Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 17 Helmi 2019, 02:40



Vastaa viestiin  [ 2170 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 40, 41, 42, 43, 44
Sekalainen koeajoketju 
Kirjoittaja Viesti
Avatar

Liittynyt: 18 Heinä 2006, 13:49
Viestit: 901
Paikkakunta: Helsinki
Auto: AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Alfistipohjoosesta kirjoitti:
Ku vuoden vetkutellu niin mitäs sitä enää hötkyilemään. Juosta karkuun vai liikkeeseen?


Tuossa on ainakin pitkä keskusteluketju aiheeseen A6 4F liittyen: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=65195

Tuon ikäiset on ihan yksilöitä. Voi olla viattomia tai sitten ei. Yleensä ei. Yksi iso (ja auton arvoon nähden kallis) vikakohde jäi vielä huomioimatta. Vaikka laatikko on ZF6HP:n niin ei se silti ihan ongelmaton ole Audissakaan: http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=167110. Aiheeseen liittyvää keskustelua tässäkin: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=32189

Audiclubin foorumilta yleensä löytyy apua tai tietoa niiden korjaamosuositusten lisäksi. Ei tosin pidä hätkähtää jos apua ei tule ilman vikakoodeja koska niistä selvää yleensä todella paljon ja ilman koodeja korjaaminen on puhdasta arvailua.

Tuon Audi-yhteisön hyvä puoli on erilaiset ajotapahtumat, jotka pääsääntöisesti eivät maksa jäsenelle mitään. Tuossa tämän vuoden kalenteri:

2.2. Jämi ACF Winter Driving School
22-23.2. Rovaniemi
9.3. Mäntyharju
23.3. Levi
4-5.5. Classic Motor Show
5.5. Alastaro
xx.6. Nürburgring omatoimimatka (päivämäärät varmistuvat myöhemmin)
15.6. Kesäcruising
27.7. Ahvenisto
31.8. Pärnu
5.10. Alastaro


07 Tammi 2019, 16:47
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 24 Huhti 2013, 15:56
Viestit: 2185
Paikkakunta: Pori
Auto: .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
164 3.0 V6 -91
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Ei voi olla kommentoimatta kun juuri ollu nyt viime viikosta asti ajossa tuollanen automaatti 3.0 TDI Quattro A6, pari vuotta vanhempaa mallia mutta samaa koria. Antaa kyllä hienon kyydin ikä- ja hintaluokassaan sekä nelikko vetää hienosti talvisissa olosuhteissa, yllättävänkin takapainotteisesti halutessa. Ei tosin säväytä itseä muuten niin että tällä sen enempää muuten vaan lähtisi ajelemaan mutta työmatkaa ollut kyllä mukava ajaa vrt esim 156:een. Jotain vikoja tässä yksilössä ilmennyt; sahaa kylmänä normaalia kauemmin ennenkuin käynnistyy sekä kuskin puoli puhaltaa kuumaa vaikka säätäis kylmälle.

_________________
Noni


07 Tammi 2019, 21:09
Profiili
Avatar

Liittynyt: 18 Heinä 2006, 13:49
Viestit: 901
Paikkakunta: Helsinki
Auto: AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Macela kirjoitti:
Ei voi olla kommentoimatta kun juuri ollu nyt viime viikosta asti ajossa tuollanen automaatti 3.0 TDI Quattro A6, pari vuotta vanhempaa mallia mutta samaa koria. Antaa kyllä hienon kyydin ikä- ja hintaluokassaan sekä nelikko vetää hienosti talvisissa olosuhteissa, yllättävänkin takapainotteisesti halutessa. Ei tosin säväytä itseä muuten niin että tällä sen enempää muuten vaan lähtisi ajelemaan mutta työmatkaa ollut kyllä mukava ajaa vrt esim 156:een. Jotain vikoja tässä yksilössä ilmennyt; sahaa kylmänä normaalia kauemmin ennenkuin käynnistyy sekä kuskin puoli puhaltaa kuumaa vaikka säätäis kylmälle.


Tuossa infoa tuosta kuskin paahtamisesta.

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=86919

Ongelman ydin on vesivettiili, joka kannattaa vaihtaa.

Lainaa:
Vaihdossa menee 15min- ääretön, riippuen tekijästä.
Vaihdon jälkeen järjestelmän ilmaus ja vähän nestettä lisää.
Pari ilkeää letkuklemmaria löytyy, joihin on hyvä olla niille tarkoitetut pihdit.


07 Tammi 2019, 22:08
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 24 Huhti 2013, 15:56
Viestit: 2185
Paikkakunta: Pori
Auto: .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
164 3.0 V6 -91
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
^ Kappas, no tuohan on selvä tapaus, kiitos.

_________________
Noni


07 Tammi 2019, 22:27
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Viestit: 4433
Paikkakunta: Loimaa
Auto: Ex: Alfetta sedän, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Se tuossa koeajossa nousi hieman kysymykseksi että ovatko hieman äänekkäitä? Oli kyllä jotku halppis nastat mutta toisaalta asfaltti ei ollut sula. Mielestäni ei ollut laakeri ääni kun pysyi niin tasaisena eikä ollut oikein suuntaa. Sellainen yleis "vollotus".
Takapainoisuus oli kyllä plussaa ja mielestäni juuri sopivasti. Olen varsin kädetön viemään autoa mitenkään kovaa tai näyttävästi mutta tuossa ainakin tuntui että auto meni siihen asentoon että tuntui makealta ja kaasua oli helppo annostella.

_________________
Spider,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)


08 Tammi 2019, 11:02
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 30 Syys 2008, 23:58
Viestit: 2001
Vastaa lainaamalla
Viesti Sekalainen koeajoketju
Bemarin puskuria kolhittiin, joten auto maalaukseen ja sijaisautoa alle tötöilijän vakuutuksista.

(Vein auton tänään korjaukseen, mutta jo perjantaina epäonni kurvasi vanhan Opelin muodossa baijerilaisen kylkeen ja jätti painauman takaoveen. Asiat laitettiin virkakoneiston rattaisiin, koska Opelin ratin taakse istunut seniili pappa ei tunnustanut tapahtunutta. Onneksi tapahtuman näki kaksi ulkopuolista.)

Sijaisautoksi kuin pyytämättä tuli myös Opel. Rüsselsheimin malliston isommasta päästä eli Grandland X -satumaasturi valtavalla 1,2-litraisella bensakoneella ja kuusivaihteisella automaatilla. Koska keli oli aavistuksen liukas pitkin päivää en oikeastaan edes kaivannut voimaa enempää vaan tuntumaa ja pitoa! Nelivetoa näissä ei juuri koskaan taida olla.

24900 näytti ajokilometrit, mutta aamun -20c pakkasessa edestä kuului natinaa tuulilasin kulmasta muutoin varsin hiljainen matkavauhdissa. Pikkumoottori piti ikävän kuuloista korinankaltaista murinaa paikaltaan kiihdytettäessä. Alaspäin vaihtaessa osa vaihteista meni pienen töytäisyn voimalla. Lisäksi heiluntaa kuskin paikalla aiheutti auton aavistuksen pomputtavan huojuva käytös.

Kosketusnäyttö oli hieman kaukana eikä ratin painikkeet sijoittuneet yhtä miellyttävästi mitä baijerilaisessa. Penkki menetteli, vaikka on todennäköisesti malliston askeettisin manuualikammilla. Rattilämmitys vakiona? Kiitän!

Uusin Insignia on ainakin ulkoisesti näppärän näköinen Opelin mallistosta. Onko kyse ranskalaisesta geenistöstä (3008) vai muusta, mutta kauniiksi en tätä Opel Suurmaata kutsuisi. Kokonaisuutena asiansa hoitava tapaus, joskaan ei juuri fiiliksiä herättävä.

_________________
k u v i a | v i d e o t


22 Tammi 2019, 17:24
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 24 Syys 2015, 00:23
Viestit: 383
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Koeajettu Citroën DS5 1.6Thp A6

+ Moottori-vaihteisto toimii hyvin yhteen
+ Mukava jousitus vaikka sitä on haukuttu
+ Tilava

- rengasmelu
- ohjaus ehkä hiukan kevyehkö ja keskialueella ei tuntoa

Kokonaisuutena oikein kiva auto joka on tosi persoonallinen ja tilaakin löytyy, wow efektiä ei kuitenkaan tullut.


01 Helmi 2019, 16:54
Profiili

Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Viestit: 482
Paikkakunta: Helsinki
Auto: Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71

ex. Giulietta MA -11 ja 147 1,6 -02
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Ja eikös tuo THP-kone (BMW-tekniikkaa..) ole teknisesti huono, jota kannattaa välttää? Jakoketju kestää 40-70 tkm ja kaikenlaista muutakin ongelmaa...


01 Helmi 2019, 17:27
Profiili
Avatar

Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Viestit: 2305
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Auto: V60 D5 R-Design
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Onhan se toisiks heikoin moottori ikinä... Ainoastaan HNY (PureTech) on huonompi. :lol:

THP:sta 200 hp versio on OK.


01 Helmi 2019, 17:32
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 6897
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
BMW 335xiAT E91 '09

Tarjoutui tilaisuus pikaiseen koestukseen kaverin käyttöautolle.Manuaalipenkit oli vähän ankeet ja autosta puuttui kokonainen poljin, näkyvyys taaksepäin ja käyttökelpoinen tavaratila, mutta CIC-ajotietokone oli paljon vanhempaa CCC:tä modernimpi. Auto muuten oli varsin siisti ja olemukseltaan asiallinen, mutta koska 306-heppainen N54 -tuplaturbo on vakiona vähän laiska, on tätä yksilöä maltillisesti kutiteltu.

Ajolleenhan tälläinen on tuttua Bemaria - vakaa, helppo ja asiallinen. Ei sillai italialaisittain iloinen, mutta sillai saksalaisella tavalla jämerä. Valitettavasti renkaat oli selvästi huonot kun välillä pitoa piti vähän hakea, mutta pääsi sillä jotensakin liikkeelle ja myös perille asti.

Suattuapi olla, että jos vielä nykyisen jälkeen ostan Bemarin, saattaa seuraava yksilö olla ahdettu. Kyllä se ylipaine vaan kutosessakin tuo menemisen taikaa.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


02 Helmi 2019, 01:05
Profiili

Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11
Viestit: 463
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Jarsan kirjoitti:
Onhan se toisiks heikoin moottori ikinä... Ainoastaan HNY (PureTech) on huonompi. :lol:

THP:sta 200 hp versio on OK.


Koska palstatoveri Jarsanilla on selkeästi tietoa aiheesta niin tarkistetaanpa mitä pitäisi erityisesti huoltaa ja huolehtia Rouvan DS3 VTi 120 kilkuttimessa? Ilmeisesti ainakin maineeltaan parempi kone kuin THP 163?


02 Helmi 2019, 14:09
Profiili
Avatar

Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Viestit: 792
Auto: Fiat 500L, Twingo III
ex: Fiat 500 M-jet
Lancia Delta M-jet 1.6,
Alfa 156 2.0 TS sekä monta ranskista ym.
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Voi voi, tulipa ihan ohimennen törmättyä mukavaa autoon: Citroen C4 e-Hdi ETG6 Intensive 2015
+ hiljainen, nannaa maantiellä ja kuin pumpulissa päästelisi. Ei edes viereisen kaistan autot paljoa kuulu sisälle.
+ helppous liikenteessä, hyvä näkyvyys eteen ja sivuille, suuntavakaus ja pehmeästi vääntävä kone
+ takana jo 160tkm ja näytti kuin uudelta sisältä, että ulkoa. Lisävalot oli melko lailla maailmaa nähneet, ja heti teki mieli kiskoa pois nokkaa rumentamasta
+ varovainen plussa myös tuolle robottivaihteistolle. Olen huomannut, että hitaus ja nyökkinen eivät itseäni haittaa, kun etuna on se, että ei tartte itse heilua kepin varressa. Silti, 1-2 vaihteiden välissä on melko pitkä tuumaustauko, isommilla pelaa kuin ajatus.
+ ohjaus on vissiin sähköhydraulinen ja kyllä se maar erilaiselta tuntuikin. Sähkömoottorin avustuksen kulmikkuudesta ei tietoakaan.
+ varustetasohan tuossa on kohdallaan. Tehdasnavi, tutkat edessä ja takana, liekö pysäköintiavustinkin. Mahtaakohan näissä olla vielä se "hajustin"?
+/- istuin on mukava, mutta selkänojan pehmeys arveluttaa. Tuleeko selkä kipeäksi..?

Hintaahan näillä ei ole sitten mitään. Joskus kuulin, että noita HDI ykskutosia on vain kahdenlaisia, toiset on rikki ja toiset odottavat rikki menemistään. Mutta olikohan tuo 16V-version hokema, näissä uudemmissa on vissiin 8V-kansi. Ja että öljyistä tarkka. Tällä kyseisellä yksilöllä ölpät vaihdettu 20-25tkm välein. Uskaltaiskohan rakastua ranskalaiseen ja jos, mitä noista olisi hyvä tietää? I gen. C4 tais olla melko pommi autoksi, mutta liekö tämä II gen sitä samaa sarjaa?


02 Helmi 2019, 20:30
Profiili

Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Viestit: 482
Paikkakunta: Helsinki
Auto: Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71

ex. Giulietta MA -11 ja 147 1,6 -02
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Komppaan Citikan mukavuuden; 5 kk ehdin viime vuonna omistaa 2016 mallisen automaatti PureTechin 130 hv. Mukavaa kyytiä, hiljainen, ajo-ominaisuudet leppoisat, mutta eivät yllä Giuliettan tasolle.
Automaatti (perinteinen Aisin 6 vaihd.) toimi hienosti, ei venyviä lähtöjä tai vaihtoja, silti toimi pehmeän mukavasti.

Pari vuotta sitten vuokralla olleen diesel-Cactuksen robotista en tykännyt lainkaan... ahtaissa paikoissa peruuttelu/eteenpäin/peruuttelu ihan karmeaa. Ensin ei lähtenyt pakilla liikkeelle ja sitten suorastaan syöksähti, ei kiva jos yrität peruuttaa puolen metrin matkaa :evil: .


12 Helmi 2019, 21:48
Profiili

Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Viestit: 482
Paikkakunta: Helsinki
Auto: Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71

ex. Giulietta MA -11 ja 147 1,6 -02
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Koeajossa Fiat Punto 1,2 Active:

Kanarialla oli pari päivää vuokralla alle 2 tkm ajettu Punto. En tiennyt, että näitä enää edes tehdään :roll: .

+ uusi auto; kaikki toimi ja uuden tuoksu
+ pieni kulutus; n. 6,5l/100 km vuoristoteillä pienillä vaihteilla ajeltuna ja pari pätkää motaria n. satasen vauhtia
+ helppokäyttöisyys; kytkin-kaasu hyvä yhteensopivuus
+ kaukaa toimiva keskuslukituksen kauko-ohjaus (ainakin yli 30 m...)

- muovisuus
- huono laatuvaikutelma; valokatkaisimen kääntyvä osa heilui monta mm varressaan ja kääntäessä nappulan sisältä kuului ratiseva ääni
- voiman puute, vauhdin ylläpito moottoritiellä edellytti oikeasti aktiivista kaasun käyttöä
- iso kääntösäde
- turvattomuus? Moottoritila oli lähinnä tyhjää täynnä ja kaikki peltirakenteet oli todella ohuita/vähäisiä. Ei uskoisi, että tämä sai joskus 5 tähteä kolaritestissä. Nythän se oli saanut uudessa testissä pyöreät nolla tähteä...

Moottoritilasta löytyi Delphin sähköosia, joissa luki Made in Marrakech, Maroc...
Ei ollut kyllä Punto enää nykyaikainen pikkuauto, lähinnä tuli mieleen kehitysmaihin kohdennettu auto.
En voisi harkita ostamista edes kakkosautoksi, niin rimpula kuva siitä jäi, mikä on tietysti sääli. Näillä eväillä ihmisten mielikuva Fiatista ei ainakaan kohoa.


12 Helmi 2019, 22:06
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Kesä 2004, 21:34
Viestit: 2987
Auto: Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
peksu kirjoitti:
- turvattomuus? Moottoritila oli lähinnä tyhjää täynnä ja kaikki peltirakenteet oli todella ohuita/vähäisiä. Ei uskoisi, että tämä sai joskus 5 tähteä kolaritestissä. Nythän se oli saanut uudessa testissä pyöreät nolla tähteä...

Eipä se muovilla täyttäminen juuri turvallisuutta paranna? Ja nolla tähteä tuli jo paperilla, koska ei ole kaikkia mahdollisia avustimia vakiona. Tähtien määrällä ei ole enää välttämättä tekemistä itse törmäysturvallisuuden kanssa, vaan eniten painotetaan varusteita. En oikein tiedä, mikä tuossa on ollut ajatuksena, ehkä kaikki autot alkaa jo olla rakenteiltaan riittävän turvallisia?

Luulin noita tehdyn enää Italian markkinoille, mutta kai ne on myyneet niitä sitten vuokraamoille muuallakin. Vai tehtiinkös näitäkin Serbiassa Zastavan tehtailla, vai pelkästään vanhempaa koppaa?

_________________
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta


13 Helmi 2019, 14:02
Profiili

Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11
Viestit: 463
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
Kuva

Koska Stelvio on Autokeskuksen arvaamossa odottamassa tuomiota niin alla on sijaisautona VW Touran 1.4 DSG, 2018 mallinen luulisin. 18 000km ajettu.

Ymmärrän miksi ihmiset ostavat näitä vaikka Rouva luonnehtiikin termillä "Death by boredom". Vekotin kohtuullisen hiljainen maantiellä vaikka nastat ovatkin alla, kulkee suunnilleen riittävästi perhekuljettimeksi, tilaa on sisällä enemmän kuin Stelviossa jonka ulkomitat ovat suuremmat, kulutus on OK ja ajettavuuskaan ei ole mikään katastrofi. Ainakaan kun ei yritä liikaa eikä odota liikaa.

Adaptiivinen cruisekin löytyy, tosin tutka on superherkkä muuraantumaan umpeen. Hieman aamusumua niin adaptiiivinen cruise putoaa pois ja ei edes tarjoa normaalia tasanopeussäädintä vaan ainoastaan "speed limiterin". Samaten ajonvakautus ja/tai sutimisen esto ovat herkkiä vilkuttamaan keltaista valoa. Varmaanki sitten "turvallinen"?

Anyway, jos lapset olisivat pieniä ja pitäisi roudata hieman enemmän kamaa niin tällainen olisi varmaankin OK kuljetin siinä kun jenkkilässä mini-van.


13 Helmi 2019, 15:54
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Touko 2011, 15:05
Viestit: 3073
Paikkakunta: Metsälä
Auto: MiTo tct & BMW F34 lci Ex: Giulietta T-Jet, 166 busso, MiTo tct, GT JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
^Jotain varotuksia nyt enste - silmät! Oon joskus ajanut. Itkin suihkussa jälkeenpäin.

Lankomiehellä kun tuollainen oli, niin olin auttamassa kattotelineelle kaksi suksiboxia vierekkäin.

Do me right don't do me wrong
Treat me nice or I'll be gone
I know where to find the door
Ain't gonna play the crying game no more
Ain't gonna play the crying game no more


13 Helmi 2019, 16:20
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Syys 2008, 23:58
Viestit: 2001
Vastaa lainaamalla
Viesti Sekalainen koeajoketju
Kukas sitä toisaalla "kehui" vuokra-autofirmojen kalustoa. Oven maalauksen vuoksi sain Volvo V40 T2:n vm. 2018 ja mittarissa se 21tkm (!). Lounaissuomalaisessa talvikelissä eli perunapelolla käytön jäljet kuuluivat, kun etupäästä kävi ikävä kolina ja pauke ja jopa pakoputken satunnainen kolahtelu. Niin nuori ja vaalea skandinaavi, mutta jo sen verran elämää nähnyt ja kyytiä kokenut, että kuinkahan ensimmäinen tosiomistaja joutuu autoa huollattamaan?

Tykkäsin nahkapenkeistä ja pirteydestä kaupungissa. Muilta osin jäi valju kuva. Ulkonäkö nykyvolvoksi ruma. Start/stop on varsin hölmösti toteutettu, kun sammuttaa auton jo hieman ennen pysähtymistä!

Kuva

_________________
k u v i a | v i d e o t


13 Helmi 2019, 16:48
Profiili WWW

Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Viestit: 1677
Paikkakunta: Vantaa
Auto: kaasukattilalaitos
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
mutt kirjoitti:
En oikein tiedä, mikä tuossa on ollut ajatuksena, ehkä kaikki autot alkaa jo olla rakenteiltaan riittävän turvallisia?

Sepä se. Alkoi kaikki autot saada 4 tai 5 tähteä, niin piti keksiä jotain uutta. Turvavyöpiipittimistä annetut pisteet vielä ymmärrän, mutta nyt on menty pahasti metsään, kun tähtiä jaetaan pelkästään paperien perusteella, ilman käytännön kokeita. Siis onko rasti ruudussa kaistavahti, automaattinen jarrutus jne.

Jaa miksikö?
    - osa näitä turvajärjestelmistä on ihan pelletasoa, jo pelkkä pimeys voi olla iso ongelma, lumisateesta nyt puhumattakaan -> lyövät hanskat tiskiin silloin, kun niitä eniten tarvittaisiin
    - muutoinkin toimivuus voi olla sitä sun tätä (muistaakseni joku volkkari ei TM/Tuulilasi testissä aina muistanut jarruttaa… samoin tulee turhia hätäpaniikkireaktioita välillä)
    - todellinen hyöty, jos/kun kuskit totuttautuvat jättämään aivot narikkaan ja jättävät kaiken automaation varaan?

ABS jarrujen turvallisuushyöty jäi pieneksi, koska kuskit ”ulosmittasivat” sen ajamalla kovempaa. ECS kait ollut vähän parempi, vaikka senkin kanssa on samaa ilmiötä nähty.

Niin ja tuo Touran. Kollega hieman avannut syitä moisen keksinnön hankkimiseen. Valinnavara melko suppea, jos on 4 mukulaa, jotka eivät enää ole kapaloikäisia. Lisäbonuksena auto ei saa maksaa 50 k€ (muitakin rahareikiä olemassa :shock: ) ja se pitää pystyä tarpeen tullen änkemään Fiat 500 (sen alkuperäisen) mukaan mitoitettuihin pysäköintihalleihin esim. Tapiolassa.

Päältä on mikä on, mutta niin muutkin tilakotilot. Ylllättävän kivan tuostakin saa ruksimalla beigen sisustuksen.

_________________
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.


13 Helmi 2019, 18:47
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 6897
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Sekalainen koeajoketju
insinörtti kirjoitti:
Sepä se. Alkoi kaikki autot saada 4 tai 5 tähteä, niin piti keksiä jotain uutta. Turvavyöpiipittimistä annetut pisteet vielä ymmärrän, mutta nyt on menty pahasti metsään, kun tähtiä jaetaan pelkästään paperien perusteella, ilman käytännön kokeita. Siis onko rasti ruudussa kaistavahti, automaattinen jarrutus jne.


Ihan rehellisesti sitä tähtiskaalaa olisi voinut ihan vaan jatkaa, niin se kertoisikin vielä jotain. Nykyään "5 tähteä EuroNCAP:ssa" ei kerro mitään, kun pitää tietää minkä vuoden spekseillä se on mitattu. Parasta toki olisi, jos olisi selkeästi erilliset osa-alueet, joissa tähtiskaalaa jatkaisi - esim. passiivinen turvallisuus, aktiivinen turvallisuus, jalankulkija- yms ympäiristöturvallisuus. Just my 2 cents.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


13 Helmi 2019, 18:59
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 2170 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 40, 41, 42, 43, 44

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com