Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

No tana.
Näemmä korkeus kääntääkin camberia...

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jargon »

jalittam kirjoitti:Jaahas.
Mahtaisko Fiatin saada muutoskatsastettua alustaltaan, kun taka cambert on 10 - 20 minuuttia yli maksimin?
Vois kokeilla katsurin sen hetkistä mielentilaa?
Jos hiekkaa vaginassa, niin sit tuuppaa orkkis jouset taakse ja on tyytyväinen, vaik camberit oikeesti jää käytännössä samoiksi.
Päästöt oli ok, kun sitikkapajalta lapun hajin.
Jarrut pitää polkea konttorille mennessä, ku tuo raukka on vessateessa.

Toki vois kynkän laakerit tarkistaa, mut lienevät ok, kun auraus käytännössä nominaalissa.
6v vanhaa kulmalappua en tietenkään ole löytänyt ja kun ei enää muista takacambereiden silloista arvoa. Jos olis muka kopsahtanut symmetrisesti...
Ei mene läpi, tai katsurille voi mennä mutta trafi puuttuu asiaan.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

insinörtti kirjoitti:Volkkarissa kuolee, jos ajaa kolarin ja takapenkillä on matkustajia.

Viagrassa kuolee, jos vastaavassa tilanteessa takapenkillä ei ole matkustajia. Turvavyönkiristin voi tällöin onnistua repimään selkänojan lukituskahvan kehyksen rikki ja avaamaan lukituksen, jolloin selkänoja kippaa ja kaikki roinat lentävät edessäistuvien niskaan. :-D

Tuli siis takaisinkutsu aiheesta.
Oisko an pitänyt tulla tännekin... Täällä on näitä ekoja vm 2015 malleja.

Bebbu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

Onko Staubfilter (saksaa) raitisilmasuodatin suomeksi? Ja mikähän on kombifiltterin suomen kielen vastine? Kitoos, Jos joku jaksaa vastata. Google ei oikein anna vastauksia.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Emmä muuta tiiä, mutta staub on pölyä kyllä.
Operating at the speed of dark

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Shuttle kirjoitti:Oisko an pitänyt tulla tännekin... Täällä on näitä ekoja vm 2015 malleja.
Paha sanoa. Kutsu oli päällepäin normi mainostauhkan näköinen eikä ihme, koska jakelu on toteutettu Bisnode Marketing Oy:n kautta -> mennyt roskiin mainosten mukana? Tai ei vielä kerinnyt perille? Tai ei tarvita, koska palikoilla eri toimittaja tai ongelma koskee vain tiettyä varustetasoa (lounge)?

Kampanjatunnus joka tapauksessa 6199, ehkä marmorilta saa tuolla jotain tietoa puristettua.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Bebbu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

Samaa asiaa ajaa kumpikin. Staub ja Kombi.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Onko niin, että kombissa on lisänä aktiivihiili?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

insinörtti kirjoitti:Paha sanoa. Kutsu oli päällepäin normi mainostauhkan näköinen eikä ihme, koska jakelu on toteutettu Bisnode Marketing Oy:n kautta -> mennyt roskiin mainosten mukana? Tai ei vielä kerinnyt perille? Tai ei tarvita, koska palikoilla eri toimittaja tai ongelma koskee vain tiettyä varustetasoa (lounge)?

Kampanjatunnus joka tapauksessa 6199, ehkä marmorilta saa tuolla jotain tietoa puristettua.
Tattista, voisi ensi kerralla kysellä kun menee mootorin ecu päivitykseen.

Bebbu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Bebbu »

^^

Joo, käsittääkseni. Mesessä, tuossa mun mallissa on paperinen (tai kai siihen voi aktiivihiilenkin laittaa) konehuoneen puolella ja kaks aktiivihiilisuodatinta hanskalokeron alla. Sitten, kun vaihdan vielä ilmansuodattimen ja öljyt suodattimineen, niin ei jäis enää, kun bensasuodatin vaihtamatta. :| enkä sitä niinkuin en öljyjäkään itse vaihda, kun en pysty.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Ikuinen eeper ongelma..
Hilppeet vaihdettu sisälle..
Akku pakasta vedetty..
Vesipumppu lorisee/syöttöpumppu nakuttaa
Käynnistyy ja palaa ihanasti, mut tasan 3min jonka jälkeen sammuu ilman mitään ihmeellistä syytä. Äänen peristeella palaa niin hyvin kuin polttoaine voi vaan palaa.. :drinking: ideoita?

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja arv »

Ossiv kirjoitti:Ikuinen eeper ongelma..
Hilppeet vaihdettu sisälle..
Akku pakasta vedetty..
Vesipumppu lorisee/syöttöpumppu nakuttaa
Käynnistyy ja palaa ihanasti, mut tasan 3min jonka jälkeen sammuu ilman mitään ihmeellistä syytä. Äänen peristeella palaa niin hyvin kuin polttoaine voi vaan palaa.. :drinking: ideoita?
Viikkokelloa ei vissiin ole? Tai Easystart R+ kauko-ohjainta? Niillähän saa vikakoodit ulos.

Jos sulla on KKL-adapteri tietokoneeseen, niin sillä saat toimimaan Edith-ohjelman tarkempaan diagnosointiin.

Eberspächerin diagnostiikkajohto kytketään K-lineen (pin 7). KKL-adapteri tarvitsee lisäksi 12 v (pin 16) ja maadoituksen (pin 4). Pin 5 on signaalimaa, joka kannattanee maadoittaa myös.
Kuva

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

Taitaa olla minikello mallia, ei tästä saa vikakoodeja ulos tai mitään.
Pitääpä tässä vklp koittaa ottaa pöydälle ja katsoa mitä se on syönyt. Tutkin johtoja ja huomasin että sieltä ohjainyksiköstä lähtevästä nipusta mustan kaapelin irronneen, mutta joka liittimissä oli kyllä ( 1-7 ) kohdalleen johdot paikallaan, liekö diagnostiikka johto? Olipas huonosti selitetty :-D noh sulakkeet oli ehjän näköiset kyllä.

Edit1.
https://youtu.be/xiLOy7St_tg

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Jahas, taas heitti pökötin THP moottori uutta ominaisuutta esiin :lol:
Ei ehtinyt vielä venttiilikoppaa vaihtamaan uuteen kun uutta vikaa pukkaa.
Pari päivää toi rakkine on kulkenut aika tahmean tuntuisesti ja eilen heitti keltaista valoa kojelautaan palamaan.
Aktiivista vikakoodia oli muistissa turbon paineensäätelystä. Diagbox kertoi koodin selitykseksi vapaasti suomennettuna, että ahtopaine ei vastaa pyydettyä arvoa.
Turboko se sitten rupes reistailemaan??? Liekkö hukkaportin tai kylmän puolen sähkösäätimessä jotain häikkää vai mikä lie vaivana.
Hukkaportin alipainekello on ainakin helppo tarkistaa, mut onkos kellään hyvää ideaa kuinka ton painepuolen sähkömokkulan toiminnan osaa tarkistaa?

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Ossiv kirjoitti:Ikuinen eeper ongelma..
Hilppeet vaihdettu sisälle..
Akku pakasta vedetty..
Vesipumppu lorisee/syöttöpumppu nakuttaa
Käynnistyy ja palaa ihanasti, mut tasan 3min jonka jälkeen sammuu ilman mitään ihmeellistä syytä. Äänen peristeella palaa niin hyvin kuin polttoaine voi vaan palaa.. :drinking: ideoita?
Sammuuko ihan lennosta eikä jää tekemään jäähdytyspuhalluksia?
Edellisestä Eperistä aivot kuoli juuri noin. Eli vähän lämmetessään sammui kuin töpselin olis ottanut seinästä.

Mulla saattaa muuten olla yhdet uudet aivot Eperiin.... Jos ilmenee tarvetta.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Vainio kirjoitti:Jahas, taas heitti pökötin THP moottori uutta ominaisuutta esiin :lol:
Ei ehtinyt vielä venttiilikoppaa vaihtamaan uuteen kun uutta vikaa pukkaa.
Pari päivää toi rakkine on kulkenut aika tahmean tuntuisesti ja eilen heitti keltaista valoa kojelautaan palamaan.
Aktiivista vikakoodia oli muistissa turbon paineensäätelystä.
^P0299 koodilla on THP:ssä yhdeksän kertaa kymmenestä turbo kaput.

Imuilmaputki irti turbosta ja kurkkaa onko siivet raapineet reunoille. Sormin voi koittaa pyöriikö herkästi ja onko klappia. Todennäköistä, että purkuventtiilin viereltä pakopesä halki, mutta tuon tarkastus vaatii jo sitten katalysaattorin irroituksen ja uutta turboa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^No niin, eipä voi muuta kuin todeta, että oot vissiin joskus ennenkin näitten kanssa joutunut tekemisiin :-D
Otin äsken imuputken irti ja näinhän se menee:

-P0299 löytyy
-Siivet raapineet reunoille
-Pyöriikö turbon siipi herkästi? No ei todellakaan. Tahmeasti ja rahisten. Moottorin käydessä näky siipi välillä pysähtyvän kokonaan.
-Klappia löytyy ehkä 0.5mm sormituntumalla
-Ahdinpuoli on musta noesta. Ei siis mitään öljykarstaa vaan ihan kuivaa nokea.
-Turbon alapuoli on kostea öljystä.

Ei tartte sitten paljoa säätimiä testata, eiköhän toi hyrrä ole ihan valmis kierrätykseen :-D

E: Ihme ettei toi turbo ole pitänyt mitään ylimääräistä ääntä vammoistaan huolimatta.

Avatar
Ossiv
Viestit: 371
Liittynyt: 25 Elo 2017, 20:51
Car(s): Optima PHEV SW
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Ossiv »

savijo-r kirjoitti:
Ossiv kirjoitti:Ikuinen eeper ongelma..
Hilppeet vaihdettu sisälle..
Akku pakasta vedetty..
Vesipumppu lorisee/syöttöpumppu nakuttaa
Käynnistyy ja palaa ihanasti, mut tasan 3min jonka jälkeen sammuu ilman mitään ihmeellistä syytä. Äänen peristeella palaa niin hyvin kuin polttoaine voi vaan palaa.. :drinking: ideoita?
Sammuuko ihan lennosta eikä jää tekemään jäähdytyspuhalluksia?
Edellisestä Eperistä aivot kuoli juuri noin. Eli vähän lämmetessään sammui kuin töpselin olis ottanut seinästä.

Mulla saattaa muuten olla yhdet uudet aivot Eperiin.... Jos ilmenee tarvetta.
Jäi tekemään jäähdytyspuhallusta.. otin tänään ulkolämpötila anturin irti, putsasin ja alkoi pelaa(?)
Niin ajossa kuin pelkällä kellolla. Sitä en tiedä olisiko ollut vika siinä kumminkaan.
Pääasia että lähti pelaa. Jos jatkuu samainen 3min käynti ja arvonta, niin ei auta kun purkaa ja kurkata esim. Liekkivahtia

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Vainio kirjoitti:^No niin, eipä voi muuta kuin todeta, että oot vissiin joskus ennenkin näitten kanssa joutunut tekemisiin :-D
Oon mää muutaman diagnoosin noihin(kin) tehny... :lol:

Öljyn syöttöputki turbolle samalla vaihtoon, kun uusit turbon. Luultavasti tukkeessa ja vaikka ei olisikaan, niin O-renkaan varassa kelluva banjoliitin ei pidä öljyä enää sisäpuolella irroituksen jälkeen. Paluuputkikin myös vaihtoon, kun ei montaa euroa maksa. Vaihto-ohjeen mukaan pakosarjantiivistekin tulisi aina uusia, mutta jos oma olisi niin menisin vanhalla. :)

Toimiihan sulla siinä turbon vesipumppu? Vikakoodit P2600 tai P2603.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Kiitos ja kumarrus vihjeistä, osuu aika hyvin omiin ajatelmiin siitä mitä osia meinasin remppaa varten haalia.
Turbon vesipumppu pitäisi olla kunnossa, se vaihdettiin n. vuosi sitten myyjän takuuseen eikä siitä ollut tällä kertaa vikakoodia muistissa.

Sitä jäin vielä pohtimaan mikä ton turbon tappoi, mutta taisitkin mainita jo ainakin hyväksi epäilyn kohteeksi tukkeutuneen öljyn syöttöputken.
Tarvii ainakin syynätä syöttöputki kun ottaa sen irti.

Harmi jos turbo sen takia meni, koska oon pitänyt aina kaikissa autoissa max. öljynvaihtovälinä 10tkm, kuten myös pösössä. Eli vuoden aikana öljyt on vaihdettu tohon THP pösöön neljä kertaa.

Sitä en osaa sanoa onko siinä järkeä vai ei, mutta pistetään tämä neuroosi ex. Golfin long life ohjelmalla 1.6FSI ajetun moottorin avaamisen piikkiin.
Se karstamäärä mikä koneesta löytyi sai mielen järkkymään niin, että oon suosinut lyhyitä öljynvaihtovälejä kaikissa kulkuneuvoissa :-D

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

jargon kirjoitti:Ei mene läpi, tai katsurille voi mennä mutta trafi puuttuu asiaan.
No ei menny läpi. Katsurille.
En näyttäny NOT OK kulmalappua. Mut nyt 6v jälkeen kyseli, onko alusta otteessa.
Ej ole...

Eli hylätty katsastuksessa.

Kehu muutoin, ihmetteli ruosteettomuutta jne. Mittas korkeuden ja printtas tuv laput valmiiks ja sano et "Tuo alustalappu ennen lumia." :-D
Meinas periä sit 50€, liekkö siks, kun on jälkitarkastus. Muutoinhan se olis 150€.
Autoa ei tartte enää näyttää...

No käynen säädättämässä alustan ensviikolla kohilleen.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja willez »

Bebbu kirjoitti:^^

Joo, käsittääkseni. Mesessä, tuossa mun mallissa on paperinen (tai kai siihen voi aktiivihiilenkin laittaa) konehuoneen puolella ja kaks aktiivihiilisuodatinta hanskalokeron alla.
Staubfilter on raitisilmasuodatin, merssussa löytyy mm.konehuoneen hanttarin nurkasta, viistetty reuna. Hanskalokeron takana juuri nuo kombifiltterit, kaksi simmosta vhs-kasettia, missä pyöristetyt reunat, maksaa muistaakseni hunajaa... Niitä harva vaihtaa,koskaan... :lol:

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ilmeisesti PSA:n VTi 120 kone on sukua TS:lle. Näyttää syövän tai juovan 5W-30 öljyä noin ~1L/6000km. Ilmeisesti normaalia näille koneille internetin mukaan.

No, ei paha jos ei tuosta nouse. Tarkkaillaan.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Vainio kirjoitti:
Sitä en osaa sanoa onko siinä järkeä vai ei, mutta pistetään tämä neuroosi ex. Golfin long life ohjelmalla 1.6FSI ajetun moottorin avaamisen piikkiin.
Se karstamäärä mikä koneesta löytyi sai mielen järkkymään niin, että oon suosinut lyhyitä öljynvaihtovälejä kaikissa kulkuneuvoissa :-D
Missä se karsta tarkalleen ottaen oli? Jos imusarjassa ja imuventtiileissä ennen palotilaa niin kyseessä on pakokaasujen takaisinkierrätyksen ja suorasuihkutuksesta johtuvan imusarjan huuhtelemattomuuden yhteisvaikutusta. Siihen on vaikea öljynvaihtoväliä tihentämällä vaikuttaa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Volsun koneesta karstaa oli öljypohjassa, öljypumpun imusihdissä, venttiikopan alla ja mäntien alapinnoilla.
Sieltä löyty sekä kovaa "rapeaa" karstaa ja semmosta tahmasta lietettä.
Kyllä sitä mustaa mönjää löyty volsun imusarjastakin ihan mukavasti, mutta siihen ei auttanut kuin nuohoaminen :-D

Sain pökötistä otettua turbon irti ihmeteltäväksi. Turbossa näky olevan pakopuolen pesässä pieni halkeama ja hukkaportti heiluu kun hullun peli sitä liikuttelevan varren päässä.
Uusi ahdin on hyllyssä, mutta asennus jäi vielä oottelemaan uusia öljyputkia.
Öljyn syöttöputkessa ei näkynyt olevan mitään ylimääräistä tavaraa, joten oiskohan toi turbon hajoaminen lähtenyt liikkeelle halkeaman muodossa?

E:
Pari videoklippiä vuoden moottorin turbosta :-D
https://www.youtube.com/watch?v=TD0L1mubJ8A
https://www.youtube.com/watch?v=DMNdi_o4XIU

Toi hukkaportti tipahti lattialle kun aikani pyörittelin turboa käsissä. Oli vivun akselissa sitten pientä kulumaa :-D

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Farina »

FinPat kirjoitti:Ilmeisesti PSA:n VTi 120 kone on sukua TS:lle. Näyttää syövän tai juovan 5W-30 öljyä noin ~1L/6000km. Ilmeisesti normaalia näille koneille internetin mukaan.

No, ei paha jos ei tuosta nouse. Tarkkaillaan.
VTi on ehtaa baijerilaista suunnittelua. Ja VTi tosiaan syö öljyä, toiset yksilöt enemmän kuin toiset. Jos haluaa vähentää öljynkulutusta, niin koneeseen laitetaan Castrolia, ei missään nimessä Mobilia tai muuta. Merkkiin perehtyneet korjaamot ovat tästä hyvin tietoisia, mutta takakontin täyttöpulloksikin kannattaa ostaa samaa Castrolia, niin ei tarvitse täytellä kuin kerran öljynvaihtovälissä.

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja arv »

Hiljattain ostamani Punton vaihteisto, jännittävän äänen ja öljyvuodon syy löytyi.

Kuva

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jargon »

arv kirjoitti:Hiljattain ostamani Punton vaihteisto, jännittävän äänen ja öljyvuodon syy löytyi.

Kuva
Minkälaista ääntä tuo piti? Itse ostamani punto pitää ainakin 3 ja 4 vaihteella jonkinlaista naputusta n 1800 kierroksen tienoilla, pintakaasulla ajellessa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Nyt on pösö nipussa uuden turbon kera. Katotaan kauan pääsee ajelemaan ilman seuraavaa THP remonttia :mrgreen:
Turbon öljylinjan ilmaaminen aiheutti hieman ihmettelyä kun en heti keksinyt miten konetta saa pyöritettyä startilla ilman käynnistystä pösön starttinappilogiikalla.
Ruiskujen liittimien irroitus olisi vaatinut imusarjan irroituksen joten en muuta keksinyt kuin ottaa tulpat irti ja jättää katin irti turbosta.
Kiva bensankäry lähti tolla menetelmällä :-D

Turbon hajoamisen syy jäi täysin mysteeriksi, koska öljyn tulopuolelta ei löytynyt mitään tukoksia.
Jäähdytysnestekierron syöttöpuolen banjossa oli pari pientä muovinpalaa, mutta ne ei voineet nestekiertoa tukkia.
Mittasin öljynpaineet tehtaan ohjeen mukaan ja näky öljynpaine pysyvän hyvin spekseissä.
Turbon banjon kohdalta löyty melkein samat paineet kuin suodattimen luota.

Huohotinvika on ollut tiedossa jo pitempään, mutta ei kait turbo pitäis sen takia hajota??

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja arv »

jargon kirjoitti:
arv kirjoitti:Hiljattain ostamani Punton vaihteisto, jännittävän äänen ja öljyvuodon syy löytyi.

Minkälaista ääntä tuo piti? Itse ostamani punto pitää ainakin 3 ja 4 vaihteella jonkinlaista naputusta n 1800 kierroksen tienoilla, pintakaasulla ajellessa.
Ykkösvaihteella vedätettäessä ja moottorilla jarrutettaessa aikamoista jurinaa. Isommilla vaihteilla ei niinkään.
Vaihdoin siihen kytkinlevyn ja kampiakselin stefan ensin, kun kytkinkopasta vuotanut öljy oli tummaa. Uusi kytkin ravisti liikkeellelähdössä ja tarttuili kiinni. Öljyvuoto jatkui ja oli vaihteistoöljyä.
Taitaa olla kuitenkin aika yleinen vika ja jos kytkinkopasta vuotaa vaihteistoöljyä, niin samalla vaihteiston avaamisella tuon vaihtaa kuin stefankin. Pikkuhomma, laakeri on 6204.

Tuossa ohjeita: https://www.fiatforum.com/punto-ii/1583 ... newal.html

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Jippii, tais tulla vielä tehtäväksi imuventtiilien nuohous pösöön.
Nyt kun turbo jaksaa taas puhaltaa niin alko huomaamaan, että vedoista löytyy laiska kohta jossain 3500-4000rpm välillä.
Nokkien ajoitus oli vielä spekseissä kun tuli tsekattua se turbon ja venakopan vaihdon yhteydessä, joten kokeillaan nyt tuo nuohous ekaks ennen kuin alkaa muuta vikaa etsimään.
Ecu tuskin opiskelee montaa päivää uuden turbon säätöjä, varsinkin kun tuli nollattua eculta "self adaptivet" turbon vaihdon yhteydessä.
Ois pitänyt kuitenkin irrottaa se imusarja viime rempan yhteydessä :lol:

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

THP:n imuventtiilit saivat kylkeensä viikonloppuna muovirouhepuhalluksen kotitallissa.
Työkaluina toimi imuri, jäähdytinletkunpätkä ja pieni hiekkapuhalluslaite kompuroineen sekä tähystyskamera.
Olipas yllättävän helppo operaatio irrottaa imusarja ja puhaltaa venttiilit imuaukkojen kautta muovirouheella puhtaiksi. Puhalluspistoolin kärkeen joutu tekemään mutkalle taivutetun jatkeen kupariputkesta jotta sai rouheet suihkittua oikeaan paikkaan, mutta muutenhan tuo oli varsin nopea toimenpide. Tunnistamattomiksi möykyiksi karstottuneet venttiilit lähtivät muutamalla töhäyksellä puhtaaksi.

Johan muuttui moottorin käytös imuventtiilien putsauksella paremmaksi.
Veto on taas tasaista läpi koko kierrosalueen ja karanneet hevoset palautuivat 8)

Kyllähän ton putsihomman ulkoistaisi ihan mielellään, mutta 400-600€ haarukkaan osuvat tarjoukset ko. hommasta kannustivat taas kerran pukemaan työhanskat käteen :-D

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

Aisinin fordiin pultattu tf-80sc.

Emäntä soitteli viime viikolla kun vaihteisto oli elänyt omiaan siten että kaasua hellittäessä oli meinannut sammua(eli kierrokset laskeneet tyhjä käynnille vauhdissa?) ja pamauttanut jonkun vaihteen sisään kovasti. Ilmeisesti myös kaasuttaessa oli isompaa vaihdetta tarjonnut kun normaalisti. Pyaähtyessä oli palaneen haju.

Sen jälkeen toiminut normaalisti mutta tänään haju osui omiin sieraimiin. Palaneen kumin ja vivahde kuumentunutta piirilevyä hajussa. Onkohan tuo haju welldone+ kypsytetty vaihteistoöljy?

E: Lisätään vielä kysymys että onko kellään kokemusta Shellin Spirax S5 atf öljystä, kun tuota tyrkyttivät huuhtelua varatessa BG:n oman öljyn tilalle

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Käsi ylös, joka yllättyy että mulla on E93:ssa edessä väljä alapallo.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Asiakas luuli ostaneensa uuden auton, saikin Fordin.
https://www.is.fi/autot/art-20000058727 ... e=tf-other
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Polforea kirjoitti:Käsi ylös, joka yllättyy että mulla on E93:ssa edessä väljä alapallo.
Tästä tuli sellainen juttu mieleen että on kannattavaa ostaa injektioruisku josta voi kumin läpi ruutata öljy/rasvaa palloniveleen, niin mistä tuollainen injektioruisku mahtaa olla kannattavinta ostaa? Apteekista kuulemma voi saada. (Siis metallipillillä olevaa tietysti haetaan) mutta jostain lienee saatavilla ainakin paremmalla hintalaatusuhteella.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

gYdEbUh kirjoitti:Tästä tuli sellainen juttu mieleen että on kannattavaa ostaa injektioruisku josta voi kumin läpi ruutata öljy/rasvaa palloniveleen, niin mistä tuollainen injektioruisku mahtaa olla kannattavinta ostaa? Apteekista kuulemma voi saada. (Siis metallipillillä olevaa tietysti haetaan) mutta jostain lienee saatavilla ainakin paremmalla hintalaatusuhteella.
Joistain puistoistahan noita löytyy ihan ilmaiseksi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jargon »

mutt kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:Tästä tuli sellainen juttu mieleen että on kannattavaa ostaa injektioruisku josta voi kumin läpi ruutata öljy/rasvaa palloniveleen, niin mistä tuollainen injektioruisku mahtaa olla kannattavinta ostaa? Apteekista kuulemma voi saada. (Siis metallipillillä olevaa tietysti haetaan) mutta jostain lienee saatavilla ainakin paremmalla hintalaatusuhteella.
Joistain puistoistahan noita löytyy ihan ilmaiseksi.
Kerran satuin apteekista noita ostamaan kyseiseen tarkoitukseen, ei ne ainakaan silloin maksaneet juuri mitään. Sattumalta apteekissa olleen naapurin rouvan ilmeestä olisi jo voinut jotain maksaakin, ei vissiin heti hoksannut että autoa vartenhan noita ostelin..

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

gYdEbUh kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Käsi ylös, joka yllättyy että mulla on E93:ssa edessä väljä alapallo.
Tästä tuli sellainen juttu mieleen että on kannattavaa ostaa injektioruisku josta voi kumin läpi ruutata öljy/rasvaa palloniveleen, niin mistä tuollainen injektioruisku mahtaa olla kannattavinta ostaa? Apteekista kuulemma voi saada. (Siis metallipillillä olevaa tietysti haetaan) mutta jostain lienee saatavilla ainakin paremmalla hintalaatusuhteella.
Apteekista saa eikä maksa juuri mitään.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Operating at the speed of dark

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

gYdEbUh kirjoitti:Tästä tuli sellainen juttu mieleen että on kannattavaa ostaa injektioruisku josta voi kumin läpi ruutata öljy/rasvaa palloniveleen, niin mistä tuollainen injektioruisku mahtaa olla kannattavinta ostaa?
Validi pointti ihan yleisestikin. Et varmaan tätä keissiä erityisesti tarkoittanut, mutta vähän tekisi mieli lyödä, jos saksalainen alkuperäisosa vaatisi jotain tuollaista "ylimääräistä!" manuaalioperointia. Tuo tukivarsi on siis vaihdettu viime vuoden kesällä ja ollut auton alla vähän yli 60tkm. Keskustelen merkkiliikkeen kanssa takuuasioista tukivarren tiimoilta lähiaikoina.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Olenhan maininnut jo monta kertaa, että viime talvena katkennutta etujousta lukuun ottamatta Toyota:ssani on kaikki ensiasennus osat, kilometrejä on 300tkm ja ikää 23 vuotta.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AAW »

^On ollut kestävät polttimot ja ilmeisesti jokunen öljynvaihto jäänyt välistä jos on vielä alkuperäinen tehtaan filtterikin käytössä. :crazyeyes:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

AAW kirjoitti:^On ollut kestävät polttimot ja ilmeisesti jokunen öljynvaihto jäänyt välistä jos on vielä alkuperäinen tehtaan filtterikin käytössä. :crazyeyes:
samoin renkaiden kesto on hämmästyttävä Toyotassa :mrgreen:

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Jarruista puhumattakaan. Ja silti se on edelleen tojota, eli... no joo. Eipä silti, minäkin saatan olla kohta Daihatsun omistaja. Siinä on jo vähintään kolmas (vuotava) kannentiiviste menossa ja vasta baut 150 tuhatta taulussa; kohtalaisen kunnioitettava suoritus, sanoisin. :lol:
Operating at the speed of dark

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

mutt kirjoitti:Asiakas luuli ostaneensa uuden auton, saikin Fordin.
https://www.is.fi/autot/art-20000058727 ... e=tf-other
Myyjän väittämä vuosimallista kyl uskomatonta paskaa. Vain tässä maassa voi olla, että ensirekisteröinti = vuosimalli. Idioottikin sen tajuaa, ettei se noin mene, mut autokauppias onkin vielä kovempi idiootti.

PS.
Tuo firma on todennäköisesti Vaunula, ainakin kaikki kokemukseni kyseisen ketjun kanssa on ihan samaa tasoa.

Ja miksi sähkötoimintojen puuttumisesta ei alennettu niiden arvoa? Varmaan maksaneet uutena enemmän kuin tuon 2000e...

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti:Ja miksi sähkötoimintojen puuttumisesta ei alennettu niiden arvoa? Varmaan maksaneet uutena enemmän kuin tuon 2000e...
Pääsinpä nussimaan pilkkua :-D

Kuluttajariitalautakunta suositti 200 €, ei 2000 € alennusta noiden merkityksettömien pikkupuutteiden vuoksi. Liike puolestaan on sitä mieltä, että ostohetkellä, siis ennen puutteiden paljastumista, hinnasta vuolaistu 2000 € ale kattaa myös kaikki jälkikäteen paljastuneet väärät tiedot/vedätykset. Sitä ei vielä tiedetä, noudattaako liike lautakunnan suositusta.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

unknown kirjoitti:Olenhan maininnut jo monta kertaa, että viime talvena katkennutta etujousta lukuun ottamatta Toyota:ssani on kaikki ensiasennus osat, kilometrejä on 300tkm ja ikää 23 vuotta.
Käyttötavalla ja -ympäristölläkin on aika paljon merkitystä. Kahdessa samanlaisessa autossa etupään nivelet ja puslat kesti toisessa yli 300tkm, toisessa taas tavanomaisen 200tkm tienoilla menivät uusiksi. Ensimmäinen yksilö liikkui eteläisen Suomen pääteillä, jälkimmäinen näki kilometrejä Itä-Suomen venäläishenkisillä pelloilla. No, on tässä jälkimmäisessä sentään alkuperäiset iskarit vielä karvan alle 280tkm ajettuna, mutta etujouset joutui viime keväänä uusimaan katkeamisen takia. Ja takajarrusatulan on toisen joutunut uusimaan, toinen tokeni voitelulla. Mutta nehän onkin samat Avensiksen kanssa. :mrgreen: Tosin se ensimmäinenkin olisi varmaan Avensiksen alla kestänyt, kun veikkaan Toyota-huollon tekevän jarrupalojen vaihdon (sellaisiakin tähän on jo pariinkin otteeseen joutunut vaihtamaan, kuten myös levyt) yhteydessä muutakin, kuin palojen vaihdon ja ratin rasvaamisen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Kiitosta noista neulainfoista!
Ja jos kaikki (osaisi) / käyttäisi kiesejään samalla tapaa kuin Unknowni, niin olisi varmastikin aika helkkarimoisesti vähemmän tarvetta varaosamyynnissä :wink:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aquatica kirjoitti:Myyjän väittämä vuosimallista kyl uskomatonta paskaa. Vain tässä maassa voi olla, että ensirekisteröinti = vuosimalli.
"Myyjän mukaan valmistusvuosi määräytyy ensirekisteröinnin mukaan ja se oli 2017."

Voi toki olla toimittajankin sekoilua, mutta tuossa on kyllä erinomaisen vahva aivopieru. Valmistusvuosi ei vaan mitenkään voi tarkottaa mitään muuta vuotta kuin sitä, jonka aikana tuote ruuvataan valmistajan toimesta kasaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin