Sivu 80/107

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Maalis 2019, 17:34
Kirjoittaja Tuomas K
^Itse yritin joku viikko sitten kiinnittää valoitta pimeällä moottoritietä ajaneen neitokaisen huomion. Neito tuijotti silmä kovana eteenpäin, mutta pelkääjän paikalla istunut nainen selvästi selitti jotain ja osoitti oikealle ja poistuivatkin seuraavasta rampista. Uskoisin, että tulkitsivat huomionherätysyritykseni huomattavasti negatiivisemmalla tavalla kuin oli pyrkimys :silent:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Maalis 2019, 19:37
Kirjoittaja quppe
savijo-r kirjoitti:
michelin kirjoitti:Polttoainesuutin menee Mondeosta vaihtoon. Mikä lie dieselsuuttimien yleisin rikkoutumissyy?
No Fordin kohdalla varmaankin korkeapainepumppu alkanut syömään itseään ja kohta on muutkin suuttimet metallimutua täynnä....
Ehkä toisiksi yleisin syy yksittäisen rikkoitumisen jälkeen. Näissä tapauksissa pitäisi koko polttoainelinjasto uusia, jos varman päälle haluaa pelata.. Aikalailla ainoita ja pelätyimpiä tyyppivikoja tässä moottorissa. :roll:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Maalis 2019, 00:38
Kirjoittaja michelin
^^ Pumppuvika kuulostaisi kyllä loogiselta. Ja olis just mun tuuria :D

Mutta toisaalta löysin mielenkiintoisen jutun, jossa kerrotaan huonolaatuisista suuttimista, joita olisi käytetty vm. 2008-2009 1.8 TDCI-moottoreissa. Mikäli oikein tulkitsin suuttimien numeroita niin tässäkin yksilössä suuttimet olisivat juuri tuota viallista sarjaa.

Enpä tähän juttuun törmännyt edes ennen auton ostamista, vaikka tämän moottorin tyyppivikoihin olin silloin perehtyvinäni.
https://www.fordownersclub.com/forums/t ... must-read/

Vian "korjaamiseksi" on tehty PCM-päivitys, ilmeisen huonolla menestyksellä.
Suutinten vaihdolla on ongelmasta (= satunnaiset limp home modet ja nykimiset) päästy eroon (ainakin joksikin aikaa). Ja korjaukset menneet asiakkaiden piikkiin, eikä Fordin.

Tällä nyt ajettu jo 220 tkm, joten voi kai suuttimien kulumista jo toisaalta pitää ihan normaalinakin näille kilometreille.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Maalis 2019, 13:16
Kirjoittaja molsky
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/e ... parit:a581
Saksalaiset premium-autot eivät ole veljeksiä, eivät ainakaan vikaisuudessa.

Keskikokoisissa premium-autoissa on ensikatsastuksessa harvoin vielä paljon vikoja, ainakaan hylkäykseen johtavia. Mutta poikkeuksiakin on.

Katsastustilastot paljastavat, että Mercedez Benzin C-sarja on jo kolmevuotiaana paljon hylkäysvikaisempi kuin esimerkiksi Audi A4 ja BMW:n kolmossarja.

Vuonna 2015 käyttöönotetuista eli viime vuonna ensikatsastetuista C-sarjan Mersuista hylättiin peräti 6,2 prosenttia. Eniten hylkäysvikoja löytyi niiden jousituksesta ja iskunvaimennuksesta.

Hylkäysprosentti oli moninkertainen verrattuna Audi A4:ään (hylättyjä 1,6 prosenttia) ja BMW:n kolmossarjaan (1,8 prosenttia). Kolmevuotiaan C-Mersun takamatka vain kasvoi edellisvuodesta, jolloin sen hylkäysprosentti 5,7, Audi A4:n 1,5 ja BMW:n kolmossarjan 3,0.

Syynä vikaisuuseroihin eivät olleet ainakaan ajokilometrit, sillä ne olivat Mersulla kolmikon pienimmät. Viime vuonna ensikatsastettujen C-Mersujen matkamittarilukemien keskiarvo oli 66 000 kilometriä ja mediaani 58 000 kilometriä. Audi A4:llä vastaavat luvut olivat 75 000 ja 68 000 kilometriä sekä BMW-3:lla 67 000 ja 60 000 kilometriä.

Audi A4 oli viime vuonna Suomen 22. myydyin ja C-Mersu 29. myydyin henkilöautomalli. Uuden versionsa tässä kuussa Suomessa lanseeraava BMW:n kolmossarja ei mahtunut viime vuonna kolmenkymmenen kärkeen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Maalis 2019, 07:14
Kirjoittaja legza
michelin kirjoitti:^^ Pumppuvika kuulostaisi kyllä loogiselta. Ja olis just mun tuuria :D

Mutta toisaalta löysin mielenkiintoisen jutun, jossa kerrotaan huonolaatuisista suuttimista, joita olisi käytetty vm. 2008-2009 1.8 TDCI-moottoreissa. Mikäli oikein tulkitsin suuttimien numeroita niin tässäkin yksilössä suuttimet olisivat juuri tuota viallista sarjaa.

Enpä tähän juttuun törmännyt edes ennen auton ostamista, vaikka tämän moottorin tyyppivikoihin olin silloin perehtyvinäni.
https://www.fordownersclub.com/forums/t ... must-read/

Vian "korjaamiseksi" on tehty PCM-päivitys, ilmeisen huonolla menestyksellä.
Suutinten vaihdolla on ongelmasta (= satunnaiset limp home modet ja nykimiset) päästy eroon (ainakin joksikin aikaa). Ja korjaukset menneet asiakkaiden piikkiin, eikä Fordin.

Tällä nyt ajettu jo 220 tkm, joten voi kai suuttimien kulumista jo toisaalta pitää ihan normaalinakin näille kilometreille.
Harmillisesti tuo 1,8 on kaikista ongelmallisin dieseli tossa sun koppasessa Mondeossa. Se on täysin eri moottori kun tohon aikaan käytetty PSA:n 2.0 tai 2.2...
Halvin ja mahdollinen vika on suuttimen liittimen pinnien väljistyminen, noissa uudemmissa useimmiten itse suutin on rikki. ja tosiaan usein virtapiiri rikki suuttimesta, eli sillon melkein tietää että kyse ei ole metallimujun takia hajonneesta suuttimesta. Niissä PSA pohjasissa menee vähemmän suuttimia tai muutakaan rikki.

Itse moottori kestää hyvin kilsoja, mutta yleensä joutuu kaiken näköstä ympäriltä vaihtaan ja vähän vahtimaan että öljyt pysyy koneessa.

Jos itse vaihdat polttoainesuodattimen niin laita tiiviste oikeaan väliin, jostain syystä kuka sellaisen ensimmäisen kerran vaihtaa, laittaa sen usein väärin ja hetken päästä soitetaankin hinuria. Noissa ei sitten oo tankissa pumppua eli on manuaalisesti jollain tavalla sitten ilmattava.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Maalis 2019, 12:23
Kirjoittaja Albertolli
Meidän Focuksessa oli juurikin tuo suodattimen vaihto onnistuttu ryssimään ja jätti jokusen kerran satunnaisesti lähtöruutuun ennen kuin vika selvisi.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Maalis 2019, 15:55
Kirjoittaja quppe
Fix or repair daily:llä jatketaan: Jakohihna pitäs vaihtaa ja kilpailutus vaan pistää mutkikkaammaksi asiat. Toiset tarjoo SKF.ää ja Toiset Gatesia ja Toisessa 3,5h ja toisella 5h työtä akselitiivisteen vaihdolla. .. Kumpaa merkkiä pitää välttää enemmän?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Maalis 2019, 11:24
Kirjoittaja michelin
^ Siltä alkaa vaikuttaa. Mutten silti sanoisi täysin epäonnistuneeksi moottoriksi. Suuttimien liittimet vaikutti olevan OK. Sen verran tuli tutkittua. Suuttimen saa liike vaihtaa, en uskalla ottaa riskiä että polttoainelinjastoon/uuteen suuttimeen pääsee heti epäpuhtauksia asennusvaiheessa.

Tuon vähän haastavamman ilmauksen takia ajattelin tosiaan vaihdattaa dieselsuodattimenkin ihan liikkeessä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Maalis 2019, 16:32
Kirjoittaja unknown
Jos olette koskaan ihmetelleet; miten VAG myy autoja ja kuka ihme niitä ostaa kaiken tämän päästöskandaalin ja jatkuvien teknikkamurheiden kanssa? niin kerron mnkälainen on Volkkari -miehen ajatusmaailma.

Vokkarimies kertoi minulle, että ajaa Saksalaisella "kun ne Toyotat ja muut japanilaiset kestää vaan sen kolme vuotta kuitenkin." :shock: En uskaltanut kysyä mielipidettä Italailaisista, vaikka mieli teki.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Maalis 2019, 10:46
Kirjoittaja insinörtti
^ tuntuu osalla japanilaisilla ajavistakin olevan periaatteena, että auto varmuuden vuoksi vaihtoon, kun takuu päättyy.

Lisäksi on 5-8 tkm/vuosi ajavia eläkeläisiä, jotka ostavat hybridin säästääkseen bensakuluissa :roll:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Maalis 2019, 10:51
Kirjoittaja insinörtti
Tiige kirjoitti:
insinörtti kirjoitti: Premium-autoilukin alkaa tulla tutuksi. Kaasuvolvolla pääsi 15 km ja sitten kaasutankki tyhjä (lue: tyhjeni itsekeen auton seistessä sunnuntain). Pissapojan ja kuskin turvavyön varoitusvalot elävät omaa elämäänsä. Vajaat 3 vuotta/47 tkm ajetussa autossa.
Kaveri haki muutama kuukausi sitten pari vuotta vanhan v70 T5 vollen kaasulaitteilla ruotsista. Toinen kerta kaasua tankatessa säiliön o-renkaat korkkasi. Hinuri kutsui kun vuoti kaiken kaasun sisätiloihin. Tästä pari viikkoa niin taas tankkauksen jälkeen hirveä käry autossa hetken aikaa. Ilmeisesti ylipaineventtiili päästi vähän ylimääräisiä pois. Aika tyhmästi koteloitu se kaasupullo kun päästää kaikki höyryt sisätiloihin.
Eipä ollut iso vika, mutta korjaus viivästyi, kun merkkihuolto ei näihin koske ja Espoon Terragasin pyörittäjä oli 2 viikkoa sairaslomalla. Vuoto kaasuputken ja -jakajan liitoksessa -> auto kieltäytyi avaamasta pulloventtiileitä tajuttuaan jotain olevan vialla -> kaasujohtoon liitetty polttoainemittari näytti nollaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Maalis 2019, 11:03
Kirjoittaja FinPat
unknown kirjoitti:miten VAG myy autoja ja kuka ihme niitä ostaa
Eikö Lamborghini ole VAG? :?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Maalis 2019, 11:55
Kirjoittaja Xehpuk
Sitikan etunurkassa pohjasta muovit säpäleinä ja lasinpesunesteet tulee läpi.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Maalis 2019, 12:54
Kirjoittaja Jiitee
insinörtti kirjoitti:^ tuntuu osalla japanilaisilla ajavistakin olevan periaatteena, että auto varmuuden vuoksi vaihtoon, kun takuu päättyy.

Lisäksi on 5-8 tkm/vuosi ajavia eläkeläisiä, jotka ostavat hybridin säästääkseen bensakuluissa :roll:
Ja veroissa sekä vakuutusmaksuissa. Ja en ole eläkeläinen ja meirän hypriittillä mennään 20 tkm vuodessa
5 litraa sadalla keskikulutuksella. Lisäksi arvonalenema pienintä Toyotista.

Pohjanmaalla kun 30 vuotta on asunut niin laihialaisuutta on hiukan
tarttunut savolaiseenkin :wink:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Maalis 2019, 13:03
Kirjoittaja Albertolli
Tiedä sitten paljonko tuossa säästää jos vastaavan kokoisen Ceedin kulutus etelän ruuhkissa on 5,3-5,8 litraa?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Maalis 2019, 13:19
Kirjoittaja Jiitee
Albertolli kirjoitti:Tiedä sitten paljonko tuossa säästää jos vastaavan kokoisen Ceedin kulutus etelän ruuhkissa on 5,3-5,8 litraa?
Samaa kategoriaa Ceedin kanssa, oliko hiukan eroa päästöissä. Erona taitaa olla tuo ruuhka-ajon kulutus, jossa hybriidi loistaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Maalis 2019, 14:11
Kirjoittaja unknown
FinPat kirjoitti:
unknown kirjoitti:miten VAG myy autoja ja kuka ihme niitä ostaa
Eikö Lamborghini ole VAG? :?
Minun toisessa Lamborghinissa on kolme VAG osaa ja ne on kaikki rikki. (Audin ovivalokatkaisin) V12 Lamborghinit on onneksi olleet aika VAG vapaita viimeaikoina.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Maalis 2019, 14:57
Kirjoittaja insinörtti
Jiitee kirjoitti:
Albertolli kirjoitti:Tiedä sitten paljonko tuossa säästää jos vastaavan kokoisen Ceedin kulutus etelän ruuhkissa on 5,3-5,8 litraa?
Samaa kategoriaa Ceedin kanssa, oliko hiukan eroa päästöissä. Erona taitaa olla tuo ruuhka-ajon kulutus, jossa hybriidi loistaa.
Tärkeä pointti eläkeläiselle, joka ei aja ruuhkissa. Kuten myös polttoaineenkulutus. Viehän perinteisen tekniikan auto jopa reilut 6 l/100, mikäli pääasiallinen käyttötarkoitutus on mökkimatkat. Moisesta tulee sentäs 500-750 € kulu vuodessa. Ei tuu hypetykselle takaisinmaksuaikaa kuin 40 vuotta tjsp.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Maalis 2019, 12:48
Kirjoittaja Manu
Huolta uuden Supran kohdalla että mihin sijoitetaan rekisterikilpi!! :crazyeyes:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mih ... #gs.1b3grf

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Maalis 2019, 13:46
Kirjoittaja Jiitee
Manu kirjoitti:Huolta uuden Supran kohdalla että mihin sijoitetaan rekisterikilpi!! :crazyeyes:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mih ... #gs.1b3grf
Pikkukilpi vasempaan kulmaan kuten Giuliassakin. Keskikilpi pilaa tehokkaasti muodot.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Maalis 2019, 21:23
Kirjoittaja alfa 156 v6
alfa 156 v6 kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Noni, Golf haettu trailerilla ja 3:lla pytyllähän tuo rytkyttää tyhjäkäyntiä. kierroksilla minusta toimii ihan normaalisti eikä moottorissa ole minkäänlaista poikkeavaa ääntä.

Ainoa vikakoodi minkä sai ulos Torque/BT yhdistelmällä on P0303 eli 3.s sylinterin misfire. MIL vilkkuu myös kojetaulussa. enempää en vielä jaksanut aiheeseen perehtyä mutta onhan tuo jo tallissa ja nostimella :P
Perehdyimpä aiheeseen sittenkin vielä ettei jää häiritsemään... puolat ja tulpat ristiin 2 ja 3 sylintereissä. Vika pysyy 3:ssa.

Siis ohivuotojen mittaukseen.

1. 22%
2. 18%
3. 80%
4. 18%

Mekaniikkahommiksi siis meni... paine hukkuu selkeästi kampikammioon eli mäntävika. Laitoin jäykkää öljyä sekaan tulpanreiästä niin ohivuodot n.60 ja hyvin äkkiä nous takasin 80% :|

Ei muuta ku kantta pöydälle ja mäntiä tutkimaan.
valitettavasti oma diagnoosi osu oikeaan.... korjaamon diagnosoima ecuvika olis ollu helpompi korjata kyllä. Ei ole tehty korjattavaksi (ainakaan paikallaan ollessaan) 1.4 TSI kone kaksoisahdettuna Golfin korissa.... Melko veemäinen talkoo. No, uudet osat tilauksessa...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Maalis 2019, 22:10
Kirjoittaja Tuomas K
Mikähän tuon on särkenyt?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Maalis 2019, 22:40
Kirjoittaja mutt
Nakutuksella ainakin saadaan tuollaista jälkeä. Mikäs noilla kattiloilla oli oktaanivaatimus?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Maalis 2019, 22:46
Kirjoittaja mutt
...ja heikot männät.
https://forums.seatcupra.net/index.php? ... ms.407682/
Jos tuota pitää aikoo, kannattanee uusia ne kaikki.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Maalis 2019, 10:17
Kirjoittaja FinPat
Possut palavat ja uivat mutta Possutehdas lupaa tehdä niitä lisää:

https://jalopnik.com/porsche-911-gt2-rs ... 1833402234

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Maalis 2019, 15:48
Kirjoittaja Manu
Työkaveri (nainen) sanoi että oli vienyt kohtuu-uuden volkkarinsa Volkswagen Centteriin huoltoon jokunen aika sitten koska joku vinkui. Vastaanotto oli ollut ylimielinen ja sanottiin tyyliin että ei siellä mitään ole. Lopulta paljastui että kyllä siellä jarrut vinkuivat.

Toinen juttu että on tilannut uuden volkkarin ja kestänyt toimituksessa tosi kauan (enemmän luin luvattiin). Sanoi itse että alkaa usko mennä volkkariin :roll:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Maalis 2019, 16:35
Kirjoittaja Tuomas K
Mitenkäs AGM-akku ja vanha auto sopivat yhteen? Toimiiko, vai tuleeko hankaluuksia?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Maalis 2019, 21:07
Kirjoittaja TeroPee
Manu kirjoitti:Työkaveri (nainen) sanoi että oli vienyt kohtuu-uuden volkkarinsa Volkswagen Centteriin huoltoon jokunen aika sitten koska joku vinkui. Vastaanotto oli ollut ylimielinen ja sanottiin tyyliin että ei siellä mitään ole. Lopulta paljastui että kyllä siellä jarrut vinkuivat.

Toinen juttu että on tilannut uuden volkkarin ja kestänyt toimituksessa tosi kauan (enemmän luin luvattiin). Sanoi itse että alkaa usko mennä volkkariin :roll:
Onneksi FCA:n jälleenmyyjäorganisaatio ei pompottele asiakasta vaan homma hoituu kuin elokuvissa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Maalis 2019, 21:54
Kirjoittaja mutt
TeroPee kirjoitti:Onneksi FCA:n jälleenmyyjäorganisaatio ei pompottele asiakasta vaan homma hoituu kuin elokuvissa.
Ne onkin ratkaisseet asian poistamalla yhtälöstä kaikkien ongelmien yhteisen tekijän, eli asiakkaan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 22 Maalis 2019, 10:56
Kirjoittaja Ossiv
Renaultista uhkaa hävitä tyhjäkäynti ja ka. kulutus huitelee 9L vaikka kyseessä 1.6bensa.. Ehkä olisi aika katsoa tuota vvt-solenoidia liikkuuko se laisinkaan

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 23 Maalis 2019, 22:29
Kirjoittaja alfa 156 v6
alfa 156 v6 kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Noni, Golf haettu trailerilla ja 3:lla pytyllähän tuo rytkyttää tyhjäkäyntiä. kierroksilla minusta toimii ihan normaalisti eikä moottorissa ole minkäänlaista poikkeavaa ääntä.

Ainoa vikakoodi minkä sai ulos Torque/BT yhdistelmällä on P0303 eli 3.s sylinterin misfire. MIL vilkkuu myös kojetaulussa. enempää en vielä jaksanut aiheeseen perehtyä mutta onhan tuo jo tallissa ja nostimella :P
Perehdyimpä aiheeseen sittenkin vielä ettei jää häiritsemään... puolat ja tulpat ristiin 2 ja 3 sylintereissä. Vika pysyy 3:ssa.

Siis ohivuotojen mittaukseen.

1. 22%
2. 18%
3. 80%
4. 18%

Mekaniikkahommiksi siis meni... paine hukkuu selkeästi kampikammioon eli mäntävika. Laitoin jäykkää öljyä sekaan tulpanreiästä niin ohivuodot n.60 ja hyvin äkkiä nous takasin 80% :|

Ei muuta ku kantta pöydälle ja mäntiä tutkimaan.
valitettavasti oma diagnoosi osu oikeaan.... korjaamon diagnosoima ecuvika olis ollu helpompi korjata kyllä. Ei ole tehty korjattavaksi (ainakaan paikallaan ollessaan) 1.4 TSI kone kaksoisahdettuna Golfin korissa.... Melko veemäinen talkoo. No, uudet osat tilauksessa...
Nyt on suoritusmerkintä saatu TSI konerempastakin. Oli yllättäen helpompi kasata kuin purkaa tuo moottori... ehkä auttoi kun jo tiesi missä minkäkin kuuluu sijaita ja millaisella pultilla on kiinni :roll:

Taas käy hienosti, toivottavasti viekö pitkään :roll:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Maalis 2019, 21:57
Kirjoittaja Ossiv
Luulin että rakkaan sota-ratsuni kori pettää osa kerrallaan, kun en keksinyt miksi volskun sivuovi alkoi kenkkuaa eikä mennyt kiinni vaikka kaikki oli silmämääräisesti toleranssissa ja näytti hyvältä..
Hetken epätoivon ja ihmettelyn jälkeen, vika paljastui lukkokielen suojamuoviin joka oli antanut kaikkensa ja repeytynyt useisiin osiin lukkopesän sisälle kunnioitettavassa 23v/765tkm iässä. Ja taas matka jatkuu :)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Huhti 2019, 18:02
Kirjoittaja Kertsu
Voi saatanan saatana. Corolla oli salakavalasti vuotanut jäähdytinnesteet jonnekkin, lätäkköä ei näkynyt missään. Harmi vaan että huomasin asian vasta kun lämmöt oli ylhäällä ja konepellin alta tuli höyryä. Suurin ihmetys on, että kytkinkin alkoi temppuilemaan samaan aikaan. Eihän noilla pitäisi olla mitään tekemistä keskenään....?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Huhti 2019, 18:08
Kirjoittaja Polforea
Jos se neste onnistuu vuotamaan kytkinkoppaan, saattaahan se vaikuttaa pitoon. Toki et kertonut tarkemmin että miten se kykä temppuilee.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Huhti 2019, 18:13
Kirjoittaja Kertsu
Poljin on löysempi kuin normaalisti ja välillä ei meinaa saada vaihdetta päälle muuten kuin pumppaamalla kytkintä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Huhti 2019, 18:17
Kirjoittaja Polforea
No se ei kyllä ekana kuulosta jäähdytysnestevuodon seuraukselta. Toki aina ei tule mietittyä ihan kaikkia vaikutusketjuja, mutta kieltämättä outo kombo.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Huhti 2019, 18:27
Kirjoittaja Kertsu
Ensin mietin olisiko ylikuumeneminen voinut vaikuttaa kytkimen toimivuuteen mutta kun kylmälläkin koneella tekee samaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Huhti 2019, 19:08
Kirjoittaja Kivijärvi
Oisko mahdollista, että nesteet on ollut koneen alakerrassa...? Vaatinee tosin lohkon halkeamisen tai muuta "pientä". Kyllähän se sieltä mäntien toimesta tulee pumpatuksi nätisti sinne mikä ekaksi antautuu paineen alla. Nimim. "Kytkin täynnä moottoriöljyä eräänä talvena". Jospa olisi jostain muusta sentäs kyse..!

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Huhti 2019, 22:33
Kirjoittaja Polforea
Onkos volkkareiden lämmityslaitteissa ollut jotain pahoja tyyppivikoja? Tänään motarilla joku suhasi golffilla (farkku, vissiin 5 tai jotain, kuitenkin sen rumimman munakeulan jälkeinen ilmestymä, mutta ei ihan bränikkä) pipo päässä, kaulaliina kaulalla ja järeän näköinen toppatakki päällä. Pörmöötin ökybemarilla ohi katto auki ja mietin, että ei Suomi minusta kyllä ihan noin kylmä maa ole.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Huhti 2019, 22:36
Kirjoittaja giils
Polforea kirjoitti:Onkos volkkareiden lämmityslaitteissa ollut jotain pahoja tyyppivikoja? Tänään motarilla joku suhasi golffilla (farkku, vissiin 5 tai jotain, kuitenkin sen rumimman munakeulan jälkeinen ilmestymä, mutta ei ihan bränikkä) pipo päässä, kaulaliina kaulalla ja järeän näköinen toppatakki päällä. Pörmöötin ökybemarilla ohi katto auki ja mietin, että ei Suomi minusta kyllä ihan noin kylmä maa ole.
Eikä sulla ollut edes pitkähihaista päällä, vaan t-paita.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Huhti 2019, 11:47
Kirjoittaja Carlo Coppa
Maserati taisi suuttua ABC:n ruiskupesusta. Lähdin pesun jälkeen kuivattelemaan autoa valtatielle. Vajaan kymmenen kilometrin ajon jälkeen käännyin takaisinpäin. Kiihdytin rampilta puolireippaasti, vauhtia oli neloselle vaihtaessa ehkä 90-100 kun sähköt hävisivät totaalisesti. Alamäessä oli kilometri aikaa yrittää mäkistarttia, eipä onnistunut. Auto hinattiin korjaamon pihaan ja sielläkään se ei reagoinut virta-avaimeen mitenkään. Menin vähän myöhemmin teippamaan auki jäänyttä kattoluukkua kiinni ja koitin vielä kääntää avaimesta ja kas, virrat tulivat ihan normaalisti. Suljin kattoluukun, mutta en lähtenyt iltahämärissä autoa siirtelemään.

Seuraavana päivänä (eilen) menin sitten kokeilemaan, että olisiko auto ajokunnossa. No se käynnistyi ihan normaalisti ja annoin koneen käydä lämpimäksi. Lähdin liikkeelle ja pihasta kadulle kääntyessäni laitoin vilkun päälle ja samalla hetkellä auto mykistyi eikä siitä vironnut. Onneksi matkaa takaisin parkkipaikalle oli vain muutama kymmenen metriä ja sekin myötälettä.

Koko viime kesän auto toimi täysin moitteettomasti, mutta eipä se silloin tainnut konepesussa käydäkään. Mistäköhän vikaa kannattaisi etsiä?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Huhti 2019, 12:02
Kirjoittaja Isola
Sulakerasiasta. Tulipellissä matkustajan jalkatilan yläpuolella, hyvässä paikassa sade- ja pesuveden keruun kannalta. Luultavasti koko rasia alkaa olla elektrolyysin syömä, mutta avaamallahan sen näkee. Vähän mallista riippuen osa liittimistä voi olla mahdollista kytkeä vääriin paikkoihin, joten ne kannattaa ehdottomasti merkitä irrotettaessa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Huhti 2019, 12:54
Kirjoittaja FinPat
Isola kirjoitti: Sulakerasiasta. Tulipellissä matkustajan jalkatilan yläpuolella, hyvässä paikassa sade- ja pesuveden keruun kannalta.
Kappas, Maserati seuraa Ford Escort Mark I viitoittamaa tietä sulakerasian sijoittamisen kanssa. Onko Maseratissa vielä releetkin samassa nipussa?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Huhti 2019, 13:01
Kirjoittaja Vittorio Jano
giils kirjoitti:
Polforea kirjoitti: Eikä sulla ollut edes pitkähihaista päällä, vaan t-paita.
Eli ei vielä ilman paitaa, niinkuin aina kesällä?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Huhti 2019, 13:04
Kirjoittaja Polforea
Pitää aloittaa rauhallisesti, että ruskettuu eikä pala.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Huhti 2019, 13:08
Kirjoittaja Isola
FinPat kirjoitti:Onko Maseratissa vielä releetkin samassa nipussa?
Ei, ne on ripoteltu ympäri konehuonetta - ilman suojakoteloita tietenkin.
No, on siellä rasiassa kolme relettä (ja yksi releeksi naamioitu kaksikkodiodi, joka sopii relekantaan, mutta jota ei kannata vaihtaa ristiin releen kanssa....)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Huhti 2019, 22:13
Kirjoittaja Isola
Tuossa pari kuvaa siitä, miltä Biturbon sulakerasia voi näyttää sisältä. Rasian sisäinen johdotus on tehty neljällä päällekkäin pinotulla taipuisalla piirilevyllä. Vesi pääsee niiden väliin ja elektrolyysi hoitaa loput: syntyvä liuos johtaa vaihtelevasti sähköä sulakepiirien välillä. Tilannetta voi yrittä korjata irrottelemalla levyjä toisistaan sen verran kuin saa (ne ovat tietenkin juotosten kohdalta yhdessä) ja huuhtelemalla moskat pois välistä vaikka kontaktispraylla tai isopropanolilla. Samalla on syytä korjata irtoilleet juotokset, aivan erityisesti ne konehuoneen puolelta tulevat kaksi päävirtasyöttöä.

Mitatessa voi tulla vastaan mielenkiintoisia ilmiöitä, kuten muutaman kilo-ohmin tai jopa vain sadan ohmin luokkaa olevia resistansseja eri piirien sulakkeiden välillä. Koska elektrolyysi kehittää tuonne pieniä sähköpareja, voi resistanssi lisäksi olla eri suuruinen eri suuntiin mitatessa. Tästä seuraa sitten se, että eri piirien välillä kulkee vaihtelevasti virtaa ja mm. valot voivat jäädä kiilumaan tai mittaristo elää omaa elämäänsä, vaikka auto on sammuksissa.

Tärähdyksistä aiheutuva sähköjen totaalikatoaminen viittaa ongelmaan joko päävirtasyötön liittimessä tai yhden tuossa sulakerasiassa olevan releen toiminnassa. Vika voi toki olla itse releessäkin, mutta myös tuossa piirilevyssä.

Huolellisesti kaikki moskat pois rapsuttelemalla rasian voi saada tyydyttävään kuntoon, mutta uudenveroista siitä tuskin enää tuossa vaiheessa saa.
IMG-20180808-WA0003.jpg
IMG-20180808-WA0003.jpg (47.77 KiB) Katsottu 5953 kertaa
IMG-20180808-WA0002.jpg
IMG-20180808-WA0002.jpg (79.98 KiB) Katsottu 5953 kertaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Huhti 2019, 22:56
Kirjoittaja Carlo Coppa
Isola kirjoitti:Sulakerasiasta. Tulipellissä matkustajan jalkatilan yläpuolella, hyvässä paikassa sade- ja pesuveden keruun kannalta. Luultavasti koko rasia alkaa olla elektrolyysin syömä, mutta avaamallahan sen näkee. Vähän mallista riippuen osa liittimistä voi olla mahdollista kytkeä vääriin paikkoihin, joten ne kannattaa ehdottomasti merkitä irrotettaessa.
Pelkääjän puolen tulipellistä löytyi sellaisia kuutioita, joiden päällä oli yksi sulake. Irroittelin kuutioita ja putsasin niiden ja sulakkeiden kontaktipintoja contact cleanerilla. Rasiasta ei havaintoa. Sen jälkeen käynnistin auton ja ajelin lähikortteleissa. Ajoin takaisin korjaamon pihaan ja ajattelin jo ajaa auton kotihalliinsa, mutta sitten muutin mieleni. Hetki sen jälkeen auto sammui ja pimeni suoraan tyhjäkäynniltä. Kaikki sammumiset ovat tapahtuneet kun moottori on kunnolla lämmennyt.

Huomenna autoon vaihdetaan öljyt. Katsotaan löytyykö korjaamolta osaamista sähköasioissa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Huhti 2019, 23:30
Kirjoittaja Tuomas K
Carlo Coppa kirjoitti:Katsotaan löytyykö korjaamolta osaamista sähköasioissa.
Käsitykseni on, että ns. rivikorjaamolta löytyy heikosti syvempää sähköosaamista edes tusinamallien sähköjen osalta. Se on erikoisosaamista, johon panostaminen näkyy heikosti kassavirrassa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Huhti 2019, 08:20
Kirjoittaja mutt
Tuomas K kirjoitti: Se on erikoisosaamista, johon panostaminen näkyy heikosti kassavirrassa.
Kyllä sen voi pistää näkymään, jos pihaan tuodaan ihan oikea Maserati.