Pitkittäin ja poikittain

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Oleinon Mondialin koneen suunta herätti keskustelua ja aloin miettimään onkohan paljon muita autoja joita olisi saanut sekä pitkittäis- että poikittaiskoneilla. Ei tullut heti mieleen.

Poikittaismoottorisia V8:ja kyllä löytyy mutta näissäkin kaikissa taisi olla pienemmätkin koneet poikittain.
https://www.carthrottle.com/post/8-cars ... 8-engines/

Ja olihan Lamborghini Miura poikittaisella V12:lla.

Kuva

Mutta siis samaa autoa pitkittäin ja poikittain?

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kuva

Tämä.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja mattijus »

En tiedä onko nyt "sama" auto kun moottori on eri, mutta myös Rover 75 täyttänee speksin jollain tasolla.
VMP

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mattijus kirjoitti:
30 Maalis 2023, 09:07
En tiedä onko nyt "sama" auto kun moottori on eri, mutta myös Rover 75 täyttänee speksin jollain tasolla.
No, perskules. Olisihan tämä pitänyt muistaa. Rover 75 V8!!!

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja FinPat »

hjpp kirjoitti:
30 Maalis 2023, 09:02
Tämä.
Ja taas näin oppii uutta. Renault 21.

Onhan näitä näköjään.

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja jargon »

145/146, niitähän sai alkuun boxerilla, myöhemmin twinsparkilla

Avatar
nipaka
Viestit: 2077
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Tojo Corolla DX
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jargon kirjoitti:
30 Maalis 2023, 09:45
145/146, niitähän sai alkuun boxerilla, myöhemmin twinsparkilla
Ja olisihan tämäkin pitänyt tietää / muistaa / tajuta!
Viimeksi muokannut FinPat, 30 Maalis 2023, 09:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja FinPat »

nipaka kirjoitti:
30 Maalis 2023, 09:52
Tojo Corolla DX
Kappas. Tämäkin vielä.

DX K-engine

Kuva

DX A-engine

Kuva

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Eikös Corollassa kuitenkin mallisarja vaihtunut takavetoisesta KE70 -> etuvetoiseen E80:een. Joten ihan samasta autosta ei ole kysymys. Vai onko minulta mennyt jotain ohi.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Juu, omastakin mielestä DX:ää oli sekä 7- että 8-koppaisena ja tuossa välissä tosiaan vetotapa vaihtui. Mutta GT oli 8-sarjan takaveto, laskeeko sitten sen :roll:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja jargon »

Eikös jotain 2000 luvun alun transittia tehty etu-, taka- ja nelivetoisena, ja koneen sijoittelu vetotavasta riippuen?

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja Oleino »

^Itselleni on jäänyt mielikuva että ainakin Mercedes Benz Vito oli jossain kohtaa tarjolla noin monimuotoisilla vaihtoehdoilla. Ja kaikki vaihtoehdot vielä tilattavissa samaan aikaan, eli ei kesken sarjan tullut päivitys.
Tein itse - säästin

J
Viestit: 955
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
Car(s): AM333E, Type 79 S2, XJ27Arden, AR115 Spider 2500
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja J »

Renault 5 taisi olla jopa etumoottorisissa versioissa pitkittäin ja poikittain?

-J

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

J kirjoitti:
30 Maalis 2023, 13:15
Renault 5 taisi olla jopa etumoottorisissa versioissa pitkittäin ja poikittain?

-J
Pitkittäiskone versiossa taisi olla jopa voimansiirto moottorin edessä kuten Renault 4?
Giulia Super -69

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Gasolina kirjoitti:
30 Maalis 2023, 13:36
J kirjoitti:
30 Maalis 2023, 13:15
Renault 5 taisi olla jopa etumoottorisissa versioissa pitkittäin ja poikittain?

-J
Pitkittäiskone versiossa taisi olla jopa voimansiirto moottorin edessä kuten Renault 4? Eri aikaan valmistettuja.
Ph1 pitkittäin ja Ph2 poikittain, en laskisi samaksi autoksi näitä(kään). Ylempänä oleva Renault 21 oli samaan aikaan ja samassa kopassa poikittain (1,7l) ja pitkittäin (2,0l) jos oikein muistan.

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Wartburg.jpg
Wartburg.jpg (14.4 KiB) Katsottu 1189 kertaa
Olihan tämäkin, viimeiset vuodet VW 1,3 nelitahti poikittain keulalla. Kori melkolailla sama loppuun saakka.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja mutt »

Gasolina kirjoitti:
30 Maalis 2023, 13:36
J kirjoitti:
30 Maalis 2023, 13:15
Renault 5 taisi olla jopa etumoottorisissa versioissa pitkittäin ja poikittain?

-J
Pitkittäiskone versiossa taisi olla jopa voimansiirto moottorin edessä kuten Renault 4?
Ja sitten oli toinen pitkittäiskoneversio, jossa kone oli keskellä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Tuohon kastiin taitaa osua myös 205.

Otsikkoon liittyen ruotsinraudat Saab 95 ja 96. Två-taktarit oli poikittain, veenelkut pitkittäin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Polforea kirjoitti:
30 Maalis 2023, 14:52
^Tuohon kastiin taitaa osua myös 205.

Otsikkoon liittyen ruotsinraudat Saab 95 ja 96. Två-taktarit oli poikittain, veenelkut pitkittäin.
Kyllä mielestäni 95/96 myös kaksitahtinen oli pitkittäin. Samaan tilaan sopi sitten V4 pituutensa puolesta. 205 T16:ssa moottori oli kyllä keskellä, mutta Rellusta poiketen poikittain.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Seisonpa muuten korjattuna asian tarkistettuani, tahtarikin tosiaan on pitkittäin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja mutt »

Werneri kirjoitti:
30 Maalis 2023, 15:04
Kyllä mielestäni 95/96 myös kaksitahtinen oli pitkittäin. Samaan tilaan sopi sitten V4 pituutensa puolesta. 205 T16:ssa moottori oli kyllä keskellä, mutta Rellusta poiketen poikittain.
Tästä syystä yksi harvoista nelitahtiehdokkaista ysikutosen nokalle oli Lancian V4. Lienee ollut liian kallis, veikkaan.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Werneri
Viestit: 598
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja Werneri »

[/quote]
Tästä syystä yksi harvoista nelitahtiehdokkaista ysikutosen nokalle oli Lancian V4. Lienee ollut liian kallis, veikkaan.
[/quote]

Hiukan off topic: Lancian V4 oli rakenteeltaan aika erilainen kuin Fordin V4. Fordilla perinteinen V kone, sylinterien kulma 60 astetta ja omat kannet kummassakin lohkossa. Lancian koneen kulma oli n. 13 astetta ja kaikki sylinterit saman sylinterikannen alla. VW:n lanseeraama VR moottoriperhe perustunee samaan ajatukseen eli sylinterit vähän limittäin, niin lohkoa saadaan lyhyemmäksi.

Edit: Varmaan Lancialla on muitakin V4sia historiassa, mutta tuo lienee se mitä Saabiin olisi soviteltu.

Avatar
Isola
Viestit: 1958
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Pitkittäin ja poikittain

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kun offtopic kerran alkaa, niin sillä tiellä ollaan. Tämä VAG:n 1990-luvulla keksimä kapeakulmainen V-moottori oli käsitteekseni ensimmäisen kerran autokäytössä Lancia Trikappassa vuonna 1922 (ja sitä ennen kai Fiatin lentomoottorina, joka lieni sinänsä ihan eri konstruktio). Kapeakulmainen (13,6°), alumiinilohkoinen V4 tuli samana vuonna Lancia Lambdaan. Samassa autossa oli pari muutakin nykyajan kotkotusta, kuten itsekantava kori ja erillisjousitus.

Saabiin taidettiin sovitella myöhempää Fulvian 13° rautalohkoa?
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Vastaa Viestiin