Autotehtaiden tulevaisuus.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Autotehtaiden tulevaisuus.

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Autoteollisuuden tulevaisuus: Fiat. Vielä kun ostaisivat tappiollisen Toyotan...
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Re: Autotehtaiden tulevaisuus.

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

tämänhän italialaiset osaa

Nythän on valtiontakauksia ja ties mitä tukiaisia luvassa joka puolelta. Vaan eipä olisi uskonut; FIAThan oli itse jokseenkin kypsä muutama tovi sitten.

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Italialaiset ovat kovia tekemään bisnestä, markinointia tosin eivät osa kovin hyvin(katso alfan/Lancian maineen). Ihan oikealla tiellä Fiat on. Kun rahaa löytyy ja nyt hinnat ovat alhaisia niin kyllä kannattaa osta esim. Opel, jolla on hyvät tuoteet kanssaautoilijoille, mutta Saab kyllä ihmetyttää :? Kyseessä on periaattessa kuollut merkki, jolla on erittäin vanhat mallit ja jotta siitä saadaan kannatavaksi niin joutuu investoimaan kunnon kasa käteistä, joka ei siten palaa takaisin, koska sillä myös hyvinä päivinä ei ollut paljon kysyntää. Parempi jos suljetaan koko roskan :twisted:
Nothing beats cubic inch

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

samaa mieltä Saabista, ei sitä kannata mun mielestä pelastaa. tehtailla on seisokkeja, autoja myydään tappiolla ja varaosat kuullemma loppuu hyllyistä. 9-3 on vielä jokseenkin "moderni" mut kattokaa 9-5, kahvatkion on 15 vuotta vanhaa mallia!

eikä se ooppelinkaan poistuminen varsinaisesti kirpase :wink:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Saabin muotoiluhan on ajatonta. Toivottavasti löytyy merkille pelastaja.

Avatar
mutt
Viestit: 5449
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Euroopan ulkopuolella (Aasia ja Pohjois-Amerikka) Saab taitaa olla vahvempi brändi, kuin Euroopassa, joten sinällään voisi ymmärtääkin Fiatin kiinnostuksen. Opel on brändinä niin vahva, että sitä ei tulla tappamaan ilman hyökkäystä ulkoavaruudesta. Muutenkaan en näe oikeastaan minkään automerkin lakkauttamista samantekevänä, puhumattakaan positiivisesta.

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Eikös nää Fiatin kaupat ole juuri siitä mielenkiintoisia, että ne ei ole käyttämässä rahaa juuri lainkaan. Chrysleristä saavat osuuden antamalla vaihtokaupassa tietotaitoa ja oikeuksia pienempiin moottoreihin ja autoihin ja lisää osuuksia saavat tulevaisuudessa tiettyjen ehtojen täytyttyä. Viimeisin uutinen GM:ää koskien oli, että GM antaisi jonkinlaista Fiatin osakepottia vastaan Opelin, Saabin ja etelä-amerikan toiminnot. Tämähän on siitä ihan hassu uutinen, että vain joitakin vuosia sitten GM luopui osuudestaan Fiatista (ja oikeudesta lunastaa kaikki Fiatin osakkeet) ja maksoi siitä pitkän sentin. Se Saab on ilmeisesti tällä hetkellä mielenkiintoinen siksi, että siellä on 3 ihan uutta mallia lähes esittelyvalmiina ja jos sen nyt saa sopivasti lunastaa niin voi hyödyntää edes noiden mallien mahdollisesti tuomat voitot ja sitten miettiä ajetaanko merkki alas. Toisaalta kun Fiat on jo muutenkin nyt aloittamassa autojen valmistuksen jenkkimarkkinoille "paikan päällä" niin Saabin maine yhdistettynä valmistukseen siellä ja sitä kautta kilpailukykyisempiin hintoihin voisi olla ihan hyvä veto.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

jostain pitää vähentää, ylikapasiteettia on aika reilusti, kun on 1 omistaja merkkien vähentäminen/ylikapasiteetin purkaminen on helpompaa. Tosin onhan vagillakin aika monta merkkiä mitkä käyttävät paljon samoja rakenteita.. huonoa on että noilta merkeiltä ei juuri mitää uutta tekniikkaa löydy, ainoa hyöty on suuremmat määrät (esim moottorit jne) ja sitä kautta edullisemmat valmistuskustannukset... aikamoinen soppa jokatapauksessa .)

SEAT
Audi
Volkkari
Skoda


vs

Alfa
Fiat
Lancia
Saab
Opel

plus jenkkimerkit
Chrysler
Dodge
Jeep
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

V6 kirjoitti:
vs

Alfa
Fiat
Lancia
Saab
Opel

plus jenkkimerkit
Chrysler
Dodge
Jeep
Ferrari ja Maserati puuttuu listalta.

Mitenkäs muuten Vauxhal? Onko tuo itsenäinen valmistaja vai tekevätkö ooppeleita omalla merkillään lisenssillä?

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

motorhead kirjoitti: Ferrari ja Maserati puuttuu listalta.

Mitenkäs muuten Vauxhal? Onko tuo itsenäinen valmistaja vai tekevätkö ooppeleita omalla merkillään lisenssillä?
Jos en paljoa muista väärin, niin Opel tekee Opeleita omalla lisenssillään mutta ne myydään UK:ssa Vauxhall nimellä. (Esim. Irlannissa kaikesta huolimatta Opel, eikä Vauxhall)

Eli Vauxhall on Opel.
VMP

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Suurin osa Vauxhalleista on ihan Opeleita, mutta joitain malleja on joita ei myydä Opelina. Badge-engineeringiä nekin on, eli oikeasti omia malleja ei ole. Toisinaan tarjoavat myös Opel-Vauxhalleista versioita joita ei manner-euroopassa myydä, mutta erot on pieniä ja oma tuotekehitys lähinnä varuste-spesiaaleja.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1570
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

V6 kirjoitti: SEAT
Audi
Volkkari
Skoda
+ Bentley, Bugatti, Lamborghini ja Scania.

Avatar
Auristo
Viestit: 390
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport ja 1.3jtdm
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Auristo »

Saabin pelastaminen ja palauttaminen 70-80 lukujen tasolle innovatiivisena ja uraauurtavana valmistajana olisi kulttuuriteko. Viimeajat GM:n hallussa valmistaen jotain **lvetin saappeleita on ollut todellinen nöyryytys ja häpäisy Saab merkille ja sen historialle :(
Opel on lännen Mosse ja siitä olisi todella aika päästä eroon :evil:
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Auristo kirjoitti:Opel on lännen Mosse ja siitä olisi todella aika päästä eroon :evil:
Eikö Alfakuski kohtaa tarpeeksi ennakkoluuloja omasta autovalinnastaan että osaisi antaa omille ennakkoluuloilleen niille kuuluvan arvon? Jos ei henkilökohtaisesti miellytä niin ratkaisu on yksinkertainen, älä osta Opelia.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4337
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Onhan Opel kehittynyt vuosien varrella merkittävästi, ainaskin tällainen käsitys mulla on. Vaikka en kyllä Opelia ikinä ostaisi.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Auristo kirjoitti:Viimeajat GM:n hallussa valmistaen jotain **lvetin saappeleita on ollut todellinen nöyryytys ja häpäisy Saab merkille ja sen historialle
GM:llä on käänteinen Midaan kosketus. Kaikki vanhat, kunnianarvoisat merkit joihin Kenraali Moottori koskee muuttuvat paskaksi.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Auristo
Viestit: 390
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport ja 1.3jtdm
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Auristo »

Tuomas K kirjoitti:
Auristo kirjoitti:Opel on lännen Mosse ja siitä olisi todella aika päästä eroon :evil:
Eikö Alfakuski kohtaa tarpeeksi ennakkoluuloja omasta autovalinnastaan että osaisi antaa omille ennakkoluuloilleen niille kuuluvan arvon? Jos ei henkilökohtaisesti miellytä niin ratkaisu on yksinkertainen, älä osta Opelia.
Joo en osta Opelia mutta ottaa päähän kun GM "raiskasi" Saabin.

Saab on lentokone valmistajana keskittynyt huomattavan aikaisin aerodynamiikkaan ja turvallisuuteen. Oviin tuli sivutörmäyssuojat jo aikaisin 70-luvulla, Opel mainosti 80-luvun lopulla samaa 15 vuotta myöhemmin. Turvavyöt, halogeenivalot, turvapuskurit, levyjarrut kaikissa pyörissä, turboahdin, polttoaineen ruiskutus, kasaanpainuva ohjausakseli jne nämä olivat jo 70-luvulla tuotantomallissa. Toki Saab on aina ollut pieni ja kehitysresurssit vaatimattomat vaikka Mersuun verrattuna. Pointti on kuitenkin siinä että pienikin valmistaja voi tehdä edistyksellisiä autoja.
GM yritti käyttää Saabin imagoa hyväksi mutta antoi merkin kehityksen taantua käyttämällä liikaa Opelin tekniikkaa.
Opelin tyyppisille "kansanautoille" on oma segmenttinsä suurissa sarjoissa halvalla tehtynä.
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11230
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

V6 kirjoitti: Alfa
Fiat
Lancia
Maserati
Ferrari
Saab
Opel

Chrysler
Dodge
Jeep
Äkkiä katsottuna vaikuttaisi ikävä kyllä siltä, että ekana liipasimella ovat Lancia, Saab ja Chrysler/Dodge.

Lancialla on hyvin vahva asema Italiassa, mutta vain siellä. Se tuskin riittää nykypäivänä. Saabia arvostetaan Pohjolassa ja joissakin Jenkkilän rillipääosavaltioissa, mutta ei oikeastaan muualla. Pahalta vaikuttaa noiden kannalta, ikävä kyllä.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

motorhead kirjoitti:
Ferrari ja Maserati puuttuu listalta.

Mitenkäs muuten Vauxhal? Onko tuo itsenäinen valmistaja vai tekevätkö ooppeleita omalla merkillään lisenssillä?
joo ne jätin ihan tarkotuksella pois, niitä tuskin lakaistaan ihan heti pois, samoin vagin bugatti ja lambo.

Niin Vauxhallit on Opeleita ja Holdeneita... se kuuluu osana GM Europeen, en tosin tiedä miten noi Holdenin vehkeet menisi jos kaupat tehtäisiin..
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Auristo kirjoitti:GM yritti käyttää Saabin imagoa hyväksi mutta antoi merkin kehityksen taantua käyttämällä liikaa Opelin tekniikkaa.
Opelin tyyppisille "kansanautoille" on oma segmenttinsä suurissa sarjoissa halvalla tehtynä.
Yhteinen tekniikka Opelien kanssa jää hyvin pitkälle pohjalevyjen tasolle. Sieltä voidaan säästää reilusti tuotekehityksessä, mutta pohjalevyn osuus auton lopulliseen luonteeseen on kuitenkin sen verran pieni ettei Saabin epäonnea voi Opelin kanssa yhteisten osien käytöllä selittää. Ostajaa tuskin kiinnostaa että uudessa Saabissa on on kenties samat tukivarret kuin Insigniassa. Olennaisempaa lienee se, ettei Saabilla ole ollut riittävästi resursseja kehittää uusia malleja jolloin mallisto on liian pieni ja vanha. Hölmöilyt muun merkkisten autojen myymisestä Saabeina eivät varmaan nekään ole varsinaisesti parantaneet Saabin mainetta. Kovan linjan Saabisteille myös se, että monet Saabin nykyisistä moottoreista perustuvat GM:n maailmanmoottoreihin on huono juttu. Keskivertoasiakkaalle sillä tuskin on suurta merkitystä, mutta sekin luonnollisesti vaikuttaa merkin maineeseen ja persoonallisuuteen.

Itsekin kovasti toivon että Saab selviytyisi ja että pystyisivät jatkossakin valmistamaan persoonallisia autoja.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Kyllähän VAG onnistuu suhteellisen samoista osista rakentamaan omat vahvat brändinsä omaavat automerkit (Audi/Volkkari/Skoda...), joten ei se voi olla ainoa syy Saabin surkeuteen. Silti GM on ollut huono isäntä monessa mielessä. Muistaakseni tämäkin projekti jäi kesken isännän käskystä:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saab ... ssuhteella

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

mitäköhän ne meinaa bertonella tehdä...

http://www.reuters.com/article/rbssAuto ... 1920090714
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Vastaa Viestiin