Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Mainitaan, että ensimmäinen sähköinen "öljytikku" mikä omalle kohdalle on osunut, on Ferrari Mondial:ssa vuosimallilla 1985. Koskaan sen toimintaa ei kokenut, mutta öljynvaihdossa vilkutteli, jos laittoi virrat päälle.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Mulla ensimmäinen tikuton oli Citroen Jumpy. En muista miltä vuodelta. Nyt ei kyllä mene nallekarkit tasan näiden kokemusten vertailussa.
- Jumpyn ostin kun olin tehnyt kesän remppahommia möksällä ja ajattelin että nyt otetaan vähän tilaa työkaluille yms. En ikinä käyttänyt Jumpyä minkään ison asian taikka työkalujen kuljettamiseen. Paitsi yhden telkkarin toin sillä himaan. Siinäkin olis ollu ilmainen kotiinkuljetus, mutta sanoin rehvakkaasti kodinkoneliikkeessä että "mulla on paku". Koska pitihän sillä jotain raijata. Ylilyöntinä kyseisen auton tarpeettomuuteen (jossa muuten ei ollut mitään murheita) vaihdoin sen Alfa Romeo GT:seen, jossa oli öljytikku - ja murheita. GT oli kyllä kiva, pidin sen itselleni epätyypillisen pitkään 2 vuotta. Ja sen vaihdoin parhaaseen Alfaan. MiToon. Jossa myös oli öljytikku eikä yhtään murheita! Mutta nyt menee ohi aiheen, kun tulee puhuttua Alfoista.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Höm.. kyl mun 2000 mk1 ja 2007 mk2 Scudoissa ainakin ihan mittatikku on keskellä täyttökorkkia kuten PSA dieseleissä on tapana, vaikka öljylle on myös sähköinen mittaus. Jo -82 Ritmossa osasivat yhdistää sähköisen mittauksen öljytikkuun, niin on molemmat "herkut" joista valita mihin luottaa.

Itse asiassa mk1 Scudossa on sentään tasoinfo, mk2 kertoo vaan "oil ok" ilman mittatietoa joten tikulle on oikeasti käyttöä.

Kai se tuossa Bemussa halvinta olisi tehä se öljynvaihto oikealla öljyllä ihan ekana. Vaikka joku onkin laskenut, ettei ylimääräinen öljynvaihto teetettynä tai auton huoltaminen ylipäätään kannata taloudellisesti vaan "mennään niin kauan kuin liikkuu" -ajattelija voi oikeasti päästä halvimmilla kilometreillä.

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ai siin ois ollu tikku? Le Jumpy oli kyllä tres chick, mutta on myönnettävä etten muistaakseni avannut sen konepeltiä kovin usein... Jepu, pikkubimmeri saa uudet öljyt - täällä on vallinnut sen verran selkeä konsensus aiheesta. Kiitos kaikille kommenteista! Raportoin lähteekö vaiva näin simppelisti.

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mainittakoon tähän, että kun tänään käytin bemarin huollossa, niin se ehdottelee nyt 31tkm öljynvaihtoväliä. Helposti menee tuo matka, kun sillä välin saa todennäköisesti sen nelisen litraa möhmäättiä lisätäkin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4314
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Rengaspaineanturit ja niiden kalibrointi hybrid-Naurikseen. Joo, ohjekirjan paineet pistin ja ohjeen mukaisesti kuittasin painevahdin alustaen uusille kiekoille, mutta niin vain vaimo Tampereen reissulla sai varoitusvalon syttymään. No siitä sitten auton ostopaikkaan Tammer-autoon pikahuoltoon vaimo Auriksella anoppi kyydissään.

Nuori huoltomies selitti kuulemma vakuuttavasti, että : a) huoltokirjan ohjearvot rengaspaineille ovat liian alhaiset ja b) huoltokirjan ohje painevahdin alustamisesta on väärä, oikea proseduuri löytyy netistä ... :o: Takuuseen toki kaikki tuo tuli ilmaiseksi.

Kyllä Toyotallakin toiminnan laatu on mennyt alaspäin, mutta auton meille myynyt rouvashenkilö hoiti homman vaimon mukaan kotiin esittelemällä uuden Lexus- sporttihybridin samalla anopille ja vaimolle leivoskahvit tarjoten... :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jiitee kirjoitti: esittelemällä uuden Lexus- sporttihybridin
Ihan vaan, että rahat säästyisivät, niin kaverin kiiltokuvakorollassa vastaavanlainen rengaspaineen varoitusvalo loimottaa myös.
VMP

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pitääkö niitä antureita jotenkin alustaa? Ainakin Amerikan-Joen sähkömopo keksii ihan itse mitä antureita mistäkin päin autoa löytyy kunhan sillä ajaa pienen lenkin. Ja näköjään myös päättelee ne oikein, sillä yksi gummi oli rengastöiden jäljiltä vähän vajaapaineinen.
- Epäkelpokeräilijä -

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4314
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Rasvis kirjoitti:Pitääkö niitä antureita jotenkin alustaa? Ainakin Amerikan-Joen sähkömopo keksii ihan itse mitä antureita mistäkin päin autoa löytyy kunhan sillä ajaa pienen lenkin. Ja näköjään myös päättelee ne oikein, sillä yksi gummi oli rengastöiden jäljiltä vähän vajaapaineinen.
Eip tarvitse näemmä, jos rengaskoko on sama. Meikä meni vaan ohjekirjan antaman väärän ja liian alhaisen paineen ( 2,3 bar) vipuun ( piti olla 2,5 bar) --- > tämän takia loimotti varoitusvalo ja siis ihan asiasta.
Viimeksi muokannut Jiitee, 04 Marras 2017, 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4314
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

mattijus kirjoitti:
Jiitee kirjoitti: esittelemällä uuden Lexus- sporttihybridin
Ihan vaan, että rahat säästyisivät, niin kaverin kiiltokuvakorollassa vastaavanlainen rengaspaineen varoitusvalo loimottaa myös.[/quote

https://www.nettiauto.com/artikkeli/lex ... ja_hybridi
Tuollainen kiiltokuvakorolla oli siis kyseessä, noin 50 000 euron auto.
Ottaisin :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Janne »

Janne kirjoitti:
Sama auto kenkkuilee. Muutoin toimii ja pysyy käynnissä mutta tyhjäkäynti tippuu todella alas ja ajaessa taas kaasua antaessa ryntäilee. Vikavalo palaa, joten ohjeistin isukkia käyttämään koodinluvussa. Mikäs häntä nyt vois vaivata?
- imuputkessa vuotoa
- tyhjäkäyntisäädin tms.?
- kaasuläppäanturi?
Kestipä tämän Marean setviminen ja itsekin olen ollut työreissussa niin paljon, ettei ehtinyt isää auttamaan, kuin puhelimitse antamaan vinkkejä. Vika oli seuraavanlainen: auto käyttäytyi hyvin ja kävi ilman vikavaloa kylmänä normaalisti. Kävi hyvin kunnes moottorinlämpö oli noussut, sitten nykäisi ja sytytti vikavalon. Käynti meni hankalaksi ja ei vastannut kaasuun rivakasti mutta pysyi kuitenkin käynnissä ja pystyi ajamaan. Uudelleenkäynnistys ja vikavalo hävisi, kunnes sitten taas ajossa nykäisi ja valo syttyi. Auto meni lopulta Wetterille perusteellisempaan tsekkaukseen ja koodin lukuun. Mikään osa ei ollut rikki, mutta alkuperäisen paskapajan jäljiltä mm. ecun liittimet löysällä ja ecu muutenkin lähes irti, korjaamon mukamas fiksaamat maadoitukset oli löysällä jne. Wetterillä tarkastivat vielä kaikki liitokset läpi, korjasivat löysällä olleet ja kahdella koeajolla läppärikiinni varmistivat että toimii. No nyt tosiaan toimii. Ainoa liitin mikä oli kuulemma ollut kunnolla kiinni, oli se Deltassa vaihdettu kampiakselin kierrosanturi. Käskin isän viedä wetterin laskun sinne orig.pajalle että tämän verran teidän sössimisiä jouduttiin taas korjaamaan...
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Asentelin tuollaisen halvan led-tangon lisäpitkäksi perheen Voyageriin. Johdot on mallia Motonetin setti.
Homma toimii muuten, mutta kun auto on käynnissä ja pitkät olleet päällä vähän aikaa, alkaa asennettu rele surisemaan ja samalla asennettu led-palkin valo värisee.
Moottorin ollessa sammuksissa valo tuntuu toimivan oikein.
Mistäs tämä voisi johtua? Sähkömiestäkään minussahan ei ole siis yhtään, mutta aina pitää yrittää. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Halvasta, itämaalaisesta LED-ohjaimesta. Sopivalla konkalla (tai parilla) sitä voisi filtteröidä kivasti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Fiat Stilo 2003 1.6l. Ei suostu käynnistymään. Startti ei edes pyörähdä. Joku rele sanoo vaan hennosti naps.
Akku on käynyt tyhjänä, mutta nyt on uusi paikallaan.
Mistä lähtisi vikaa etsimään? Kaikki sulakkeet näyttää ehjiltä. Valot on kirkkaat ja kaikki tuntuu toimivan keskuslukistusta myöten.
Airbag herha vain näytössä, ei mitään muuta esim. avaimen kuvaa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Startti sökönä? (= valistumaton akateeminen arvaus)

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^^Onhan startilla kaikki johdot kunnolla kiinni?
Joskus jäi Fiude parkkikselle ja syyksi paljastui ajossa löystynyt ja irronnut liitin.
Sen kun laittoi takaisin paikalleen (ja vähän tiukkasi) niin taas toimi.
Tämä oli se pienin, eli "herätejohto".
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^ja ^^ kiitos. Pitää pyytää kaveria tsekkaamaan noita asioita. Voiko startti olla niin sökö, ettei se liikahdakaan tai syö avaimesta vääntämällä kaikkea akun tehoa siten, että valot himmenisi yms.? Jos tämä on starttivika niin sittenhän saa käyntiin hinaamalla?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tietty akun maakaapelin korin/moottorin pään liitokset kannattaa katsoa, ettei ole johdot hapettuneet poikki. Muuten kuulostaisi jumineelta solenoidilta tai vioittuneelta virtalukon pohjalta. Voisi kokeilla ruuvarilla virtaa suoraan plussapultista solenoidin herätejohtoon, jos startti sattuu olemaan näkösällä. Tai edes vasaraa startille starttaushetkellä. Niin ja toki sen solenoidin herätejohdon virransaannin avainta käännettäessä vois mitata ihan yleismittarilla.

Jälkimmäiset vähän haastavia jos startti sattuu olemaan koneen takana.

Avatar
hjpp
Viestit: 1925
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Puolison Citroen on aina ollut päästöjen puolesta hieman hankala katsastettava. Viime kerralla yllättäen ei juurikaan tarvinnut autoa lämmitellä, kun raja-arvot alittuivat selvästi.
Kauan aikaa hän on myös valitellut autosta kuuluvan ylimääräistä ääntä. Kävin lopulta kuulostelemassa sitä ja totesin katalysaattorin keraamien olevan irti ja kolisevan sen sisällä.
Nyt tuli lopultakin vaihdettua vanha katalysaattori uuteen. Huomasin olleeni vain osittain oikeassa.
Liitteet
IMG_1055.JPG
IMG_1055.JPG (92.34 KiB) Katsottu 5867 kertaa

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

http://www.autobild.de/artikel/bmw-218i ... 46813.html

BMW:n etuvetoinen pikkutila-auto ei sitten kestänyt 100 000 kestotestissä vaan kone porsi 35 000 km jälkeen jos oikein ymmärsin. Osaa ne Saksassakin!

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kesällä oli huollon ajan autona tollanen kakkossarjan pikkuminivani. Kamala. Saa hajotakin.

Avatar
ORBITA
Viestit: 221
Liittynyt: 27 Kesä 2013, 16:02
Car(s): Giulietta QV -11, Tesla M3P -21

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja ORBITA »

^^
Yhteevetona: moottori ja kytkin valmis 35t/km, sytyttelee moottorin vikavaloa ja takaluukku ruosteessa.
Ihan perus saksalainen suoritus siis... :mrgreen:

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^On levinnyt Wolfsburgin tauti Muncheniin... :( Onneksi olen niin köyhä että joutuu noilla vanhoilla Bimmereillä liikkumaan - tuntuvat kestävän sekä kilometrejä että korroosiota vastaan!

Avatar
TeroPee
Viestit: 1514
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

lerppu kirjoitti:^On levinnyt Wolfsburgin tauti Muncheniin... :( Onneksi olen niin köyhä että joutuu noilla vanhoilla Bimmereillä liikkumaan - tuntuvat kestävän sekä kilometrejä että korroosiota vastaan!
Milläs sitten ajelet kun tämän päivän uudet bemarit on vanhoja? Alfa Romeoitakaan ei kukaan osta niin sellainenkaan ei ole vaihtoehto. Jos saisit edes vaimolta lupaa hankkia sellaista. :D

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Murehditaan sitä sitten kun ajankohtaistuu ko murehdinta! Jeep on rahoitusyhtiön hyväksymä merkki - ehkä siltä suunnalta löytyisi jotain?

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Muistelisin että 118i:tä on kans aika monesti nähnyt/kuullut jonkun valittavan hajonneeksi yllättävän uutena. Sama moottori?
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Riippuu vuosikerrasta. E-koodiset Rellun koneita (tosin hajoamiset baijerilaisten osaston vastuulla). F-koodin 118 on nykyisin kolmepyttyinen pikkuturbo... olisko ollut välissä vielä joku generaatio? Samapa tuo, oon koittanut itse pysytellä Motoren Werken konservatiivisempien tuotteiden puolella. Rivikutosta en ole harmikseni onnistunut saamaan... Mikähän lienee modernein auto johon klassikkolinjalla saa? Siis ihmisten hinnoissa.

Edit. Pikainen etsintä tuotti tuloksia läjäpäin. Periaatteessa riittää että sarjasta riippumatta kaksi viimeistä numeroa on (x)35i.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1514
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

(x)35i on nykyisin päivittynyt muotoon (x)40i. Mutta toki tuo ensin mainittu on vähemmän kallis hankkia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Rellun? Mitä osaa Rellulla on kipinäsytytteisissä N4x -tekniikoissa? Minä olen elänyt käsityksessä, että ne on ihan kokonaan baijerilaisten omia mokia, N5x -sarjan pienempää serkusparvea. Nehän sitten korvattiin ahdetuilla N1x/N2x -moottoreilla, joista ainakin N1x on PSA -yhteistyön tulos (joskin niissäkin kai ongelmapaikat on saksalaista designiä) eli se kuluisa Prince-engine.

Ja joo, jo kymmenkunta vuotta *35i on kantanut vaihdelaatikkonsa etuvartiona N55 -variaatioita, eli 300+hp 3.0 I6 turbokonetta, nykyään 40i on korvannut 35i:n, mutta sama meno jatkuu. Viimeiset 6zyl vaparit BMW:llä taitaa löytyä F10 -sarjasta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1514
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Ai tässä tarkoitettiin vapareita... My bad.

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Jep - muistista nakkailin ranskalaisia, en jaksanut tarkistella mikä se kytkös tarkalleen oli. Jostain syystä rellu oli mielessä. Nimenomaan dekaadin ikäisten x18 koneiden suhteen. Hyvä että täällä totuuden jälkeinen informaatio tyrmätään! Jep - f10/11 523 näkyy olevan vapari kolmelitrainen kutonen... Ja tietämättäni ajoin erittäin modernia suoraa kutosta kun kokeilin M2:sta! Se oli kyllä hyvä se. 435 olis kai se unelma, mutta hintaa on edelleen julmasti!
Edit: kaippa se on sama hengittääkö föönin kautta vai ilman, rivikutonen ois kiva. Ei oo sellasta ollut. Toki Jeepin 4litraista tuollaista paljon ajanut.

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ahdetussa on paremmin pauhua, mutta jostain syystä monille bemaristeille vaparikutonen on se the thing, joten ajattelin tuoda esiin. Oma seuraava bmw-tavoitteeni on tuo N55-tekniikka jossain muodossaan, todennäköisesti E93 335i.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jargon
Viestit: 596
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jargon »

Hmm, mitenhän tämän mallisen lukon saisi pysymään käyttökelpoisena talven yli? Avainta tuohon ei tarvitse onneksi tökkiä, avaustoiminto vaan tarpeellinen. Eli tuo jumittaa jo näin alkutalvesta, ei painu pohjaan, tai ei palaudu alkuasentoon. Bilteman multilubea tuohon suihkin, hyötyä ei juuri ollut. Ei jaksaisi joka päivä lämmitelläkään tuota, eikä toisaalta aina ole mahdollisuuttakaan.
Liitteet
lukko.jpg
lukko.jpg (42.03 KiB) Katsottu 5167 kertaa

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

vesamaan kirjoitti:kaverin kautta tuli käynnistysvikainen Yamaha Aerox-skootteri potilaaksi. On kipinää, saa bensaa, on puristusta. Ei käy. No eka vika oli se että poika joka tuon oli kasannut oli jättänyt lohkojen välistä tiivisteliiman pois. Korjattu, mutta ei edelleenkään käy. Mitvit?? Tällä hetkellä epäilys kohdistuu CDI-boxiin, uusi pitäis tilata mutta koitan vielä jos raadilla olis muita ideoita.

Innokas nuorimies on siis purkanut koneen, vaihtanut kampiakselin, poskilaakerit, stefat, männän. Puristuksia on mttarilla mitattuna (sähköstartilla pyörittäen) 3,8-4 bar. Netistä kaivettuna tieto että tuo on ihan ok arvo, itsestä tuntuu aika alhaiselta? Magneeton sisäpinta on jossain välissä saanut kipeää, samoin sytytysanturin toinen kiinnitysjalka on poikki, mutta anturi itse on mielestäni oikealla etäisyydellä magneetosta.

Jos ei tätä kohta saa kuntoon niin menee se pienikin maine jonka on onnistunut saavuttamaan kaveripiirissä :mrgreen: :mrgreen:
Täähän selvis. Nuorimies oli ostanut uuden männän, ja sillä tiedolla en sitte sitä enempää tutkinut. Pytyn oli vaan joku kerennyt poraamaan 0,5mm ylikokoon ja uus mäntä oli alkuperäisen kokoinen.... sopiva mäntä paikalleen ja mopo nippuun.


Mut nyt on sitten toinen Aerox potilaana :twisted: Käynnistyy hyvin, käy nätisti ehkä minuutin verran. Sitten BOOOOO ja seis. Saa bensaa, neulaventtiili toimii. Booauksen tullessa kun suhauttaa vähän bräkleeniä kurkkuun niin kiertää iloisesti, kunnes taas boooooooo.... Omistaja epäili kampuran stefoja, mutta mun mielestä vika on kaasarissa. Pari kolme minuuttia kun antaa seistä niin taas käynnistyy ja kiertää hyvin, kunnes 10-15s kohdalla kuin veitsellä leikaten BOOOOOO. Kaasarissa oli pieni vesihelmi, n. 2mm halkaisijaltaan, pitää tänään koittaa uudestaan. Putsasin eilen vielä tankin ja sieltä tuli vähän, ehkä 10 ml vettä. Eihän vesi hyväksi oli kaasarissa, mutta mopoajoilta muistelen että kohokammion pohjalla oli joskus enenmmänkin ryönää ja silti meno jatkui. Toki tossa tulee pääsuutin tosi lähelle kohokammion pohjaa, mittailin sitä väliä eilen ja päädyin n. 2,5 mm etäisyyteen, ei siihen kummoista helmeä väliin mahdu.

Voisko tuo mennä niin että kun rikastinpiiri on auki niin saa sen kautta bensaa, vaikka pääsuuttimella onkin tukos. Sitte kun kone lämpenee ja rikastin sulkeutuu niin soppaa ei enää pääsuuttimesta tarpeeks tuukkaan, ja meno hyytyy. Vähän jäähdyttyään saa taas rikastimen kautta hetken bensaa ja käy sen 10-15s kunnes taas rikastin sulkeutuu ja meno loppuu. Tyhjäkäyntiä käy, mutta jos koittaa antaa kaasua niin BOOOOOOOaaa saman tien

Avatar
Polforea
Viestit: 11183
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^PPVK -huolto on jäätyvien lukkojen kanssa ensimmäinen, mistä apua hakemaan. Voiteluaineeksi vaikka CRC:n valkoista litiumrasvaa, se on ihan pätevää kamaa ja toiminut lukoissa kivasti.

Pura
Puhdista
Voitele
Kasaa
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4685
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Mielenkiintoinen ja hyödyllinen ketju. Luettuani jonkin verran aloin miettiä millaisia isompia murheita omissa muun merkkisissä autoissa on ollut.
Pakko todeta, että aika vähällä on päästy, pahimmat ehdottomasti kaksi moottoririkkoa; Peugeot Boxer ja MB 320cdi, jälkimmäinen tosin vaimon, mutta hajosi minun ajaessa :) Ruosteen kanssa ei ongelmia ollut yhdessäkään ns käyttöautossa vuodesta 1986 tähän päivään. Kaikenlaista pientä mitä ei jaksa muistaa on varmasti ollut.
Giulia Super -69

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4857
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Töissä, tienpäällä, uudehko Ford jossa kytkin ajettu motarilla niin loppuun että lopulta jaksoi mennä vain pikku vaihteella. Niin paljon lämpöä että kaikki muovit suli 5cm läheisyydestä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Gasolina kirjoitti:pahimmat ehdottomasti kaksi moottoririkkoa .. MB 320cdi
Mikä muuten tuli? Tässä kesällä tutkin yhtä suoraa kutosta jolla rullattu jotain 400 tkm. Tuossa ilmeisesti oli suutin alkanut antautua, vuotanut, kuumentunut ja lopulta polttanut mäntään loven. Mäntien päiden jäljistä päätellen noin puolet suuttimista eivät enää sumuttaneet kuten pitäisi, eli palokuviota ammeen ulkopuolella. Käsittääkseni tuo oli täysin vakiopannu ettei olisi ruiskutusaikaakaan jatkettu liikoja.

Purkaamolta vaan "uutta" mäntää ja suutinta ja matka jatkuu. On vaan vähän työläs purkaa tuollainen konetila.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Vesamaan!

Tarkistappa bensahanan toiminta, vallankin jos alipainehana.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

savijo-r kirjoitti:Vesamaan!

Tarkistappa bensahanan toiminta, vallankin jos alipainehana.
Jep, kokeiltu. ainakin kun alipaineletkusta imee niin bensa virtaa, ja koneen käydessä kun nappaa bensaletkun irti kaasarista niin niagara on valmis

Avatar
Gasolina
Viestit: 4685
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Gasket kirjoitti:
Gasolina kirjoitti:pahimmat ehdottomasti kaksi moottoririkkoa .. MB 320cdi
Mikä muuten tuli? Tässä kesällä tutkin yhtä suoraa kutosta jolla rullattu jotain 400 tkm. Tuossa ilmeisesti oli suutin alkanut antautua, vuotanut, kuumentunut ja lopulta polttanut mäntään loven. Mäntien päiden jäljistä päätellen noin puolet suuttimista eivät enää sumuttaneet kuten pitäisi, eli palokuviota ammeen ulkopuolella. Käsittääkseni tuo oli täysin vakiopannu ettei olisi ruiskutusaikaakaan jatkettu liikoja.

Purkaamolta vaan "uutta" mäntää ja suutinta ja matka jatkuu. On vaan vähän työläs purkaa tuollainen konetila.
Kampiakseli poikki. w211 vuodelta 2003 eli suoralla kuutosella tämäkin ja vakio. Toimi kyllä tuohon asti ensiluokkaisesti, en muista ajomäärää enää, ei kuitenkaan kovin paljoa.

Suuttimia ei taida kovin moni vanhempiin vehkeisiin enää laitella niin kauan, kun lähtee käyntiin ja menee päästöistä läpi.
Giulia Super -69

Avatar
lerppu
Viestit: 5898
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Saksalaiset tämän jo osasivat, mutta kyllä Ranskassakin homma hoituu!
Liitteet
Lies, all lies.jpg
Lies, all lies.jpg (67.61 KiB) Katsottu 4869 kertaa

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Tohon on hyvä asentaa kirkkaampi lisäpakkivalo :mrgreen:
Ilmeisesti 90-luvulla DX corollaan 7-tuumaisia tuplaputkia viritelleet heebot ovat saaneet jatkokoulutuksen suoritettua ja päässeet autotehtaille hommiin :-D

Outoa muotia jokatapauksessa...

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Farina »

Vainio kirjoitti:Outoa muotia jokatapauksessa...
Kieltämättä outoa, mutta joka aikakaudella on ollut omat oudot muotinsa autoilussa. Miksi tähän on muotoiltu "varapyöräkotelo"
Kuva
tai tähän :shock:
Kuva
Ei siellä mitään varapyörää ole kuitenkaan. Tai miksi Musseen on lykätty vinyylikatto? Että joku luulisi sitä avoautoksi. Kuva

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Farina »

Edelliseen liittyen en tiennytkään, että Alfallakin olisi sorruttu tuohon vinyylikattoiluun. Onkohan tämä tehtaalta tullut vai jälkikäteen asennettu?
Kuva

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Olikohan tolla aikakaudella puhkeamattomat renkaat autoilun kuumia puheenaiheita?
Ehkä se on ollut vastaavaa jakomielisyyttä kuin noiden "savuttomien" pakoputkien asentelu nykyisen vähäpäästöisyyden aikakaudella :-D

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Harmi kun noista ei enää taideta mitata päästöjä putkesta. Olisi hupaisaa kun konttorilla inssi tökkisi haistelijiaansa tuonne.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gasket »

[quote="vesamaan"Mut nyt on sitten toinen Aerox potilaana :twisted: Käynnistyy hyvin, käy nätisti ehkä minuutin verran. Sitten BOOOOO ja seis. Saa bensaa, neulaventtiili toimii. Booauksen tullessa kun suhauttaa vähän bräkleeniä kurkkuun niin kiertää iloisesti, kunnes taas boooooooo.... Omistaja epäili kampuran stefoja, mutta mun mielestä vika on kaasarissa. Pari kolme minuuttia kun antaa seistä niin taas käynnistyy ja kiertää hyvin, kunnes 10-15s kohdalla kuin veitsellä leikaten BOOOOOO. Kaasarissa oli pieni vesihelmi, n. 2mm halkaisijaltaan, pitää tänään koittaa uudestaan. Putsasin eilen vielä tankin ja sieltä tuli vähän, ehkä 10 ml vettä. Eihän vesi hyväksi oli kaasarissa, mutta mopoajoilta muistelen että kohokammion pohjalla oli joskus enenmmänkin ryönää ja silti meno jatkui. Toki tossa tulee pääsuutin tosi lähelle kohokammion pohjaa, mittailin sitä väliä eilen ja päädyin n. 2,5 mm etäisyyteen, ei siihen kummoista helmeä väliin mahdu.

Voisko tuo mennä niin että kun rikastinpiiri on auki niin saa sen kautta bensaa, vaikka pääsuuttimella onkin tukos. Sitte kun kone lämpenee ja rikastin sulkeutuu niin soppaa ei enää pääsuuttimesta tarpeeks tuukkaan, ja meno hyytyy. Vähän jäähdyttyään saa taas rikastimen kautta hetken bensaa ja käy sen 10-15s kunnes taas rikastin sulkeutuu ja meno loppuu. Tyhjäkäyntiä käy, mutta jos koittaa antaa kaasua niin BOOOOOOOaaa saman tien[/quote]

Bensapulaltahan tuo vaikuttaa. Katso nyt ettei joku kätevä ole kiristänyt "löysällä" olevaa ilmaruuvia tai ettei se ole pudonnut kokonaan. Ei tietty ole monen minuutin homma käyttää kaasari auki ja putsata. Juniorin mönkkäristä olen joutunut kaasarin putsaamaan 3..4 kertaa kun tyhjäkäynti on kadonnut kokonaan. Ehkä se "powerfiltteri" laskee vähän turhan isoja kökköjä läpi..

Tosin voi taas olla ne läpätkin.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Patongin toinen ajovalo näyttää liikaa vasemmalle, mutta en onnistunut löytämään säätöruuvia sen suoristamiseksi. Googlellakaan ei löydy osumia. Eli mihin ihmeeseen se sivusuuntaisen säädön ruuvi on jemmattu? Rellu Megane ja face lift-versio kyseessä.

Ja toinen juttu, toisen lähivalon linssi on aivan samea ja valoteho kynttilän luokkaa, mahtaako sitä onnistua puhdistamaan mitenkään muuten kuin purkamalla koko valaisin?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuomas K kirjoitti:Rellu Megane ja face lift-versio kyseessä.
Mikä niistä kolmesta aiemmasta :wink: ? Vanhimmasta faceliftistä (viimeisiä -03) säätö ainakin löytyi. Uudemmista ei kokemusta. Edit: eikö manuaalista löydy apuja :roll: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Vastaa Viestiin