Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

sataviisviis
Viestit: 2039
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Hyvinkää-Helsinki välillä oli tänään lähemmäs kymmenen autoa motarin sivussa. Yksikään ei ollut Italialainen :wink:

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Se kertoo siitä että joko ne pelaa hyvin tai sitten jääneet jo parkkiruutuun :mrgreen:

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Farina »

quppe kirjoitti:^ Se kertoo siitä että joko ne pelaa hyvin tai sitten jääneet jo parkkiruutuun :mrgreen:
Tai ehkä paremminkin, että niitä on myyty niin valitettavan vähän, ettei näe liikenteessä edes joka päivä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Aamulla A4 tai 6 Audi (diesel) sai Yarikselta apuvirtaa.
Iltapäivällä Chrysler Grand Voyager (kaiketi bensa) sai joltain Dacian kopilta virtaa.
Kuten myös Nissan Patrol sai apuvirtaa pakettiautolta. Kaikki nuo samalla parkkipaikalla, missä oma Alfa sai virtaa SITIKALTA aamulla, kun unohdin laittaa lohkolämppärin kiinni....

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Toyotalla ei ollut muuta ongelmaa, kuin se, että ohjaustehostin narisi 10s käynnistyksen jälkeen ja tyhjäkäynti ei tippunut 2000rpm alle, vaikka selvästi boxi yritti tiputtaa, joku alipaineventtiili ryppyili, sammutin hetkeksi ja 15 min jälkeen uudestaan käyntiin ja 900rpm normaalisti ja odottelemaan, että lämpiää sisältä. Ei lämppäriä, ensimmäinen kerta käyntiin tällä viikolla.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Bemarista vesipumppu vuotaa, pissapojan pumppu jäätyi ja hajosi, etupäästä pyöränlaakerikin kuulemma pitäisi vaihtaa. Mitäs nuo vesipumput bruukaa kestää? Kuitit kertoo, että viimeksi vaihdettu kaksi vuotta sitten eli 100tkm sitten. :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Polforeallakin hajosi bemarista vp. Liekkö 100tkm ajettu? (liekkö koneissa mitään yhteistä)

Dfin
Viestit: 390
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Ei oo noilla koneilla yhteistä mitään. :D ja ei muuten kannata sortua motonetin pumppuun, kesti meillä 60tkm. Alkuperänen kestää diisseleissä melkeempä sen 300tkm.

Ensimmäinen vesipumppu ainakin tossa 3 litrasessa diisselissä kesti 330tkm ja sit ton motonetin pumpun tilalle laitettu on yhä voimissaan, oiskohan 250tkm nyt ajettu.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Näin vähän epäilinkin, mitään en bimmereistä tiedä kuin sen, että ilmeisesti niiden vesipumput oikeasti rakennetaan Unobtainiumista, jos maksaa vaivaset 600euroa ... =P

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Lisää vesipumpusta..

Helsinkiin ajelin 250km, Punton 1.2 16 V työnsi riittävästi lämpöä koppiin, ei mitenkään liikaa. 5km ennen Töölöä pasaatituuli muuttui pohjoistuuleksi.

Käytin koneen eilen lämpimäksi, aluksi tyhjäkäynnillä ja ajoin vähän matkaa niin että lämmöt nousivat korkealle ja tippuivat sitten normaaliksi. Termostaatin voinee sulkea pois.

Lämpömittari heräsi yllättävän nopeasti ja lähes pomppasi nollasta puoleenväliin. Onkohan joku anturivika mahdollinen?

Öljy näyttää kirkkaalta (vain tummunut), öljykorkissa vähän vauvankakkaa, mutta sitä oli Alfassakin näillä keleillä. Kylmästä koneesta päästin paisarista paineet pois, käytin puolen minuuttia, ei kehittänyt painetta paisariin. Pakokaasu ei minusta haise. Nestekin näyttää oikealta paisarissa sikäli kun sinne taskulampulla näkee. Kannentiivisteen uskaltanee sulkea pois.

Voikohan lämpökanavissa jokin muu vielä mennä jumiin ja estää vain lämpimän ilman pääsyn hyttiin.

Korjaamokäyntiä ennen ajattelin luottaa foorumin vankkaan tietämykseen, kun olen jumissa Helsingissä ja korjaamolle pääsy täällä ilmeisesti kestää. Jos vesipumppudiagnoosiin on luottaminen niin kannattaako tollaista vajaata 300km edes lähteä yrittämään risalla vesipumpulla, varaten aikaa jäähdytystauoille. Ei ole mitään käsitystä miten nopeasti lämmöt nousee pakkasilla liian korkealle maantieajossa jos neste ei kierrä. Maalla nimittäin saisin auton nopeammin pajalle ja pääsisi töissäkin käymään ehkä jo ensi viikolla.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^Ettei olisi klassinen kansivika iskenyt? Hukkaako mitään nesteitä ylipäätänsä?

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Öljyä vaihtovälillä (10000) litran verran, ei ainakaan ole lisääntynyt :P, jäähdytinnestetasot on pysyneet kohdillaan.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tai jäänyt vaan ilmaa joka lurahtanut nyt lämppäriin. Tuntuu olevan Punto joillekin vaikea ilmattava. Jäähdyttäjän ilmausruuvi auki, sen jälkeen se kiinni ja lämppäriletkun ilmausruuvi auki. Koko ajan paisarissa nestepinta korkin kierteitten tasolla, siis niin täynnä kun saa. Lopuksi ruuvit kiinni ja paisarista ylimääräiset pois. Tai ajaa 5km ilman paisarin korkkia niin poistuu ylimääräiset itsestään, jonnekkin.. ja sitten korkki kiinni.

Ei haittaa vaikka etupyörät olisi vähän ylempänä toimenpiteen aikana.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

sämpy kirjoitti:...lämppäriletkun ilmausruuvi auki. Koko ajan paisarissa nestepinta korkin kierteitten tasolla, siis niin täynnä kun saa. Lopuksi ruuvit kiinni ja paisarista ylimääräiset pois.
Tällä periaatteella mennään työmaallakin ja toimii aina.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Panda 1,2 8v (69hv) tehnyt pariin kertaan sen, että risteyksessä vapaalla odotellessa kierrokset piipahtavat nopeasti jossain alle 500rpm. Tänään rouva kertoi, että oli sammunut kolmesti kotimatkan (alle 10km) aikana kun oli laskenut vapaalle risteykseen. Lähti kuitenkin nätisti käyntiin ja kulki normaalisti ennen ja jälkeen sammumista. MES tiesi kertoa koodit P0300 (sytytyskatkoksia) ja P0302 (sytytyskatkoksia 2 pytyssä). Kävi pihassa nätisti ja kooditkin olivat tilassa stored. Nollasin eivätkä ilmaantuneet heti uusiksi.

Mahdollisia mieleentulevia syitä:
-Huono akku? Vaihdettu tässä kuussa.
-Akun kenkä löysällä? Ei pitäisi olla, mutta täytyy tarkistaa, ettei napoihin ole jäänyt varastointirasvaa, vai onko tuo hyvin johtavaa?
-Tulppa entinen? Ehkei, vaihdettu alle 2tkm sitten (NGK ZKR7A-10). Voisi tarkistaa.
-Tulpanjohto huono? Ehkä, uudet 25€, joten ei älytön kustannus testata
-Puola entinen? Mahdollista, autolla ajettu nyt 86tkm. Uusi ~75€ Sparetossa
-Joku puolan- tai tulpanjohdoista huonosti paikallaan? Ehkä, kovemmilla pakkasilla moottorintukikumit ovat olleet "yhtäpuuta", joten tärinää on piisannut.
-Vettä, öljyä tai muuta pashaa tulpankolossa? Ehkä, kovimmilla pakkasilla huokaisi vähän öljyä tikun juuresta, mutta ei siitä menisi 2 pytylle.

Muita todennäköisiä? Jos huomenna tarkenee niin täytyy vähän ihmetellä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Mutta kai se ilma järjestelmässä olisi jo aiemmin aiheuttanut murheita? Jakopää tehty pari vuotta sitten, jos silloinkaan on vesipumppuun koskettu. Minulla tuo on ollut 4/2015 lähtien 12tkm, joten ei käsitystä talvikäytöksestä noin muuten :)

Noh, täytyy käydä pidemmällä koeajolenkillä huomenna niin näkee miten lämpöjen käy ja miltä nesteet alkaa näyttää. Jossei puhallin olisi ollut päällä niin en osaisi edes epäillä mitään
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Albertolli kirjoitti:Panda 1,2 8v (69hv) tehnyt pariin kertaan sen, että risteyksessä vapaalla odotellessa kierrokset piipahtavat nopeasti jossain alle 500rpm. Tänään rouva kertoi, että oli sammunut kolmesti kotimatkan (alle 10km) aikana kun oli laskenut vapaalle risteykseen. Lähti kuitenkin nätisti käyntiin ja kulki normaalisti ennen ja jälkeen sammumista. MES tiesi kertoa koodit P0300 (sytytyskatkoksia) ja P0302 (sytytyskatkoksia 2 pytyssä). Kävi pihassa nätisti ja kooditkin olivat tilassa stored. Nollasin eivätkä ilmaantuneet heti uusiksi.

Mahdollisia mieleentulevia syitä:
-Huono akku? Vaihdettu tässä kuussa.
-Akun kenkä löysällä? Ei pitäisi olla, mutta täytyy tarkistaa, ettei napoihin ole jäänyt varastointirasvaa, vai onko tuo hyvin johtavaa?
-Tulppa entinen? Ehkei, vaihdettu alle 2tkm sitten (NGK ZKR7A-10). Voisi tarkistaa.
-Tulpanjohto huono? Ehkä, uudet 25€, joten ei älytön kustannus testata
-Puola entinen? Mahdollista, autolla ajettu nyt 86tkm. Uusi ~75€ Sparetossa
-Joku puolan- tai tulpanjohdoista huonosti paikallaan? Ehkä, kovemmilla pakkasilla moottorintukikumit ovat olleet "yhtäpuuta", joten tärinää on piisannut.
-Vettä, öljyä tai muuta pashaa tulpankolossa? Ehkä, kovimmilla pakkasilla huokaisi vähän öljyä tikun juuresta, mutta ei siitä menisi 2 pytylle.

Muita todennäköisiä? Jos huomenna tarkenee niin täytyy vähän ihmetellä.
En tiedä puntosta, mutta ainakin -01 bravossa 1.2 / 16V koneella vanhenee tulpanjohdot => käräyttää puolan.
Tuon oman kun ostin, niin mukana oli oikein deltan lappu missä oli käynyt vikadiagnoosissa, ja isolla oli kirjoitettu tulpanjohdot vaihdettava.
Lämmetessään sitten jo kävi hyvin, rahat oli ollut uuteen puolaan, muttei johtoihin => myyntiin mokoma romu kun hihnakin siitä olisi pitänyt vaihtaa.
No, hihnasarja ja uudet johdot ei paljon maksaneet kaikkien suodattimien lisäksi, ja on ollut kyllä huoletonta ajoa tuolla monta vuotta.
Edes ilmastointia ei ole tarvinnut täyttää, nyt siitä kyllä p i t ä i s i vaihtaa jo öljyt kun kesällä jäi vaihtamatta.

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Tuosa kottii ajaesa pysähyin ku risteykseen oli pasuuna jääny hätripäällä ja näytti lenottavan mite sattuu. Noh vasemmallta oli menny allatukivarren pallonivelen kuppiosa halaki ja rattilinkussa niin makas kaari rengasta vasten sitte... ja ihann hilijasessa vauhissa varmaan koska 90kurvi. Noh kävin tulta antamassa että sai sikaarin poltettua ja ootella hinuria :D
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

Avatar
AriFerra
Viestit: 142
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Kotkaan meren rantaan ei kannata sitikkaa jättää. Takajarrut jäätyvät kiinni. :mrgreen:

Mites noista oireista osaisi päätellä, oliko syyllinen käsijarruvaijeri vai palojen syy kun palat jäätyivät kiinni levyihin? Meinaan vaan, etten turhaan aukaise satulaa ja rasvaa mäntiä + systeemeitä jos aiheuttaja oli vaijeri. Mielestäni, kun pihasta olin lähdössä, vaijeri vapautui mutta voiko olla niin että vain kahva liikkui mutta vaijeri ei?

Pitkä tyhjäkäynti ja edestakaisin heijaus vapautti palat irti, ja sen jälkeen jarrut toimivat koko loppupäivän erinomaisesti.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Yleensä laahaava käsijarruvaijeri ei myöskään aukene "normaalisti", vaan ainakin Alfan ja jonkun toisen (en muista, mikä) auton kokemuksella se vapautuu "löysästi". Ihan kuin joutuisit työntämään kahvan alas - siellähän on jonkin sortin jousikuorma satulan päässä, jota vastaan kahvaa vedetään. Joten kun lukko vapautetaan, sen kuorman pitäisi kiskoa sitä kahvaa alaspäin.
Jäätyvät palat? Ihan normaalia, merkistä riippumatta. Itselläni 156:n takapalat on jäässä lähes joka aamu ja ihan paukahtaen ne aukeavat - lämpenevät ilmeisesti just sen verran tarpeeksi, että lumi alkaa sulamaan ja sitten jäätyy. Etupalat kuumenee tarpeeksi kuivuakseen, takapalat ei.

Avatar
AriFerra
Viestit: 142
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Aquatica kirjoitti:Yleensä laahaava käsijarruvaijeri ei myöskään aukene "normaalisti", vaan ainakin Alfan ja jonkun toisen (en muista, mikä) auton kokemuksella se vapautuu "löysästi". Ihan kuin joutuisit työntämään kahvan alas - siellähän on jonkin sortin jousikuorma satulan päässä, jota vastaan kahvaa vedetään. Joten kun lukko vapautetaan, sen kuorman pitäisi kiskoa sitä kahvaa alaspäin.
Jäätyvät palat? Ihan normaalia, merkistä riippumatta. Itselläni 156:n takapalat on jäässä lähes joka aamu ja ihan paukahtaen ne aukeavat - lämpenevät ilmeisesti just sen verran tarpeeksi, että lumi alkaa sulamaan ja sitten jäätyy. Etupalat kuumenee tarpeeksi kuivuakseen, takapalat ei.
Oukei. Kiitos infosta. Juuri noin käyttäytyivät kuten boldatussa seisoo. Eipä rellussa eikä hiivateissa tuollaista koskaan joutunut kokemaan. Tosin niillä ei käyty talvella Kotkassa meren rannalla. :mrgreen: Ihan puolitosissaan tuosta merestä sanon, kämppä jossa oltiin kyläilemässä sijaitsee saarella pengertien päässä. Pakkasellakin voi olla kosteampaa? Ite asun Porvoossa 2 km merestä, eikä koskaan tuota ole tehnyt.

Niin tahi näin, tällä mennään ja hyvä tietää ettei kyseessä ole (luultavasti) vakavampaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos ne ei jäänyt laahaamaan, en pitäisi pahana uhkana. Mutta jos jää laahaamaan, silloin todennäköisesti on jossakin jumia ja se voi hyvinkin olla käsijarrusta johtuvaa - enkä tosiaan tiedä, toimiiko kahva samalla tavalla aina. Saattaa vaikuttaa sekin, missä kohtaa ja miten jumissa, rakenteesta riippuen?

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

En pitäisi takapalojen jäätymisyä normaalina ilmiönä, varsinkaan jatkuvasti tapahtuvana. Noin 60 auton historiastani löytyy vain yksi, jossa jarrut jäätyivät pariin otteeseen (Tempra), mutta siinä olikin jarrut moro.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No, täällä on tuttua 156:sta - jokaisesta niistä, mitä on ollut. Pösössäkin ('06 207) oli sama juttu... Samoten muistelen ysitonnarin tehneen ulkoruokinnassa ja enpä muista varmana, mutta sekä '01 Punto notta '91 405 myös taisi harrastaa tuota. Ja melkolailla jokainen Euro-Aasialainen auto, joita tuli talvisin ryittyä käyntiin huollon pihasta, jos olivat mainittua lyhyempää matkaa kulkeneet.
Varmaan olosuhteet oleellisin: jarrut ei lämpene kunnolla -> pöllyävä/pöllynnyt lumi sulaa, mutta ei kuivu vaan jäätyy ennen poisvalumistaan -> jäätyy.
Ei Lapissa ollut mitään ongelmaa - siellä matkat paljon pidempiä ja varmasti jarrut kerkes myös lämmetä ihan oikeasti, kun kilometrin mittasessa alamäessä laskettiin menemään jarrua vasten koko mäki, kun ei moottorijarru riittänyt.

Mutta tuon mainitun perusteella en pidä mitenkään ihmeellisenä asiana jos palat on jäätynyt levyihin kiinni, kun se on itselleni jokavuotista. Ehkä mä sit teen jotain väärin - joo, en jaksa putsata vanteiden sisäkehiä. Joo en myöskään jaksa suojata niitä pöllyävältä lumelta. Enkä myöskään aina aja pitkää pätkää, vaan päinvastoin lyhyttäkin aika usein. Eikä kyllä paksukaan kinos estä ajamista, vaikka sisäkehät täyttyykin lumesta...

Mut jos tuo ei normaalia ole niin milläs siitä eroonkaan pääsee?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllä minulla takapalat ovat kiinne jäätyneet pikku avauspamauksen verran niin 156:sissa kuin 164:ssä ja 307 ja 3008 pösöissäkin ilman että jarruissa on vikaa ollut. Ei ne koskaan tiukassa ole olleet, mutta enemmän vettä -> enemmän jäätä -> isompi pamaus.

Normaaliahan tuo on lumipöllyn & pakkasen jäljiltä ja jos ei jarru laahaa tai jumita, niin en osaa itse olla huolissani.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Jätätkö käkkärin päälle parkitessa? Ei mun 156 tehnyt tuota, eikä 166 tai 159 myöskään.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos ei käsijarru ole päällä, oletettavaa on ettei ne palat levyyn kosketakaan... Niiden on sillon hankala siihen kiinni jäätyä. Lisätään tuohon mun pitkään listaan: käytän _aina_ käsijarrua, jos vaijerit ei ole menneet rikki.

EDIT:
Lisätään toki vielä se tosiasia, että jos jarru laahaa, se voi jäätyä kiinni - koska laahaava jarrupala aika herkästi on levyssä kiinni myös...

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Eli käyttäjävirhe :mrgreen:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Käsijarru on käyttöä varten, ei koriste ;)

Btw.
Käsijarru toimii, jos sitä käyttää ;) 156 ja 159 on herkkiä, mutta jopa niissä nimenomaan käytöllä se ehjänä pysyy ;)

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

No, taitaa olla 155 ainut mihin on tullut käsijarruvaijereita vaihdettua, ja siihenkin "samalla vaivalla" kun meni toinen satula vaihtoon. Tosin autokin oli todella vähällä ajolla mm. seisoi koko talven. Ei ole käsijarrusta jäänyt katsastuksetkaan kiinni. Toiset vaihtelee vaijereita alvariinsa...

Vaihteen varassa on toistaiseksi autotkin pysyneet paikallaan, eikä ole tarvinnut laittaa betonilaattaan kettingillä kiinni. :mrgreen:

Ameriikassa se on muuten nimeltään emergency brake.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ameriikassa on myös iso osa automaatteja, joissa on erikseen "PARK" :)
Taisipa jollakulla valmistajalla olla automaagin kanssa sähkönen käkkäri niin, että P:lle laitettaessa ja auton sammuttaessa meni käkkärikin päälle.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Käsijarruhan, siis seisontajarru viralliselta nimeltään on autossa juuri sitä varten, että sitä käytetään autoa pysäköidessä :wink: . Jos se pääsee jäätymään, on vika tuotteessa, ei käyttäjässä ja enemmän jumiin ja rikki se satula käyttämättömyydellä menee.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Mä laitan käppärin päälle kun täräytän auton tilille ja lähden Lumiharjaamaan lumia katolta -> saa käyttöä muttei jumita. Jotain hyötyä siitäkin varmasti saa, että seisottaa känkkä päällä, enää pitäisi keksiä mikä se hyöty on.

Ja jottei mene enempää ohi aiheen niin aiemmin mainittu Panda on toiminut taas ilman vikakoodia. Käyn hakemassa tulpanjohdot ja vaihdan varmuudeksi jahka ehtii. Samalla täytyy tarkistaa liittimet.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Laitetaan tänne nyt vielä loppukaneetti jos sattuu jotakuta hyödyttämään (Punto 1.2 80): ei se lämpimän ilman loppuminen kesken ajon aina kansiviasta kieli. Tuntuu vaan ettei pienissä nopeuksissa ja kaupunkiajossa tuo ekokone jaksa kehittää tarpeeksi lämpöä että pysyisi sekä kajuutta että kone lämpimänä näillä pakkasilla.

Pahvia virittelin viimasuojaksi ja tuntui auttavan vähän. Tosin pakkanenkin lauhtui 30 asteesta 20 asteeseen. Toki kyseessä voi jokin anturivika tai väsähtänyt termarikin olla, sillä edelleen lämpömittari herää myöhään ja vaeltelee hieman.

Pakkasista jäykistynyt kytkinkin alkoi lämmetä nyt. Tai voi se kai loppukin olla näillä kilsoilla (194tkm) :mrgreen:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
-TTY-
Viestit: 1522
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Löytyisikö joltain Kuolontähti-harrastajalta Workshop manuaalia tai räjäytyskuvaa ML:n polttoainejärjestelmästä? Isäukon mersussa on ongelma että järjestelmä tyhjentää itseään seisoessa tankkiin ->vaatii aina käynnistystä varten järjestelmän ilmauksen. Tarvitsisi siis lähinnä kaaviota tankin ja PA-suodattimen väliseltä alueelta. Mersuforumilta löytämäni linkit kun ei tarjoa apua ku koneelta PA-suodattimelle, mutta siinä ei näy siirtopumput, takaisku- tai magneettiventtiilit tai mitä näissä nyt on.
Auto siis W163 MB ML270cdi '01, moottorityyppi OM612.963.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
lerppu
Viestit: 5914
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tarkastan illalla himassa mitä materiaalia on jäänyt jäljelle ML ajoilta (voi olla että puhuri on jo laatikostossa käynyt, auto poistui käytöstä 2009). Muistaakseni owners manual taisi nurkissa vielä pyöriä... (Siitä ei kyllä vältsisti mitään hyötyä tilanteeseen ole.)

EDIT: En muistanut tätä! Koitan muistaa tänään.
Viimeksi muokannut lerppu, 22 Tammi 2016, 15:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5449
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

AutoBildin mukaan vain Fiat on huonolaatuisempi, kuin:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1453343193002.html
Taas veti sakut kotiinpäin, kuten näiden keskinäisestä järjestyksestä näkee. :mrgreen:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Sakut jyllää..

http://yle.fi/uutiset/volkswagenin_tusk ... in/8629432

8)

Eli nyt ne sitten jo käykin omissa oloissaan (saastuttaen enemmän ko pitäis)... Mitähän seuraavaks? Ne alkaa ajelemaan ihan itsestään tuolla, pyytämättä tai haluamatta? :D

Avatar
lerppu
Viestit: 5914
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Ei taida enää olla merkitystä, mutta kuitataan nyt että ei löytynyt ML aineistoa... :(

Avatar
-TTY-
Viestit: 1522
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Ioniq 5 '22
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

^Juu, ei mitään. En oo etsiny itekään enää, ku on vähän muuta tekemistä tällä hetkellä. Eiköhän tuo pärjänne jotenkin...
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Työkaverin 3.2 A3 kaipailee uutta vesipumppua. Rapiat 130tkm mittarissa ja pumpulla tunnit täynnä. Ulkoinen pumppu apulaitehihnalla ja näyttäisi olevan melko simppeli homma vaihtaakin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Porukoitten c5 sitikassa pomppas alalapalli paikoiltaan, hidastetöyssyn jälkeen. Sen lienee vaihtanu sama paja mikä oli kytkinrempassa unohtanu laittaa vaihteistoöljyt.
Veikkaan irronneen olan kierteestä, ensviikolla saanen tietää enemmän kun pajalla sitä tutkivat. Vaspuolen palli siis petti, eli vetari irti laatikosta ja oliot pihalle. Liekkö nivelet viel ok ja mites jousitolpan yläkumi... Loota ei yltäne tonttiin asti.

Saivat 1000km ajetun foortin fiestan näyttöön sijaiskulkineeksi (kasko). Isä 80v meinas et ei tolla pikkuautolla mis isot renkaat viitti paljoa ajella ku on semmonen täristäjä. Harmitteli ku sillä pitäs tehä 250km lenkki jyväskylään silmälääkärille...

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

Aquatica kirjoitti:^
Sakut jyllää..

http://yle.fi/uutiset/volkswagenin_tusk ... in/8629432

8)

Eli nyt ne sitten jo käykin omissa oloissaan (saastuttaen enemmän ko pitäis)... Mitähän seuraavaks? Ne alkaa ajelemaan ihan itsestään tuolla, pyytämättä tai haluamatta? :D

:lol: Ja Alfassa muka sähkövikoja... Ei joku takalasin pyyhkijän ajoittainen toimimattomuus ole mitään tuohon Volkkarin robottiautoprototyyppiin.

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^^ Melkoinen suoritus, jos siitä kierteestä irtoaa. :shock:
Odotan varmistusta mielenkiinnolla.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Noku se vaatii erkoistyökalun tai vaik sopivan hakasavaimen. Ja jos lukitusmeistaus on jääny tekemäti... Ei se ite pallo kai ihan äkkiä korkkaa ääntämättä. Kartiotappi mutterilla yhtyy alatukivarteen.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Eli tämmösestä nikareestasta kyse;
Liitteet
20160129_195441-800x450.jpg
20160129_195441-800x450.jpg (81.52 KiB) Katsottu 4737 kertaa

Avatar
hjpp
Viestit: 1928
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Jep. Olen joskus tap... vaihtanut tuollaisen ja mietin, miten se voisi kierteestä löystyä irti. Pallon korkkaus tulisi todennäköisempänä mieleen tai vaikka koko tapin katkeaminen.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Joo. Kahtellaan mikä ollu epikriisi.
Mä oon vaihtanu tohon meän kulkineeseen muutaman kerran 10v aikana. Jos vaan napautettu ruuvimeisselillä ja jätetty lukittematta? Mä oonki pessimisti. En vielä tuomitse, veikkaan vaan...

Toi kikare onki c5 perisynti. Markan osa tekee siitä tilastojen paskimpia. Vaik toi on helppo vaihtaa.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tuli korjattua 2010 vuotista E-klassea. Sisältä ihan siisti ja hallintalaitteet tuntu suht ok:lta joskaan ei erityisiltä, "virtalukko" vähän hepposen oloinen. Kokeilin sitten painaa vähän kojelautaa.. *nirsk*.

Ei härrekyyt mitä ämpärimuovia kaikki maholliset pinnat ja panelit, kaikki heiluu ja narisee kun niihin koskee, eikä kovaa uskalla ottaa kiinni ettei hajoo. Puujäljitelmämuovitkin oli kaikkee muuta kuin vakuuttavan näköisiä.

Siit oli kans tupakkisytkäristä virrat pois. Ohjekirjaa pompittiin edes-takaisin "katso sivu X" ohjeiden mukaan, kunnes selvisi että sulakekaavio löytyy tavaratilan pohjalta käärittynä hinauslenkin ympärille. Ei kun tyhjentämään takakonttia. Sulakekotelo oli kontin sivussa, mutta ei salpaa tai saranaa, vaan pahviluukku piti taivutella väkisin pois paikoiltaa ja takaisin.

Ai niin mutta eihän sulakkeita näihin omistaja itse vaihdakaan, mikä tuli todistettua.

Tiedättehän kun autoissa on lattialla sitä paksua äänieristehuopaa ja sen päällä kovaa bitumilevyä tms? Tässä se on keksitty asentaa pohjan alapuolelle, huovat kääriytyy nätisti helman alakantin ympärille ja imee siinä vedet itteensä. Tosin ei haittaa enää, koska kaikki levyt roikkuu useemman sentin irti pohjasta ja näyttää rumalta sivultapäin.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään saatiin naapurin Skudosta vasen takapyörä pyörimään, kun pari päivää sitten meni jumiin.
Rumpukin lähti auki kun sorkkaraudat otettiin käyttöön, oli lähtenyt kitkapinta irti raudasta ja kiilannut pyörän jumiin, onneksi jäi kotipihaan eikä mihkään parkkipaikalle tai tienpäälle.
Uudet osat Motonetista.

Vastaa Viestiin