Sivu 89/107

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Helmi 2020, 09:24
Kirjoittaja Gasket
Rinkelilasein maailmaa seuraava tuttuni välitteli minulle tietoa, että olisi nyt kuulemma hyvä farkku-A6 kaupan. 240 tkm ajettu ja on tehty koneremontti, männät, ahdin, jakoketju, öljypumppu, jne. Kuulemma yli 7000 eurolla kuitteja ja vain joku viisi ja puoli oli autosta pyynti.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Helmi 2020, 12:11
Kirjoittaja FinPat
Kun marketin parkkipaikan läpi kävelin niin huomasin että Alfa ei ole yksi ulosampuvien lampun pesureiden kanssa vaan lätkien reikiä näkyi ainakin parin VAGina-konsernin tuotteen etupuskurissa.

Re: Punto 60 ja moottorin vikavalo + heikko veto

Lähetetty: 18 Helmi 2020, 11:20
Kirjoittaja 155156
155156 kirjoitti:Fiat Punto 60 (vm. 2001) / Viime perjantaina kesken ajon moottorin keltainen merkkivalo mittaristossa syttyi ja auton normaalisti hurjat tehot hävisivät lähes täysin. Moottori kuitenkin pysyi käynnissä ja vauhtia sai tasaisella maksimissaan 80 km/h ja ylämäessä 60 km/h. Auto käy kuin kolmella sylinterillä, mutta ottaa paikalla ollessaan ihan hyvin kierroksia. Lyhyellä vilkaisulla ulkona lumisateessa konepellin alla kaikki näytti normaalilta.

Vika iski kesken ajon täysin "laakista" ja mitään edeltäviä ongelmia ei ollut. Puntolle tehty iso huolto (jakohihna, tulpat, öljyt jne.) viime kesänä ja sen jälkeen ajettu noin 2000 km. Kaiken kaikkiaan kilometrejä 110 tkm. Onko hyviä arvauksia, että mikä vika Punton 1.2 8V bensamoottoriin iski?
No ECU sieltä on mennyt, kuten moni arvelikin. Ensimmäinen vika 19 vuotta vanhassa Punto 60:ssä. Ajettu tosin vain 110 tkm.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Helmi 2020, 00:59
Kirjoittaja Tuomas K
Onko D2S-polttimoa mahdollista saada asennettua vinoon?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Helmi 2020, 09:05
Kirjoittaja sgeust
Tuomas K kirjoitti:Onko D2S-polttimoa mahdollista saada asennettua vinoon?
Periatteessa ei.
On vaan yksi tapa jolla se kiinnittyy umpioon, muuten se ei istu ollenkaan. Toki väkivallalla sen saa varmasti asennettua vinosti.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Helmi 2020, 10:57
Kirjoittaja Tuomas K
^Nyt oli tainnut olla asentajalla astetta enemmän yritystä, kun polttimo näkyy olevan ihan väärässä asennossa :mrgreen:

Lampun reiässä kun on alareunassa kolo sille polttimon päästä lähtevälle johtimelle, niin se johdin ei ole siellä päinkään, vaan se on ehkä 45 asteen kulmassa yläviistoon :roll:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Helmi 2020, 14:55
Kirjoittaja JiiTeeÄssä
Me yritetään töissä tehdä idioottivarmoja tuotteita. Ollaan vaan havaittu että idiootit on joskus yllättävän fiksuja siinä idioottimaisuudessa, tuokaan D2S väärinasennus ei varmaan kovin viisaalla kävisi edes mielessä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 04 Maalis 2020, 00:27
Kirjoittaja Tuomas K
Oli pakko ottaa kuva aiheesta:

Kuva

Ammattilaisen kädenjälki.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 04 Maalis 2020, 15:42
Kirjoittaja Keltsi
Tuossa saa jo tuntea onnistumisen riemua :lol:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Maalis 2020, 16:03
Kirjoittaja Smiik
Appiukko osti Mersun Ruotsista ja ajotietokoneen ja navin kielenä oli tietysti ruotsi. Navin kielen vaihtaminen onnistui helposti ja sen sai jopa suomeksi. Ajotietokoneen näytön kieltä ei kuitenkaan saatu vaihdettua, mistään ei löydy sellaista vaihtoehtoa eikä oikein googlettamallakaan löytynyt tarkkoja ohjeita, mikä tuntuu vähän oudolta. Auto on 2015 E250 CDI W212. Löytyisikö täältä joltain kokemusta aiheesta?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Maalis 2020, 06:42
Kirjoittaja A Bart
Smiik kirjoitti:Appiukko osti Mersun Ruotsista ja ajotietokoneen ja navin kielenä oli tietysti ruotsi. Navin kielen vaihtaminen onnistui helposti ja sen sai jopa suomeksi. Ajotietokoneen näytön kieltä ei kuitenkaan saatu vaihdettua, mistään ei löydy sellaista vaihtoehtoa eikä oikein googlettamallakaan löytynyt tarkkoja ohjeita, mikä tuntuu vähän oudolta. Auto on 2015 E250 CDI W212. Löytyisikö täältä joltain kokemusta aiheesta?
Onkos tässä sama kuin kaverin vollessa oli, kun kysyin miksi se puhuu Saksaa.
Eli töpseli kiinni merkkiliikkeessä ja olisiko se nyt sitten ollut kielen päivitys parisataa => puhui edelleen Saksaa.

Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Maalis 2020, 10:11
Kirjoittaja Hämis
Uutena Suomeen myyty meisseli GLC puhuu engelsmannia, tai jotain muuta, mutta soomi ei onnistu edes huonosti.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Maalis 2020, 10:37
Kirjoittaja insinörtti
Ajotietokoneen käyttöliittymän kieli <> nalkulaattorin löpisemä kieli.

Volvossakin näkyy olleen samaa ongelmaa. Parhaimmillaan on ruåtsintuonnin nalkulaattori on saatu löpisemään suomeksi, mutta ajotietokoneesta/käyttöliittymästä ei suomea olekaan löytynyt. Ohjeena on tässä tapauksessa ollut lompakon lyöminen marmoritiskiin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Maalis 2020, 10:54
Kirjoittaja JanV
Ei kai mistään ulkomaille myydystä autoa Suomea löydykkään. Just vm 2019 audia ajoin ranskassa 2 vko ja ei siellä ollut suomea sen enempää kuin navissa ku käyttöliittymässäkään. Englannin sai toki

Ja Giuliaanhan ei saa suomea ees sillä lompakolla marmoriin :D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Maalis 2020, 11:03
Kirjoittaja FinPat
Koska en juo kahvia enkä Koskenkorvaa niin Suomen passini lienee jo riskirajoilla mutta tunnustetaan vielä sekin että käytän vimpaimia mielummin englannin kielisillä menuilla kuin suomeksi. :silent:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Maalis 2020, 15:22
Kirjoittaja Vittorio Jano
Alfassahan kuuluu kielenä olla italia.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Maalis 2020, 15:40
Kirjoittaja jyrkip
Mun kiertopalkinto Jaguarissa on Suomen kieli navissa ja näytössä. Myyty uutena Italiaan, sieltä viety Tsekkeihin ja itse ostin sen Hollannista. Samaten RHD britti varaosa-autosta löytyi Suomi. Liekö joku tehtaan insseistä suomalainen, miten muuten moisessa marginaalimerkissä ihan hyvää suomea valikoissa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Maalis 2020, 16:42
Kirjoittaja Hämis
FinPat kirjoitti:Koska en juo kahvia enkä Koskenkorvaa niin Suomen passini lienee jo riskirajoilla mutta tunnustetaan vielä sekin että käytän vimpaimia mielummin englannin kielisillä menuilla kuin suomeksi. :silent:
Kossusta niin väliä, siinä on vedellä kova litrahinta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 23 Maalis 2020, 15:00
Kirjoittaja Xehpuk
Vittorio Jano kirjoitti:Alfassahan kuuluu kielenä olla italia.
Vielä kun sais ne ilmoitukset yms. puhuttuna jollain viettelevällä italialaisella naisäänellä 8)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 23 Maalis 2020, 17:09
Kirjoittaja Carlo Coppa
OT: Minulla on italiaa puhuva flipperi.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 23 Maalis 2020, 22:43
Kirjoittaja peksu
JanV kirjoitti:Ei kai mistään ulkomaille myydystä autoa Suomea löydykkään. Just vm 2019 audia ajoin ranskassa 2 vko ja ei siellä ollut suomea sen enempää kuin navissa ku käyttöliittymässäkään. Englannin sai toki

Ja Giuliaanhan ei saa suomea ees sillä lompakolla marmoriin :D
Toin Saksasta BMW:n vm. 2015 viime keväänä ja kyllä sen ajotietokoneen valikoista löytyi suomen kieli. Oli myyjällekin yllättävä tieto.
Navia ei autossani olekaan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Maalis 2020, 08:36
Kirjoittaja Polforea
Yksinkertaisempaahan tuo on tunkea mukaan kaikki kielet mitkä on käännetty tarjolle, kun ei niistä haittaa ole eikä lokalisoinnista käytännössä oikein lisärahaakaan saisi. Nykyään ei meinaa löytyä tarpeeksi pieniä muistiyksiköitäkään että kieliä tarttisi sen takia rajoittaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Maalis 2020, 10:17
Kirjoittaja Rasvis
JanV kirjoitti:Ei kai mistään ulkomaille myydystä autoa Suomea löydykkään.
Belgiaan myydyn 2013 Amperan käyttöliittymän ja navin kielen pystyi vaihtamaan suomeksi suoraan valikosta. Tämä ei siis olekaan se normaali käytäntö? Noita kinnereitä on virallisia kanavia pitkin tuotu Suomeen ehkä muutama kymmenen, joten aika mariginaalisesta kamppeesta on kyse. Uustuontia on sitten tietty moninkertaiset määrät.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Maalis 2020, 10:42
Kirjoittaja Josef Matula
Smiik kirjoitti:Appiukko osti Mersun Ruotsista ja ajotietokoneen ja navin kielenä oli tietysti ruotsi. Navin kielen vaihtaminen onnistui helposti ja sen sai jopa suomeksi. Ajotietokoneen näytön kieltä ei kuitenkaan saatu vaihdettua, mistään ei löydy sellaista vaihtoehtoa eikä oikein googlettamallakaan löytynyt tarkkoja ohjeita, mikä tuntuu vähän oudolta. Auto on 2015 E250 CDI W212. Löytyisikö täältä joltain kokemusta aiheesta?
Todennäköisesti tässä on Becker Map Pilot navigointi. Tosiaan onnistuu navigointi suomeksi mutta ajotietokonetta ei saa suomelle W212 mallissa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Maalis 2020, 15:33
Kirjoittaja Gasket
Kai fiiukin on muuta merkkiä :roll: Tänään iltapäivästä päätti Freemontti alkaa työntämään repsikan puolelle ainoastaan täysin kuumaa ilmaa. Kuskin puoli toimii ok ja tottelee säätöä. Ensiapuna käänsin kojelaudan suulakkeet manuaalisesti kiinni. Tuntuisi ettei se työnnä tuulilasille eikä ehkä jakatilaankaan tuota kuumaa. Pitänee tutkia. Ei ehkä ole oikein kiva ominaisuus kun kelit tästä vielä lämpenee.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Maalis 2020, 19:24
Kirjoittaja Kivijärvi
Gasket: Fiatit on sentään tasalaatuisia! Meillä Fiat 500L vaihtui viime vuonna automaatti-ilmastoinnin seottua. Molemmin puolin kuuminta mahdollista tai viilennys ilmastointi täysillä. Että oli rasittava ja testerien mukaan "ehjä laite, ei vikakoodeja". On muuten aika kuuma keväällä tai kesällä. Että onnea vian etsintään, sormet ristiin ja loput näpyttämään Nettiautoa!

PS. Saahan laitteen off eli kiinni, mutta yllättävän usein ikkunat juuttuu tai joku muu syy vaatii ilmanvaihtoa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Maalis 2020, 22:32
Kirjoittaja Smiik
Josef Matula kirjoitti:
Smiik kirjoitti:Appiukko osti Mersun Ruotsista ja ajotietokoneen ja navin kielenä oli tietysti ruotsi. Navin kielen vaihtaminen onnistui helposti ja sen sai jopa suomeksi. Ajotietokoneen näytön kieltä ei kuitenkaan saatu vaihdettua, mistään ei löydy sellaista vaihtoehtoa eikä oikein googlettamallakaan löytynyt tarkkoja ohjeita, mikä tuntuu vähän oudolta. Auto on 2015 E250 CDI W212. Löytyisikö täältä joltain kokemusta aiheesta?
Todennäköisesti tässä on Becker Map Pilot navigointi. Tosiaan onnistuu navigointi suomeksi mutta ajotietokonetta ei saa suomelle W212 mallissa.
Jos ajotietokoneen saisi edes englanniksi niin siitäkin olisi iloa. Mahtaako tämä olla jotenkin mahdollista?

Kiitos kaikille muillekin vinkeistä. Appiukko oli siis käynyt Veholla myös ja kysynyt asiasta ohimennen. Vastaus oli ollut jotain epämääräistä mutinaa. Jotenkin kuvittelisi jälleenmyyjällä olevan jonkinlainen idea asiasta tai edes vähän kiinnostusta selvittää asiaa pitkäaikaiselle asiakkaalle, mutta ilmeisesti ei. :drinking:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Maalis 2020, 22:42
Kirjoittaja nipaka
Gasket kirjoitti:Freemontti
On Dodge Journey varustettuna Fiatin dieselillä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Maalis 2020, 23:34
Kirjoittaja Tuomas K
Smiik kirjoitti:Appiukko oli siis käynyt Veholla myös ja kysynyt asiasta ohimennen. Vastaus oli ollut jotain epämääräistä mutinaa. Jotenkin kuvittelisi jälleenmyyjällä olevan jonkinlainen idea asiasta tai edes vähän kiinnostusta selvittää asiaa pitkäaikaiselle asiakkaalle, mutta ilmeisesti ei. :drinking:
Tuollainen työ tuskin on niin säännöllistä, että vastaanotossa voisi odottaa olevan mitään tietoa siitä, mitä se vaatii. Selvittäminenkin vaatii työaikaa, josta korvauksen saaminen on hyvin epävarmaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 06:58
Kirjoittaja Vittorio Jano
Eilen oli joku naapuruston Volvojen keräilypäivä.

Kuva

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 08:38
Kirjoittaja mutt
^Itse hinausauto ei vielä tuossa vaiheessa ollut kuitenkaan hinauksessa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 09:14
Kirjoittaja Gasket
Kivijärvi kirjoitti:Gasket: Fiatit on sentään tasalaatuisia! Meillä Fiat 500L vaihtui viime vuonna automaatti-ilmastoinnin seottua. Molemmin puolin kuuminta mahdollista tai viilennys ilmastointi täysillä. Että oli rasittava ja testerien mukaan "ehjä laite, ei vikakoodeja". On muuten aika kuuma keväällä tai kesällä. Että onnea vian etsintään, sormet ristiin ja loput näpyttämään Nettiautoa!

PS. Saahan laitteen off eli kiinni, mutta yllättävän usein ikkunat juuttuu tai joku muu syy vaatii ilmanvaihtoa.
Tuohon Freemontin lämmityssysteemiin esimerkiksi jenkkipuolella viitataan usein sanalla "notorious". On vähän fiilis että tuo on muuten ihan asiallisen auton heikoin lenkki. Tiedä sitten onko sillä mitään sukusuhdetta 500L.ään.

Auton vaihto on ollut välillä kyllä aina mielessä, mutta ei oikein ole kirkasta visiota mihin vaihtaisi. Joten tutkitaan ja mennään näin vielä toistaiseksi. Kuitenkin muksut on vielä aika pieniä ja tämän kanssa ei niin kovin harmita moinen kovahko käyttö.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 09:46
Kirjoittaja insinörtti
Gasket kirjoitti:Kai fiiukin on muuta merkkiä :roll: Tänään iltapäivästä päätti Freemontti alkaa työntämään repsikan puolelle ainoastaan täysin kuumaa ilmaa. Kuskin puoli toimii ok ja tottelee säätöä.
Äkkipäätä tulee mieleen, ettei repsikan puolelle puhallettavan ilman lämpötilamittaus toimi oikein. Kai siellä anturi pitää olla?

Tosin sen anturin ei tarvitse fyysiesti olla rikki. Tietotekniikalla saa mittaustulokset sössittyä muutoinkin. Bravon kanssa ilmeni aikoinaan (olikosenyt vasta 3 vuoden iässä), jokin ohjelmistojen yhteensopimattomuus, mikä mm. sai auton välillä näkemään ulkolämpötilan 5 tai 10 astetta todellista lämpimämpänä. Niinpä tarjoiltiin kylmästöintiä pikku pakkasessakin ja aurinkoisella +15 kelillä ilmastointi vuoron perään tuuttasi sisään kuumaa ja jääkylmää ilmaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 09:52
Kirjoittaja Vittorio Jano
mutt kirjoitti:^Itse hinausauto ei vielä tuossa vaiheessa ollut kuitenkaan hinauksessa.
Loppui filmi siinä vaiheessa kun nuo kaikki vietiin Ducatolla pois.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 09:56
Kirjoittaja Gasket
^^ Kuvittelisin siellä jotain anturointia olevan. Kuitenkin vaikka tarjoilee lämmityslaitteelle asentoa "LOW", eli maksimikylmä, niin silti tuppaa kättä polttavaa ilmaa repsikalle. Enemmän tuo viittaisi mielestäni johonkin jumiin. Jos olisi anturivika, niin silloin kuvittelisin, että asennot oli LOW:lla täyskylmä tai sitten muilla asennoilla maksimikuuma. Ulkolämpötilan auto näyttää ihan ok.

Pitänee kaivella MESsi esille ja koittaa jos tuohon saisi yhteyttä aikaan. En ole tuota vielä koskaan Freemontissa käyttänyt, mutta tuolta pitäisi jo päästä vähän näkemään mitä siellä tapahtuu tai ei tapahdu.


Betan enskakin pari päivää sitten sytytti helikopterivalon. Tosin oli ollut tankki irti ja sitten heti kylmänä koitin tuolla vähän ajaa jolloin pari kertaa sammua tupsautti. Ei tainnut tuosta tempusta tykätä. Tuo sentään tokeni kun otin akun kaapelin irti yöksi. Ei varmaan olisi huono selvitellä jos tuohonkin löytyisi jokin helppo mahdollisuus lukea itse vikakoodeja. MESsi tuota tuskin tukee :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 11:16
Kirjoittaja Josef Matula
Smiik kirjoitti:Jos ajotietokoneen saisi edes englanniksi niin siitäkin olisi iloa. Mahtaako tämä olla jotenkin mahdollista?
Kyllä sen saa englanniksi:

https://www.youtube.com/watch?v=T5jobUvrsBs

Tästä linkistä suomenkieliseen ohjekirjaan:

https://moba.i.daimler.com/baix/cars/ws ... seite.html

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 14:16
Kirjoittaja Werneri
Vittorio Jano kirjoitti:Eilen oli joku naapuruston Volvojen keräilypäivä.

Kuva
Thorin vasara iskenyt...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 16:54
Kirjoittaja Rasvis
Gasket kirjoitti:Kuitenkin vaikka tarjoilee lämmityslaitteelle asentoa "LOW", eli maksimikylmä, niin silti tuppaa kättä polttavaa ilmaa repsikalle. Enemmän tuo viittaisi mielestäni johonkin jumiin. Jos olisi anturivika, niin silloin kuvittelisin, että asennot oli LOW:lla täyskylmä tai sitten muilla asennoilla maksimikuuma. Ulkolämpötilan auto näyttää ihan ok.
Mahtaisiko olla sama murhe kuin Pösö 407:n helmasynti, eli lämppärin lämmönsäätöläpän akseli poikki? Pääseeköhän sen pään kääntymistä näkemään purkamatta koko kojelautaa?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Maalis 2020, 20:54
Kirjoittaja glideslope
Vittorio Jano kirjoitti:Eilen oli joku naapuruston Volvojen keräilypäivä.
Tuttua, -Volvo On Call. Noita viedään vain pesuun.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Maalis 2020, 09:01
Kirjoittaja alfa 156 v6
glideslope kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:Eilen oli joku naapuruston Volvojen keräilypäivä.
Tuttua, -Volvo On Call. Noita viedään vain pesuun.
Hyvää palvelua Volvolta näin pandemia-aikoina hakea kotoa autot pestäviksi :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Maalis 2020, 11:51
Kirjoittaja mutt
glideslope kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:Eilen oli joku naapuruston Volvojen keräilypäivä.
Tuttua, -Volvo On Call. Noita viedään vain pesuun.
Ahaa, eli vastaava homma kuin mersuilla ja tojotilla, joille tehdään aina vain huoltoja?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Maalis 2020, 12:00
Kirjoittaja Vittorio Jano
glideslope kirjoitti:
Tuttua, -Volvo On Call. Noita viedään vain pesuun.
Renkaiden kausivaihto saattaisi olla toinen. Vikojahan noissa ei ole.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Maalis 2020, 13:00
Kirjoittaja glideslope
Vittorio Jano kirjoitti:
glideslope kirjoitti:
Tuttua, -Volvo On Call. Noita viedään vain pesuun.
Renkaiden kausivaihto saattaisi olla toinen. Vikojahan noissa ei ole.
Näin olen ymmärtänyt. :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Maalis 2020, 14:20
Kirjoittaja insinörtti
Gasket kirjoitti:vaikka tarjoilee lämmityslaitteelle asentoa "LOW", eli maksimikylmä, niin silti tuppaa kättä polttavaa ilmaa repsikalle.
No sitten pukkaa joko mekaanista vikaa tai säätömoottori on kokonaan kuollut. Low pitäisi tuutata kylmää ja High kuumaa riippumatta siitä, mitä anturit sanoo. Anturivika saa vehkeen tuuttaamaan kylmempää tai kuumempaa kuin termostaatin pyyntö on, riippuen siitä, mihin suuntaan mittaus fuskaa.

Jos perinteisen "akseli poikki" sijaan on mahdolista, että lärpättimen kiinnitys akseliin luistaa, niin sillä voi saada myös jänniä ja etenkin jännästi vaihtelevia efektejä aikaan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Maalis 2020, 16:15
Kirjoittaja mutt
Onkohan systeemissä jonkinlaista asennon tunnistinta? Jos on, niin vikakoodia kyllä pitäisi pukata. Ja vaikkei pukkaisikaan, testerillä kyllä näkee toiminnasta aika paljon, jos osaa katsoa anturitietoja ja hieman ajatella. Iso apu olisi kyllä lämppärin kaaviokuvastakin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Maalis 2020, 17:46
Kirjoittaja jyrkip
Gasket kirjoitti:Kai fiiukin on muuta merkkiä :roll: Tänään iltapäivästä päätti Freemontti alkaa työntämään repsikan puolelle ainoastaan täysin kuumaa ilmaa. Kuskin puoli toimii ok ja tottelee säätöä.
Työkaveri vaihtoi juuri Freemonttiinsa apparin puolen lämmönsäädön askelmoottorin. Maksoi kuulemma kympin ja kolmella ristipääruuvilla kiinni. Ei ihan helpossa paikassa kuulemma, kolmas ruuveista varsinkin. Nyt hänellä toimii.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Huhti 2020, 18:57
Kirjoittaja insinörtti
Yllätin itseni pääsemällä rengaskaupoille. Tai siis Volvo yllätti, kun pitii kesärinkulaa alle leipoa. Conteissa on vielä kulutuspintaa 1-2 kesän käyttöön, mutta renkaiden sisäsyrjästä onkin kumi hukassa. Takarenkaiksi merkityt melkein kankaalla asti ja yhdessä renkaassa pieni palkeenkielikin, joten ei niitä voinut alle laittaa. Hyvä, ettei sentään vauhdissa korkannut.

Enpä älynnyt kuvaa ottaa, mutta jälki vähän tämän näköistä, melkein kuin olisi rengas ottanut johonkin kiinni
https://www.audiclub.fi/audifinns/forum ... n-kulmista

Talvikumeissa ei mitään vastaavaa. Nytpä onkin kiva arpoa, että onko vika etu- vai takapäässä (voi olla edessäkin, jos vaurio on > vuoden takaa) tai onko ex omistaja tai autoliike heittänyt myytävään autoon kumit jostain toisesta kulkineesta. Huomenna projekti jatkuu suuntausten tarkistusten myötä, mutta sekään ei näköjään satavarma ole, jos kulmat pääsevät lerppumaan kuormituksen alla.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Huhti 2020, 19:35
Kirjoittaja lerppu
^Volvo todennäköisesti ok. Continental perusominaisuus, ”olka” on todella löysä. Siis taite kuviosta renkaan sivuvalliin. Vaihdoin pois 15tkm ajetut Contit muutama viikko sitten, vaikka paistoleima oli 2,5 vuotias ja pintaa kilsojen mukaan. Renkaat tuntuivat olevan irti autosta ja ylipaineet eivät auttaneet mitään. Voisi kuvitella että lisäkilsat olisivat tuoneet omalaatuista kulumista mukanaan...

Anywho, ei ollut 1. rodeo Continentalin kanssa tämä. Katastrofirenkaita tullut vastaan useampi kesäsetti, hassua kyllä erinomaisia talvikitkakokemuksia samalta merkiltä. Melkoista hajontaa. :|

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Huhti 2020, 20:06
Kirjoittaja insinörtti
^ ei ole renkaan merkistä kiinni. Volvofoorumin perusteella ei lainkaan tuntematon feature ja mallikuvia löytyi S60 + Pirelli -yhdistelmästä. Eturenkaita tämän enempi pitäsi koskea, joten voi siis olla vanha vaiva tai jostain toisesta autosta napatut renkaat. Ei tullut viime kesänä mieleen konttailla auton alla takarenkaiden sisäsyrjiä syynäämässä.

Kai sitä pitää opetella konttaamaan, kun ei ole 1. kerta että pääsen tällä tavalla rengaskaupoille.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Huhti 2020, 22:13
Kirjoittaja Jevgen
insinörtti kirjoitti:^ ei ole renkaan merkistä kiinni. Volvofoorumin perusteella ei lainkaan tuntematon feature ja mallikuvia löytyi S60 + Pirelli -yhdistelmästä. Eturenkaita tämän enempi pitäsi koskea, joten voi siis olla vanha vaiva tai jostain toisesta autosta napatut renkaat.
Minulla kävi edellisen 2012 V70:n kanssa vajaa pari vuotta sitten loppukesästä niin, että renkaan sisäsyrjä tuli ajettua loppuun ja ilmat karkasivat kesken ajon. Renkaina GY Efficient Grip, mikä ei ollut erityisen teräväolkainen, mutta löysärunkoinen kylläkin. Uudet renkaat olivat jo tallissa odottamassa, mutta kun vanhoissakin oli pintaa yli 4 mm, niin ei tullut katsottua tarkemmin, että olivat sisäsyrjästä täysin finaalissa. Molemmilla puolilla sama ilmiö. Vaihdatin uudet renkaat vanteille ja matka jatkui. Kulmatkin tarkistettiin, mutta sanottavaa ei ollut. Seuraavat renkaat kuluivat tasaisemmin ja pintaa 5 mm, kun auto meni vaihtoon. Sisäsyrjät eivät olleet kuluneet normaalia enempää.