minulla oli peräseinällä tavarahyllysta roikkuva nailonköysi, jonka päässä on styroksipallukka. Auton ollessa sopivalla etäisyydellä seinästä, osui keula siihen pallukkaan ja paikka oli siinä.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

h_lauri kirjoitti: Ääritilanteisiin en ole joutunut, koetan välttää sellaisia. Takakontti ok, sisätiloissa pikkulokeroita saisi olla, ainakin ne vetolaatikot. Ensiasennusmisukoilla melu on melkoinen. Katvealueista sen verran, että vaikka käännän päätä vasemmalle kaistalle vaihtaessani 100 astetta, B-pilarin takana saattaa lymytä sinivalaan kokoinen volvo. Olenkin opetellut nojaamaan hiukan eteen, pään kääntämisen lisäksi. Etututka helpottaa keulan työntämistä seinää kohti, muuten se jäisi metrin päähän.
Noista ääritilanteista sen verran, että pariin otteeseen on aika läheltä-piti-hirvitilanteita tullut koettua. Samoin on pohjoisessa yllättäen (kerran Suomen käsivarressa ja kerran Kiiruna-Narvik -välillä) kadonnut 100km/h alueella asfaltti alta kokonaan. Kun pommittaa mutkassa sellaset 110km/h ja tippuu nyrkinkokosen kivimurskan päälle, niin pumppu jättää pari lyöntiä välistä. Takaan tullut kaverin XC70 meni melkein mettään ja siellä tais tulla housupyykkiä. Abiskoon jäikin vähän pohjamuovin palasia muistoksi. Kivasti vielä kummassakaan paikassa ei ollu tietyömerkkejä ENNEN peitteen katoamista.

Tjoo, tulee kyllä itelläkin vatkattua, mutta auton ollessa täys tulee silti sellanen puolisokia fiilis noista kuolleista kulmista. Myös auton ollessa tyhjä tuonne taakse jää helposti jalankulkija jemmaan. Tutkat suunniteltiin tätä vehjettä silmällä pitäen :). Harmi vaan etten ite ottanu moisia.
h_lauri kirjoitti: Erikoishuomio TBi:stä: viidestä kympistä sataseen liikahtaa rivakasti kolmosella. Väittäisin sen perusteella jopa tietäväni, miksi penkissä on selkänoja. :mrgreen:
Hemmetti tuo olis kyllä makea kampes. Harmi ettei Wetterillä oo ollu tuota koeajossa noita esittelypäiviä lukuunottamatta -> jäi sitten itellä kokonaan koeajamatta :(.
-Matti-

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Taas on tullut kelattua joitain tonneja työpaikalla käytössä olevilla vuokra-autoilla ja mukavaa vertailukohtaa omaan 159:iin on kertynyt.
Ajossa on ollut:
Vulva V50 2.0 bensa ja 1.6 DRIVe, S60 T4, D3
Tojota Anjovis 1.8 wagon
Ford Mondea 2.0 duratorg
Penari 318d sedan

Kaikilla ajettu n. 400-1000km, kaupungissa sekä pitkää siivua.

Heti lista ominaisuuksista jotka ottaisin omaan autooni: penkit Bemarista. Vakkarin säätimet rattiin Volvo/Bmw. Ei muuta.

Kommentteja 159 vrs. koeajetut + edelliset kommentoijat.
Näkyvyys ei ole itselleni ongelma, ainakaan vielä KOP KOP...tutkat hoitaa asiansa edessä ja takana. Sama ongelma on nykyisin tosin lähes jokaisessa automallissa (mm. Avensis). Puskurit oli jo naarmittu ikävään kuntoon (mittarissa 12tkm).
159 takapenkki on tosiaan lähinnä säälittävä, mutta onneksi minun ei tarvitse siellä matkustaa.
Kaupunkiajo olisi helpompaa automaatilla, mutta manuaalinkin kanssa pärjää. Ei häiritse itseäni juurikaan. Ykkönen on tosin hemmetin lyhyt. Rengasmelu on kova 159:ssä, mutta niin on yllättävän monessa muussakin autossa. Sen huomaa siitä että vuokra-autojen radiota saa ruuvata todella isolle että kuulee. Toisaalta kertonee myös aika paljon mm. äänentoistojärjestelmistä. Samoten renkaiden vetely on nykypäivää yllättävän monessa autossa Bemari (!) mukaanlukien.
Italialaisista erikoisuuksista en sano mitään. Itse olen oppinut elämään niiden kanssa joten no problem. En kaipaa mukitelineitä, isompia säilytyslokeroita jne. Sen sijaan vakkarin voisi jo pikkuhiljaa siirtää rattiin ja penkkeihin lisätä sivuttaistukea huomattavasti lisää. Tässä suhteessa oikeastaan kaikki koeajetut autot oli edellä Alfaa. Sivutuki on vaisu ja lienee kohtuullinen vasta Ti-jakkaroissa? Istuinosan pituudessa on tapahtunut toivottavaa muutosta, mutta muuten kehitys laahaa.

Sitten se isoin kehu Alfaa kohtaan KONE! Onhan se ihan eri luokkaa käyttöalueeltaan muihin verrattuna, varsinkin kun on oppinut ajamaan matalillakin kierroksilla. Motti tuntuu isommalla kuin onkaan ja alavääntö on vähintäänkin runsas..auto ei nyvi eikä katko vetoa. Tuntuu kuin siinä ois remmiahdin tai vastaava. Ei noista ole haastajaksi käytettävyydeltään tälle koneelle . Rampistakin voi kaupunkinopeuksista kiihdyttää kolmosella matkavauhtiin pykältämättä. Muilla joutuu pykältään ja käyntiääni ylhäällä on muutenkin todella karkeaa. Samoin ohitukset 80-90 nopeuksista hoituu Alfalla todella vaivattomasti. Minusta tämä on eniten matka-ajoon soveltuva granturismo ja hyvä niin. Kulutuskin on nyt näyttänyt asettuvan alle tehtaan lupaamien maantielukemien eli ei mitään valittamista senkään suhteen. Muissa autoissa kulutus on varmasti litran alempi, mutta sou wat :)

Vastaa Viestiin