Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Harmaan tojotan webasto ei lämmittänyt aamulla, eikä töistä lähtiessä päivän päätteeksikään. Täytynee harkita, josko ostaisi uuden akun parin vuoden sisään. Toisaalta turhaa elosteluahan tuollainen webaston käyttö on.
VMP

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^niin mimmonen akku tuollaisessa harmajassa on? Työkaverin accordissa( harmaa sekin) on ajoleikkurin 45Ah akku, eikä sinne poteroon isompaakaan saa millään. 2v onpi kestoikä max, jos meinaa töihin päästä. Litiumi-akkua sille ehdotin.
Muijan corsassa onpi alkuperänen 6v vanha akku. Työmatkaa n. 12km sivu ja talvella käyttää päivittäin eberiä. Tehdas eberi on toiminut moitteetta ja yli 20 pakkasissa lähtee corsa käyntiin kuin palmun alta (olkoot lämmitetty tai ei)
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

palkus kirjoitti:
16 Tammi 2024, 20:44
^niin mimmonen akku tuollaisessa harmajassa on?
Joku kevyen nelipyörän akkkuhan kevyessä nelipyörässä on, max 45Ah lienee. Tuon nykyisen akun olen hommannut 30.9.2017.
VMP

Kristin
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Tammi 2024, 09:07
Car(s): BMW
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Kristin »

Tiedä sitten millä matkalla noin paljon syö.

Avatar
jargon
Viestit: 596
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jargon »

Työkaverin bensabemari ei lähtenyt pakkasilla käyntiin, yhden startinkin polttivat liialla yrittämisellä. Lämpimässä hallissa ei uudella startillakaan lähtenyt käyntiin. Eilen vaihtoi öljyt ja lähti sen jälkeen käyntiin :shock:
Lieneekö sattumaa vai onko tuohon jotain järkevää selitystä?

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tulpat kastui, ja kerkesivät kuivua. Oli varmaan alunperin lämmityksessä, arvailen?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
jargon
Viestit: 596
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jargon »

Tätä itsekin arvelin aiemmin ja vinkkasin (yksi oma brava oli herkkä kastelemaan tulpat ja sitten saikin pitkän hetken startata jos piti heti päästä lähtemään), mutta ei kuulemma siitä johdu. Tosin on kova kaveri inttämään vastaan asiassa kuin asiassa :silly:
perusteli näkemystään sillä että vanos järjestelmä ei kuulemma tykkää huonoista öljyistä, rakennetta tuntematta epäilen että sinne olisi paljoa uutta öljyä vaihtunut normaalilla vaihdolla..

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Konsernin tuote listan kärjessä: https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2 ... vikalista/

Kyseessä "Hei, me sähköautoillaan" lehden Talviauto 2024 -vertailu, ei sen kummempaa.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polestarilla konkurssiuhka?
https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede ... r-konkurs/

Google kääntäjän näkemys asiasta "Paaluista on tullut reikä maassa" :mrgreen:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Istuskelin körssillä ja siinä edessä oli 2 lamaväristä teslaa töpselissä, model3 ja y. Senvertta alko vattassa kiertämään, että piti siirtää katse huomattavasti esteettisempään betonitolppaan.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tupakointi selvästi vaarantaa terveyden.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

mutt kirjoitti:
10 Helmi 2024, 17:19
Tupakointi selvästi vaarantaa terveyden.
Varsinkin henkisen.
"puhun niin totta kuin osaan"

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Kysytäänpä täällä neuvoa lähinnä siitä, miten kannattaisi korjaamon kanssa lähteä etenemään seuraavanlaisessa tilanteessa:

Elikkä tuli ostettua käyttöautoksi Volvo S80 D5 AWD -09 Executive-varusteilla. Ostettaessa adaptiiviset valot eivät kääntyneet ja auto herjaa tästä syystä ajovalovikaa sekä yksi etuparkkitutka temppuilee ja jää joskus huutamaan, ei kuitenkaan läheskään joka kerta kun tutka on käytössä vaan useimmiten toimii normaalisti.

Tai noh, toimi. Liikkeen kanssa sovittiin, että viedään auto ainakin alkuun heidän piikkiinsä "halvalle monimerkkikorjaamolle". No, näin tehtiin ja heidän diagnoosinsa oli että tutkalle eteen uusi johtosarja ja että adaptiivisten valojen vika johtuisi mahdollisesti jälkiasennetuista ledipitkistä, mutta todennäköisesti saattaa tarvita uuden umpion.

Sovittiin että vaihdetaan etututkien johtosarja ja ALKUPERÄISET pitkät autoon liikkeen piikkiin. Tänään hain sitten auton pois ja puhelimessa jo kerrottiin, että kaikki etututkat antavat edelleen vikakoodia eikä valot käänny vieläkään sivuille. Sähkärin pitäisi kuulemma tutkia tarkemmin parkkitutkia ja valot vaatisivat ainakin yhden uuden umpion.

Haettuani auton yllätys oli iloinen, kun kotimatkalla huomasin, että aiemmin silloin tällöin temppuilleen tutkan sijaan koko järjestelmä kytkeytyy nyt saman tien pois päältä ja mittaristoon tulee ilmoitus "pysäköintitutkajärjestelmä vaatii huollon" eli nyt ei toimi tutkat edessä eikä takana. Kävin myös nyt illalla testaamassa pitkiä, niin sinne on asennettu pitkien paikalle halogeenipolttimot ja en todellakaan usko, että tuossa Executive-mallissa olisi tehtaalta tullessa ollut bi-xenonien sijaan halogeenipitkät.

Autoliikettä on kuulemma laskutettu nyt n. 600€ edestä ja sanoivat sieltä, että heidän kipurajansa alkaa olemaan täynnä ja auto on vain huonommassa kunnossa kuin ennen "korjausta". Kannattaako tässä olla suoraan yhteydessä kuluttajaneuvontaan tai voinko vaatia, että auto palautetaan siihen kuntoon missä se oli ja vien sen suoraan siitä Volvolle?

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Parkkitutka nyt kuulostaa siltä, että se on mennyt entistä pahemmaksi eli jotain on menny touhussa pahasti vituiksi. Ehdottaisin varman itse tuon osalta autoliikkeelle "liittoutumista" että lähtisi yhdessä vaatimaan korjaamolta vähän oikeampia tuloksia. Ei kuulosta järkevältä eikä minusta edes kohtuulliselta, että auto toimii huonommin kuin ennen korjausta ja silti käteen lyödään iso lasku.

Valoissa halogeenipitkä xenonin kaverina saattaa hyvinkin olla alkuperäinen konfiguraatio. Bi-xenonithan toteutetaan tyypillisesti yhdellä polttimolla, jonka edestä käännetään varjostin pois pitkiä käyttäessä ja tämän kaveriksi ovat mm. Alfa (ainakin 159) ja Saab (ainakin 9-3) laittaneet lisäksi halogeenin, sopisi Volvonkin tyyliin. Lisäksi ledien laitto xenonien tilalle on harvinaisempaa kuin halogeenien korvaus ja siinä, missä halogeenin tilalle on led- ja xenon-sarjoja, niin xenonin paikalle istuvia halogeenipolttimoita ja tarvittavia johtoadaptereita ei ainakaan helpolla löydä, kun kysyntää ei oikein ole, mikä viittaisi siihen että jos halogeenit istuvat siististi umpioon ja johtosarjaan, niin ne todennäköisesti ovat alkuperäinen ratkaisu.

Jos xenonin varjostin ei käänny pois edestä, saattaa (en siis tiedä, mutta pidän mahdollisena) se juontaa juurensa samaan ongelmaan kuin sivuttaissuunnan ohjauksen puute. Jumppaako valot kuitenkin ylös-alas käynnistäessä ja epätasaisuuksissa?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ adaptiiviset valot -> ei siellä bi-xenon umpiossa ole mikään niks naks auki/kiinni läppä, vaan jokim moottorilla liikuteltava varjostinhässäkkä. Korkeus- ja sivusäätö vielä näiden päälle erikseen.

Jos tuossakin ikäpolvessa rinnalla apukaukovalo, niin se on halogeenilla. Jutusta ei ota tolkkua, onko näihin ängetty lediä vai laitettu keuilalle vileä erillinen led kaukovalo (palkki), johon ohjaus apukaukovaloilta. Vai oliko siihen xenonumpioon ranetettu lediä...?

Kääntymisen saa päälle/pois valikoista (ainakin vm -14 lähtien), kai tämä on tarkistettu?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, tarkemmin ja monipuolisemmin hallittava varjostin kuin kiinni-auki. Point being, siellä harvoin (liekö missään autossa) on kahta xenon-polttimoa vaan yhdellä tehdään useampi rooli valokuvion hallinnalla ja mahdollinen toinen polttimo on tyypillisesti halogeeni.

Aattelin että valikosta sammutettu mulkosilmätoiminto ei aiheuttaisi vikailmoitusta, mutta voihan olla että vikailmoitus tuli ledipitkistä ja mulkosilmät on sammutettu valikosta. Jos siis valovikaherja hävisi polttimonvaihdolla, niin mulkoilun sammutus valikosta kuulostaa validilta vaihtoehdolta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Ranttall
Viestit: 220
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Kiitokset loistavista vastauksista, täältä saa näköjään aina apua ja vinkkejä riippumatta merkistä. 8)

Kyseessä tosiaan siis tuossa xenonien vieressä olevat lisäpitkät, joihin joku oli vaihtanut tieliikennelaittomat ledipolttimot. Ero on kyllä niin valtava noihin tilalle vaihdettuihin verrattuna, että olisin valmis melkein ottamaan vanhat takaisin ja toivomaan, ettei katsuri huomaa. Ylös-alas liikettä xenonit tekee kyllä, mutta eivät käänny pyörien mukana kuten pitäisi. Tänään sain korjaamolta tiedon, että ilmeisesti valojen kääntömoottori on rikki ja ainoa korjaus on uusi umpio, 1100 €. Sovittiin sekä korjaamon että autoliikkeen kanssa että olkoot kääntymättä sivulle sitten. Vikailmoitus on edelleen tuostakin, mutta sen saa kuitattua napin painalluksella.

Mutta sitten noihin parkkitutkiin. Näistähän ei tosiaan ollut tuota vikailmoitusta ennen tuota "korjausta", mutta nyt tulee vikailmoitus ja koko järjestelmä ei tosiaan mene päälle. Selitykseksi sain, että sähkärin pitää tutkia tarkemmin, mutta todennäköistä on, että korinohjainlaite olisi rikki ja nyt kun uuden etututkan johtosarjan ansiosta korinohjauslaite saa oikeaa informaatiota, niin se olisi kytkenyt koko järjestelmän pois päältä. Itse en jotenkin oikeen osta tätä selitystä, mutta en nyt oikein tiedä miten muutenkaan tässä pitäisi lähteä etenemään. Vai viedä vain auto omaan piikkiin johonkin Volvoon erikoistuneeseen liikkeeseen/merkkihuoltoon? :roll:

PS: Saa ehdottaa hyviä tieliikennelaillisia kaukovalopolttimoita, jotka tuonne umpioon voisi mahdollisesti vaihtaa. :drinking:

Raaseri
Viestit: 37
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: Veikkola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

Mulla on pakussa liikennelaittomat ledit halogeenikynttilöiden tilalla. Ei se nyt niin iso homma oo vaihtaa kynttilät katsastuksen ajaksi valojen tilalle?

Ledit piti säätää manuaalisella korkeussäädöllä aika alas, ettei häikäise vastaantulijoita, siltikin valoteho perstuntumalla viisinkertainen alkup lahogeeneihin verrattuna.

Pitkissä kaksi Lazerin ledilisäpitkää, rekatkin vaihtelee pitkänsä hyvin ajoissa pois... :-D

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ ledit oli apukaukovaloissa. Niihin ei oikein häikäisyargumentti päde, kun automatiikka sammuttaa apukaukovalot melkein oikopäätä vastaantulijan valot tai edellä ajavan takavalot havaitessaan.

Periaatteessa ainoa sallittu poltin on halogeeni. Malli selviää käyttäohjekirjasta - saattaa muistaakseni olla 65 W. Näissäkin on aika isoja eroja valotehossa halpis/longlife ja tehomallien välillä. Koska käyttötunteja kun ei paljoa kerry, katsoisin näitä +XX % malleja. Ja ainahan keulalle voi vielä tuutata LED palkin.

Myös xenonpolttimoiden vaihtoa kannattaa harkita, jos ovat iäkkäät. Nämä kun hiipuvat hiljalleen. Siinä vaiheessa, kun polttimen väri alkaa vaihtua, niin se on ylittänyt tolkullisen käyttöikänsä jo aikaa sitten.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rouvan DS3 pomppasi katsastuksessa siitä mitä tämän sukupolven ranskan pullat yleensäkin eli alatukivarsien puslat kaputt. No, samalla tulee vaihdetuksi sitten iskarit, jarrulevyt ja palat. Kun on ostellut talven mittaan osia Alfaan ja Fefeen niin Citroën OEM hinnat tuntuvat suorastaan ilmaisilta.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Jollakulla oli murheita eilen illalla niin paljon Fordinsa kanssa, että haisi sisälle asti...
Metsäläpalaa.jpeg
Metsäläpalaa.jpeg (74.1 KiB) Katsottu 302 kertaa

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

FinPat kirjoitti:
13 Huhti 2024, 10:41
Rouvan DS3 pomppasi katsastuksessa siitä mitä tämän sukupolven ranskan pullat yleensäkin eli alatukivarsien puslat kaputt. No, samalla tulee vaihdetuksi sitten iskarit, jarrulevyt ja palat. Kun on ostellut talven mittaan osia Alfaan ja Fefeen niin Citroën OEM hinnat tuntuvat suorastaan ilmaisilta.
Nyt tuore digitaalinen leima tietokannassa ranskiksellakin.

Oli muuten alatukivarsien irroitus ja kiinnitys monen pultin ja levyn takana. Seuraavaksi sitten kaksipyöräsuuntaukseen ja siinäkin pelkkä auraus. Camber, Caster, pivot angle ovat kaikki mitä ovat. Ja taka-akselilla aurauskin koska jäykkä taka-akseli.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ mahtaneeko kuitenkin olla puolijäykkä tuo taka-akseli. Tuon taka-akselin runkokiinnitystapa e ole tuttu, mutta runkokiinnityksissä voi olla pieni säätövara, jotta saa edes kulkukulman kohilleen.
"puhun niin totta kuin osaan"

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

palkus kirjoitti:
20 Huhti 2024, 17:27
^ mahtaneeko kuitenkin olla puolijäykkä tuo taka-akseli. Tuon taka-akselin runkokiinnitystapa e ole tuttu, mutta runkokiinnityksissä voi olla pieni säätövara, jotta saa edes kulkukulman kohilleen.
Puolijäykkä se on.

Kuva

Voi olla että koko taka-akselia pystyy kääntelemään hitusen, ehkä siellä on soikeat reiät jossakin kohtaa mutta korjauskäsikirja sanoo että kulmat itsessään eivät ole säädettävissä.

Etupää:
Kuva

Takapää:
Kuva

Vastaa Viestiin