Sivu 78/107

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Tammi 2019, 18:54
Kirjoittaja -HH-
Yllättävän usein tuntuu ihmisille tulevan yllätyksenä että italialaisenkin auton voi myös huoltaa, ja joskus niitä joutuu jopa korjaamaan niin kuin muitakin autoja. :roll:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Tammi 2019, 19:08
Kirjoittaja Pele
^ Ja vieläpä yllättävän usein huoltaa.. Ainakin jos lukaisee Giuliettan huohotin stooreja. Niistä saisi melkein kirjan. :lol: :mrgreen:
Mielenkiintoista olisi kyllä tietää minkälaisilla huolloilla sitten Stilojenkin sähköviat pidettäisiin loitolla? Kenties pullo WD 40:stä konehuoneeseen kerran viikossa? Vai oliko Selenialla joku oma erikoisaine? :roll:
Jokatapauksessa tämä tuttifrutti lähti tänään hinurin avulla pihasta. Kustannusarviosta sitten selviää kannattaako korjata vai paalata.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Tammi 2019, 19:34
Kirjoittaja nipaka
Itse ajoin Stilo farkku JTD:llä 260 tuhatta ongelmatonta kilometriä. Aina käynnistyi ja perille vei. Yhtään hinurireissua ei tullut. Takapuslien ollessa lopussa, Webaston muuttuessa kylmäksi painolastiksi, vetarin kumien hajotessa ja toisen tuulilasin ollessa vaihtokunnossa vaihdoin Multijet Bravoon, joka olikin paras omistamani auto.
Yksilöitä nämä ovat, yksilöiden omistuksessa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Tammi 2019, 21:44
Kirjoittaja jamper
Sukulaisella oli Stilo MW 1.4 ajossa 6 vuotta ja 70 tkm. Ei ainoatakaan sähkövikaa ollut ja ei liiemmin kyllä huolloilla rasitettu tuota yksilöä. Viimeisillä öljyillä 50tkm ja jakopäätä ei vaihdettu kuin silloin kun auto hänelle tuli. Jännitin kyllä mikä porsii ekana ja tällä kertaa osui kytkimeen joka kesti vaan 270tkm.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Tammi 2019, 22:14
Kirjoittaja -HH-
Nipa on asian ytimessä.

Se että jos Multiairissa on tuskia ei tarkoita että kaikki italialaiset on p*skoja - paitsi siellä kuuluisalla Veijo Esson baarissa. Ainakaan itsellä ei ole tullut vielä tarvetta vaihtaa auton valmustusmaata, varsinkaan kun on seurannut myös muiden merkkien tuskia. Mutta mä en käytäkkään viankorjaamiseen, enkä ennakoivaan huoltoon wd40:tä. En ole keksinyt sille käyttötarkoitusta. Ja naftafiltterikin tulee dieselissä vaihdettua aina syksyllä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Tammi 2019, 22:16
Kirjoittaja VMTD
Miten se Stilon dieselsuodin 70e voi maksaa, kun Alfaan sen saa 7 eurolla, tosin tilasin sen Saksasta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Tammi 2019, 22:18
Kirjoittaja -HH-
Makso se uudemman aiemmin Motonetissakin 50e, nykyään vissiin halvempi.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Tammi 2019, 22:24
Kirjoittaja VMTD
No onneks olen valinnut Alfan, mähän menisin konkurssiin noiden Fiatin osien kanssa. Tuli diesel suotimen vaihtoväliksi 125 tkm/2,5 vuotta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Tammi 2019, 22:28
Kirjoittaja -HH-
Kyllähän ton maailmalta saa selkeesti halvemmalla. Mutta ei taida saada 7e :lol:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Tammi 2019, 22:34
Kirjoittaja VMTD
Knecht suodattimet oli tosiaan tarjouksessa 7e ja öljynsuodattimet dieseliin
2,86e kpl, piti hamstrata.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Helmi 2019, 14:54
Kirjoittaja Vainio
Pieni gallup liittyen eri merkkisten autojen avaimettomaan käyttöön jos ja kun niistä sattuu löytymään foorumilaisilta kokemusta.
Millaisia varajärjestelmiä auton käynnistämiseen kultakin automerkiltä löytyy siihen tilanteeseen, että avain halvaantuu vaikkapa patterin loppumisen takia??

508 pökötin keyless entrylle ei ainakaan löydy mitään varasysteemiä tilanteeseen, että patteri on kuollut. Tai no onhan siellä semmoinen potero avaimelle jossa käynnistyksen pitäisi onnistua heikolla patterilla. Joo-o ehkä, mut mitäs sitten kun patteri on liian tyhjä toimiakseen pakkasen vuoksi edes siinä??
Mekaanisella avaimella pääsee kyllä autoon palelemaan hiihtolenkin jälkeen oikein hyvin, mut autoa ei saa henkiin millään.
Toki häiriö poistui kun lämmitteli avainta aikansa, mut onhan toi nyt aika naurettavaa ettei tossa oo mitään kunnon idioottivarmaa varasysteemiä millä pääsee edes yrittämään autoa käyntiin.
Pihasta lähti hinurilla myös vuokraamon passat lämmittelemään taannoin kun startti ei onnistunut rapeassa pakkasessa. En ole satavarma johtuiko passatin starttihäikkä avaimesta vai jostain muusta ominaisuudesta. Jäi kuitenkin aika vahva epäilys että jotenkin häiriö liittyi avaimettomaan kulkuun.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Helmi 2019, 16:57
Kirjoittaja Jarsan
Siis kyllähän 508:ssa on avaimenlukija (LCE), johon laittamalla saa käyntiin vaikka olisi avaimen paristo kokonaan poissa? :shock: Uudemmista PSA-laitteista tuo erillinen LCE poistui ja avainta sitten pidetään ohjekirjan osoittamassa kohdassa, esim: mittariston päällä tai kyynärnojan pohjalla.

Nykyisessä Vollessa on avaimeton lukitus/käynnistys ja kojelaudassa slotti johon avaimen voi törkätä, kun paristo on kaput. BMW käytti aiemmin vastaavaa ja uudemmissa on sitten rattiputkessa avaimen kohta, jossa avainta pidetään lukemisen ajan. Skodassa ja Nissanissa starttinapin ympärillä on lukupuola, eli painetaan nappia vaikka sillä avaimella, niin samalla luetaan avain.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Helmi 2019, 17:01
Kirjoittaja alum
Norjalaisessa kuluttajaohjelmassa juuri äsken hauskasti näytettiin, kuinka helppoa avaimettoman auton varastaminen on asinmukaisilla välineillä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Helmi 2019, 18:51
Kirjoittaja Vainio
^^Toi mun pösö ei ainakaan käynnisty vaikka avaimen laittaa lukijaan jos patteri on tyhjä.
Samat kokemukset tuli passatin avaimesta. Ei apua vaikka avaimella kikkaili ohjekirjan neuvojen mukaan.
Tosin volsun viasta en oo varma, mut ongelmat alkoi kun avain oli auton sisällä kylmässä jonkin aikaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Helmi 2019, 19:17
Kirjoittaja nipaka
Onneksi on vielä autoja joiden polttoaineensyöttö hoidetaan kalvopumpulla ja kaasuttimella. Sytytys puolalla ja kärjillä. :P

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 02 Helmi 2019, 11:34
Kirjoittaja Vainio
Jarsan kirjoitti:Siis kyllähän 508:ssa on avaimenlukija (LCE), johon laittamalla saa käyntiin vaikka olisi avaimen paristo kokonaan poissa?
Tämähän muuten pitää paikkansa!
Huono paristo+hiukan pakkasta --> "key not detected" kun avain on lukijassa.
Paristo kokonaan pois avaimesta --> kappas, auto käynnistyy ryppyilemättä samassa pakkaslukemassa.

Perskule, eihän tota missään ohjeessa kerrottu, että patteri pitää repiä kokonaan pois :-D

E:Tästä opiksi, että avaimettoman kulun varajärjestelmäksi riittää työkalu jolla avaimen patterin saa irti :oops:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 02 Helmi 2019, 12:17
Kirjoittaja Jarsan
^Enpä ole törmännyt itsekään tuollaiseen skenaarioon, että tyhjä paristo estäisi avaimen lukemisen. :-D
Eivät ole vissiin ranskalaisetkaan, kun ei tuota missään korjausohjeissakaan kerrota. Kunhan ihmettelin, että pitäisi avaimen luku onnistua lukijassa vaikka paristo olisi poissa. Aina oppii jotain uutta. :lol:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 02 Helmi 2019, 13:46
Kirjoittaja Polforea
Sen syvällisemmin kyseistä avainta tuntematta se varmaan vähäisellä sähköllä kuvittelee olevansa ok ja yrittää vielä vastata "normaalin" keyless -toiminnan kautta ja lähettää autolle radiosignaalin patterin sähköllä, mutta ei siinä enää onnistu. Tyystin ilman sähköä menee sitten induktion ja lukijan kautta, kun ei normaali lähetinyksikkö ole lainkaan saatavilla.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 02 Helmi 2019, 14:07
Kirjoittaja Jarsan
Jos kommunikaatio ei avaimen kanssa onnistu, niin auton pitäisi kyllä yrittää lukea avain LCE:llä epäonnistuneen tunnistuksen jälkeen, välittämättä onko avaimessa virtaa vai ei. Joku sopivasti otollinen virtatilahan tuossa täytyy olla, että menee bitti poikittain. Bugi siis.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 02 Helmi 2019, 14:47
Kirjoittaja Polforea
Bnii, siinä on kaksi osapuolta (auto ja avain), joiden ilmeisesti molempien täytyy tajuta siirtyä LCE-moodiin tarvittaessa. Autohan siihen selvästi siirtyy, koska toimii kun avaimessa ei ole patteria, mutta tulkkaako se avain nyt olevansa tarpeeksi hengissä, että yrittää vaan tykittää sillä radiolähettimellä, jolle ei kuitenkaan riitä patterissa ytyä, vaikka on fyysisesti LCE-slotissa.

Avaimen bugia minä siis ekana syyttäisin, en auton.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 02 Helmi 2019, 16:06
Kirjoittaja Vainio
No, ainakin kahden automerkin avaimista saattaa moinen bugi löytyä.
Liekkö saman firman tuotoksia nuo keyless entryt?
Passatissa tosiaan vilahti näytössä joku teksti patteriin liittyen, jonka jälkeen halvaantui kokonaan eikä startti onnistunut.
Koska kyseinen kulkine oli vuokraamon kalustoa niin en asiaan sen enempää perehtynyt vaan tilailin uutta kulkinetta pikatoimituksella pihaan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 07:47
Kirjoittaja insinörtti
Peugeot ei ole mainostanut lentäviä autojaan ja haastetaan tästä syystä oikeuteen
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... dfa9e443fd

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 13:48
Kirjoittaja Jevgen
Jarsan kirjoitti:^Enpä ole törmännyt itsekään tuollaiseen skenaarioon, että tyhjä paristo estäisi avaimen lukemisen. :-D
Eivät ole vissiin ranskalaisetkaan, kun ei tuota missään korjausohjeissakaan kerrota. Kunhan ihmettelin, että pitäisi avaimen luku onnistua lukijassa vaikka paristo olisi poissa. Aina oppii jotain uutta. :lol:
Juurikin noin kävi minulle 508:n kanssa jokunen vuosi sitten. Avain taskussa pakkasessa, eikä käynnistynyt tai lukenut avainta edes tuosta luukun takana olleesta poterosta. Avaimen lämmettyä auto starttasi. Myöhemmin kokeilin ilman patteria ja starttasi, kun laittoi avaimen poteroonsa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Helmi 2019, 13:42
Kirjoittaja Manu
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... ta-6757248

Siinä on voineet Toyota miehet olla ihmeissään! :lol:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Helmi 2019, 15:48
Kirjoittaja Janne
^
Taas kerran Oulun tautia :-D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Helmi 2019, 16:41
Kirjoittaja FinPat
Ilmeisesti 433 MHz lisenssivapaalla (ISM / LPD) taajuudella toimiva häiriölähde on iskenyt jälleen. Näitä hienosti suunniteltuja ja toteutettuja virityksiä on maailma täynnä. Tai ainakin ITU:n Region 1 alueella.

Onneksi vitkuttimet toimivat hitutehoilla. Jos radioamatöörin rigi lähtisi sekoilemaan 70cm bandilla niin että osuu avainten ja kauko-ohjaimien taajuudelle niin siitä tulisi äkkiä rumaa jälkeä ja kauas.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Helmi 2019, 15:49
Kirjoittaja 155156

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Helmi 2019, 17:17
Kirjoittaja Polforea
Koska mikään ei oo niin viisas kuin saksalainen insinööri, ei mikään oo niin hieno kuin saksalainen softabugi. Ökybemarien cruiseissahan tunnetusti menee nopeus yksin pykälin, täälläpäin siis yleensä 1km/h kerrallaan, mutta kun minulla on jenkkimalli, niin siinä menee tietenkin 1mph kerrallaan. Ihan ymmärrettävää ja aivan riittävä tarkkuus. Tänään kuitenkin ökybemarin cruisen valikoimasta oli kadonnut nopeus 68mph kokonaan. Kun 60mph -lukemasta lähtee kelaamaan ylöspäin, niin luvut menee hienosti 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 69, 70, 71 jne. Hupaisaa tästä tekee se, että tuo 68mph on varsin tuttu, kun satkun rajoitusalueella yleensä on cruisessa 67, 68 tai 69mph (reaalinopeudet n. 99-102km/h) - juur tänään se vaan puuttuu välistä :lol:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Helmi 2019, 18:44
Kirjoittaja insinörtti
^onneksi eräässä italian ihmeessä oli paljon käyttökelpoisempi, neperin lukuun (2,718...) perustuva porrastus. :lol:

Tosin pystyihän sen kiertämään pistämällä vakkarin pois päältä ja uudelleen päälle just halutulla nopeudella. Mistä eteenpäin hienosäätö toki taas tuttuun tapaan vajaan 3 km/h portain.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Helmi 2019, 18:52
Kirjoittaja insinörtti
155156 kirjoitti:"Onks kellään laturia?
Ei Suomessa ole enää vuosiin ollut mikään uutinen, että sähköauton toimintamatka voi pahimmillaan puolittua, jos akun energia poltetaan lämmitykseen. Eikä lie ihan uusi idea auton esilämmityskään tolppasähköllä.

..paitsi autojen valmistajille. Ainakin joissain lataushybrideissä on sellainen aivopieru, ettei esilämmitys onnistukaan, vaikka auto olisi latauksessa. Joten pitää asentaa perinteinen sisätilanlämmitin ja sille johtosarja ja illalla pitää siis tökkiä seinään latausjohto + sisätilanlämmittimen johto.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Helmi 2019, 19:07
Kirjoittaja Tuomas K
Polforea kirjoitti:ökybemarin cruisen valikoimasta oli kadonnut nopeus 68mph kokonaan. Kun 60mph -lukemasta lähtee kelaamaan ylöspäin, niin luvut menee hienosti 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 69, 70, 71 jne. Hupaisaa tästä tekee se, että tuo 68mph on varsin tuttu, kun satkun rajoitusalueella yleensä on cruisessa 67, 68 tai 69mph (reaalinopeudet n. 99-102km/h) - juur tänään se vaan puuttuu välistä :lol:
Patonginpurijat ovat osanneet koodata pippanaan aivan saman ominaisuuden. Cruise menee kahden kilometrin pykälin, paitsi että 80 km/h puuttuu välistä eli siinä kohtaa hypätään 78 -> 82.

No, ei ole saapasmaan tuotteetkaan immuuneja. Kerran hävisi Allegro-junan vakkarista nopeus 35 km/h. Noissa pykälät on 5 km/h välein, mutta tuossa hyppäsi 30 -> 40. Dille nopeus hukata, kun 35 km/h on juuri yleisin nopeus vaihtotöissä. Toisaalta samanlainen juna sekoili joskus niin, että kun laittoi vakkariin 100 km/h kulki keksintö 200 km/h :roll: Ja tottakai nopeusmittarikin näytti 100 km/h. :mrgreen: (On siellä kaksi muutakin mittaria, ettei tarvitse kenenkään kauhistua).

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Helmi 2019, 21:20
Kirjoittaja fahlsjy
Tuomas K kirjoitti:
No, ei ole saapasmaan tuotteetkaan immuuneja. Kerran hävisi Allegro-junan vakkarista nopeus 35 km/h. Noissa pykälät on 5 km/h välein, mutta tuossa hyppäsi 30 -> 40. Dille nopeus hukata, kun 35 km/h on juuri yleisin nopeus vaihtotöissä. Toisaalta samanlainen juna sekoili joskus niin, että kun laittoi vakkariin 100 km/h kulki keksintö 200 km/h :roll: Ja tottakai nopeusmittarikin näytti 100 km/h. :mrgreen: (On siellä kaksi muutakin mittaria, ettei tarvitse kenenkään kauhistua).
Niinpä, ja mieti sitä raukkaa joka saa tuosta vikalapun ja pitäisi pistää keksintö taas kulkemaan pyydettyä nopeutta.... :crazyeyes:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Helmi 2019, 21:53
Kirjoittaja Carlo Coppa
Tuomas K kirjoitti:On siellä kaksi muutakin mittaria, ettei tarvitse kenenkään kauhistua.
Moottorin lämpö ja öljynpaine :silly: ?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Helmi 2019, 11:03
Kirjoittaja mutt
Siitä saisi myynti-ilmoitukseen siistit kuvat Toyota-pickupista:
https://youtu.be/MkbaVm6XI3Q
Ei näkyvää ruostetta. :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Helmi 2019, 11:34
Kirjoittaja alfa 156 v6
mutt kirjoitti:Siitä saisi myynti-ilmoitukseen siistit kuvat Toyota-pickupista:
https://youtu.be/MkbaVm6XI3Q
Ei näkyvää ruostetta. :mrgreen:
Mulla kävi Nissan King-cabin kanssa just noin rakennusaikana. Ihan noin veltto ei vielä runko ollut, piti kaivinkoneen kauhalla painaa lavasta takaisin runkolinja suoraan :mrgreen:

Ja leima oli luonnollisesti parin viikon takaa eräältä nimeltämainitsemattomalta "yrittäjävetoiselta suomalaiselta" katsastusasemalta.. Maksoivat muuten rungon ruostevaurioiden korjauksen siitä hyvästä etteivät kuvat lähteneet eteenpäin tapauksesta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Helmi 2019, 17:31
Kirjoittaja Tuomas K
Eräs tuttu soitti, että autossa vaihteensiirto jumittaa. Ei saa kuulemma kuin kolmosen ja nelosen tökättyä päälle. Vika oli ilmeisesti vielä ilmaantunut yllättäen, eli vaihteet toimivat vielä kun auto pysäköitiin.

Auto on Fiat Albea. Kellään täällä kokemusta että mikä tuossa mahtaisi olla ongelmana?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Helmi 2019, 17:47
Kirjoittaja insinörtti
Tuomas K kirjoitti:Eräs tuttu soitti, että autossa vaihteensiirto jumittaa. Ei saa kuulemma kuin kolmosen ja nelosen tökättyä päälle. Vika oli ilmeisesti vielä ilmaantunut yllättäen, eli vaihteet toimivat vielä kun auto pysäköitiin.
Aika selkeä tapaus, 3 & 4 löytyy vapaa-asennon kohdalta, joten kepin sivuttaissuuntainen liike ei välity lootalle. Toinen vaihteensiirtovaijeri irti, mekanismit kepin päässä pashana tms.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Helmi 2019, 17:55
Kirjoittaja Tuomas K
Kaverin puheista ymmärsin että keppi olisi sivusuunnassa jäykkä. Irronneen tai katkenneen vaijerin luulisi aiheuttavan sivusuunnassa löysän kepakon.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Helmi 2019, 18:04
Kirjoittaja insinörtti
^sitten voi olla astetta hintavampikin murhe eli jotain mäsänä laatikon sisällä. Vaan onhan tuossakin yhä vaihtoehtona vaijerin jäätyminen (jos suojakuori rikki ja alueella pakkasta) tai ehkä kepin pään mekanismikin pystyy rikkoontuessaan moisen aikaansaamaan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Helmi 2019, 18:30
Kirjoittaja Aquatica
Chevyssä tuo aiheutunee kun laatikon päässä puslat kuolee. Loppuu palonivelessä/puslassa/mekanismissa kulku, niin jäykistyy. Toimii isolla voimalla sen aikaa, kun toimii. Voisko olla?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Helmi 2019, 19:36
Kirjoittaja palkus
Toinen vaijereista moro. Katkenneet säikeet tökkää kuoreen. Oletan, että vaijerisysteemi palttiarallaa samanmoinen kuin puntossa. Molemmat vaijerit kannattaa vaihtaa, koska ei se toinenkaan enää uusi ole. Veikkaan näin, koska pikkupunto teki saman.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 09 Helmi 2019, 19:40
Kirjoittaja jamper
Tuomas K kirjoitti:Eräs tuttu soitti, että autossa vaihteensiirto jumittaa. Ei saa kuulemma kuin kolmosen ja nelosen tökättyä päälle. Vika oli ilmeisesti vielä ilmaantunut yllättäen, eli vaihteet toimivat vielä kun auto pysäköitiin.

Auto on Fiat Albea. Kellään täällä kokemusta että mikä tuossa mahtaisi olla ongelmana?
Sivusuunnan vaijeri jäässä tai vaijerin sisältä muutama säe poikki niin eipä liiku enää vaijeri.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 10 Helmi 2019, 22:36
Kirjoittaja Tuomas K
Kävin autoa tutkimassa, ja vaijerit vaikuttavat olevan ehjiä. Pienellä äheltämisellä sain kepakon liikkeelle. En tiedä oliko asialla vaikutusta, mutta liikutin autoa hiukan ensin kolmosvaihteella, jonka jälkeen sain kepakon liikkumaan sivusuunnassakin ja eteenpäinvievät vaihteet toimivat nyt kaikki. Kepin liike on kuitenkin edelleen normaalia tahmeampaa. Ei mitenkään mahdottoman jäykkää, mutta tahmeampaa kuin kuuluisi. Peruutusvaihteen kytkeminen on myös erinomaisen vaivalloista, ei tahdo mennä vaihde tupaan mitenkään, mutta kyllä sen jotenkin sinne saa usealla yrityksellä menemään. Liike ei vain tunnu riittävän, eli pakki on normaalia "kauempana".

Kun keppi oli vielä sivusuunnassa jumissa katselin laatikon päästä kun kaveri sisällä liikutti keppiä sivusuunnassa. Vaijeri liikkui, mutta laatikon pään vipu ei liikkunut, eli jumitus on siellä laatikon pään siirtomekanismissa. Kellään ajatuksia, mitä yhteistä on jäykällä kepillä ja liki kateissa olevalla pakkivaihteella? Jotain potentiaalisesti laatikkoa pudottamatta korjattavaa, vai suosiolla toista salkkua etsimään?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Helmi 2019, 10:46
Kirjoittaja mutt
Kai siellä laatikossa on öljyä? Yleensähän näissä on ongelmana ollut vaijerin porsiminen tai jäätyminen. Lopullisen varmistuksen luulisi saavan, kun irrottaa vaijerin vaihdevivusta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Helmi 2019, 13:17
Kirjoittaja FinPat
Ei ole näköjään Giulietta MA koneella ainoa pakkaselle allerginen auto.

https://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liiken ... a+alkoivat

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Helmi 2019, 17:06
Kirjoittaja insinörtti
^ Datsunin bensaturboissa kanssa pakkasongelmia.

No, tänään bongasin rätit naapurin Bemarin kaulalla. Ehkä hän vaan innoittui "mulle kans", kun näki rätit 500X kaulalla :-D

Premium-autoilukin alkaa tulla tutuksi. Kaasuvolvolla pääsi 15 km ja sitten kaasutankki tyhjä (lue: tyhjeni itsekeen auton seistessä sunnuntain). Pissapojan ja kuskin turvavyön varoitusvalot elävät omaa elämäänsä. Vajaat 3 vuotta/47 tkm ajetussa autossa.

Edit: viime viikolla yksi bemarikuski avautui aiheesta "ajoin parkkipaikalla tolppaan, jota en nähnyt, kun ihmettelin lumen määrää autoni päällä". Mitähän tuohon sanoisi? :roll:

Uuden rivarikämpän Espoosta hankkinut duunikaveri taas kehui tehneensä viikonloppuna 4 tuntia töitä, että saa autonsa pihaan/pois pihasta. Aurausta ei ole eikä tarvita - kaikki naapurit ovat ratkaisseet ongelman hankkimalla vähintään yhden nelivetoauton. Tulee halvemmaksi näin? :-|

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Helmi 2019, 17:23
Kirjoittaja Tiige
insinörtti kirjoitti: Premium-autoilukin alkaa tulla tutuksi. Kaasuvolvolla pääsi 15 km ja sitten kaasutankki tyhjä (lue: tyhjeni itsekeen auton seistessä sunnuntain). Pissapojan ja kuskin turvavyön varoitusvalot elävät omaa elämäänsä. Vajaat 3 vuotta/47 tkm ajetussa autossa.
Kaveri haki muutama kuukausi sitten pari vuotta vanhan v70 T5 vollen kaasulaitteilla ruotsista. Toinen kerta kaasua tankatessa säiliön o-renkaat korkkasi. Hinuri kutsui kun vuoti kaiken kaasun sisätiloihin. Tästä pari viikkoa niin taas tankkauksen jälkeen hirveä käry autossa hetken aikaa. Ilmeisesti ylipaineventtiili päästi vähän ylimääräisiä pois. Aika tyhmästi koteloitu se kaasupullo kun päästää kaikki höyryt sisätiloihin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Helmi 2019, 17:56
Kirjoittaja insinörtti
Tiige kirjoitti:säiliön o-renkaat korkkasi
Kiitos ja kumarrus - tämähän sopisi oireisiin.

BTW, eikö tuon metaaniongelman olisi voinut eliminoida tulitikulla samalla lailla kuin WC:ssä käynnin jälkeen :silly:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Helmi 2019, 18:01
Kirjoittaja Tuomas K
mutt kirjoitti:Kai siellä laatikossa on öljyä?
Kai siellä on. Autoa tuli tutkittua iltamyöhällä räntäsateessa, joten esimerkiksi öljyn tasoa ei ole tarkastettu. Parkkipaikka oli kyllä puhdas.
mutt kirjoitti:Yleensähän näissä on ongelmana ollut vaijerin porsiminen tai jäätyminen. Lopullisen varmistuksen luulisi saavan, kun irrottaa vaijerin vaihdevivusta.
Ei ole vaijereissa vikaa tällä kertaa. Kepakkoa kun yritti kammeta sivusuunnassa näki kuinka vaijeri yritti liikuttaa vipua laatikon päässä, mutta vipu ei hievahtanutkaan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Helmi 2019, 17:32
Kirjoittaja FinPat
https://eu.usatoday.com/story/money/car ... 846324002/

LuottoPorsas ja "Viat, petojen sukua"?