Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

:mrgreen:

En halunnut, kun nykyinen ei ole vielä kulunut loppuun. Cupran logo siitä puuttuu mutta pitää silti kiukaan tuhkat sisällään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jargon
Viestit: 596
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jargon »

Joidenkin kummallisten käänteiden jälkeen päädyin työporukan kuskiksi henkilöstöjuhlaan, reilun 600km matkalle. Kulkupeliksi "saatiin" aikataulusta johtuen joku 560tkm ajettu vanha Transporter/Multivan.

+kulki suoraan
+kesti perille ja takaisin vaikka välillä aika reippaasti nyki ja sammuili käynnistyksen jälkeen
+ajoasento ihan ok, ja pakusta näkee hyvin ulos.
+ei ole oma
-meluisa
-jotenkin hengetön, vaikka oli 2,5l koneella. Ahkerasti joutui vaihteita käyttämään, eikä silti meinannut vauhti pysyä maantiellä mäissä. Eipähän tarvinnut haaveilla ohituksista ilman ohituskaistoja/moottoritietä
-vakkari ei toiminut, tosin ei sillä olisi varmaan hengettömyydestä johtuen mitään tehnytkään
-taksikäytöstä ilmeisesti johtuen jonkinlainen ominaishaju oli sisällä läsnä
-haisi se myös ulospäin, joku epämääräinen dieselin/pakokaasun yhdistelmä
-kytkin/vaihteensiirto, aika kulunutta

Joskus 2004 tienoilla tuli tällaisilla uutena ajeltua, silloin olivat ihan mukavia vehkeitä. Nykyään ei ihan niin.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Rasvis kirjoitti:
04 Syys 2023, 09:11
Cupra
Pitäisiköhän tuo käydä ponnistamassa vielä ihan asfaltillakin, kun noin Rasviskin kehuu...Jääpinnalla vehje kun ei täysin vakuuttanut.

No, lauantaina Vantaalle EX30:sta istumaan.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kaverin tuoreen 718 Possun uusimpia päivityksiä (380HP?) tuli käytyä vertailemassa 30v+ viritettyn Fiattiin. Kun on itsekin Possuilla ajanut yli 20 vuotta niin kohtuullisen tutun oloinenhan kabiini ja penkit ovat mutta näihin uusiin on tullut aika lailla kromattua muovia ja glitteriä josta en niin välitä.

718 "Extended Full Leather" -sisustus on kyllä laadullisesti paljon 2011 Boxster Spyderiä edellä. Jämäkkää ja hyvännäköistä.

Alusta näissä pikku-Possuissa on aina ollut hyvä kompromissi mukavuuden ja ajo-ominaisuuksien välillä. Ja niin nytkin. Moottoritie ja mutkainen pikkutie molemmat taipuivat mukavasti ja nopeasti. Pitäisi käydä radalla, olisi varmaan todella hauska kun uskaltaisi mennä edes vähän lähemmäs rajoja. Ja omalta osaltani, auton rajat luonnollisesti valovuoden edellä kuljettajan rajoja.

Ohjaus tarkka ja tunnokas vaikka onkin sähköisesti tehostettu. Tämän Possu osaa. Samaten PDK toimii hienosti. Pitäisi vain käyttää useampi tunti sen käyttäymisen oppimiseen eri ajomoodeissa jotta saisi kaiken irti.

Konekin oli vääntävä ja väkivahva mutta tuunatun turbon luonne oli hieman tylsä. Siis lähellä Teslaa mutta ei kuitenkaan ihan. Vääntää alhaalta ja vaste kaasun painallukseen nopeahko ja kiertääkin turboksi jotenkin mutta tasainen vääntökäyrä jotenkin peittää menemisen tunteen.

Pakoäänet tehtaan läpällisellä pöntöllä ehkä jopa turhan räyhäkät. Ei uskoisi 4-cyl laitokseksi. Vähän kuin Fiat 500 Abarth.

Kaiken kaikkiaan hieno peli ja ymmärrän miksi näitä niin kehutaan mutta tässä elämän vaiheessa ehkä museoikäinen Fefe tms. on allekirjoittaneelle sopivampi. Ei kulje yhtä lujaa ja vaatii paljon enemmän työtä polkimien, vaihdekepin ja ratin kanssa mutta tarjoaa ehkä enemmän "elämystä". Sähkövispilä sitten helpompaan ajoon.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Vittorio Jano kirjoitti:
12 Syys 2023, 21:49
No, lauantaina Vantaalle EX30:sta istumaan.
Volvo EX30
+ Omaan makuhermoon iskevää muotoilua (pienten katu"maastureiden" sarjassa).
+ Hinta: perusmalli Volvoksi halpa, neliveto kovaa kiihtyväksi halpa.
+ Pääosin asiallinen kabiini.
+ Yllättävän vetoisa tavaratila.
- Takatilat kyllä ihan siinä ja siinä omaan käyttöön, penkki matalalla ja istuinosa lyhyt.
- Halpuutus näkyy sisätiloissa, mm. ovipahveissa.
- Ajettavuudesta ei tietoa - XC:t (40-90) ajettu, eivät erityisen dynaamisia

Samalla keikalla myös koeajo.

Tesla Model Y Long Range (uusi 3 kiinnostaa enemmän, mutta ei vielä ollut tarjolla)
+ Kaikesta huomaa, että sähköautoja on tehty ennenkin (BMW take note).
+ Työn laatu vaikutti ainakin tässä autossa ihan asialliselta.
+ Paljon melkein kaikkea hintaan nähden.
- Halpuutus näkyy rengasmelussa ja joissakin sisätilaratkaisuissa (mm. repsottavat kattopahvit).
- Ruma.

Ja Rasviksen innoittamana rerun eilen.

Cupra Born (aiemmat huomiot viime talven rapsassa)
+ Kokeilemistani sähköautoista paras ajotuntuma - pitäisikö hylätä ajatus nelivedosta?
+ Asiallinen, joskin myös pimeä matkustamo.
- Ei nelivetoa (jos siis ajatusta ei hylätä).
- Kulkupuoli ja ulkonäkö eivät kyllä ihan kohtaa.
- Isoakkuinen on nelipaikkainen.
- Aika kallis privaattileasing, tämä pitäisi ostaa - toisaalta hinta kyllä kohdillaan just nyt.

Ja joku viikko takaperin pikatesti myös boikottimerkillä.

Renault Mégane e-tech Se Tehokkaampi Versio
+ Ranskalaisen tyylikäs paketti päältä ja sisältä, trés bien (Tesla take note)
- Etuveto ja sähkömoottorin vääntö eivät oikein pelanneet yhteen - sinänsä ihme, sillä tällä merkillä varmaan paras osaaminen tehokkaista etuvetoisista. Pompotusta ja vetelyä.
- Renault.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
23 Syys 2023, 07:33
Tesla Model Y Long Range (uusi 3 kiinnostaa enemmän, mutta ei vielä ollut tarjolla)
- Halpuutus näkyy rengasmelussa ja joissakin sisätilaratkaisuissa (mm. repsottavat kattopahvit).
Ehkä Rouvan DS3 pitää tässä joku vuosi päivittää sähköiseen aikakauteen ja niinpä ajoimme MG4:n koska sitä saa myös ihan pintaväreillä viimeisteltynä. Koeajoon oli tarjolla ainoastaan 51kWh mini-akulla olevia Pirkka-- malleja mutta eipä tuo hintapyyntökään ole kovin kova, 28k€ eli noin puolet siitä mitä perheemme eniten kilometrejä keräävä kulkine, 2021 Tesla Model 3 LR maksoi pari vuotta sitten.

Hinnanero huomioiden oli mielenkiintoista että MG4 rengasäänet olivat selkeästi vaimeammat kuin Teslassa. Yli 100km/h nopeuksissa sitten tuuli alkoi kohisemaan varsikin pelkääjän puolen oven ja A-pilarin nurkilla. Kuskin puoli selvästi suhinattomampi. Kaupunkinopeuksissa mukavan hiljainen.

Alustaltaan luonnollisesti pehmeä, mutkaisemmalla tiellä lähes pelkääjän merisairaaksi saattavaa tasoa. Heiluu ja huojuu.

Ehkä tuollainen 33k€ - 36k€ MG4 "Luxury" isommalla 64 kWh akulla voisi olla kustannustehokas kulkine nurkka-ajoon? Ainakin ensivaikutelma OK.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

FinPat kirjoitti:
23 Syys 2023, 15:10
Alustaltaan luonnollisesti pehmeä, mutkaisemmalla tiellä lähes pelkääjän merisairaaksi saattavaa tasoa. Heiluu ja huojuu.
Ruvennu tässä yli puoli vuosisataa eläneenä vähän fundeeraamaan, että onko tuolla lopulta mitään väliä. Ainakin itsellä 99,9% ajoista ihan jotain muuta kuin mutkatienautiskelua.

Sitten toisaalta muistuu mieleen hetki, kun se hirvi nousee sumusta motarilla eteen ja väistää pitäisi. Täyteen lastattu Giulietta selvisi tilanteesta todennäköisesti paremmin kuin täyteen lastattu melkein mikävaanmuu.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
23 Syys 2023, 16:40
Ruvennu tässä yli puoli vuosisataa eläneenä vähän fundeeraamaan, että onko tuolla lopulta mitään väliä. Ainakin itsellä 99,9% ajoista ihan jotain muuta kuin mutkatienautiskelua.
Yleisesti ottaen työkalut työn mukaan. Yksi laite nautiskeluun mutkateille ja aurinkoisiin päiviin ja sitten toinen paikasta A paikkaan B liikkumiseen.

MG4 tulisi luonnollisesti A-B käyttöön ja ajoprofiili yhdistelmä suorahkoa moottoritietä ja kaupunkiajoa eli sinällään mutkatieominaisuuksilla vähemmän arvoa kunhan ei tule merisairaaksi normaalikäytössä kuten Citroen Cactus robolootalla.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

FinPat kirjoitti:
23 Syys 2023, 17:21
Yleisesti ottaen työkalut työn mukaan.
Just näin.

Taloudessa kun ei varsinaista harrasteautoa ole, niin pyrkinyt löytämään näihin edes jotain kiinnostavaa kulmaa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Vittorio Jano kirjoitti:
23 Syys 2023, 07:33

Ja Rasviksen innoittamana rerun eilen.

Cupra Born (aiemmat huomiot viime talven rapsassa)
+ Kokeilemistani sähköautoista paras ajotuntuma - pitäisikö hylätä ajatus nelivedosta?
+ Asiallinen, joskin myös pimeä matkustamo.
- Ei nelivetoa (jos siis ajatusta ei hylätä).
- Kulkupuoli ja ulkonäkö eivät kyllä ihan kohtaa.
- Isoakkuinen on nelipaikkainen.
- Aika kallis privaattileasing, tämä pitäisi ostaa - toisaalta hinta kyllä kohdillaan just nyt.

Ja joku viikko takaperin pikatesti myös boikottimerkillä.

Renault Mégane e-tech Se Tehokkaampi Versio
+ Ranskalaisen tyylikäs paketti päältä ja sisältä, trés bien (Tesla take note)
- Etuveto ja sähkömoottorin vääntö eivät oikein pelanneet yhteen - sinänsä ihme, sillä tällä merkillä varmaan paras osaaminen tehokkaista etuvetoisista. Pompotusta ja vetelyä.
- Renault.
Jos jotenkin huokeaa nelivetoa tahtoo, Subaru Solterra kannattaa koeajaa. Jos sen miinuspuolia sietää (aika kaamean näköinen niin sisältä, kuin ulkoa ja huono pikalataus. Se pikalatausraja on kai poistettu/kasvatettu.) Niissä on kai joku alennuskamppis menossa nyt.

Ei kanna Konaa tai nissanin sähköautoja käydä koeajamassa jos jo Meganen etuveto+sähkö tökki. Se oli mielestäni paras koeajamani etuvetoinen sähköauto.

Vähän käytetty Ioniq5 (ehkä ev6 kanssa) menisi model Y hintaluokkaan nelikkona, uutena taitaisi olla selvästi kalliimpi.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Huollon sijaisauto Nissan Ariya:

- Etuveto painavassa ja ”tehokkaassa” autossa ei ole silkkaa timanttia, risteyksestä pienempään väliin kirpoaminen meni sutimiseksi.
- Ulkomittoihin nähden pieni tavaratila.
- Varsinkin norsunharmaana näyttää, no, norsulta.

+ Hiljainen.
+ Sisustan muotoilussa on yritystä ja materiaalitkin suht oukkei.
+ Kaikkia miljoonaa fiitsöriä ei ole jemmattu hiplausnäytön taakse.
+ Koska kaikki muut ostivat Teslan, tämän löytää parkkipaikalta.
+ Norsut on söpöjä.
- Epäkelpokeräilijä -

ladyalfa
Viestit: 20
Liittynyt: 02 Kesä 2013, 12:47
Car(s): ex 159 3.2 Q4

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja ladyalfa »

Oma Toyota Prius PHEV:

Tässä on hiukan fiiliksiä 1 kk käytön ajalta.

- etuveto
- ei vetokoukkumahdollisuutta
- hieman tunnoton ohjaus, kuitenkin looginen (talviajo vielä kokematta)
- mutka-ajossa hieman 159-mäinen (edellinen autoni oli gt86)

+ uusi
+ päheen näköinen ulkoa ja sisältä
+ ei ole katumaasturi
+ nappulat kuten autossa kuuluu
+ mukava ja hiljainen, leppoisa ajotunnelma
+ tehoa riittää yllin kyllin liikennekäyttöön
+ sähkö riittää paikallispyörityksiin, kokonaisrange on "riittävä"
+ sähkön ja moottorin yhteistoiminta on saumatonta
+ jarrutuntumassa ei erota regenin ja jarrujen rajaa
+ ei niin painava kuin sähköauto
+ lempeästi ja (syyskelissä) toimivat ajoavustimet
+ Kotilataus ei ahdista laiskaakaan

Olen tyytyväinen hankintaani (ei, en koeajanut ennen ostoa!)

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Monza »

i5 M60, tuntuu heti bimmeriltä kun penkille istahtaa, tukevaa tekoa koko kampe.

Ohjaamo, hmm, nykyaikainen eli valitettavasti suurin osa toiminteista on viety jos vaikka minkä valikoiden taakse. Olisin halunnut sammuttaa esim. nopeusvahdin pimputuksen, en löytänyt äkkiseltään että mistä. HUDi sama, en ihastunut siihen, ehkä jossain tilanteissa voisi olla kätevä.

Kulkeeko? Kulkee, ratissa on myös 10 sek boost vipunen, en keksinyt paikkaa missä sitä testata. Kulkua oli kyllä muutenkin riittämiin. Alusta oli melko mukavuuspainotteinen, optio listalla luki että adaptiivinen alusta professional, ehkä en löytänyt mistä sitä säädetään, jos säädetään.

Sport mode säätää myös jakkaraa, puristaa jenkkakahvoja tiukemmin. Demoautossa oli kuitenkin jotkut comfort penkit, ehkä niissä on jotain ilmastointia ja muuta, jättäisin miedompaan takavetoversioon ja ruksaisin tähän sport penkit, ne on hyvät.

Ensimmäinen veto täyssähköautolla, joten tämä raportti jää vähän köyhäksi muiden huomioiden osalta.

Oman ~100 sähköpollea tuntuivat kuitenkin melko leppoisilta tämän kokemuksen jälkeen :-)

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Monza kirjoitti:
05 Loka 2023, 15:31
i5 M60, tuntuu heti bimmeriltä kun penkille istahtaa, tukevaa tekoa koko kampe.

Ohjaamo, hmm, nykyaikainen eli valitettavasti suurin osa toiminteista on viety jos vaikka minkä valikoiden taakse. Olisin halunnut sammuttaa esim. nopeusvahdin pimputuksen, en löytänyt äkkiseltään että mistä. HUDi sama, en ihastunut siihen, ehkä jossain tilanteissa voisi olla kätevä.

Kulkeeko? Kulkee, ratissa on myös 10 sek boost vipunen, en keksinyt paikkaa missä sitä testata. Kulkua oli kyllä muutenkin riittämiin. Alusta oli melko mukavuuspainotteinen, optio listalla luki että adaptiivinen alusta professional, ehkä en löytänyt mistä sitä säädetään, jos säädetään.

Sport mode säätää myös jakkaraa, puristaa jenkkakahvoja tiukemmin. Demoautossa oli kuitenkin jotkut comfort penkit, ehkä niissä on jotain ilmastointia ja muuta, jättäisin miedompaan takavetoversioon ja ruksaisin tähän sport penkit, ne on hyvät.

Ensimmäinen veto täyssähköautolla, joten tämä raportti jää vähän köyhäksi muiden huomioiden osalta.

Oman ~100 sähköpollea tuntuivat kuitenkin melko leppoisilta tämän kokemuksen jälkeen :-)
I4 osalta ainakin voi sanoa että sähköpenari piilottaa painonsa paremmin kuin vaikkapa Tesla S. Aika sielukkaasti sai käskeä ennen kuin asia kävi selväksi. Voisi kai kuvitella että vitonen pystyy kutakuinkin samaan - vaikka mukavammaksi varmasti onkin viritetty. Se lienee positiivista modernin BMW:n kauheuksien keskellä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tesla S 75D. Lyhyesti: ei.

2-sarjaa oli tarkoitus vaihtaa. Ei tähän. Alfisteille hyvä uutinen - tämä ei ole nopeampi kuin Stelvio.

Mut joo, raskas, tunnoton, ahdas… Huomenna I pace.
IMG_9010.jpeg
IMG_9010.jpeg (159.87 KiB) Katsottu 3485 kertaa
IMG_9008.jpeg
IMG_9008.jpeg (187.52 KiB) Katsottu 3485 kertaa

Paikalla
Avatar
HANU
Viestit: 1231
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

lerppu kirjoitti:
10 Marras 2023, 13:27
Tesla S 75D. Lyhyesti: ei.

2-sarjaa oli tarkoitus vaihtaa. Ei tähän. Alfisteille hyvä uutinen - tämä ei ole nopeampi kuin Stelvio.

Mut joo, raskas, tunnoton, ahdas… Huomenna I pace.
IMG_9010.jpegIMG_9008.jpeg
Ei tuollaista pikkuakkuista kuuluisi kenenkään ostaa. Satasen akku pitää olla, niin suorituskykykin paranee siinä samalla. Ei tuo Model S ahtaalta tunnu omasta mielestäni.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

HANU kirjoitti:
10 Marras 2023, 14:11
lerppu kirjoitti:
10 Marras 2023, 13:27
Tesla S 75D. Lyhyesti: ei.

2-sarjaa oli tarkoitus vaihtaa. Ei tähän. Alfisteille hyvä uutinen - tämä ei ole nopeampi kuin Stelvio.

Mut joo, raskas, tunnoton, ahdas… Huomenna I pace.
IMG_9010.jpegIMG_9008.jpeg
Ei tuollaista pikkuakkuista kuuluisi kenenkään ostaa. Satasen akku pitää olla, niin suorituskykykin paranee siinä samalla. Ei tuo Model S ahtaalta tunnu omasta mielestäni.
Kuskin paikalta kun laitteli asennon kohdalleen (propsit siitä että onnistui) niin oli omalle raamille kovin niukka. Ja tämän lisäksi rouva tuomitsi auton kyllä erittäin jyrkästi, joten suorituskyvystä riippumatta ei mitään toivoa jatkoon. ...Ei kyllä myöskään omasta puolestani, en vaan tykkää. Mutta oli parempi yksilö kuin joitain vuosia sitten ponnistamani, jossa penkitkin oli irti! Tämä oli laadukkaammin kasattu. Mutta sen painon, sen kyllä tunsi. Ja epäilen että akun kasvattaminen ei oleellisesti paranna sitä tilannetta, vaikka potkua samalla tulisi lisää. Ymmärrän miksi joku tämän hankkii, mutta ei ole minua varten. Ja toki 75D suorituskyvyllä pärjää - joku joka tulee suoraan jonkun hieman keskimääräisemmän kulkineen puikoista voi olla kovasti hämmästynyt suoraan etenemisen kyvystä!

Paikalla
Avatar
HANU
Viestit: 1231
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

lerppu kirjoitti:
10 Marras 2023, 14:20
HANU kirjoitti:
10 Marras 2023, 14:11
lerppu kirjoitti:
10 Marras 2023, 13:27
Tesla S 75D. Lyhyesti: ei.

2-sarjaa oli tarkoitus vaihtaa. Ei tähän. Alfisteille hyvä uutinen - tämä ei ole nopeampi kuin Stelvio.

Mut joo, raskas, tunnoton, ahdas… Huomenna I pace.
IMG_9010.jpegIMG_9008.jpeg
Ei tuollaista pikkuakkuista kuuluisi kenenkään ostaa. Satasen akku pitää olla, niin suorituskykykin paranee siinä samalla. Ei tuo Model S ahtaalta tunnu omasta mielestäni.
Kuskin paikalta kun laitteli asennon kohdalleen (propsit siitä että onnistui) niin oli omalle raamille kovin niukka. Ja tämän lisäksi rouva tuomitsi auton kyllä erittäin jyrkästi, joten suorituskyvystä riippumatta ei mitään toivoa jatkoon. ...Ei kyllä myöskään omasta puolestani, en vaan tykkää. Mutta oli parempi yksilö kuin joitain vuosia sitten ponnistamani, jossa penkitkin oli irti! Tämä oli laadukkaammin kasattu. Mutta sen painon, sen kyllä tunsi. Ja epäilen että akun kasvattaminen ei oleellisesti paranna sitä tilannetta, vaikka potkua samalla tulisi lisää. Ymmärrän miksi joku tämän hankkii, mutta ei ole minua varten. Ja toki 75D suorituskyvyllä pärjää - joku joka tulee suoraan jonkun hieman keskimääräisemmän kulkineen puikoista voi olla kovasti hämmästynyt suoraan etenemisen kyvystä!
Ei se Tesla kaikille maistu. Kait tuollaisella vaikka pari vuotta vanhalla 100D:llä ajella voisi, jos patteriauto kiinnostaa. On siinä ainakin iso range.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
TeroPee
Viestit: 1515
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

lerppu kirjoitti:
10 Marras 2023, 13:27
Tesla S 75D. Lyhyesti: ei.

2-sarjaa oli tarkoitus vaihtaa. Ei tähän. Alfisteille hyvä uutinen - tämä ei ole nopeampi kuin Stelvio.

Mut joo, raskas, tunnoton, ahdas… Huomenna I pace.
IMG_9010.jpegIMG_9008.jpeg
Tesla Model S paras puoli on sen ulkonäkö.

Kaikki sen jälkeen tulleet mallit ovat saaneet sen näyttämään aina vaan paremmalta.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

TeroPee kirjoitti:
10 Marras 2023, 22:18
lerppu kirjoitti:
10 Marras 2023, 13:27
Tesla S 75D. Lyhyesti: ei.

2-sarjaa oli tarkoitus vaihtaa. Ei tähän. Alfisteille hyvä uutinen - tämä ei ole nopeampi kuin Stelvio.

Mut joo, raskas, tunnoton, ahdas… Huomenna I pace.
IMG_9010.jpegIMG_9008.jpeg
Tesla Model S paras puoli on sen ulkonäkö.

Kaikki sen jälkeen tulleet mallit ovat saaneet sen näyttämään aina vaan paremmalta.
Tässä oli syy koeajolle. Harmi ettei vuodet olleet maagisesti muuttaneet autoa muilta ominaisuuksilta.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Koeajettua:
Nelikkoina Polestar ja E-Tron.

Polestar on hyvä! Ja nyt on potkuakin. Hiukan ahdas ergonomia. Mutta tasapainoinen ja moderni! Vähän huono näkyvyys ulos. Tätä pitää harkita.

E-Tron ei ole huono tämäkään! Kuskin jakkaralla heti sinut auton kanssa - tämä on vanhaa koulua sähkövoimalla. Tosi mukava, 55 mallimerkinnällä ei mikään ohjus, mutta pärjää. Kuskilla on tilaa. Yksilössä ei ole peruutuskameraa! Ihme juttu. Jää kauppaan, mutta paras Audi jota olen ajanut piiitkään aikaan.
IMG_9014.jpeg
IMG_9014.jpeg (95.86 KiB) Katsottu 3288 kertaa
IMG_9015.jpeg
IMG_9015.jpeg (171.08 KiB) Katsottu 3288 kertaa
IMG_9017.jpeg
IMG_9017.jpeg (181.63 KiB) Katsottu 3288 kertaa

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1520
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Toyota bZ4X AWD 2023

Systeri hankki kyseisen auton kesällä, mutta vasta nyt saatiin sovittua koeajo. Tarkemmin ajateltuna ainoa sähkökäyttöinen ajoneuvo, jota olen ajanut, oli sähkömoottorilla varustettu soutuvene, joten tähän saakka olen onnistunut välttämään näitä. Sähköautojen termistöä en ole opetellut, joten mennään konventionaalisen auton nimikkeillä. Autohan toimii kuten mikä tahansa muukin uudehko auto. Jarru pohjaan ja napista käyntiin. Vaihteisto samaan tapaan kuten Giuliassa, eli jarru pohjaan ja kiekosta pyöräytetään R päälle. Jarrua nostamalla auto lähtee ryömimään ja kaasua painamalla se ryömii vähän kovempaa. Auto oli valmiiksi konffattu, mikä tarkoittaa kaikkien mahdollisten sähköautoon liittyvien keksintöjen karsimista pois valikoiden ja asetusten kautta. Regenerointi pois, kaista-avustin pois, eco-hommat pois, ohjaamon lämmitys päälle ja paljon muuta. Siirtymä Giuliasta Toyotan rattiin oli helppo. Tässä on onnistuttu hienosti tuomaan perinteisen mehumaijan ja bensakoneen luonne kaasupolkimeen. Eroa ei käytöksessä juuri huomaa, paitsi sähköauto reagoi kaasuun heti. Ajoltaan tämä on mukavuus painotteinen, eli huonollakin tiellä kyyti on tasaista ja melko hiljaista. Akun kesto ei ole suuressa autossa kovinkaan hyvä, mutta käyttötarpeeseen nähden se riittää erittäin hyvin. Maastossa ja pellolla pääsee nelivetoisella hyvin etenemään.

Entäpä sitten se negatiivinen puoli? Yleisesti kaikkiin uusiin autoihin liittyvät kuljettajan avustimet löytyvät myös tästä. Ei tarvitse kun vähän päätä pyöritellä ajon aikana, niin auto alkaa soittamaan suuta keskittymisen herpaantumisesta. Pitäisi olla kaksi kättä ratissa ja pipo suorassa. Kaista avustin on toteutettu heikosti. Sen ainoa tehtävä on taistella kuljettajaa vastaan niin pitkään, kunnes kuljettaja keksii, mistä se poistetaan käytöstä. Ajaminen on jatkuvaa kädenvääntöä, missä kohdassa sitä kaistaa pitäisi oikeasti mennä. Jos kesken ajon antaa periksi (pidä tunkkisi) ja nostaa kädet irti ratista, ohjaa auto itsensä heti pientareelle ja todennäköisesti siitä vielä ojan pohjalle, jos tätä rahapussi antaisi myöten kokeilla. Ei ymmärrä miksi tällaisia järjestelmiä päästetään tuotantoon. Kaista-avustin poistettuna käytöstä auton on ajolleen hyvä ja muuttuu surkeaksi, jos sen kytkee päälle.

Pitihän sillä myös rällätä ja liusutella mutkia. Pitoa oli tosi hyvin ja varmasti auton massa vaikuttaa tähän. Pikaisella koeajolla ei saanut ihan kattavaa kuvaa, missä ne pidon rajat menevät ja millainen auton käytös on ääritilanteessa. Voimalinja jakaa vedon tasaisesti molemmille akseleille, joten välillä ja varsinkin pienessä vauhdissa perä lähtee ensin sivulle ja ajonvakautus korjaa auton heti suoraan. Hieman kovemmassa vauhdissa se sitten joko puskee tai menee nelipyöräluisussa. Vähän mitä milloinkin, mutta tämä ei ole kuitenkaan ennakoitavissa mitä sieltä on tulossa. Ehkä tähän kaipaisi sellaista säätömahdollisuutta etu- ja taka-akselin välille, jolla voisi vaihtaa voimanjakoa joko etu tai taka painotteiseksi.

Yhteenvetona hyvä auto normaaliin käyttöön, kunhan ajaa ihmisiksi.

Avatar
webs
Viestit: 68
Liittynyt: 14 Syys 2013, 11:01

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja webs »

Kun kävin Italian alpeilla hiihtämässä, Ford Ecosport 2022 oli 800km ajan kulkuneuvona.
En tiennyt, että tuollainenkin auto on olemassa. Pienen kokoluokan katumaasturi.
Loppujen lopuksi pidin siitä hiukan enemmän kuin odotin :roll:

+ Moottorissa on hyvin tehoa ja vääntöä. Paljon parempi vääntö alhaalta kuin VAG:n hinnat alkaen litraisissa.
+ Miellyttävä ja vakaa ajaa ainakin 140km/h asti. Jaksaa kulkea 6-vaihteellakin.
+ Kulutus kovavaihtisessa ajossa n. 7,5 l/100km
+ Ei tarvinnut lisätä öljyä, kuten suunnilleen vastaavaan yhtä paljon ajettuun Seattiin kesällä :lol:

- Tavaratila luonnollisesti pieni auton lyhyyden takia
- Ei ollut peruutuskameraa vakiona
- Vuokraamomallista oli jätetty vakionopeudensäädin pois, vaikka käyttönapit löytyivät
- Kuskin peilin lasi alkoi väpättää itsekseen. Ilmeisesti kiinnitys jotenkin lapsellinen.
Painelin lasia sisään päin, niin tukevoitui.

En ajanut sillä huonoilla teillä. Voi olla että jämäkän puoleinen jousitus ei olisi kovin mukava reikäisellä tiellä.
ford2.jpg
ford2.jpg (102.64 KiB) Katsottu 2814 kertaa
ford1.jpg
ford1.jpg (98.37 KiB) Katsottu 2814 kertaa

Avatar
Macela
Viestit: 2631
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Macela »

matti_vuorio kirjoitti:
03 Joulu 2023, 20:18

---
Entäpä sitten se negatiivinen puoli? Yleisesti kaikkiin uusiin autoihin liittyvät kuljettajan avustimet löytyvät myös tästä. Ei tarvitse kun vähän päätä pyöritellä ajon aikana, niin auto alkaa soittamaan suuta keskittymisen herpaantumisesta. Pitäisi olla kaksi kättä ratissa ja pipo suorassa. Kaista avustin on toteutettu heikosti. Sen ainoa tehtävä on taistella kuljettajaa vastaan niin pitkään, kunnes kuljettaja keksii, mistä se poistetaan käytöstä. Ajaminen on jatkuvaa kädenvääntöä, missä kohdassa sitä kaistaa pitäisi oikeasti mennä. Jos kesken ajon antaa periksi (pidä tunkkisi) ja nostaa kädet irti ratista, ohjaa auto itsensä heti pientareelle ja todennäköisesti siitä vielä ojan pohjalle, jos tätä rahapussi antaisi myöten kokeilla. Ei ymmärrä miksi tällaisia järjestelmiä päästetään tuotantoon. Kaista-avustin poistettuna käytöstä auton on ajolleen hyvä ja muuttuu surkeaksi, jos sen kytkee päälle.

---
Täysin samat huomiot sekä lisäksi a-pilarit sen muotoset että jotenkin häiritsee tietynlaisissa käännöksissä/risteyksissä.

ladyalfa
Viestit: 20
Liittynyt: 02 Kesä 2013, 12:47
Car(s): ex 159 3.2 Q4

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja ladyalfa »

Toyota Prius PHEV talvirapsa

No niin, kärryllä on kohta 5 kk ajoa takana, ja talviominaisuudet ovat tulleet tutuksi.
Auto on ollut huoleton, kuten uuden kuuluukin, mutta jotain "ominaisuuksia" alkaa tulla näkyviin.

Miinuksia

- Typerät takaovien kahvakolot keräävät huolella lunta
- Automaattiohjaus on hengenvaarallinen liukkaalla (tekee jatkuvasti ohjausliikkeitä, kun kitka ei riitä)
- Auto huutaa kuin hinaaja, jos pysäköintisensorit ovat osittain tukossa ennenkuin tietokone tajuaa, että auto liikkuu turvallisesti. Normaalisti tyytyy pariin virheimoitukseen
- Alle -15 asteessa auto haluaa aina käynnistää polttomoottorin
- Paksussa pöperössä ohjauksen olematon kommunikointi voi johtaa liian suuriin ohjausliikkeisiin
- Tuulilasin pyyhkimien automatiikka ei aina ymmärrä lumen vaikutusta tuulilasilla, joutuu ihan itse vivusta vihjaisemaan


Plussia

- Kaikki toimii
- Lasit aukeavat huurusta ja auto lämpiää ongelmitta
- Äppillä voi esilämmittää jos ei ole liian kylmä ja akussa latinkia
- Ratin lämmitys
- Sähköinen taustapeili parantaa näkyvyyttä taakse jos ei ole mössön peittämä
- Jakkaragrilli on tehokas
- Eteneminen ei ole tyssännyt paksussakaan pöperössä
- Perinteiset hallintalaitteet, niitä arvostaa vaikeissa ajo-olosuhteissa
- Break by wire on edelleen intuitiivinen

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ siis pääosin toyotamaisen huoletonta ajoa, kiitos raportista.

Oma testiajosessio eiliseltä pyrypäivältä ( toki E-P:llä vain 8 cm sadanta):

Pitipä mennä kaimamyyjältä kysymään sitä PHEV Tonalen koeajoa, ja siinä hopeanväristä koeajoautoa etsittiin, ei havaintoa,
atk:lta :wink: tsekkaus ja kas. sehän oli pari päivää sitten myyty jo Tampereen suuntaan.
Toinen rosso Alfa- ei ollut vielä rekisteröity, joten se jäi nyt ajamatta.

No sitten etunimikaima ehdotti, ajapa tuo tuore e-Avenger Jeeppi. No sehän sopi hyvin.
Heitin sillä sitten sen oman noin 40 km:n vakilenkin ( 10 km taajamaa, 28 km maantietä, 2 km metsäautotietä).

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

118 kW:n teho ja se vakioinen Stellantiksen 54 kWh:n akku, joka 80% kapasiteetilla lähtiessä lupaili 300 km:n rangea.
Kabiini tuttua muista Stellantiksista kuten 600e:stä ja 500e:stä. Ajosuuntanapitkin kuin cinqusta napattuja..
konsernituotteita on hyvä käyttää, koska kustannukset ...
Näytöistä sen verran, että grafiikka näyttää aika kolholta verrattuna Fiatin 500-600- vastaaviin...
onko oletuksena, että maasturimaisessa pitää olla isomman pinta-alan kosketusruudut, koska se on äijempää ... :wink:

E-pata tulille ja liikkeelle. Kitkat alla ja keli oli aika paha, joten sport-asetusta tuli vain hetkellisesti koetettua.
Kulkee aika kivasti, se voima kun tulee heti ja välittömästi, ainakin 0-80 km/h lähtee mukavasti.

Aika tanakka ajettava, ja ohjaustunto ok jopa tuonne auraamattomalle metsäautotielle ( n. 10 cm lunta).
Tässähän on noin 20 cm:n mukava maavara.

Persoonallinen, pikkunätti, kohtuu tilava hintavahko käyttösähkis 2+2 perheelle ( noin 45 000 eur).
Latausnopeus ok , ja 11 kW:lla saa pukata Type2:lla energiaa sisään kotonakin.

Vain nelivetoa jäin kaipaamaan, koska JEEP, kuten Alfasta jää aina kaipaamaan ajamisen tunnetta 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Koeajopäivä Tampereella

BYD Seal Excellence
+ Laadukas ja hyvin viimeistelty ohjaamo ja matkustamo, tilavakin
+ Hyvät penkit
+ Voimalinja asiallinen (viheliäisen liukas keli vähän haittasi)
+ Ohjauskin yllättävän hyvä (mutta se keli...)
- Kiinalainen
- Kuitenkin +50k€...Jälleenmyyntiarvo?
- Lasinpesimen suihku oli kuin eturauhasvaivaisella miehellä


MG4 XPower
+ Raju kiihtyvyys
+ Mutta pystyy ajamaan sulavastikin
- Kiinalainen
- Vähän ruma
- Osa sisustan muoveista samaa tasoa kuin jossain -82 Mazda 323:ssa

Smart #1 ja #3
+- Pääsi vain istumaan sisällä, tykkäsin kyllä ihan joo

Ristorante Pulcinella
+ Erinomainen napolilaistyyppinen pizza sekä paikan päällä tehty tiramisu
+ Näin vanhempiani
- Osalla asiakkaista oli HIFK -huppari päällä
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Koeajokiertue jatkuu.

MINI Countryman 2024
+ Sisätiloissa kivasti minimäisyyttä
+ Tukevan ja laadukaan oloinen, vaikka taitaakin olla Saksassa tehty
+ Ajoltaan eloisamman oloinen kuin iX1 - (vai johtuikojan vain badgesta?)
+ Näitä ei ole kaikilla...
- ...eikä tule olemaankaan, sillä hinta on posketon (ikävä kyllä nykyään myös liisattuna, kun ovat lähteneet tuohon varustepakettispedeilyyn mukaan)
- Muotoilu haastavaa, vaatii ainakin 19", mielellään 20" pyörät näyttääkseen edes jotenkin siedettävältä
(Konepellin alla oli joku sataheppainen bensakrematorio, joten siitä puolesta ei nyt mitään.)

Model 3 LR "Highland"
+ En ole ur-kolmosta ajanut, mutta kyllähän tämä on todella hyvä sähköauto
+ Varusteet vakiona
+ Laatuvaikutelma oikein ok
- Viiksettömät vilkut vaativat totuttelua etenkin liikenneympyröissä
- Liian yleinen
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Gusse
Viestit: 899
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Piti ihan käydä katsomassa countrymanin hinnastoa. Pitääkö paikkansa, että perusmalli 42k hinnalla ei sisällä edes istuinlämmittimiä edessä, vaan ne tulee 1400 euron varustepaketinnmyötä?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Siltähän tuo vähän näyttää...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Onko kellään mitään näkemystä pre-addblue Movanosta? Vähän pohtinut jos harraste-Jumperin vaihtaisi uudempaan. Jos haluaa reilusti penkkejä 20 ke luokassa, niin vaikka sprinterit on luokkaa 300 tkm rullattu, mutta Movanoa saisi 100 tkm ajettuna. PSA:t ruostuu alta, VAG:t päältä ja Fordit pysyy ehkä kasassa, mutta miten nämä patongit? Hirmu suosiota ei kylläkään ole ollut..
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
dnapekko
Viestit: 554
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; 147 2,0 TS -07; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Gasket kirjoitti:
27 Helmi 2024, 23:53
Onko kellään mitään näkemystä pre-addblue Movanosta? Vähän pohtinut jos harraste-Jumperin vaihtaisi uudempaan. Jos haluaa reilusti penkkejä 20 ke luokassa, niin vaikka sprinterit on luokkaa 300 tkm rullattu, mutta Movanoa saisi 100 tkm ajettuna. PSA:t ruostuu alta, VAG:t päältä ja Fordit pysyy ehkä kasassa, mutta miten nämä patongit? Hirmu suosiota ei kylläkään ole ollut..
Meillä on firmassa Nissan NV400, eikös se ole sama laite? Tosin sellainen oikeinkin iso ja korkea pakettiautoversio. Itse tykkään ajaa sillä, hyvinkin vetävä diesel, eikä siinä ole mitään ihmeempää ongelmaa ollut, mitä nyt pakkasella lämpiää huonosti. Webastolle on siis käyttöä muutenkin kuin esilämmityksessä. Ajot ovat olleet kohtuuharvoin tapahtuvia pitkiä reissuja. Pakettiautoversiossa ei pelkääjän penkki ole kovin kaksinen.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^
^^
En tunne pakettiautoja kunnolla, joten on kysyttävä kuinka paljolti patonki tuo Movano on.

Nimittäin jos se on rakennettu samalla asenteella kuin vuoden 2010 paikkeilla on rakennettu Renaultin henkilöautot, niin se olisi hyvä juttu. Nuo tuon ikäluokan henkilö-Renaultit ovat nimittäin aivan poikkeuksellisen hyviä peltien keston suhteen. Tekniikka sitten on katsottava aina malli- ja moottorikohtaisesti. Tuon asian esiin, kun oli kerran mainittu viittauksia ruostumiseen. Mutta nämä pakuthan voivat olla tosiaan oma lukunsa, eli olisi syytä tietää ovatko mitä sukua henkilöautopuoleen, vai onko esim. Opel-yhteistyö tässä se määräävä juttu.

Avatar
dnapekko
Viestit: 554
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; 147 2,0 TS -07; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

TurboJ kirjoitti:
28 Helmi 2024, 12:09
^
^^
En tunne pakettiautoja kunnolla, joten on kysyttävä kuinka paljolti patonki tuo Movano on.

Nimittäin jos se on rakennettu samalla asenteella kuin vuoden 2010 paikkeilla on rakennettu Renaultin henkilöautot, niin se olisi hyvä juttu. Nuo tuon ikäluokan henkilö-Renaultit ovat nimittäin aivan poikkeuksellisen hyviä peltien keston suhteen. Tekniikka sitten on katsottava aina malli- ja moottorikohtaisesti. Tuon asian esiin, kun oli kerran mainittu viittauksia ruostumiseen. Mutta nämä pakuthan voivat olla tosiaan oma lukunsa, eli olisi syytä tietää ovatko mitä sukua henkilöautopuoleen, vai onko esim. Opel-yhteistyö tässä se määräävä juttu.
Kaikki valmistettiin Renaultin tehtailla Ranskassa, joten patonki käärittynä Süddeutsche Allgemeineen ehkä :D
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Museoikäinen Model Y LR

-22 lopulla rekisteröity, 40tkm vuokraamokäytössä rullattu Tesla. Vaimokin kokeili: tyylitön, epämukava alusta, ärsyttävä pädi. Ja oikeassahan rouva jälleen oli. Ei MINIn tilalle ainakaan tuollaista (etenkään käytettynä) tule.

Vartti sitten ajoin pienen lenkin talouden Seatilla ja sekin tuntui mukavammalta kuin tuo kyseinen Tesla-yksilö. Ehkä olisi lempeämmällä käytöllä mukavampi, uutena muistaakseni kyllä - 3 Highlandista nyt puhumattakaan. Ko. Yyssä oli alla jotkun ympärivuotiset Continentalit - liekö niillä ollut vaikutus ajokokemukseen.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
09 Maalis 2024, 09:21
ärsyttävä pädi
Tuohon muuten oppii todella nopeasti jopa 50v+ ihminen. Teslan pädi on kuitenkin edelleenkin about paras pädi markkinoilla. Itse luokittelisin suurimman osan, jos ei kaikki alle 100k€ autoissa olevista pädeistä ärsyttäväksi kun ovat niin hitaita ja/tai kosketusherkkyys on mitä sattuu.

Käytettävyysmielessä taas muutama fyysinen nappula kyllä kummasti parantaisi Tesla 3/Y UX:ää.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
09 Maalis 2024, 11:15
Vittorio Jano kirjoitti:
09 Maalis 2024, 09:21
ärsyttävä pädi
Tuohon muuten oppii todella nopeasti jopa 50v+ ihminen. Teslan pädi on kuitenkin edelleenkin about paras pädi markkinoilla. Itse luokittelisin suurimman osan, jos ei kaikki alle 100k€ autoissa olevista pädeistä ärsyttäväksi kun ovat niin hitaita ja/tai kosketusherkkyys on mitä sattuu.

Käytettävyysmielessä taas muutama fyysinen nappula kyllä kummasti parantaisi Tesla 3/Y UX:ää.
Paras pädi on meille minimaalinen, lähinnä graafinen opastaulu.
Fyysiset näppäimet parasta- ja mm. 500e:n näytön saa sammutettua ja kaikki toimii ilman pädiä.
Samoin vaimo haluaa pitää Niron plugarissa vaan sen komean violetin näytönsäästäjän mimini- infolla päällä.

Kai Teslassakin saa näytön pois päältä ajaessa, se meinaan rauhoittaa mieltä ja auttaa
keskittymään ajamiseen paremmin… jaa ai niin, Teslahan on liiikuva toimisto :wink:

FinPat, ei Elon mitään fyysisiä nappuloita palauta Tesloihin, maksaa liikaa, mielummin testataan älysiruja ja
sirulla varustettuja Tesla- kuskeja liikenteessä. Ajatus- ja äänikomennot rules !
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
09 Maalis 2024, 11:47
FinPat, ei Elon mitään fyysisiä nappuloita palauta Tesloihin, maksaa liikaa, mielummin testataan älysiruja ja
sirulla varustettuja Tesla- kuskeja liikenteessä. Ajatus- ja äänikomennot rules !
Ja samaten muutama ihan oikea sensori kameroiden lisäksi parantaisi autoa kummasti mutta Teslahan ei olekaan tekemässä maailman parasta autoa vaan itseajavan AI:n opetusdatan keräilyalustaa joten data pyritään pitämään puhtaana, entropiavapaana.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
09 Maalis 2024, 13:37
Jiitee kirjoitti:
09 Maalis 2024, 11:47
FinPat, ei Elon mitään fyysisiä nappuloita palauta Tesloihin, maksaa liikaa, mielummin testataan älysiruja ja
sirulla varustettuja Tesla- kuskeja liikenteessä. Ajatus- ja äänikomennot rules !
Ja samaten muutama ihan oikea sensori kameroiden lisäksi parantaisi autoa kummasti mutta Teslahan ei olekaan tekemässä maailman parasta autoa vaan itseajavan AI:n opetusdatan keräilyalustaa joten data pyritään pitämään puhtaana, entropiavapaana.
Juurikin näin.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tällanen laina-auto:
2089d447-e478-4cbe-9a91-78088d41bfd9.jpeg
2089d447-e478-4cbe-9a91-78088d41bfd9.jpeg (147.95 KiB) Katsottu 968 kertaa
Kai tää on Toyota Yaris. Kolme poljinta ja kulkee. Kääntyykin - ja sisällä pysyy kuivana!

Pelittää mainiosti tarkoitukseensa - mutta aika äkkiä vois hymy hyytyä jos pitäisi laitteen kanssa elää.

Onneksi saa Stelvion huollosta pian takaisin!

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
19 Maalis 2024, 13:02
Tällanen laina-auto:
2089d447-e478-4cbe-9a91-78088d41bfd9.jpeg
Kai tää on Toyota Yaris. Kolme poljinta ja kulkee. Kääntyykin - ja sisällä pysyy kuivana!

Pelittää mainiosti tarkoitukseensa - mutta aika äkkiä vois hymy hyytyä jos pitäisi laitteen kanssa elää.

Onneksi saa Stelvion huollosta pian takaisin!
Vie Stelvio huoltoon ET Autotechiin niin saat GR Variksen sijaisautoksi. Ehkä hauskempi laitos?

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
19 Maalis 2024, 13:05
lerppu kirjoitti:
19 Maalis 2024, 13:02
Tällanen laina-auto:
2089d447-e478-4cbe-9a91-78088d41bfd9.jpeg
Kai tää on Toyota Yaris. Kolme poljinta ja kulkee. Kääntyykin - ja sisällä pysyy kuivana!

Pelittää mainiosti tarkoitukseensa - mutta aika äkkiä vois hymy hyytyä jos pitäisi laitteen kanssa elää.

Onneksi saa Stelvion huollosta pian takaisin!
Vie Stelvio huoltoon ET Autotechiin niin saat GR Variksen sijaisautoksi. Ehkä hauskempi laitos?
Ei Viikki - Metsälä - Viikki matkaan nyt tuon kummempaa osaa kaivata. Kunhan ei tarvii mennä bussila, siellä haisee rahvas. :silly:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kunnon perus-Eemeli tuli Tervajoen autokauppakierroksella vastaan, ja CLS:n puutteessa tyypitin kunnoltaan oikein hyvän 220 Ree -yksilön.
( Sama kokoluokka kuin CLS, mutta jousitus "pappamaisempi" )

170 tkm vain ajettu, 2. omistajaa, joista viimeinen luopui reilu 80-vuotiaana autosta vaihtaen sen korkeaan SUViin. Kiva , erilainen tumman ruskea väri, perusmukavuudet (mm. sähköpenkit eteen ) löytyy, popit ei kummoiset , mutta automaatti ihan ok, joka manuaalia mukaileva 6-vaihteisena,
ei sporttinen siis mutta mukava. Hyvät renkaat ja mm. ihan uudet jarrulevyt ja -palat alla. Ja se tärkeä vetokoukku , on !
Siis MB E vm. 2010 kyseessä. Hyvä auto luokassaan ns. Panzerwagenit, massa tuntui... varsinkin ketterän ja pienen 500:sen jälkeen.

Sen verran kierrellyt seudun autokauppoja viim. 30 vuoden aikana, että myyjä oli ns. puolituttu, ja markkinastakin veistettiin juttua.
Arvioitiin, että tämä hyvä Mese menee viikossa-parissa, mutta sähköautomarkkina on ainakin Vaasa-Isokyrö-Seinäjoki-seudulla nolla tai lähes kuollut.
Sanoin, että en nyt ole ihan heti 500:sta lihoiksi panemassakaan, ehkä loppuvuodesta ... :wink:

Niin kyllä täällä landella riisseli rules vielä jonkin aikaa, sano 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4324
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Niin noh, vielä samalta reissulta keissi, jossa menin katsomaan /koeajamaan paikallisen käytettyjen "nuorison suosimia amerlkkalaisia ja saksalaisia premiumautoja" myyvään liikkeeseen siistin näköistä ja vain alle 100 00 mailia ajettua ysäri-C4:sta ( Corvette ).

Juteltiin siinä autosta ja tarpeistani ensin, ja myyjä/liikkeen omistaja sanoi suoraan, että minusta näkee heti, ettei tämä yksilö ole minua varten. Noh, Japanin tuonti, sanoin ja dokumentoidut mailitkin.
Joo, sanoi myyjä, mutta auto on Japanissa jo kolaroitu nokasta, ja mm. C5-vanteet alla, ja pakoputki ei alkuperäinen yms. lähemmässä tarkastelussa.
Ja huoltokirja olematon...
Ok sanoin, eipä sitten kannata koeajaakaan, josta olimme samaa mieltä.

Ko. puulaakin ydinostajaporukkaa n. 20- 25 vuotiaat naimattomat miesoletetut siis, joille auton historia ja kunto ei tärkeintä, kunhan
se kulkee ja näyttää hyvältä :wink:

PS: E-P:llä näillä on aika hyvä kysyntä, ko. firmalla noin 250- 300 000 eur tulos vuosittain ( 1-4 työntekijää) , ja omassa tallissa 2 Ferraria ja 911 -kuulemma.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Vanha talvi alkaa jäädä taakse, mutta uuden talven nelivetotarve lähestyy. Kävin neiti kahdeksan veen kanssa sovittamassa Stelviota, vaikka tuollainen pullamöhkö ei suuremmin inspiroikaan. Mutta onhan se Alfa ja no kaikki täällä tietää syyn kuitenkin.
Lastenistuinta mitoittelin tuollaiseen vuosia sitten ja asia jäikin siihen. Nyt sovittelin vain koroketta istujineen ja tulos oli myönteinen. Ei nykykäyttöauton veroinen, mutta riittävä. Kylmäistunta ei ollut aivan kamalaa Superin penkeistä huolimatta ja auto oli varsin siistissä kunnossa. Pyysin siis avaimet.
Ohjaus oli hyvä ja penkin nahka mukavan pehmeää. Moottori raksutti yllättävän kovaa ja vaihteisto halusi ajaa autoa tärisyttävillä pienillä kierroksilla. Nelipyttyisen harmeja ilmeisesti.
Vain kulkupuoli oli pettymys. Tehoa piti olla Breran verran, mutta tuntui 80 kaakkia puuttuvan. Olisiko tuo tehnyt jotain nokipolttoa, kun liikenneympyrässä nenään tuoksahti palaneen katku ja koelenkin kulutuskin oli aika kova?
Selkä tuli lyhyellä ajolla kipeäksi, mutta se saattoi johtua pohjalla olleesta laskureissusta ja selkä on moniviallinen jo muutenkin.
Harkitaan nyt kuitenkin.
Tämä yksilö oli kyseessä: https://beta.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/14166309

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tupaöljyn murheilta kuulostaa, bensalaitteesta tuota en tunnista. Ja täällä selän monivammainen nostaa kättä ylös, kapunki - Vuokatti juuri suoritettuna perusjakkaroilla, ihan freesinä perillä. Stelvio voi vielä yllättää kun pääset sielukkaammin käskemään, olen suht kattavasti autoja ponnistellut ja tässä luokassa mikään ei pääse lähelle. Parempaa toki löytyy jos asfalttia haluaa halata - mutta iloa tästä jokasään perheautosta ajajalle riittää mainiosti, vaikka olisi kovin meritoitunut moottoripää!

FinPat
Viestit: 7311
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

hjpp kirjoitti:
31 Maalis 2024, 13:37
Vain kulkupuoli oli pettymys. Tehoa piti olla Breran verran, mutta tuntui 80 kaakkia puuttuvan.
Ilmeisesti kyseessä 2.4 JTDm Brera vs 2.2 JTDm Stelvio?

Virallisten speksien mukaan Stelvion suorituskyvyn pitäisi olla Breraa selkeästi parempi. Toki 8-lovinen tomaatti ja melko hyvin äänieristetty rakenne Stelviossa vs manuaali Brera tuo takapuolidynoon hieman havainnointihaasteita.

https://www.automaniac.org/compare/215/ ... tdm-210-q4

Ehkä koeajotussa Stelviossa ei tosiaan ollut kaikki kunnossa? Ja tosiaan palaneen kumin käry kertoo DPF:n polttosyklistä mutta eivät ne nyt kovin pitkiä ole yleensä.

Niin ja mitä tulee pullamöhköihin niin pidän Stelviota edelleen eräänä kauneimmista tässä kategoriassa josta en itsekään niin välitä mutta toisinaan käytännöllisyydelle pitää tehdä jotain uhrauksia.

P.S. Lastenistuin elämänvaiheeseen liukuvilla takaovilla oleva mini-van on paras ja rehellisin ratkaisu. Työkalut valitaan työn mukaan.

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^Juuri tuo parivaljakko. Hauskan näköinen tuo piirrosvertailu! On siinä kokoeroa.
Katsastuslapussa oli maininta jostain vikakoodista, joka ei aiheuttanut hylkäystä. Pitääpä vielä selvittää, mikä se oli.

Tuo suorituskykyvertailu paperilla oli kyllä käytännössä reilusti käänteinen. Brerassa saa rampissa heittää uutta vaihdetta sisään koko ajan, kun se lähtee kuin viitapiru ja käyttöjagge poistuu paikalta vielä hätäisemmin. Tuossa tuntui sen vajaan satasen kelaamisen aikana ehtivän kaataa kahvit kuppiin ja lisätä vielä maidonkin. Kuuden sekunnin satasen sijaan tuntui ennemminkin tuplanumeroiselta.
Ehkä sillä oli se nokipoltto meneillään, kun koelenkin kulutuskin oli ahnaat 8,5. Jagge olisi mennyt saman reissun varmaan viidellä.
159 oli myös hiukan laiskempi polton aikana, mutta ei sitä huomannut kuin maantiellä kuutosella kiihdyttäessä.
No käytännössä köröttelen vanhan papan tyyliin, vähän varpaalla kaasua hipoen tai cruise päällä, mutta tarpeen tullen pitää kyllä tapahtua.

Mutta Alfan nahkalaadusta kyllä pidän -hyvää tavaraa.

Ergonomiaankin ehkä tottuu. Koeajon lopuksi sain jo radion päälle ja samalla selvisi, miksi kosketusnäytöstä ei tapahdu mitään. Sellaista kun ei ollut, vaan keskikonsolin pylpyröitä olisi pitänyt pyöritellä.
Jäin tällä myös liikennevaloihin polkemaan tyhjää, kun tapana on lepuutella kättä vaihdekepin päällä. Omistajat tietää seuraukset.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^ZF8 kepit lienee tuollaisia merkistä riippumatta, ainakin Baijerin moottoriverstaan autoihinsa sijoittamat Hammasratastehtaan vaihteistot f-sukupolvessa kontrolloitiin samoin. Myös infotainment kaiuttaa Alppien pohjoispuolen autoja - ja ihan hyvä niin. Itse en tykkää yhtään hipelöidä ruutuja autossa. Suorituskyvyn puute kuulostaa kyllä oudolta. Giulian korissa tuota paholaisen mehulla kulkevaa konetta jonkun verran kokeillut - ja vaikka se ei ole mikään ohjus, niin ei se nyt ollut myöskään nahjus. Vauhtia jos tarvii, niin bensapuolelle kurkkimaan. Softattuna liikkuu aika kivasti peruspannukin (gepsin mukaan hiukan yli 5s sataseen nykäisy). Sillä jo pysyy sähkövispilöidenkin mukana - ja useimmiten edellä. Mutta kukaties Giorgio ei ole kaikkia varten.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

hjpp kirjoitti:
31 Maalis 2024, 13:37
Vain kulkupuoli oli pettymys. Tehoa piti olla Breran verran, mutta tuntui 80 kaakkia puuttuvan.
Varmuuden vuoksi on pakko kysyä, että onko Brera vakio?

Vaan saattaa se tuntuma olla erilainen vakioiden välillä. Oman ahterini puolesta voin todeta, että 159 2.4 Q4 manuaaliaskilla tuntuu about yhtä nopealta kuin lievästi piristetty Giulia 2.2 JTDm automaatilla. Jos katselee kelloa tai kohtaa, jossa nostaa jalan kaasulta tavoitenopeuden löydyttyä kun samasta kohtaa lähtee kiihdyttämään, on Giulia selvästi nopeampi - mutta myös siinä määrin pehmeämpi liikkeissään, että ahterin mielestä tuntuu aika samalta.
lerppu kirjoitti:
01 Huhti 2024, 00:40
^ZF8 kepit lienee tuollaisia merkistä riippumatta, ainakin Baijerin moottoriverstaan autoihinsa sijoittamat Hammasratastehtaan vaihteistot f-sukupolvessa kontrolloitiin samoin.
Alfa ja Bemari taitaa molemmat käyttää ZF:n vakiokeppiä (ns. Cobra stick), kun on tosiaan samanlainen. Tsääääääääg puolestaan käyttää sellaista valintakiekkoa, jota pyöritellään. Muista mahdollisista 8hp-merkeistä en sano mitään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin