Sivu 73/107

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Elo 2018, 13:16
Kirjoittaja mutt
Tesla käyttää samaa softaa SpaceX-raketin kanssa. Vesisateessa saattaa joskus ensimmäisen vaiheen irrotus aktivoitua.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Elo 2018, 14:56
Kirjoittaja Alfissimo
Tottahan tuo italialaisessa autossa menisi sähkövian piikkiin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Elo 2018, 20:32
Kirjoittaja insinörtti
Gasket kirjoitti:Ja eihän puskuri pidä kun yhden äänen kun se putoaa.
Nuo olivat molemmat hukanneet puskurinsa mäjäyttäessään isoon lätäkköön. Aika luonnollista, että siinä syntyy vähän muutakin melua ynnä näköestettä. Siihen en nyt ota kantaa, onko syvään lätäkköön fiksua ajaa täyttä vauhtia 8)

Vaan noin niinkuin muuten. Tosiaan tullut taas parin viikon sisään nähtyä useampikin Golf, mikä on moottoritiellä ollut lentoon lähdössä, päätellen pohjan alla vimmatusti lepattavasta "siivestä".

Valot... jaksa laskeakaan niitä autoja, joilla kolmesta jarruvalosta palaa enää 1, keulaltakin puolet valoista pimeänä, väärän tehoisia/väärinpäin paikoilleen runnottuja polttimoita (toisella puolella näyttää jarruvalo palavan koko ajan tms). EVVK. Kuten myös ne itäautoilijat, jotka yhtälailla kaatosateessa kuin pimeälläkin ajavat ilman lähi ja takavaloja (palaako mittarivalotkaan - EVVK).

Oma parkkipaikka kaupan kupeessa ja pariinkin kertaan saanut ihasella metallin rohinaa, kun joku järkiautoilija on lähtenyt turvallisesti liikenteeseen täysin loppuunkulunein jarrupaloin. Aika pahaa teki kuunnella taannoin myös yhden Stilon metallista kirskuntaa. Vissiin vesipumpun tms laakeri moro, mutta kovaa ajoa vaan.

Moottoritiellä bongattu myös pösö, joka teki 3 reipasta "loikkaa" jokaisen pikku töyssyn jälkeen. Saattoi olla iskarit hieman elämäänsä väsyneet, muttei vielä antanut aihetta toimenpiteisiin.

Yhdellä naapurilla taannoin yksi datsunin rengas silminnähden lässähtäneenä, mikä vyörenkaan tapauksessa tarkoittaa ihan olemattomia paineita. Kun tästä huomatin, niin totesi, että kiitti, mutta en just nyt kerkiä asialle mitään tekemään. Eikun matkaan vaan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Elo 2018, 00:38
Kirjoittaja Polforea
^ Mainittakoon erikoistapauksena tyyli, jolla aiempi työnantajani ylläpiti autoja käyttäen teorioita "katsastettu eli ehjä" ja "huollettu eli ok". Huollossa sai tehdä tasan huolto-ohjelman mukaiset asiat eikä mitään ekstraa, ellei ekstraan ollut katsastusmieheltä vaatimusta. Tutuksi tuli mm. pomppuperä-golffi, jonka takapää jäi pompottamaan töyssyn jälkeen varmaan viidesti, kuuma a3, jonka ilmastointi oli kaputt 5v iässä, kylmä passatti, joka ei lämmennyt ja äänentoistostakin toimi oikea etukajari sekä monta muuta kulkinetta, jotka sopivat hienosti listallesi ainakin roikkuvista pohjamuoveista, entisistä iskareista ja tekniikan pikkuvioista. Vaarallisiin jarruihin en sentään tainnut kertaakaan törmätä...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Elo 2018, 18:23
Kirjoittaja Tuomas K
insinörtti kirjoitti:Yhdellä naapurilla taannoin yksi datsunin rengas silminnähden lässähtäneenä, mikä vyörenkaan tapauksessa tarkoittaa ihan olemattomia paineita. Kun tästä huomatin, niin totesi, että kiitti, mutta en just nyt kerkiä asialle mitään tekemään. Eikun matkaan vaan.
Veljen kanssa kerran bongattiin valoissa viereisellä kaistalla seisovasta autosta (harmaa Audi) tyhjä eturengas. Ikkuna auki ja huikattiin kuskille, että sulla on kumi tyhjä. Ei uskonut, ei kuulemma ollut mahdollista.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Elo 2018, 10:34
Kirjoittaja unknown
Kertoo paljon auton ajo-ominaisuuksista, jos kuski ratissa ei usko renkaan olevan tyhjä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Elo 2018, 11:52
Kirjoittaja FinPat
unknown kirjoitti:Kertoo paljon auton ajo-ominaisuuksista, jos kuski ratissa ei usko renkaan olevan tyhjä.
Väittäisin että kertoo yhtä paljon ellei enemmän kuskin havaintokyvystä liittyen auton ajo-ominaisuuksiin.

Ehkä hieman eri tilanne kun varikolla jossa renkaiden ilmapainetta säädetään pyrometrin ja tarkkuusmittarin kanssa lämppäri kierrosten jälkeen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Elo 2018, 20:49
Kirjoittaja Mandeprkl
Ei tämä Saabismi ole kovin valoisasti alkanut. Tänään kesti 2,5 tuntia päästä pihasta koska käsijarrunkahva ei palauttanut. :evil: Huomenna sitten ilmastoinnin täyttö ja nelipyöräsuuntaus. Saa nähdä mitä yllätyksiä sieltä tulee...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 28 Elo 2018, 21:30
Kirjoittaja Jevgen
FinPat kirjoitti:
unknown kirjoitti:Kertoo paljon auton ajo-ominaisuuksista, jos kuski ratissa ei usko renkaan olevan tyhjä.
Väittäisin että kertoo yhtä paljon ellei enemmän kuskin havaintokyvystä liittyen auton ajo-ominaisuuksiin.

Ehkä hieman eri tilanne kun varikolla jossa renkaiden ilmapainetta säädetään pyrometrin ja tarkkuusmittarin kanssa lämppäri kierrosten jälkeen.
Joo, itselle kävi pari päivää sitten noin, että eturengas vuoti tyhjäksi ajon aikana ja en kyllä sitä heti honannut. Varhainen aamu, 80 km/h hiljainen tie, pitkähkö suora, vakkari päällä ja radio riittävän lujalla. Eivät olleet aistit niin race moodissa, että olisi tullut selkeä signaali. Loivassa kaarteessa alkoi ihmetyttää outo ohjaustuntuma ja sitten hokasi sirkkeliäänen, jonka jälkeen vasta arvasin, mitä oli tapahtunut. Ehkä 0,5 km olin ajellut tyhjällä renkaalla ja kumi oli kaput, vanne jäi ehyeksi. Toki keskimääräistä parempi kuljettaja (suurin osa suomalaisista) tuon olisi hokannut heti ja varmaan paikannutkin vauhdissa :)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Elo 2018, 15:02
Kirjoittaja Janne
Isäukon 2002 Marea weekend-saaga saa jatkoa :)
Noin 115tkm mittarissa on pohjanvaihtohuolto tehty. Katsastusmies kehui 4kk sitten auton kuntoa ja pohjaa erinomaiseksi kopisteltuaan sitä. Sittemmin helmojen takaosassa, siinä muovisen ilmanohjaimen alla ja eteenpäin eturenkaita kohden 30cm matkalta lahoa ja pirunmoiset reijät molemmin puolin. Oli melkoinen homma löytää uudet helmat farkkuun. Hitsarikin oli todennut että kyllähän näitä Fiatteja on viime aikoina vedetty paaliin ihan urakalla, kun mätänevät niin totaalisesti. Moni tuntui tuoneen pajalle korjattavaksi, mutta todellisuuden iskiessä asiakkaalta on rahat loppunut ja työt jätetty kuitenkin tekemättä.
Auto on massattu historian saatossa kahteen kertaan ammattilaisen toimesta, mutta nähtävästi paskiainen on muhinut massan alla. Nyt on kuitenkin 750 euron hitsauskorjaukset tehty ja matka jatkuu.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 30 Elo 2018, 18:40
Kirjoittaja Cloverleaf
Isän Skoda Roomster 1.2 TSI alkoi jakoketju kolisemaan alta 50 tkm. Hermostui, ja vaihtoi melko äkkiä uuteen Mazdaan. :roll:

Työkaverin Skodan 1.8 TSI alkoi kuluttamaan maltillisen litran tuhannella öljyä alta 100 tkm ajettuna. Tehdas tuli 4 k€ remppaan puoliksi vastaan. Päättivät lopulta vaihtaa koko moottorin. :shock:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Elo 2018, 10:20
Kirjoittaja FinPat
Cloverleaf kirjoitti: Työkaverin Skodan 1.8 TSI alkoi kuluttamaan maltillisen litran tuhannella öljyä alta 100 tkm ajettuna. Tehdas tuli 4 k€ remppaan puoliksi vastaan. Päättivät lopulta vaihtaa koko moottorin. :shock:
Vaihtoivatko sinne jonkin oikean moottorin vai laittoivatko vain uuden TSI:n odottamaan poksahdusta?

Toisaalta kollegallani on 1.4TSI + 7-speed DSG kombo pysynyt kasassa jo melkein 5 vuotta ja 100tkm ilman ongelmia.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Elo 2018, 12:57
Kirjoittaja unknown
FinPat kirjoitti: Toisaalta kollegallani on 1.4TSI + 7-speed DSG kombo pysynyt kasassa jo melkein 5 vuotta ja 100tkm ilman ongelmia.
Eikö 90-100tkm ollut juuri se raja, minkä jälkeen on koneenvaihtohuolto?
Mahtaako nykyään olla jo mainittu käyttöohjekirjassa ihan normaalina huoltotoimenpiteenä? "moottorin vaihto 90tkm, 180tkm"

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Elo 2018, 19:08
Kirjoittaja Mandeprkl
Mikä tuosta TSI:stä tekee noin huonon? Kestääkö muut pikkuturbokoneet "normaalisti"? 1.4 T-Jetit ja Fordin kolmesylinteriset esim?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Elo 2018, 19:17
Kirjoittaja Polforea
TSI on volkkarileirissä vähän samanlainen geneerinen lyhenne kuin TDI, eli saman lyhenteen alla on kauhia nippu erilaisia moottoreita, joten siellä on myös jonninmoinen nippu erilaisia vikoja.

Ehkä klassisin TSI-vika on huonosti toteutettu jakopää (onneksi mikään muu autonvalmistaja ei näitä mokaa, *khöh*), joista ainakin yhdessä versiossa oli räikätön hytikkakiristin, eli kun moottori sammui ja öljynpaine poistui, lakkasi myös kiristin kiristämästä. Muutenhan se ei maailmaa kaada, siitä kun taas lyö mjotoorin tulille niin öljynpaine nousee, kiristin toimii suht nopeasti ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Mutta mutta... mitä käykään, jos auton parkkeeraa ylämäkeen ykkönen tuvassa tai alamäkeen pakki päällä? Kampura pyörähtää vastapalloon, ketjun löysä osa siirtyy väärään väliin ja startatessa väärästä välistä löysä ketju hyppää, jonka jälkeen mäntä kohtaa ventiilin ja vissiin se jakopääkin ottaa osumaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Elo 2018, 20:00
Kirjoittaja unknown
Onhan niissä nyt vaikka mitä! eikä siitä nyt noin helpolla pääse, että parkkeeraa tasaiselle.

Suosittelen, että lähestyy noita autoja "kolmen metrin seipäällä" Mielellään ei parkkeeraa omaa muun merkkistä autoa viereen, jos auton viat tarttuu.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 31 Elo 2018, 23:03
Kirjoittaja Polforea
unknown kirjoitti:eikä siitä nyt noin helpolla pääse, että parkkeeraa tasaiselle.
Tuosta yhdestä ongelmasta "pääsee" (käytännössä aika tuskaista peliä silti), mutta tosiaan muista ei. Nuo lyhenteet vaan laitetaan ajan kanssa tarkoittamaan niin montaa eri vaihtoehtoa, että yleensä on mahdotonta sanoa yhtä tyyppivikaa yhdelle lyhenteelle.

Periaatteessa siis samantapainen kuin JTS - 1.9 JTS:ssä on ihan eri ongelmat kuin 2.0 JTS:ssä (pl. imuventtiilien karstoittuminen, siinäkin skaala on eri) - mutta paljon isommalla tuotekavalkadilla.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 01 Syys 2018, 00:45
Kirjoittaja legza
Mandeprkl kirjoitti:Mikä tuosta TSI:stä tekee noin huonon? Kestääkö muut pikkuturbokoneet "normaalisti"? 1.4 T-Jetit ja Fordin kolmesylinteriset esim?
Fordin 3-sylinteriset toimii mekaanisesti ja apulaitteiltaan hyvin, myös jakopään osalta. Suurin heikkous on ennen 3/15 valmistetut mosat missä eräs lohkojen välinen vesikanavan tiiviste saattaa pettää, yleensä pikkuhiljaa, mutta ylikuumeneminen on kohtalokasta lohkolle. Toki tässä moottorissa öljykylvyssä olevan jakohihnan vaihtoväli on 240tkm ja hinta sen vaihtoon tulee olemaan kova monimerkkikorjaamoillakin suuren työn takia.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 07 Syys 2018, 16:03
Kirjoittaja alfa 156 v6
2008 vuotiset toyotat alkaa olla tällasia (kuva Yariksesta, rek -08)

taka-akselin kiinnitys.

Ei tuo paljoa paremmalta vaikuta kuin alfankaan pelti.... eikä ole yksittäistapaus :roll:

Re:

Lähetetty: 07 Syys 2018, 17:49
Kirjoittaja Jiitee
jiiässä kirjoitti:http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2 ... 0102375/12

Rankat on otsikot ainakin.. :roll:
Vuodelta 2010 :roll:

Joo, perusamerikkainen auton ostaja ja Usassa kasatut Toyotat ... marriage in heaven :drinking:
...laatu ilmeisesti jo parantunut viime vuosina ja tarpeellisia varoituslappuja lisätty Priukset täyteen...
esim autosi ei ole koirankoppi 40 asteen perusKalifornialaisella helteellä ja Prius ei ole amfibioauto , älä
jätä sitä Pismo Beachille vesirajaan laskuveden aikaan.... :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Syys 2018, 08:55
Kirjoittaja hagger16
Kaverilla seuraava keissi Opel Vectra 1.8 -07:n kanssa.
Hän otti minuun yhteyttä ja kertoi, että yhden ison ketjun pikahuollossa oli hänen autossaan todettu olevan ilmeisesti kansivika. Puristukset oli ollut huonot ja päästöt kuusin kertaiset.
Tarkoitus oli myydä auto siinä kunnossa pois ja ostaa uusi tilalle.

Uusien ja vähän käytettyjen autojen hinnat sai kuitenkin vielä miettimään mahdollisuutta, että vanhan kunnostaisi.
Auto meni toiselle korjaamolle ja siellä eivät löytäneet mitään vikaa!?!

Tässä vaiheessa vasta ymmärsin kysyä mikä autossa oli vikana. Auto ei kuulemma aina käynnistynyt hyvin ja käynti oli vähän huonoa. Etenkin, kun tankin tankkasi täyteen ei auto meinannut käynnistyä.
Tätä ongelmaa googlasin ja löysin samoja ongelmia Vectran 2.8 moottorissa. Vika oli korjaantunut jumittavan evap-venttiilin vaihdolla. Tätä tarjosin kaverillekin ja hän sanoi googlanneen saman ja tarjonneen tätä jo ensimäisellä korjaamokäynnillä. Se oli kuitenkin torjuttu "hakuammuntana" ja olivat mielummin todenneet olemattoman kansivian.

No, nyt auto oli käynyt Opelin merkkihuollossa ja olivat vaihtaneet bensansuodattimen. Ohje oli nyt ajaa tankki tyhjäksi, tankata ja seurata toimintaa.

Jään mielenkiinnolla odottamaan lopputulosta. Eniten asiassa vatsahappoja kiehuttaa tuo pikahuollon aivan käsittämätön diagnoosi, jonka perusteella auto oli jo pullakahvien hinnalla myynnissä yhden vuorokauden..

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Syys 2018, 10:08
Kirjoittaja mattijus
hagger16 kirjoitti:Eniten asiassa vatsahappoja kiehuttaa tuo pikahuollon aivan käsittämätön diagnoosi, jonka perusteella auto oli jo pullakahvien hinnalla myynnissä yhden vuorokauden..
Ei kai n. 90eur/h tuntihinnalla voi priimaa odottakaan.

https://youtu.be/XgpmYw4idjM?t=37s

"mistäs se näkee, että nää ikkunat on pesty?"
- laskusta
"onpas meillä puhtaat ikkunat"

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Syys 2018, 08:45
Kirjoittaja Vainio
Epäilisin, että pökötin THP myllyn huohotinsysteemiin on tullut joku lisäominaisuus :-D
Jos öljykorkin avaa pikapuoliin moottorin sammuttamisen jälkeen niin pihisee korkin välistä aika reippaasti. Välillä vetää ilmaa sisäänpäin, toisinaan laskee painetta ulos...

Onkos kellään tietoa saako noita venttiilikoppaan integroituja PCV härpättimiä vaihdettua vai kannattaako lyödä tilalle suosiolla uusi venakoppa?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Syys 2018, 10:09
Kirjoittaja rausku
unknown kirjoitti:Eikö tuo nyt niitä öljyhuohotin sotku juttuja, mikä lopulta tuohoaa koneen, että venttiilikopan alle kannattaa kurkistaa?
Status päivitys jos jollain sama tulee vastaan. Koodit laihasta seoksesta (bank 1, bank 2)

Vaihdatin tuon huohottimen ja samalla liike putsasi osan letkuista. Aika tukossa olivat. Uudella huohottimella vikakoodia ei vielä ole tullut, joten ehkä se nyt oli vian aiheuttaja.

En uskalla kurkata venttiilikopan alle. :lol: Uskaltaako tässä teetättää öljyn vaihdon yhteydessä moottorin pesun (esim BG, Forte). Vai lähteekö liete vaan liikkeelle ja tukkii öljykanavat? Oisko vaihtoehtona tiheämmät öljyn vaihtovälit jos se pikkuhiljaa liuottaisi mahdollista sotkua pois?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Syys 2018, 10:12
Kirjoittaja Polforea
Jos aattelee pesevänsä, niin putsaamalla eka ne venakoppien aluset manuaalisesti on shittiä ainakin vähemmän lähdössä kiertoon.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Syys 2018, 10:16
Kirjoittaja rausku
Ehkä se on vaan käärittävä hihat. :-D Toki hyvällä tsäkällä siellä ei ole mitään suurempaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Syys 2018, 09:54
Kirjoittaja Werneri

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Syys 2018, 10:44
Kirjoittaja 155156
Maailma kokonaisuutena näytää nyt paremmalta kun yksi tuollainen rumilus on pois liikenteestä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Syys 2018, 12:05
Kirjoittaja lerppu
Toimittajalla mennyt numerot sekaisin. 3 on erisuuri kuin 5... Lienee dieselin imusarja hieman päässyt lämpenemään. Käteviä BMW:t - dieselin käyttöikä kun tulee täyteen se syttyy tuleen. Bensaversiosta ketju joko hyppää tai katkeaa, että aika selkeitä nekin. 2/5 BMW ketjua venyttäneenä käytetyn BMW:n huonoin puoli ei kokemusperäisesti ole sen ulkonäkö! Pari vuotta nykyisessä takuuta, sen jälkeen onkin korkea aika laittaa kiertoon! Muutoin esim F34 aivan tolkuttoman hyvä auto, harmi että käyttöikä kovin lyhyt. :roll:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Syys 2018, 16:57
Kirjoittaja insinörtti
"Näinhän siinä käy, kun autotkin yritetään pakottaa kasvissyöjiksi." :mrgreen:

https://tekniikanmaailma.fi/tm-analyysi ... reissulta/

kai tämä linkki näkyy muillekin...?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Syys 2018, 21:52
Kirjoittaja jalittam
Murhe ja murhe.
Viime viikonloppuna kävin semisti pussikaljakuskina linkin autolla;

https://youtu.be/i3LcH5oNjuA

Ej päässy valoista kakkosella, ku kytkin alko haisemaan.
Ykkönen tuntui lyhyehköltä kurrentilla perällä.
Sutisutivokivoki...
Ja nano rajottajalle.

No tuo kaverin rojekti onnii kesken.

Ratti täynnä käsiä, ku ei tehostinta.
Jarrut on mitä on.
Renkaatki pompottaa.
Wunderbaum haisee.
Lyhyt vaihteensiirto lievällä epätarkkuudella.
Paskat valot.
Hantin ikkuna piti parkissa laittaa kiinni.
Jokin kärys.
...

Vain lievää viriä, vielä tossa.

Konetiellä meni ku juna. Mikkä urat?
Tulee nuoruus mieleen.
Tykkäsin - kovasti.

Ajamani pnv siis ko linkin auto,
vasta toisen kerran ratissa...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Syys 2018, 21:57
Kirjoittaja mattijus
jalittam kirjoitti: Tulee nuoruus mieleen.
Tykkäsin - kovasti.

Ajamani pnv siis ko linkin auto,
vasta toisen kerran ratissa...
Ehjä E30 on mahtava laite! :drinking:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Syys 2018, 22:07
Kirjoittaja jalittam
Is ja mankassa soi ysärialun tekno. Voivoi...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Syys 2018, 22:22
Kirjoittaja jalittam
...ja kun eco mittarin viisari heittää läpsystä vaihdon runtumittarin viisarin kans...

:-D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Syys 2018, 14:31
Kirjoittaja Pavunlaskija
Ostin itelleni puolenkymmentä vuotta sitten E30 318is:n ihan fiilistelläkseni nuoruutta. Kuivalla oli hauskaa. Ekoilla talvikeleillä tajusin, että nuorempana olin varmasti ollu parempi kuski ja kuolemaa pelkäämätön :lol: Ei sitä muistanutkaan, että nuo ei oikeesti haluu mennä talvella hetkeekään suoraan ja absien puuttuminenkin vähän totututti.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 19 Syys 2018, 15:51
Kirjoittaja FinPat
Pavunlaskija kirjoitti:Ostin itelleni puolenkymmentä vuotta sitten E30 318is:n ihan fiilistelläkseni nuoruutta. Kuivalla oli hauskaa. Ekoilla talvikeleillä tajusin, että nuorempana olin varmasti ollu parempi kuski ja kuolemaa pelkäämätön :lol: Ei sitä muistanutkaan, että nuo ei oikeesti haluu mennä talvella hetkeekään suoraan ja absien puuttuminenkin vähän totututti.
Ja sitten seuraavaksi E21 lukkoperällä. Isällä oli joskus moinen työsuhdeautona. Siinä vasta itsemurhapeli jäisellä tiellä, sen jälkeen E30 tuntui suorastaan stabiililta. Valitsin itseasiassa muutaman kerran vapaaehtoisesti äidin Saab 96:n pahimpiin keleihin kun teininä piti viikonloppuna päästä liikkeelle kelillä kuin kelillä. 96 taas aliohjasi jopa suoralla tiellä. Kurvissa tosin vapaakytkin saattoi yllättää jos unohti ottaa sen pois päältä, ei ollutkaan moottorijarrua.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Syys 2018, 08:52
Kirjoittaja Gasket
Päivän nostalgiatrippi..

Eihän ny e30 ihan mahdoton ole. Taannoin oli kaverilla moinen. Piti ihan kaivaa vanha meriitti TTMK:n talvipujottelusta:

Kuva

Sen verta huijattiin, että allekirjoittanut tuon ajoi vaikka menikin omistajan nimiin sijoitus :lol: Ei lukkoperää ja perinteisesti riittävän matala alusta kokolailla pohjaanlyöntikumien varassa. Tuo oli kyllä sikäli harvinainen vuosi ettei yhtään nelikkoa ollut viivalla. Tai no oli yksi transportteri, mutta sitä ei lie voi oikein laskea. Sikäli vielä, että muut nopeat ajat ajettiin aika alussa kun ei koko parkkis ollut täysin kiilloittunut jääksi ja itse vedin tuon ajan ihan lopussa. Tosin aika penkkoja pitkin se taisi mennä.. Saatettiin muutama hiekoitussepelisäkkikin lainata konttiin lisäpainoksi kun ei kukaan suostunut sinne eläväksi painoksi menemään vaikka sitäkin yritettiin :lol: Joku noheva tietty keksii ettei e30 323:sta avoa ole, eli korinvaihtohan tuo oli. Tietääkseni on hengissä edelleen ja rekkarin numerot oli "323", kirjaimia en enää muista. Vähänhän tuota oli jo tuolloin viritetty ja jotain reilut 170 hv se taisi AMW:llä antaa. Tuossa oli kevyt virinokka (~270), joku peltisarja, vähän kantta pirrattu sekä 325:n imusarja ja kaasuläppä.

Omistaja itse kyllä tuon joskus motarilla pyöräytti perä edellä kaistojen väliseen syvennykseen, eikä se ollut edes ihan ainoa tieltä poistuminen. Myöhemmin tuon korvannutta e36 318is:ää myös hinailtiin penkoista pois välillä :mrgreen: Ihan hauskoja vehkeitä, mutta kyllähän nuo aika helposti tekee kuskista matkustajan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Syys 2018, 09:46
Kirjoittaja mutt
FinPat kirjoitti:Ja sitten seuraavaksi E21 lukkoperällä. Isällä oli joskus moinen työsuhdeautona. Siinä vasta itsemurhapeli jäisellä tiellä, sen jälkeen E30 tuntui suorastaan stabiililta.
Tuollaisella E21:llä tuli suhattua pääle 7 vuotta ja 180tkm. Yksi tieltä poistuminen oli. Keula edellä, kun hidastusyritys pitkässä alamäessä kesärenkailla rankassa lumisateessa kadotti pidon eturenkailta, eikä se sitten tullutkaan enää takaisin. Läheltä piti-tilanteita toki jokunen, kun ikä ja äo oli samalla tasolla siihen aikaan (nyt ainakin toista on tuplasti enemmän.) No, lukkoperää ei ollut, ja madallussarjan asentaminen yllättäen rauhoitti myös talvikäytöstä - taisi takapyörien kulmat muuttua ideaalisemmiksi. Hereillä kun oli ajaessa, niin hyvin sillä pääsi. 8)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Syys 2018, 18:33
Kirjoittaja Teddy
E30 on kait sitten vastaavaa johtotähteä selvästi heikompi esitys, jos on kerran jotenkin hankala tapaus talvella. Mese on oikein miellyttävä vietävä, varsinkin kutoskoneella ja lukkoperällä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 20 Syys 2018, 20:29
Kirjoittaja Ossiv
Ei oo 250Dn voittanutta talvipakkasilla. Oikein korvissa soi sulosävelet( perus klonksunta :-D

Edit. Ja loputonta diisselin tuoksua'

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2018, 06:42
Kirjoittaja insinörtti
Aiheen sivusta - tämähän ei enää ole maahantuojan murhe, koska turvavyöongelmaan on löytynyt lopullinen ratkaisu, tarralappu
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/maah ... 1471100874

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2018, 09:55
Kirjoittaja Tuomas K
^"Karjalaisen mukaan turvavyöongelma ei ole vähentänyt Polojen tai Seatien myyntiä."

Mitähän se oikeasti vaatisi, että noiden myynti vähenisi, kun mitkään tsi-dsg-päästöhuijaus-turvavyöaukeaakusetukset ei millään tasolla näy laitteiden myynnissä? Ovat käytettynäkin kaikkein kysytyimpiä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2018, 14:50
Kirjoittaja gYdEbUh
No jos faktoista puhutaan niin on tuohon turvavyöhön artikkelin mukaan tulossa välikappale myöhemmin minkä pitäisi estää tahaton avautuminen.
Ja sitten voi miettiä sitäkin kuinka todennäköistä on se että juuri ennen vakavan kolarin tapahtumista tuon auton takana keskellä istuu joku ja turvavyö aukeaa juuri ennen kolaria....
En ole mikään Volkkarifani, vaan faktojen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2018, 15:38
Kirjoittaja Teddy
gYdEbUh kirjoitti:No jos faktoista puhutaan niin on tuohon turvavyöhön artikkelin mukaan tulossa välikappale myöhemmin minkä pitäisi estää tahaton avautuminen.
Ja sitten voi miettiä sitäkin kuinka todennäköistä on se että juuri ennen vakavan kolarin tapahtumista tuon auton takana keskellä istuu joku ja turvavyö aukeaa juuri ennen kolaria....
En ole mikään Volkkarifani, vaan faktojen.
Liian todennäköistä, jos se vyö on saatu ajossa toistuvasti aukeamaan ilman mitään ihmeempää kikkailua.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2018, 15:42
Kirjoittaja mattijus
Teddy kirjoitti:E30 on kait sitten vastaavaa johtotähteä selvästi heikompi esitys, jos on kerran jotenkin hankala tapaus talvella. Mese on oikein miellyttävä vietävä, varsinkin kutoskoneella ja lukkoperällä.
Jos vertaa E30 ja W201 taka-akselistoja, niin E30 on selvästi heikompi esitys.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 21 Syys 2018, 15:54
Kirjoittaja Polforea
gYdEbUh kirjoitti:No jos faktoista puhutaan niin on tuohon turvavyöhön artikkelin mukaan tulossa välikappale myöhemmin minkä pitäisi estää tahaton avautuminen.
Miksi sitä välikappaletta, tai korjattua turvavyölukkoa ei vielä ole olemassa? Luulisi olevan suht, yksinkertainen päivitys muuttaa ne lukkojen kiinnitykset sopiviksi, mahdolliset palikat voisi jopa löytyä saman valmistajan toisen mallin listalta. Nippusiteen jotenkin ymmärärn nopeana ensihätäfiksinä, mutta kyllä nyt pitäisi olla jo tarjolla oikeatakin ratkaisua eikä mitään tarroja.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Syys 2018, 18:30
Kirjoittaja insinörtti
Volkkarissa kuolee, jos ajaa kolarin ja takapenkillä on matkustajia.

Viagrassa kuolee, jos vastaavassa tilanteessa takapenkillä ei ole matkustajia. Turvavyönkiristin voi tällöin onnistua repimään selkänojan lukituskahvan kehyksen rikki ja avaamaan lukituksen, jolloin selkänoja kippaa ja kaikki roinat lentävät edessäistuvien niskaan. :-D

Tuli siis takaisinkutsu aiheesta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Syys 2018, 18:38
Kirjoittaja quppe
^ Mikäs tää sun viagran virallinen kauppanimi on?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 26 Syys 2018, 19:04
Kirjoittaja Jalamari

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 29 Syys 2018, 21:29
Kirjoittaja jalittam
Jaahas.
Mahtaisko Fiatin saada muutoskatsastettua alustaltaan, kun taka cambert on 10 - 20 minuuttia yli maksimin?
Vois kokeilla katsurin sen hetkistä mielentilaa?
Jos hiekkaa vaginassa, niin sit tuuppaa orkkis jouset taakse ja on tyytyväinen, vaik camberit oikeesti jää käytännössä samoiksi.
Päästöt oli ok, kun sitikkapajalta lapun hajin.
Jarrut pitää polkea konttorille mennessä, ku tuo raukka on vessateessa.

Toki vois kynkän laakerit tarkistaa, mut lienevät ok, kun auraus käytännössä nominaalissa.
6v vanhaa kulmalappua en tietenkään ole löytänyt ja kun ei enää muista takacambereiden silloista arvoa. Jos olis muka kopsahtanut symmetrisesti...