Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Sähköinen tehostinhan siinä? Se on todnäk. kaputt.

Ainakin tämän koodin muistelisin olleen useammassakin puntossa, joihin tehostimia (eli siis hammastankopaketteja) olisi pitänyt vaihtaa.
Kuulemma "kiva" ominaisuus, kun sökähtää motarilla ja alkaakin vääntämään jompaan kumpaan äärilaitaan....

EDIT:
Itseasiassa en nyt satavarma ole tuosta, että oliko hammastankopaketti mikä piti vaihtaa (vai koskiko jotain toista merkkiä/mallia) vai joku muu ohjaustehostimeen tai ohjaukseen liittyvä osa, mutta ikävä keissi anyway.

Avatar
Isola
Viestit: 1971
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

maybetomorrow kirjoitti:Muita ideoita? Huono latausjännite tiputtaa tehostimen pois?
Näin käy varmaan kaikissa sähkökäyttöisissä tehostimissa. Se on yksi suurimpia sähkösyöppöjä, ja se putoaa pelistä ensimmäisenä jos jännite notkuu. Tarkista nyt alkuun latausjännite ja kaikki kaapelit laturin, akun ja tehostimen moottorin väliltä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Sautio »

jalittam kirjoitti:Eiku se vanha hihna ollut uutena liki saman mittainen kuin sun uusi hihna on. Tuskin sitä pumppua on säädetty ed hihnanvaihdon jälkeen kuluneella ("venyneellä", mitä itse epäilen -tuskin noi venyy) hihnalla - oltetaan että pumpun jako ollut silloinkin kohdallaan, kun ed remmi vaihdettu. Kertomasi mukaan toiminut hyvin, joten uuden hihnan ei pitäs pali asiaan vaikuttaa. Sitä en tiedä kuinka helppo/vaikea pumpun säätö on fiatissa ja mitä kuluma vaikuttaa pumpun ajoitukseen. VVVV kikareissa säätö oli simppeli heittokellohomma - sopivalla adapterilla minkä tein ihan ite. Jos pumppua ei ole purettu, ni tuskin siihen kannattanee koskea, varsinkaan jos ei tiedä mitä luulee tekevänsä...

Nokalle ei siis lukitusta. Vauhtipyörälle 8mm ja pumpulle (se mitattava/sovitettava kakspaksuinen) lukitusappi. Ton pumpun pyörä lienee liki esillä, joten sen lukitustapin voinee mitoitella ennen remppaakin - sorvaa tai sopivia tappi/holkkiviritelmiä keksimään. Kiristimelle lie joku holkki estämään kiristimen liikettä - helpottamaan remmin asennusta/poisottoa - händsfrii kikare lie, näpit ajanevat saman asian jos voima riittää.

Mäkään mikään pro ole - kuhan höpisen. Prot korjatkoot.

Ni toimiks toi mun liittämä liite?
Kiitokset neuvoista ja liitteestä, se toimii hyvin ja on jo luettu muutamaan kertaan.
Ei siihen pumppuun ole tosiaan koskettu viime remminvaihdon jälkeen. Kone on tosi tikissä, joka vuosikatsastuksessa on savuarvot olleet tosi hyvät, viimeksi oli 0,3 kun tuonikäisessä saisi olla kaiketi jopa 3.0. Harmi olisi sössiä pumppu huonoihin säätöihin.
Ei näytä olevan Sparetolla Gatesin hihnasarjaa, täytyy hankkia se jostain muualta. Sarjassa näyttää tulevan mukana vain hihna ja kaksi ohjurirullaa. Lisäksi näytetään kauppaavan tuollaista vaimennninosaa kiristimeen: https://spareto.com/products/56660-vibr ... iming-belt Tuo varmaan voisi olla hyvä uusia myöskin.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

maybetomorrow kirjoitti:Punto II ohjaustehostinta ihmetellyt. Vikakoodeista u1602 on jatkuvasti päällä (ei ainakaan voi kuitata pois). Koodi viittaisi Can-väylään ja jossain italialaisessa keskustelussa tuosta oli vedetty yhteys myös ohj.tehostimeen. Mitä muita CAN-liittimiä voisin tsekata kuin sulaketaulun molemmin puolin olevat mustan ja ruskean? Onko ECU:n päässä jotain? Muita ideoita? Huono latausjännite tiputtaa tehostimen pois?
Perkule, kun en muista, mutta voisiko tuo liittyä kalibroinnin sekoamiseen. Onkos tehty mitään remonttia, ohjaukseen liittyvää? Ratti suorassa? Tuo vikakoodi voisi tulla myös virheellisestä anturitiedosta, todennäköisesti ohjaustehostimeen liityvästä. Vaikuttaako city-nappula mitenkään? Meitin puntossa oli orggis akku ihan p*skana, lähti käyntiin päivän latauksen jälkeenkin huonosti/ kaapeleilla ja silti tehostin toimi moitteetta. Laturi/latausjännite toki iskussa. Se ecu kyllä automaagisesti kalibroi sitä ohjausta, mutta jos ohjausakselin asento ei ole kohillaan niin vois kettuilla.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Lepojännite 12.9V kerettiin mitata tänään, kierroksilla 14.1V. Virrat kun laittaa päälle niin tehostimen valo sammuu normaaliin tapaan ja City-toiminnon voi laittaa päälle, jotain eloa boxissa on. Kun käynnistää niin n. 1 sek kuluttua ratin kuva syttyy. City jää rinnalle palamaan jos se on klikattuna mutta mitään vaikutusta ei ole, eikä City-merkkivaloa saa pois enää kone käynnissä.

Ohjaukseen liittyvää remppaa ei ole tiedossa viimeisen 50tkm aikana. Tehostin on kyllä ajoittain pätkinyt "normaaliin" tapaan kun renkaat on käännetty ääriasentoon, mutta ei ole sitäkään tehnyt viimeisen 6kk aikana. Sunnuntaina tuo hävisi "kokonaan" mutta to-aamuna kauppareissulle lähtiessä heräsi eloon. Noh, täytyy tutkia huomenna lisää liittimiä, youtubesta löytyi pari videovinkkiä vielä.

Tuolla pitäisi liikkua kun Alfa liikkuu vain vajailla pytyillä. :silly:
Viimeksi muokannut maybetomorrow, 18 Huhti 2015, 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tuo ääriasenosta kiukustuminen vois viitata sekoamiseen. :silly: Pitäisköhän sitä vähän kokeeksi messillä koukkia? :twisted: :drinking:

Avatar
mutt
Viestit: 5450
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

maybetomorrow kirjoitti:Punto II ohjaustehostinta ihmetellyt.
http://www.fiatforum.com/punto-mk2-2b-g ... elays.html
Tai sitten vaikka youtubeen hakusanat punto electric power steering.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Kiitos, tuota mutt:n vinkkiä täytyy koittaa jossain välissä! Monella kielellä googlasin mutta tuota ei tullut vastaan.

Räpläsin vielä liittimiä ja nappasin moottorin puolelta ohjaustehostimen sulakkeen irti koneen käydessä kuten youtuben videovinkki opasti. En tiedä kumpi auttoi mutta ohjaustehostin alkoi rahista kuten toimiessaan teki ja ohjaus keveni jonkin verran, mutta vikavalo palaa edelleen - eikä ohjaus ole yhtä kevyt kuin oikein toimiessaan. Enpä tiennyt että tuossa on välimuotokin :silly:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Katselin kaverin passatin merkkihuollon kuitteja tänään ja mietin että miksi helmmetissä jokaisessa huollossa on veloitettu uudesta öljypohja tulpasta ~10€?

Onkohan se noissa kertakäyttökamaa vai onko tämä vaan rahastuskeino?

4L öljyäkin maksaa siellä 100€!

Nimim. mahdollisesti joudun siihen öljyt vaihtamaan.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja willez »

Niis on simmonen "kiinteä" tiivisteprikka,jota ei tarvitse vaihtaa. Tosin,saahan sen sivuleikkureilla poikki ja vaihdettua myös.

Edit: Ja niin, legendaarinen murhe bemarissa. "Takapäässä rahisee jarrurempan jälkeen, naapurin jorman kanssa viikonloppuna vaihdettiin" :lol:

Kuva

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Haha :D Hetken ihmettelin, että pitäiskö kuvasta huomata jotain olevan pielessä, sitten naurua.

Öljypohjan prupuista, taitaa 156:senkin huolto-ohje käskeä vaihtamaan sen öljynvaihdon yhteydessä... (ellen aivan väärin muista)

Äidin terrano päästi savut pihalle etulaakerista. Ei huomannut mitään ääntä talvirenkailla, nyt sitten kun sen kuuli kesärenkailla ei kestänyt huoltoon asti(tai siihen, että olisin ite saanut aikaiseksi sen vaihdettua).
Pari kertaa saanut hakea puolenvuoden sisällä äidin autokeitaan pihalta 21v vanhalla italiaisella, kun japanilainen jäänyt tienpäälle. :P
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Taitaa tosiaan olla näin, että se proppu vaihdatettaneen joka huollossa. Siis ohjeen mukaan =P

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Edit: Ja niin, legendaarinen murhe bemarissa. "Takapäässä rahisee jarrurempan jälkeen, naapurin jorman kanssa viikonloppuna vaihdettiin" :lol:
Onkohan ollut liikaa asennuskaljaa? :-D :-D

Carlo Coppa
Viestit: 740
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ruots ... a/3ng3yC2u

"Jakoketju helvetistä". Jutussa muuten kehutaan Alfaa 8) ..

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Vai GM:ää ;)?

Avatar
Vesa AJ
Viestit: 300
Liittynyt: 09 Marras 2007, 12:55
Car(s): Alfa Brera 3.2 Q4, Alfa 159 3.2 Q4, Alfa GT 3.2, Alfa Romeo GTV6, Alfa Romeo GTV 2.0TS, Honda VFR, Toyota Proace / Ex Alfa 159 1.9 JTS, Alfa Romeo Sprint 1.5 QV, Alfa Romeo 33 1.7 16V, Alfa Romeo 156 2.0 TS SW, 2 x Alfa Romeo 156 2.5 V6, Alfa Romeo 147 2.0 TS
Paikkakunta: Jakkula

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vesa AJ »

Näin käy, kun ajetaan Long life -öljyillä ja pitkillä vaihtoväleillä (alá Volkswagen). Kuva öljypohjasta ja tukkeutuneesta öljypumpun imusihdistä.
Liitteet
20150423_181701 (640x360).jpg
20150423_181701 (640x360).jpg (198.57 KiB) Katsottu 6483 kertaa
20150423_175135 (640x360).jpg
20150423_175135 (640x360).jpg (139.54 KiB) Katsottu 6483 kertaa
rakkaudesta rautaan...

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Vesa AJ kirjoitti:Näin käy, kun ajetaan Long life -öljyillä ja pitkillä vaihtoväleillä (alá Volkswagen). Kuva öljypohjasta ja tukkeutuneesta öljypumpun imusihdistä.
paljonko oli metrejä/ikää autolla tuossa vaiheessa?

Avatar
Vesa AJ
Viestit: 300
Liittynyt: 09 Marras 2007, 12:55
Car(s): Alfa Brera 3.2 Q4, Alfa 159 3.2 Q4, Alfa GT 3.2, Alfa Romeo GTV6, Alfa Romeo GTV 2.0TS, Honda VFR, Toyota Proace / Ex Alfa 159 1.9 JTS, Alfa Romeo Sprint 1.5 QV, Alfa Romeo 33 1.7 16V, Alfa Romeo 156 2.0 TS SW, 2 x Alfa Romeo 156 2.5 V6, Alfa Romeo 147 2.0 TS
Paikkakunta: Jakkula

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vesa AJ »

Koneena 1.8T ja kilometrejä 260 t. Netin ihmeellisen maailman mukaan sama saattaa tulla eteen jo reilun sadan tonnin jälkeen. Hyvin yleinen ongelma VAG-konsernin autoissa ja erityisesti 1.8 turbokoneessa.
rakkaudesta rautaan...

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Nyt sattukin vähän jännempi tilanne omalle kohdalle.
<-- Koitin eilen ja tänään startata tuota kyseistä Mersua. Sillä lopputuloksella että joka kerta moottori lähti sekunniksi käymään ja sitten peli seis.
Auto on seisonut tallissa n.5kk, ja tankki lähes tyhjä joten kävin noukkimassa kunnon bensaa, latasin akun, vaikkei vaikuttanut heikolta, ja koitin starttausta myös vara-avaimella. Ei vaikutusta.
Ostin tuohon autoon talvella uuden käytetyn alkuperäisen ilmamassamittarin. Nykäisin johdon kokonaan pois ja auto rupesi pelaamaan.. Samoin pelasi vanhalla IMM:llä. Enpä ole tiennyt että IMM voi mennä niin rikki että se estää auton käynnistymisen kokonaan.
Sitä olen kyllä nyt miettinyt että voisiko auton parametrit olla noin pielessä edellisen viallisen oloisen IMM:n takia, ettei käynnisty? Eli onkohan mitään mahdollisuutta että korjaantuisi käyttämällä akkua irti? Silloin jää ainakin lukuisia vikakoodeja muistiin vähäisestä virrasta.
Tai sitten käyttää moottorin lämpimäksi vanhalla IMM:llä ja koittaa jälleen 'uutta'? Jännä juttu jokatapauksessa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuttu oli ihmetelly tietyillä kierroksilla (~2500-3000rpm) ilmentyvää uutta ääntä 1.8 duratekissä. Kuultuani soinnin suosittelinkin sitten taukoa ajeluun kunnes vähintään veivien laakerit on uusittu. Kaveri ei heti ostanut arviotani, mutta vei sen kumminkin pikimmin pajalle. Laakerit oli sitten p*skana, mutta kampura vielä ehjä (kone ei siis kalkattanut jatkuvasti vielä). Ongelmana on nyt kai vain liuskojen helppo saatavuus, alkuperäisiä ei saa ollenkaan (auto merkkipajalla) ja sopivia tarvikkeita tuurilla.
Sitten kuulin ( ei abc:n kahvio), että uudet ecoboostit on oikein viimesen päälle kertakäyttösiä, ei ole tarkoitettu korjattavaksi oikein ollenkaan, eikä saa myöskään osia. 150tkm ja auto joko paaliin tai uusi kokomoottori. Kaks satkua saattaa päästä, jos oikein tiuhaan huolletaan, mutta silti voi taival loppua kun lähinnä huolto-osiksi luokiteltaviakaan osasia ei saa. :) No luulis jotain vesipumppuja sentään sitten saavan kinukki-tarvikkeena. Pösön "ihmemoottori" kuuluu myös huhujen mukaan samaan kategoriaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ecoboostin joku revisio myös on huono öljypumpuiltaan. Sähköiset, jotka toimii viiveellä.
Polkaset kaasua kunnolla -> paineet pysyy alhaalla, mutta kone kiertää... No, siitä voi sit laskeskella.

Ja sit jotain ongelmia niiden pumppujen kanssa ollut, että kuolevat.
Ja muuta jännää.
Ecoboost on ainakin semmonen kone, mistä henk.koht pysyisin kaukana, ainakin käytettyjen markkinoilla. Ei taida olla läheskään niin paha kuin legendaarinen TSI, mutta tarinat on silti aika ikäviä.

Avatar
jyrkip
Viestit: 821
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

^^Laakerit löytyy kun hakee Mazdaan, kk-pultit voi käyttää uudestaan kunhan ei ole yli jonkunpituisia. Foordi ei tosiaan yy mitään osia, eikä alakertaa saa muistaakseni ohjeen mukaan enää kasata jos on avattu... Pojalle tekemäni mondeo oli venttiilivaivainen kun tuli meille, kannenlaiton jälkeen ajoon ja vei aivan törkeästi öljyä. Vaivaksi osoittautui männänrenkaat, ainakin asettui kun vaihdoin liki ajamattomat käytetyt männät renkaineen veiveineen ja laakereineen. Noi ei siedä yhtään ylipitkiä vaihtovälejä, väittävät asiasta jotain tietävät.

Mulla on muuten tommoiseen ylimääräinen yläpään tiivistesarja.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^no se vehjes on siellä merkkiliikkeen pajalla, toivottavasti tajuavat mazdalta kysellä.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja sämpy »


Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Tulipa vaihdettua kaverin passatin takapyöränlaakeri....

Jumalauta.... Takapyörän jarrusatulan kannakkeen pultit...... 2,5M vartta ja silti sai kiskoa auki niin paljo ku jaksoi.... *NAKS* ... luulin että työkalu hajos, mutta ei.... kyllä se pultti sieltä aukesi. Helvetti mitä hommaa.... jos ei olis ollu monttua, niin ei oltais saatu auki.

Laakerin pultti sensijaan lähti yllättävän vähin väännöin auki.

Ja vähemmän on tilaa kuin 159:ssä työkaluille!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Polforea
Viestit: 11218
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

stoichiometric kirjoitti:Sitten kuulin ( ei abc:n kahvio), että uudet ecoboostit on oikein viimesen päälle kertakäyttösiä, ei ole tarkoitettu korjattavaksi oikein ollenkaan, eikä saa myöskään osia. 150tkm ja auto joko paaliin tai uusi kokomoottori. Kaks satkua saattaa päästä, jos oikein tiuhaan huolletaan, mutta silti voi taival loppua kun lähinnä huolto-osiksi luokiteltaviakaan osasia ei saa. :)
Perinteitä kunnioittaen...

Kuva
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

http://www.iltalehti.fi/autot/2015051119668901_au.shtml

- Vuosimallien 2009 - 2010 autoissa voi kuitenkin olla nokka-akselin säätimen ääniongelma, joka on korjattu vuosimallista 2011 eteenpäin. Tämän ongelman esiintyminen ei tarkoita, että ketju olisi vioittunut, vaikka korjaus jakopäähän tehdäänkin.

Hmm... tutulta kuulostaa... 8)

Nyt sais varmaan sopivan hintaisia TSI kulkineita, jos nyt kukaan niitä haluaa ostaa... :wink:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

VW Touran räjähti tankatessa kaasua... :shock:

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/ ... 11273.aspx
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
155156
Viestit: 2092
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Työkaverilla VW Golf 1.4 TSI ja reilut 100 tkm ajettun autoon vaihdettiin jo toista kertaa nokkaketju ja sen vaatimat hilppeet. Ensimmäisen kierroksen maksoi maahantuoja kokonaan, mutta ei kuulemma enää toista. Vaihdon hinta kuullosti kalliilta jopa 156 V6 omistajan korville.

Avatar
Hillhouse
Viestit: 367
Liittynyt: 23 Maalis 2011, 18:43
Car(s): 147 GTA Q2, -03
Fiat 128 3P tbo, -78
MB ML300 (W164), -11
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Hillhouse »

Vesa AJ kirjoitti:Näin käy, kun ajetaan Long life -öljyillä ja pitkillä vaihtoväleillä (alá Volkswagen). Kuva öljypohjasta ja tukkeutuneesta öljypumpun imusihdistä.
Hirvittää nykyiset öljynvaihtovälit/-suositukset. Tästä syystä muutin Mersun "huoltoväli-ilmaisimen" ensimmäisen huollon yhteydessä +30tkm -> 16tkm. Ei anna luonto periksi ajaa 30tkm samoilla öljyillä varsinkaan Suomen ilmastossa, jossa mm. lämpötilaerot ovat melkoiset. 30tkm vaihtoväli tarkoittaisi minun tapauksessa +1v vaihtoväliä eli kesä ja talvi samoilla litkuilla. Nykyisillä ajoilla öljynvaihdot tulee keväisin ja syksyisin.

Sama homma laatikkoöljyjen (automaatti) kanssa. Mersu suosittelee (Huom! Suosittelee, ei kuulu huolto-ohjelmaan) automaattilaatikon öljynvaihtoa 120tkm välein. Aika paljon sekin... Ajattelin vaihtaa laatikkoöljyt ja peräöljyn (huolto-ohjelman mukaan ei muuten edes suositella vaihtamaan) seuraavassa huollossa 60tkm kohdalla. Pieni kustannus, jos sillä voi edes hieman edistää laatikon/voimalinjan kestoa. Noin uudehkot 7-vaihteiset lootat ei mitä ilmeisemmin ole halpoja korjata tai ostaa :roll:

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Bemarikin tuntuu lopulta myöntäneensä N47-konetyypin (2-litrainen diesel) jakopääongelmat ja korjaa niitä aika vanhoistakin ja paljon ajetuista mitä toiselta foorumilta olen seuranut. Parempi kait myöhässä edes kuin jatkaa ongelman kieltämistä.

Ps. Itsellä vanhemmalla koneella ja edellä olevaan longlife-keskusteluun niin olen ajanut ajotietokoneen huolto-ohjelman mukaan joka mun tapauksessa tarkoittaa n. 35tkm/vaihtoväli. Nyt mittarissa 315tkm.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Käyttöautolle normiajoa nykyiset öljyt kestää hyvin tuon n 20-30tkm ajoilla että vaihtaa öljyt syksyllä ja keväällä, eli n 10-15tkm vaihtoväli.

Ei millään pitkäikäisesti tuota 30tkm vaihtoväliä. Onhan näitä availtu ja kaamean näköistä katsottavaa :(
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuo penarin kettinki on siellä vähän v*ttumaisesti moottorin takaosassa. Kampanja on käynnissä. Kaveri, jolla on -10 520dee on vähän murheellinen, kun jää kampanjan ulkopuolelle (auto mukamas tarpeeksi uusi) :roll:.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Ruotsalaisten musta lista

Kaikki 1.2 & 1.4 TSI & TFSI moottoriset vaginat vuosimallia 2006 - 2014.

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Cee'd on alkanut päästämään jonkun onton kolahduksen ilmeisesti takaa töyssyssä, esim korotetulta suojatieltä poistuessa. Eka kerran ajattelin että joku kivi kimposi otolliseen kohtaan pohjassa kun kumahti, mutta tuntuu toistuvan terävissä pudotuksissa. Mitään ei maatasossa katsomalla näytä roikkuvan tai heiluvan erikoisesti.

Pitänee toimittaa tutkittavaksi. Vois vaihdattaa ehkä öljyjä samalla.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Oiskohan koiranluu.
Tai tukivarren pusla - molemmat tyyppivikoja ja jos on takuuaika, mennee takuuseen muistaakseni 100tkm asti (vuosista en osaa sanoa, 7v?).

Myöskin tyypillinen _kovan_ kolahduksen aiheuttaja on kivi jousikumissa. Siis sellainen hiekoitushiekan sepeli. :D

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja legza »

Aquatica kirjoitti:^
Ecoboostin joku revisio myös on huono öljypumpuiltaan. Sähköiset, jotka toimii viiveellä.
Polkaset kaasua kunnolla -> paineet pysyy alhaalla, mutta kone kiertää... No, siitä voi sit laskeskella.

Ja sit jotain ongelmia niiden pumppujen kanssa ollut, että kuolevat.
Ja muuta jännää.
Ecoboost on ainakin semmonen kone, mistä henk.koht pysyisin kaukana, ainakin käytettyjen markkinoilla. Ei taida olla läheskään niin paha kuin legendaarinen TSI, mutta tarinat on silti aika ikäviä.
Tosiaan Ecoboost nimellä on esim. 1.0l Kolmisylinterinen ja 1.6 nelisylinterinen, jotka ovat siis _täysin_ eri moottoreita. Noilla litrasilla tosiaan ei vielä monet ole lähellekään 200tkm ajanut, mutta tähän mennessä ovat kestäneet pirun hyvin. joitakin hajosi muutama tonni ajettuna, mutta noista siis jo pari vuotta aikaa. Noilla nelisylinterisillä taas on ajettu jo aika hyviäkin lukemia ilman isompia ongelmia.

Vesipumppu noissa litrasissa vähän mehii monissa, mutta ei laukea kokonaan. Se öljypumppuhan ei ole siis sähköllä toimiva vaan sähköisesti säätyvä. Vanhemmiten noiden 1.0 ecoboostien hintaan varmaan tulee vaikuttamaan 200tkm kohdalla tehtävä jakohihnan vaihto, joka on siis öljyssä uiva ja työläs vaihtaa verrattuna normihihnoihin. Muualla Euroopassa noilla ei varmaan yli 200tkm ole tarkotuskaan ajaa?

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Aquatica kirjoitti:^
Oiskohan koiranluu.
Tai tukivarren pusla - molemmat tyyppivikoja ja jos on takuuaika, mennee takuuseen muistaakseni 100tkm asti (vuosista en osaa sanoa, 7v?).
Voihan se olla. Noista on tosiaan jossain valitettu anarkioissa. Mutta aika hyvältä kuulostais jo noin 8 kk ja 16 tkm ajolla :)
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4335
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

flapjack kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^
Oiskohan koiranluu.
Tai tukivarren pusla - molemmat tyyppivikoja ja jos on takuuaika, mennee takuuseen muistaakseni 100tkm asti (vuosista en osaa sanoa, 7v?).
Voihan se olla. Noista on tosiaan jossain valitettu anarkioissa. Mutta aika hyvältä kuulostais jo noin 8 kk ja 16 tkm ajolla :)
Meitinki Ceedissä vähän terävissä kuopissa samaa kolahtelua, ja löysä koiranluu tai vakaajan pusla lienee kysymyksessä. Ei ole jaksettu ressata sitä, mutta voisi sen takuuseen vaihdattaa ( nyt 6,5 vuotta ja 85 tkm ) - ja optimoiden takuun vaikutuksen :wink:

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Juujuu. Kun Alfasta alkaa kuulumaan kolkotusta/narinaa niin v*ttu mikä paska. Aasialaisesta taasen, kun samoilla kilometreillä tulee kolinoita tai puslat ja/tai jouset väsyy siten, että tulee vieläkin paskempi ajaa niin->vahva peli.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4335
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ Satuimme ajamaan vaihteeksi vaimon käyttöpirssillä Mansen ja Hlinnan reissun, ja huomasin tuon pienen kolinan Näsijärven paikkeilla tunnelityömaan syheröissä. Vaimo sanoi, ettei ole mitään huomannut... :wink:

Jt
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Jiitee kirjoitti:Vaimo sanoi, ettei ole mitään huomannut... :wink:
kovin tutulta kuullostaa :)

winorloose
Viestit: 372
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
Car(s): Ford Fiesta ST -21
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja winorloose »


Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^Pikkuvikoja, yksittäiskappaleita kaikki. Mut hei, uusiin volkkareihin saa DSG:n ilmaiseksi! Menee sopivasti otsikon alle :lol:

Dfin
Viestit: 390
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Shakal kirjoitti:Käyttöautolle normiajoa nykyiset öljyt kestää hyvin tuon n 20-30tkm ajoilla että vaihtaa öljyt syksyllä ja keväällä, eli n 10-15tkm vaihtoväli.

Ei millään pitkäikäisesti tuota 30tkm vaihtoväliä. Onhan näitä availtu ja kaamean näköistä katsottavaa :(

Nooh. Täällä kaks kappaletta paljon ajettuja autoja tuolla öljynvaihtovälillä.
Toinen Volvon D5 ajettu 650tkm. Avaamaton kone, öljyä saa lisätä litran tuolla vaihtovälillä.
Toinen on Bmw 530d, ajettu 595tkm. Avaamaton kone, öljyä ei tarvitse lisätä. Kerran meni öljynvaihto liian pitkäksi ja hiukkassuodattimen puhdistukset loppui -> hiukkassuodatin tukkoon nopeasti.
Eli kyllä nuo kestää aika pitkälti tuota vaihtoväliä mutta kyllä ne useammin kannattaa vaihtaa. Toki noilla autoilla molemmilla ajettu matka-ajoa, eli ei sitä pahinta pätkäajoa.
:-D

Dfin
Viestit: 390
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Shuttle kirjoitti:^Pikkuvikoja, yksittäiskappaleita kaikki. Mut hei, uusiin volkkareihin saa DSG:n ilmaiseksi! Menee sopivasti otsikon alle :lol:
Volkkarikuskilta kuultua kun ehdotin alfaa:
"Ihan paska auto, ruostuukin. Toi yks italialainen (80-luvun fiidu) riittää ongelmineen."

Itse en kyllä uskaltais koskea noihin bensakoneisiin vag-tuotteisiin.
Vanhat 1,9tdi ja 2,5tdi (5-sylinterinen) kelpais.
En aina ihan ymmärrä sitä volkswagenin kehumista kun yhdelläkin tutulla meni neliveto transporterista kytkin 50tkm ajettuna ja samalla henkilöllä 2.0tdi golfista (2011) pyöränlaakeri 60tkm ajettuna. Ei ole kumpiakaan tarvinnut vaihdella volvoihin tai bemareihin tuohon tahtiin... Siitä huolimatta Alfakuume on kova mutta ei kai niitä ostoksia aina tartte pelkällä järjellä perustella? :-D :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eräälle volkkarifanille vähän avauduin, kun laturikin meni "jo".

Se nauroi, että tainnu Alfa monesti jättää tielle. Vastasin, ettei kertaakaan - särkyneellä laturillakin pääsi korjaamolle saakka, vaikka aika pikkusen pelottikin.

Sen vm. 2010 Golffi (TSI, ofköörs) on ilmeisesti viidettä kertaa hinurilla viety "takuuhuoltoon". Sanoin sille, että ei taida mulla olla hätiä, kun auto ollut muutaman päivän telakalla 250tkm mittarissa kun sen kolopallo viettää enemmän aikaa telakalla 20tkm ajettuna. ei tykännyt.... :roll:

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

LongLaiffi vaihtovälit toimii matka-ajo kulkineessa kyllä. Ennen wanhaan oli merkintä huolto-ohjelmissa raskaankäytön lyhemmistä öljyn vaihtoväleistä. Raskasta käyttöä on juurikin nurkka/kaupunki pörrääminen sekä vaihtelevat ilmasto-olosuhteet. Nykyjään on niin tärkeää auton "edullisuus" kaikin puolin, että pitkät vaihtovälit mukamas käy aina. Toki on sitten automaagisia vaihdon ilmoittimia jotka lyhentää väliä. Mut hei, nythän on start-stop, ei tule ylimääräistä tyhjäkäyttöä valoseisauksissa. :wink:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eräskin VW-huoltaja sanoi hyvin;
"Jos joskus joutuis ajaa TSI-pa$kalla, en TASAN vaihtais öljyjä siihen YHTÄÄN tiheämmin ku ohje on. Kun se perkeleen kone kestäis sit just takuuajan yli..." :D

Avatar
h_lauri
Viestit: 6676
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Naapurin isäntä koetti eilen mennä VAGinaan sisään. Kuskin ovi ei auennut, onneksi oli takaovi. :silly:

Vastaa Viestiin