Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kuinkakohan monta noita pitää vetää takuuseen, että uskovat TT-thermolla? Tiedän sitikkapiireistä, pösöpiireistä, autisteista, bimmeristeistä ja FCA-kansasta todella monta tapausta, jossa sama vika tullut vastaan. Joku jossain jopa puhunut, että jotain parannuksiakin olis jossain välissä tehty jo? En tiedä sit...

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja kurppa »


Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eipä tossa ketjutapauksessa mitään muuta ratkaisua edes voi olla, kun autossa ole melkein yhtään metrejä. Ellei tietysti myyjä näytä toteen, että väärä käyttö syyllisenä...

insinörtti
Viestit: 2636
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Vielä en päässyt lisäämään kuvia hinurilla mennään ketjuun, vaikka jälkiviisaasti ajatellen aihetta olisi jo ollut.

Ei viagraviat nollannutkaan vikavaloja tänä aamuna, vaan niitä tuli jo 1,5 km ajon jälkeen pari lisää; rengaspaine ja ESC. Samalla katosi tehot kokonaan ja moottori röpötteli pahasti. Sopivasti liikennevaloihin tai -ympyrään halusi kolmasti nyykähtää, kun moottorijarrutuksella vauhtia hidastin. Siinä mielessä muistitti taannoista Giulietan huohottimen jäätymisoperaatiota, mutta paistomittari vai mikä lie öljytikku ei kuitenkaan pompannut. Onneksi ajelin pikkuteitä enkä ryytynyt kaiken kansan iloksi keskelle Kehä I aamuruuhkaa.

Lämmettyään vehje kyllä toimi ja on nyt SCC:n ihmeteltävänä. Aika paljon näkyi kylmälimaa öljykorkissa ja öljyn määrä kummastutti kanssa - öljyä yli ylärajan, kun pari viikkoa aiemmin mitta-alueesta kastui 3/4 osaa. Kondenssivettäkö noin paljon, kun ei jäähdytyslitkuakaan ole ainakaan paljoa hävinnyt? Pätkäajoa on kieltämättä tullut ajettua alkuvuodesta, mutta myös 150-200 km siivuja.

Yllättäen SCC tiskillä huoltoneuvoja mainitsi, että Giulietoissa on joskus huohottimen jäätymisiä sattunut :-D
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Moritz
Viestit: 200
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
Car(s): Vollswagen Passat GTE -17, 166 3.0 V6 -99
Ex. 159 sw 3.2 Q4, 33 QV -88, 75 turbo -87.
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Moritz »

Aquatica kirjoitti:^
Kuinkakohan monta noita pitää vetää takuuseen, että uskovat TT-thermolla? Tiedän sitikkapiireistä, pösöpiireistä, autisteista, bimmeristeistä ja FCA-kansasta todella monta tapausta, jossa sama vika tullut vastaan. Joku jossain jopa puhunut, että jotain parannuksiakin olis jossain välissä tehty jo? En tiedä sit...
Tekivät uuden mallin TT-Thermosta...
UUTTA: KLD2- mallit

- Suurempi teho pumpussa, uusi vastusrakenne sekä uusi tiivisterakenne

Saa nähdä miten kestää... eilen postipate sen toi ja maanantaina olisi tarkoitus alkaa taistelemaan sitä paikalleen.
Jarru on vauhdin surma...

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Pahoittelut jo etukäteen ku idiootti palas hetkeks hullujen huoneelle. :drinking:

Muttamutta näin kivasti aamusta krapulassa ja vapinassa vääränmerkkisen kytkintä ihmetellessä. Teoria olis hallussa ja oireiden mukaan vaikuttaisi olevan työsylkky joka kussu nesteet kytkimelle ku varsinainen kengurukytkin oli toimiessaan ja nyt ei oikein suostu kytkemään.

Eli kytkinjumppa vissiin jokseenkin näin että laatikko lattialle ja sitte uutta palikkaa kytkinkopan täydeltä. Mutta höskä pitää kuulemma keskittää. Mistä vitusta mä jonku keskitystyökalun kaivan? Ja Pitäiskö vauhtipyörälle tehä jotain? Esim putsata metallilimpun pintoja tms? Rellun 1.6 pensa kysees ja lienee siis ihan perus hydraulinen kytkin eikä kuulemma olis paha homma :drinking:
Through difficulties to defeat

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

keskitykseen riittävän pitkä paksuhko pultti, jonka ympärille vetää sopivan määrän jesarikierroksia. Sillä pitäisi levy mennä riittävän keskelle.
VMP

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Saahan niitä keskitystyökaluja alkaen aika halvallakin tuolta motonet/biltema-akselilta.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Muiden merkkien murheet on nyt listattu

https://tekniikanmaailma.fi/kaytettya-a ... laislehti/
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

insinörtti
Viestit: 2636
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Viagra halusi maanantai-aamuna uudelleen Espoon SCC:n huoltohallin lämpöön ja tällä kertaa peräti hinausauton lavalla. Olihan pakkasta sentään -16 °C.

Edellisellä kerralla homma hoitui suht kivasti, sijaisauto kiikutettiin työpaikan pihaan ja sitä rataa. Nyt ei mennyt ihan putkeen...

Tiedotuksessa ns. herkkusienimetodi eli perään piti soitella maanantaina, että onko auto edes löytänyt tiensä huoltoon. Juu oli. Ti & ke syvä hiljaisuus. Tänään koitin klo 16 maissa ujosti tiedustella, olisiko jo valmista. Ihan sanatarkasti en kaikkia kommentteja muista, mutta jotenkin välittyi vaitelma siitä, että huoltoneuvojan otsaan oli kasvanut tatti.
  • -huohotin jäässä
    - KAIKKI MultiAirit jäässä
    - lupaus: tulee jäätymään aina uudelleen, kunnes tulee takaisinkutsu
    - auton uskaltaa luovuttaa nyt, kun pakkanen lauhtuu
Rohkaisevan viestinnän rivien välistä tulkittuna en ollut ihan ainoa saman ongelman kanssa. 8)

Noh, auto kuulemma valmis, joten lähdin bussilla seikkailemaan SCC:tä kohti. Puolen tunnin matka ihan lopuillaan, kun sain soiton "ei tää olekaan valmis, tule huomenna".
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Löysin vihdoin syyn asiakkaan Hummer H2:sen uusien leditakavalojen sekoiluun.

Vakionopeudensäädin.

Tai itse asiassa jarruvalokatkaisijaan on integroitu muitakin järjestelmiä kuin jarruvalot, kuten vakkari. Tässä tapauksessa kun pisti moottorivirrat päälle, lakkasi takana vilkut toimimasta. Toimivat jos painoi jarrua tai jos sammutti moottorivirrat (nelivilkut toimii ilman virtaa, samoin jarruvalot)

Siinä katkaisijassa vuoti jostain toisesta piiristä haamujännite jarruvalojen virtapiiriin kun moottorivirrat oli päällä, tämä sekoitti ledejä ohjaavan valaisimeen integroidun piirin toiminnan. Jännite ei riittänyt sytyttämään jarruvaloja, mutta sammutti vilkut. Samoista johdoista hehkulamppuvilkku toimi mutta lediversio ei.

Laitoin molempiin jarruvaloihin releen väliin, niin katkaisee noi haamujännitteet pois, toimii ainoastaan täysjännittellä. Nyt pelaa valot kuten kuuluukin.

Oli himpun hankala vika diagnosoida. No tulipahan laitettua samalla maadoitukset kuntoon.

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tuttua kauraa, Tarzanin tavaroita...
Vanhassa Mesen ML:ssä hajosi jarruvalokytkin. Kaikenlaista päänvaivaa seurasi, selvimmät tosiaan vakkarin tipahtaminen pois ja toki jarruvalojen itsepintainen pimeys. Muistan vuosikymmen takaperin jännittäneeni Vehon huollossa diagnoosia ja suunnittelin munuaisen myymistä, mutta anturi oli muutaman euron juttu. Tässä ei sähkö ollut uusia tai asiattomia reittejä keksinyt, mutta suht samaa aihetta kumminkin! Alabamassa oli ML kasattu, missä lienee Hummeri - toimittaja voi kytkimille/piuhoille löytyi samoilta huudeilta kumminkin...

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

joo, meisseleihin on tehty kalliitakin remontteja, kun ei ole pajalla ollut tietoa sitä, että kaikki sähkötoiminnot kulkee tuon jarruvalokytkimen kautta. :-D Veholla ne taitaa vaihtaa tuon kytkimen heti ensimmäiseski ja sitten vasta muuta diagnosointia, mikäli tarve. :lol:
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
155156
Viestit: 2085
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja 155156 »

insinörtti kirjoitti: - KAIKKI MultiAirit jäässä
- lupaus: tulee jäätymään aina uudelleen, kunnes tulee takaisinkutsu
Mikä moottoriversio autossa on?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

155156 kirjoitti:
insinörtti kirjoitti: - KAIKKI MultiAirit jäässä
- lupaus: tulee jäätymään aina uudelleen, kunnes tulee takaisinkutsu
Mikä moottoriversio autossa on?
1.4 MultiAir 140hv. Omassa viagrassa ei kertaakaan mitään -> maskisuoja tosin aina käytössä talvisin. Iloisesti ajettu pätkäajoja pakkasilla (ihan niillä -22C ym) ilman roikkia yms. Limaa ei ollut nimeksikään, koneessa aina Seleniaa.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Oman -00 Mersu CLK keskuslukituksen pakkasraja on jossain -16¤. Sitä kylmemmällä sisään vain mekaanisella avaimella. Ja startin pakkasraja on jossain -21 paikkeilla. Sitä kylmemmässä joutuu kääntämään avainta muutaman kerran niin lähtee pyörittään. En tiedä sitten lähteekö ollenkaan pyörittään jos on reilua -25:ttä. Viikon pidin ovia koko ajan auki kun en jaksanut ruveta säätään mekaanisen avaimen kanssa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

insinörtti
Viestit: 2636
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Shuttle kirjoitti:1.4 MultiAir 140hv.
Jep. Mutta huoltotiskiltä sellaista viestä, että ongelmaa on nimenomaan MA koneissa (ei siis puhettamistään tietystä versiosta) ja koskee merkkejä Alfa, Jeep ja Fiat. Vaikkei oma 170 hv Giulietta lähellekään näin ongelmainen ollut.

Omassa autossani ilmeisesti pääongelmana kondenssivesi + kylmälima. Ei hirveästi yllätä, melko järkyttävä oli näky, kun taannoin öljykorttia kurkistelin. Edellinen välihuolto teetetty 8-9 tkm sitten ei-merkkiliikkeessä enkä tähän hätään edes tiedä, mitkä öljyt sisällä. Muutakuin että lähes satavarmasti ei ole seleniaa...

Korjaustoimenpiteenä putsausta ynnä moottorin käyttö kuumaksi, jotta kondessivedet haihtuu. Hmm. Ehkä maantie/moottoritieajo pakkasessa sittenkin se pahempi kuin nurkkapyöritys. Eli venttiilikansi tms paikka pysyy ajoviimalla kylmänä = kerätään ne majoneesit koneeseen. Ei jäädy kesken ajon, vaan seuraavan kylmäkäynnistyksen jälkeen. Näin ainakin minulla kuvio mennyt.

Niinjoo, autolla ikää alle vuosi, joten tältä ongelmalta ei välty huohotinkotelon putsauksella 1x vuodessa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Voisko tässä olla öljystä johtuva ero?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Perimätieto kertoo, että siinä olisi eroja kuinka paljon eri öljyt keräävät kylmälimaa. Fysikaalista mekanismia sitten en uskalla lähteä arvailemaan, että mistä erot öljyjen välillä voisivat johtua.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1519
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Miksihän T-Jet ei sitten oireile vaikka samankaltainen rakennehan siinäkin on? Onko T-Jet- ja Multiair -koneissa erilaiset männät, männänrenkaat tai puristussuhde, jonka seurauksena Multiairissa olisi enemmän ohipuhallusta ja sen vuoksi enemmän ilmavirtaa huohottimessa? Kansihan nyt ainakin on erilainen ja T-Jet on suorasuihku kun taas Multiair on perinteinen imusarjaan ruikkiva malli.

insinörtti
Viestit: 2636
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Ei ole teejetti suorasuihku. Eikä ymmärtääkseni lohkossakaan juuri mitään eroa T-Jet/MultiAir, mutta Viagran MA on kyllä tuoreempaa versiota, jossa öljyt ihan ohutta lirua. Eli on sitten tämmöinen pienikitkainen versio, missä kapeammat männänrenkaat tms? Siinä voisi olla yksi selitys, toinen mahdollisuus on erot öljyjen limoittumistaipumuksessa ja kolmas sitten ihan pienet erot moottoritilan palikoiden ja ilmanottoaukkojen sijoittelussa. Onhan Giuliettakin todettu herkemmäksi jäätymisongelmille kuin Mito.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Giuliettan keulaa kun katsoo...sehän on yhtä ilma-aukkoa! Onkohan hyvä jäähdyttämään kuumemmissa keleissä.
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja Teejetissä ei ole Multiairia. Sehän tuossa on kaiketi se suurin ero? Eikös molemmat ole kuitenkin perus Fire-moottoreita perusosiltaan, mutta sitten säätöä tuossa imupuolella (MA) todella paljon eri suuntaisesti.

Ja ymmärtääkseni se on nimenomaan MA, minkä takia tuota limaantumista yms. herkemmin ilmentyy - tai siitä johtuvista asetuksista tai muista siihen liittyvistä seikoista?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4857
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Pakkasilla riittävästi keulaa tukkoon. Moottori ja varsinkin moottoritila on sen verran lämpimämpi että luulee että on kesä. Ei enää oksentele.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Punton nokalla T-Jet ja katselin, että sen huohotinsysteemit on enimmäkseen koneen takana ja päällä olevat osat on peitemuovin alla, joten en osannut olla huolissani huohottimen puolesta ja laitoin konepellin kiinni.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

insinörtti kirjoitti:
Shuttle kirjoitti:1.4 MultiAir 140hv.
Jep. Mutta huoltotiskiltä sellaista viestä, että ongelmaa on nimenomaan MA koneissa (ei siis puhettamistään tietystä versiosta) ja koskee merkkejä Alfa, Jeep ja Fiat. Vaikkei oma 170 hv Giulietta lähellekään näin ongelmainen ollut.
Okei. Nyt mietin kun tuolla on toisena autona meillä MA 105 heppainen Punto. Tää on käytännössähän sama kone kuin mikä on viagroissa, mutta ilman turboa. Nyt eka talvi omassa omistuksessa ja pistin tossa ~20 pakkasasteen nurkilla siihen viimasuojat. Seleniaa koneessa kyllä ollut huoltokuittien perusteella (0W-30) ja mittarissa ihan just 148tkm, vuosimallia 2010. Ei ongelmia kylmästartissa tai missään muuallakaan ja käy hyvin. Filarossa Ari kyllä sanoi, että kantsii kaikissa MA-koneissa pitää viimasuojaa, heilläkin oli tuolloin nosturilla MA-vehje jäätyneen huohottimen kanssa huollossa.

Mietin vaan, mikä on se oleellinen ero näissä turbomalleissa huohottimen suhteen, koska toi Punton moottoritila ei nyt niin hirveästi eroa viagrasta, okei se huohotinputki on hippaisen eri asennossa, mutta ei kai se nyt noin paljoa voi vaikuttaa (protip: kyllä varmaan sitten voi)? Summa summarum tää on vaan käsittämätöntä et miksei tätäkin ongelmaa korjata ihan vaan viimasuojilla, kun noita nyt kuitenkin on aika laajasti muillakin merkeillä.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1519
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

insinörtti kirjoitti:Ei ole teejetti suorasuihku.
Niinpä näkyy olevan. Jostain jäi sellainen kuva, että tuo olisi suorasuihku ja Multiair ei koska kanteen ei mahdu suuttimia.

insinörtti
Viestit: 2636
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Shuttle kirjoitti:mikä on se oleellinen ero näissä turbomalleissa huohottimen suhteen
Se on se turbo. Eli imusarjassa välillä ylipainetta, minkä tekee huohotuksen toteutuksesta monimutkaisemman - järjestelmässä on takaiskuventtiileitä, jotka säätelevät, minne huohotuskaasut johdetaan. Ei tarvi siis koko roskan jämähtää umpijäähän, pelkkä läppien jumitus kiinni/auki tekee outoja juttuja ja tällainen ongelma voit tulla ja mennä hyvinkin nopeasti. Aiheesta on matti_vuorion erinomainen analyysi Giulietta ketjun sivulla 100.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1519
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Shuttle kirjoitti:Summa summarum tää on vaan käsittämätöntä et miksei tätäkin ongelmaa korjata ihan vaan viimasuojilla, kun noita nyt kuitenkin on aika laajasti muillakin merkeillä.
Joo, mutta sehän tarkoittaisi myöntämistä, että meillä on ongelma moottorityypin suhteen.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Täällä ei ole kertaakaan jäätynyt MA huohotin. Ei ole viimasuojia. Kohta kolme talvea on omassa omistuksessa rullailtu. Auto on esilämmityksessä ja noin kerran kuussa viettää aikaa lämpimässä tallissa.
Tosin autolla ajetaankin vain nurkkapyöritystä. Ehkä siinä onkin se pointti.. Moottoritilan lämpötila pystyy pitämään huohottimen sulana?
Huohottimen meinasin avata tulevana syksynä. Silloin tulee pari vuotta edellisestä avaamisesta.

Olikohan jollain jäätynyt huohotin viimasuojista huolimatta?
Saisi kyllä maahantuoja/valmistaja tarjota näihin jotain Siperia-pakettia. Menee muuten hyvän auton maine turhan takia..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1519
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

No tälläkin kylällä on MiTo QV jossa ei ole ongelmia. Puhtaasti pätkäajoa alle 10km matkoja, auton huippunopeus ei ylitä 70km/h, eikä moottorin kierrokset ylitä 2500 giriä.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Shuttle kirjoitti:
insinörtti kirjoitti:
Shuttle kirjoitti:1.4 MultiAir 140hv.
Jep. Mutta huoltotiskiltä sellaista viestä, että ongelmaa on nimenomaan MA koneissa (ei siis puhettamistään tietystä versiosta) ja koskee merkkejä Alfa, Jeep ja Fiat. Vaikkei oma 170 hv Giulietta lähellekään näin ongelmainen ollut.
Okei. Nyt mietin kun tuolla on toisena autona meillä MA 105 heppainen Punto. Tää on käytännössähän sama kone kuin mikä on viagroissa, mutta ilman turboa. Nyt eka talvi omassa omistuksessa ja pistin tossa ~20 pakkasasteen nurkilla siihen viimasuojat. Seleniaa koneessa kyllä ollut huoltokuittien perusteella (0W-30) ja mittarissa ihan just 148tkm, vuosimallia 2010. Ei ongelmia kylmästartissa tai missään muuallakaan ja käy hyvin. Filarossa Ari kyllä sanoi, että kantsii kaikissa MA-koneissa pitää viimasuojaa, heilläkin oli tuolloin nosturilla MA-vehje jäätyneen huohottimen kanssa huollossa.

Mietin vaan, mikä on se oleellinen ero näissä turbomalleissa huohottimen suhteen, koska toi Punton moottoritila ei nyt niin hirveästi eroa viagrasta, okei se huohotinputki on hippaisen eri asennossa, mutta ei kai se nyt noin paljoa voi vaikuttaa (protip: kyllä varmaan sitten voi)? Summa summarum tää on vaan käsittämätöntä et miksei tätäkin ongelmaa korjata ihan vaan viimasuojilla, kun noita nyt kuitenkin on aika laajasti muillakin merkeillä.
Mun mielestä jos kaikki pienet erot suljettaisiin pois paitsi keulien erot, niin silloinkin pitäisi perehtyä autojen konetilan virtauslaskentaan ennen kuin voidaan spekuloida ettei pitäisi olla niin paljon eroa.

Se olisi hyvin asiallista maahantuojalta jos ottaisivat yhteyttä omistajiin ja/tai tarjoisivat viimasuojat ja asiaa käsiteltäisiin yhtä itsestäänselvänä kuin talvirenkaiden käyttöä tiettyinä vuodenaikoina.
Silloin asiakkaat todennäköisemmin olisivat tyytyväisempiä ja mitä tärkeämpää, tekniikalta täydellistä perfektionismia odottavat nykypäivän ihmiset jotka eivät voi hyväksyä sitä että INPUT I -> OUTPUT I ei voi aina samaan aikaan olla INPUT II -> OUTPUT I, eivät joutuisi merkin maineen satuttamisen tielle.
Kuva

insinörtti
Viestit: 2636
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Marmoritiskillä jutustelun perusteella tehtaalle on lähtenyt palautetta ja oletuksena on, että ongelma on niin vakava, että sen tiimoilta pitäisi tulla takaisinkutsu.

Selkeästi vastuun eli kustannusten jakoon liittyvä ongelma. Jos maahatuoja tai yksittäinen toimipiste menee härkkimään yhtään mitään "patenttiratkaisuja", vaikka sitten meidän ilmastossamme hyväksi havaitut viimasuojat, niin tehtaalta varmasti toteavat, että saattehan te harrastaa, omaan piikkiinne + jos ongelmia tämän jälkeenkin ilmenee, niin se on sitten teidän ongelmanne.

Giuliettaan ilmeisesti on tarjolla jokin "Venäjän vientimallien" eristepaketti, mikä yhteen autoon asennettu, mutta taisi olla yksittäistapaus (=on pitänyt anoa tehtaalta lupa moiseen?) eikä samaa saa em. syystä asentaa muihin malleihin, vaikka olisi kuinka helppo juttu. Voin hyvin ymmärtää huoltomiesten turhautumisen.

Menee siis 100 % tehtaan piikkiin tämä perseily.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tos mun 159:ssä se huohottimen jäätymispaikka lie vain siinä ottoilmaputken huohotintumpissa. Siinä kun on vain muutaman millin reikä. Sit kun koneeseen virtaa pakkasilmaa ton läven ohi, ni ei montaa vesitippaa tartte tukkimaan systeemiä.
Ja eikös kuuma vesi jäädy nopeemmin...?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1519
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »


jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »


Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Mazda pomppas katsastuksesta ihan kunnolla, oli päästöt, iskari/jousitus, koiranluu ja just paikatun ruostealueen viereinen pelti.
Yksi asia ihmetyttää eniten eli miten etujousitus voi olla jäykkä? Katsastushenkilö ei osannut sanoa onko jousitus vai iskarit :? Iskarit vaihdettu noin 20000km sitten eli noin 1,5 vuotta sitten. Voiko katsurin laitteessa olla vikaa, kun viime vuonna oli priimatulos (eri paikka ja laite) vai onkohan auton jousissa tai iskareissa tosiaan vikaa? Miten tuon saa helpoiten itse selvitettyä?

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mitä se siis tarkkaan ottaen siitä alustasta sanoi ja/tai miten vika ilmenee?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Sanoi että keulasta liian jäykkä molemmin puolin. Paineli autoa alaspäin ja ei se tosiaan juurikaan pompi ylösalas. Itse tosin olen tottunut. Iskaritestistä ei sanonut erikseen eli en tiedä liittyykö tuohon, mutta seuraavia tietoa lapussa: Etuakseli Vasen 73 Oikea 78 Ero 6 ja Taka-akseli Vasen 73 Oikea 69 Ero 5. Viime vuonna oli kaikki tasan 90. Ei itselle juurikaan aukea nuo luvut.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Luvut ei kerro oikeastana mitään sinänsä.
Ne on suhteellisia lukuja, joihin vaikuttaa massa ja jopa lämpötila. Lisäksi rengaspaineet.
Jos liian jämäkkää, laske vähän ilmanpaineita renkaista - ja jo on puhtaammat lukemat.

Tuo tarinointi "liian jäykästä" on kyllä todella hämärä, jos kyseessä ei ole jäätynyt iskari - eikä noilla lukemilla ole uskottavaa.
Käytännössä eroa ei ole puolien tai edes akseleiden välillä, ettei kyllä pitäs ihan hirveästi valitella?

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Kysyin kyllä, että vaikuttaako juuri vaihdettu toisen puolen "koiranluun" vaihto. Ei kuulemma. Sanoi vaan, että tulisi joustaa enemmän. Autolla oli ajettu jonkin aikaa eli ei sen jäässä pitäisi olla ollut.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Minulta katkesi Toyotasta jousi edestä vasemmalta, auto on vuosimallia 1995, ajettu 290tkm, mutta puolustukseksi on sanottava, että oli ensimmäinen alustan osa joka hajosi, pallot, luut ja nivelet, on kaikki laitettu Japanissa kiinni 1990-luvun puolivälissä.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Muistelen kuinka 70-80 luvulla oli vilkut puskurissa, hyvin erottui. Sitten tuli 90-luku ja vilkut siirrettiin ajovalon yhteyteen. Ei erotu enää, varsinkaan vastasuuntaan kun ajovalo peittää. Nyt tuli päivävalot ja ainakin saksalaiset on keksineet, että sen kun sammuttaa vilkun puolelta, niin vilkku erottuu taas selvästi.

Mutta ei Tojota. Olikohan Avensis, vilkku pieni oranssi viiru päivävalon ja maskin välissä melkein keskellä autoa, eikä päivävaloa sammuteta. Erottuu n. 20 metrin päästä ja vain suoraan edestä.

*peukku*

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja V6 »

Suurten odotusten Tesla Model 3:n hehkutus vaihtui kritiikiksi – paljastui testissä ”järkyttävän huonolaatuiseksi”
https://www.hs.fi/autot/art-2000005603431.html
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
mutt
Viestit: 5443
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

^Consumer Reportsin mukaan Tesla olisi USAn kahdeksanneksi paras merkki, joten taakse jääneet lienee sitten masokismia isolla M:llä?
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/arti ... gs.IMqcSWQ
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sanctus »

^Ton lehden arviohan perustuu Teslan muiden mallien saamiin arvioihin kuin 3:sta annettuihin palautteisiin. Muistaakseni CS:n arvio Tesla S:stä oli joidenkin ko. automallia vaivanneiden ongelmia takia sellainen, että "paras auto ikinä, mutta emme voi suositella sen ostamista". Muistaakseni silloin useiden autojen ovien kahvat eivät toimineet ja varmaan vähän muissakin (sähkö)jutuissa oli ongelmia.

Onhan ton 3:sen viat vähän tollaisia, kun dollarimäärissä arvioituna varmaan isoilla - mutta massamarkkinoille tuotavan tuotteen kohdalla ilmeisesti käppätason - resursseilla operoiva yhtiö yrittää tehdä volyymituotetta. Voi olla, että Teslan osake ottaa sen verran vähemmän hittiä, kun tuovat ylipäätään jotain markkinoille kuin siirtäisivät jatkuvasti julkaisupäivää.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Äkkiseltään hesarin jutun lukeneena jäi sellainen Teslavastaisen propagandan maku.
Mikä se sitten riittää toimittajan mielen järkyttämään. Pitänee lukea vastapainoksi myös euroalueen ulkopuolella tehtyjä juttuja :roll:

insinörtti
Viestit: 2636
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ kyllä tuon model 3:n kanssa ovat isosti vaikeuksissa. Muut Teslan mallithan ovat syöneet alumiinia, hiilikuitua tms hintavampia materiaaleja ja kasaaminen sitten liimaamala tai jotain eli lie lähempänä lentokoneen tai superauton tekniikkaa.

Model 3 on taas kasataan hitsaamalla teräspellistä prässätyistä osista. Siis tekniikalla, mitä tavallisen kansan autojen tuotannossa käytetään. Ja tässähän tuli sitten sellainen yllättävä ongelma, ettei osat sovi toisiinsa eikä pitkälle automatisoitu tuotantolinja toimi, vaan autoja naputellaan kasaan käsityönä, muutama hassu päivässä. Ellei tilenne ole ihan viime viikkoina muuttunut.

Rivien välistä tulkittuna ovat törmänneet ongelmaan nimeltä muodonmuutokset. Hitsauksen lämpö aiheittaa vetylyä koriin, joten palikoiden mitoitus pitääkin olla sopivasti poskellaan, jotta lopputulos kiskoo itsensä haluttuihin mittoihin ja muotoihin. Perinteiset autovalmistajat ovat nämä asiat opetelleet kantapään kautta ja nykyäänhän osataan tehdä autoja, joissa ovien saumat ym. ovat aika tasalevyisiä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tazio
Viestit: 3392
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^ ja ^^
Insinörtti lienee oikeilla jäljillä.
Tuo Hesarin juttu on minusta aika kaukana Teslanvastaisesta. Pikemminkin sävy mediassa alkaa lähestyä realismia tolkuttoman hypetyksen sijaan.

Ja joo, allekirjoittanut on lyönyt tammikuussa ’16 vetoa, että Tesla Motors on joko chapter 11 ja/tai merkittävän uudelleenorganisoinnin (lue:hallittu alasajo/kannibalisointi) kohteena ennen 2Q18.

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Joo, näemmä löytyi netin syövereistä ihan useampiakin juttuja uuden Teslan valmistukseen liittyvistä hankaluuksista.

Kotinurkista löytyy lähinnä pösöön, taikka tarkemmin ottaen pösön THP moottoriin liittyviä murheita.
Jakoketjuhan se siellä rallattaa ja pukkaa keltaista valoa mittaristoon. Ajoituksen P0016 vikakoodi ja "dummy" kiristimellä mitattu jakopään osien kulumismitta kertoisi jakopään lelujen vaihdon olevan ajankohtaista.

Ton motin jakoketjun kiristyslaite on kyllä todella omituinen keksintö. Jakoketjua survotaan tiukalle helvatin jäykällä kierrejousella ja ilmeisesti ton kiristimen takaisinjousto koitetaan estää syöttämällä öljyä kiristimeen. Muuten hyvä mut öljyt vuotaa ihan uudesta kiristimestä karkuun parissa tunnissa. Eli toi kiristin on käytännössä pelkkä jousi pitkän aikaa startin jälkeen. On tullut availtua useampiakin jakoketjullisia prätkän moottoreita ja niissä kiristimet toimii varsin kevyellä voimalla, mutta kiristimen takaisinjousto on estetty enemmän tai vähemmän luotettavalla räikkämekanismilla. Eli jakoketjusta otetaan vain löysät pois muttei sitä väkisin survota tiukalle.

Vastaa Viestiin