Sivu 93/107

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Elo 2020, 19:19
Kirjoittaja karila
Toi jälkimmäinen Vaunulan Stelvio on 2017 tullut Raision Vaunulaan esittelyautoksi. Siirsivät sen runsas vuosi sitten Tuusulaan, kun Raision liike lopetti. Raisiossa jo makasi ulkona ajamatta pitkät ajat ja ei ole pariin vuoteen varmaan ajeltu montaa metriä. Eli 3 vuotta ollu myynnissä
Vaunulassa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Elo 2020, 19:48
Kirjoittaja GTJu
Mitsubishillä menee heikosti eikä edes uusia malleja kehitetä toistaiseksi Eurooppaan...
https://tekniikanmaailma.fi/mitsubishi- ... maattisia/
Ois niitä turhempiakin merkkejä kuin mitsu. Pari Lanceria ollu ja huolimatta siitä, että toinen jätti tielle kahdesti (takapyörän laakeri petti 40 asteen pakkasessa ja samainen auto vähän myöhemmin hajotti motarilla virranjakajan ja nokka-akselin tai jotai semmosta), oli ne ihan perushuolettomia kulkupelejä. Lisäksi vähän on kiinnostanut Mitsu Lancer Ralliart -koirankoppi. Kun oikeaan Evoon ei ole pokkaa -tai rahaa. Onko joku semmosen omistanut/omistaa? Ralliartin siis.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Elo 2020, 20:01
Kirjoittaja Cotzy
karila kirjoitti:Toi jälkimmäinen Vaunulan Stelvio on 2017 tullut Raision Vaunulaan esittelyautoksi. Siirsivät sen runsas vuosi sitten Tuusulaan, kun Raision liike lopetti. Raisiossa jo makasi ulkona ajamatta pitkät ajat ja ei ole pariin vuoteen varmaan ajeltu montaa metriä. Eli 3 vuotta ollu myynnissä
Vaunulassa.
Tuota tummansinistä Raision Vaunulan esittelyautoa kokeilin talvella 2018-2019 pariin otteeseen, kun piti varmistaa Stelvion mahtuminen omaan talliin. Ja saada vaimon tunnelmat ratin takaa. Hieno väri ja uudenveroinen. Aikas perusvarusteet. Mutta kaupankäynti oli vähän innotonta. Joten kakkossijalle jäi.
Voisi olla aika kypsempi myynti-innokkuudelle.

Cotzy

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Elo 2020, 21:52
Kirjoittaja lerppu
^Niin vois luulla. Oon ollu snadisti päälle vuoden aikana 3x yhteydessä. Joka kerran vähemmän intoa myyjällä kaupantekoon. Eikä oo musta kiinni, osaan vaihtaa autoa! :drinking:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Elo 2020, 10:06
Kirjoittaja Tuomas K
^Luulisi tuollaisen rasittavan jo tasetta sen verran että myyntihalukkuuden pitäisi vuosien myötä kasvaa, mutta ilmeisesti firmalla menee niin hyvin että kaikkia asiakkaita vaan ei jaksa palvella :roll:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Elo 2020, 13:07
Kirjoittaja Gusse
Luulis myös, että ei tee hyvä tuolle autollekaan seisottaminen ja varsinkin jos osa ajasta on seisotettu pihalla.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Elo 2020, 13:29
Kirjoittaja TeroPee
lerppu kirjoitti:
Pitäkööt Bilar99 kolmepyttyisen PNV coupensa https://www.nettiauto.com/bmw/218/11497688 , en viitsi edes aloittaa heidän kanssaan keskustelua siitä miten vähän Suitsasta voi hyvittää...
Kyllä pitää kovasti haluta kaksiovista sedania ja bemaria jos kelpuuttaa tuollaisen kolmipyttyisenä. :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Elo 2020, 13:38
Kirjoittaja Cotzy
lerppu kirjoitti:^Niin vois luulla. Oon ollu snadisti päälle vuoden aikana 3x yhteydessä. Joka kerran vähemmän intoa myyjällä kaupantekoon. Eikä oo musta kiinni, osaan vaihtaa autoa! :drinking:
Vaikuttaa vähän siltä, että Vaunulan premiummyyntipolitiikkaan kuuluu jonkinlaisen syvemmän tunnesiteen muodostaminen kauppatavaraan.
No, kukin tavallaan. Mutta kyllä uudenkarheasta metallinhohtosinisestä Stelviosta pitäis eroon päästä, jos vähän haluaa kuunnella kiinnostuneita.

Cotzy

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Elo 2020, 14:56
Kirjoittaja Polforea
TeroPee kirjoitti:Kyllä pitää kovasti haluta kaksiovista sedania ja bemaria jos kelpuuttaa tuollaisen kolmipyttyisenä. :mrgreen:
Se on (monellakin tapaa) melkein puolet 440i:stä :silly:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 30 Elo 2020, 10:04
Kirjoittaja karila
Cotzy kirjoitti:
lerppu kirjoitti:^Niin vois luulla. Oon ollu snadisti päälle vuoden aikana 3x yhteydessä. Joka kerran vähemmän intoa myyjällä kaupantekoon. Eikä oo musta kiinni, osaan vaihtaa autoa! :drinking:
Vaikuttaa vähän siltä, että Vaunulan premiummyyntipolitiikkaan kuuluu jonkinlaisen syvemmän tunnesiteen muodostaminen kauppatavaraan.
No, kukin tavallaan. Mutta kyllä uudenkarheasta metallinhohtosinisestä Stelviosta pitäis eroon päästä, jos vähän haluaa kuunnella kiinnostuneita.

Cotzy
Juu, samaa mieltä. Siinä on jo 3 vuodessa raha maannut tuottamattomana. Kyllä autosta pitäisi muutamissa kuukausissa päästä eroon, alle vuodessa max. No, Vaunulan viime vuosien tulokset ei päätä huimaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Syys 2020, 00:35
Kirjoittaja Tuomas K
Käännyin sitruunalla risteyksestä pitkät päällä oikealle ja kiihdytin viiteen kymppiin, kun pitkät sammuivat itsekseen ja lyhyiden merkkivalo rupesi vilkkumaan :shock: Merkkivalo vilkkui jonkun sekunnin ja pitkätkin meni normaalisti päälle viiksestä nykäisemällä. Mitähän tuo sekoilee? Ohjekirja ei tunne toimintoa jossa valojen merkkivalo vilkkuisi. Aikaisemman kokemuksen perusteella testeri antaa tuossa autossa lajitelman sekalaisia väyläaiheisia virheilmoituksia koritietokoneelta, liekö tuo yhteydessä niihin. Ajovaloihin liittyviä virheitä se ei kyllä ole aiemmin ilmoittanut.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Syys 2020, 01:19
Kirjoittaja Typpi
Eiköhän siinä xsarassakin tuo valo-ongelma ratkea vaihtamalla vilkun/valojen viiksi.
Jos siinä on se vilkun päästä kierrettävä valokytkin niin melko varmasti se on kulunut sököksi.
Googleen vaan hakusanaks Xsara Indicator stalk ja muutamalla kympillä saat sen kotiin kannettuna. Virallinen fiksi on vaihtaa koko viiksipaketti, uutena 450e+ ja käytettynäkin 200e+ ja se käytetty kokee saman kohtalon jossain vaiheessa kuitenkin...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Syys 2020, 09:48
Kirjoittaja Tuomas K
^Jaha, täytyypä tutustua aiheeseen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Syys 2020, 10:13
Kirjoittaja Gusse
^ Täältä kanssa ääni tuolle valoviikselle. Varsinkin muhkuissa tuota vikaa on ollut vanhemmiten.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Syys 2020, 10:40
Kirjoittaja Typpi
Juu mun vanhassa C5 oli juuri tuon kaltanen ongelma. Katsastuspäivänä sattui onneksi satamaan vettä ja katsurina vanhempi herrasmies joka totesi että "Ranskalaisethan nyt ei vedestä niin välitä" :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 02 Syys 2020, 13:21
Kirjoittaja h_lauri
Ei ole murheita (vielä), mutta muuten fiksu vävykokelas harkitsee Volvo S40 2.4:n ostoa (vm 2005).

Sikäls ko joku ehtii ja viitsii, niin onkos nuo samanlaisia vikakasoja kuin kaikki Alfat?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 02 Syys 2020, 23:47
Kirjoittaja Dfin
h_lauri kirjoitti:Ei ole murheita (vielä), mutta muuten fiksu vävykokelas harkitsee Volvo S40 2.4:n ostoa (vm 2005).

Sikäls ko joku ehtii ja viitsii, niin onkos nuo samanlaisia vikakasoja kuin kaikki Alfat?
Alustan osat perus focus-laatua, 2.4 taas volvon vitoskone aikalailla viattomaksi hiottuna. Bensa maistuu, mutta muuten meno on huoletonta. Mulla oli just V50, jolla oli 400tkm takana, siinä alkoi tukivarret olemaan vaihtoa vailla. Muuten ihan jees käyttöpeli sellaiselle, joka ei liikaa jaksa miettiä autoilua.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 04 Syys 2020, 22:11
Kirjoittaja Tuomas K
Pohdin jo mistä löytäisin vähän pernaruttoa kirjekuoressa Alfamerille lähetettäväksi, kun ovat niin harvinaisen hyödyttömän korjausoppaan onnistuneet tekemään. Olevinaan kattaa Megane II:n koko malli-iän, mutta jos sen oppaan ohjeilla olisin lähtenyt jakopäätä kasaamaan, niin vituiksi olisi mennyt vahvasti.

No mutta, ei löytynyt järkevää ohjetta netistäkään. Ihan periaatteen tasolla hommassa ei ole mitään epäselvää, en vain ole oikein keksinyt miten se tapahtuu nostamatta moottoria pöydälle.

Vanhempaan moottoriversioon verrattuna ero on niinkin pieni, kuin että kampiakselin hammaspyörällä ei ole kiilaa, vaan se pyörii vapaasti. Että moottoria pääsee pyörittelemään ja jakohihnan kireyttä säätämään täytyy siis olla moniurahihnapyörä, keskipultti ja jakopään kotelo paikoillaan. Kotelossa on sitten erillinen luukku kiristimen säätämistä varten. Se luukku vaan on runkoaisaa vasten ja moniurahihnapyörä sen verran tiellä, että ainakaan näköyhteydestä ei tarvitse haaveilla. Epäilen kyllä, että pääseekö sinne minkään työkalujen kanssa väliin ylipäätään.

Jotenkin en usko, että tuollaiseen perusperheautoon uskallettaisi tehdä jakopäätä jonka vaihtaminen edellyttää moottorin nostamista pois paikoiltaan, eli joku konsti tuon tekemiseen lienee olemassa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 04 Syys 2020, 22:57
Kirjoittaja mutt
^Löysätään moottorin kiinnikkeitä, ja nostetaan tai lasketaan konetta?

Nimim. "Kolmesti 20V Lybran jakopään tehnyt"

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Syys 2020, 09:47
Kirjoittaja Tuomas K
^Yläkiinnikkeen irrottamalla sitä saa muutaman sentin alaspäin, mutta ei taida ihan riittää. Ehkä niin onnistuisi, että laittaisi alahihnapyörän ja pultin paikoilleen ilman koteloa ja kiristäisi sen keskipultin vain maltilla, sitten pyörittelisi, sitten pultti ja pyörä irti, kireyden säätö, pultti ja pyörä takaisin pienellä momentilla ja taas pyörittelyt ja taas pyörä ja pultti irti ja tarkistus, ja sitten kun on todettu kireys oikeaksi kotelo paikoilleen ja pyörä paikalleen ja pultti momenttiin. Tulee tuossa turhan tuntuista ruuvaamista, mutta tällä hetkellä pidän tuota vahvimpana vaihtoehtona. :roll:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Syys 2020, 22:51
Kirjoittaja frosted
Tuomas K kirjoitti:Vanhempaan moottoriversioon verrattuna ero on niinkin pieni, kuin että kampiakselin hammaspyörällä ei ole kiilaa, vaan se pyörii vapaasti. Että moottoria pääsee pyörittelemään ja jakohihnan kireyttä säätämään täytyy siis olla moniurahihnapyörä, keskipultti ja jakopään kotelo paikoillaan.
Mikä Megane II, bensa vai diesel.. Ainakin K4M-sarjan koneissa kiristin säädetään ennenkuin keskipultti ja kotelo on paikoillaan (konetta joutunee nostamaan hieman muutenkin). Omassa silti käytössä peili, räätälöity kuusiokolo, kireällä olevat hermot jne. Renaultfoorumilta löytyy ohjeet useimpiin malleihin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 06 Syys 2020, 00:20
Kirjoittaja Tuomas K
Megane II K4M kyseessä, jos kohta noita K4M-koneita on sen tuhannen eri versiota.

Kiristimen säätöön liittyy olennaisena osana muutama kierros koneen pyörittämistä, joka ei onnistu kiristämättä sitä keskipulttia. Kyllä tuon jotenkin saanee sovellettua, mutta ennen soveltamista olisi kiva lukaista se ohje joka kertoo miten se on oikeasti suunniteltu toteutettavaksi. Kieltämättä koko autoa kyllä leimaa se, ettei sitä ole suunniteltu huollettavaksi...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 06 Syys 2020, 21:34
Kirjoittaja frosted
En äkkiseltään löytänyt Megane II videoita, Clio:a olisi vaikka kuinka paljon. No siinä minkä näin oli samanlainen kuin muissa K4M:ssa eli suojakotelo tulee kiinni vasta kiristimen säädön ja ajoituksen tarkistamisen jälkeen. Omaan K4M:nvaihtanut 3 kertaan, yhdellä vaati hienosäätöä tarkistuksen jälkeen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Syys 2020, 12:26
Kirjoittaja Tuomas K
^Onko sulla kampiakselin pyörällä kiila?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Syys 2020, 14:12
Kirjoittaja Björn Contio

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Syys 2020, 14:44
Kirjoittaja FinPat
Uudempien BMW:n ongelma, niihin on lisätty keinotekoinen, pakoputken paukutus brat-brat pakoääni Sport Modessa. Kollegan 430i oli Sportissa niin teinitunen kuuloinen että ei kestänyt vaan piti laittaa Comfortille.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Syys 2020, 15:08
Kirjoittaja lerppu
^Ulkopuoleltakinko? Siis ihan pakoputkesta ääni, eikä vain kabiiniin kaiuttimien kautta? Itsellä edellisessä F34:ssä oli ruksattuna BMW active sound design - melkoisen epämieluisa kilkotin, päristelen mieluummin itse huulilla moottoriääniä kuin kuuntelen mokomaa. Nyttemmin näin onkin. :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Syys 2020, 15:11
Kirjoittaja FinPat
lerppu kirjoitti:^Ulkopuoleltakinko? Siis ihan pakoputkesta ääni, eikä vain kabiiniin kaiuttimien kautta? Itsellä edellisessä F34:ssä oli ruksattuna BMW active sound design - melkoisen epämieluisa kilkotin, päristelen mieluummin itse huulilla moottoriääniä kuin kuuntelen mokomaa. Nyttemmin näin onkin. :mrgreen:
Joo, nimenomaan ulkopuolelta. Siis pakoputkesta. Bam-bam-braat--bam.

Ihan kuin jokin JDM Supra / SkyLine jossa on sadevesiviemärin kokoinen putki ja paljon "sponsoritarroja" kyljessä.

Ne kabiiniäänet saa pois päältä ODB:n kautta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Syys 2020, 15:44
Kirjoittaja lerppu
^No huh. B48 pakorööri on erilainen kuin N20, mutta tuollaista featurea ei paariamalliin sentään ole eksynyt. Mutta kun valitusten äärellä ollaan, niin käynnistysääni B48 on kiusallisen "möreä", pärisee kuin vanhan Kadettin katkennut putki. Poissa on N20 silkinpehmeys, tosin myös N20 venttiilinaputus on kadonnut, joten ei kaikki pahaa. Ja ketju pysyy suht mukavasti alkuperäisessä pituudessa.

Onneksi ei ole itsellä reaalitaloudessa liikkumavaraa kohdata x30i parilitraisen bensaturbon Tokyo by night -audiomaailmaa omassa käytössä. Kieltämättä jännän äärelle ovat menneet baijerilaiset.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Syys 2020, 17:51
Kirjoittaja Alfissimo
Nauroin aikanaan aiheesta kuullessani, että mikä on pielessä, kun pakoputken sisään pitää laittaa kaiutin.

Googleen ”BMW exhaust speaker” ja samaa sontaa on myös VAG-leirissä :lol:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Syys 2020, 18:21
Kirjoittaja mattijus
Tuo kaiutinhan on ilmiselvä tuning kohde. Odotan innolla sitä hetkeä, kun joku haxoroi tuohon crazy frog / trabant / muu, mikä? äänet.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Syys 2020, 19:47
Kirjoittaja FinPat
mattijus kirjoitti:Tuo kaiutinhan on ilmiselvä tuning kohde. Odotan innolla sitä hetkeä, kun joku haxoroi tuohon crazy frog / trabant / muu, mikä? äänet.
Kuvittelen että näiden B48 koneisten putken päästä tuleva backfire - snack-crackle-pop sound track on tehty jotenkin ruiskuttamalla liikaa bensiiniä väärän aikaan väärän paikkaan.

Mutta tosi tunerillehan löytyy tällainen purkki:
https://thor-tuning.com/#renew

äänivalikoimasta löytyy myös Jinge Bells...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Syys 2020, 20:30
Kirjoittaja JanV
No se on just toi. Syöttöä jatketaan ja sytkää myöhästetään hetken varsinaisen palotapahtuman jälkeen, jolloin jälkisytytys tapahtuu putkessa. Tän ideahan on ollu alunperin pitää turbo pyörimässä kaasun nostossa (esim ralliautoissa jo 80 luvulla). Valmistajat alko tekemään tota ainakin top end malleihin (Bemarissa ainakin B48 ja B58) ja teiniscenehän tunnetusti kopioi kaiken halvan ja nyt jokainen 1.1l ford fiestakin paukkuu joten ominaisuuden cool status on jälleen raiskattu. Lievästi toteutettuna tosta ei oo varsinaisesti suurta haittaa mut sit ku decelissä kesto ja ääni maksimoidaan niin sitten korkkaa katit, o2 anturit ja jossain kohtaa turbo ja männätkin alkaa tykkää huonoa paineaaltojen sekä pakolämpöjen takia. Varsinkin heikomman pään koneissa.
Tosin onhan QV:ssakin vastaava toteutus. Tosin vähän maltillisemmalla burblella ku mitä jossain bemuissa on jo vakiona.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Syys 2020, 20:43
Kirjoittaja Garmund
Focus rs oli vähän aika hupaisaa kuultavaa: 30 alueella kiihdytti aina hieman ennen kuin joutui taas jarruttamaan seuraavaan (ärsyttävän isoon) hidasteeseen ja kauhea pauke aina kaasulta höllätessä :D Eikä edes kuulostanut siltä että olisi reippaasti kiihdyttänyt saati mitenkään älyttömän korkeita kierroksia käyttänyt.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Syys 2020, 22:01
Kirjoittaja TeroPee
Taisi mennä kiellettyjen listalle tuo polttoaineen ruiskutus pakoputkeen ellen ihan väärin muista.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Syys 2020, 22:12
Kirjoittaja jkk
Alfissimo kirjoitti:Nauroin aikanaan aiheesta kuullessani, että mikä on pielessä, kun pakoputken sisään pitää laittaa kaiutin.

Googleen ”BMW exhaust speaker” ja samaa sontaa on myös VAG-leirissä :lol:
Täältä löytyy ”sound actuator” mikälie vaginasta. Ihan hirvee pörinä, mutta onneks sen saa aktivoitua pois.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Syys 2020, 22:16
Kirjoittaja Polforea
Kyllä ennen oli tääkin paremmin. Mullakin on penarin pakoputkessa sound actuator, mutta se on sentään läppä joka ohittaa änkkäriä ja äänet on aitoja.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 08 Syys 2020, 00:07
Kirjoittaja mutt
Aitoja ne on nämäkin äänet.
https://www.youtube.com/watch?v=ieJUP9O ... e=youtu.be
Ja ihan samaa sarjaa noiden tehtaalaisten ääniviritysten kanssa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 08 Syys 2020, 13:35
Kirjoittaja h_lauri
Dfin kirjoitti:
h_lauri kirjoitti:Ei ole murheita (vielä), mutta muuten fiksu vävykokelas harkitsee Volvo S40 2.4:n ostoa (vm 2005).

Sikäls ko joku ehtii ja viitsii, niin onkos nuo samanlaisia vikakasoja kuin kaikki Alfat?
Alustan osat perus focus-laatua, 2.4 taas volvon vitoskone aikalailla viattomaksi hiottuna. Bensa maistuu, mutta muuten meno on huoletonta. Mulla oli just V50, jolla oli 400tkm takana, siinä alkoi tukivarret olemaan vaihtoa vailla. Muuten ihan jees käyttöpeli sellaiselle, joka ei liikaa jaksa miettiä autoilua.
Kiitosta! Saa nähdä, millainen tuo on. 189 tkm lasissa, tuntui olevan ryhdissä eikä lenkillä kuulunut mtn. Automaattikin vaihtoi nikottelematta, mikä laatikko lienee.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 08 Syys 2020, 20:13
Kirjoittaja dnapekko
Dfin kirjoitti:
h_lauri kirjoitti:Ei ole murheita (vielä), mutta muuten fiksu vävykokelas harkitsee Volvo S40 2.4:n ostoa (vm 2005).

Sikäls ko joku ehtii ja viitsii, niin onkos nuo samanlaisia vikakasoja kuin kaikki Alfat?
Alustan osat perus focus-laatua, 2.4 taas volvon vitoskone aikalailla viattomaksi hiottuna. Bensa maistuu, mutta muuten meno on huoletonta. Mulla oli just V50, jolla oli 400tkm takana, siinä alkoi tukivarret olemaan vaihtoa vailla. Muuten ihan jees käyttöpeli sellaiselle, joka ei liikaa jaksa miettiä autoilua.
Juurikin näin, olen parilla työkaverin omistamalla ajanut, tosin ei 2,4-koneella, ja niiden jälkeen 156 ja Brerakin tuntuivat Autolta isolla A:lla.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Syys 2020, 23:57
Kirjoittaja Dam
Ehkei niinkään murheita, kenties Giulietta opetti vain kermaperseeksi... Giuliettasta piti vähän pitkin hampain luopua kun siihen tuli jo sen verran ikää ja (suht huolettomia) kilometrejä ja kun ajoitus meni totaalisen perseelleen niin uutta ei enää saanut kun maahantuonti lopetettiin kiitos WLTP ja loput varastossa olleet oli jo myyty. 2019 toukokuusta asti ajanut sitten Ford Focus 2019 2.0 dieselillä mikä valikoitui hyvän ajettavuuden takia ja kun nyky BMW:t ei oikein enää kiinnosta ja periaatteesta en aja omalle parkkipaikalle mersulla. Olisin varmasti pohtinut asiaa useamman kerran jos olisin tiennyt missä tilanteessa tuon Focuksen kanssa nyt joutuu elämään. Ei ole tielle jättänyt kertaakaan mutta useammin käynyt huollossa kuin Alfoilla yhteensä ja en muista että olisin omistanut edes mitään paalivalmista pommia missä olisi samaa määrää ongelmia. Ei tosin kaikki ongelmat liity itse autoon vaan Ford Finland ja myyjäliike jälkimarkkinointeineen on osana sopassa.

Autossa on ihan kivat varusteet verrattuna Giuliettaan mutta; automaattilaatikko vaihtoi aikaisemmin niinkin pehmeästi että usein luulin että joku ajoi perään. Parani ohjelmistopäivityksellä mutta nyt on taas jotain muuttunut ja paiskoo vaihteita. Lisälämppäri lopetti toimintansa kun akun varaus oli liian alhainen, akku vaihtoon. Tietyissä tapauksissa autossa ei ollut jarrutehostinta käytössä ollenkaan mikä on hyvä huomata kun pitää alamäessä pysähtyä liikennevaloihin, se sentään korjaantui osittain päivityksellä mutta tulee toisinaan vielä huomattua tietyissä tilanteissa ja onneksi ei niin pahana. Radio vaimenee vasemmalta puolelta jos kuuntelee hieman kovemmin, vahvistin vaihtoon -> jotain menee päivityksessä pieleen ja radiosta kuuluu vain desimaalin jälkeen parittomat. nn.10, nn.30, ei nn.20. Seuraavan käynnin jälkeen tilanne se ettei ole mitään kanavaa. Navi tilttailee, auto vaihtaa kieltä englanniksi mikä ehkä kielii siitä että akku on taas vaihtokunnossa. Huollon vastaanotossa kysytään ihmetellen ettenkö muka voi ladata auton akkua mutta en viitsi maksaa tolppapaikasta panttia sen takia että lataisin uuden auton akkua. Ajoa tulee välillä 40 min päivässä, välillä 12 tuntia joten kyllä siinä pitäisi akun latautua jo auton toimesta.

Jos joku on takapenkillä turvavöissä ja jää pois ja jatkan matkaa niin turvavyömuistutin alkaa huutamaan takapenkin vöistä. Auto pitää siis pysäköidä ja lukita ovet ja sen jälkeen voi jatkaa matkaa ilman muistuttimen huutoa. Huollossa kun kysyin saisiko siihen jonkun päivityksen niin vastaus oli vähän outo "ei siihen mitään saa" kuin olisin kysynyt saako tuon auton transformeriksi jostain napista. Autossa on ajotilavalitsin, normi, eco ja sport. Normin ja econ ero on, ei mitään. Molemmilla kierrokset on niin alhaiset kuin vain suinkin voi. Sportilla taas kierroksia pidetään korkeammalla mutta maantiellä ei voi käsin vaihtaa isompaa vaihdetta vaan huudatetaan sitten konetta. Jos risteyksestä lähtee maantielle ja napauttaa vakkarin takaisin päälle niin se jättää sitten sen vaihteen päälle itse millä se vakkari on napautettu. Eli se on ihan OK että 80 km/h ja 4000 rpm. Huollossa sanotaan että se on ihan ok, se on sporttiasennossa (IMO ihan sama jos siinä vaihtuisi mittaristossa max nopeus 600 km/h) ja sitä pitäisi käsin vaihtaa halutessaan isommalle jos haluaa vaikka on automaattipuolella.

Noiden ominaisuuksien kanssa pystyy elämään mutta suurin ongelma on autossa se ettei se lämpene. Ei talvella eikä kunnolla eikä näilläkään keleillä. Jos talvella ajaa -20C°:ssa kolme tuntia 80 km/h maantietä niin viimeisen vartin aikana voi avata untuvatakin vetoketjun. Ja sen alla on vielä visusti fleece päällä ja sen alla pari paitaa eli käytännössä pakko ajaa michelinukkona. Giuliettassa voi ajaa collegepaitasillaan kun ulkona on -30C° mutta se olikin bensa-auto. Huollossa siitä on vähän ilmeisesti pähkäilty mitä voidaan tehdä ja ilmeisesti kun toisella vastaavalla autolla tehty sama huomio niin se onkin sitten kaiketi ihan ok, ominaisuus. Fordia asia kiinnosti alkuun kun kysyin aspasta mutta kiinnostus lopahti heti sen jälkeen kun pyysivät rekisterinumeroa, he ei voi auttaa. Huolto sanoi että Fordin kanta on se että termostaatin voi vaihtaa mutta siitä ei ole mitään apua. Pakkasella tuli jo mieleen että ostampas purkin uretaania ja teen siitä viimasuojan mutta vähän epäilytti miten auto sitten kesällä toimii. Nyt siinä on ollut maskissa teipit reilun kuukauden ja ei se lämpene normilämpöön alle 20C°. +20C° onkin se normaali hetki alkaa virittämään viimasuojaa. Joten ei se uretaani nyt niin huonolta vaihtoehdolta kuulosta ollenkaan. Firman huoltoleasing auto josta ei ihan noin vain pääse tietenkään eroon tai rahalla siitäkin selviää. Auton toiminnan takia tosin olen joutunut välttämään ajamista pahimpien pakkasten takia -> joutunut lykkäämään asiakastapaamisia sen perusteella mitä vaikka Kainuussa on pakkasta. Lähemmäs sentään uskaltanut ajaa mutta takuuvarma sairasloma sen jälkeen ja kotona lorvailua kuumeessa. Tässä vaiheessa se olisi tullut jo halvemmaksi polttaa koko auto kunhan ensin vain soittaa palokunnan sammutusharjoituksiin. Autolle on nyt taas varattu aika huoltoon kahdeksi päiväksi missä sille tehdään erinäisiä asioita ja tutkimuksia eli se voi tulla kuntoonkin ihan hyvin. Töissä sovittu että jos se ei tule nyt kuntoon, saa jäädä sinne siksi aikaa kunnes on kunnossa. Toimistolle voisinkin kait mennä fillarilla sen 22-23 km suuntaansa mutta asiakkaiden luo en senkään takia että työkaluja auto täynnä ja osa on kaukana. Tässä nyt muutaman päivän ajan katsellut jotain epäluotettavaa vanhaa paskaa italoa millä voi huoletta ajaa alle +15C° keleissäkin. GT näyttäisi olevan halpa ja sopivan epäkelvollinen.

Jos nähdään aiheelliseksi niin voin siirtää tämän märinän kyllä avautumisketjuunkin. Tai jos löytyy ketju mustille mietteille?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2020, 12:14
Kirjoittaja 155156
Jyväskylän suuntaan matkalla ollut Bemari syttyi tuleen Keuruuntiellä
https://www.ksml.fi/paikalliset/3008447

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2020, 15:29
Kirjoittaja Manu
^Liekköhän taas 2.0 diesel ollut moottorina. Tuntuvat olevan lämpöisiä autoja :lol:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Syys 2020, 17:31
Kirjoittaja Björn Contio
Onko se niin, että alustan osia vaihdettaessa pitää aina vaihtaa kummalekkin puolelle, esim. tukivarsi.
Autoni on tosi hienovarainen rakkine ja kauhia hanu. :-D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Syys 2020, 20:41
Kirjoittaja Polforea
Joo ja ei.

Tukivarsia on ihan tyypillistä vaihtaa yksittäin, mutta kun kyseessä on mitä ilmeisimmin E90 penari, niin pääset siitä sellaiseen kivaan kierteeseen että todennäköisesti vuoden sisään huomaat kuitenkin uusineesi eteen molemmin puolin alatukivarret ja reaktiotangot ja toteat, että olisi ollut helpompaa vaihtaa ne kerralla. Sillä poikkeuksella, että jos auto on xDrive niin ainakin jompiinkumpiin vaihtuu vain nivelet, ei koko varsi/tanko.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Syys 2020, 17:37
Kirjoittaja Björn Contio
Polforea kirjoitti:Joo ja ei.

Tukivarsia on ihan tyypillistä vaihtaa yksittäin, mutta kun kyseessä on mitä ilmeisimmin E90 penari, niin pääset siitä sellaiseen kivaan kierteeseen että todennäköisesti vuoden sisään huomaat kuitenkin uusineesi eteen molemmin puolin alatukivarret ja reaktiotangot ja toteat, että olisi ollut helpompaa vaihtaa ne kerralla.
Kyseessä on juurikin reaktiotanko (kullutkaan tuollaisesta). Onko tuo kauhian iso remontti vaihtaa, toki vaatii suuntauksen, mutta ihan pelkkä vaihtotyö.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Syys 2020, 20:36
Kirjoittaja Polforea
Ei se kummoinen homma ole. Koko setin kiroilee uusiksi yhdessä illassa, olisko joku 2-3h homma koko keulan operointi. Ykkösavossa mulla oli yksi pallonivel niin paikoilleen hapettunut että se piti kaivaa väkivallalla irti, mutta se lie aika harvinaista.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Syys 2020, 19:45
Kirjoittaja Manu
https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautova ... siivousta/
Ei tää nyt välttämättä murhe ole mutta laitetaan kuitenkin.
Huhujen mukaan Volkkari (tai Porsche) ostaisi sähköauto Rimacista isomman siivun ja samalla myytäisiin Bugatti, Lamborghini, Bentley ja jopa Seat pois???
Toki noi on huhuja mutta melkoinen muutos olisi kyllä, Seat voitaisiin myydä vaikka Bemarille niin kiinostaisi Seattikin vielä tuplasti enemmän!

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Syys 2020, 09:29
Kirjoittaja willez
Dam kirjoitti:Ehkei niinkään murheita, kenties Giulietta opetti vain kermaperseeksi... Giuliettasta piti vähän pitkin hampain luopua kun siihen tuli jo sen verran ikää ja (suht huolettomia) kilometrejä ja kun ajoitus meni totaalisen perseelleen niin uutta ei enää saanut kun maahantuonti lopetettiin kiitos WLTP ja loput varastossa olleet oli jo myyty. 2019 toukokuusta asti ajanut sitten Ford Focus 2019 2.0 dieselillä mikä valikoitui hyvän ajettavuuden takia ja kun nyky BMW:t ei oikein enää kiinnosta ja periaatteesta en aja omalle parkkipaikalle mersulla. Olisin varmasti pohtinut asiaa useamman kerran jos olisin tiennyt missä tilanteessa tuon Focuksen kanssa nyt joutuu elämään. Ei ole tielle jättänyt kertaakaan mutta useammin käynyt huollossa kuin Alfoilla yhteensä ja en muista että olisin omistanut edes mitään paalivalmista pommia missä olisi samaa määrää ongelmia. Ei tosin kaikki ongelmat liity itse autoon vaan Ford Finland ja myyjäliike jälkimarkkinointeineen on osana sopassa.

Autossa on ihan kivat varusteet verrattuna Giuliettaan mutta; automaattilaatikko vaihtoi aikaisemmin niinkin pehmeästi että usein luulin että joku ajoi perään. Parani ohjelmistopäivityksellä mutta nyt on taas jotain muuttunut ja paiskoo vaihteita. Lisälämppäri lopetti toimintansa kun akun varaus oli liian alhainen, akku vaihtoon. Tietyissä tapauksissa autossa ei ollut jarrutehostinta käytössä ollenkaan mikä on hyvä huomata kun pitää alamäessä pysähtyä liikennevaloihin, se sentään korjaantui osittain päivityksellä mutta tulee toisinaan vielä huomattua tietyissä tilanteissa ja onneksi ei niin pahana. Radio vaimenee vasemmalta puolelta jos kuuntelee hieman kovemmin, vahvistin vaihtoon -> jotain menee päivityksessä pieleen ja radiosta kuuluu vain desimaalin jälkeen parittomat. nn.10, nn.30, ei nn.20. Seuraavan käynnin jälkeen tilanne se ettei ole mitään kanavaa. Navi tilttailee, auto vaihtaa kieltä englanniksi mikä ehkä kielii siitä että akku on taas vaihtokunnossa. Huollon vastaanotossa kysytään ihmetellen ettenkö muka voi ladata auton akkua mutta en viitsi maksaa tolppapaikasta panttia sen takia että lataisin uuden auton akkua. Ajoa tulee välillä 40 min päivässä, välillä 12 tuntia joten kyllä siinä pitäisi akun latautua jo auton toimesta.

Jos joku on takapenkillä turvavöissä ja jää pois ja jatkan matkaa niin turvavyömuistutin alkaa huutamaan takapenkin vöistä. Auto pitää siis pysäköidä ja lukita ovet ja sen jälkeen voi jatkaa matkaa ilman muistuttimen huutoa. Huollossa kun kysyin saisiko siihen jonkun päivityksen niin vastaus oli vähän outo "ei siihen mitään saa" kuin olisin kysynyt saako tuon auton transformeriksi jostain napista. Autossa on ajotilavalitsin, normi, eco ja sport. Normin ja econ ero on, ei mitään. Molemmilla kierrokset on niin alhaiset kuin vain suinkin voi. Sportilla taas kierroksia pidetään korkeammalla mutta maantiellä ei voi käsin vaihtaa isompaa vaihdetta vaan huudatetaan sitten konetta. Jos risteyksestä lähtee maantielle ja napauttaa vakkarin takaisin päälle niin se jättää sitten sen vaihteen päälle itse millä se vakkari on napautettu. Eli se on ihan OK että 80 km/h ja 4000 rpm. Huollossa sanotaan että se on ihan ok, se on sporttiasennossa (IMO ihan sama jos siinä vaihtuisi mittaristossa max nopeus 600 km/h) ja sitä pitäisi käsin vaihtaa halutessaan isommalle jos haluaa vaikka on automaattipuolella.

Noiden ominaisuuksien kanssa pystyy elämään mutta suurin ongelma on autossa se ettei se lämpene. Ei talvella eikä kunnolla eikä näilläkään keleillä. Jos talvella ajaa -20C°:ssa kolme tuntia 80 km/h maantietä niin viimeisen vartin aikana voi avata untuvatakin vetoketjun. Ja sen alla on vielä visusti fleece päällä ja sen alla pari paitaa eli käytännössä pakko ajaa michelinukkona. Giuliettassa voi ajaa collegepaitasillaan kun ulkona on -30C° mutta se olikin bensa-auto. Huollossa siitä on vähän ilmeisesti pähkäilty mitä voidaan tehdä ja ilmeisesti kun toisella vastaavalla autolla tehty sama huomio niin se onkin sitten kaiketi ihan ok, ominaisuus. Fordia asia kiinnosti alkuun kun kysyin aspasta mutta kiinnostus lopahti heti sen jälkeen kun pyysivät rekisterinumeroa, he ei voi auttaa. Huolto sanoi että Fordin kanta on se että termostaatin voi vaihtaa mutta siitä ei ole mitään apua. Pakkasella tuli jo mieleen että ostampas purkin uretaania ja teen siitä viimasuojan mutta vähän epäilytti miten auto sitten kesällä toimii. Nyt siinä on ollut maskissa teipit reilun kuukauden ja ei se lämpene normilämpöön alle 20C°. +20C° onkin se normaali hetki alkaa virittämään viimasuojaa. Joten ei se uretaani nyt niin huonolta vaihtoehdolta kuulosta ollenkaan. Firman huoltoleasing auto josta ei ihan noin vain pääse tietenkään eroon tai rahalla siitäkin selviää. Auton toiminnan takia tosin olen joutunut välttämään ajamista pahimpien pakkasten takia -> joutunut lykkäämään asiakastapaamisia sen perusteella mitä vaikka Kainuussa on pakkasta. Lähemmäs sentään uskaltanut ajaa mutta takuuvarma sairasloma sen jälkeen ja kotona lorvailua kuumeessa. Tässä vaiheessa se olisi tullut jo halvemmaksi polttaa koko auto kunhan ensin vain soittaa palokunnan sammutusharjoituksiin. Autolle on nyt taas varattu aika huoltoon kahdeksi päiväksi missä sille tehdään erinäisiä asioita ja tutkimuksia eli se voi tulla kuntoonkin ihan hyvin. Töissä sovittu että jos se ei tule nyt kuntoon, saa jäädä sinne siksi aikaa kunnes on kunnossa. Toimistolle voisinkin kait mennä fillarilla sen 22-23 km suuntaansa mutta asiakkaiden luo en senkään takia että työkaluja auto täynnä ja osa on kaukana. Tässä nyt muutaman päivän ajan katsellut jotain epäluotettavaa vanhaa paskaa italoa millä voi huoletta ajaa alle +15C° keleissäkin. GT näyttäisi olevan halpa ja sopivan epäkelvollinen.

Jos nähdään aiheelliseksi niin voin siirtää tämän märinän kyllä avautumisketjuunkin. Tai jos löytyy ketju mustille mietteille?
Murheellinen taival fordin puikoissa... Nuo nykydieselit ei tunnu lämpiävän edes plussakeleillä. Tietysti, lämpö vaatii energiaa = polttoainetta. Jos auton luvataan kulkevan sata kilometriä 3-4 litralla polttoöljyä, ei siinä hirveästi lämpöä synny.

Monessa dieselissä talviaikaan webasto jauhaa koko ajon ajan, jotta lämpö pysyisi edes lähellä 90c. Tähän vielä viimasuojilla koko keula tukkoon niin pärjäilee jotenkuten.

GTA oli ehkä lämpimin talviauto koskaan. 12l ysikasia virtaa koneen läpi sadalla, johan syntyy lämpöä :-D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Syys 2020, 20:21
Kirjoittaja mutt
24-vuotias vaparidiesel-pickup on lämmin. Lämpöä riittää, kun tislausjätettä poltetaan se reilut 10l/100km ajotavasta riippumatta. Toki pienehkö kabiinikin vielä auttaa, mutta nopeasti se nokileka lämpiää.

Kyllä ennen oli paremmin. :lying: