Perämoottorit / veneily

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Perämoottorit / veneily

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Poks!

Sattuuko täällä olemaan veneilystä / perämoottoreista kiinnostuneita Alfa miehiä?

Tai jos joku moottoritekniikasta noin yleensä tietää niin tieto otetaan ilolla vastaan.

Mulla on pöndellä tuollainen Suzukin 150 DT perämoottori, V6 moottori (2,7 litrainen). Se on muistaakseni vuosimallia 2003 eli niitä ensimmäisiä kaksitahtikoneita joissa ruiskutekniikkaa. Nyt se on sellaisen Yamarin 600 BR daycruiserin perseessä kiinni.

Moottori on viime syksyyn asti toiminut hyvin mutta loppukesästä oli sellaisia oireita, että ei jostain syystä ottanut enää täysiä kierroksia.

Nyt viikonloppuna avasin vähän moottoria ja huomasin, että molemmilla puolilla (V6) alimmat tulpat olivat jonkun valkoisen töhnän peittämät. Vähän niinkuin öljyn seassa olisi ollut vettä. Vaikea uskoa, että kipinä kovin helposti tuossa toimisi.

Osaako joku veikata mistä tämä voisi johtua? Kannattaako viedä johonkin asiantuntijalle näytettäväksi vai pitäisikö vain tulpat putsaamalla / vaihtamalla taas toimia kuten ennen?
Lähinnä funtsin sitä, että mitä tarkoittaa kun sylintereissä molemmalla puolella juuri ne alimmat tulpat olivat huonossa kunnossa verrattuna muihin. Muuten tulpat alle vuoden vanhat eli pitäisi toimia vielä hyvin.

Waverunner

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Oisko kannentiivisteis tai kampikammion stefois vuotoo? Veteenhän se valkonen töhnä viittaa.

Lähetetty minun C6903 laitteesta Tapatalkilla

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Jos kampikammioon pääsee vettä niin alimmissa pytyissä se ensimmäisenä näkyy.

Lähetetty minun C6903 laitteesta Tapatalkilla

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Perämoottorit / veneily

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Kiitos vastauksesta.

Voiko sitä vettä sitten päästä sinne miten? Siis polttoaineen mukana jotenkin vai?

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Kannentiiviste varmaan todennäköisin tie.

Lähetetty minun C6903 laitteesta Tapatalkilla

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Perämoottorit / veneily

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Taas tämä mun Suzuki 150 DT V6 Super Six perämoottori (2t, ruiskukone).

Oireillut seuraavasti: Ei ota täysiä kierroksia. Käynnistyy hyvin mutta ennen jos voima murisi tyhjäkäynnillä jo niin nyt vähän heikon ja nuhaisen oloinen. Kuuluu ihmeellisiä tuhahduksia tyhjäkäynnillä pakoputkesta (kuin aivastus).

Ennen vei Yamarin 600 BR veneen puolella kaasulla plaaniin mutta nyt saa vetää kaasun pohjaan jotta kiihtyy. Ennen otti 5500 rpm, nyt 4200 rpm.

Jotenkin vaikuttaisi, että kaikki sylinterit ei toimi? Voiko V6 kone leikata kiinni niin että 1-2 sylinteriä jumissa ja muut toimii? Mitäs epäilisitte?

Kiitos etukäteen avusta ja aurinkoisen KUUMAA kesän jatkoa!

Avatar
dnapekko
Viestit: 549
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Perämoottorit / veneily

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Kannattaisi tarkistaa puristuspaineet, minulla oli kolmipyttyisessä alimmassa männässä reikä, ja keskimmäisessä oli syönyt mäntää laen ja renkaan välistä pakoaukon kohdalta.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Perämoottorit / veneily

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Vika oli bensaletkussa jossa oli pieni reikä/halkeama.
Bensapumppu kun imi tankista bensaa niin sinne pääsi ilmaa sekaan.

Vika ei siis onneksi ollut moottorissa.

Viime viikonloppuna pääsin veneellä Hangon PokerRun tapahtumaan mökkinaapureiden kanssa ilman mitään ongelmia. Tai no, aamulla oli pää kipeä :-)

ps. suosittelen tuota PokerRun tapahtumaa jos haluaa nähdä hienoimmat ylilyönti veneet Suomessa.
Noihin veneisiin verrattuna autojen soundit on aivan hyttysen ininää!!!

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Perämoottorit / veneily

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Löytyskö täältä vinkkiä erikoiseen tärinäongelmaan merccarissa?

Potilas siis sea ray jenkkivene mercruiserin 488 tekniikalla. Ongelmana koko moottorin ja sitä kautta koko veneen voimakas tärinä pienillä kierroksilla kuormaa vasten. Kuivalla maalla ei mitään ongelmaa vaan ainoastaan kuormittaessa.

Jo tehtyä:
- moottorin kumit vaihdettu
- moottorin ja vetolaitteen linjaus tarkastettu
- vetolaitteen ristinivelet vaihdettu
- merikytkin todettu silmämääräisesti hyväksi
- potkuriakseli todettu suoraksi

Alkaa konstit loppua ja tuollasenaan veneellä ei voi ajaa kuin täysillä, muuten tärinä on niin julmaa.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Perämoottorit / veneily

Viesti Kirjoittaja FinPat »

alfa 156 v6 kirjoitti:Löytyskö täältä vinkkiä erikoiseen tärinäongelmaan merccarissa?

Potilas siis sea ray jenkkivene mercruiserin 488 tekniikalla. Ongelmana koko moottorin ja sitä kautta koko veneen voimakas tärinä pienillä kierroksilla kuormaa vasten. Kuivalla maalla ei mitään ongelmaa vaan ainoastaan kuormittaessa.

Jo tehtyä:
- moottorin kumit vaihdettu
- moottorin ja vetolaitteen linjaus tarkastettu
- vetolaitteen ristinivelet vaihdettu
- merikytkin todettu silmämääräisesti hyväksi
- potkuriakseli todettu suoraksi

Alkaa konstit loppua ja tuollasenaan veneellä ei voi ajaa kuin täysillä, muuten tärinä on niin julmaa.
Potkurin tasapainoitus pielessä? Joku lapa saanut osumaa?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Perämoottorit / veneily

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

FinPat kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Löytyskö täältä vinkkiä erikoiseen tärinäongelmaan merccarissa?

Potilas siis sea ray jenkkivene mercruiserin 488 tekniikalla. Ongelmana koko moottorin ja sitä kautta koko veneen voimakas tärinä pienillä kierroksilla kuormaa vasten. Kuivalla maalla ei mitään ongelmaa vaan ainoastaan kuormittaessa.

Jo tehtyä:
- moottorin kumit vaihdettu
- moottorin ja vetolaitteen linjaus tarkastettu
- vetolaitteen ristinivelet vaihdettu
- merikytkin todettu silmämääräisesti hyväksi
- potkuriakseli todettu suoraksi

Alkaa konstit loppua ja tuollasenaan veneellä ei voi ajaa kuin täysillä, muuten tärinä on niin julmaa.
Potkurin tasapainoitus pielessä? Joku lapa saanut osumaa?
Se jäi vielä mainitsematta että potkuri on uusi eli sekin on pois suljettu. Ja tärinä on sitä luokkaa että kolmilapaisen potkurin osuttua kiveen pari kesää sitten ja hukattua melkein kokonaan yhden lavan, oli tärinää vähemmän kuin nyt.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Perämoottorit / veneily

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Onko tuossa 488:ssa tasapainoakseli kuten GM V6 Mercuisereissa?

Aika hurjalta kuullostaa jos yhden lavan menetys ravisti vähemmän.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Perämoottorit / veneily

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

FinPat kirjoitti:Onko tuossa 488:ssa tasapainoakseli kuten GM V6 Mercuisereissa?

Aika hurjalta kuullostaa jos yhden lavan menetys ravisti vähemmän.
Ei ole tasapainoakseleita, ravistaa tosiaan rajusti.. piti ottaa ihan videota mutta en muistanut

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Perämoottorit / veneily

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Ilmestyikö tärinä heti sen kiveenajon jälkeen uudellakin potkurilla?

Empä paljoa noista tiedä joten kysellään tyhmiä :) Ekana tuli mieleen voisiko koneen kampiakseli olla ottanut osumaa siinä kiveen osumisessa? Käy kaikilla sylintereillä? Uuden potkurin pitäisi olla valmiiksi tasapainossa?
Suoraan vaan suoraa

qaz
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 17:56

Re: Perämoottorit / veneily

Viesti Kirjoittaja qaz »

Maallikon pohdintaa, voisko se osua ominaistaajuudelle mikäli uusi potkuri tarpeeks erinäköinen, moottorin tuennan jäykkyyskin voinee vaikuttaa tuohon.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Perämoottorit / veneily

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Koska ravistus tulee kuormituksen myötä niin olisiko mahdollista että uuden propellin kiinnitys on hieman väljä?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Perämoottorit / veneily

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Garmund kirjoitti:Ilmestyikö tärinä heti sen kiveenajon jälkeen uudellakin potkurilla?

Empä paljoa noista tiedä joten kysellään tyhmiä :) Ekana tuli mieleen voisiko koneen kampiakseli olla ottanut osumaa siinä kiveen osumisessa? Käy kaikilla sylintereillä? Uuden potkurin pitäisi olla valmiiksi tasapainossa?
Ei vaan ajettu pari kesää sen jälkeen ilman ongelmia. Tuota kaikkien sylintereiden käymistä ajattelin nyt viikonloppuna tutkia, en oikein vielä tiedä miten
Viimeksi muokannut alfa 156 v6, 21 Elo 2020, 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Perämoottorit / veneily

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

FinPat kirjoitti:Koska ravistus tulee kuormituksen myötä niin olisiko mahdollista että uuden propellin kiinnitys on hieman väljä?
Tiukataan mutterilla, ja boorikin on hyvin tiukka

Avatar
Jönez
Viestit: 68
Liittynyt: 11 Loka 2015, 19:40
Car(s): GTV
Paikkakunta: Helsinki

Re: Perämoottorit / veneily

Viesti Kirjoittaja Jönez »

Jos ilman vetoa kaikki toimii maalla hyvin, mutta kuormituksen alla ravistaa niin vaihtoehdot rajautuu melkein potkurikaseliin/potkuriin tai sitten koneeseen. Muuten vetolaite rajaa kyllä tuon kuormitus/ilman kuormitusta testin melkein pois.

Kaikilla pytyillä käymistä kuormituksen alla on kyllä suht vaikea tutkia ajon aikana, toki veneessä silti helpompaa kuin autossa.
Aina voi jollain konstilla ahtautua konetilaan ja koittaa löytää eroja pakosarjan lämpötilassa eri pyttyjen kohdalla, kaverin ajaessa venettä.
Koneen käynti voisi olla todennäköisin, koska jos potkuri tai potkuriakseli aiheuttaisi ravistuksen niin tuskin se poistusi kokonaan kierrosten noustesssa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Perämoottorit / veneily

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Veneistäkään tiedä sitä vähää, mitä muustakaan, niin voi esittää oikeasti hakuammuntana, että onhan veneen runko ja vetolaitteen kiinnitykset yms. ehjänä, ettei vääntö pääse sieltä ravistamaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Vastaa Viestiin