Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Vainio kirjoitti:Olikos täällä ketään pösöjen sähköaivojen päälle ymmärtäviä??
308:ssa ei toimi ilmastointi, ja kompuran kytkimestä pukkaa vikakoodia tai oikeastaan sen ohjauksesta.
Kaikki (toistaiseksi) löytämäni sulakkeet on ehjiä, mutta kompuran magneettikytkimelle ei vaan tule sähköä vaikka Diagboxilla käskee sitä päälle.
Kytkin kyllä kuulostaa naksahtavan kun antaa virtaa suoraan liittimeen. Jos vastaava vika kuulostaa jollekkin pösöjä omistaneelle tutulta niin laittakaa toki vihjeitä viallisen osan sijainnista :-D
Heitäs VIN-numeron 8 viimeistä merkkiä, niin kurkkaan vähän kaavioita.
5 bar näyttää testeri. Taitaa olla suht normaali paine kun +15 lämmintä ja kompura pois päältä??
Ihan suoraan oppikirjasta tuo 5 bar, eli ok.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

No kiitosta vaivannäöstä!
VIN 8 viimeistä merkkiä ovat AY081578

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Vikakoodin C994 selitys: Vika ilmastointikompressorin kytkentäkomennossa : Katkos.

Ohjauskäsky tulee BSI:ltä mustan liittimen pinneistä 35 ja 37 moottoritilan sulakerasialle harmaaseen liittimeen pinneihin 11 ja 12. Kompressorin kytkevä äly ja rele (R6) on sisäänrakennettuna BSM-yksikössä (PSF1), eli moottoritilan sulakerasiassa. Mikäli BSI:n (koriboxi) ja BSM välillä on piuhat ok, niin eipä paljoa muuta jää jäljelle kuin BSM-yksikön sisäinen vika. Eli siinä kohtaa se melkein kaipailisi uutta moottoritilan sulakerasiaa.

Edit: Toki kannattaa mittailla piuhat kompuralta BSM:lle, että nekin on ok. Service Box näyttäisi sulakerasialta kompuralle lähteville johtimille väriksi keltaista ja pinnit 1 ja 4.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Iso kiitos tästä!
Näillä pääsee jo paaljon pidemmälle kun ei tarvii arvailla ihan sokkona kuinka tuo kompura on kytketty älylaatikkoihin.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

rellu scenic 1.6 16v-2005.Vika ilmoitus check injection.Auto tiputtaa tehot,ja uudelleen käynnistys poistaa vika ilmoituksen,ja toimii taas ok.Mikäköhän rellua vaivaa?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Yleisviat tuon ikäisissä relluissa on varmaan tuttuja? Tyhjäkäyntimoottorivikojahan noissa on pirusti ja puolat hajoo yhtenään. Mutta ei ehkä liity aiheeseen? Ja vähintään yhtä reippaasti hajoo kampuran ja nokan asentotunnistimet. Ja tietty kaasuläppäongelmat.
Joku häiriö tulkitaan "fatal error" -tilaksi kun vaatii uudelleenkäynnistyksen. Voisi liittyä kaasuläppään. Mutta onneksi tuon ikäisestä pystyy lukemaan vikakoodit.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vode »

^^ Eikös noissa oo yleisiä noi vvt-nokkapyörien murheet. Kuulostaako tyhjäkäynti diiseliltä?

Youtube on täynnä kamaa jos laittaa hakusanaksi renault ja dephaser. Tossa nyt yksi jossa kuuluu selvästi raksutus.

https://www.youtube.com/watch?v=1kMKXcBjqPY

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

sämpy kirjoitti:Yleisviat tuon ikäisissä relluissa on varmaan tuttuja? Tyhjäkäyntimoottorivikojahan noissa on pirusti ja puolat hajoo yhtenään. Mutta ei ehkä liity aiheeseen? Ja vähintään yhtä reippaasti hajoo kampuran ja nokan asentotunnistimet. Ja tietty kaasuläppäongelmat.
Joku häiriö tulkitaan "fatal error" -tilaksi kun vaatii uudelleenkäynnistyksen. Voisi liittyä kaasuläppään. Mutta onneksi tuon ikäisestä pystyy lukemaan vikakoodit.
Eipä ole noi "yleisviat" tuttuja.Edellisellä vastaavalla ajettiin vaimon toimesta 100tkm.mittarissa oli myydessä 300tkm.lambdan vaihdolla selvittiin tekniikan osalta.Tällä nykyisellä rullattu 40tkm meidän toimesta,ja nyt ensimmäinen "vika".Näkyykö testerillä vika,jos ei aktiivisena valo?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuosta vanhemman korin Megane ainakin oli jättänyt vikamuistiin asentoanturin virheen, vaikka mittarissa valo (muistaakseni) ei enää palanutkaan.

Asentoanturit ja puolat on sekä esson huhuista kuultuna että Motonetin tiskiltä aikanaan työn puolesta omin käsin ojennettuna noiden koneiden peruskauraa siinä missä Alfoissa jakohihnat ja tukivarret :mrgreen:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

tänään auto oli toiminut ihan normisti.Nettiä kahlatessa,tuntuu olevan sama kuin pösön antipollution decive,eli voi viitata mihin vain...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kuten sanottua, vikakoodien luku. Peruskoodit saa millä tahansa OBD2-lukijalla kaikista "nykyautoista", eli 2001 ja uudemmat bensavehkeet ja jotain vuosia tuoreemmat diisselit.
Airbagit ym. aiheuttaa helposti jo jotain ongelmaa.
Koodit säilyy vähintään jonkun aikaa, paitsi mahdollisesti silloin kun kyseessä on joku tietty härveli - esim. airbagin koodi voi nollautua heti automaattisesti siinä vaiheessa kun vika poistuu... saastelaitteiden toiminnasta ilmoittelevat koodit sitten taasen taitaapi pysyä niin kauan, kunnes ne poistetaan? Tässäkin toki voi olla paljonkin eroavaisuuksia valmistajan ja version ym. välillä.

Avatar
Macela
Viestit: 2635
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Macela »

Primera P11 1.6 bensa -99

Alko yhtäkkiä nykimään kiihdyttäessä (kuten painais kaasua-eikaasua-kaasua-eikaasua.. todella nopeeseen tahtiin).

Kävin ite ajamas ~20km lenkin ja saatto toimia ihan normaalisti reilu 5km ja sitte nykästä pari kertaa ja taas toimia. Sitte taas alkaa nykimään oikein kunnolla ja taas pelata normaalisti.

- Ilmeisesti tapahtuu sekä kylmällä että lämpimällä moottorilla
- Tyhjäkäynnissä en huomannu vikaa
- Nyki useimmiten kiihdyttäessä mutta myös tasakaasullakin pari kertaa
- Tulpat uusittu reilu vuosi sitte

:/

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^kuusakoski? stena?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^^Vikakoodit jos sais luettua, niin sekin helpottais, mutta noilla oireilla erittäin vahva ääni virranjakajalle.

Palkus ehtikin jo sanoa ne muut... :silly:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Swedish Steelkin ruostuu :shock:

Tyttären miehen kanssa vaihdettiin autoja päittäin ( JTD<-> Volvo 240 ) vähäksi aikaa, ja kyllä se
Volvokin parista kohtaa on ruostunut 32-vuotiaana 8) Oikein siisti, alkuperäinen ja hyvä aihio muuten, ja museorekisteröitävissä helpohkosti. Se on näitä autoja, jotka olivat aikanaan riittävän tylsiä /rumia että ne ovat nyt kiinnostavia ja jopa kauniita... jos ymmärrätte yskän. Saman ikäinen Giulietta on kyllä kaksi pykälää komeampi... :wink:

Katsotaan mitä saisi kesällä Volvon kanssa aikaan. Nyt kokonaan ilman Alfoja kun 116-G vielä hakematta E-Savosta talvitallista ... mutta prätkällä pärjää kivasti ilman Alfojakin :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5449
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Italiassa 200-sarjan Volvoja pidettiin tyylikkäinä aikanaan. Kyllähän se oli persoonallista muotoilua, aikanaankin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ Kakkosnelosen fanittajille olisi tiedossa yhdellä omistajalla ollut muistaakseni -84 vuoden kapine entisöitäväksi.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

hjpp kirjoitti:^ Kakkosnelosen fanittajille olisi tiedossa yhdellä omistajalla ollut muistaakseni -84 vuoden kapine entisöitäväksi.
Kiitos tiedosta, mutta meille riittää aika hyvin tämä yksi. Kardaanin laakeri ja ristinivelet sekä yksi pyöränlaakeri vaihdettiin äskettäin, mutta muuten vain ajellaan. Vasta reilu 200tkm taulussa, kun nämä punaiset B-19 -myllyt kestävät jopa sinne 500tkm yleisesti.
Onhan siinä jo yksi kannen yläpuolinen nokka-akselikin.....
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Macela
Viestit: 2635
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Macela »

palkus kirjoitti:^kuusakoski? stena?
Periaattees jos halvemmalla kuin korjaus saa vastaavan tasoisen toimivan auton.
Jarsan kirjoitti:^^Vikakoodit jos sais luettua, niin sekin helpottais, mutta noilla oireilla erittäin vahva ääni virranjakajalle.

Palkus ehtikin jo sanoa ne muut... :silly:
Virranjakaja juu oli yks potentiaalisista vaihtoehdoista mutta nyt vaikuttais ilmamassamittarilta. (Esim auton toimiessa nyppäsee ilmamassamittarilta johdon irti niin vika ilmenee instant, laittaa johdon takas niin taas saattaa toimia)

Avatar
AriFerra
Viestit: 142
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Terwehdys! Saisiko foorumin asiantuntijoilta hieman neuvoa? Asia koskee sukulaista, eli FIATia.

Poika, 18-v, aloittaa duunit ensi viikolla, ja tarvitsee työmatkaan auton. Etsinyt juuri katsastettua, mahd. halpaa. Löysi FIAT Bravan, vm 2001. 1.6 bensa, 103 hv.

Hyvässä kunnossa on, myyjä vaikuttaa luotettavalta. Mutta! Koneeseen on vaihdettu jakohihna 100 000 km kohdalla. Nyt sillä on ajettu 240 000. Kysymyksiä siis:

a) Onkohan tuo ko. kone sellainen, että jos hihna katkeaa, venttiilit lyövät mäntiin?

b) Kuinka suuri riski on, että hihna katkeaa lähipäivinä?

c) (tyhmä kysymys, mutta...) Kun tekee kaupat yksityisen kanssa, voisiko sopia jotain tyyliin "jos ei kestä kotimatkaa (400 km), rahat palautetaan"?

Varsinkin ekaan kysymykseen kaipaisin infoa, saa laittaa noihin toisiinkin ajatuksia. :mrgreen:

Kiitos etukäteen!

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

AriFerra kirjoitti:a) Onkohan tuo ko. kone sellainen, että jos hihna katkeaa, venttiilit lyövät mäntiin?

b) Kuinka suuri riski on, että hihna katkeaa lähipäivinä?

c) (tyhmä kysymys, mutta...) Kun tekee kaupat yksityisen kanssa, voisiko sopia jotain tyyliin "jos ei kestä kotimatkaa (400 km), rahat palautetaan"?
a) Tulee osumia, jos katkeaa.
b) Sanoisin, että vähintäänkin suurehko.
c) Toki voi sopia, jos toinen siihen suostuu, mutta siinä kohtaa mustaa valkoselle ja nimet alle.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Peugeot 607 2.2 antipolition häly tauluun,ja moottorin kuva,ja koodiksi lukija kertoo p0170( polttoaineen syöttöhäiriö,linja 1)
Auto toimii normaalisti.Valo ei sammu kojetaulusta testerillä,vaikka koodin kuittaa lukijalla.Valo syttyi kun tuli ajettua 500m lenkkejä parin päivän aikana useasti,ja valo syttyi käynnistyksen yhteydessä.Nyt ajettu parina päivänä 50km/suunta maantie ajoa,ja valo palaa sitkeästi

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Macela kirjoitti:Primera P11 1.6 bensa -99


:

Laitan arpani moottorin maadoituspisteelle.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Macela
Viestit: 2635
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Macela »

Primera caseen päivitys:

Ostin satasella käytetyn ilmamassamittarin (halvin mitä löysin)

Tulos:

Nykiminen loppu mutta kiihdyttäessä nuhanen -> putsasin tämänkin ilmamassamittarin -> nuhasuus väheni mutta ilmenee siltikin vielä vähän täyskaasulla kiihdyttäessä.

On muutenkin todella luumu tai sitten oon tottunu vaan ~tuplasti tehokkaampaan 156:een.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Sellasta vanneasiaa, että kun pyörännavassa on 3mm. spaceri ja vanteen keskireiässä suurehko viiste, niin navan olake ei enää ylety vanteen keskireikään käytännössä ollenkaan.
Vanne on kyllä hyvin keskittynyt eikä ravista ollenkaan ajossa, mutta mahtaako tämä rasittaa pyöränpultteja enemmän?

Näissähän ei ole keskireikää ollenkaan.

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2848
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ei minun käsityksen mukaan pitäisi rasittaa yhtään enempää. Eihän mitkään muoviset keskiösovitteetkaan toimisi jos niihin tulisi rasitusta.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Normi aluvanteissa taitaa matka pultin kartiosta navan pintaan olla moninkertainen peltivanteisiin verrattuna, ja pulttiin kohdistuva momenttikin siksi eri luokkaa.

En kylläkään osaa sanoa onko tuolla käytännön merkitystä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Onkosta Abarthin tapauksessa pinnapultit kyseessä? Muttereilla kiristettäessä vie vanteen suht keskelle, joten ei välttämättä täristä. Napakeskitys on tosin varmempi, koska esim. kiinnityksen löystyessä vanne saa tukea keskityksestä. Muovisetkin soviterenkaat tukevat vähän. Noit järjettömästi viistetyt vanteet on kyllä p*rseestä, koska tuota keskittämättömyyttä voi jossain tapauksissa ilmetä ilman mitään spaaseriakaan.


Editoitu siansaksaa :?
Viimeksi muokannut palkus, 27 Touko 2016, 08:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Abarth »

On pinnapultit ja vanteet ovat keskittyneet joka irroituskerran jälkeen moitteettomasti, että sen puoleen ei ongelmaa, mutta alkoi arvelluttamaan pinnapulttien kuormitus.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1524
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Kun Corollaan (-11) tulee kiveniskemä, niin se alkaa ruostumaan siitä. Alfassa vastaavassa tilanteessa paljastunut metalli vain tummuu. Onko tämä nyt se sinkityn ja ei-sinkityn korin ero?

Avatar
AriFerra
Viestit: 142
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Kaksi hiivattia pihassa kaipaa uusia öljyjä. Kävin Motonetista hakemassa molempiin suodattimet. Myyjä antoi samanlaiset suodattimet molempiin, tarkasti ja vakuutti että molemmissa koneissa on samanlaiset.

2004 Punto 1,2 8-v ja 2001 Brava 1,6 16-v.

Sattuisiko kukaan muistamaan, tai viitsisikö joku tsekata tästä inter-netsin ihmeellisestä maailmasta voiko pitää paikkansa?
Täällä on monilla kuitenkin rutkasti tieto-taitoa ja netin syöverit paremmin hallussa kuin minulla.

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja LVA »

Macela kirjoitti:Primera caseen päivitys:

Ostin satasella käytetyn ilmamassamittarin (halvin mitä löysin)

Tulos:

Nykiminen loppu mutta kiihdyttäessä nuhanen -> putsasin tämänkin ilmamassamittarin -> nuhasuus väheni mutta ilmenee siltikin vielä vähän täyskaasulla kiihdyttäessä.

On muutenkin todella luumu tai sitten oon tottunu vaan ~tuplasti tehokkaampaan 156:een.
Se on luumu. Ei kulje mitenkään eikä mihinkään, vaikka kuinka toivoisi. Se on luumu ihan jopa muihin 1.6 litraisiin verrattuna.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^^Kyllä niissä aika pitkälti on sama suodatin, joten uskaltaisin luottaa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
AriFerra
Viestit: 142
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Albertolli kirjoitti:^^Kyllä niissä aika pitkälti on sama suodatin, joten uskaltaisin luottaa.
Kiitos. Tällä mennään.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Tarkennuksena vielä, että Niissä=Fiudeissa tuossa ikäluokassa. Meidän Pandassakin taitaa olla sama.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Minä olen kyllä niin juudealainen, että käytän vain ja ainoastaan autoon kuuluvaa suodinta. Mielestäni yksi moottorin tärkeistä kestävyyden varmentajista. Melko usein pannaan suodin sen mukaan jos vain jenka ja tiivistepinta jotenkin passaa :shock:
Tuon bravan ja fl-punton öljynsuotimet ovat erilaiset.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
AriFerra
Viestit: 142
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

palkus kirjoitti:Minä olen kyllä niin juudealainen, että käytän vain ja ainoastaan autoon kuuluvaa suodinta. Mielestäni yksi moottorin tärkeistä kestävyyden varmentajista. Melko usein pannaan suodin sen mukaan jos vain jenka ja tiivistepinta jotenkin passaa :shock:
Tuon bravan ja fl-punton öljynsuotimet ovat erilaiset.
Huoh...siis onko näin? Miten voi olla sitten mahdollista, että Motonetin tietokanta kertoo molempiin (1,2 8-v ja 1,6 16-v) sopivan samanlainen suodin? Kolme eri myyjää asian tarkisti. Ja nuo jotka ostin, ovat siis aitoja FIAT Ricambi suotimia. Pari halvempaa mallia heillä olisi myös ollut tarjolla, ja niissäkin samanlaista tarjosivat molemmille moottoreille.

Avatar
AriFerra
Viestit: 142
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Vaikka suodinkeskustelu jatkuu (toivottavasti), kysyn erästä toista asiaa. Kiitollinen olisin jos tähänkin saisin infoa.

Kyseessä siis yhä tuo pojan 1,6 16-v bensa. Tekniikasta en paljoa tiedä, eikä tämä verbaalinenkaan ulosanti kehuttavaa ole, mutta yritän.

Jos epäilen, että jako on ns hypännyt pykälän pois paikaltaan, minkälainen homma ammattilaiselta on se saada selville?
Onko niin yksinkertaista, että suojakoppa irti, katsotaan ajoitusmerkit kampiakselista ja molemmista nokista?
Jos ei ole jako kohdillaan, kiristimen löysäys, jako kohdilleen, hihnan asettelu uusiksi ja kiristin tiukalle, koppa paikalleen. 15 min ammattilaiselta?

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^motonetin sivuillakin on kyllä oikein noit: punto 1,2 8v 7/2003 -> motonetin tuotenumerolla 15-3387 (orig) ja bravo 1,6 = 15-2069 (orig)
Noissahan on eri tiivisteeen halkaisijakin. Sullahan on punto II FL (isolamppunen) ?
Tuo jaon tarkistus/kohilleen laitto taittaa tarvita lukitustyökalut nokkien takapäihin ja heittokellon ykkösen yläkuolon selvittämiseksi?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
AriFerra
Viestit: 142
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Kyllä Palkus oikeassa olit. <-2003 ja 2004-> Punton 1.2 8-v koneissa erilaiset suotimet. Isot umpiot joo tässä 2004.
Outoa, vaikka kone lienee sama, jotain eroa kuitenkin?

Tuosta 1.6.16-v 2001 Bravan moottorin vikavalosta vielä kyselisin. FIAT-foorumilta luin kauhukertomuksen, jossa jakohihnan vaihdon jälkeen (pari päivää myöhemmin) oli ko. valo alkanut vilkkua. Lopulta osoittautui että hihnassa jako pykälällä pielessä.

Onko mutua, aiheuttaako se nimenomaan valon vilkkumisen, jos jako ei ole kohillaan? Brava käy kauniisti eikä oireile millään lailla, mutta vikavalo syttyi muutama päivä hihnan vaihdon jälkeen.

Kaveri lupasi lukea sunnuntaina koodit, mutta pelkään että sieltä tulee vain yleisilmoitus sytytyshäiriöstä tms? Voivatko ne lukijat kertoa tarkempaa infoa? Esmes puolaviasta, asentoanturista tms?

Onko edes teoriassa mahdollista, että valon olisi sytyttänyt hetkellinen häiriö, ja kun sen nollaa, valo ei enää kiusaisi?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

AriFerra kirjoitti:Voivatko ne lukijat kertoa tarkempaa infoa? Esmes puolaviasta, asentoanturista tms?
Voivat, mutta ei se ecu osaa ennustaa, eli jos laitteet ecun silmissä toimii oikein ja tulee vaikka sytytyskatkoksia, niin mistäpä se arvaisi mikä laite sen aiheuttaa. Toki jos nyt vaikka puolan ensiö olisi poikki tulee siitä luonnollisesti puolan kuntoon viittaava vikakoodi jne.
AriFerra kirjoitti:Onko edes teoriassa mahdollista, että valon olisi sytyttänyt hetkellinen häiriö, ja kun sen nollaa, valo ei enää kiusaisi?
Hetkellisen häiriön mentyä ohi pitäisi valon sammua omia aikojaan, eli jos se palaa pidemmän aikaa on siellä melkolailla varmasti joku vika oikeasti päällä.

Avatar
AriFerra
Viestit: 142
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

AriFerra kirjoitti: Tuosta 1.6.16-v 2001 Bravan moottorin vikavalosta vielä kyselisin. FIAT-foorumilta luin kauhukertomuksen, jossa jakohihnan vaihdon jälkeen (pari päivää myöhemmin) oli ko. valo alkanut vilkkua. Lopulta osoittautui että hihnassa jako pykälällä pielessä.

Onko mutua, aiheuttaako se nimenomaan valon vilkkumisen, jos jako ei ole kohillaan? Brava käy kauniisti eikä oireile millään lailla, mutta vikavalo syttyi muutama päivä hihnan vaihdon jälkeen.

Kaveri lupasi lukea sunnuntaina koodit, mutta pelkään että sieltä tulee vain yleisilmoitus sytytyshäiriöstä tms? Voivatko ne lukijat kertoa tarkempaa infoa? Esmes puolaviasta, asentoanturista tms?

Onko edes teoriassa mahdollista, että valon olisi sytyttänyt hetkellinen häiriö, ja kun sen nollaa, valo ei enää kiusaisi?
Sunnuntaina kaveri luki systeemit. Päästöjä herjasi. Nollasi koodin ja valo sammui. Ei ole ainakaan vielä syttynyt uudestaan. Tosin lyhyitä matkoja poika tuolla autollaan vain ajaa.

Hieman alan kallistua siihen, että kyllä se poikien hihnanvaihto onnistui, eikä tuo vikavalon syttyminen siihen liittynyt. Mutta voihan olla että kuitenkin...täytyy seurailla tilannetta.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jiitee kirjoitti:Swedish Steelkin ruostuu :shock:

Tyttären miehen kanssa vaihdettiin autoja päittäin ( JTD<-> Volvo 240 ) vähäksi aikaa, ja kyllä se
Volvokin parista kohtaa on ruostunut 32-vuotiaana 8) Oikein siisti, alkuperäinen ja hyvä aihio muuten, ja museorekisteröitävissä helpohkosti. Se on näitä autoja, jotka olivat aikanaan riittävän tylsiä /rumia että ne ovat nyt kiinnostavia ja jopa kauniita... jos ymmärrätte yskän. Saman ikäinen Giulietta on kyllä kaksi pykälää komeampi... :wink:

Katsotaan mitä saisi kesällä Volvon kanssa aikaan. Nyt kokonaan ilman Alfoja kun 116-G vielä hakematta E-Savosta talvitallista ... mutta prätkällä pärjää kivasti ilman Alfojakin :wink:
No niin , kakkosnelonen nyt fiksattu , täysin ruosteeton ja katsastettu. Juuri rullailin 400 km:n siivun Etelä-Savoon Pohjanmaalta... med herrgårdsvagnen, som går mycket bra :mrgreen:

Volle on sisustuksen siistimistä ja roiskeläppiä vaille museoauto, sano :)
Ja mikä parasta tässä keikassa, vien Pikku-Juulian paluukuljetuksena kotiin.

Kyllä 240kin on melko hyvä ajaa ja mukava matkustaa ikäisekseen, menee jämäkästi kuin juna ja jne...
mutta kun tiessä on mutkia ja hiukan kiihdytellään tai ohitetaan rekkoja...
tuli Pikku-Juuliaa ikävä. On meinaan 116-G:ssä voimaa ihan eri tavalla välillä 80- 120 km/h tarjolla...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Jiitee kirjoitti:Swedish Steelkin ruostuu :shock:
No joo. Keväämmällä myymästäni Saab 9-5:sta oli paljastunut laajat ruostevauriot helmoista.
Uusi omistaja oli vienyt autoa maalarille pikku fiksiin, olivat ottaneet muovihelmat irti ja alla ei ollut peltiä ollenkaan..

Eli nekin olisi pitänyt ruostesuojata uutena.
Senza cuore saremmo solo macchine

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Ostin 206 pösön koska asioita tapahtui ja varttiysi jää nyt seisomaan syksyyn asti...

n. 4tkm takana enkä ole löytänyt muuta (teknistä) moitittavaa, kun 1.4 litraisen isolohkon armottoman laiskuuden ja auton uskomattoman tylsyyden.. Kai näitäkin murheiksi voi kutsua? :D

Avatar
TeroPee
Viestit: 1515
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Kannattaa 206:sta seurailla paisaria. Oli yksi 206 taloudessa ja siihen tehtiin merkkiliikkeessä kansiremppa kolmesti ennen kun auto lähti meiltä. Seuraavakin omistaja joutui teettämään sen kerran. Onneksi aina löytyi maksaja jostain muualta. Kilsoja oli luokkaa 60tkm. http://teropee.kuvat.fi/kuvat/Kulukupelit/206/

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ Ja katsoa, että paisarin korkki on ehjä, ettei turhaan ylikorjaa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Kannentiivistevuoto imenee yleensä ekana ulospäin öljyvuotona jakopään etukulmasta. Ja on eräänlainen tyyppivika näissä tuo kansipahvi. Voisi ehkä puhua jopa ominaisuudesta. :roll:

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hjpp »

On kyllä. Tuli vaan mieleen tapaus, jossa korjaamo vaihtoi ensin vuotaneen jäähdyttimen ja sitten kaksi kertaa kansitiivisteen, kun pitivät sitä viallisena. Vika oli korkissa...

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Olen kuullut väitettävän että Alfa Romeot Ruostuu... Nyt mulla on Mersu ja Opel.... Tarviiko muuta sanoa...? :evil:

Vastaa Viestiin