Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Hinnat elää. Vähän paremmin varusteltu (no, sporttia ja jotain takaperuutustutkaa, älyvaloa ym) '11 MA 140 ajettuna nyt syksyllä 13k :p

Ja tässä oli sentään kahdet huonot renkaat ja takalasin pyyhinkin murusina!

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja _rico »

Gusse kirjoitti:
_rico kirjoitti:Siltä ainakin tuntuu. Oman Giulietan ostin reilu vuosi sitten 120tkm ajettuna hintaan 16k. Uutena maksanut 38k ja nyt lokakuussa kun kyselin vaihtoa muutamasta liikkeestä, niin hyvitykset olivat välillä 8-12k.
Tuo sinun Giulietta on ollut jo ostaessa aika kovan hintainen kilometreihin nähden. Itse ostin kaksi vuotta sitten 50tkm ajetun oman vanhan Giulietan liikkeestä 15k:lla. Tosin oli -11 mallia, mutta kuitenkin sport packilla ja premiun packilla.

Nojoo. Oli se vähän ylihintainen, mutta silloin ei ollut kovin montaa vaihtoehtoa tarjolla ja rahoitustarjous oli 1% korolla. Tässä on myös lähes kaikki mahdolliset varusteet.

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Onkohan hyvityshinnat autoliikkeissä pudonneet samaa tahtia kuin edulliset rahoitukset on yleistyneet? ”Jee - nollakorko! Hyvityshinnassa tuli 5keur kuokkaan entiseen verrattuna...” - Tämähän on tilastollisesti mahdoton vahtia. Omakohtaisesti tuntuisi yllä esittämäni todellisuudelta.
- Kuoriiko autoliike halvan rahan hillot vai meneekö joku kertamaksu autoliikkeeltä per järjestetty rahoitus?
Foliohattua tässä vaan sovittelen. Ilman salaliittojakin tuntuisi että jonkinlainen murros on käynnissä!

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja _rico »

Tuskin olet väärässä.

Kukkaruukusta toiseen ja takaisin murheisiin. Viikonloppuna kuultua: Herra X oli vuonna 2011 ostanut -90 luvun lopun C-sarjalaisen mesen 40 Bitcoinilla. Silloin ollut varmasti ns. hyvät kaupat, mutta tämän hetkiseen kurssiin muutettuna kauppahinta oli noin 760 000 € :shock: Ja jos, kun, kristallipallot jne jätetään välistä, niin ajatusleikkinä melko murheellinen.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

lerppu kirjoitti:- Kuoriiko autoliike halvan rahan hillot vai meneekö joku kertamaksu autoliikkeeltä per järjestetty rahoitus?
Ainakin vielä pari vuotta sitten autoliikkeet olivat liiankin hanakoita tarjoamaan rahoitusta, sitä halpaakin. Parhaimmillaan olisivat mielellään myyneet sen muualtakin ostettuun autoon :roll: Autoliikehän on tuossa rahoitusyhtiön myyntikonttori ja saa provikan jokaisesta myydystä lainasta. Toki "melko" pienen (suomeksi: olemattoman), jos korko on prosentin luokkaa tms. Toki on hyvä muistaa, että se "0 %"- tai "1 %"-korkoinen rahoitus on pääomaltaan rajattu. Yli kymppitonnin rahoitustarpeen kohdalla korko on jotakin muuta ainakin rajan yli menevältä osalta, ja silloin autoliikkeen provisiokin nousee jo kiinnostavaksi.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Toisaalta korko on monessa paikassa yksi pienimmistä kulueristä... 1% korko, mutta kiinteät kulut sitten 50% lyhennyserästä ;) Saadaan piiiiitkä rahoitusaika aikaseksi.
Ja sit kun väännetään vielä viimeisestä osasta isompi lasku, on se pienikin korko merkittävä summa jo usean vuoden jälkeen.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vode »

Isola kirjoitti:Ainakin vielä pari vuotta sitten autoliikkeet olivat liiankin hanakoita tarjoamaan rahoitusta, sitä halpaakin. Parhaimmillaan olisivat mielellään myyneet sen muualtakin ostettuun autoon :roll: Autoliikehän on tuossa rahoitusyhtiön myyntikonttori ja saa provikan jokaisesta myydystä lainasta. Toki "melko" pienen (suomeksi: olemattoman), jos korko on prosentin luokkaa tms. Toki on hyvä muistaa, että se "0 %"- tai "1 %"-korkoinen rahoitus on pääomaltaan rajattu. Yli kymppitonnin rahoitustarpeen kohdalla korko on jotakin muuta ainakin rajan yli menevältä osalta, ja silloin autoliikkeen provisiokin nousee jo kiinnostavaksi.
Mä tein kaupat 0,5% korolla ja rahoitettava osuus oli melkein 30 donaa. Lainanhoitokulut oli 10e/kk mikä on toki paljon mutta mitä aika paljon niitä katsellut niin 9-20e/kk välillä ne elää. 20e/kk alkaa olemaan ihan pimeä summa jos laina-aika on pitkä.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja _rico »

Aquatica kirjoitti:^
Toisaalta korko on monessa paikassa yksi pienimmistä kulueristä... 1% korko, mutta kiinteät kulut sitten 50% lyhennyserästä ;) Saadaan piiiiitkä rahoitusaika aikaseksi.
Ja sit kun väännetään vielä viimeisestä osasta isompi lasku, on se pienikin korko merkittävä summa jo usean vuoden jälkeen.

Mulla hoitukulut on 9€/kk ja maksu tasaerissä 36kk ajan. Rahoitettu osuus oli noin 12 tuhatta.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Omaa autoilua toteutan niin, että auto ajetaan loppuun ja romu-ukko sitten antaa sen ostotarjouksen. Helpottaa huomattavasti sitä suhtautumista autoiluun, tietää tarkkaan, kuinka paljon auton arvoa on jäljellä, mutta etenkin sitä käyttöarvoa.

Harrasteautot on sitten vähän eri juttu... Ostin Countach:in
12-vuotta sitten 60k€ hintaan.
Nyt katsoin tarjonnan, niin siellä jossain 450k€-500k€ on pyynnöt nykyään.
Se on sitten jokaisen oma asia miten asiat haluaa laittaa tärkeysjärjestykseen, omani on tämä.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Tarjoa Countachia liikkeeseen vaihdossa uudenkarheaan Toyotaan... saat hauskan tarinan kerrottavaksi ainakin

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^Tuon ymmärtää hyvin ainakin jos elämässä ei ole pakkotahtisuutta (joka sinällään erittäin tavoiteltava tilanne). Mutta kun perheautolta kaipaa luotettavuutta ja esim tarhalla pitää olla tiettyyn aikaan, niin auton hajoaminen ei ole ollenkaan toivottava tilanne. Siksipä joutuu jollain lailla uudehkoa kalustoa ylläpitämään, ainakin sen ykkösauton osalta. Kai ne silti prioriteetteja vain on nämä jutut - ja kukaties asenne muuttuu sitten kun vastuulla on lähinnä se oma liikkuminen. Mutta tuntuu että juurikin nyt uuden kaluston vaihtofrekvenssin ylläpito karkaa omalta osalta liian kalliiksi ja pitää ottaa hieman aikaisempaa suurempaa riskiä auton rikkoutumisen mahdollisuuden suhteen. Tietty voisihan sitä tulla luokkaa tai paria alaspäin ja hankkia autoja joissa on takuu... Hmm, valintojahan nämä ovat - ja tietty köyhyyden mukanaan tuomaa tuskaa! :roll:
Nii joo - ketjun aiheeseen. E87 sytytti eilen Check Engine Light:in. Keltaisena, joten matka jatkuu. Auton oma diagnostiikka väittää että "kaikki ok" - vikakoodeja en pääse itsekseni lueskelemaan. Mahdollisuudet todennäköisyysjärjestyksessä: lambda, MAF, servotronic (TM Polforea), KAT, kannentiiviste. Tai kaikki edellä mainitut. Tulpat & johdot & puolat on poissa laskuista, kun käynnissä ei tunne mitään erityistä. Paitsi yläkierroksilla hiukan nuhainen - pitää tarkkailla bensan kulutusta (jos lisääntyy, vaihtoehto 1 alkaa olla suht varma. MAF laittaa auton herkästi vikatilaan eikä silloin meno maistu lain...) :|

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Paljonko ajettu? Lukemasta riippumatta arvalla ääni Vanoksen solenoidille. P0015 - Exhaust camshaft too retarded tahi vastaava imupuolelta.

Servotronic tuskin sytyttää pelkkää helikopterivaloa, todennäköisemmin uinuttaa erikseen ajotieturissa. Meinaamasi ongelmapiste on Valvetronic.

Piilovalikosta saattaa löytää vikadiagnostiikkaa (en tiedä varmaksi, tutkinta omalla vastuulla): http://mr-fix.info/bmw-1-series-hidden- ... 2-e87-e88/
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

PikkuBimmerin mittarilukemalla pääsisi 4x maapallon ympäri. Vien mokoman pajalle katsottavaksi. Tuntumadiagnostiikka sanoo Driver retarded or exhausted, does not recognize difference between variable valve timing and steering assist. :wink:
Liekö nokkien jälkeenjääneisyys muu kuin bensankulutusongelma - ajanko huoletta kunnes ehdin pajalle vai kuskaanko ruhoani suosiolla vain F34:n ratin takana?

Tietty, kun solenoidista saattaa olla kyse, niin silloin voisi pelkkä puhdistuskin riittää. Taidanpa vähäsen kaivella interweebbiä tämän tiimoilta! Kiitän ja kumarran.

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, kuulemma puhdistuskin voi auttaa. Uudet ovat minulle maksaneet 137e/kpl, vaihtoon menee (kolmosessa kutosella) muutama minuutti, tuskin on ykkösessä nelosella juurikaan pahempi rasti.

Edit: mutta ekana ne vikakoodit ulos, niin tietää mitä tutkii.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jamper
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jamper »

lerppu kirjoitti:^^Tuon ymmärtää hyvin ainakin jos elämässä ei ole pakkotahtisuutta (joka sinällään erittäin tavoiteltava tilanne). Mutta kun perheautolta kaipaa luotettavuutta ja esim tarhalla pitää olla tiettyyn aikaan, niin auton hajoaminen ei ole ollenkaan toivottava tilanne. Siksipä joutuu jollain lailla uudehkoa kalustoa ylläpitämään, ainakin sen ykkösauton osalta. Kai ne silti prioriteetteja vain on nämä jutut - ja kukaties asenne muuttuu sitten kun vastuulla on lähinnä se oma liikkuminen. Mutta tuntuu että juurikin nyt uuden kaluston vaihtofrekvenssin ylläpito karkaa omalta osalta liian kalliiksi ja pitää ottaa hieman aikaisempaa suurempaa riskiä auton rikkoutumisen mahdollisuuden suhteen. Tietty voisihan sitä tulla luokkaa tai paria alaspäin ja hankkia autoja joissa on takuu... Hmm, valintojahan nämä ovat - ja tietty köyhyyden mukanaan tuomaa tuskaa! :roll:
|
Meillä on nää elämän ruuhkavuodet menty nyt neljän lapsen kanssa tonnin autoilla viime vuodet, aina on tarhaan/kouluun päästy ja kilometrejä on tullut yhteensä 40-50tkm vuodessa. Enemmän hinureita on näkyny noissa pihoissa missä ajot suoritetaan +30 t€ autoilla. Tietenkin nuo tonnin pelit pidetään kunnossa, huolletaan huolto-ohjelman mukaan(ei kylläkään korjaamossa) ja vaihtoa tarvitsevat osat vaihdetaan kun on tarvetta. Eikä harmita jos tulee vähän naarmuja Ikean parkkiksella, mutta kukin taplaa omalla tyylillä.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

lerppu kirjoitti:^^Tuon ymmärtää hyvin ainakin jos elämässä ei ole pakkotahtisuutta (joka sinällään erittäin tavoiteltava tilanne). Mutta kun perheautolta kaipaa luotettavuutta ja esim tarhalla pitää olla tiettyyn aikaan, niin auton hajoaminen ei ole ollenkaan toivottava tilanne. Siksipä joutuu jollain lailla uudehkoa kalustoa ylläpitämään, ainakin sen ykkösauton osalta. Kai ne silti prioriteetteja vain on nämä jutut - ja kukaties asenne muuttuu sitten kun vastuulla on lähinnä se oma liikkuminen. Mutta tuntuu että juurikin nyt uuden kaluston vaihtofrekvenssin ylläpito karkaa omalta osalta liian kalliiksi ja pitää ottaa hieman aikaisempaa suurempaa riskiä auton rikkoutumisen mahdollisuuden suhteen. Tietty voisihan sitä tulla luokkaa tai paria alaspäin ja hankkia autoja joissa on takuu... Hmm, valintojahan nämä ovat - ja tietty köyhyyden mukanaan tuomaa tuskaa! :roll:
Nykyään tuo, että käyttöauton luetettavuuteen jotenkin korreloisi auton ikä, tai ajetut kilometrit on todellisuudessa menneiden aikojen juttuja, sillä siinä vaiheessa kun sen Volkswagenin ollessa huollossa jonkun konevian takia, tilalle tarjottu laina-auto jättää tien päälle ja saat komannen laina-auton, alkaa olla vähän huonoa laatua. (joo, satuin lukemaan Volkkari palstaa... aika synkkää on). BMW:ssä alkaa myös olla vähän tuota Saksan synroomaa, että Opel taitaa olla se nykyajan luotettavin Saksalainen.
Siinä mielessä vanhan Toyotan hyväksi on sanottava, että 300tkm, 22-vuotta, eikä kertaakaan hinausauton lavalla. Viime kesänä vaihdoin ensimmäiset alustan osat; kallistuksen vakaajan puslat, joten luetettavuudesta ei ainakaan jää kiinni, eikä ole yhtään aamua jäänyt töihin lähtö kiinni siitä, ettei auto toimi.

Ei pidä ymmärtää väärin; toki minäkin voisin ostaa tuolta mitä tahansa uutta autoa alle, mutta nämä on niitä valintoja.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Opel onkin ranskalainen nykyään.... ;)

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Kokonaan toinen juttu on sitten miten jotain auto voi luonnehtia "premium-autoksi" nykyään, kun ne on kokoajan rikki? Eikä siihen riitä että asian sivuuttaa jollain puolivillaisella kommentilla siitä, että "premium autot vaatii enemmän huoltoa" vaan kyse on siitä, että ne on huonosti tehtyjä autoja.
Ihmisten ajatusmaailma on myös käännetty niin, että on "ihan ok" laittaa 5k€/vuosi auton huoltoon, koska ajaa premium autolla. Näin minulle yksi Land Rover -omistaja kertoi toimivansa käyttöauton kanssa, johon, minä, "että taitaa olla sellainen harrasteauto..."
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tismalleen. Ollaan murheen ytimessä ja niin ketjun aiheessa kuin vain voi olla. Minulle on murheellista etten saa itselleni haluamaani lisäarvoa täysimittaisena (i.e. myös mielenrauhaa autoillessa) kun sijoitan työstä saamaani vaihdon välinettä tärkeään asiaan. Huoltokin on vaihdon välineen deflaatiota, fyrkkaa saa tunkea läjäpäin marmorilla ja jutella asiakaspalvelijan kanssa joka ei edes näe autoa. Ketjukorjaamot taas eivät usein saa sitäkään vähää aikaan. Eiköhän se paras BMW huolto-ohjeistus omiin kinnereihin löydy tältä palstalta! Siitä olen kiitollinen, mutta tilanteesta sekä autojen että huoltojen (ja varsinkin vastineesta rahalle näiden suhteen) murheissani.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onko joku uusi tai uudehko auto sitten ihan-silleen-oikeesti koko ajan rikki?

Detroitin-Ooppelini mennee kohta viisivuotiaana vielä hetken tuohon jälkimmäiseen kategoriaan, ja siihen vaihdettiin viime talvena kaksi ovenkahvaa koska avaimettoman käytön nappulat eivät näköjään siedä pakkasessa painelua. Hantaakit maksoivat yhteensä ~130 euroa ja eivät olleet kummoinenkaan juttu vaihtaa itse. Sen jälkeen ei sitten mitään ole ollutkaan, tosin kolinasta päätellen jarrusatulat tarvitsisivat jossain vaiheessa uudet liukutapit. Muutamalla kympillä noita näkyy saavan. Sinänsä ärsyttäviä hommia, mutta eivät ole juuri vaikuttaneet auton käyttöön eikä kustannuspuolikaan ole sietämätön.

Olen katsellut vierestä yhden Golf TDI DSG:n ja yhden Leon TSI manuaalin elämää mittarilukemilla 0-100+ tkm ja hyvin vähissä on noissakin murhe ollut. Seattimeen piti takuuna korjata kuskin penkin korkeudensäätöä, Golffissa ei tainnut olla muuta kuin määräaikaishuollot.

Yksilöitähän autot ovat aina, mutta omien autojen otannan perusteella olen päätynyt yllättävään johtopäätökseen: Mitä vanhempi ja enemmän ajettu auto, sitä enemmän vikaa. Ei aina, mutta noin niin kuin yleisesti ottaen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
TeroPee
Viestit: 1514
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Vaimolla on ollut neljä uutena hankittua VAG-konsernin autoa noin kymmenen viime vuoden aikana. Kyllä niillä on pääasiallisesti päässyt eteenpäin ja taaksepäinkin ilman ongelmia. Ensimmäinen oli jopa 1.4TSI+DSG. Sen auton ongelma oli jonkin sortin magneetti siillä siihen ajettiin ainakin kaksi kertaa perään. Sen jälkeen tullut Tiguan 2.0TDI + DSG on ollut täydellisen ongelmaton 100tkm saakka. Tikkarin jälkeen tuli A3 1.8TFSIq S-tronic. Siinäkään ei mitään ongelmia sen kahden vuoden aikana mitä auto oli meillä. Nyt ajossa on Passat 2.0TDI. Siinä isoin ongelma on ollut avain, joka söi pattereita poikkeuksellisella vauhdilla ja vaihdettiin takuuseen. Yhden softapäivityksen johdosta abs-purkki meni vaihtoon mutta sitäkään en varsinaisesti laskisi auton viaksi. Liikkuminenkaan ei keskeytynyt kun saatiin purkin vaihdon ajaksi Laakkoselta Q7 käyttöön.

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Pointtia tuossa ja ^^ tuossa kyllä.

Siispä akuuttiin murheeseen. E87 vikakoodi:
P0367 camshaft position sensor ”B” circuit low (bank 1).

Nollasin. Katsotaan jos tulee takaisin, niin aloitetaan uudesta akusta.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

^^ Helvetin hyvä tuuri, eipä siinä muuta tarvita. Sama pätee tuoreehkolla nelosbensakoneisella Bader Meinhoff Wagenilla tai Mersulla määränpäähänsä päätymiseen.
Operating at the speed of dark

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Onko käynyt normituuri Teddylla? Vai miksi pitää käydä helvetin hyvä tuuri, mistä moinen tieto? 4 BMW:tä putkeen - Aina näillä on perille päässyt. Ihan liikkeellekin. Taidan olla onnekas? Sama toki pätee 4 Alfaan. Itseasiassa 30 autosta vain Chrysler & Honda jättäneet vian vuoksi tielle. (Myös Plymouth & Jeep jättäneet, bensa loppui...)
Pointtina ei ole ollut tässä murheista puhuessa katastrofit vaan luotettavuus yleensä. Auto voi olla rikki ja silti liikkua. Rahalla pitäisi saada ajamisen ilon lisäksi käyttöä kestävä tuote jolla säilyisi jonkinlainen vaihtoarvo.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

lerppu kirjoitti:Auto voi olla rikki ja silti liikkua.
Kyl, ja jos tämä on luotettavuuden mittari niin yleensä vanhempikin auto on luotettava jos siitä on pidetty jonkinmoista huolta eli huollettu ainakin tärkeimmistä kohdista ja korjattu kun korjattavaa on.

Vanhemmissa autoissa vaan tuppaa olemaan kaikenlaista huolto-ohjelman ulkopuolista hommaapuuhaa jos kulkineen haluaa pitää kunnossa jatkossakin: Jossain vaiheessa saa uusia vähintäänkin jarrulevyä, pakoputkistoa, iskaria jne. vaikka mitään ei varsinaisesti edes menisi rikki muuten kuin normaalisti kulumalla. Ja kun nuo ryökäleet tuppaavat olemaan raudasta tehtyjä ja rauta jossakin vaiheessa ruostuu, saa ensin tehdä putsausta ja paikkamaalausta, ja kun ei tee, pääsee myöhemmin laittamaan sähköliimaa.

Vai kuinka moni meistä vain ajaa ja tankkaa 20 vuotta vanhoja vehkeitä, vuodesta toiseen ja sata tonnia toisensa perään? :P
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

No jaa, vaihtoarvo... Viimeiset kymmenkunta vuotta on nyt menty kahdella 80-luvun pikkumersulla ilman suurempaa draamaa, ei matkantekoa hidastavia ongelmia. Molempien yhteenlaskettu hankintahinta jää vielä alle kahden tonnin. Ensimmäisen arvo säilyi oikein hyvin, olisiko viidensadan eeron autoa muutamalla satkulla laiteltu vuosien varrella. Tämänhetkisen käyttökulkineen ehostamiseen onkin sitten panostettu yli hankintahinnan verran fyrkkaa, mutta onpa siinä samalla auton arvokin noussut. Ja mikä tärkeintä, ajovapaudenestojärjestelmät loistavat poissaolollaan. Oma toimintatapa ajoneuvojen suhteen on jokseenkin samantapainen kuin unknownilla; tosin minulla ei ole aikomustakaan tyytyä Tojomopoon ja toisaalta harrastekalusto on useampia kertaluokkia vaatimattomampaa. :lol:
Operating at the speed of dark

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Elämäntilanteiden ja priorisointien tasapainoilua tämäkin tietty on. Eikä tässä nyt Bimmerin ratissa itketä... Olin elänyt pellossa modernin Baijerin bensanelosen murheiden suhteen. Ja hieman menneiden oletuksissa hyvitysarvojen kanssa. Maailma muuttuu, parhaiten sopeutuvat pärjäävät. Sopeutumistapoja monta. Siltikin - Rasvis on edelleen oikeassa, vanha auto on todennäköisemmin rikki ja kaikenikäisiä autoja pitää huoltaa. Näistä pitää valita se soveltuvin ja palkitsevan tapa. Itse joudun puntaroimaan onko valitsemani lähestyminen autoiluun itselleni se paras mahdollinen.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Kukin tyylillään. Lähinnä sylettää kehityksen kulku väärään suuntaan; luvattoman paljon on tekovikoja tämän päivän vehkeissä, eikä mitään ihan pieniä. Nykyaikana tulisi kyetä tuottamaan korkeaa laatua, mutta mitä turhia kun paska tekee kauppansa ja kuluttajan silmään kuseksimalla jätevesilasku kutistuu. Länsimaisen sivilisaation degeneroitumisesta tässä puhutaan.
Operating at the speed of dark

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Neljävuotias pikkupösö halusi uuden jarrukierroksen, eteen levyt & palat, taakse rumpuihin kengät. Osat ei maksanu juuri mitään ja vaihtotyön sai jaettua kahdelle illalle, eikä edes peräkkäisille viikoille. Kohta 90tkm mittarissa, joten kulutustavaraa näkyvät olevan. Olen nyt itse toisena omistajana se, joka hoitaa ensimmäisen kierroksen kaikkea uutta, on se sitten renkaat tai vaikkapa jo mainitut jarrut. Ensimmäinen omistaja toki pääsi varmasti hieman helpommalla, kun vaihtoi ajoissa uuteen, mutta veikkaan näiden ostettujen artikkeleiden olevan silti uuteen autoon käytettyä välirahaa halvemmat. Tämä oli edellisen omistajan valinta ja hänellä oli siihen oikeus.

Koomisesti harrasteruudussa olevaan Alfaan saa upotettua enemmän rahaa, vaikka ostaa vain olennaisia asioita valmiiksi keväthuoltoa odottamaan :lol: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Teddy kirjoitti:...Oma toimintatapa ajoneuvojen suhteen on jokseenkin samantapainen kuin unknownilla; tosin minulla ei ole aikomustakaan tyytyä Tojomopoon...
No joo, mutta siitä olen iloinen, että yhdessäkään osassa ei koko autossa lue päällä sitä saksankielistä sanaa "Bosch" mikä tarkoittaa "erityisen huonosti tehtyä tai halvalla tehtyä osaa" Yllensä nämä "Bosch" osat erottaa siitä, että ne on rikki, mitä voi myös käyttää auton vikatilojen tunnistamiseen. (laturi, startti, flekti...)
Teddy kirjoitti:Kukin tyylillään. Lähinnä sylettää kehityksen kulku väärään suuntaan; luvattoman paljon on tekovikoja tämän päivän vehkeissä, eikä mitään ihan pieniä. Nykyaikana tulisi kyetä tuottamaan korkeaa laatua, mutta mitä turhia kun paska tekee kauppansa ja kuluttajan silmään kuseksimalla jätevesilasku kutistuu. Länsimaisen sivilisaation degeneroitumisesta tässä puhutaan.
Kai sitä on kahdenlaista;
-Suunniteltu hajoaminen, eli esimerkiksi alustaosa valmistaja sai käyttää 0.05€ enemmän jokaista osaa nähden 20 -vuotta sitten, jolloin osa kesti 300tkm, kun nykyään autonvalmistaja määrittelee tarpeen ja hinnan, jolloin osa kestää pahimmillaan vain sen katsastusvälin.

-Liian iso firma ei tiedä mitä toiselta puolelta tehdashallia puskee pihalle ja paskaa tulee, ei ole kauaa kun eräs vaihteisojen valmistaja oli tehnyt 15000kpl vaihdelaatikkoja, missä oli valmistevirhe, mutta koska linja puski autoa joka sekuntti ulos, niin laatikot oli pakko laitaa autoihin, koska muuten tehdas olisi pitänyt sulkea moneksi viikoksi.

Tuo on myös sitä autokauppiaiden puhetta, että autot olisi jotenkin "yksilöitä", 300.000kpl sarjassa ei ole, eikä saisi olla yksilöitä.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eräs paja = GM ja M32? ;) Sillehän kävi vähän noin...

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Moniko on muuten huomannut, että uusien autojen polttimot palaa aika helposti? Syynä tähän on se, autovalmistajan kannataa säästää 0.01€ jokaisen polttimon lankamateriaalista, jolloin koko 1.000.000kpl sarjassa autonvalmistaja säästää 10k€ jokaisen polttimon kohdalta. Tässä myös voittaa osavalmistaja, kun polttimot myydään uudelleen autoon.
Erityisesti tämä näkyy LED valojen kanssa, koska niiden käytön takia nykyään voidaan voimakkaasti huonontaa xenon polttimoiden laatua, koska ovat kalliita.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Jiitee
Viestit: 4314
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Unknownin kanssa samoilla linjoilla , uusi tai vanhempi Toyota käyttiksenä ja yleensä saa rauhassa harrastaa... 8)

Itsellä on vielä kasari-Ferrari pitkän tähtäimen harrasteauto, mutta se taitaa olla kohta vaihtunut vähän käytettyyn Giuliaan tai Stelvioon. Jos ison "hillon" sijoittaa harrasteautoon a la Ferrari tai Lambo niin ei niitä ehkä raaskisi ajaa kovinkaan paljon sen sijoitusnäkökulman takia ... tosin mukavampi ajaa joskus Fefellä kuin selailla osakesalkkua netissä... dilemmahan se tämäkin uuden harrasteauton/autojen valinta on, muttei vielä realisoitunut kun ei budjettikaan vielä ole :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

unknown kirjoitti:Tuo on myös sitä autokauppiaiden puhetta, että autot olisi jotenkin "yksilöitä", 300.000kpl sarjassa ei ole, eikä saisi olla yksilöitä.
Totta, ei saisikaan olla. Samoin kuin viidentoista tuhannen vaihteiston laakerivälyksetkään eivät saisi olla shimmattu pieleen.

Enemmänhän autoissa onkin eroa käytettynä, niillä kun on kaikilla omanlaisensa käyttö- ja huoltohistoria. Ja kun jokainen auto tuolla liikenteessä on enemmän tai vähemmän käytetty niin "yksilöitäkin" tuppaa löytymään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

unknown kirjoitti:Moniko on muuten huomannut, että uusien autojen polttimot palaa aika helposti?
En ole huomannut.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

lerppu kirjoitti:Siispä akuuttiin murheeseen. E87 vikakoodi:
P0367 camshaft position sensor ”B” circuit low (bank 1).
Kappas, veikkasin että nokka olisi oikeasti väärässä asennossa, mutta tuohan onkin anturin vikakoodi.
Polforea talliketjussa kirjoitti:Kun ballastin irrotessa tuli vedet näpeille, ei tarttenut paljoo miettiä että voisikohan tässä olla vikaa. Varmuuden vuoksi kokeiltiin silti ballastit ristiin vian varmistamiseksi. No, onpahan uudet polttimot, kunhan sen ballastin saa vielä uusittua.
Vaihdettu, taas on tuikut kunnossa ökybemarin keulalla. Mulla saattaa olla hento aavistus siitä, miksi tuo vanha ballasti ei enää saanut valoa syttymään:

Kuva
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Ei täysin virheettömältä tosiaan näytä.

Yleisempään keskusteluun pari senttiä lisää:
Vanhempien autojen laadusta vakuuttuneille - mikä on se vuosimalli joka on ”sweetspot”?
- Mulla on kuitenkin ollut 22 vuodessa 30 autoa, ’76-’14 vuosimallisia.
Olenko vaihtanut onneni pois?!
2000 ei ainakaan käy laatuvuodeksi, silloin hankin uuden Toyotan, pakasta tuli Yaris. Muuttui hetkessä rämiseväksi hirvitykseksi ja lähti kiertoon. Saman valmistusvuoden Mersu ei myöskään käy, toki käytetty auto se. 4 vuotta pidin, pikkuvikoja riitti. 8 vuotiaana hajosi sitten keskitasauspyörästö. Oli KALLIS se, matkaa taitettuna puolitoistasataa. Ei siis 2000 mistään autoluokasta.
Entäs ’95 (ihanaa Leijonat!)? Ainii Celica... satkun ajettu hajotti kannenyiivisteen. Ja männäntapin. Ja kiertokangen laakerit. Ei ’95. ’98? Hmm, Cadillac DeVille. Kannentiiviste poks, alumiinikansi kieroksi. Ei siis ’95-’00...
’85-’93 autoja mulla on ollut proletaariluokasta maltilllisen käytettynä. Niissä riitti kyllä vikoja niissäkin...
Ehkä 2001-2005? Onkohan mulla ollut tolta väliltä mitään? ’06 ei käy. Parivuotias Accord oli ihan fiasko, ainoa auto jonka ostin luotettavuus-maineen vuoksi (Mese nääs edellinen). Hondaa epäluotettavampaa autoa mulla ei ole ollut!
Sitten tullaankin omissa jo aika moderneihin kilkkeisiin. En tiiä... Mitä olen missannut? Murheettomimmat autot olleet ’11 MiTo, ’12 Giulietta, ’14 BMW 320d - näihin ei tehty huollon lisäksi yhtäkään remppaa tai ollut vian vikaa. Siis 3/30 autoa ”viattomia”, 2 Alfaa (tosin näissä kahdessa muoviosapulmia ja Giulietassa sammui toinen takaluukkuun lediviiru johtojen vuoksi...) Elikkäs 1/30 murheeton - moderni 2 litran rivineljä diesel BMW (kaikkein parjattuun kone). Jännä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4314
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ kyllä mielestäni 90-luvun autot ovat olleet keskimäärin parhaiten tehtyjä niillä merkeillä, mitä olen seurannut, Toyota,Mercedes, BMW mm. 2000-luvulla alkoi valmistajien voittojen ( lue:osakesijoittajien ) maksimointi siten, että suunniteltu käyttöikä lyhentyi ja alihankkijoita kilpailutettiin "verille" , joista seurasi luonnollisesti laatuongelmia.
Lerppu, noi sun Tojot on vähän huonoja verrokkeja nykyautoillesi, esm. uusi 2000.vm- Yaris oli jo uutena rämisevä johtuen halavasta hintaluokasta, ja Celicat Suomessa käytettynä yleensä huolella "poljettuja".. toki 1,8 VVTi- moottoreissa mm. oli jotakin kestävyysongelmia. BMW:n 300-sarjalle hyvä verrokki Tojo-perheestä on Lexus 200, rivikuutonen ja takaveto :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Kieltämättä tuo näkyi Primeroissa, joita mulla oli ’92, ’93, ’97 ja ’01. Laatu putosi koko ajan... Toki uudempi oli parempi autona, mutta kaikenlaista halvan oloista ja käyttöä haittaavaa vaivaa niihin hiipi.
Mulla oli Celicassa 3-gse (jos muistan koneen koodin oikein), siis se pyöreälamppuinen malli. Oli 1 omistaja yksilö, siisti kuin mikä ja pirun hyvin pidetty. Mukana tuli päiväkirja ja terveiset uudelle omistajalle, auton lempinimeä myöden! Ja mukana mallikohtaiset kattotelineet! (Täytyy olla jonkinlainen harvinaisuus...) Ei turhaan varoitellut kilahtamista, mutta sain sen nilkutettua himaan ja pajalle ykköspytyn männäntappi poikki! Melkoinen kolina, ajoin säälimättä.
Noh - kenties 90-luvun alussa joihinkin laatuasioihin panostettiin. En silti kyllä käyttöpeliksi sellaista 25 vuotta myöhemmin ottaisi. Samaa mielenjäykkyyttä kuin korealaisten sorsimisessa tässä minulla havaittavissa. Se on hyvä tunnistaa omat puutteet, helppo sitten elää realiteettien kanssa!

insinörtti
Viestit: 2636
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

unknown kirjoitti:Erityisesti tämä näkyy LED valojen kanssa, koska niiden käytön takia nykyään voidaan voimakkaasti huonontaa xenon polttimoiden laatua, koska ovat kalliita.
Xenonien laatu huonontunut? Miksi silti ”yksisilmäisiä” xenonvaloisia autoja näkee suht harvoin ja viimeisiään vetävillä (valot himmenneet ja vaihtaneet väriään) xenonvaloilla ajavat autot ovat harvinaistuneet. Joku 10 vuotta sitten näitä näki paljon enemmän. Vanhoihin autoihin asennetut kiinanxenonit (hajonneet ballastit ym.) voitaneen nyt jättää pois laskuista.

Ei kai vaan nyt kuitenkin kyse siitä perinteisemmästä H4 vs. nämä tavisautoissakin kovasti yleistyneet H1/H7 & co? Näillä yksilankaisilla taitaa olla ihan standardin vaatimuksena 1550 lm (+/-15 % toleranssilla) valovirta, mikä on vallan hitosti 55 W polttimosta revittynä. Vrt. normi 60 W hehkulamput antoi 600-700 lm ja kesti silloin wanhaan hywään aikaan, ennen kuin ruvettiin jostain huijauksista keuhkoamaan, 1000 h.

Googlettelulla löytyi tällaisia speksejä Osramilta
  • - H4 55/60 W long life poltin, valovirta 1000/1600 lm, kesto 3000 h (*
    - H7 perusversio 330 h 3 % kuolleisuudella
    - H7 tehomallit (Cool Blue & NB+) 100-150 h 3 % kuolleisuudella
    - H7 long life versio 1000+ h, ei määritetty, mikä %-osuus lampuista tähän asti kestää
(* ilmeisesti pelkän lähivalon kesto ja tämä saattaa olla 50 % tai jopa 63 % kuolleisuudella

H7 valovirta siis H4 kaukovalon tasoa, pienemmästä tehosta huolimatta. Lankaa poltetaan kuumempana, jolloin valotehokkuus on parempi, mutta elinikä kärsii. Tosin H1/H7 elinikä ei sentään ole 1/10 osa H4:n eliniästä. Em listassa sotkee erilaiset mittayksiköt – lampulle saatetaan ilmoittaa eliniäksi aika, jossa 50 tai 63 % lampuista kuolee TAI sellainen ikä, jonka käytännössä kaikki lamput kestävät (3 % kuolleisuus). Tosin sekin mainittiin, että laatulampuilla laatu on tasaista ja kuolleisuus kääntyy 3 % lukeman jälkeen selvään nousuun. Hämärä muistikuva on, että käyttöikä (eli 50-63 % kuolleisuus) H7 vakiolampuilla jo jossain 450 h tietämillä. Mikä tosiaan tarkoittaa, että polttimot kestävät vuoden, jos sitäkään.

Yllättäen löytyi sellainenkin mainita, ettei tehomallien ja long life mallien valovirrassa, ainakaan näissä H7 polttimoissa, ole eroa (kuten ei standardi sallikaan), mutta tehomalleilla saadaan silti enemmän valoa tielle. Koska hehkulanka on lyhyempi & kuumempi eli lähempänä optiikan polttopistettä? Tuntuisi pitävän paikkansa, ainakin mkII Bravon halogeenivaloissa long life polttimoilla (orkkispolttimot) sekä valokuvio että -teho ihan suolesta ja tilanne korjaantui Night Breakereilla.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Pösö toivotti Hyvää Joulua koodeilla P0016, P0945 ja P0948 :-D
Eipä onneksi haitannut menoa mitenkään
Liitteet
IMG_20171222_165308.jpg
IMG_20171222_165308.jpg (52.1 KiB) Katsottu 6801 kertaa

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^Tohon verrattaessa 159:n satunnainen "Check Engine" tuntuu aika laimealta. No onneksi Italiassa muutenkin kaikki on aika lunkkia, eikä mitään MOOTTORI TULESSA! KORJAUTA! NORPATKIN KUOLEE!

Dfin
Viestit: 390
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Vag tuottaa harmaita hiuksia. 2.8 V6 passat kyseessä. Tarkoitus oli tänään pienet viat fiksata eli poikki mennyt jarrujen kulumisen ilmaisinjohto sekä takakontin lukon sähkömoottori.

Joulurauhan häirinnästä tympääntyneenä volkkari päätti ettei lähde lainkaan käyntiin vaikka nätisti pyöritti. Toissapäivänä siirsin autoa hieman vain pihassa ja lähti nätisti käymään. Nyt sahasin pidempään ilman tuloksia. Laitoin sitten akun lataamaan ja heitin jo arvauksia ilmaan vian aiheuttajasta ja lähdin uudelleen koittamaan onneani. Sahasin taas 30sek putkeen. Ei lähde käymään. Puran jo bensapumpun näkyville ja käsken veljen naputella sitä kun starttaan. Ei vieläkään. Päätinpä sitten vielä kerran kokeilla startata, kaasu syvällä pohjassa ja niinhän se sitten 10sek strattaamisen jälkeen lähti. Bensa haiskahti huolella, luonnollisesti mutta nätisti jäi auto käymään tyhjäkäyntiä heti tämän jälkeen. Puolen tunnin ajolenkki eikä mitään normaalista poikkeavaa. En jaksa ymmärtää :D

Ettei tekeminen loppuisi, niin etupyörän laakeri ilmoitti ensimmäistä kertaa olemassaolostaan. Minä kun olin avarakatseinen ja ostin vagin niin johan nyt rankaistaan :D

Avatar
TeroPee
Viestit: 1514
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Mulla aikoinaan VAG 1.8T teki muutaman kerran saman juuri tuollaisen ihan pienen käynnissä olon jälkeen. Koskaan ei juurisyy selvinnyt, tuskin siellä venttiilikään auki jää. Joku ohimenevä vikatila ilman vikakoodeja se kuitenkin oli.

Mk3
Viestit: 144
Liittynyt: 15 Marras 2003, 07:13

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Mk3 »

Kastelee tulpat
ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, eiköhän tuo ole ihan normaali bensamoottorin ominaisuus että kylmällä kelillä vain ihan pienen hetken käyttämällä rikastus kastelee tulpat. Ainakin perinteisen vaijerikaasuläpän tapauksessa seuraavaa starttia auttaa kun pitää kaasun startatessa sitkeästi pohjassa.

Jos antaa koneen käydä kylmästartin jälkeen minuutin tai pari niin lähtee taas mukisematta seuraavallakin kerralla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^ & ^^Komppaan, kaasu pohjassa flood protection mukaan helpottamaan kuivunista.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Dfin
Viestit: 390
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Hei kiitti tästä diagnosoinnista :-D
Ensimmäistä kertaa bensakoneinen auto ajossa pakkasella, yleensä on saanut kiroilla dieselien kanssa kun on hehkutulpat olleet pimeenä ja oletushan oli, että bensa lähtee käyntiin nätisti talvellakin. :mrgreen:

Kuullostaa varsin loogiselta kyseinen selitys. Mikäli huomenaamulla lähtee näppärästi käymään niin en jaksa huolestua :roll:

Tuli vaan jo tessua ikävä kun sehän oli suorastaan vähävikainen, ainoastaan iskarit jouduin vaihtamaan. :-D

Eiköhän tässä katumapäälle tule vielä kun on tiptronicia myöten murheenkryynit autossa :-D

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Punto päätti tänään kesken ajon sanoa P1061, joka lienee MultiAir porukalle tutumpi. En ole ihan varma et mikä sen aiheutti kun resetoinnilla lähti pois, mutta MES sanoo Engine Temperature 3606 celsiusta ja Battery Voltage 31,96V. Jotenkin pienessä mielessäni totesin et eiköhän toi ole joku märän sensorin vika (tuli vesisateella, kylmällä koneella, motarilla) ja kattellaan josko se jäisi pois.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Paljon mahdollista. Onko MES näyttänyt ennen järkeviä arvoja samalla koneella ja samalla kaapelilla?
Muistelen joskus nähneeni myös tuollaisia akkujännitteitä ym. ja ongelma taisi olla siinä, että olin ottanut valikosta melkein oikean ECU-tyypin. Jos näissä on käytetty valmistajakohtaisia datan esitystapoja, niin numeroarvot saatetaan tulkita aika mielenkiintoisesti jos ECUn tyyppi ei ole se mitä kuvitellaan.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Vastaa Viestiin