Sivu 64/107

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Joulu 2017, 20:09
Kirjoittaja alamajy
^Eipä tullut mukana koodikorttia. Pitää vielä yrittää saada semmoinen. Sillä kai saisi emergency start -toiminnolla auton käyntiin?
Sehän tehdään kaasupoljinta painelemalla ja siihen löysin ohjeet netistä.
Mutta pitääköhän auto sitten aina startata emergency startilla?
Tarkoitatko, että Heleniuksella 'tyhjentävät' vai voiko itse tehdä?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Joulu 2017, 20:36
Kirjoittaja Jakke
-TTY- kirjoitti:
-TTY- kirjoitti:Lancia käynnistyy kylmänä kuin palmun alta. Kaupasta tultua, kone edelleen lämmin, kävi hetken verran joutokäyntiä (n. 2 minuuttia?), alkoi käymään vaivaisesti ja sammui. Starttaa tosi hyvin, käynnistyy mutta sammuu välittömästi. Nyt sitten odotellaan motin jäähtymistä, jotta pääsis kotiin.

Mikä lie? Eikös nämä Fire-koneet ollu aika tarkkoja tulppien, piuhojen ja puolien kunnosta. Voisko olla jotain muuta? Kierrokset ei vaan pysy ylhäällä.
E: v***n autocorrect
Ei päässyt kotiin. Autoliitto auttoi pajalle, jossa sitten selvisi että bensatankin täyttöputki vuosi. Sitä kautta sitten sai kosteutta ja vettä bensan sekaan. Matka jatkuu taas.
Kaikenlaisia arvailuja ehdin jo heittelemään mutta pakko myöntää että tuota en nähnyt kristallipallossa :shock:
Oireet ois kyllä täsmännyt kampiakselin asentoanturiin. Vaihda se sitten, kun ongelma palaa :mrgreen:

Muiden merkkien murheista sen verran, että kaverin Subaru Outback -dieselistä katkesi kampiakseli kesken ajon! :crazyeyes:
Kuulemma tyyppivika tietyissä vuosimalleissa. Jännää, että japsitkin menee rikki, vaikka tämäkin Subaru-mies on ollut varma, ettei asia näin ole.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Joulu 2017, 20:53
Kirjoittaja jamper
alamajy kirjoitti:^Eipä tullut mukana koodikorttia. Pitää vielä yrittää saada semmoinen. Sillä kai saisi emergency start -toiminnolla auton käyntiin?
Sehän tehdään kaasupoljinta painelemalla ja siihen löysin ohjeet netistä.
Mutta pitääköhän auto sitten aina startata emergency startilla?
Tarkoitatko, että Heleniuksella 'tyhjentävät' vai voiko itse tehdä?
Jos laittaa käytetyn boxin, niin pitää vaihtaa ainakin ecu,korinohjain ja virtalukko/avain ja silloinkin auton varustetaso/varusteet pitää olla samantasoiset. Koodikortti käynnistys onnistuu tietääkseni vain testerillä noin uudessa, vanhemmissa puna-avaimisissa Code1 systeemeissä onnistui kaasupolkimen painamisilla.

Helenius tietääkseni ainoa paikka täällä Suomessa joka saa laitettua vanhan boksin virgin tilaan.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 11 Joulu 2017, 21:21
Kirjoittaja Polforea
Jakke kirjoitti:Muiden merkkien murheista sen verran, että kaverin Subaru Outback -dieselistä katkesi kampiakseli kesken ajon! :crazyeyes:
Kuulemma tyyppivika tietyissä vuosimalleissa.
Joo, oli otsikoissa ainakin ekoista boxerdiesel -versiossa aiheesta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Joulu 2017, 08:09
Kirjoittaja alamajy
jamper kirjoitti:
alamajy kirjoitti:^Eipä tullut mukana koodikorttia. Pitää vielä yrittää saada semmoinen. Sillä kai saisi emergency start -toiminnolla auton käyntiin?
Sehän tehdään kaasupoljinta painelemalla ja siihen löysin ohjeet netistä.
Mutta pitääköhän auto sitten aina startata emergency startilla?
Tarkoitatko, että Heleniuksella 'tyhjentävät' vai voiko itse tehdä?
Jos laittaa käytetyn boxin, niin pitää vaihtaa ainakin ecu,korinohjain ja virtalukko/avain ja silloinkin auton varustetaso/varusteet pitää olla samantasoiset. Koodikortti käynnistys onnistuu tietääkseni vain testerillä noin uudessa, vanhemmissa puna-avaimisissa Code1 systeemeissä onnistui kaasupolkimen painamisilla.

Helenius tietääkseni ainoa paikka täällä Suomessa joka saa laitettua vanhan boksin virgin tilaan.
Pitääpä kilauttaa Heleniukselle.
Kaasupoljin -käynnistystä auto ainakin alkaa tekemään. Kokeilen, jos saan selville sen Electronic Coden.
Saisihan siten ainakin testattua, että Ecu on toimiva ja sitten lähettäisi Heleniukselle.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Joulu 2017, 14:29
Kirjoittaja alamajy
Soitin Heleniukselle. Heillä hoituu. Lähetän Ecun tänään postissa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Joulu 2017, 21:23
Kirjoittaja Tuomas K
2007 Meganesta hajosi jotain, nyt pitäis pohtia, että mitä. Kaupan pihasta tielle kääntyessä kuului vasemmalta edestä varsin voimakas, aavistuksen soiva pamaus. Ensimmäinen ajatus oli, että jousi katkesi. Sitten, kun etupää tuon jälkeen alkoi kolisemaan, tuli mieleen, että josko koiranluu meni poikki. Kotipihassa koitin kurkkia pyörän taakse, mutta sekä koiranluu että vieteri vaikuttavat ehjiltä. Mikähän sieltä sitten hajosi?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 12 Joulu 2017, 22:31
Kirjoittaja Alfissimo
Iskari tai ylätuki?
Edit: jos kääntölaakeri on jumittanut ja pettänyt käännöksessä, niin siitähän se jousenkin ääni voisi olla peräisin.
Yhdessä kaverin Astrassa oli kolinaa ja jousihan siellä oli poikki. Ei sitä meinannut rengas paikallaan nähdä, mutta käsikopelolla löytyi koliseva jousen palan lautasen päällä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Joulu 2017, 08:28
Kirjoittaja Rasvis
Eiköhän sieltä jousi katkennut. Ylimmän kierteen napsahtamista ei ole ihan helppo bongata.

Rellulla on laatuajattelu hienosti hallussa. Ensimmäinen tavoitehan on laadun tasaisuus, ja meidän Scenicciin on keksinnön meilläoloaikana vaihdettu etujouset kerran ja takajouset kaksi kertaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 13 Joulu 2017, 13:10
Kirjoittaja hagger16
Vasta ihmeteltiin kolinaa äidin Hyundaissa. Muutamia tukivarsiakin tuli vaihdettua "turhan" takia, kun syylliseksi paljastui iskarin yläpäässä oleva laakeri.
Ei siis narissiut tai jurissut mitenkään, vaan kolisi. Nimismiehen kiharoissa oli kuin olisi vasaralla naputellut..

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Joulu 2017, 00:00
Kirjoittaja AriFerra
PSAn HDi112. 200k ajettu. Viime aikoina tullut suhattua vain pientä nurkka-ajoa. Kolme viikkoa sitten herjasi muutaman sekunnin ajan hiukkasloukkua. Kaksi eri kertaa.

Kävin ajamassa pidemmän matkan motarilla, jonkun aikaa pidin kierroksia kolmessa tonnissa. Sen jälkeen ei ole herjaa ilmestynyt.

Voiko tuollainen puhdistaa suodatinta? Jos ei, osaako heittää mitään arviota tukkeutuuko tuo mahdollisesti kuinka nopeasti niin että matkanteko loppuu kesken?

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Joulu 2017, 06:09
Kirjoittaja Aquatica
Juu, tuollahan se puhdistuu. Pakkopoltto tai kenkää kun tarjoilee, niin lähtee kurat matkalle.

En tiedä miten tuossa PSA-yhtymän vehkeessä on hiukkaspoltto tehty, mutta etenkin vanhemmissa DPF-vehkeissä se on tehty polttoainesyöttöä lisäämällä ns. reilusti. Tämä aiheuttaa sen, että naftaa pääsee öljyn sekaan ja pinta nousee. Senkin vuoksi olisi hyvä vetästä vähintään kerran viikossa vähän rajumpaa kuormaa koneelle (esim. moottoritiellä), jotta mahdolliset naftat höyrystyisi pois öljyn seasta häiritsemästä voitelua.
Ja tosiaan se DPF siitä myös aukenee.

Hyvä sääntö nykydieselille: se haluaa, että sitä kengitään aina välillä. :P

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Joulu 2017, 07:22
Kirjoittaja AriFerra
Oho? Ai se on oikeasti noin helppoa? Kiitos infosta. Tosin täytynee tuota nyt kuitenkin aika tarkasti seurailla varmuudeksi.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Joulu 2017, 09:52
Kirjoittaja Alfissimo
Omissa PSA:n HDI-tuotteissa on ollut pelottavan huomaamaton hiukkaspoltto ja sen kesken jääminen ei myöskään tee hyvää. Polton huomaa hieman raskaampana käytöksenä, ihan kuin olisi jarru päällä ja ajotietokoneessa korkeampana kulutuksena. Lisäksi, jos parkkiin ajaessa nenään tulee käry, muistuttaen edelleen laahaavaa jarrua, ei kannata heti autoa sammuttaa, jos ei ole ihan pakko. Näissä merkkivalo olisi kova sana.

Ja tosiaan hyvä syy potkia koneeseen välillä ahtoja, pysyy paikat notkeana :mrgreen:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Joulu 2017, 10:18
Kirjoittaja vesamaan

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Joulu 2017, 14:19
Kirjoittaja quppe
^^ samaa olen harmitellut fordin kanssa. Hajun huomaa sitten kun on sammuttanut auton ja nousee pois.. silloi on liian myöhäistä. PSA peräinen moottori myös.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 14 Joulu 2017, 15:05
Kirjoittaja JiiPee
^^ aivan loistava pätkä
Jottei menisi ihan offtopicci-horinaksi, niin kaveri avautui työlounaalla Passatistaan. Se on jälleen kerran pajalla, toista kertaa peräjälkeen abs-yksikön vian vuoksi. Ei taida olla kovin uusi auto kuitenkaan - muistelisin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 10:24
Kirjoittaja Vainio
Yritin ottaa peräkärryä pösön perään 15cm lumihangesta ja se aiheutti lähinnä **tuksen.
Parkkitutka huutaa, turvavyömuistutin huutaa ja ajokompuutteri kiljuu vaihtamaan vaihteen P-asentoon kun aukasee ovea, että näkisi missä kärry sijaitsee.
Kaiken piipityksen saattelemana yritän lähteä kärry perässä eteenpäin ja totean toisen eturenkaan pyörivän tyhjää.
Aikani pösöllä kikkailtua vaihdoin 159:n kärryn eteen ja vedin kärryn pois hangesta ilman sutimista ja piipitystä :-D
On toi 159 etuvetoisenakin aika etevä laite kärryn vetelyyn.
Liekkö vedoissa vai painojakaumassa niin iso ero, että se kärry mikä ei pösöllä liiku mihinkään lähtee Alfalla aivan eleettä liikkeelle.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 13:04
Kirjoittaja Alfissimo
Alfan keula on toistasataa kiloa painavampi :lol:

Saattaapa toki jousitusratkaisullakin olla vaikutusta.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 16:26
Kirjoittaja alfa 156 v6
Vainio kirjoitti:Yritin ottaa peräkärryä pösön perään 15cm lumihangesta ja se aiheutti lähinnä **tuksen.
Parkkitutka huutaa, turvavyömuistutin huutaa ja ajokompuutteri kiljuu vaihtamaan vaihteen P-asentoon kun aukasee ovea, että näkisi missä kärry sijaitsee.
Kaiken piipityksen saattelemana yritän lähteä kärry perässä eteenpäin ja totean toisen eturenkaan pyörivän tyhjää.
Aikani pösöllä kikkailtua vaihdoin 159:n kärryn eteen ja vedin kärryn pois hangesta ilman sutimista ja piipitystä :-D
On toi 159 etuvetoisenakin aika etevä laite kärryn vetelyyn.
Liekkö vedoissa vai painojakaumassa niin iso ero, että se kärry mikä ei pösöllä liiku mihinkään lähtee Alfalla aivan eleettä liikkeelle.
Tuossa tilanteessa mun ex BMW ja nykyinen Giuliakin vaihtaa kysymättä P-asentoon. On muuten raivostuttava ominaisuus :twisted:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 17:16
Kirjoittaja Isola
Minkälainen sen parkkilukon toteutus mahtaa olla ja miten se kestää tuota pidemmän päälle? Kuulostaa aivan käsittämättömältä keksinnöltä, kun yhtä hyvin voisi olla rasittamatta vaihteistoa ja vetää käsijarru käsijarru päälle Thesiksen tapaan. Jarrut sentään on tehty auton pysäyttämiseen. Aavistuksen verran epäilen vaihteiston parkkilukon mitoitusta tässä mielessä.

Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 17:20
Kirjoittaja Hämis
Saksan mosseen realisoitui öljypumpun ketjuvika N20 pataan, joka siis on normi murheenkryyni paskan suunnittelutyön tuloksena. Katsotaan nyt mitä maahantuoja sanoo.

Nimimerkillä kalja pöydällä nettiautoa selaillen.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 17:37
Kirjoittaja lerppu
^ :|
Tuohan on ikävää kuultavaa. Millaisilla kilometreillä ja millä oireilla realisoitui?
320i F34 kuorissa itsellä ajossa, 70tkm taulussa - kohtalotoveruutta vältellen...

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 17:50
Kirjoittaja Hämis
148 k taulussa, saas nähdä tulevatko vastaan. No, johan se on 11 kuukautta ollutkin. Ajossa alkoi kuulumaan sellaista pientä vinkunaa kaupunkinopeuksilla, sekä kylmiltään kun polkasee kaasua paikaltaan.

Vituttais ehkä muuten vähemmän, mutta juuri kuittasin "preemiumin" premium-hintaisen laskun huollosta, reilu 700 €.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 18:20
Kirjoittaja sataviisysi
^ otan osaa edellisen kertomaan. Omaan 28i koneiseen tehtiin toi remppa pari viikkoa sitten (80tkm) ja oireet oli ihan samat. Siinä menee sitten samalla ölypumpunketju ja jakopää samalla kertaa uusiksi. Bmw foorumin puolella on lisää uhreja ja jenkeissä tuon öljyketjun takuu on käsittääkseni nykyään nostettu 7 vuoteen. Jos kaikki huollot on merkkiliikkeessä niin luulisi tehtaan ja myyjäliikkeen tulevan vastaan ainakin jollain osalla, muutenhan tuossa puhutaan yli 3ke.

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 19:59
Kirjoittaja Hämis
Tarjous merkkiliikkeestä, jossa huolto tehtiin ja josta auto on ostettu, oli 1700. Mutta laittoivat siis GW:n eteenpäin. Kattellaan.

Buimurifoorumia tullut luettua, josta osasin jo itse päätellä oireet.

Tokaisin huoltojanarille lakonisesti että olisi pitänyt vain pysyä Alfassa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 20:23
Kirjoittaja sataviisysi
Tuohan kuulostaa melkein edulliselle, en itsekään maksanut tuosta mitään enkä toteutunutta hintaa tiedä, mutta sivlauseesta päättelin hinnan suunnan. Sama kommentti oli itselläkin tiskillä, että on se hyvä, että on Alfa pihassa niin pääsee huolettomasti liikkumaan kun kalliita laatuvehkeitä korjaillaan.

Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 20:53
Kirjoittaja Hämis
Joo, katsotaan nyt miten äijän käy. Autossa ei siis muuten mitään ongelmaa, tykkään tuosta kyllä, vaikka tuo 28i tuntuukin ihan mopolta ja nelivetoa on ikävä näin talvella kun eteneminen on mitä on.

335:ta ei uskalla myöskään lähteä testaamaan, vaikka mieli tekisi. Jos tämä menee päin peetä, niin vaihdetaan pois.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 21:03
Kirjoittaja Polforea
335 voisi tekniikaltaan olla jopa luotettavampi. Siinä sentään toteutuu bemarin ostajan ensimmäinen, toinen, kolmas ja tärkein muistisääntö: valitse kuutoismoottori. N55 ei tiettävästi kanna samoja kalliita murheita jakopäässään kuin N20.

No, myös kevennystä:
Polfoirea BMWForumilla 6.1.2015 kirjoitti: Olisi varmaan pitänyt pysyä italialaisissa, Alfa sentään toimi pakkasessa :lol:.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 15 Joulu 2017, 21:57
Kirjoittaja lerppu
Karmittomien ikkunoiden ja N13 tartuntatautien vastapainoksi neliveto sekä oiva aski ja muutoin paras perheauto jonka olen kuunaan omiin tarpeisiini löytänyt helpottavat tuskaa N20 kauhujen suhteen. Katsotaan rauhassa joulun yli, ensi vuoden puolella käynnistyy suunnitelma ”hanki rahoitus Stelvioon 2018”. Tällä kertaa en tätä ryssi. TM uudenvuodenlupaus.

EDIT: Tässä taannoin tällä forumilla hieman leikkisästi oli tarjolla F22 sekä F48... <- Noissahan on jo N20 seuraaja, B48 - arvon tietäjät: onko parempi se? F48 voisi pelittää pienen perheen autona...

Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Joulu 2017, 00:16
Kirjoittaja Hämis
Menee jo natsifoorumin jutuiksi, mutta bertta 48 PITÄISI olla varmempi. Nämä tosin pitänee kokea ihan itse onko se juuri niin.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Joulu 2017, 00:43
Kirjoittaja lerppu
Hämis kirjoitti:Menee jo natsifoorumin jutuiksi, mutta bertta 48 PITÄISI olla varmempi. Nämä tosin pitänee kokea ihan itse onko se juuri niin.
Jotta pysyisi Alfa forumina - ”liukastuin ja kaaduin” ja ennen kuin huomasinkaan olinkin pyytänyt netissä tarjouksen bensa Giuliaan... :roll:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Joulu 2017, 10:20
Kirjoittaja juuuso
lerppu kirjoitti:EDIT: Tässä taannoin tällä forumilla hieman leikkisästi oli tarjolla F22 sekä F48... <- Noissahan on jo N20 seuraaja, B48 - arvon tietäjät: onko parempi se? F48 voisi pelittää pienen perheen autona...
F22 Harhaluuloisuushäiriö
F48 Muut neuroottiset häiriöt

Vai mistä tässä nyt puhutaan? :wink:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Joulu 2017, 10:34
Kirjoittaja Polforea
Hämis kirjoitti:bertta 48 PITÄISI olla varmempi.
Klassinen konditionaali. Ei tainneet N47, N20 ja kumppanit olla nykymaineessaan vielä siinä kohtaa, kun olivat olleet markkinoilla sen mitä B48 nyt. Alfa-henkisesti todettuna, edes vääräöljyiset ekat JTS:t eivät tainneet juurikaan vielä parissa vuodessa lahota.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Joulu 2017, 11:40
Kirjoittaja Hämis
lerppu kirjoitti:
Hämis kirjoitti:Menee jo natsifoorumin jutuiksi, mutta bertta 48 PITÄISI olla varmempi. Nämä tosin pitänee kokea ihan itse onko se juuri niin.
Jotta pysyisi Alfa forumina - ”liukastuin ja kaaduin” ja ennen kuin huomasinkaan olinkin pyytänyt netissä tarjouksen bensa Giuliaan... :roll:
Niinhän siinä kävi.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Joulu 2017, 11:42
Kirjoittaja hjpp
^^^ Nuo minäkin ymmärtäisin, mutta kai näillä jotain munuais- ja eturauhasvaivoja on.

Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Joulu 2017, 11:52
Kirjoittaja Hämis
No mitäs sitä näillä vuosilla ei olisi. 8-)

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Joulu 2017, 12:37
Kirjoittaja lerppu
NYT pysytään ketjun aiheessa. Tässä muiden merkkien murhe, nimittäin BMW. Ja spesifisesti oma F34, 320i GT xDrive vuosimallia 2014 72tkm mittarissa ja mainiosti varusteltuna (ratinlämmitin, peruutuskamera yms.). Hyvitysarvo päälle neljänkympin autoon vaihtoa hakiessa *tamtamTAA* - 27000€. Premium hintapudotus. Ostin kaksivuotiaana tämän auton 15keur isommalla rahalla. Tätä ei minun lompakko kestä. Ei sitten millään. Joten come HELL or high water - En vaihda. Sinänsä onneksi tykkään tosta ja virheetönhän se on kunnoltaan. Ei siis paha, harmittaa vaan että ei ole vaihtoehtoja tuon kanssa! Nyt vaan täytyy toivoa että N20 kestää. En siitä ryhdy murehtimaan, nappulat on jaettu ja näillä mennään. (Taas yritettiin Alfaan palata, näpeille tuli)

Lähetetty: 16 Joulu 2017, 12:39
Kirjoittaja Hämis
Lohduttaa aina kun löytyy kanssakärsijöitä.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Joulu 2017, 13:00
Kirjoittaja Aquatica
^^
Varmaan just pelkäsivät, että N20 hajoaa ja siks niin surkea hyvitystarjous...

Tai sit sun pitää kysyä jostain muualta :D

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Joulu 2017, 13:44
Kirjoittaja lerppu
^tutkailin hintapyyntöjä ja mietin että meniköhän puurot ja vellit sekaisin... Osuu paremmin 320i xDrive kuin 320i GT xDrive. Näinköhän netissä jättämääni tarjouspyyntöön vastattiin antamalla tarjous eri autoon? Blaah. Yhtä kaikki, tästä tällaisesta kyllä into sammuu edes autoja katsoa. Ei ole rikki oma N20, kovaa ajoa vaan!
Edit: varmistin, kyllä hyvitys oli ihan mun autoon. 30 autokaupan kokemuksella ei kai pitäisi tyrmistyä... Mutta on se nyt jumalauta! Jos ei kauppa kiinnosta, senkin voi sanoa...

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 16 Joulu 2017, 19:32
Kirjoittaja Aquatica
^
Se, onko se ehjä vai ei, on merkityksetöntä. Jos myyjällä on antipatia sitä kohtaan, se on suoraan syy antaa huono tarjous... Niiden mentaliteettihan on, kuten varmasti olet oppinut; "nyhdetään kaikki irti, mitä saadaan".

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 17 Joulu 2017, 11:45
Kirjoittaja insinörtti
^^ Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!

Huono tarjous on yksi tapa sanoa, ettei kauppa kiinnosta. Parempi sekin kuin jättää lainkaan vastaamatta tiedusteluihin. Seuraavalla kierroksella ei tällaiseen liikkeeseen yleensä lähde ensimmäistäkään tarjouspyyntöä. Tai sitten vaan kokeilivat kepillä jäätä, olisiko niin paha vaihtokuume, että "hinnalla millä hyvänsä"

Tuntipalkoille pääsee, kun käy kysymässä parista naapuristakin. Aika kivasti nousi Giulietankin vaihtohyvitys (Espoon Aritassa), kun saatiin kisa pystyyn, vaikka 1. tarjous lähinnä itketti.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 10:11
Kirjoittaja lerppu
Otin toisen arvion, uuteen F34:seen (ajattelin että tämä toiminee referenssipisteenä). Autokeskus laittoi tarjouksen (nyt siis vaihto 50 keur autoon). Hyvitys vaihdokista 29 keur.
- Tästä voidaan päätellä että 0-2 vuotta ja 50 tkm tosiaan tiputti auton hintaa vähemmän kuin seuraavat 2-4 ikävuotta ja 20 tkm.
Yllä oleva on muutos entiseen.
- Olen ykkösautoksi vuosikausia hankkinut juurikin parivuotiaan, maltillisesti ajetun. Tähän asti on toiminut se ajatus, että kalliit kilsat on tuossa, sen jälkeen arvo ei putoa yhtä jyrkästi.
Nyt kävi toisin!
- Onkohan jokin kriittinen massa samoin ajattelevien ostajien kanssa ylitetty, vai onko alettu kohtelemaan parivuotiaita autoja "vaihtoehtona uudelle - ilman toimitusaikaa"?
- Vai myydäänkö nykyisin autokaupoissa rahoituksia eikä niinkään autoja?

Jokatapauksessa tämä muuttunut tilanne muuttaa myös omaa ostokäyttäytymistä. Ja varmistaa sen, että nyt mennään tuolla kohta 4 vuotta täyttävällä 70 tkm ajetulla kikkareella aika pitkälle! Jos N20 murhe realisoituisi, niin se moottori sitten korjataan. Eikä se välttämättä hajoa - jotkut hajoaa, toiset ei. :roll:

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 12:25
Kirjoittaja Kivijärvi
Osanottoni arvonpudotuksesta! Kyllä ne ensimmäiset vuodet myös kalliita ovat. Perheessä kaksi autoa. Fiat 500l hankittiin 2v/24tkm ajettuna. Kaikki herkut. 1. omistaja on luopunut autostaan luultavasti tyytyen puoleen uuden arvosta, se huvi maksoi 600€/kk. Tuskin nauratti luopua. Renault Twingo oli 18tkm ajettu, tasan 2v liikenteessä ollut, huollettu juuri merkkiliikkeessä. Ensimmäinen omistaja oli luopunut autostaan puoleen hintaan. Hinta pudonnut 250€/kk.

Bmw:ssä varmaan pätee perussääntö myyntihinnan puolittumisesta viidessä vuodessa. Että jopa 30t€ tippunut hinnasta 2018., 5000€/vuosi... elämä on.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 12:42
Kirjoittaja sataviisysi
Eiköhän tämä arvon aleneminen ole ihan kaikkien merkkien murhe ja mitä kalliimmasta lähdetään niin pahemmalta kuulostaa ainakin euroina. Oma X3, joka reilu viisi vuotta sitten maksoi terveelliset n. 105ke. Kun ostin sen 4 vuotiaana niin hinta oli alle puolet. Reilun vuoden vanhempana edelleen myytynä hinta putosi taas reippaan kympin ja kilsoja autossa edelleen reilusti alle 100tkm. Nyt alkaa varmaan pudotus laantua ja on todettava, että elämä on ja auton vaihto täytyy ottaa harrastuksena.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 12:56
Kirjoittaja frosted
Katselin hetken aikaa Night Vision -varusteltua BMW:tä ja huomasin että ko. härpäkkeellä oli 530 GT:tä tarjolla. Olivat muutenkin hyvällä varustelulla ja olin hämmästynyt hinnanpudotuksesta.

Näppituntumalta yleinen pudotusvauhti on kiihtynyt parin viime vuoden aikana?
edit: korjattu malli

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 15:35
Kirjoittaja _rico
Siltä ainakin tuntuu. Oman Giulietan ostin reilu vuosi sitten 120tkm ajettuna hintaan 16k. Uutena maksanut 38k ja nyt lokakuussa kun kyselin vaihtoa muutamasta liikkeestä, niin hyvitykset olivat välillä 8-12k.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 16:46
Kirjoittaja Isola
Tämä 0–2-vuotiaiden autojen hinnoittelu tuntuu olevan aika villiä. "Vaihtoehto uudelle ilman toimitusaikaa"-selitys pitää sikäli paikkansa, että pari kolme vuotta sitten näitä katsellessa tuollaisia 5-10 tkm ajettuja, vajaan vuoden ikäisiä myytiin merkkiliikkeessä uuden hintapyyntö + tonni tai muutama satanen päälle. Joskus ero selittyi talvirenkailla tai muilla varusteiila, joskus ei.

Vuonna 2015 oli Subaru Outbackien hinnoittelu melko jännää, kun uudistuneen mallin tehdashinta ja autovero laskivat hiukan edellisestä mallista. Alle kahdentuhannen euron hintaerolla (n. 40 000 euron autossa) sai valita pakasta vedetyn tai 2 vuotta vanhan, jo useammankin kymppitonnin ajetun samalla moottorilla ja samoilla varusteilla – samasta liikkeestä. Nyt tuo anomalia näyttää kadonneen, kun ne 2 vuotta vanhatkin ovat jo tätä uutta mallia. Nyt 56000 km ajetun, 2 vuotta vanhan saa jo 4000 e + talvipyörien hinnan verran alle uuden hinnan. Tuollainen 2500 e vuodessa neljänkympin autosta ei kuulosta pahalta pudotukselta, jos noihin baijerilaisten lukemiin vertaa.

Re: Muiden merkkien murheita.

Lähetetty: 18 Joulu 2017, 22:16
Kirjoittaja Gusse
_rico kirjoitti:Siltä ainakin tuntuu. Oman Giulietan ostin reilu vuosi sitten 120tkm ajettuna hintaan 16k. Uutena maksanut 38k ja nyt lokakuussa kun kyselin vaihtoa muutamasta liikkeestä, niin hyvitykset olivat välillä 8-12k.
Tuo sinun Giulietta on ollut jo ostaessa aika kovan hintainen kilometreihin nähden. Itse ostin kaksi vuotta sitten 50tkm ajetun oman vanhan Giulietan liikkeestä 15k:lla. Tosin oli -11 mallia, mutta kuitenkin sport packilla ja premiun packilla.