Tasanopeusrallit

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Tasanopeusrallit

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Olen jostain syystä viimeaikoina surffaillut jonkin verran aihetta käsittelevillä nettisivuilla ja todennut että "harjoituskilpailut" ei vaadi välttämättä FIA passilla varustettua historic kalustoa, vaikka mukava sellainenkin olisi omistaa.
Se askarruttaa minkälaatuisilla tienpinnoilla noita kilpailuja käytännössä ajetaan?? Poiketaanko kestopäällysteeltä paljonkin ja kuinka pienille teille?? Keväällä ajettaisiin Nurmijärven - Hyvinkään maisemissa tuollainen harjoituskisa, uskaltaisikohan tuolla kesäkissaa ulkoiluttaa?? On aikas matala kuitenkin. Vai onko parempi ottaa varman päälle ja mennä alfalla, 156:sella joku noihin ainakin kuvien perusteella näytti osallistuneen.
Syy miksi kyselen täällä, näytti alan nettisivuilla löytyvissä kisa kuvissa vilahtelevan alfa kalustoa jonkunverran. Saataisi siis tässä porukassa hyvinkin olla joku joka osaisi minulle asiaa enemmän valaista.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Olin järjestäjiin päin yhteydessä ja sieltä todettiin että "tuntuva osa reitistä ajetaan kestopäällysteen ulkopuolella mutta kuitenkin hyväkuntoisilla teillä"
Täytyypi seurailla kevään etenemistä josko tuonne kissalla uskaltautuisi.
Vinkkejä kaivataan kuitenkin edelleen, esim jonkinlainen ajan näyttelaite pitäisi varmaan hankkia, vihjeitä, suosituksia???

berliina
Viestit: 1154
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

tasanopeusralli

Viesti Kirjoittaja berliina »

Keskinopeuskiekko on hyvä sillä pystyy näkemään paljonko keskinopeus, vaikka joka kilsan jälkeen. St:ssä kartturina ollessani meillä oli herätyskello ja sekkari. Niillä pärjää aluksi. Itesekin lähden ehkä kartturiks siihen kisaan omalla Alfetta gtv:llä. kuski on vielä hakusessa. Mulla on kyllä Haldan Trippi, mutta Gtv:ssä on Sähköinen n-mittari enkä ainakaan vielä rupee etupyörään anturia laittamaan. Näissä kisoissahan annetaan muistaakseni k-nopeus ja matka eli trippiä pitää lukea tarkkaan ja mullahan trippi on rikki eli Haldan joutuu laittamaan tai tripin korjaamaan. No voinhanmä lähtee Ritmollakin.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Mistähän noita keskinopeus kiekkoja vois hommata? Googlasin mutta en onnistunut mitään vihjettä hankintapaikoista sen kautta saamaan?

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Saisiko sitä keskinopeutta lotottua perinteisellä rannekellolla, jossa takymetrikehä? Kellottaisi kilometrin matkaa ja katsoisi asteikolta paljon tulee nopeudeksi. Taitaa tuo jäädä kokonaismatkalle liian epätarkaksi, kahdella kellolla saisi mitattua paremmin.
VMP

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Noissa kai yleisesti tosissaan ajavat tarkistavat tilanteen parin sadan metrin välein ja kuskille tulee käskyä kiristää tai himmata, mulle riittäs kyllä että reitin pääsis läpi. Exelillä tehtyjä taulukoita olen jo löytänyt, mutta toi kiekko olis varmaan näppärämpi jos sellaisen vain jostain löytäis... ja sit tietysti oppis silleen sujuvasti käyttää.. :-D
Sekkari ja tarkka riittävän isolla numeronäytöllä oleva kello varmaan olis kans hyvä olla...
Täytyy viel miettiä miten toi kehällä varustettu rannekello menis, saattas kyllä toimiakkin sellaseen suurpiirteisempään ajeluun??
Kevät vaan tuntuu etenevän tuskastuttavan hitaasti jotta vajaan kuukauden päästä kesäkissalla raaskisi routasille pikkuteille lähteä kisailee.....

berliina
Viestit: 1154
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

tasanopeusralli

Viesti Kirjoittaja berliina »

Ostin aikoinaan sen -70 luvulla jo edesmenneeltä pankinjohtajalta, joka sen ajan suunistus ja tarkkuusajoista kirjan kirjoittanut nimeä en muista. Kannattaa kysellä suunistusajojen harrasteluokkalaisilta eli autourheiluseuroista. En muista sallitaanko noissa kisoissa elekronisia mittareita. Keskinopeusmittareita saa mekaanisiakin ja kelloja kyseiseen tarkoitukseen on ralleissakin käytössä.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

fahlsjy kirjoitti:.."tuntuva osa reitistä ajetaan kestopäällysteen ulkopuolella.."
Älä nyt ihmeessä mene annattamaan Jaggen kylkiä ruvelle!

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

En muista sallitaanko noissa kisoissa elekronisia mittareita. Keskinopeusmittareita saa mekaanisiakin ja kelloja kyseiseen tarkoitukseen on ralleissakin käytössä.

Ei sallita elektronisia mittareita eikä mitään keskinopeutta mittaavaa. Eli mekaaninen speedpilotti ja elektroniset computripit on kiellettyjä. Haldan mekaaniset trippimittarit muutkin vastaavat ovat sallittuja. Tuttujakin koska ST ajoja tuli kierrettyä aikas ahkerastikkin 80 luvun alkupuolella. Keskinopeuskiekkoa ei tullut käytettyä vaikka silloin "vanhat parrat" niistä puhuivat....
Oikeissa kisoissahan ajetaan historic kalustolla ja sen ikäluokan mittalaitteilla, näissä harjotuskisoissa ei ole niin tarkkaa.. jaggessakin on ajotietokone ja cruise jotka siis kiellettyjä mutta herrasmies lajissa riittää kuulemma lupaus ettei niitä käytä... eikä niiden tarkkuus kuulemma riitä perinteisille menetelmille ja taitavalle kartturille. Sen verran joutuu myös sääntöjä rikkomaan että auton omaa trippimittaria joutuu käyttämään ja sehän on elektroninen ja sinällään kiellettyjen listalla koska vain mekaaninen matkan mittaus sallitaan..
fahlsjy kirjoitti:
.."tuntuva osa reitistä ajetaan kestopäällysteen ulkopuolella.."


Älä nyt ihmeessä mene annattamaan Jaggen kylkiä ruvelle!
No joo, täähän muakin askarruttaa oikeesti enemmän kun nuo varusteet... Kyseiseen kisaankin on aikaa enää 25 päivää ja aika reilusti lunta vielä täällä etelässäkin. Mikähän mahtaa olla tiestön kunto, voipi olla routavauriot pahimmillaan?? Esim jokavuotinen Jyväskylän rallireissukin tulee tehtyä alffalla vain sen takia että siellä tulee ajeltua aikas paljon suht reipasta kyytiä "kestopäällysteen ulkopuolella" . Ja aikas kovaa kyytiä saa alumiinipanssari vaikka mun alffa vakio korkeudessa leijuukin. Jaggessa ei oo mitään suojaa, kaikki alustan tekniikka on tyrkyllä ja suht. matalalla.

Toisaalta näin keväällä aina polttelee mitä kaikkea mielekästä sillä harrastekalustolla vois tehdä, näin vanha äijä ei viitti enää mitään korttelirallia ajella. Toki jäätelö kaivarin rannassa ja munkkikahvit moottorikahvilassa aina maistuvat mutta jotain muutakin aktiviteettia mielellään autolla tekis, oliskohan kuitenkin fiksumpaa pysyä kestopäällysteen puolella ja hankkia historic vehkeet erikseen.. :-D

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Tuskimpa tuolla nyt millään karjapoluilla ajetaat, joten ei muuta kuin ajamaan.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Maissa, joissa autoilu kuuluu kulttuuriin, ei kovin helposti edes löydä teitä, joilla ei olisi kestopäällystettä. Autotie on päällystetty, mielellään SILEÄLLÄ asfaltilla.

"Soraralleja" ajetaan vain autoilun kehitysmaissa.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

kerran taloudellisuusajoa ajaneena yllätti että suurin osa matkasta kaahotettiin menemään routavaurioisilla, sohjoisilla hiekkateillä. Tuo siis keväällä. No, vähiten meni silti bensaa :wink:

Kyllähän nuokin tiet olivat normaalissa kevätkunnossa kestopäällysteen ulkopuolella..

Vastaa Viestiin