Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11209
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ettei olisi tuon THP:n jakoketjuhimmelin mallina ollut 12v Busson kiristin? Siinä on jousi joka vetää hihnan kireälle ja öljynpainetoiminen kikkare joka löysää sitä koneen käydessä. Tämäkin vuotaa öljyt ulos koneen seistessä, luonnollisesti moottorin ulkopuolelle lähimaastoon.

Noilla sähköautoilla muuten tuntuu olevan yllättävä yhteys Alfa Romeoon. Kummissakin on keskivertokuljettimeen verrattuna selvästi hyviä ja selvästi huonoja puolia, ja mies kadulta osaa kokemuksen syvällä rintaäänellä kertoa ettei kummillakaan tee mitään täällä Pohjolan oloissa. Tämä ei luonnollisestikaan edellytä että puheena olevassa kamppeessa olisi koskaan tullut istuttua.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

No pökötissä onneksi öljyt pysyy koneen sisäpuolella :-D
Öljyt tosin katoaa huohottimen kautta polttoon vaihtelevalla tahdilla.
Nyt on jakopään lelut uusittu ja imukanavat nuohottu. Boschin laadukas 25k ajettu sytytystulppa oli myös puhaltanut posliinin välistä ulos ja noennut sytystulpan poteron eli sarja tulppiakin meni vaihtoon. No nyt ainakin pösöön tuli tehot takaisin ja rallatukset vaimeni.
PRKL alkaa tulee ihan vastaavia fiiliksiä kuin audin omistamisen aikoihin.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Muuttohaukka kirjoitti:Mazda pomppas katsastuksesta ihan kunnolla, oli päästöt, iskari/jousitus, koiranluu ja just paikatun ruostealueen viereinen pelti.
Yksi asia ihmetyttää eniten eli miten etujousitus voi olla jäykkä? Katsastushenkilö ei osannut sanoa onko jousitus vai iskarit :? Iskarit vaihdettu noin 20000km sitten eli noin 1,5 vuotta sitten. Voiko katsurin laitteessa olla vikaa, kun viime vuonna oli priimatulos (eri paikka ja laite) vai onkohan auton jousissa tai iskareissa tosiaan vikaa? Miten tuon saa helpoiten itse selvitettyä?
Selvisi auton etukeulan jäykkyys, kun käytin eri asemalla. On kuulemma iskarit ruosteessa, täysin vaihtokunnossa. On siinä edelleen nuo muut viat, joten taitaa olla aika katsoa uutta kulkuvälinettä. Alfan kun sais taas hankittua :mrgreen:

Avatar
Aquatica
Viestit: 14997
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

@Vainio
Me ihmeteltiin myös tota THP:n pelleratkaisua. Koreassa toteutettu räikkätyylisesri - öljynpaine kiristää ja tietyn liikkeen jälkeen naksahtaa "lukkoon" odottamaan seuraavaa hammasta kiristyksessä.

Ongelmia tulee joskus, jos öljyjä vaihdetaan liian laiskasti ja ei anneta kenkää koskaan koneelle - eli öljynpaine ei välttämättä saa kiristintä naksahtamaan seuraavaan pykälään... Ja sit alkaa rallattaa. Ja samalla kiristin toki jämähtää :p

En tiedä, onko Kiassa ollut ruuvia, räikkää, hammasta vai mitä, mutta ainakin suhteellisen hyvin toimiva rakenne.

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Haluaisin muistuttaa tässä vaiheessa hennosti, että tuo THP-moottorihan on sitten BMW:n lahja ranskalaiselle autoteollisuudelle, PSA on vain käyttäjä. Bemarin track record nelipyttyisten moottorien kanssa ei ole kovinkaan mairitteleva. :D

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Eero »

^ M10 oli kyllä melko hyvä esitys. Tuoreemmat ei niinkään.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:ei anneta kenkää koskaan koneelle - eli öljynpaine ei välttämättä saa kiristintä naksahtamaan seuraavaan pykälään... Ja sit alkaa rallattaa. Ja samalla kiristin toki jämähtää :p
Harva kone taitaa kovin kummoisesti vaatia kierroksia tuottaakseen täyden öljynpaineen.

Pentti
Viestit: 173
Liittynyt: 17 Tammi 2017, 17:42
Car(s): MiTo QV '11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Pentti »

Eero kirjoitti:^ M10 oli kyllä melko hyvä esitys. Tuoreemmat ei niinkään.
Joo, ja sen johdannainen S14. Siihen ne taitavatkin sitten melkeinpä jäädä. :D

Avatar
Aquatica
Viestit: 14997
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuomas K kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:ei anneta kenkää koskaan koneelle - eli öljynpaine ei välttämättä saa kiristintä naksahtamaan seuraavaan pykälään... Ja sit alkaa rallattaa. Ja samalla kiristin toki jämähtää :p
Harva kone taitaa kovin kummoisesti vaatia kierroksia tuottaakseen täyden öljynpaineen.
Juu, ei.

Mutta tosiaan yli 4000rpm nuo tuppas pääsemään seuraavalle hampaalle, ei ennen. Toki siinä voi olla yhteisvaikutus öljynpaineesta ja ketjun liikkeestä tms?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Aika vähän Suomessa kirjoiteltu Ford RS ongelmista. Siis 2,3 turbosta.

Maailmalla tuntuu olevan joka omistajalla oma itkutopikki kuinka tehdas ei saa ongelmia ratkottua. Kansipahvit ei kestä, koska märät putket ilman sivutukea värisee ja syö tiivisteen. Lohkot halkeaa 2:sen ja 3:sen välistä moottorin takaa, koska ei tajuttu tehdä alumiinilohkoon mitään sivuvahviketta tuohon kohtaan. Vielä ei ole näyttöä korjaako uusi kannentiiviste suunnitteluvirheen, kun tehtaan vaihtokampanja ei tahdo lähteä käyntiin puuttuvien osien takia, sinne pitää jotain putkiakin uusia samalla. Ja uudessa pahvissa on ongelmakohdassa vaan isommalla alueella paksumpaa vesitiivistettä, perusongelmaa eli sylinteriputkien tuentaa se ei korjaa, eikä lohkon halkeamista.

Vaikuttaa netin perusteella olevan täysi susi. Auto on ilmeisesti muuten onnistunut.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Jossain oli juttu, että noissa on ollut vikoja koska kokoonpanossa on käytetty väärää kansipahvia, mutta juttu taitaakin olla astetta monimutkaisempi :shock:

Avatar
mutt
Viestit: 5392
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

sämpy kirjoitti:Aika vähän Suomessa kirjoiteltu Ford RS ongelmista. Siis 2,3 turbosta.
Ei taida olla Pinto-kone, vaikka onkin tutulta kuulostava tilavuus? :lol: Liekö noita Suomessa edes niin paljoa, että valittajia riittäisi?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Manu »

Lisää ongelmia Fordilla!

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/arti ... in/6820318

Ratti saattaa irrota Ford Fusionissa (Mondeo) ja Lincoln Mkz:sta joka perustuu mondeoon. Tosin tämä on havaittu vain jenkeissä.
"Neljä kirjainta kehityksen kärjessä. Ford" :lol:

Avatar
mutt
Viestit: 5392
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Taivaspaikan voi saada muillakin autoilla, mutta Fordilla se käy nopeammin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tuo ecoboosti on alumiinilohko, jossa on vesitila sylinteriputkien ympärillä. Teräksiset sylinteriputket on prässätty/valettu (?) valussa olevaan ohueen alumiiniputkeen, jonka ulkopuolella siis avoin vesitila.

Normaalisti tuollaiset ohuet alumiiniputket tuetaan kansitasossa useilla kiinnikkeillä lohkoon, etteivät liiku sivusuunnassa. Fordin ratkaisussa niitä tukia on 0kpl, eli putket on kiinni vain pohjasta. Toimii ilmeisesti pienemmissä moottoriversioissa, mutta ei tehomyllyssä, jossa hiertää kansipahvin rikki.

En tiedä kuinka yleistä lohkon halkeaminen on, lienee yleisintä piristetyissä moottoreissa joissa reilummin ahtopainetta. 2,3 on hyvin erilainen kuin kuvan pikkulohko, siinä puuttuu tuo vaakaripa kakkossylinterin alaosasta. Etupuolella jäykisteitä on runsaasti. Hiukan on loppunut ajatus kesken suunnittelupöydällä.


Kuva

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

sämpy kirjoitti:Hiukan on loppunut ajatus kesken suunnittelupöydällä.
Eihän se noin yksinkertaista ole. Suunnitteluun sisältyy valtava määrä tietokonesimulointia, dyno ajoa sekä pilotointia.
Kuva

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vaikka sämpy hieman oikaisikin "suunnittelupöydän" tarkkuudessa, niin eiköhän idea selvinnyt :wink: . Sitä suuremmalla syyllä voortilla on oikaistu aika pahasti, kun tuollaista ongelmaa ei ole testeissä havaittu tai se on sivuutettu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Löytyhän siitä kuva. Eli ei alhaalta jossa sivujäykkäri, vaan ylempää siitä, mihin kannenpultit loppuu. Siinä on seinämäpaksuus 3mm luokkaa. Joku viripaja oli ihan sahannut yhden lohkon parista kohtaa poikki nähdäkseen miksi nämä halkeaa.

Kuva

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Guuglettamatta paras.. mutta onko näissä litran 3-syl ecoboosteissa jotain vikaa myös, kun niiden ei ennakoida puheissa kauaa kestävän (edes 200tkm)..?

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Hyvin läheistä sukua näyttää Fordsonin lohko olevan Volvon tinalohkolle, vapaasti seisovat putket niissäkin.
Operating at the speed of dark

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kivijärvi kirjoitti:Guuglettamatta paras.. mutta onko näissä litran 3-syl ecoboosteissa jotain vikaa myös, kun niiden ei ennakoida puheissa kauaa kestävän (edes 200tkm)..?
Huhupuheissa oletus heikosta kestosta tuntuu perustuvan pieneen iskutilavuuteen ja korkeaan viritysasteeseen.

Avatar
dnapekko
Viestit: 546
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Eikös jossain Toyotan isommassa dieselissä ollut samaa kansipahvin pureskelua, taisi olla 2,2-litrainen
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Se ei Kiinan poika ymmärtänyt, että Märssyn navigointi ja autonomiset järjestelmät suuntaavat automaattisesti kohti Puolaa:

http://mp.weixin.qq.com/s/RFkFpGRbD3864XLznUIIEg

Veikkaan, että tuo ohitetaan syöttämällä 'Angela' Kuolontähden osoitekirjaan

-Tazio

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Jos kyseessä olisi ollut italialainen auto vakkarin jumittaessa navi neuvoisi automaattisesti lähimpään essonbaariin...? :mrgreen:
Kuva

Avatar
Keltsi
Viestit: 1832
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Ei tuo Fordillakaan ihan uutta ole, jatkavat vain Cossu Sierrojen ja Escojen perinnettä :lol: Niissähän sylinterit pullistui suuremmilla ahtopaineilla... Sarlinin Kallen koneita vaan tullut joskus katseltua ja niissä on aikamoisia muutoksia tehty että on saatu koneet kestämään :wink:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
mutt
Viestit: 5392
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ei mitään mihin lohkon betonointi ei auttaisi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Näin Kanta-Hämeessä (on siellä betoniakin):
Kuva

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Sehän on suorastaan koristeellinen. :-D

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja legza »

Kivijärvi kirjoitti:Guuglettamatta paras.. mutta onko näissä litran 3-syl ecoboosteissa jotain vikaa myös, kun niiden ei ennakoida puheissa kauaa kestävän (edes 200tkm)..?
Ovat toimineet erittäin hyvin. Yksi tyyppivika karkeasti ennen 3/2015 valmistetuissa on yhden jakopään kotelon vesikanavan tiivisteen pettäminen. Työläs operaatio vaihtaa, vaatii erikoistyökaluja ja vaikka tiiviste maksaa muutaman euron, niin jakopään koppa on miljoonalla venyvällä pultilla kiinni mitkä pitää uusia.

Tosiaan jakohihnan vaihtoväli 240tkm ja hemmetin työläs=kallis operaatio. Eli yli 200tkm ajetuissa arvo varmasti romahtaa, tämähän ei muualla maailmassa niin kiinnosta, kun halvat pikkuautot menee paaliin noilla kilometreillä kuitenkin.

Uskaltaisi ehkä tuota ennenkin valmistetun 1.0 foxin ostaa, kunhan kattoo ettei jäähynestettä ole valunut laturia ja ilmastoinnin kompuraa pitkin.

Onhan noilla focus RS versioillakin ihan hyviä kilometrejä ajettu, ilmeisesti vaatii sen ettei ole käyttänyt autoa sille tarkotetulla tavalla. :mrgreen:

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Manu »

"Näille automerkeille peltipoliisi välähtää useimmin" ei näy Alfaa listoilla :) FCA:sta Dodge ja Jeep napsivat sakkoja!
https://yle.fi/uutiset/3-10120288?origin=rss

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Hämmästyttää nuo jenkkien sijoitukset. Onko esim. autoja joiden mittari ei mainitse km/h vaan mi/h kenties?
AR on niin harvinainen jo täällä että sen edes listaaminen tilastoista alkaa olla tuurista kiinni. :roll:
Kuva

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Jos ne vastoin autotoimittajien mielipiteitä on sittenkin hyviä ajaa?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

Dodgea on tällä hetkellä nettiautossa myynnissä 303 kappaletta, joten siihen nähden tuo määrä on hurja. Eikä nuo nyt niin nopeitakaan oo..

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja willez »

Janonen japski, riisi maistuu näköjään :-D Menee "höyryillä", kun tottunut busson 11-13 lukemiin :lol:
Kuva

jalittam
Viestit: 1836
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Nyt se sitten tapahtui.
Sitikka jätti matkalle, lähikaupan pihaan - toimi normisti kunnes muijan piti kotiin startata. Pyörittää, muttei yritä käynnistyä.
2001 C5 450kkm, rhy 2.0hdi eli siemens vehjes.

Kaupan pihassa lähipajan pitäjä käytti boshläppärin kiinni ja se herjas nokan tunnistinta joka vaihdettiin. Ei auttanu.

Nyt kosla tallissa.
Mistäpä löytyisi sähkökuvat?
Vinkkejä saa antaa vianhakuun...

Avatar
palkus
Viestit: 5460
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^remmi porsinut?
"puhun niin totta kuin osaan"

jalittam
Viestit: 1836
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Toivottavasti ei.

Kuulema kampuran tunnistimen porsiminen herjaa bossin testerillä nokan anturia. Autoasi laitilan pitäjältä sain vinkin...

Ma-ti saanee kampura-anturin. Nyt yritän ettiä sen fyysisesti ja vois kurkata jakoremminkin samoilla lihaksilla. Itellä tuli kans remmi mieleen liki ekana muijan soittaessa salen pihalta...

Avatar
Aquatica
Viestit: 14997
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Noinhan se kampuran anturi helposti antautuu. Eihän noissa remmit yleisiä ongelmapaikkoja edes ole?
No, toivotaan ainakin et vika olis perus sähkövika, et anturi vaan tööt :P

Avatar
palkus
Viestit: 5460
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuo kampuran tunnistin voi hyvin olla se pelastusvene. Melkiiste se on joko-tai.
"puhun niin totta kuin osaan"

jalittam
Viestit: 1836
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tuo kampuran tunnistin lie joku reed johdannainen. Kovasti nappaa rautaan kiinni ja on kaksnapainen. Vastus no-tilassa noin 400ohmia ja peltiä lähestyttäessä lähestyy ääretöntä (fluke vaihtaa skaalaa/näyttää ääretöntä) ja sit taas 400 pellissä.

Lie moro tuo.

Kampuran anturi lie edullisempi mitä nokan vastaava. Nokan anturi oli kahden aadeeliikken kautta liki neljäkymppiä. Ei vielä konkurssi tule muijalle. Kai.

jalittam
Viestit: 1836
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

No ei ollu kampuran anturi. Uudella myös samat mittaustulokset ja lopputulos - sahaa muttei käynnisty.

Werneri
Viestit: 595
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Onko commonrail? Imuvuotoa polttoainelinjassa?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11209
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Olikos se niin että tuossa Siemensin versiossa ei ole erillistä siirtopumppua?

Tuo polttoainelinjan vuoto kuulostaa hyvältä veikkaukselta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Purin Saabista takavalot irti puhdistusta varten. Polttimoiden sähkökontaktit on kaikki hapettuneet ja monelta osin vuorattu myös paksulti ruostesuojamassalla.

Millähän tuota massaa olisi kätevä liuotella pois tuolta sulattamatta itse valaisinta? Saisikohan kuparisia sähkökontakteja putsattua kemiallisesti jotenkin helposti? Eli millä hapettunutta kuparia saisi puhdistettua turvallisesti? Miten se reagoisi vaikka sitruunahappoon?

Avatar
mutt
Viestit: 5392
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kotelosuojaöljy voi liueta ihan lakkabensiiniinkin. Ei pitäisi olla liian paha muoville, kunhan ei kuukausiksi sinne unohda. Kupariosien reagointi hapon kanssa riippunee siitä, kuinka puhdasta kuparia ovat. En ainakaan tunneiksi jättäisi ilman vahtimista. Jos kerran ovat pinnoittamatonta kuparia, niin hapettumat lähtee mekaanisestikin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Lähteehän ne hapettumat mekaanisestikin, mutta parikymmentä kappaletta pieniä teräväkulmaisia kuparinpalasia on vähemmän miellyttävä hinkata käsin puhtaaksi. Ihan täysin riskitöntä se ei myöskään liene, eli jonkun osan vääntymisen riski lienee olemassa. Etupäässä tuo vaiva kuitenkin houkuttaisi kemialliseen puhdistukseen.

Werneri
Viestit: 595
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Rasvis kirjoitti:Olikos se niin että tuossa Siemensin versiossa ei ole erillistä siirtopumppua?

Tuo polttoainelinjan vuoto kuulostaa hyvältä veikkaukselta.
Juurikin noin. Imee korkeapainepumpulla, ja putkessa siis ali paine, pieni vuoto hankala löytää. On Citikassa suodattimen yhteydessä sitä kumituttia? Sillä vois kokeilla nostaa painetta pumpulle.

jalittam
Viestit: 1836
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Käsikumipumppu on juu, ei siirtopumppua.
Kumilutturaa myös pumppailtu ennen starttausta.

Mites se tos sitikas, pitäskö kiekkamittarin heilua startin pyörittäessä moottoria?
Toi kun on tärähtäny laakista käymään ennen, ni ei mielikuvaa runtumittarin käytöksestä.

Werneri
Viestit: 595
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Paljonko dieseliä tankissa? Jos ilmavuoto, niin ongelma ilmenee vajaalla, alle puolella tankin la, ja/tai keula ylhäällä pysäköitynä. Muistelen että kiekkamittarin neula ei heilui, ei 100 varma tästä. Vaatii kumitutista melko paljo pumppaa mistä jos horassu ilmaa. Koveneeko tutin vaste pumpatessa?

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Ei ihan putkeen ole mennyt vaimon uuden yariksen kanssa. Luovutuksen jälkeen päästiin suoralle tielle jossa totesin ratin olevan vinossa. Ajeltiin riksuun anoppilaan ja jätettiin kesäkumit sinne. Poislähdettyämme syttyi rengaspaineen valo vilkuttuaan hetken, käyttöohjeen mukaan vikaa järjestelmässä, Google kertoi että anturit vaihtamatta järjestelmään. Siitä selvisi napinpainelulla, pyörän kulmien säätöön piti viedä liikkeeseen. Vasen etu, auraus punaisella. Viikon vanhana vein puleeraukseen ja pinnoitukseen jossa löytyi jonkun sankarin tekemät pikkujäljet etupään merkin alapuolelta, yritetty ilmeisesti jollain avaimella tms. irroittaa hienoa toijotasoikiota... Myyjäliike kiistää niiden olleen luovutuksessa, tarkkaakin tarkempi varustelu olisi kuulemma varmasti havainnut... Ei ole meilläkin tulleet, kotipihalla ja vaimon töissä tosi epätodennäköistä moista sattua, muualla ei siihen mennessä ollut paitsi kulmien säädössä yön yli myyjäliikkeessä. Tänä aamuna ei ollut lämminnyt, lohkiksen/sisätilan johtosarja varmaan asennettu pereseelleen, sähkö tuli piuhaan ja sisäpuhallin toimi irrallaan autosta. Ärsyttävää kun ton piti olla vehje jolla vain ajetaan ja käytetään vieraalla huolloissa, eikä mun tarvitsisi puuttua kuin korkeintaan pesuihin.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Vastaa Viestiin