Sivu 75/107

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Loka 2018, 22:46
Kirjoittaja unknown
AAW kirjoitti:^On ollut kestävät polttimot ja ilmeisesti jokunen öljynvaihto jäänyt välistä jos on vielä alkuperäinen tehtaan filtterikin käytössä. :crazyeyes:
Joo, unohtui sana tuosta eli alustasta ei ole muita osia vaihtunut.
Yksi kaveri oli keskustellut erään ison alustanosia valmistavan firman edustajan kanssa ja hän kertoi, että ei ole mikään ongelma tehdä niveliä autoon, mitkä kestää auton koko käyttöiän, mutta autonvalmistajat vaatii osat tehtäväksi niin halvalla, että jonkun sentin halvemmalla nivelet ei kestä. Eli kyseessä on suunniteltu osan rikkoontuminen ja 90-luvun Toyota:t on hyvä esimerkki siitä, että halutessaan autonvalmistajat pystyy tekemään osat niin, että ne kestää.
Tietysti voi spekuloida, kannattaako autoihin vaihtaa alkuperäisosia.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Loka 2018, 22:56
Kirjoittaja Polforea
Juu, ei se mikään yllätys ole, että hyvin kestävää voi tehdä jos haluaa, mutta tarpeeksi kestävästä saa paremman katteen.

Mitä alkuperäisosiin tulee, niin E9x etuakselisto on aika kuuluisa siitä, että tarvikeosissa kannattaa olla vähintään tarkkana, orggiksen kesto on paljon keskimääräistä parempi. Ja kyllähän tämä nivel on selvästi antautunut ennen aikojaan, 100-200tkm näille kehtaa käyttöikää odottaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 24 Loka 2018, 23:53
Kirjoittaja unknown
Se ei montaa euro senttiä maksa ylimääräistä, että nilvelten pinnoite on erillainen tai materiaali kokonaan toinen, puhutaan kuitenkin niin isoista määristä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Loka 2018, 06:33
Kirjoittaja Polforea
Ei, mutta sentti on sentti kotiinpäin ensimmäisessä, tehtaalla asennettavassa kappaleessa - ja se moninkertaistuu ensimmäisessä sen korvaavassa varaosassa, kunhan kestää tarpeeksi, että valmistaja ei itse joudu korjauksen maksumieheksi.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Loka 2018, 06:59
Kirjoittaja insinörtti
Hölmöltähän se muutamien senttienkin tinkiminen joka osasta kuulostaa, mutku tavisauto pitäisi saada kyhättyä luokkaa 3000 € materiaalikuluilla... Kun pitäisi jäädä katetta myös suunnittelun, tuotantolinjan rakentamisen yms. kattamiseen ja matkan varrella autoliikkeen pihaan tulee mone välikäden kulut+katteet+verot. Joten kuluttajahinta on sitten 10x.

Tietysti voisi ajatella, ettei yhden euron palikan korvaaminen kahden euron palikalla johtaisi automaattisesti kuluttajahinnan nousuun 10 €, koska se ei vaikuta suunnittelun, viranomaishyväksyntöjen yms. kuluihin. Vaan taitaa silti myyntihinta (sis. verot) olla 3x valmiin auton hinta liukuhihnan päässä, joten materiaalibudjetin korotus tonnilla -> 3 tonttua lisää kauppahintaan. Ei taida ihan toimia hinta edellä -luokan peleissä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Loka 2018, 10:39
Kirjoittaja mutt
Materiaaleissakin varmaan eroja, mutta ei kai vaseliini nyt NIIN kallista ole, että sitä kannattaa pihdata? Tässä Lemförderin taidonnäyte:
https://1drv.ms/i/s!AiQwQq0Hz81SgYkmvo6NFSTZzeEcvw
Lienee sanomattakin selvää, ettei tuollaisella voitelulla kovin pitkäikäistä niveltä saada.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Loka 2018, 10:42
Kirjoittaja mutt
Tuossa vielä toinenkin raidepää:
https://1drv.ms/i/s!AiQwQq0Hz81SgYkofK1VWM_E3uCAzg
Oma lukunsa on vielä se, että noiden kotelointi ei ole vesitiivis, vaan vesi pääsee helposti niveleen pilaamaan sen. Kotelosuojalla kun lopuksi käsittelin, niin on nyt kestänyt jonkun aikaa:
https://1drv.ms/i/s!AiQwQq0Hz81SgYkrvrSFEm0mWccbHA

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Loka 2018, 11:16
Kirjoittaja Jiitee
unknown kirjoitti:
AAW kirjoitti:^On ollut kestävät polttimot ja ilmeisesti jokunen öljynvaihto jäänyt välistä jos on vielä alkuperäinen tehtaan filtterikin käytössä. :crazyeyes:
Joo, unohtui sana tuosta eli alustasta ei ole muita osia vaihtunut.
Yksi kaveri oli keskustellut erään ison alustanosia valmistavan firman edustajan kanssa ja hän kertoi, että ei ole mikään ongelma tehdä niveliä autoon, mitkä kestää auton koko käyttöiän, mutta autonvalmistajat vaatii osat tehtäväksi niin halvalla, että jonkun sentin halvemmalla nivelet ei kestä. Eli kyseessä on suunniteltu osan rikkoontuminen ja 90-luvun Toyota:t on hyvä esimerkki siitä, että halutessaan autonvalmistajat pystyy tekemään osat niin, että ne kestää.
Tietysti voi spekuloida, kannattaako autoihin vaihtaa alkuperäisosia.
Aika monella valmistajalla ( muillakin kuin japsella ) 90-luvulla tehtiin laadukkaita autoja, mm. MB 190-sarja, BMW:n bensakuutoset yms.
ehkä Fiat/Alfa/Opel poislukien .... myös ranskalaiset nostivat tasoaan ysärin lopulla. 2000-luvulla alkoi kaikilla tuo em. senttien jahti tuotantokustannuksista ja alihankkijoiden lähes vereslihalle kilpailuttaminen. Miksikö ? Kannattavuus, Quarter economy ja sijoittajat pääosin . Nykyään ei kai sitten kannata tehdä liian kestäviä autoja. Toyotakin on laskenut rimaansa joissakin malleissa, valitetettavasti... :roll: Sitä kyllä paikkaa Suomessakin hyvä jälkimarkkinointi ( sanoisin jopa paras )

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Loka 2018, 11:46
Kirjoittaja rausku
Jiitee kirjoitti: vereslihalle kilpailuttaminen. Miksikö ? Kannattavuus, Quarter economy ja sijoittajat pääosin . Nykyään ei kai sitten kannata tehdä liian kestäviä autoja. Toyotakin on laskenut rimaansa joissakin malleissa, valitetettavasti... :roll: Sitä kyllä paikkaa Suomessakin hyvä jälkimarkkinointi ( sanoisin jopa paras )
Muutaman esimerkin jos ottaa niin s-sarja, 7-sarja jne hommataan maailmalla pääasiassa liisaamalla. Ensimmäistä kuskia ei kiinnosta kuin 3 ensimmäistä vuotta joten jälleenmyyntiarvolla ei ole niin isoa merkitystä ja vuosikymmenen kestolla ei ole mitään merkitystä kohderyhmälle.
Vastaavasti sitten jonkun tavallisemman version osalta auto hankitaan omaksi joten jälleenmyyntiarvo ja siten vaikkapa 150 tkm kesto on tärkeä ostopäätökseen vaikuttava asia.

Kyllä ne autot räätälöidään niin tarkkaan kohderyhmälle koskien myös tuota auton uutena ostavan ryhmän hankintatapaa (leasing, omaksi, firmalle)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Loka 2018, 12:47
Kirjoittaja TeroPee
rausku kirjoitti:
Jiitee kirjoitti: vereslihalle kilpailuttaminen. Miksikö ? Kannattavuus, Quarter economy ja sijoittajat pääosin . Nykyään ei kai sitten kannata tehdä liian kestäviä autoja. Toyotakin on laskenut rimaansa joissakin malleissa, valitetettavasti... :roll: Sitä kyllä paikkaa Suomessakin hyvä jälkimarkkinointi ( sanoisin jopa paras )
Muutaman esimerkin jos ottaa niin s-sarja, 7-sarja jne hommataan maailmalla pääasiassa liisaamalla. Ensimmäistä kuskia ei kiinnosta kuin 3 ensimmäistä vuotta joten jälleenmyyntiarvolla ei ole niin isoa merkitystä ja vuosikymmenen kestolla ei ole mitään merkitystä kohderyhmälle.
Vastaavasti sitten jonkun tavallisemman version osalta auto hankitaan omaksi joten jälleenmyyntiarvo ja siten vaikkapa 150 tkm kesto on tärkeä ostopäätökseen vaikuttava asia.

Kyllä ne autot räätälöidään niin tarkkaan kohderyhmälle koskien myös tuota auton uutena ostavan ryhmän hankintatapaa (leasing, omaksi, firmalle)
Räätälöinti ei kohdistu niinkään käyttäjään (vaikka toki tarpeet on täytettävä) vaan enemmänkin omistajaan eli leasing-yhtiöön. Ekan kolmen vuoden kulut on oltava tosi pienet ja jälleenmyyntiarvon korkea jotta kk-hinta pysyy edullisena. Siksi joillakin merkeillä esim. jarrunesteen ensimmäinen vaihto on kolmen vuoden kohdalla ja sen jälkeen kahden vuoden välein. Kolmen vuoden sopparilla ei siis välttämättä tule yhtään vaihtoa ja neljän vuoden sopparillakin varmuudella vain yksi.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Loka 2018, 17:42
Kirjoittaja Polforea
No, vähän yli satasen tukivarsi on onneksi pikkutekijä. Vähän enemmän jännitti aamulla, kun ajelin helikopterisaattueessa töihin - P3283 Fuel pressure control bank 1. Saas nähdä millainen kustannustekijä tästä saadaan luotua.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Loka 2018, 22:33
Kirjoittaja Aquatica
Polforea kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Myyjän väittämä vuosimallista kyl uskomatonta paskaa. Vain tässä maassa voi olla, että ensirekisteröinti = vuosimalli.
Voi toki olla toimittajankin sekoilua, mutta tuossa on kyllä erinomaisen vahva aivopieru.
Ja minä tosiaan tarkoitin sitä, että vain tässä maassa voidaan ilman automaattista sanktiota sanoa vuonna 2015 kasattua autoa vuoden 2017 malliksi vain siksi, että se on ensirekisteröity silloin.

Parinkin automyyjän kanssa kinastellut aiheesta...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Loka 2018, 22:45
Kirjoittaja lerppu
Polforea kirjoitti:No, vähän yli satasen tukivarsi on onneksi pikkutekijä. Vähän enemmän jännitti aamulla, kun ajelin helikopterisaattueessa töihin - P3283 Fuel pressure control bank 1. Saas nähdä millainen kustannustekijä tästä saadaan luotua.
Ykköspankki? Tästä hämähäkkivaistoni vetää Nikke Knattertonit ja hälyttää murheen eksyneen muiden merkkien osastolle vaikka taidetaan olla ytimessä? Tai siis - jos olen arvuutellut oikein niin Opelin lohkoon kiinnitetyn Alfan kansitekniikan etupuskurinpuoleinen osio?
Ja jos olen väärässä ja koodi kuuluu baijerilaisen moottoritehtaan tuotevalikoimaan - niin pahoittelut siitäkin sekä bodya ja tsemppistä asian ratkaisuun!

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Loka 2018, 22:49
Kirjoittaja Polforea
Kyllä se oli tuo saksanihme joka sanoi bling ja kyllä siellä painehaaste oli koko moottorilla eikä vaan etupytyillä, vikakoodin selite vaan on ykköspankille niissä, missä on erilliset paineet eri pankeille.

Isojötsissä tuo olisi ihanasti tarkoittanut sitä taaempaa puoliskoa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Loka 2018, 23:01
Kirjoittaja lerppu
^luonnollisesti sitä taaempaa.

Mutta voihan pentele. Minä kun olen pitänyt i6 koneita BMW:ltä ikonisina taidonnäytteinä. Mutta niin ne kaikki autot joskus kiukuttelee... Jos lepyttelet sitä soittamalla marssimusiikkia ja annat sen ihan vähäsen hyökätä Puolaan? Jos vaikka lebensraumin tavoittelu takaisi paineisiin rauhan eliniäksemme?

Pahoittelut näppäryydestäni - sopuisaa diagnoosia toivoen!

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 25 Loka 2018, 23:52
Kirjoittaja Tuomas K
insinörtti kirjoitti:Tietysti voisi ajatella, ettei yhden euron palikan korvaaminen kahden euron palikalla johtaisi automaattisesti kuluttajahinnan nousuun 10 €
Kun autoja valmistetaan miljoona kappaletta on yhden euron säästö miljoonan euron säästö. Myyntihinta on sitten ihan eri juttu.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Loka 2018, 06:39
Kirjoittaja Polforea
^^No, täysin ongelmaton moottori olisi ensimmäinen kohtaamani täysin ongelmaton moottori. Olenhan minä tuolla reilun 80Mm jo höylännyt, eikä tyyppiongelmistakaan ole kohdalle osunut kuin pari puolaa ja kaksi suutinta.

Puolaan hyökkäämisessä voisi olla ideaa, mutta koetetaan nyt ensin Pasilaa. Nythän mää hokasin, että tämähän voi olla uhittelua siitä, että auto joutui tiistaina viettämään melko pitkän päivän Espoossa :silly:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Loka 2018, 07:39
Kirjoittaja sämpy
Kuva

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Loka 2018, 08:30
Kirjoittaja lerppu
Noh - ei vain Espoo. Kävin illalla firman salilla ja meininkin Vantaalla oli auringon laskettua erilainen kuin toimistotuntien aikana:

(En tiedä minkä merkin murhe oli kyseessä mutta epäilen että ihmisyyden)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 27 Loka 2018, 11:20
Kirjoittaja quppe
quppe kirjoitti:Aisinin fordiin pultattu tf-80sc.

E: Lisätään vielä kysymys että onko kellään kokemusta Shellin Spirax S5 atf öljystä, kun tuota tyrkyttivät huuhtelua varatessa BG:n oman öljyn tilalle
Muille Aisinia käyttäville voin suositella spiraxia. BG:n öljyt oli aikaisemmin ja nämä toimivat paljon paremmin jo alusta alkaen. BG onkin sellaista joka lootan kompromissi öljyä.

Vaikuttaa siis siltä ettei ollut pelkkä reilu 300e talvirenkaiden vaihto. 8)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Loka 2018, 02:53
Kirjoittaja jalittam
Mitähän sitikan 17v/470kkm tuulilasissa tapahtuu?
Ruostuu?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Loka 2018, 02:59
Kirjoittaja jalittam
Ja tossa isoin kolhu ja seki ruosteessa.
10c kolikko verrokkina.

Tässähän semne lämpöä vähentävä juttu, eli auringonpaisteessa ei kuumene sisätilat niin dramaattisesti.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Loka 2018, 03:20
Kirjoittaja jalittam
Pitäskö jo tollekki tehä jottai?
Yli 12v ainaki ollu paljaana, isontunu toki. Vieläki kova.
Ei nää mätäne. Saati muutoinkaa hajoa, vaikka haluaiski.
2001 tää härveli siis.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Loka 2018, 16:06
Kirjoittaja Jiitee
^ roststopperia hiukan pintaan , ja taas 10 vuotta kovaa ajoa :-D
Joo, aika hyvä sinkitys ja kaikkiaan rakenteiden suunnittelu ruosteen
iskemän minimoimiseksi
näissä C-femmoissa...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 30 Loka 2018, 20:32
Kirjoittaja Jame
2004 vuoden 1.6 focus jätti tielle sähkön puutteessa. Paikallisessa merkkihuollossa vaihdettiin uusi laturi joka oli yllättäen Magneto Marelli, tosin kunnostettu Puolassa. Muuten ihan jees, mutta sytyttää nyt latausvalon n. 20 s käynnistyksen jälkeen. Googlaamalla opin että Fordilla on oma smart charge systeemi jossa ecu valvoo ja ohjaa laturia esim. akun lämpötila-arvionsa mukaan. Google löysi myös muita joilla latausvalo ruvennut palamaan laturin vaihdon jälkeen. No tuon systeemin vuoksi nämä latausongelmat ovat kinkkisiä ratkottavia.
Auto takaisin huoltoon ja testasivat että uusi laturi olisi kuitenkin ehjä ja uusi aika piuhojen testaamista varten. Reilut pari tuntia sitten testailivat ja vaihdettiin vielä uusi akku, mutta latausvalo jäi vaan palamaan. Huollon arvio oli että vika olisi moottorinohjausboksissa, hinta reilun tonnin eli nostivat kädet pystyyn.

Mites jos tuolla kuitenkin kykenee ajamaan (täytyyhän tuon ladata kun ei näytä akku tyhjenevän), tuleeko tuosta varoitusvalosta kuitenkin ongelmia katsastuksessa? Ja sen riesan tuo myös tekee ettei anna laittaa tuulilasin lämmitystä päälle latausvalon palaessa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 30 Loka 2018, 20:58
Kirjoittaja quppe
^ mulla oli mondeossa samavalo kiusaamassa. Vaihtoivat liikkeen piikkiin merkkihuollossa laturin kertaalleen akun yms. vaihtojen jälkeen. Uusi ensimmäinen laturi näytti olevan kunnossa, mutta valo sammui vasta toisella laturilla . Mutta tiiäppä näistä tosiaan..

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 30 Loka 2018, 21:11
Kirjoittaja Jame
quppe kirjoitti:^ mulla oli mondeossa samavalo kiusaamassa. Vaihtoivat liikkeen piikkiin merkkihuollossa laturin kertaalleen akun yms. vaihtojen jälkeen. Uusi ensimmäinen laturi näytti olevan kunnossa, mutta valo sammui vasta toisella laturilla . Mutta tiiäppä näistä tosiaan..
No se tuli itsellekin ensimmäiseksi mieleen että nämä kunnostettujen latureiden älysäätimien halpiskomponentit ei kestä sitä että laturin voimalla ladataan tyhjentynyttä akkua jättämällä auto vaan tyhjäkäynnille. Ei ole varmaan laturia tuohon hommaan alunperin suunniteltukaan.

Mutta mitäs teet, huollossa meinasivat suuttua kun uskalsin kysyä että miten tuon vaihdetun laturin eheys on varmistettu. Kun kuulemma on asentajalla näistä hommista 25 vuoden kokemus, niin ei sovi asiakkaan kysellä joutavia. No eipä tainnut fordillakaan olla vielä 90-luvun alussa näitä älylatureita escorteissa tai sierroissa:)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Loka 2018, 06:46
Kirjoittaja nipaka
Ota yhteys kuluttajaviranomaiseen kun merkkikorjauksen jälkeen auto ei toimi normaalisti.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Loka 2018, 17:36
Kirjoittaja Aquatica
Deltalla kävi Mitsun kanssa just noin, että OEM-laadun korjattu ei toiminut.

Oikea alkuperäisosa toimi..

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Loka 2018, 19:14
Kirjoittaja Cloverleaf
Tämä nyt ei niinkään ole murhe, mutta laitetaan silti tänne ketjuun.

Isä osti joku kuukausi sitten uuden Mazda 3:n. Navigaattori lisävarusteena olisi maksanut 900 €, joten jätti ottamatta. Pienen Googlettelun jälkeen todettiin, että navi on auton mediajärjestelmässä aina asennettuna, mutta siitä puuttuu vain kartat. Ostin sitten isälle ebaysta tällaisen Mazdan virallisen EU-kartan SD-kortilla (41 €). SD-kortti vain pesään, ja alkoi navigaattori toimia. Kyllä tuossa ihan tuntipalkoille pääsi. :lol: Ilmeisesti parittuu tuo SD-kortti auton kanssa, ja ei enää sen jälkeen toimi muissa autoissa. Eli uutena tuo kortti on ostettava.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Loka 2018, 19:55
Kirjoittaja Jarsan
Jame kirjoitti:Huollon arvio oli että vika olisi moottorinohjausboksissa, hinta reilun tonnin eli nostivat kädet pystyyn.
Mistä syystä päädyttiin arvioon eikä tietoon?
Ota yhteys kuluttajaviranomaiseen kun merkkikorjauksen jälkeen auto ei toimi normaalisti.
Tarvitaanko joka väliin kuluttajaviranomaista? Itse olen tähän saakka saanut asiat sovittua itseäni tyydyttävällä tavalla ihan vaan keskustelemalla asiallisesti aiheesta osapuolten kanssa. Asiat ei ylipäätään ole yleensä ihan niin mustavalkoisia kuin netissä saatetaan oma näkemys asiasta kertoa.

Entäs vaikka vaihtoehto, että vaurioitunut laturi on rikkonut autosta laturin ohjaukseen liittyviä komponentteja, joiden viat paljastuivat vasta laturin uusimisen jälkeen, eikä asiakas tahdo maksaa jatkovianmäärityksestä? (Näissä tapauksissa diagnoosi on yleenä arvioita...) No miksi koko järjestelmän toimintaa ei tutkittu ensimmäisellä kerralla? - No siksi, kun on toteutettu asiakkaalle edullisinta toimintamallia, ja lähdetty uusimaan varmasti viallista komponenttia, jonka uusiminen on joka tapauksessa tarpeellista ja useimmissa tapauksissa riittää korjaamaan koko ongelman. Jos vianmääritystä tarvitsee jatkaa, niin jatketaan ja jos ei, niin asiakas ei maksa turhasta epäilystä. Ei siis lähdetä tutkimaan koko autoa epäillen, että jossain saattaa olla vikaa, joka pahimmillaan saattaisi johtaa satojen eurojen vianmäärityskustannuksiin, kun on tutkittu ehjää järjestelmää.

Onko asiakas tilannut koko latausjärjestelmän diagnosoinnin vai latauksen korjauksen?

Mitä lukee alkuperäisen työn tilauksessa? Entäs kuitissa, jossa vikadiagnoosi? Onko esim. kerrottu, että järjestelmä voi vaatia lisää tutkimista, kun ensimmäinen varmuudella rikkoutunut komponentti on uusittu? Onko luvattu, että auto tulee laturin uusinnalla 100% varmasti kuntoon?

Paljon voisi kysellä lisääkin. En kuitenkaan lähtisi ensimmäisena suosittelemaan viranomaisreitin käyttämistä, kun ei tiedetä asioista mitään.

Tämä "tuumailu" yleisesti vallitsevaan kuluttajasuoja-tuputtamiseen asiassa kuin asiassa... :drinking:

--------

Fordin latauksen toimintaperiaatetta en tunne, mutta olettaisin tuolla kuvauksella laturin olevan ns. itseheräävä ja ohjaus lienee LIN-tyyppinen ratkaisu. Ei tuon kuvittelisi mahdoton olla diagnosoida toimintaperiaatteen tuntevalle.


Onhan noita uusia viallisia latureita tullut vastaan ihan tehdasuusissakin, joten pitäisin yllä useammankin esittämää laturivikaa ihan uskottavana (vaan tutkihan se täytyisi, jos 100% haluaisi olla) .

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Loka 2018, 20:13
Kirjoittaja nipaka
Jarsan kirjoitti:
Jame kirjoitti:Huollon arvio oli että vika olisi moottorinohjausboksissa, hinta reilun tonnin eli nostivat kädet pystyyn.
Mistä syystä päädyttiin arvioon eikä tietoon?
Ota yhteys kuluttajaviranomaiseen kun merkkikorjauksen jälkeen auto ei toimi normaalisti.
Tarvitaanko joka väliin kuluttajaviranomaista? Itse olen tähän saakka saanut asiat sovittua itseäni tyydyttävällä tavalla ihan vaan keskustelemalla asiallisesti aiheesta osapuolten kanssa. Asiat ei ylipäätään ole yleensä ihan niin mustavalkoisia kuin netissä saatetaan oma näkemys asiasta kertoa
Hienoa että olet saanut asiat hoidettua keskustelemalla,.
Nettikeskustelussa vastaan kirjoitettuun asiaan. En lähde arvioimaan mitä on sovittu.
Tähän mennessä: Focus jätti tielle sähkön puutteessa. Vaihdettu uusi laturi joka polttaa latausvaloa eikä kaikki auton toiminntot toimi.
Asiantunteva huolto olisi kertonut asiasta asiakkaalle ja sen mistä vika johtuu. (vianselvitys laskutettavaa työtä). Sitten hinta-arvio korjauksesta, jonka asiakas päättää.
Liikaa on näitä jotka tekevät vain välttämättömän ja jättävät puolivalmiin asiakkaan riesaksi. Ei stana vaivauduta ilmiottamaan mikä on tilanne. Autoa "valmiina" noudettaessa todetaan sen olevan ajokelvoton mutta välttämätön osa on vaihdettu.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Loka 2018, 20:30
Kirjoittaja Jarsan
nipaka kirjoitti:Nettikeskustelussa vastaan kirjoitettuun asiaan.
Ihan hyvä näkökulma - en ajatellut asiaa tuolta kantilta. Ylläolevaa "tuumailua" en toki sulle suoraan suunnannutkaan tai pelkästään (siksi jätin lainauksesta nimimerkin pois).

En kuitenkaan ota kantaa onko huoltoliike toiminut asiallisesti vai ei, tai en ainakaan itse uskalla osoitella ketään asiassa, josta en tiedä kuin yhden puolen näkökulman.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Loka 2018, 21:38
Kirjoittaja nipaka
Enpäs huomannut nimmarin puuttumista kun oman tekstin tunnistin.
Yleensä ottaen suomalainen kuluttaja on nössö joka ei pidä puoliaan. Siksi varsin kärkkäästi kehoitan turvautumaan kuluttajaviranomaiseen.
Kaupallinen toimija yleensä vastuissaan turvautuu takuuseen ja sen päättymiseen. Ja asiakas uskoo myyjän sanaan, vaikka asia ei näin olekaan. Takuu on myyjän myyntikikka, virhevastuu on lainsuoja.
Siksi kehoitan turvautumaan viranomaiseen. Jonkin kerran olen tätä käyttänyt. Antaa molemmille osapuolille mahdollisuuden antaa vastineensa. Sen jälkeen tekee suosituksen. Tämän jälkeen asia ratkaistaan oikeudessa jos sopuun ei olla päästy.
Itse olen käyttänyt seuraavaa tapaa jos olen tyytymätön tavaraan/palveluun.
-suullinen huomautus toimijalle
-kirjallinen huomautus toimijalle
-valitus kuluttajaviranomaiselle

Viimeksi renkaanvaihdon yhteydessä rikotusta aurinkolaseista päästiin sopuun kirjallisen, pääkonttorille tehdyn reklamaation jälkeen.
Mode katsonee tälle vuodatukselle sopivan paikan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Marras 2018, 07:13
Kirjoittaja legza
Noissa Fordin uudelleen kunnostetuissa latureissa (ja uudelleen kunnostetuissa osissa yleisestikkin Fordilla) on ollut ongelmia, mutta takuuhan niissäkin on. Ihan uusissa tarvike latureissa usein jää Fordissa latauksen valo palamaan, vaikka laturi siis toimiikin täysin normaalisti. Vastapainoksi näissä voi myös jäädä latauksen merkkivalo syttymättä, vaikka laturi olisi oikeasti rikki. :-D

Vikaan sanoisin, että jos johto, Laturi-> PCM on ehjä ja pinnit myös tiukat, niin vika on ennemmin siinä "uudessa" laturissa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 02 Marras 2018, 19:18
Kirjoittaja jalittam
Taannoin isäni ford mondeossa oli nykimis/jne vikaa.
Ford huoltoon meni reilu viissataa euroa osiin/töihoin. Nyki korjausten jälkeen edelleen. Tuo oli useasti tapahtuvaa ajoittaista häröä.

Noh.
Loppupeleis liki aidossa nyrkkipajassa nuorehko virolaisasentaja 15min ihmettelyllä/työllä löysi vian, oliko suuttimen liitin/tms, ja neppaili sitä.
Ei maksanu mitään ja vika poistui.
Oli sanonut; että jos uudestaan nykii, niin roplaa tuota liitintä...
Vuoden voorti toimi, kunnes porokohtaaminen vei koslan lunariin.

Keskisuomen pajoista kyse tuossa rävellyksessä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 04 Marras 2018, 16:42
Kirjoittaja sämpy
Emännän 2004 CR-V tuli eilen hinurilla kotiin. Oli työpaikalla meinannut peruuttaa ruutuun niin sammui, sen jälkeen vain vaivoin röpeltämällä käyntiin eikä kierrä kuin 1500rpm houkuttelemalla. Ei väliä onko kone kylmä vai lämmin.

Tulpat kaikki märkiä, bensapumppu toimi. On antanut pari viikkoa vikakoodia nakutunnistimesta, mikä näkyy olevan likimain tyyppivika ja lähes aina kontaktihäiriö. Nyt jos saa käyntiin niin ehkä vikakoodia etummaisesta nokkatunnistimesta, joka ohjaa muuttuvaa ajoitusta. Mutta vaikea sanoa, kun ei saa kunnolla käyntiin ainoastaan röpeltämään muutaman sekunnin, välistä ei anna mitään koodia. Koiteltu kaikkia antureita irti ja niistä tulee irrallaan vikakoodi. Ihan kuin olisi käynyt vähän paremmin ilman MAPpia.

Tuo P0341 viittaa yleensä jakopäähän, tässä idioottivarma ketjupää joka ei ole tässä yksilössä pitänyt mitään meteliä. Alkaa venyneenä rallattamaan äänekkäästi, ei pitäisi hyppiä kuin ääritapauksessa.

Visioitu että pakoputki olisi voinut sortua tukkoon, mutta en saa mitään pultteja suosiolla auki, pitäisi saada auto kunnolla ylös. Ja korjataan tietty pihalla.

Ilmeisesti kaikki muut anturit paitsi kampuran asentotieto on merkkiliiketavaraa. Vikakoodin mukaisen imunokan anturin ei pitäisi vaikuttaa noin dramaattisesti käyntiin, ainoastaan sytyttää vikavalo.

Jotenkin ei nyt taas jaksa.. töitäkin lykkäs yllättäen niin, ettei ehtisi olla kotona ollenkaan. Ja henkisen loppuunpalamisen takia piti pitää loppuvuosi vähän löysempää..

Piti vaihtaa tulpat, mutta ne on mun autossa jolla emäntä meni töihin..

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 04 Marras 2018, 18:00
Kirjoittaja sämpy
Löysin Hondan ohjeet ajoituksen ja ohjausventtiilien tutkimiseen. Ilmeisesti ajoitus tarkistetaan nimenomaan ekoina sekunteina kun moottori lähtee käyntiin, joten tämä rykiminen ja takaisin potkiminen voinee sekoittaa mittauksen.

Joten oletan että jakopää on ok.

Pitää kai porata reikäporalla reikä pakoputkeen että saa sen vaihtoehdon testattua, se on kohtuuhelppo hitsata umpeen. Muuten pitäisi katkaista pultit ja porata uudet jne...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Marras 2018, 10:37
Kirjoittaja sämpy
Sain joustoliitosta raotettua todetakseni vaikutuksen uupuvan. Tänään jaon tarkistus, kävin jo kysymässä oikeasta varaosaliikkeestä antureiden ja jakopään saatavuuden, kaikkia saa. Täydellinen jakopää rattaineen ja ohjureineen 165 €.

Toivottavasti joku vika löytyisi eikä tarvitse alkaa arpomaan eri antureita..

Miksi aina mulle osuu näitä mysteerivikoja? Voihan tuossa olla nokkasäätö jumissa, johtosarjassa vikaa..

Joku vitsiniekka aina joskus heittää, ettei nykyautoja tarvitse osata korjata kun OBD kertoo missä vika :lol: :lol:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Marras 2018, 11:51
Kirjoittaja mutt
Eikä japsitkaan mene koskaan rikki.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Marras 2018, 13:21
Kirjoittaja Jiitee
mutt kirjoitti:Eikä japsitkaan mene koskaan rikki.
Eihän italiaanotkaan ...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Marras 2018, 16:59
Kirjoittaja hagger16
hagger16 kirjoitti:Kaverilla seuraava keissi Opel Vectra 1.8 -07:n kanssa.
Hän otti minuun yhteyttä ja kertoi, että yhden ison ketjun pikahuollossa oli hänen autossaan todettu olevan ilmeisesti kansivika. Puristukset oli ollut huonot ja päästöt kuusin kertaiset.
Tarkoitus oli myydä auto siinä kunnossa pois ja ostaa uusi tilalle.

Uusien ja vähän käytettyjen autojen hinnat sai kuitenkin vielä miettimään mahdollisuutta, että vanhan kunnostaisi.
Auto meni toiselle korjaamolle ja siellä eivät löytäneet mitään vikaa!?!

Tässä vaiheessa vasta ymmärsin kysyä mikä autossa oli vikana. Auto ei kuulemma aina käynnistynyt hyvin ja käynti oli vähän huonoa. Etenkin, kun tankin tankkasi täyteen ei auto meinannut käynnistyä.
Tätä ongelmaa googlasin ja löysin samoja ongelmia Vectran 2.8 moottorissa. Vika oli korjaantunut jumittavan evap-venttiilin vaihdolla. Tätä tarjosin kaverillekin ja hän sanoi googlanneen saman ja tarjonneen tätä jo ensimäisellä korjaamokäynnillä. Se oli kuitenkin torjuttu "hakuammuntana" ja olivat mielummin todenneet olemattoman kansivian.

No, nyt auto oli käynyt Opelin merkkihuollossa ja olivat vaihtaneet bensansuodattimen. Ohje oli nyt ajaa tankki tyhjäksi, tankata ja seurata toimintaa.

Jään mielenkiinnolla odottamaan lopputulosta. Eniten asiassa vatsahappoja kiehuttaa tuo pikahuollon aivan käsittämätön diagnoosi, jonka perusteella auto oli jo pullakahvien hinnalla myynnissä yhden vuorokauden..
Case closed. Ehdotin kaverille, että tilaa autoon evap-venttiilin ja vaihdattaa sen. Näin oli tehnyt ja saanut nyt auton takaisin -> vika poissa.
Uskomatonta. Auto käy kahdella korjaamolla, yhdellä merkkikorjaamolla (josta olivat vielä kyselleet apua Helsingistä) ja vian paikantaa perusinsinööri päiväkahvilla googlea selatessaan.
Ei paljoa kyllä luo uskoa ainakaan näihin korjaamoihin..

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Marras 2018, 19:25
Kirjoittaja quppe
^ juuri näin, mihinkään ei voi luottaa. EVAP viat taitaa vaan olla vähän harvinaisia ja välillä haasteellisia kaikkine vuotoineen. Huomasin että yllättävän moni perus tekniikkaa tunteva ei edes tuntenut järjestelmän olemassa oloa, kun renaultin vikavalon syytä selittelin. Niinkuin en itsekkään alkuun :roll:

E: ja ikinä en saanut korjattua vikaa täysin vaikka vaihteli sitä ja tätä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Marras 2018, 19:44
Kirjoittaja sämpy
pentele..

Koitin tarkistaa Hondan ajoitusta, mikä katotaan rattaista ykk:ssa, mikä pitää mitata tulpan reiästä. Ei ollut kaveria joten koitin tulpat irti nokkarattaasta kääntää, minkä seurauksena jako hyppäsi. Ketjukin meni löysälle mutta kiristyi uudelleen kampurasta kääntämällä ja kiristin vaikutti lukittuvan

Onkohan kiristimen räikkä jo aiemmin pettänyt vai eikö se vaan kestä kun tulee painetta? No nyt ei saa tietää oliko ajoitus aiemmin pielessä, ei kun jakopäätä tilaukseen, auton purkamista ja kasaamista pihalla ja sitten mittaamaan puristuspaineita.

Rattaat näytti aika kuluneilta. Sinänsä jaon hyppääminen kiristimen pettämisen seurauksena selittäisi ongelman, vaikka ei löysän ketjun ongelmia ollutkaan. Sormet ristiin ettei mennyt venttiilit. Niin ja enää ei moottori pyöri käsin ympäri..

Koko ajan kysellään lisää töihin loppuvuoden aikana, mistä aika tähänkin moottoriremonttiin? Vittu.. Ja auto pihalla, tietty.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Marras 2018, 20:55
Kirjoittaja mutt
Jiitee kirjoitti:
mutt kirjoitti:Eikä japsitkaan mene koskaan rikki.
Eihän italiaanotkaan ...
No nehän onkin just pahimpia. Pajalla koko ajan, paitsi silloin, kun ovat matkalla sinne tai sieltä pois. Jos Lappiin ennustetaan vesisadetta, helsinkiläisestä fiiatista (kaikkihan ne on fiiatteja) sekoaa sähköt.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Marras 2018, 21:06
Kirjoittaja Vittorio Jano
Anoppilan 40k ajettuun Pösöön jakoketjuremppa. Ei vissiin ihan ainoa laatuaan noissa uudemmissa?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Marras 2018, 21:33
Kirjoittaja Abarth
Voyagerin hammastanko tiputtelee öljyä. Ei kai sen vaihtaminen mikään amerikantemppu ole, mutta kun tuo on rhd, niin uusia(korjattuja) hammastankoja ei ole liiaksi tarjolla.
:roll:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 05 Marras 2018, 23:41
Kirjoittaja sämpy
Vittorio Jano kirjoitti:Anoppilan 40k ajettuun Pösöön jakoketjuremppa. Ei vissiin ihan ainoa laatuaan noissa uudemmissa?
No siihen nähden ei tämä 240tkm tunnu niin pahalta.. :-D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 06 Marras 2018, 08:47
Kirjoittaja savijo-r
sämpy kirjoitti:
Vittorio Jano kirjoitti:Anoppilan 40k ajettuun Pösöön jakoketjuremppa. Ei vissiin ihan ainoa laatuaan noissa uudemmissa?
No siihen nähden ei tämä 240tkm tunnu niin pahalta.. :-D
Puretechi on jo kolmannen kerran valittu vuoden moottoriksi.
Ilmeisesti valinta on tehty alle40tkm/v ajomäärällä. :lol:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 06 Marras 2018, 09:01
Kirjoittaja Polforea
Naah, alle 40tkm/v lukemilla se olisi yli vuoden moottori.