Sivu 83/107

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2019, 14:39
Kirjoittaja alfa 156 v6
Jiitee kirjoitti:Pitäsikö mun pestä kolmannen kerran 2,5 vuodessa vaimon Auris ? Sitten tulisikin jo kokonaista 5 pesukertaa samassa ajassa... eikä sitä vielä ole vahattu kertaakaan tehdaspakasta vetämisen jälkeen....mutta pesut ovat aina olleet vahapesuja. Käyttiksen kohtalo tää meillä :silent:
Tästä saattaa tulla kiviä niskaan mutta mun Giulia täsmälleen samassa tilanteessa :splat: Käyttis mikä käyttis...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2019, 14:57
Kirjoittaja lerppu
Saattaa mennä hiukan ohi aiheesta, mutta ehkäpä laajennetaan "kaikkien merkkien murheita" -osioksi.
- Vaimon duunin parkkihallin latauspaikat ovat päässeet verottajan ikeestä (oli hiukan erimielisyyksiä kun parkkihalli on maksullinen, mutta verottaja tulkitsee sähköpisteet kuitenkin verotettavaksi eduksi. Ratkennut tuo nyttemmin, enkä edes tiedä mikä oli lopputulema - pitääkin kysyä).
- Kotonakin latauksen voisi saada järjestymään, naapureilla tuskin mitään sitä vastaan että järjestelisi latauspaikan kämpän päätyyn ja parkkeeraisi siinä.
- Siispä hakulistalla ykkösautoksi Plug-In-Hybrid, bensakoneen kylkiäisenä ja aidolla automaatilla sekä ihan oikealla nelivedolla. Auto ei myöskään saisi olla kookas, kun nykyinenkin F34 on turhan mittava...
Tämäpä onkin aika haastava yhtälö! Erilaista teknisesti sinnepäin kilkotin ratkaisua löytyy - mutta sitten kun nuo kaikki osuu, on hintaa 60 kiloeuroa vähintään ja autossa kokoa penteleesti. Koska automaailman vakavasti otettavien tietäjien kollektiivinen viisaus asuu tällä palstalla, niin mikä auto (merkistä riippumatta) on pienin ulkomitoiltaan, jossa on bensakoneen kyljessä töpselihybridi, neliveto (ei sähkömoottorilla toinen akseli) ja momentinmuuntimella automaatti? Niijoo, peruutuskamera pitää olla ruksattavissa...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2019, 15:13
Kirjoittaja Polforea
^Jos täyssähkö kelpaa niin Nikko tai Kyosho saattaisi tarjota pientä valikoimaa :silly:

Mutta oikeasti: antaa tulla vaan tuolla vaatimuslistalla kaikki isommatkin mallit tänne esille. Ei meinaan ihan heti tule yhtäkään mieleen. Äkkiseltään ajatus sanoisi, että en ylläty jos joku Mersun hybridimaasturi menee speksiin kokoa (ja hintaa) lukuunottamatta, mutta vähiin taitaa lista jäädä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2019, 15:40
Kirjoittaja lerppu
Meisseliltä on GLC 350e 4MATIC ja Bimmeriltä löytyy 530e xDrive ja Vogella taisi olla muutamakin malli jotka osuu. Ja onhan näitä tuloillaan, Land Roverilta Discovery ensivuonna yms. Mutta helkkarin kokoisia ja kalliita - kun tavoitteena on pienentää autoa. Jos suostuu keinonelivetoon, niin esim tää vois olla ihan hyvä https://www.nettiauto.com/mini/countryman/9912047 - onko kokemuksia? (Tiedän, se on 225xe Minin vaatteissa...)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2019, 15:53
Kirjoittaja Jiitee
^ Lerpulta menee kyllä lavennettuna ketjun teemaan : minkä auton halauaisin seuraavaksi -dilemmana :mrgreen:

OT: Omalta kohdalta meidän autot on tässä noin 5-6 vuodeksi. Katsotaan sitten jos pääsee eläkkeelle sitten miten jatketaan.
Luultavasti vain tylsää plugarisähköä tarjolla aurinkokennoilla ... tai sitten tekniikaltaan Toyotan Mirain -tyyppinen vetyauto :wink:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2019, 15:56
Kirjoittaja Polforea
Joo, tuo Mersu taitaa tosiaan osua (onpa mersulla paskat webbisivut). Bemarissa ei ole momentinmuunninta (ei se tosin siinä häiritse, mutta ei sovi spekseihin), Volvoa en hoksannut ajatellakaan, mutta voi olla että moisia komboja löytyy.

...ja kun se tekninen seloste kuitenkin tulee seuraavana kysymyksenä, niin kyllä, Penarin hybrideissä on kyllä edelleen askina 8HP, mutta momentinmuunnin on korvattu sähkömoottorilla ja kytkimellä. Hieno toteutus kun poikkeaa vain vähän alkuperäisestä voimalinjasta ja sen ansiosta on teknisesti helppo integroida eri versioihin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2019, 16:12
Kirjoittaja lerppu
^Ohhoh, onpas Friedrichshafenissa oltu taas innovatiisia!
^^Minulla on jo auto, jonka haluan - vaimo haluaa sähköä elämään... :|

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2019, 16:39
Kirjoittaja FinPat
lerppu kirjoitti: - Siispä hakulistalla ykkösautoksi Plug-In-Hybrid, bensakoneen kylkiäisenä ja aidolla automaatilla sekä ihan oikealla nelivedolla. Auto ei myöskään saisi olla kookas, kun nykyinenkin F34 on turhan mittava...
-> Subaru Crosstrek Hybrid

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2019, 17:34
Kirjoittaja insinörtti
Polforea kirjoitti: Volvoa en hoksannut ajatellakaan, mutta voi olla että moisia komboja löytyy.
En ole minäkään hinta & kokosyistä jaksanut paljoa Volvon isommista ja/tai hybridimalleista kiinnostua. Eikä pikaisen googlettelun perusteella spkeseihin osuvia malleja ole. Uudemmat Twin Engine lataushybridit ovat vissiin kaikki mallia "etuveto bensalla/dieselillä ja takatyöntö sähköllä". XC60 tarjolla myös B4 ja B5 kevythybridinä, joka on tietysti diesel, kuten mallimerkintä vihjaa :lol: Esitellymateriaaleista en tähän hätään saanut kaivettua mitään epäoleellisuuksia, kuten takatyönnön toteutustapa näissä malleissa.

Jottei ihan väärille poluille eksytä, niin aika jäätävää on ollut keskustelun seuraaminen Volvofoorumilla. "5. kompura 10 kuukauteen kesti 10 päivää...nyt ei ole oikea suunta", mutta tuo olikin uusi, parannettu malli :crazyeyes: V60 D6 hybrideissä nyt ainakin on ollut ongelmia kylmästöinnin kompuran kanssa. Kompressori hoitelee myös akuston jäähdytystä, joten vika ei ole mallia "kattellaan korjausta kevväämmällä".

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2019, 19:15
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Werneri kirjoitti:https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/roi ... le/7525244

BMW. Ei oo tainnu tulla Suomeen takuukorjausta kun näitä vieläkin palaa.
Kyllä siellä on kampanja käynnissä. Eivät vaan kauhean aktiivisesti huutele, kun itsekin foorumeita selaamalla päätin soitella merkkariin. Saadaan varmistettua onko paloriski olemassa tässä 8-vuotiaassa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2019, 19:41
Kirjoittaja Jarsan
^Kampanjat on ollu tosiaan jo pitkään käynnissä, mutta koska autokanta on suuri, niin jaksotusta tulee väkisinkin. Maailman mittakaavassa osia vaihdellaan sen verran paljon, ettei osia vain yksinkertaisesti riitä kerralla kaikkiin.
insinörtti kirjoitti:Jottei ihan väärille poluille eksytä, niin aika jäätävää on ollut keskustelun seuraaminen Volvofoorumilla. "5. kompura 10 kuukauteen kesti 10 päivää...nyt ei ole oikea suunta", mutta tuo olikin uusi, parannettu malli V60 D6 hybrideissä nyt ainakin on ollut ongelmia kylmästöinnin kompuran kanssa. Kompressori hoitelee myös akuston jäähdytystä, joten vika ei ole mallia "kattellaan korjausta kevväämmällä".
Ongelma on kyllä aika merkillinen. Jotain kuvia katselin, että olis kompurasta käämilakat sulaneet... :roll: Onkohan niihin lyöty "parkkipaikka A/C-huollossa" sopimattomat öljyt sisään vai mitähän lie...

En tiedä Volvon korjausmenetelmää mitä kompressorin hajoamisessa tehdään, mutta huuhdellahan se kylmäainejärjestelmä pitäisi vähintäänkin. Mitä vähän keskusteluja seurannut, niin ilmeisesti osaan on ainakin lyöty vaan uutta kompuraa kiinni, vaikka järjestelmässä on epäpuhtauksia.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2019, 21:06
Kirjoittaja Carlo Coppa
Carlo Coppa kirjoitti:Naapuri vaihdatti Karlalla Volvoonsa iskarin ja pyöränlaakerin. Muuten meni hyvin, mutta laakeri vaihdettiin väärään pyörään.
Ei se ihan niin hyvin mennytkään. Ääntelyn syyksi paljastuikin vetoakselin laakeri. Sen korjaamo vaihtoi lupaa kysymättä. Nythän ei sitten Erkkikään ota selvää, että vaihdettiinko se pyöränlaakeri turhan takia. Todennäköisesti vaihdettiin. Autolla on ajettu alle 100.000 km.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Elo 2019, 23:41
Kirjoittaja Ossiv
Kuva
Kuulemma rahis, ihmekkö.. ei päivääkää liian myöhää. :?
Edit. Eipä tää kuca aukea, noh oli puolison auton jarrupalat loppu, oli kulutuspintaa 1mm jäljellä palassa..

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Elo 2019, 09:34
Kirjoittaja lerppu
Pistokehybridinelikkoihin palatakseni, mitenköhöän paljon tästä saisi muiden merkkien murheita itselleen?
https://www.dsautomobiles.fi/auto/ds-7- ... dis_dip_tf

EDIT: jaah - vaimo jo ehti toteamaan että Sitikasta ei makseta 55 tonnia ikinä. Spekulointi sikseen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Elo 2019, 10:12
Kirjoittaja FinPat
Koska jäsen Lerppun vaatimusmäärittelyissä ei ollut mainittuna että autoa pitää saada Suomesta niin https://www.subaru.com/vehicles/crosstrek/hybrid.html on edelleen oikea vastaus. :)

Tarkkana RFI:n laadinnassa! ;)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Elo 2019, 12:14
Kirjoittaja lerppu
^Tämän merkin murhe näkyy alla

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Elo 2019, 13:15
Kirjoittaja Isola
Subarua ei pidä ostaa Suomesta, koska täällä mallisto on rajattu ja ainakin yksi jälleenmyyjä välttelee niiden myymistä. Maahantuoja on kuitenkin todennut takuuasioiden hoituvan heidän kauttaan, vaikka auto olisi tuotu uutena muualta. Siispä hakemaan se sieltä mistä saa. Niin, ja hiljaisuushan ei tainnut olla kriteeri :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Elo 2019, 15:34
Kirjoittaja Giovinazzi
Isola kirjoitti:Subarua ei pidä ostaa Suomesta, koska täällä mallisto on rajattu ja ainakin yksi jälleenmyyjä välttelee niiden myymistä.
Kuulostaa muuten myös yhden A:lla alkavan automerkin strategialta täällä Suomessa :)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Elo 2019, 19:02
Kirjoittaja Isola
Autobianchi? Abarth? Acura? Aston Martin? Ainakaan Alfa Romeota et varmaan tarkoita, koska heillä takuuasiat eivät ainakaan tämän foorumin kokemuksilla mene aivan yhtä sujuvasti. :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Elo 2019, 19:23
Kirjoittaja Vittorio Jano
lerppu kirjoitti: Sitikasta ei makseta 55 tonnia ikinä
Juuri tuon takia DS olisi asiallinen. Auton joiden hankintaa muut ihmettelevät ovat yleensä kivoja.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Elo 2019, 22:10
Kirjoittaja mutt
VJ se vain osaa tiivistää asiat aina yhtä hyvin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Syys 2019, 17:50
Kirjoittaja insinörtti
Oikea asenne auttaa pitkälle.

Huulilasin 10/2019 väliraportointi Hyundai Konan käyttötestistä. Kun autoa kiikutettiin määräaikaishuoltoon, lehden edustajalla oli ilo ja kunnia ilmoittaa huoltotiskillä, ettei autossa ole tarvetta tehdä mitään ylimääräisiä korjauksia.

Huollon jälkeen ilo oli entistä korkeammalla, kun tähän asti täysin kuollut navigaattori/keskusnäyttö oli herännyt henkiin.

Mikä ei järkiautossa toimi, sitä ei tarvita!

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Syys 2019, 17:59
Kirjoittaja nipaka
^
Miksiköhän ainoa lukemani autolehti on Mobilisti? Moottorin selailen, se kun tulee Autoliiton jäsenyyden pallopullana

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 06 Syys 2019, 21:57
Kirjoittaja TeroPee
Vittorio Jano kirjoitti:
lerppu kirjoitti: Sitikasta ei makseta 55 tonnia ikinä
Juuri tuon takia DS olisi asiallinen. Auton joiden hankintaa muut ihmettelevät ovat yleensä kivoja.
Meillä on ollut DS7 hybrid shortlistillä jo kauan. Tällä viikolla tulleet tekniset tiedot 1200kg vetomassalla pudotti sen pois. Nykyisen auton 2200kg riittää juuri ja juuri mutta 2500kg tai enemmän ei olisi pahitteeksi.

Niin, ja aika helposti 55ke DS on liki 70ke auto kun siihen ruksii nitä varusteita mitä nykyisessäkin on. Ja osaa, kuten adaptiivisia valoja ei saa rahallakaan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 06 Syys 2019, 22:30
Kirjoittaja vesamaan
nipaka kirjoitti:^
Miksiköhän ainoa lukemani autolehti on Mobilisti? Moottorin selailen, se kun tulee Autoliiton jäsenyyden pallopullana
sama meininki 8)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Syys 2019, 19:19
Kirjoittaja Rasvis
Renapulttiin kaadettiin parissa kuukaudessa puolitoista tonnia plus melko paljon TLC:tä, kunnes kiteytyi ajatus ettei tätä enää leimaan saa. Puretaan pari osaa pois ja työnnetään paaliin.

Tilalle hankittiin kolmivuotias 48tkm ajettu Citroën C3 joka kymmenen kilometriä autokaupasta sytytti huoltovalon. No niin, tämän sitten unohdin tarkistaa. Huollossa todettiin että etuiskari vuotaa. MetroAuto Koskelon myyntipäällikön mukaan "kyllähän ne usein käytetyissä vähän tihkuu". Olin asiasta vähän eri mieltä, joten seuraavaksi vedottiin siihen että onhan se katsastettu. Ja kun tämä ei minua kovasti kiinnostanut, rikki mikä rikki, alettiin sopia korjauksesta. Ehdotin kompromissia jossa MetroAuto hankkii uudet iskarit ja minä vaihdan ne paikalleen, mutta heidän viimeinen tarjouksensa oli toimittaa YKSI varaosaiskunvaimennin "koska meneehän se sillä katsastuksesta läpi". Ei auttanut toisen merkkiliikkeen lausunto iskareiden vaihtamisesta pareittain tai kuluttaja-asiamiehen neuvotteluyrityskään. Pitäkööt tunkkinsa, minä vältän jatkossa kantamasta hiekkaa heidän marmorilattioillensa.

Seuraavaksi Ampera alkoi kuulostaa sirkkeliltä. Ilmeisesti toisesta sähkömoottorista hajosi laakeri. Eihän siinä mitään, vekotuksessa on vielä kahdeksan vuoden voimalinjatakuuta jäljellä, mutta pääkaupunkiseudulla on tasan yksi pätevöitynyt Ampera-mekatsu jolla on kuukauden jono. Ja autollahan ei saa ajaa ennen kuin se on korjattu.

Satuin ääneen ärisemään hommasta kaverille, joka ystävällisesti ehdotti että voisin lainata hänen ylimääräistä autoaan siksi aikaa kun Pallosalama ottaa lepiä. Aivan huippuhomma, kunnes viidentenä aamuna kello viisi auto kuoli tienposkeen ilman ennakkovaroitusta.

Siinä pimeässä ja vesisateessa autoa lähimmälle parkkipaikalle työntäessä arvuuttelin että missähän se piilokamera on, alkaa kohta käydä huumori vähiin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 08 Syys 2019, 11:56
Kirjoittaja Vittorio Jano
^

Ei muutakui Ameerika käyntiin ja baanalle!

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 08 Syys 2019, 17:52
Kirjoittaja Rasvis
Näinhän se just pitäisi tehdä, Ameerika tai Siideri. Vaan kumpikin on edelleen rikki kun ei vaan ole aikaa korjata, ja kaikkien muidenkin vehkeiden porsiminen ei varsinaisesti auta asiaa.

Mutta kyllä minä vielä tästä nousen, rrrrkele!

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 10 Syys 2019, 22:16
Kirjoittaja Eero
ˆOikea asenne.
Ei voi kun ihmetellä Metroauton myyntipäällikön asennetta. Luulisi että pytinki ei kaadu kahden uuden iskarin ostamiseen, mutta lienee joku periaatekysymys perseillä kaikissa "takuutilanteissa".

Omat muut merkit toimii ihmeen hyvin; Voorti ja Sooda palvelee nöyrästi. Onneksi on Alfa, jota saa rakennella :wink:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 10 Syys 2019, 22:20
Kirjoittaja Isola
^Samalla kun opin, että vetonivelet eivät ole voimansiirron osa, opin myös jotakin vaihtoautomyyjän palkkion muodostumisesta. Jokainen käytetyn auton takuukorjaus leikkaa myyjän provikkaa. Sillä, mistä ostat sen seuraavan auton viiden vuoden päästä, ei ole siihen vaikutusta. Tarinan opetus: Käytetty auto on syytä ostaa yksityiseltä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2019, 07:53
Kirjoittaja Rasvis
Keltä löytyi cojones väittää että vetonivel ei ole voimansiirron osa? :shock:

Ymmärrän että hommassa saattaa katteet olla tiukat ja jokaisen pitää elantonsa hankkia, mutta voisikohan tuohon löytyä tapoja jotka eivät edellytä ihan noin elastista selkärankaa?

Mulla ei ole monestakaan käytettyjä autoja myyvästä liikkeestä kokemusta, mutta taannoinen jälkimarkkinointikokemus Länsiautosta oli ihan toista maata. Amperasta vaihdettiin muutama kuukausi kaupan jälkeen pimennyt peruutuskamera ilman mutinoita, samoin vaihdettiin pari takavaloa joihin oli ilmestynyt kosteutta ja maalattiin lokasuoja jossa oli ruostekupla. Ensimmäinen oma ajatukseni oli että tuollaiset pikkuharmit vähän niin kuin kuuluvat hintaan käytetyssä autossa, mutta päätin nyt kuitenkin kysyä myyjäliikkeen näkemystä. Asiasta ei tarvinnut edes sen kummemmin keskustella, viat vaan laitettiin kuntoon. Nyt jälkikäteen ymmärrän että se ei ollutkaan alan normaali käytäntö vaan erittäin hyvää palvelua.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2019, 09:19
Kirjoittaja Isola
Rasvis kirjoitti:Keltä löytyi cojones väittää että vetonivel ei ole voimansiirron osa? :shock:
Tietenkin samalta liikkeeltä, joka aikanaan tuli tunnetuksi asiakasrekisterinsä kirjauksesta "Asiakas on mulkku". Ja ei, kyse ei ollut minusta :mrgreen:

Paljon riippuu tietenkin siitä, osallistuvatko maahantuoja ja edelleen tehdas jotenkin kustannuksiin. Käytettyjen autojen tavanomaisessa kulumisessa tilanne on luonnollisesti nihkeämpi kuin valmistusvirheissä, joiden korjaaminen voi olla liikkeelle jopa (marginaalisesti) kannattavaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2019, 17:37
Kirjoittaja JiiPee
^^ Pakko kompata Rasviksen kommenttia. Poika hankki vanhan bemun pienehköstä Jyväskyläläisestä autoliikkeestä. Oston jälkeen ilmenneistä muutamasta pienestä viasta oli yhteydessä liikkeeseen vaikkakin ajattelin näiden kuuluvan luontaisesti jo noinkin iäkkääseen autoon. Suhtautuivat asiaan positiivisesti ja viat saatiin kuntoon. Kyllä näitä vastuunsa tuntevia taikka palvelevia autoliikkeitäkin vielä löytyy. :-D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2019, 18:01
Kirjoittaja nipaka
JiiPee kirjoitti:palvelevia autoliikkeitäkin vielä löytyy. :-D
Tyytyväinen asiakas palaa takaisin kun autontarve yllättää. Tiukasti katettaan varjelevat eivät ymmärrä että menetetty asiakas on se kallein.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2019, 18:51
Kirjoittaja Polforea
Sehän tuossa on kummallista, samainen Metroauto (silloin vielä Tikkurilassa, mutta samat naamat paikalla) nimittäin vaihtoi meikäläiselle 8-vuotiaaseen, 140tkm ajettuun penariin moottorin hyvinkin vähillä mutinoilla.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2019, 20:11
Kirjoittaja Isola
Polforean tapauksessa ei tarvitse edes arvailla maksoiko moottorin vaihdon myyjäliike vai maahantuoja. Niinhän minullekin vaihtuivat xenon-umpiot uusiin ilman minkäänlaista ihmettelyä melkein 3 vuotta takuun päättymisen jälkeen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2019, 20:20
Kirjoittaja Rasvis
nipaka kirjoitti:Tyytyväinen asiakas palaa takaisin kun autontarve yllättää. Tiukasti katettaan varjelevat eivät ymmärrä että menetetty asiakas on se kallein.
Tai myyntitykillä ei ole aikomusta vanheta samassa firmassa montaa vuotta?

Minä kyllä viitsin pistää vähän paukkuja kertoakseni asiakaskokemuksen eteenpäin. Jos sillä saa kaupan tai kaksi torpedoitua niin olen tyytyväinen :evilbat:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Syys 2019, 21:08
Kirjoittaja Polforea
Isola kirjoitti:Polforean tapauksessa ei tarvitse edes arvailla maksoiko moottorin vaihdon myyjäliike vai maahantuoja.
Jaa niin, voi siinä maahantuojakin olla ollut mukana, kun auto merkkiliikkeestä tuli tosiaan silloin ostettua. Nyt kun muistelee ja miettii, niin saattaa muuten myös olla, että autoon kaupantekijäisiksi lyödy lisätakuun myöntäjäfirma on osallistunut kustannuksiin. Kuitenkin liikkeen toiminta oli asiakkaan näkökulmasta kaikin puolin kiitettävää, eikä minun tarvinnut miettiä tai kysellä, kuka/mikä instanssi homman maksaa - joku muu kuin minä ja sehän riitti. Auto oli viikon operoitavana ja minulla oli sen aikaa alla vuoden ikäinen Opel Astra firman vaihtoautorivistä. Harmi ettei aliupseerille ole saatu samaa kohtelua kuin ropellille, näin sitä jää eri asiakkaille eri fiilis.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Syys 2019, 10:57
Kirjoittaja Vainio
Minäpä lisään taas yhden rivin THP-pösön vikakirjanpitoon.
Eilen töistä kotiin lähtiessä pukkasi kuukausittainen ilmoitus "engine fault, repair needed" näytölle.
Auto kulki muuten ok, mutta teki muutamia teräviä nykäisyjä ajaessa.
Satasta ajellessa sitten katosi kaikki veto yhtäkkiä. Sain auton nilkutettua ykkösellä huoltiksen pihaan.
Tyhjäkäynnillä kone kävi oikein nätisti, mutta kaasupolkimen painaminen ei vaikuttanut kierroksiin mitään.
Uudelleenkäynnistys ja kappas auto toimii normaalisti. Siitä sitten kotiin ja diagboxilla vikoodit ulos.
Sähköisestä kaasuläpästä löytyi palautusjouseen liittyvä vikakoodi sekä kaasuläpän ylikuumenemisen vikakoodi muistista.
Diagboxilla kun ajoi kaasuläpän testin muutamaan kertaan niin viidennellä yrityksellä sai pomppaamaan palautusjousen vikakoodin esiin uudelleen.

Uusi kaasuläppä lähti tilaukseen saman tien...ajellaan taas hetki Alfalla.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Syys 2019, 11:11
Kirjoittaja Björn Contio
Vikakoodien lukua ja mahdollista korjailua kaipailen, pääkaupunkiseutu tai siinä lähistöllä.

Onko tällä forumilla henkilöä joka voisi fiksailla myös bmw e90 lci autoa?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Syys 2019, 15:24
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Raimo Miettinen kirjoitti:
Werneri kirjoitti:https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/roi ... le/7525244

BMW. Ei oo tainnu tulla Suomeen takuukorjausta kun näitä vieläkin palaa.
Kyllä siellä on kampanja käynnissä. Eivät vaan kauhean aktiivisesti huutele, kun itsekin foorumeita selaamalla päätin soitella merkkariin. Saadaan varmistettua onko paloriski olemassa tässä 8-vuotiaassa.
Eilen vaihdettiin dieselbemariin vuotava egr-jäähdytin ja karstoittunut imusarja maahantuojan piikkiin. Jos tällä minimoitaisiin riskiä, että auto syttyisi palamaan. Sinänsä hyvä fiilis jäi, että hommat hoidettiin varsin nopeasti vaikka imusarja menikin tilaukseen (tuli seuraavaksi päiväksi) ja sijaisautoksi tuli alle tuhat kilsaa ajettu sähköbemari. Oma 5-sarjalainen kuitenkin 8-vuotias ja hieman alle 300tkm ajettu "paalivalmis".

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Syys 2019, 01:20
Kirjoittaja Polforea
^Mulle tuli pikkuykköseenkin morjestuspyyntö. Lämppärin pöhnöttimen piuha vuorossa tässä. Muistaakseni sama meni edelliseen kolmossarjalaiseen...
Billie kirjoitti:Onko tällä forumilla henkilöä joka voisi fiksailla myös bmw e90 lci autoa?
Mitään fyysistä remppaa en lupaa tehdä, mutta eiköhän siitä koodit ainakin ulos saada.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Syys 2019, 11:59
Kirjoittaja FinPat
Polforea kirjoitti: ^Mulle tuli pikkuykköseenkin morjestuspyyntö. Lämppärin pöhnöttimen piuha vuorossa tässä. Muistaakseni sama meni edelliseen kolmossarjalaiseen...
Sinun topless ykkönen oli USA-mallia?

Vaikka USA-mallin BMW:t ovatkin lähes samanlaisia kuin Eurooppaan tarkoitetut lajitoverinsa niin pienen pieniä eroja voi tulla vastaan mitä kummallisimmissa paikoissa. Meilläkin E84:n Takata airbagin takaisinkutsun kanssa meni noin kolme vuotta koska ilmeisesti jokin bagin piuhan liitin on aavistuksen erillainen. Ja F22 sumuvalokytkin ohjaava body computer XYZ oli yhden pinnin verran erilainen vaikka johtosarja oli kuulemma sama ja niin edelleen.

Toivottavasti lämppärin piuhat ovat mallia Trans-Atlantic.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Syys 2019, 16:02
Kirjoittaja Polforea
Juu, jenkkaversio tuo on.

Oli piuha sama tai ei, niin marmori hoitaa. Se on niiden homma, joten tehkööt pois :)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Syys 2019, 17:27
Kirjoittaja Sautio
Ducaton, vm.1998 ABS-yksikkö oli ottanut vettä sisäänsä ja hapettunut pilalle. Kyseessä on tämä osa (tai toi numerosarja on siinä pumppuyksikösä olevassa ohjainyksikössä) https://www.bosch-automotive-catalog.co ... 1273004275. Tuosta kun klikkaa "comparisons" niin tulee numerosarja 71712415 ja mainintana Alfa, Fiat, Lancia. Onko tietoa missä Alfan ym. malleissa olisi tuollaista ohjausyksikköä käytetty? Jos joltakulta löytyy tuollainen niin ostan pois.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Syys 2019, 20:24
Kirjoittaja Björn Contio
Billie kirjoitti:Vikakoodien lukua ja mahdollista korjailua kaipailen, pääkaupunkiseutu tai siinä lähistöllä.
Koodit luettu ja vika taitaa olla abs anturi. Kiitos Polforea, oli mukava tavata.

Pikkusen halavalla tämä meni, mutta korjataan seuraavalla kerralla.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Syys 2019, 20:40
Kirjoittaja A Bart
Sautio kirjoitti:Ducaton, vm.1998 ABS-yksikkö oli ottanut vettä sisäänsä ja hapettunut pilalle. Kyseessä on tämä osa (tai toi numerosarja on siinä pumppuyksikösä olevassa ohjainyksikössä) https://www.bosch-automotive-catalog.co ... 1273004275. Tuosta kun klikkaa "comparisons" niin tulee numerosarja 71712415 ja mainintana Alfa, Fiat, Lancia. Onko tietoa missä Alfan ym. malleissa olisi tuollaista ohjausyksikköä käytetty? Jos joltakulta löytyy tuollainen niin ostan pois.
Näkyy olevan eperin mukaan ducato 1994-2002 bensa ja diiseli vaihtoehdost.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Syys 2019, 07:02
Kirjoittaja Sautio
A Bart kirjoitti: Näkyy olevan eperin mukaan ducato 1994-2002 bensa ja diiseli vaihtoehdost.
Kiitos tiedosta, maa on niellyt kaikki tuonmalliset abs-yksiköt, se oli tuonikäisissä Ducatoissa, ym. kohtalaiset harvinainen varuste :(

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Syys 2019, 07:52
Kirjoittaja sämpy
jos epätoivo iskee, voinee abs jarrut myös muuttaa tavallisiksi. Nätisti kun tekee eikä kerro konttorilla mitään. Kun eivät ole pakollinen varuste tuon ikäisissä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Syys 2019, 09:57
Kirjoittaja mutt
Jos samaa mallia on saanut ilman ABS:ää, niin kyllä sen muutoksen voi tehdä ihan konttorille kertoenkin, niin ei tarvitse jännittää jokaista leimausta.