Sivu 85/107

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Loka 2019, 21:57
Kirjoittaja Jarsan
Niin yksi osa, eli akku. :wink:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Loka 2019, 07:59
Kirjoittaja Polforea
Noissa on vissiin helppo pohjustaa tuo akunvaihtotarve tekemällä ilmastointihuolto väärin. Jos nyt oikein muistan niin se AC osallistuu akkujen lämmönhallintaan ja vaatii omat kylmäaineensa tai öljynsä, jotta toimii oikein. Ns. tavallisella ilmastointihuollolla saa aikaan vikoja.

Joo, noin se oli, pitää olla oikeat öljyt: https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 3#p1223903

Eli kun juuri on tehty AC-huolto ja nyt on akkuvika, niin herää kysymys että onkohan tuo mennyt ihan putkeen...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Loka 2019, 08:14
Kirjoittaja mutt
Okei, pitää siis vaihtaa useampikin osa. Eli ilmastoinnin kaikki vermeet. Ja se akku.

Taitaa Volvo olla purkuauto.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Loka 2019, 08:20
Kirjoittaja Jiitee
^ hop komento takaisin.
Sähköautojen lisääntyessä Volvo vaan rullaa lujemmin ja lujemmin.

Jos pitäisi Alfa -952-ulkopuolelta pirssiä nyt katsella niin Volvo, Lexus ja Audi
olisi vahvoilla meikällä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Loka 2019, 08:28
Kirjoittaja Polforea
^Puhutaan yksilöstä...

Mutta jos tuo on rikottu merkkihuollossa huoltamalla väärin, niin siinä olisi kyllä vahvaa perustaa työntää lasku korjauksesta sinne merkkihuollolle.Nykyinen omistaja ei taida yhteydestä tietää ja on todennäköisesti luovuttanut aika helpolla.

Edit: jaa se on liikkeellä myynnissä. Kuluttajansuojan voi laskea pois, mutta kyllähän b2b-huollossakin pitää vastuu omista virheistä olla.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Marras 2019, 16:56
Kirjoittaja Manu
https://www.apu.fi/artikkelit/renault-isossa-ahdingossa
Jaaha saa nähdä mitä tuossa tapahtuu!


Edit 10.11 Opel syyllistynyt pääatöhuijaukseen!
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/oik ... in/7618848

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Marras 2019, 18:01
Kirjoittaja Ossiv
Tänään puristuspainemittaus tehty, yksi sylinteri käytännössä nollilla...Suhina käy siihen malliin, että pakoventtiili on sanonut suurella todennäköisyydellä itsensä irti. Nyt siis kansi irti ja askartelemaan tai vaihtomyllyä etsimään! Toki savutuksen saisi kuriin kun vaihtaisi männänrenkaatkin, olettaen että sekin on jumissa/antautunut.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Marras 2019, 10:50
Kirjoittaja alum
Omasta merkistämme kuuluu lähes yksinomaan vain kielteisiä ja masentavia uutisia, ja vahingonilo on tunnetusti paras ilo. Kansanauto-konserninkin murheet jatkuvat. Nyt ainakin Hesarin mukaan uusi Superbkin on VW:n johdon mielestä liian hyvä - siis Skodaksi. Mitäs menivät Nixmannit ostamaan sen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Marras 2019, 11:00
Kirjoittaja mattijus
alum kirjoitti:Omasta merkistämme kuuluu lähes yksinomaan vain kielteisiä ja masentavia uutisia, ja vahingonilo on tunnetusti paras ilo. Kansanauto-konserninkin murheet jatkuvat. Nyt ainakin Hesarin mukaan uusi Superbkin on VW:n johdon mielestä liian hyvä - siis Skodaksi. Mitäs menivät Nixmannit ostamaan sen.
Tässä vielä sama uutinen vuodelta 2010 :lol:
https://www.spiegel.de/international/bu ... 82530.html

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Marras 2019, 14:42
Kirjoittaja FinPat
Viemärin rassausta.

Rouvan DS3 sadeveden poistoputki oli tukossa. Taas olisi ollut hyötyä lisänivelistä käsissä mutta sai sen viemärirassin lopulta pujoteltua ilman koko auton purkamistakin kun vain löysi oikean kolon ja kulman.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Marras 2019, 08:13
Kirjoittaja V6
Jaguar F-Type Recalled For Being Too Loud
https://carbuzz.com/news/jaguar-f-type- ... g-too-loud

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Marras 2019, 19:42
Kirjoittaja Tuomas K
Kuva

Ei tullut puoli vuotta seisseeseen pippanaan leimaa. Ei varsinaisesti mitään yllättävää listassa, mutta olisi tuo alapallo saanut olla ehjä, alatukivarren vaihto kun vaatii apurungon pudottamisen. On se sentään kaksiosainen ja toisen palan pudottaminen riittää, mutta persiestä se silti on.

Rattilukon korjaaminen sitten lienee jännä operaatio. Ehkä en uusintanäytölle siitä vielä murehdi.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Marras 2019, 20:31
Kirjoittaja Rasvis
Mégane kakkonenhan tämä oli? Tukivartta ei välttämättä tarvitse irrottaa alapallon vaihtoa varten. Sopiva tuki alle, sopiva holkki päälle ja pajavasaraa perään. Mamman edesmenneestä Renapultista toinen pallo irtosi jopa yllättävän helposti, toista sai paukuttaa vähän enemmän mutta irtosi kyllä sekin.

Rattilukon mekanismi saattaa olla ihan vaan likainen. Koita saada sitä renkutettua päälle ja pois muutama kerta niin eiköhän se herkisty. Tietty hankalammaksi menee jos se ei suostu lukittumaan ensimmäistäkään kertaa edes härnäämällä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Marras 2019, 20:48
Kirjoittaja Smiik
^^ Kuinka paljon jarrulevyn pitää olla ruostunut, että siitä tulee katsatuksessa hylkäys? :shock: Ovathan nuo kuitenkin pintaruosteessa usein jo parin päivän seisonnan jälkeen kosteilla keleillä..

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Marras 2019, 21:12
Kirjoittaja mutt
Pintaruoste lähtee ensimmäisellä jarrutuksella pois. Sitten kun ruoste pääsee paksummaksi ja lastuaa materiaalia irti pinnasta niin, ettei palat enää ota levyyn koko alaltaan, aletaan lähestyä hylkyrajaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Marras 2019, 23:22
Kirjoittaja Tuomas K
Rasvis kirjoitti:Mégane kakkonenhan tämä oli? Tukivartta ei välttämättä tarvitse irrottaa alapallon vaihtoa varten. Sopiva tuki alle, sopiva holkki päälle ja pajavasaraa perään. Mamman edesmenneestä Renapultista toinen pallo irtosi jopa yllättävän helposti, toista sai paukuttaa vähän enemmän mutta irtosi kyllä sekin.

Rattilukon mekanismi saattaa olla ihan vaan likainen. Koita saada sitä renkutettua päälle ja pois muutama kerta niin eiköhän se herkisty. Tietty hankalammaksi menee jos se ei suostu lukittumaan ensimmäistäkään kertaa edes härnäämällä.
Kakkonen joo.

Saahan sinne pelkän pallon tosiaan vaihdettua, mutta eipä ne puslatkaan siellä enää uusia ole. Meneekö se uusi pallo miten helpolla paikalleen?

Rattilukko kyllä loksahtaa kun laittaa virrat päälle, eli jotain elämää siellä ainakin on. Tuota renkkaamista voisi ainakin kokeilla. Vajaan satasen maksaisi kunnostettu rattilukko.
Smiik kirjoitti:^^ Kuinka paljon jarrulevyn pitää olla ruostunut, että siitä tulee katsatuksessa hylkäys? :shock: Ovathan nuo kuitenkin pintaruosteessa usein jo parin päivän seisonnan jälkeen kosteilla keleillä..
Ihan paksussa ruosteessa näytti olevan. Takajarrujen ero 27 % ja epätasainen jarrutus. Veikkaan että oli ruoste jo hyvällä alulla ennen seisontaa, ja muutama kuukausi ajamatta lienee viimeistellyt tuhon. Ei taida tuo vaimo kovin vahvoja jarrutuksia harrastaa, pitäisi ehkä kokeilla opastaa tekemään toisinaan täysjarrutuksia ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Marras 2019, 23:40
Kirjoittaja Sautio
Kysyn kaverini puolesta, eli hän oli ostanut Citroen C1:n vm 2010, ja jolla oli ajettu jotain 120tkm. Niin siis kuuluuko tuollaisen hot hatch:in ohjauksen olla aivan totaalisen kamala, siis sellainen että se on ajon aikana "tahmainen" eikä ratista välity minkäänlaista tuntumaa tiehen? Siis alle 50kmn nopeudesa ajaessa ohjaustuntuma on sellainen kuin jossain 60-luvun autossa jossa on ohjaussimpukka säädetty väärin eli liian kireälle.
90km:n nopeudessakaan ei C1 osannut keskittää ohjaustaan, vaan ruoria oli kaiken aikaa käänneltävä pienin korjausliikkein.
Auton 3-sylinterinen moottori on kyllä kiva konstruktioltaan, ja pirteäkin, paitsi että sen kaveriksi on ympätty täydellisen hölmön pitkävälitteinen vaihteisto.
Kytkin irroittaa tosi tosi ylhäällä, mutta tuntui se silti pitävän ihan hyvin.

Auto oli ihan hauska ajettava, paitsi että se huojui aika paljon (alla korkeaprofiiliset Nokian kitkarenkaat), ja varmaankin oli iskarit ihan loppu, etenkin takapäästä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Marras 2019, 00:43
Kirjoittaja Alfissimo
Menee varmasti osin eri tottumustenkin piikkiin, mutta tuollaista citikkaa öpaut 5v sitten pikkulenkin ajaneena en ainakaan kaupunkiajossa muista kiinnittäneeni ohjaukseen ihmeempää huomiota. Ja jos se olisi ihan kauhea ollut, olisin varmaan huomannut. Joskin silloin(kin) omana käyttiksenä muistaakseni156, joten sen jäljiltä minkä tahansa ranskanpullan ohjaukseen on vaan totuttava miettimättä, onko rikki vai ei.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Marras 2019, 07:59
Kirjoittaja Rasvis
Tuomas K kirjoitti:Saahan sinne pelkän pallon tosiaan vaihdettua, mutta eipä ne puslatkaan siellä enää uusia ole. Meneekö se uusi pallo miten helpolla paikalleen?
Uudet pallerot livahtivat paikalleen sen verran helposti että ihmettelin lähinnä aikovatko ne pysyäkin siellä...

Puslat kannattanee vaihtaa jos varsi on jo muutenkin pöydällä. En kumminkaan muista 200 tkm ajetuissa puslissa olleen vielä mitään selvästi havaittavaa vikaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Marras 2019, 11:10
Kirjoittaja Tuomas K
Tilasin veljeltä pippanaan kasan osia. Tukivarren tilasin kokonaisen ja jarrulevyt ja -palat joka nurkkaan, vaikka huomautus tuli vain toisesta takakulmasta. Ei ne levyt ja palat sinne eteenkään kuitenkaan paljoa maksa, niin sama vaihtaa nekin, ei nekään ihan neitseellisiltä näytä. Öljyvuoto tuossa tulee venakopan välistä ja siellä ei ole kuin liima tiivisteenä. Nokkapukit on kiinteä osa venakoppaa, eli nokka-akselit lähtee irti kun venakopan irrottaa, minkä takia korjauskin on odotellut, että jakopään vaihto tulee ajankohtaiseksi. Tilasin vielä jakopäähän uudet stefat, jakohihnasetti ja imusarjan tiivisteet olikin jo hyllyssä odottamassa. Peruutusvalon kytkinkin tuli tilattua. Kaikkeen muuhun siis on jo vastaus, paitsi siihen rattilukkoon.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Marras 2019, 18:47
Kirjoittaja tCK
Pakko nyt tänne kirjoittaa lyhyt toteamus kissataksista: Luulin, että Alfassa on vaikeita paikkoja, sitten pääsin vaihtamaan Jaguarin tulppia ja on muuten niin pahasti imusarjan alla 3. tulppa, että meinasi mennä sormi suuhun. Kuitenkin saatiin homma hoidettua 3,5h taistelun jälkeen, irroittamatta imusarjaa :lol:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Marras 2019, 10:29
Kirjoittaja Alfissimo
Uteliaisuus vahva, että miksi sitä imusarjaa ei voinut irrottaa edestä.

Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Marras 2019, 12:09
Kirjoittaja -TTY-
Joo, tuo väärinpäin oleva V6 on kyllä joidenkin toimenpiteiden osalta vähän masentava konstruktio. Bussossa äkkiseltään ulkomuistista tekemätön paikka ilman imusarjan irrotusta. Eikä käyttämäni kolme ja puoli tuntia ollut kuulemma edes hitaimmasta päästä työhön käytettyjä aikoja. Peugeotissa ei onneksi tullut aiheelliseksi vaihtaa omana omistusaikana ja nykyisessä on onneksi suora kone oikein päin, niin ainakin jotkut huoltotoimenpiteet on helpompia.

Sent from my K10000 Max using Tapatalk

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Marras 2019, 17:03
Kirjoittaja lerppu
Tänään Lahdenväylällä odotettuja murheita mitä luultavimmin N47 moottorin tyypillisimmän virhetilan tuloksena. Alkaa kohta olemaan keräilyharvinaisuuksia jäljellä olevat yksilöt...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 30 Marras 2019, 13:08
Kirjoittaja insinörtti
Ei ole Volvosta talviautoksi :shock:

Parikin astetta pakkasta nitistää peilien automaattikäännön ja jäädyttää ovet kiinni. Syksyn ensimmäisestä pakkaspäivästä suivaantuneena tarjosin tiivisteille silikonipuikkoa (joo, nyt tomaatit lentää..)

Eilen satoi räntää ja yöksi pakkasta. Aamulla ½ h webastolla paahtamista, minkä jälkeen autosta ei suostunut aukeamaan kuin takaluukku. Vajaa puoli tuntia lisää (jolloin webasto jo päätti sammua) -> nyt sai jo ovia riuhdottua auki, mutta melkoisen rutinan kera (etuevien etureunan saumat). Kyllähän vastaanvanlainen keli pientä ylimääräistä vaivaa on italianihmeillekin aiheuttanut, muttei sentään siinä mitassa, ettei autoon edes pääse sisälle. Vissiin pitää ottaa talvitestivoittajan kanssa käyttöön kuumalla vedellä täytetty kastelukannu?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 30 Marras 2019, 16:34
Kirjoittaja Lanccu
Mulla ei oo sentään pemari vielä palanut...vaikka jotain takaisinkutsuja näissä E9x -sarjalaisissakin on tainnut jonkun alimitoitetun puhaltimen piuhan kanssa olla. Viime viikolla piti sitten tehdä toisen puolen etuiskarin vaihtokin toiseen kertaan. Tai siis kääntää väärin päin laittamani yläpään laakerin alla oleva kupera prikka oikeinpäin. Mikäköhän on todennäköisyys että nuokin onnistui molemmat väärin päin laittamaan? Eli prikassa oleva musta rinkula kuuluu ylöspäin, muuten alkaa narista viimeistään parin kuukauden kuluttua.

Tänään sitten syttyi DPF:n varoitusvalo pariin kertaan. Täytyy ilmeisesti etsiä sieltä salavalikosta moottorin lämmöt, niille kun ei ole enää omaa mittaria suotu. Olen vähän liian "old school" -rakentelija näpyttelemään trippimittaria saadakseni vian selvitettyä...mutta ei auta. Pikaisen googletuksen perusteella rikkinäisten termareiden takia liian kylmänä käyvä kone saa aikaan sen, että poltto ei käynnisty.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 30 Marras 2019, 18:49
Kirjoittaja Polforea
Joo niin saa. OBD ja livedata vaikka Torquella tai ISTAlla kertoo lämpölukemiakin kivasti, jos ei trippimittarilla morsetus miellytä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 30 Marras 2019, 22:43
Kirjoittaja Eero
Bemari-gurut: pitääkö pysyä ehdottoman kaukana tämmöisestä:
F34
N47-D20C
WBA3Y5109FD951717
aj. 100tkm

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 30 Marras 2019, 23:23
Kirjoittaja Jarsan
En ota kantaa, kannattaako sekaantua kyseiseen malliin tuolla tekniikalla, mutta tuossa yksilössä on EGR:n lämmönvaihdin-kampanja avoinna ja toisen huollon kohdalla ylitystä 5000 km.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 30 Marras 2019, 23:46
Kirjoittaja Alfissimo
insinörtti kirjoitti:Ei ole Volvosta talviautoksi :shock:

Parikin astetta pakkasta nitistää peilien automaattikäännön ja jäädyttää ovet kiinni. Syksyn ensimmäisestä pakkaspäivästä suivaantuneena tarjosin tiivisteille silikonipuikkoa (joo, nyt tomaatit lentää..)

Eilen satoi räntää ja yöksi pakkasta. Aamulla ½ h webastolla paahtamista, minkä jälkeen autosta ei suostunut aukeamaan kuin takaluukku. Vajaa puoli tuntia lisää (jolloin webasto jo päätti sammua) -> nyt sai jo ovia riuhdottua auki, mutta melkoisen rutinan kera (etuevien etureunan saumat). Kyllähän vastaanvanlainen keli pientä ylimääräistä vaivaa on italianihmeillekin aiheuttanut, muttei sentään siinä mitassa, ettei autoon edes pääse sisälle. Vissiin pitää ottaa talvitestivoittajan kanssa käyttöön kuumalla vedellä täytetty kastelukannu?
Oli oma hauskuus jäätyneen räntäpaskan peittämän 156:n sisään pääsemisessä, mutta ei mitään ennennäkemätöntä tässä kohti. Matkalla tulikin vastaan S90, jossa peilit tiukasti kylkiä vasten, joka yllä kerrotusti siis tehtaalla suunniteltu ominaisuus kulutuksen säästämiseksi kompensoimaan kylmäkäynnistystä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Joulu 2019, 12:47
Kirjoittaja Eero
Jarsan kirjoitti:En ota kantaa, kannattaako sekaantua kyseiseen malliin tuolla tekniikalla, mutta tuossa yksilössä on EGR:n lämmönvaihdin-kampanja avoinna ja toisen huollon kohdalla ylitystä 5000 km.
Kiitos näistä, arvokasta tietoa. Entisenä ja ehkä tulevanakin Bemaristina lienee viisainta etsiä 6-sylinterinen versio.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Joulu 2019, 13:08
Kirjoittaja Dfin
Eero kirjoitti:
Jarsan kirjoitti:En ota kantaa, kannattaako sekaantua kyseiseen malliin tuolla tekniikalla, mutta tuossa yksilössä on EGR:n lämmönvaihdin-kampanja avoinna ja toisen huollon kohdalla ylitystä 5000 km.
Kiitos näistä, arvokasta tietoa. Entisenä ja ehkä tulevanakin Bemaristina lienee viisainta etsiä 6-sylinterinen versio.
Eipä se 6-sylinterisyys enää ihan yhtä auvoiseksi tee, vaikkakin jossain määrin helpottaa. Ja ainakin saa rahalle vastinetta mukavana vääntönä ja kulkupuolena kulutuslukemien ollessa lähinnä naurettavan pieniä. Sama egr-kampanja koskee myös 6-sylinterisiä N57-moottoreita. Kyseessä on siis ilmaiseksi hoituva takaisinkutsu.

Isäukolla on nyt 270tkm menty N57:lla ja ainakin toistaiseksi egr lukuunottamatta kaikki apulaitteetkin alkuperäisiä. Plussaa on, että F15-korinen x5 möhkö kulkee 7,5litran todellisella keskikulutuksella kun ajot tapahtuu välillä lahti-hki sisältäen runsaasti myös pääkaupunkiseudun pyörittelyä.

Muiden merkkien murheisiin liittyen volvon sähköt sekaisin kuin seinäkello. Ollut jo hyvän tovin mutta ratkaisu vieläkin hakusessa. :-D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Joulu 2019, 13:34
Kirjoittaja FinPat
Dfin kirjoitti: Eipä se 6-sylinterisyys enää ihan yhtä auvoiseksi tee, vaikkakin jossain määrin helpottaa. Ja ainakin saa rahalle vastinetta mukavana vääntönä ja kulkupuolena kulutuslukemien ollessa lähinnä naurettavan pieniä.
Oman kokemuksen pohjalta 228i xDrive (4-cyl) ja 235i xDrive (6-cyl) vievät käytännössä saman verran vaikka valmistajan ilmoittamissa nimelliskulutuksissa onkin selvä ero.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Joulu 2019, 14:39
Kirjoittaja Dfin
FinPat kirjoitti:
Dfin kirjoitti: Eipä se 6-sylinterisyys enää ihan yhtä auvoiseksi tee, vaikkakin jossain määrin helpottaa. Ja ainakin saa rahalle vastinetta mukavana vääntönä ja kulkupuolena kulutuslukemien ollessa lähinnä naurettavan pieniä.
Oman kokemuksen pohjalta 228i xDrive (4-cyl) ja 235i xDrive (6-cyl) vievät käytännössä saman verran vaikka valmistajan ilmoittamissa nimelliskulutuksissa onkin selvä ero.
Samansuuntaisia kokemuksia dieselkoneiden puolelta. Ero on hyvinkin marginaalinen. Lisävääntö ja usein pidemmät välitykset auttaa kummasti kulutusta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Joulu 2019, 19:23
Kirjoittaja lerppu
Eero kirjoitti:
Jarsan kirjoitti:En ota kantaa, kannattaako sekaantua kyseiseen malliin tuolla tekniikalla, mutta tuossa yksilössä on EGR:n lämmönvaihdin-kampanja avoinna ja toisen huollon kohdalla ylitystä 5000 km.
Kiitos näistä, arvokasta tietoa. Entisenä ja ehkä tulevanakin Bemaristina lienee viisainta etsiä 6-sylinterinen versio.
F34:stä jotain tietoa on kyytiin tarttunut. Ja myös N47:sta. Kun molempia on ollut 2 kpl - vaan ei yhteistyössä. F34 on suositeltava ilman flambeerausta. Ei sillä että N47 olisi jotenkin paholaisen tekele - enemmän mulla baijerilaisten bensanelosten kanssa on ”haasteita” ollut...

F34 on suositeltava perheauto ihan kaikin muin ajateltavissa olevin määrein paitsi seuraavat:
-Karmiton lasi ei ole harmiton, jäätyy ja aiheuttaa kaikenlaista ohjelmaa talvella.
-Idioottimainen liikkuva spoileri kerää takalasin lämppärin sulavedet talvella päälleen ja mekanismi jäätyy sekä aiheuttaa turhan hälyn.
-Pyyhkijänsulkia ei saa nostettua pystyyn, jäävät konepellin alle. Lisäksi eivät sula koskaan talvella ”omillaan” kun lepäävät liian matalalla.
Nuo talviautoilusta - ympäri vuoden sähköinen ohjaustehostin on yhtä kamala kuin kaikilla muillakin autoilla. Järkkykevyt ruori, mutta jotkut tykkää.

Siinä ainoat miinukset (jos ei lasketa että lähes kaikki tarjolla olevat moottorivaihtoehdot ovat potentiaalisesti talouden tuhoajia/elävältä polttohautaavia), muutoin auto on loistelias! MiTon lisäksi ainoa malli jonka olen ostanut kahdesti. Mitä tuokin sitten kertoo...

EDIT: olihan mulla 2 Giuliettaakin... :oops:
EDIT II: ... onhan mulla ollut 2 V40 Vogea ja 4 Primeraa (5 - jos laskee 166:n)! :silly:

Joten: ei mitään pointtia ollut tässäkään postauksessa...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Joulu 2019, 20:13
Kirjoittaja Polforea
lerppu kirjoitti:-Karmiton lasi ei ole harmiton, jäätyy ja aiheuttaa kaikenlaista ohjelmaa talvella.
Mahdollisuuden salliessa sisälämppäri auttaa paljon. Myös puhtaat tiivisteet voi helpottaa elämää, ehkä myös sopivasti käsitellyt. Oikeastaan, jos Eero ostaa karmittoman käyttöauton, odotan mielenkiinnolla sopivan käsittelyaineen löytymistä.

Sidenote: brittisportin kanssa ei ole aiheessa ollut ongelmia.
lerppu kirjoitti: -Idioottimainen liikkuva spoileri kerää takalasin lämppärin sulavedet talvella päälleen ja mekanismi jäätyy sekä aiheuttaa turhan hälyn.
Tuon varmaan saisi talveksi ohjelmoitua pois käytöstä. Vaatii toki hetken perehtyneisyyttä aiheeseen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Joulu 2019, 20:27
Kirjoittaja Jarsan
lerppu kirjoitti:-Pyyhkijänsulkia ei saa nostettua pystyyn, jäävät konepellin alle. Lisäksi eivät sula koskaan talvella ”omillaan” kun lepäävät liian matalalla.
Eikös ne huoltoasennossa mahdu nousemaan pystyyn? Olisin ainakin vahvasti sitä mieltä. :D
Dfin kirjoitti:Sama egr-kampanja koskee myös 6-sylinterisiä N57-moottoreita. Kyseessä on siis ilmaiseksi hoituva takaisinkutsu.
Juu noi tehdaskampanjat on toki asiakkaalle veloituksetonta. Tällä hetkellä taitaa olla EGR-jäähyyn liittyen ainakin neljää eri variaatiota tehdasaktiota käynnissä. Osassa tarkastellaan päivämäärää, osassa varaosanumeron indeksiä ja kuvataan vuotoja, osassa vaihdetaan suoraan jäähy ja joissain myös itse EGR-venttiili jäähyn kanssa. Riippuu mallista ja iästä. Sillä mainitsin, että jos ko. auton hankkii, niin tietää käydä hoidattamassa kuntoon, ennen kuin palaa koko vehje. :)

Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Joulu 2019, 21:20
Kirjoittaja Raimo Miettinen
^mulla vaihdettiin imusarja samalla, kun oli niin tukkeutunut.

Onko tietoa pieneneekö tulipaloriski todella eli onko tuo uudempi egr-jäähdytin toteutettu fiksummin?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Joulu 2019, 21:41
Kirjoittaja lerppu
Polforea kirjoitti:
lerppu kirjoitti:-Karmiton lasi ei ole harmiton, jäätyy ja aiheuttaa kaikenlaista ohjelmaa talvella.
Mahdollisuuden salliessa sisälämppäri auttaa paljon. Myös puhtaat tiivisteet voi helpottaa elämää, ehkä myös sopivasti käsitellyt. Oikeastaan, jos Eero ostaa karmittoman käyttöauton, odotan mielenkiinnolla sopivan käsittelyaineen löytymistä.

Sidenote: brittisportin kanssa ei ole aiheessa ollut ongelmia.
lerppu kirjoitti: -Idioottimainen liikkuva spoileri kerää takalasin lämppärin sulavedet talvella päälleen ja mekanismi jäätyy sekä aiheuttaa turhan hälyn.
Tuon varmaan saisi talveksi ohjelmoitua pois käytöstä. Vaatii toki hetken perehtyneisyyttä aiheeseen.
8 karmitonta autoa on ollut, harmitonta ei vielä yhtäkään. :wink: Noh - E92 on toistaiseksi ollut suht ok tuonkin suhteen. Tänään putsasin F34 tiivisteet ja vedin silikonisprayta huolella. Katsotaan. Sisälämppä kaksiteräinen miekka, kun valuttaa kerrostumaa hankalaan paikkaan johon sitten jäätyy takaisin. Nää on näitä.
Edellisen F34:n kanssa koitettiin softata veks takaspoikkajumppaa, mutta pystyi muokkaamaan vain triggerinopeutta... Ehkä LCI:ssä kaikki olisi toisin? Noh tuon kanssa on elämästä kolme talvea jo eletty ja nyt lähtee toinen tämän uudemman yksilön kanssa, ei oo dealbraker tämäkään feature.

Pyyhkijöistä - en tiedä missä asennossa sulat huollossa on, mutta ei jeesaa kun koittaa putsaa autosta lumia/jäitä. Onko kuinka iisi tökätä huoltoasento päälle/pois? - Jos lukee käyttöohjekirjassa, niin en ole yleensä jaksanut valmistajan mielipiteeseen tutustua, nöyryyttä pitäisi kai opetella...

Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 02 Joulu 2019, 07:27
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Oliko tyyliin auto käyntiin, sammuttaa niin että ruudutkin pimenee ja painaa pyyhkijän viikseä pari sekuntia ylöspäin? Ohjekirjasta se tarkempi ja oikeampi ohjeistus.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 02 Joulu 2019, 08:56
Kirjoittaja Polforea
lerppu kirjoitti: 8 karmitonta autoa on ollut, harmitonta ei vielä yhtäkään. :wink: Noh - E92 on toistaiseksi ollut suht ok tuonkin suhteen. Tänään putsasin F34 tiivisteet ja vedin silikonisprayta huolella. Katsotaan. Sisälämppä kaksiteräinen miekka, kun valuttaa kerrostumaa hankalaan paikkaan johon sitten jäätyy takaisin.
Joo, ongelma on todellinen, sitä en kiistä (paitsi tietty TVR:ssä, mutta se nyt on muutenkin britti), joten pitää keksiä keinoja elää sen kanssa.

Minä en vielä ole sisälämppäristä ongelmaa karmittomiin autoihini keksinyt. 9-3SC:ssä saattoi olla osasyy siihen, että lumi ja jää sulaa takalasilta ja jäätyy takakontin napin päälle, mutta se ei tehnyt ongelmaa kun tuosta piti muutenkin takakontti aukoa kuuman veden ja painepesurin kera.

lerppu kirjoitti: Edellisen F34:n kanssa koitettiin softata veks takaspoikkajumppaa, mutta pystyi muokkaamaan vain triggerinopeutta... Ehkä LCI:ssä kaikki olisi toisin?
Kai siinä voisi vetää triggerivauhdiksi vaikka 300km/h niin pysyisi piilossa. Penkoiko asetuksia marmoritiski vai joku harrastaja E-SYS:n kanssa? Jälkimmäisellä on paremmat mahdollisuudet välttää tehtaan ohjeistuksia ja liikoja vastuita, niin onnistuu ihmeesti tekemään enemmän...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 02 Joulu 2019, 10:19
Kirjoittaja lerppu
^ marmorilla kammattiin, vaihtoehtoja nousunopeudeksi oli viisi joista isoin (110) jätettiin voimaan. Kysyin että eikö millään saa pois kokonaan, vastaus oli että ei saa. En uskonut silloin enkä nyt, saatatpa olla oikean äärellä vastuukysymysten pohdinnassa. Tosin netin syövereistä kaivelin ohjelmointivaihtoehtoja, oli internet yksimielinen Autokeskus Airportin kanssa. Kummaa. Asia ei ole suurensuuri, käytännössä F34 kulkee voittopuolisesti Metsälä - Pasila - Käpylä - Metsälä, joten ei kaikilla legeillä ehdi ruuhkasta johtuen hälyttää jäiseen aikaan siiven jumista! :silly:

Tuo huoltoasento pyyhkijöiden kanssa kuulostaa juuri senverran liialliselta etten tule tekemään (tai varsinkaan auton pääkäyttäjä) koskaan. Arki pyörii siis kiroillen sulkia satunnaisen lumipyryn jäljiltä. Luonnon armoille kun joutuu autoa pysäköimään.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 02 Joulu 2019, 12:44
Kirjoittaja sämpy
Jouduin itekkin nöyrtymään huoltoasennon käyttäjäksi, kun pökötissä kanssa sulat parkkeeraa pois lämpiävältä alueelta. Apparin sulkaa ei saa ylös lasilta alaparkkiasennossa. Edellisessä mallissa tätä "kehitystä" ei ollut vielä tapahtunut..

Tosin en nosta sulkia irti lasista, ainoastaan parkkeeraan ne pystyyn jolloin valuvat paremmin kuiviksi ja sulavat heti kun lasikin sulaa autoa lämmitellessä. Ja pyyhinkaukalo on helpompi puhdistaa.

Jos nostaisin sulat irti lasista, luultavasti unohtaisin asian joku kerta ja pistäisin pyyhkijät päälle kolhien konepellin reunan..

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 02 Joulu 2019, 17:22
Kirjoittaja Jarsan
^^ Huoltoasentoon riittää virran katkaisun jälkeen viiksen pito ylöspäin. Vaadittava pitoaika vaihtelee hieman mallista riippuen noin 2-10 sekunnin välillä. Eli ei tarvi välttämättä erikseen sitä varten kytkeä sytytysvirtaa ja sammuttaa, vaan pysäköinnin jälkeen tuo viiksi vain ylös. Saattoi joissain malleissa olla pitosuunta alaspäinkin... Ei näitä pysty kaikkea ihan ulkoa muistaa. :D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 02 Joulu 2019, 17:34
Kirjoittaja lerppu
^ok, kiitos! Pitää tyypata.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 02 Joulu 2019, 22:03
Kirjoittaja Tuomas K
Nyt menee hermo rellun jakohihnan kanssa. Niin Gatesin hihnapaketin mukana tullut asennusohje, kuin Autodatakin antavat ohjeeksi kampiakselin lukitsemiseen, että se tehdään ruuvimeisselillä. Kumpikaan ei kuitenkaan kerro, että minne se ruuvimeisseli pitäisi oikein työntää, vaikka muut asiat on kuvitettu.

Eli, miten mä saan 2007 1.6 16V Meganesta kampiakselin lukittua hihnapyörän pultin irrottamista varten? Alfamerin kirja tarjoaa ratkaisuksi vaihde päälle ja jarrua, mutta kun ei ole niitä jarrujakaan toistaiseksi :silly:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 02 Joulu 2019, 22:23
Kirjoittaja Polforea
AKK:ssa oleva sylinteri täyteen öljyä ja tulppa takaisin paikoilleen? :silly:

Jos/kun jarrut on kaikkinensa edestä irti, niin kattele napaa ja olkaa sillä silmällä, saatko vaikka jonkun tangon taiottua pyöränpultin ja jarrusatulan kiinnitypultin reikiin niin, että estää napaa pyörimästä?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 03 Joulu 2019, 08:01
Kirjoittaja mutt
Muistelisin, että PSA:n TU-koneessa meisseli tyrkätään jostakin kohtaa vauhtipyörän takaa, siis moottorin puolelta. Reikää etsimään...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 03 Joulu 2019, 11:16
Kirjoittaja Tuomas K
^Kai siellä joku reikä on jossain oltava :roll: Etupuolelta ei ole löytynyt, täytyy tutkia takapuolelta.

Ja taas löytyi jonkun tekemä kuvitettu ohje Clion remmin vaihtoon liki samalle koneelle, ja kaikki muut vaiheet on kuvitettu, paitsi se, missä kampiakseli lukitaan meisselillä. Sanallakaan ei tuossakaan vihjata, että mihin se meisseli laitetaan. Menee jo vittuilun puolelle, että kaikista ohjeista jätetään tuo pieni yksityiskohta kertomatta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 03 Joulu 2019, 11:22
Kirjoittaja JiiPee
^ Oletko katsonut renaultkeskustelu.net -forumia? Siellä oli jossain langassa megane II:sta, että joku torx tms pultti piti poistaa kierteiltä, jotta pääsi lukitsemaan vauhtipyörän. Olisikohan tuossa samansuuntainen ratkaisu?