Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja V6 »

kallein versio siihen oli sovitettu, olisihan tosta manuaalistakin saanut varusteilla kalliimman jos se piti johonkin haarukkaan sovittaa. Joka tapauksessa aivan älytön veto, ketä sen auton sitten valitsikin siihen vertailuun.

Alfa v6 auto 224800 mk
Saab 2.0 SE turbo 218400 mk
Alfa manual 204800-224800 mk
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Tuoreimmasta ajoneuvohankinnasta 2012 V70 Volvosta vuoti tuulilasi sadevedet sisälle. Ei ollut ainutlaatuinen case, vaan löytyi muitakin kohtalotovereita. Lasi oli tehtaan jäljiltä, joten itse Volvo kustansi uuden lasin asennuksineen good willinä. Kivaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

http://www.is.fi/taloussanomat/porssiuu ... 99246.html


Saksalaisilla autovalmistajilla kartelli tyylistä toimintaa jo 1990 luvulta. Koskien diesel"päästöhuijausta", avoautojen kattotekgnologiaa ja alihankintojen valintaa.
Suoraan vaan suoraa

insinörtti
Viestit: 2636
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

"Peli kovenee dieselskandaalissa: VW-autoja uhkaa kilpien poisto Saksassa"
http://tinyurl.com/ybogj3g6
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Onko tuossa mk1 Ypsilonissa tankin täyttöputki helkutan ohut mehupilli, vai mikä lie ongelman syy? 40 litran tankkausprosessi kestää erittäin pitkään koska pistoolin kahvaa ei voinut laittaa pohjaan missään vaiheessa, koska heti kahva napsahti ja rupesi rykimään bensaa pois täyttöaukosta. Hellällä kädellä yritin liruttaa mutta silti kahva napsui koko ajan. Onko muilla Ypsilonin / Punton omistajilla vastaavia kokemuksia?
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

-TTY- kirjoitti:Onko muilla Ypsilonin / Punton omistajilla vastaavia kokemuksia?
Sama juttu oli Puntolla. Se on vaan ominaisuus™

Avatar
-TTY-
Viestit: 1519
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^millä tekniikalla tuo sitten kuuluisi oikeaoppisesti tankata? Koetin pitää pistoolin oikeassa ja vasemmassa laidassa, aivan pohjassa ja "huulilla" mut ei silti oikein näppärästi sujunut.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Muistan, että jotain Puntoa joskus tankkasin telttalla.

Piti mennä kolmannelle asemalle, ennenku sai toimimaan - pistooleissa oli pienen pienet erot. Toisessa oli "nystyrät" ja ne nappas kiinni johonkin, eikä menny oikeaan asentoon tai tiivisti liikaa korvikeilmaan nähden tjsp. Toisella toimi, missä ei "nystyröitä" ollut. Edelleen näkee ainakin neljän mallisia pistooleja noilla asemilla, toisissa on ohuet puikot ilman nystyröitä, joissakin ohuet puikot nystyröillä, joissakin paksut nystyröillä ja joissakin paksut ilman nystyröitä. Myös niiden putken kulmissa on eroja.

On myös sen mallisia bensapistooleja, ettei ne esim. uuden Fiestan täyttöaukosta suostuneet menemään - löytyi Lapista.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ainakin Puntoissa on saanut tankattua hyvin kun kallistaa pistoolia tiettyyn kulmaan. Jos en ihan väärin muisa niin kun pistooli on sisällä niin kahvaa piti kääntää perää kohti ylöspäin ihan jonkun verran. Teboileilla on tullut tankattua silloinkin pääsääntöisesti ja onnistui mielestäni ihan ok.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Muistikuva aiheesta myös Mareassa. Monella asemalla potki vastaan, mutta pistooli niin syvälle, kuin menee, hieman viistosti taaksepäin ja alkuun rauhallisesti, että alkaa imemään ja sitten voi hitaasti painaa kahvan pohjaan asti.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
mutt
Viestit: 5443
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tankista täyttöputkeen tuleva hengitysletku voi myös olla rutussa tai pussilla, silloin tekee tuon saman ilmiön, kun tankista poistuva ilma pääsee tulemaan vain täyttöputkea pitkin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
155156
Viestit: 2085
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja 155156 »

-TTY- kirjoitti:Onko muilla Ypsilonin / Punton omistajilla vastaavia kokemuksia?
Kahdesta Nuova Puntosta (2000 ja 2001) täsmälleen samat kokemukset. Punto Evo (2011) ei tuota ongelmaa ole.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Finest »

Löytäisikö joku tuon Bravon (Nuova/mk2) ohjauskulmien ohjearvot jostain?
Vakioalustainen. Muuten heitän hatusta 1mm haritusta puolelleen.
Kelpaa asteet ja millit (vannekoko olisi hyvä tietää, vaikkei montaa minuuttia vaikutaisikaan)

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ei ollut tallessa Bimmeriforumin tunnuksia, niin laitetaan kysymystä tänne (täällä se tieto kumminkin majailee):
- 3-vuotias 60tkm rullattu F34 xDrive päätti joku viikko sitten alkaa viheltelemään.
- Sateella/sateen jälkeen (?!?) perästä kuuluu hyvin kimeä viheltävä ääni.
- Vihellys kuuluu vain tasakaasulla ratin ollessa suorassa (rattia kääntämällä tai jarruttamalla/kiihdyttämällä ääni katoaa).
- Onko Bimmerin tasauspyörästö kaput vai ajanko vain kuivalla kelillä?

Ääni on kieltämättä vähän hiton kalliin kuuloinen... Mutta esim tänään, kun ei ole kosteaa, niin mitään ei kuulu.
Luonnollisestikaan ei ole vikakoodeja päällä, eihän nuo keinoaivot mitään oikeista ongelmista ymmärrä.
- Mahtaneeko olla vielä pelastettavissa perä? Jos vaikka joku tiiviste risa ja päästää vettä rattaisiin? Kardaanin kannakkeen tiiviste? Laakerointi kostuu ja alkaa viheltämään?
Toiveajattelua taitaa olla. Taka-akselin tasauspyörästö kumminkin valmis ja maksaa vain toisen kiveksen ja silmän korjata se.
Onkohan tämä enemmän avautumisketjun asia. Oh well, laittelin jo Airportin Bimmerille kyselyn, että mikä tässä paskassa mahtaa olla.

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vaikuttaako sadetutkan päälläolo?

Voisi siis tulla jarruista, sadetutka aktivoi jarrujen kuivatustoiminnon.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Ööh, täh? Arvasin että täällä majailee tietoa, joka on tyystin oman rajallisen mielen ulottumattomissa! :roll:

Kiitokset vinkistä - pitää kokeilla ajaa ilman sadetutkaa seuraavan kerran, kun sataa/sateen jälkeen. Lienee kuitenkin paloissa/levyissä jotain sanottavaa, jos pitävät ääntä (kun ei ennen pitänyt)?

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juu, ne voi eri kulumavaiheissaan pitää erilaista ääntä. Vähän kun kuluu portaalle niin saattaa jo vhiellellä hassusti. Oireiden perusteella minä lähtisin ensimmäisenä kuitenkin tutkimaan jarruja enkä perää. Eihän siellä noilla kilsoilla vielä isoa kulumaa pitäisi olla, etenkään takalukollisessa nelivedossa, mutta etenkin kaupunkiajetut autot joskus vähän yllättää aiheessa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

F34 menee 29. päivä Airportin Bemarille vianmääristykseen. Katsotaan miten homma etenee. Jos sadetutkan kanssa pelaaminen sitä ennen tuottaa Polforean diagnoosin mukaisen tuloksen, vaihdatan vain palat - ja tarjoan Polforealle kaljat.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Polforea kirjoitti:Vaikuttaako sadetutkan päälläolo?

Voisi siis tulla jarruista, sadetutka aktivoi jarrujen kuivatustoiminnon.
^Ääni tälle.

Nimimerkillä: BMW vianmäärittäjä. :( :puppydogeyes:

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

lerppu kirjoitti:F34 menee 29. päivä Airportin Bemarille vianmääristykseen. Katsotaan miten homma etenee. Jos sadetutkan kanssa pelaaminen sitä ennen tuottaa Polforean diagnoosin mukaisen tuloksen, vaihdatan vain palat - ja tarjoan Polforealle kaljat.

Ei, vaan naama peruslukemilla selität kotona että jotain tooosi kallista sieltä on menossa ja ehdotat autonvaihtoa ensi tilassa..... :lol:

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Ei ole ensimmäinen rodeoni... :wink:

Harmi vaan että ei ole ensimmäinen vaimollekaan! :(

...Espoossa olevaa bensa Giuliaa tarjosin...

Kiitos diagnoosista BMW vianmäärittäjällekin!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tilanne meni jo, mutta kerronpa silti. Kaverin S60 Volvoon(2.4 bensavapari, -06) vaihdoin jokunen viikko sitten öljyt ja eilen kaveri soitti, että joku rulla vinkuu. Näin olivat työkaverinsa kanssa kuunnelleet. Lupasin vähän kuunnella ja selvittää. Sen kuuli heti, että eipä tullut ääni rullista vaan kyllä se meni kanteen kuulostaen venttiilinostimen/-painimen naputukselta.

Eipä ollut Volle tykännyt kaverin ostamista Motox 5W-30 ölöistä, enkä asiaan itse niin kiinnittänyt huomiota, vaan kaadoin, mitä mukaan annettu. Uusintavaihto Volvon tahtomaan 0W-30 laatuun sai äänen heti pienemmäksi ja 15km ajon jälkeen häviämään hyvin vaimeaksi taustalle. Pääsi tilastoihin, ettei se ole ihan sama, mitä niihin autoihin työntää.

Sitä jäin pohtimaan, että onko Volvo oikeasti noin nirso öljyn laadusta 0W vs. 5W, vai oliko tuo Motox nyt sitten vaan paskaa. Molemmat vaihtoehdot kai yhtä mahdollisia.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Itse jouduin samasta syystä käyttämään Forte käsittelyssä ex-mitsua kun öljyn vaihdon jälkeen alkoi venttiilit kalkattelemaan kuin mikäkin. Olin juuri ostanut auton ja entinen yksityisomistaja oli vaihtanut siihen jotkut väärät öljyt, eikä uusien vaihtaminen parantanut tilannetta paljoa. Mutta hyvä että jotkut autot osaa sanoa heti että ei tälläistä, kun taas jotkut tuhoutuu hiljaisuudessaan..

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Farina »

^^ Ykköskoppainen A4:seni 1.8 vaparilla oli myös tarkka öljyistään. Uusilla öljyillä kävi nätisti ja hiljaa, mutta kun öljyihin alkoi tulla kilometrejä, niin venttiilikoneisto alkoi pikku hiljaa ääntämään ja naputus oli melkoinen jo 5tkm kohdalla. Sanomattakin oli selvää, että kun auto meni vaihtoon, niin öljyt oli vaihdettu edellisenä iltana. A4 vaihtui muuten 156:seen ja siitä se sit lähti...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Alfissimo kirjoitti:Sitä jäin pohtimaan, että onko Volvo oikeasti noin nirso öljyn laadusta 0W vs. 5W, vai oliko tuo Motox nyt sitten vaan paskaa. Molemmat vaihtoehdot kai yhtä mahdollisia.
Tuolla kylmäviskositeetilla ei ole kyllä asian kanssa mitään tekemistä. Öljyn heikko laatu kenties voisi olla vaikuttava tekijä, tai sitten vaan joku painin oli mennyt paskemmalla tuurilla tukkoon joko täysin sattumalta, tai muuten vaan öljynvaihdosta suivaantuneena, ja uudet puhtaat öljyt vapautti sen.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuomas K kirjoitti:Tuolla kylmäviskositeetilla ei ole kyllä asian kanssa mitään tekemistä.
En väittänytkään, että olisi. Tuo 0 vs. 5 vaan oli öljyjen "ainoa" ero ja siksi ihmettelinkin :wink: .

Syitähän voi olla vaikka mitä, Motoxeilla oli ajettu n.1000km ja onhan se voinut liottaa paskaa irti yms. joskin eivät kovin mustat olleet, kun laskin pois. Pirullista lirua kylläkin kuumana ja ihankuin olisi vedet päästäny koneesta ulos. Mikä lie missä lie ja miksi lie, mutta selkeästi se öljyihin liittyi ja vaihdolla poistui.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Alfissimo kirjoitti:vaihdolla poistui.
Wanhempi ja kuurompi ei ees kuullut koko ääntä, vaikka stetoskoopilla kuunteli joka painimen paikkeilta :roll: :roll:

Emmityyliiin mankkaa kovemmalle vaan :mrgreen:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

vesamaan kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:vaihdolla poistui.
Wanhempi ja kuurompi...
Ton sä sanoit ihan ite :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Niin.
Kyllä sillä öljyllä jotain väliä on. Ehkä se Motox ei vaan oo sopivasti luokiteltua?
Nyt mulla on kaupan halvinta kamaa viisysissä (Champion), mut tuntuu toimivan just niinku pitää. Käyntiääni paljon pehmeämpi mitä vanhoilla öljyillä ja ei tuo kyl savutakaan. *kopkop*.

Muistan kanssa ku kaverin '87 205 pösöön kokeiltiin montaakin öljyä, kun ei ne tupanneet sisällä pysyä. Loppuviimeksi sit täyssynteettistä kamaa sisälle ja johan pysy. Kaikki pajat sano, ettei niin vanhaan romuun kannata muuta ku osasynteettistä tai mineraalista...

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Janne »

Isän vm. 2002 Fiat Marea 1.6 farkussa on mystisiä käyntihäiriöitä. Yritin jo fiatforumin kautta setviä asiaa, mutta en saa vanhoja tunnareitani pelittämään, joten kysytääs täältäkin apua.

Tyhjäkäyntiä auto käy kylmänä, ja muutenkin kylmänä auto käy mielestäni aivan hyvin. Lämmettyään alkaa nykiminen ja ikäänkuin joku pytty olisi pois pelistä. Auto myös sammuu lämmettyään risteyksiin.
Auto on ollut paikallisella Bosch-korjaamolla koko kesän. Seuraavat on käyty läpi: tulpat ja tulpanjohdot on vaihdettu, auto oli antanut myös vikakoodin puolasta - joka oli vaihdettu.
Maadoituksia on kuulemma tarkisteltu myös. ECU kävi Ele-tuotteella Pattijoella kuulemma turhan mutkan...en tiedä mikä siellä oli mättänyt. Jotain olivat urputtaneet magnetimarellin ecusta ja että koko auto pitäisi olla mukana, eikä pelkkä ecu.

Auto on tosiaan ollut pajalla kesäkuusta lähtien, enkä pääse sitä itse tutkimaan. Bosssin korjaamolta olivat siirtämässä autoa seuraavaksi Deltaan. Konsultointiapua on nähtävästi saatu myös Alppilan autokorjaamolta.
Netistä luin että jotain ongelmia puolan virtajohdossa tms. on näissä ollut. Akun alla olevassa maadoitusjohdossakin Mareoissa on ollut monesti probleemaa, mutta nämä on pajan mukaan kuulemma kunnossa.

Liekö tuossa Mairessa vastaava kierrosanturi kuin omassa 155:ssa on? Itsehän kamppailin viime talvena sen omituisen käyntiongelman kanssa, joka tuli oikeastaan aina koneen lämmettyä. Vika oli lopulta kierrosanturissa. Tämä vaikuttaa saman tyyppiseltä vialta, mutta missähän tuo anturi sijaitsee Mareassa ja olisiko raadilla ehdottaa muita vaihtoehtoja? Pajalla olisivat sanoneet että laatikossa on ainakin joku anturi.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Onko niin, että aina lämmettyään sammuu?

Nyt menee erittäin hataralla muistipohjalla, mutta about samanikäinen fiiatti vietti hyvän tovin Jpään Deltassa 2012. (en muista, oliko Marea vai joku muu.)
Mielestäni jotain ECU:un liittyvää oli, mutta lisäksi myös anturiongelmaa.
Kampiakselin asentoanturihan herkästi sammuttaa koneen, kun se lämpiää tarpeeksi ja arvot heittää häränpyllyä. Se vaan, että ei kai se noin niinku erityisesti käyntiin vaikuta muuten?

Ja oletettavasti puristukset on jo katsottu, että ne on kunnossa...?

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Janne »

Juu, kun lämpiää, esim. muutaman kilsan ajossa, niin alkaa yhtäkkiä nykimään ja kytkintä painaessa tms. sammahtaa. Kylmänä käy nätisti. Sitä en tiedä, että alkaako pätkiä jos käyttää paikallaan lämpimäksi. Isällä vika ilmaantui aina ajossa. Korjaamo ei jostain syystä ole koeajoja suorittanut. Isän kertoman mukaan kun kone jäähtyi hieman tien laidassa, niin taas toimii ihan ok hetken aikaa.

Puristuksista en osaa sanoa mitään. Bosch korjaamo Nikunen on väittänyt tehneensä ja tutkineensa kaiken...ja nosti lopulta kädet pystöön. Ilmeisesti läppärillä ei tätä vikaa siis selvitetä.
En tiedä Fiatin kampuran anturista tai muutenkaan näistä 2000-luvun vehkeistä, mutta ihmeellisen samalta vaikuttaa nuo oireet oman 155:n kampuran anturivikaan. Toki siinä oli maadoituskin rikki. Ecussa ei ollut 155:ssa vikaa.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1519
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Perstuntumalta sanoisin, että joko kampiakselin asentotunnistin tai sitten moottorin lämpötila-anturi. Omassa -98 Bravossa se tunnistin oli vauhtipyörän lähettyvillä moottorin takapuolella. Siihen pääsi alakautta käpistelemään. Oireena oli juurikin tuo sammuminen kun moottorin ajoi lämpimäksi, jolloin sai odottaa sen 15min tienposkessa. Testeri ei nähnyt anturissa mitään vikaa, kunnes se sitten levesi lopullisesti korjaamon pihaan. Tällöin startatessa ecu:n mielestä moottori ei pyörinyt ollenkaan.

Toinen keissi oli sitten systerin autossa (VAG). Siinä myös kaikki toimi hienosti kylmänä, mutta lämmettyään alkoi pätkimään ihan kunnolla. Toisinaan jos sen sammutti vaikka kaupan pihalle, niin saattoi mennä tunti että sen sai uudestaan käyntiin. Syynä moottorin lämpötila-anturi, joka lämmettyään päätti heittää moottorin lämpötilaksi jotain pakkaslukemia. Tämä siis vain satunnaisesti. Meni ajossa siis niin rikkaalle, ettei enää jaksanut käydä. Käynnistettäessä yritti rikastaa lämmintä moottoria pakkaskelin kartoilla. Tämäkään vika ei näkynyt mitenkään merkkikorjaamon testerissä, vaan tuo vaihdettiin sitten itse enemmän mututuntuman kautta.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Janne »

^
Kiitos viestistä. Tuo vahvisti näkemyksiä. Eipä ole pahan hintainen osa tuo kampuran anturi, eikä myöskään lämpöanturi - vaikka vaihtais molemmat. Eihän lambda tai tukkoinen katti voi näin oireilla?
Tuo puristusten mittaamatta jättäminen minua jäi vaivaamaan. Se pitäs kyllä tehdä vielä.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^juurikin nuot anturit vaihtoon. Päävika tulee tosta kampuran kierrosnopeustunnistimesta ja tuo moottorinlämpöanturi on hyvä vaihtaa lisäksi
"puhun niin totta kuin osaan"

gaylord
Viestit: 38
Liittynyt: 24 Heinä 2017, 09:02
Car(s): Giulietta -11
Linea -08

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja gaylord »

Mikähän v*ttu siellä sanoi ihtensä irti?

Eli, Linean keppi heitti risteyksessä veltoksi kuin löysä mulkku. Ykkösvaihde jäi onneksi sisään ja pääsin pihaan takaisin parkkiin potkimaan kylkiä.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Vaijeri irronnut?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^sitä veikkaisin. Halpa, mutta työläs vika?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Janne »

Päivitystä Marean tilanteeseen...tai ei sittenkään. Auto seisoo edelleen alkuperäisen pajan pihalla ja odottelee pääsyä piuhan nokkaan Deltaan. Deltassa on kuulemma laite, jolla saa vian kun vian ajettua ulos. Ne on nämä magnetimarellit niin hiveliäisiä, sanottiin!
Nikusen kaverilla on vissiin vaikkua korvissa, kun ei ota noita antamiani anturivikaehdotuksia tosissaan.
Eivätkä kuulemma ala mittaamaan puristuksia, eivätkä laita irroittamaansa ECUa paikalleen, että autoa voisi edes siirtää... Ecu kävi turhan reissun Pattijoella ecu-korjaamossa. Eivät osanneet tehdä sille mitään/vikaa ei löytynyt.
Auto on seissyt korjaamon pihalla kesäkuusta lähtien. Vaivahan ilmaantui heidän tekemän kytkinremontin jälkeen. Kampuran asentoanturihan sijaitsee tuossa koneessa vaihdelaatikon puoleisessa päädyssä...hhmmm. Kannattaisiko antaa jo periksi?
Isäni on toki tyytyväinen kun ajelee sillä välin meikäläisen bussolla eli isäukollakaan ei vissiin ole kiirettä:) Minä taidan olla ainoa jota asia oikeasti kiinnostaisi ratkaista..heh.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ettei siellä motin etupäässä nyt kuitenkin ole rattaallinen siivupyörä ja anturi vieressä :) En muista, että pitikö h-hetki myös opettaa testerillä. Kohtuullisesti korjaamon jampoilla tuntuu olevan vaikkua. Mulle on kerran konelan jamppa kertonut selvästi (hyvä kun ei kimppuun käyny :lol: ), että marean marelli-ecu on vahva kuin perkele. Uskoin kerrasta :lol:
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Kollegan scenic vm. ehkä 1997 ei taho käynnistyä. Keskuslukkoa räplätessä auki/kiinni tai kellonviisareiden edetessä se herää henkiin. Hinkkaa kyllä starttia muttei edes lupaa. Sit ehkä 20. kerralla hörähtääp käyntii. Lienee tuttu juttu että missä vika? En muuten kyselis mutku se o hyvä jätkä.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vode »

^Kuulostaa ajonestolta. Mun muistaakseni mittaristossa on valo sille että onko ajonesto päällä vai pois. Jos ajonestovalo palaa, sitä voi sahata vaikka maailmanloppuun asti. Jos se on ajontesto mikä ei poistu niin siihen löytyy interwebistä synkkausohje miten se avain synkataan sen auton kanssa uudelleen (esim jos avaimen paristo kuollut). Toki voi olla muutakin murhetta ettei pelkkä synkka riitä jos ajonesto ei lähje pois päältä.

Samanikäisissä Meganeissa oli vielä ir-kaukkari ja siinä oli tyyppivikana se että se vuoti radion antennin juuresta vettä suoraan siihen sisävalokatkaisijan sisälle jossa oli myös keskuslukituksen IR-vastaanotin ja sen piirilevy saattoi olla ihan ruostunut entiseksi. Sit kun kaukkari ei toiminut niin ajonestokaan ei mennyt poispäältä eli kun avaimella avaa ovet niin ajonestoakaan ei saa pois päältä muutoin kuin syöttämällä sen ajoneston koodin, muistaakseni sillä ovien lukitusnappulalla.

Aikanaan kun oli Megane niin siihen sai parilla kympillä ajoneston ohitusboksia netistä tilaamalla. Ton ikäinen Scenichän on ihan sama teknisesti kuin Megane joten siihenkin semmoista varmaan löytyy.

gaylord
Viestit: 38
Liittynyt: 24 Heinä 2017, 09:02
Car(s): Giulietta -11
Linea -08

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja gaylord »

gaylord kirjoitti:Mikähän v*ttu siellä sanoi ihtensä irti?

Eli, Linean keppi heitti risteyksessä veltoksi kuin löysä mulkku. Ykkösvaihde jäi onneksi sisään ja pääsin pihaan takaisin parkkiin potkimaan kylkiä.
Nostettiin auto ja toinen vaijeri sieltä tosiaan on poikki. vaikea on kyllä löytää varaosaa.

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Tuollahan noita joitain olisi, firmasta en mitään tiedä joten suositella en voi. Hinnatkin vähän piilossa.

http://www.99rpm.com/fiat/parts/transmi ... =13#page=1

gaylord
Viestit: 38
Liittynyt: 24 Heinä 2017, 09:02
Car(s): Giulietta -11
Linea -08

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja gaylord »

No niinpä näyttäisi. Intialaista rahaa. :-D Hinta ei kyllä olisi paha.

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

lerppu kirjoitti:F34 menee 29. päivä Airportin Bemarille vianmääristykseen. Katsotaan miten homma etenee. Jos sadetutkan kanssa pelaaminen sitä ennen tuottaa Polforean diagnoosin mukaisen tuloksen, vaihdatan vain palat - ja tarjoan Polforealle kaljat.
3-vuotiaan baijerilaisen jarrut (palat&levyt) uusiksi kuudenkympin kohdalla. Tulee vissiin jarruteltua liikaa? Painetaan jatkossa enemmän kaasua...

Avatar
155156
Viestit: 2085
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Tuttavan 10 vuotta vanhasta Skoda Octaviasta särkyi itsestään molemmat taustapeilit viikonloppuna. Toisesta peilistä tippui lasi ja toinen peili irtosi kokonaan ajon aikana. Tämä tapahtui moottoritiellä eli tie oli oletettavasti pinnaltaan kohtuullisen hyvässä kunnossa, joten ylenpalttinen tärinä ei ollut erikoisen ilmiön aiheuttaja.

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

lerppu kirjoitti:3-vuotiaan baijerilaisen jarrut (palat&levyt) uusiksi kuudenkympin kohdalla. Tulee vissiin jarruteltua liikaa? Painetaan jatkossa enemmän kaasua...
Ei pidä hidastella :D. Mulla oli E90:n etujarrut vielä 80tkm jarruhuollon jälkeen kuin uudet, näkyvä kuluma nollissa. Lie vähän eriävä ajoprofiili, toinen meistä viihtyy enempi kaupungissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5443
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

h_lauri kirjoitti:Kollegan scenic vm. ehkä 1997 ei taho käynnistyä. Keskuslukkoa räplätessä auki/kiinni tai kellonviisareiden edetessä se herää henkiin. Hinkkaa kyllä starttia muttei edes lupaa. Sit ehkä 20. kerralla hörähtääp käyntii. Lienee tuttu juttu että missä vika? En muuten kyselis mutku se o hyvä jätkä.
Tutulla kävi aikoinaan seuraavasti: Scenicin takalasi oli jäässä, kun peruutti pois ruudusta. Takapyyhin yritti automaattisesti putsata lasia, mutta oli jäätynyt kiinni. Ruuhkaiselle kehätielle päästyä jäätä vastaan jäkittävästä pyyhkijän moottorista tuli viimein toimintasavu ulos, mikä poltti sen sulakkeen. Samalla autosta sammui valot ja vilkut. Kun auto oli saatu tien laitaan, kuski ihmettelemään, että mikäs nyt. Kokeili ns. boottausta, että virrat pois ja takaisin päälle. Ei auttanut, ja konekaan ei enää startannut. Matka jatkui taksilla.

Takalasin pyyhkijän kanssa saman sulakkeen takana oli myös koritietokone. Ja se puolestaan sisälsi mm. ajoneston ohjauksen. Jos kerran kello pysähtyy, ja ilmeisesti valotkaan ei toimi, niin epäilisin kosketusvikaa jossakin koritietokoneeseen liittyvässä johdotuksessa. Onnea vain etsinnälle...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
lerppu kirjoitti:3-vuotiaan baijerilaisen jarrut (palat&levyt) uusiksi kuudenkympin kohdalla. Tulee vissiin jarruteltua liikaa? Painetaan jatkossa enemmän kaasua...
Ei pidä hidastella :D. Mulla oli E90:n etujarrut vielä 80tkm jarruhuollon jälkeen kuin uudet, näkyvä kuluma nollissa. Lie vähän eriävä ajoprofiili, toinen meistä viihtyy enempi kaupungissa.
Joo, hiukan oon kuullut irvistelyä keulan kiveniskemien määrästä ja jarrujen kuluman korrelaatiosta... Ajan kyllä varsin lammasmaisesti - mutta en voi sitä oikein myöntää kun siitä taitaa menettää bemarilla ajoluvan! Sinänsä olen sitä mieltä että ei kaupungissa ruuhkia oikeastaan ole, mutta aika usein on kieltämättä kuitenkin jalka jarrun päällä. Suht kookas automaagi auto, niin kuluuhan ne pysäyttimet. Niin kai niiden kuuluukin kulua, ei kai ne muuten toimisi. Tuo levyjen uusiminen oli silti yllätys. :(

Aidot kiitokset täällä diagnoosiin osallistuneille - nukuin yöni paremmin kun tajusin että tästä selvitään satasilla eikä tuhansilla.

Vastaa Viestiin