Työkaluketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Kunnollinen ruuvipenkki hakusessa.

Kotitallimittakaavalla ISO.
Eli leuat saisi aueta äkkiseltään arvioituna ainakin 200mm.

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... 50-mm#spst tuossa 250mm ja hintaaki on mutta varmaan iha laatukampe. kotona moinen mutta 200mm aukeava malli
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Noista unknown:n kuvista pisti silmään maailman parhaat meisselit; vihreät bachon tuotteet. Mulla enää vain yksi ristipää (ph2), jostain 70-80 luvulta (?). Voi käyttää välil vaik tuurnana - kestää.

Nykykaluista ehdottomasti parhaat kuusiokolot on bilteman sinisessä askissa myytävät. Mul duunis kuusiokolot lampun ohel käytetyin työkalu. En halua muita kuusikoloavaimia. Noi maksaa sen 7€. Bachon/tms 90€ sarjat paskoja biltemaan verraten. Oikeesti hyvät, vaik ovat lyhkäset - jatko o helpompi ku lyhennys.

Kamasan räikät men takuuvaihtoon jo 14v sitten. Kökköjä olivat jo sillo. Hylsät jees ku ovat 6-kulma nurkkakevennyksiilä - hylsä uppoaa semimurjottuun mutteriinkin...

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Sakkeus kirjoitti:https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... 50-mm#spst tuossa 250mm ja hintaaki on mutta varmaan iha laatukampe. kotona moinen mutta 200mm aukeava malli
Ei kelpaa enää kääntyvä malli. Edellinen irtautui itsestään jurikin siitä kääntöosuudesta.
Täytyy tehdä vaikka pöytään kahdet eri kiinnityspisteet.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Finest »

Polforea kirjoitti:Syssymmällä oli Alfissimon kanssa puhetta, että ei olisi huono asia olla työkalusarja autossa mukana. Heräsi hiljattain tuo ajatus uudestaan mieleen ja vaikka Unknown aiemmin samassa ketjussa KS-Toolsin haukkuikin, niin kieltämättä ruvennut houkuttelemaan kun kaveri alkoi kauppaamaan tälläistä sarjaa: http://www.toolstop.co.uk/ks-tools-917. ... ece-p72101

Tuossa olisi mukana kutakuinkin kaikki, mitä tien päällä voi hylsymaailmasta tarvita, oli ruuvauksen kohteena sitten oma tai kaverin auto - jopa ribet ja 156 MAF:n kohutut 5-sakaratorxit ovat mukana. Hylsytkin ovat 6-kulmaisia eivätkä näytä kovin lihavilta. Pihdit ja kiintolenkit toki puuttuu, mutta etenkään pihtejä löytyy todella harvasta kattavasta hylsysetistä muutenkaan ja ne setit sitten jo painaa.

Kokemuksia? Fiiliksiä? Syitä olla ostamatta tai rehellisesti vielä parempia ideoita?

Edit: jos muitakin kiinnostaa niin voin tietty kysyä kaverilta tarjousta useamman setin kertaostokselle. Ei välttämättä ole halvin paikka, mutta kysyähän aina kannattaa, etenkin kun kyseessä on suomalainen yrittäjä.
Tämä tökkäsi silmään:
http://www.silikotek.fi/hylsysarjat-ja- ... 22437.html
Sisällön asettelu sama, mutta yksi bitsisarja puuttuu oikealta alhaalta.

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Ei oo italoharrastajat ehkä paras kohderyhmä kysymykselle, mutta osaisitteko suositella tuumakoon hylsysarjoja? Ostaako suosiolla Bahcon kalliin, mutta varmaan laadukkaan setin, vai onko muita ehdotuksia? Kun nyt tuo HD tuli hommattua niin ei se tottelekkaan oikein hyvin näitä SI-järjestelmän virallisia mittoja :-D

Tekri
Viestit: 208
Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
Paikkakunta: Koria

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Tekri »

Finest kirjoitti: Tämä tökkäsi silmään:
http://www.silikotek.fi/hylsysarjat-ja- ... 22437.html
Sisällön asettelu sama, mutta yksi bitsisarja puuttuu oikealta alhaalta.
Taitaa olla sama sarja kuin http://www.jago24.de/en/do-it-yourself/ ... tsn02.html Tälläinen on ollu jonkun aikaa käytössä hallilla. Nivel-jatkojen tapit ei pysy paikallaan, ainakaan pienemmissä, ja 1/4" bitseistä yksi irronnut hylsystä. Kunnon väännössä myös bitsiterät antaa periksi, liian pehmeätä tavaraa. Räikät ja hylsyt sen sijaan tuntuu ihan käypäsiltä. 3/8" T-väännintä joskus kaivannut sarjaan kun tuntuu pahalta vääntää räikällä tiukkoja pultteja auki, muutoin hyvin kattava setti. Näillä on tehty Citikkaan turboremppaa, vaihettu Opelin starttii, tehty jarruremppaa, purettu autoi ym. Ei nyt ehkä yhtä hyvää kuin Bilteman 10v:t, mutta sanoisin että ihan ok ostos hintaansa nähden, etenkin autonpaksiin varalle.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja unknown »

routasydän kirjoitti:Ei oo italoharrastajat ehkä paras kohderyhmä kysymykselle, mutta osaisitteko suositella tuumakoon hylsysarjoja? Ostaako suosiolla Bahcon kalliin, mutta varmaan laadukkaan setin, vai onko muita ehdotuksia? Kun nyt tuo HD tuli hommattua niin ei se tottelekkaan oikein hyvin näitä SI-järjestelmän virallisia mittoja :-D
Uusi Bahco kannattaa unohtaa, ne ei enää ole samaa kuin se hyvä tavara mitä vielä 1980-luvulla sai. Niitä on muuten vähän kertynyt:
Kuva

Tässä ole tullut myös sille kannalle näissä asioissa, että kannattaa suoraan ostaa hyvä ja kallis, kuin kerätä kiinalaista romua nurkkiin.
Merkit on:
Stahlwille
Hazet
Gedore
USAG
Beta

Itse pidän Stahlwille:n metalliseoksesta, joka ei ole liukas, avaimet on hyvät.
Gedore on huokeampi ja karheapintainen, makuasioita
Hazet on siro hylsyiltään
Hayco:n räikät osuu omiin sormiin parhaiten.

Oikeastaan on parasta, että käyt hipelöimässä niitä siellä kaupassa, koska jokainen etsii työkaluiltaan sitä, että se osuu omaan kouraan parhaiten, kaikki on hyviä, jopa ne Bilteman tavarat, kun käyttää oikein.

Ostin muuten tuollaisen Stahlwillen momenttiavaimen 4-20Nm ,millä saa esimerkiksi kannen öljykopat ja öljypohjat oikeaan momenttiin.
Kuva
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Paikalla
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Joo-o :roll:

Kerran oikean työkalun löytämisen haaste on eliminoitu, asettaa yo. seinä omat haasteensa kalujen järjestyksessä pysymiselle.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Uutta Bahcoa mollataan monessa yhteydessä ja monelta taholta. Kysymys: Mikä niissä on vikana? Muutama hajakoko on tullut noita uusia kiintoavaimia ostettua, ja vaikka vertaa toisessa kädessä olevaan made in sweden Bahcoon, ei tämä päivänselvä asia käy ilmi. Muotoilu on toki vähän erilainen.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Tänks. Ei kai se auta kun lähteä katsomaan ja kokeilemaan. On vaan tarjonta noissa tuumasarjoissa paljon pienempää, joten valinnanvaraa on vähemmän (netissä varmasti ihan yhtä paljon, mutta mielellään ostaisin jostakin paikallisesta). Suosin itsekin mielummin mahdollisimman laadukkaan ostamista kerralla, on kuitenkin pitkällä tähtäimellä aina järkevämpää jos sitä tavaraa meinaa käyttääkin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Unknownilla on kalut kaluston mukaiset!

Omissa pikkupuuhasteluissa ei ole tullut mitään valitettavaa niistä Bilteman 10v takuun kiintoavaimista tai hylsysarjoistakaan. Tekijä rajoittaa paljon enemmän kuin työkalut...
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Vode »

Rasvis kirjoitti: Omissa pikkupuuhasteluissa ei ole tullut mitään valitettavaa niistä Bilteman 10v takuun kiintoavaimista tai hylsysarjoistakaan. Tekijä rajoittaa paljon enemmän kuin työkalut...
Saman huomannut että noi Bilikan 10v kalut kestää jopa törkeää väärinkäyttöä. 15-18v sitten hommattu 1/2" räikkäväännin edelleen ihan tiptop iskussa ja ei häpeä uutta vastaavaa vaikka ollut parhaimmillaan 3m jatkovarsi kiinni ja vi**tuksessa tullut käytettyä vasarana mutta ei vaan tunnu hajoavan millään.

Mitä itse kuullut noista Bacho:n kamppeista niin eivät tunnu enää kestävän kun ei ole Billnäsin malmia niissä käytetty. Omakohtaisia kokemuksia ei ole joten kuulopuheilla mennään.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15026
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Bahcon kestävyydestä en osaa sanoa mitään, mutta Bilteman 1/2" hylsyt ainakin kestää melkein mitä vaan.
Niillä on avattu kiinniolevia palikoita. Kolme metrinen varsi? Ei ollut ongelma.
Ja sitten (mustalla) 3/4" -> 1/2"adapterilla ammuttu tommosella Ingersoll Randin 1200ft-lbs+ (1627Nm) tykillä joitakin veemäisiä pultteja auki, mm. eräskin napamutteri ja taisi jonkun alapallon mutterikin suostua sillä aukenemaan. Toki tuossa oli jo sitten suojalasit ja pelti, jos kuitenkin olisi hylsy räjähtänyt. Onneksi ei.

Ei kai noita Bilteman vehkeitä jossain korjaamoilla olis, jos ne ihan kuraa ois? Hylsyt ainakin todettu ihan hyviksi hinta-laatusuhteeltaan...

PS.
Ainoat hajottamani hylsyt olleet jotain MC-toolsia tjsp. ja parit MAG:t...

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, kyllä laadukkaalla raudalla on aina kivempi työstää kuin huonolla. Myöskin autopakissa, josta löytyvä työkalu voi olla se ainoa sopiva useiden metrien säteellä eikä siis saisi haljeta, jos preemium laukeaa käymättömiin korpiin (kuten BMW:n sisäpöhötin Ruissaloon). Autopakissa kuitenkin lisäetuja antaa asiallinen paketointi ja laaja valikoima, minkä takia meikäläinenkin katselee noita muovisalkkuja tähän tarkoitukseen. Mittoja tarvii vielä kontista miettiä ja tutkia, että millainen salkku sinne järkevästi sopii.
Garmund kirjoitti: Kaipaan lenkkiavaimia mukaan auton työkalusarjaan, muuten näyttä hyvältä tuo polforean linkkaama.
Lenkeissä tosiaan on puolensa. Pähkäilin tuota katsellessani, että on helpompaa täydentää täyteläinen hylsy-/meisselipalasetti erillisellä lenkkisarjalla (ja mahdollisesti mm. pihdeillä) kuin hylsy-/lenkkisettiä (erilaisilla) meisselipalasarjoilla.

Yksi asia kaikissa noissa muovisalkuissa ärsyttää. Siellä on nippu pieniä kuusiokoloavaimia teipattuna tms yhteen, nippu irrallaan jossain kolossa. Niiden käytettävyys ja sarjaan palautettavuus on huono, kun ei yksittäiselle avaimelle ole mitään omaa paikkaa. Olisi edes sen teipin tai kuminauhan tilalla joku yksinkertainen teline, jossa koot merkittynä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja unknown »

Aquatica kirjoitti: Ei kai noita Bilteman vehkeitä jossain korjaamoilla olis, jos ne ihan kuraa ois? Hylsyt ainakin todettu ihan hyviksi hinta-laatusuhteeltaan...
Ei se myöskään tarkoita, että omistaa korjaamon, että ottaa yhtään selvää, minkälaisia työkaluja maailmalla on. Eikä kyse ole kestävyydestä, kaikki varmasti kestää, vaan ergonimiasta, kokonaisvaltaisesta tuotevalikoimasta, takuusta ja saatavuudesta (koita saada kiinni se Snap-On -myyjä...)

Eikä ne laatutyökalut ole kalliita.

Jos itse laittaisin korjaamon pystyyn, niin todenäköisesti valitsisin Stahlwille:n ja/tai Hazet:in työkalut.

Mutta sitä tuumaista hylsysarjaa etsisin varmaan Gedore:n valikoimista kotiin.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ärsyttävää on myös se, että niiden halpisten sisältö vaihtuu yhtenään sekä merkki. Mielelläni suosittelisin tuollaista kuin itsellä on, mutta ei sellaista enää saa mistään.

Eli "ihan" pro+ laatuinen kiinalainen muovisalkku. puoltuumasina sekä milliset 8-32 että myös (!) tuumaiset hylsyt. varttisina sekä pitkät että lyhyet hylsyt 5-14mm. Parasta että noissa on overlappia 8-14mm joten voi valita vääntiön, toisin kuin Bilteman sarjoissa. Myös puoltuumasia on pitkinä hylsyinä pääkoot eurooppalaisittain 10,13,17,19.

Lisäksi lenkit 6-19mm, säätöpihdit, kärkipihdit, sivuleikkurit, jakari. Ruuvauskärkiä neljä kampaa ja meisseli varttipäällä. Ja tietty nivelet ja muut lisukkeet.

Mainittuja kuusiokoloavaimia ei ole.. :lol:

Tuo salkku on aina vieressä kun teen remonttia, myös asiakkailla. Lähes aina sieltä löytyy toimiva työkalu. Mikään ei ole mennyt rikki tai kulunut loppuun, kuin pari ruuvauspäätä. Eli on käytössä päivittäin.

Eilen sillä rusikoitiin jenkkivanista ruosteiset puskurin pultit irti, nyt sillä korjataan verstaalla Prisman starttimoottoria.

Ja maksoi tarjouksessa 10 vuotta sitten alle 100€

Avatar
Aquatica
Viestit: 15026
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
No tottahan tuo. Ja joskus pitää "nyt saada jotain sopivaa" johonkin tiettyyn hommaan, niin helpointa saattaa olla hakea se viereisestä puljusta.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kamasa- ja Biltema-yhdistelmällä ( lähinnä momenttiavaimet) on pärjäity jo 80-luvulta lähtien...
pikkumomenttiavain pitäisi mp-huoltoihin hankkia vielä lisää.
Tosin tuossa voisi pikku-peltilaukku-sarjan päivittää uuteen :
http://www.motormarket.fi/hylsysrj-98-o ... 016-5.html

Löysin edellisen omistajan jäljiltä vanhan Made In Japan - hylsysarjan yllättäen 116-Giuliettan takapaksista...
aitoa kasaria ja todella hyvälaatuinen :)


JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja unknown »

Kamasa japanilaisen Aigo:n tekemä ja myydään täällä Kamasa nimellä.
Nykyään tietenkin kiinalainen, mutta vielä 1980-luvulla oli aitoja Japanissa valmistettuja myynnissä.
Tuosta voi verrata 13mm avaimia.
Vasemmalla on kaikki Aigo -merkkiset: vanha Kamasa, Aigo, vanha Kamasa ja Teng tools.
Kuva
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

A J S
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Joulu 2013, 13:58

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja A J S »

Mulla on ollut jo yli 20 vuotta epäilys, että maailmassa on 13 mm kiintolenkkien Bermudan kolmio, johon ne kaikki mystisesti kadonneet päätyy.
Yllä oleva kuva todistaa, etten ole ollut väärässä. Itse olen ostanut kymmeniä 13 mm kiintolenkkejä, eikä siitä huolimatta aina ole kahta välittömästi käsillä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se sama ulhu imee myös 8 ja 10mm lenkkiavaimia. Unknownin kuva havainnollistaa myös hyvin sen, miksi samankokoisia avaimia on hyvä olla useita kappaleita, ellei vieläkin enemmän. Bermudan kolmio -efektin lisäksi noita on eri mitoilla, erilaisilla taivutuksilla ja jopa niin yksinkertainen ero kuin kitapään kääntökulma ja -suunta suhteessa toisen pään taivutukseen voivat tehdä ratkaisevan eron.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja unknown »

Niin, mutta en voi riittävän paljon tähdentää sitä, että tuo yllä olevassa kuvassa on vain esimerkkejä, lopullista määrää en osaa arvioida. (jostain niitä vaan tulee...)
Kyllä, muutaman avaimen kun etsii, niin usein löytyy sopiva, vaikka olisi ahdas paikka.

Se mikä on hankala avain löytää vanhana Bahco:n on 11/16"

Muuten on 4mm-41mm
Kuva

4mm on muuten samalla yleensä 5/32"
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Saako muuten jostain 8mm 6-kulmaista lenkkiavainta ilmausnippoihin? Itellä sellainen nyt on, kun löysin työpaikalta vanhan Hazetin ja sosialisoin sen välittömästi.
Mutta sitä ennen olin etsinyt sellaista pitkään ja kysellyt ihan työkalukaupoistakin, vailla menestystä. 80-luvulla oli jossain halpissarjassa sellainen ja niitä näkee kirppareilla, mutta laatu on oikeesti kuraa.
90-luvulla näin ihan ilmanippa-avaimen varaosaliikkeessä, mutta sen koommin en ole sellaiseen törmännyt. Ainoastaan näihin 12-kulmaisiin lenkkeihin jotka ei tuossa oikein toimi.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja unknown »

Itselläni on näitä:
HAZET 612N
Kuva
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ite avaan ilmausnipan ekaks 6-kulma pitkällä pikkuhylsällä. Varuks. Ja ilmaustyö normi lenkillä ja loppukiristys taas hylsällä. Muljuu vähempi.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

sämpy kirjoitti:Saako muuten jostain 8mm 6-kulmaista lenkkiavainta ilmausnippoihin? Itellä sellainen nyt on, kun löysin työpaikalta vanhan Hazetin ja sosialisoin sen välittömästi.
Mutta sitä ennen olin etsinyt sellaista pitkään ja kysellyt ihan työkalukaupoistakin, vailla menestystä. 80-luvulla oli jossain halpissarjassa sellainen ja niitä näkee kirppareilla, mutta laatu on oikeesti kuraa.
90-luvulla näin ihan ilmanippa-avaimen varaosaliikkeessä, mutta sen koommin en ole sellaiseen törmännyt. Ainoastaan näihin 12-kulmaisiin lenkkeihin jotka ei tuossa oikein toimi.
Mätänetissä on ainakin tämmöinen http://www.motonet.fi/fi/tuote/761108/A ... elella-8mm Kiinteä pää 6-kulmainen, nivelöity pää 12. Ja on siellä sarjakin josta löytyy pelkkiä 6-kulmaisia

Avatar
mutt
Viestit: 5436
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Hylsy on muuten pätevä, mutta jumahtaneen ilmausruuvin jos meinaa katkomatta saada auki, niin pitäisi pystyä naputtamaan ruuvin päähän samalla, kun kääntää. Siksi 6-kulmainen kiintolenkki on käytännössä toimivampi.

Ketjun aiheeseen liittyen:
https://www.youtube.com/watch?v=mSXEAfAMgWk
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Eikai ne paris vuodes niin jämähä... Entisöinnissä toki eri juttu.

Mut. Edelleen mul hakusessa paineilmakompura. Litroja sais tulla pikku puhalteluun/työkalujen käyttöön riittävästi. 16A kolmivaihe max. Hinta riittävän edullinen. Mistä esim Maunu lohkot hommasi...
Pari kompuraa menny huti.

Edittiä:
Taino noin 20A kolmivaiheella vois olla otto. Mökis 25A pääsulakkeet. "Äkkiäkös" ton tallin rk:n syötön kaapelin vaihtais, perään sit 32 töppeli. Ny vaan 2.5mm toiseen ja 16A paukut päätaulus.

Avatar
mutt
Viestit: 5436
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Siihen tulokseen on tultu, että pöytäsorville tai muuten kohtuullisen kokoiselle sorville (tila on jo nyt kortilla) olisi käyttöä. Ongelman asiasta tekee se, että asiaan haluaisi käyttää mahdollisimman vähän pelimerkkejä, mutta saada kuitenkin laitteen, jolla tekeekin jotain muutenkin, kuin 10min töitä/puoli tuntia jäähdyttelyä jne.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja unknown »

Minulla on tuollainen.
Myin toisen ja ostaja sanoi, että kiinalaisten runko vääntyilee, niin että niillä ei tee mitään.

Kuva
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

jalittam
Viestit: 1840
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ku sais itelle mahtumaan edes jyrsimen. Mullo bridgeportin kone, kylläkin 50km päässä kaverin tallissa. Hakkaa pylväsporan 1000-0. Laadukkaan poran hinnalla toi joskus 15v sitten ostettiin. Variaattori siinä hieman ääntää mut kyl sil vähä jyrsiikin, käytännössä olen alumiinia sil työstäny. Digitaalit x ja y akseleilla. Aarporasettikin siihen löytyy, koskaan edes kokeillu sitä. Vois ehkä myydä pois, duunis o samanlainen uudempi, jolla firabelit pajottanu.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Tuossa oma pikkusorvi nurkkauksessaan.
Kuva
Tallinjalostus on tässä menossa muun ohella, ja tutut ehkä muistavat että tuosta nurkasta on kadonnut melkoisesti ryönää. :lol:
Pitäisi käydä hakemassa purkki maalia sorviinkin. Vihreää tottakai. 8)
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Hieno laite !

Avatar
Guenevere
Viestit: 670
Liittynyt: 28 Maalis 2012, 23:06
Car(s): MiTo 2009
Exät:
166 2.0 V6 Turbo 2000
155 2.0 8V 1995 ja
147 2.0 T.S 2007
Paikkakunta: Tervakoski

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Guenevere »

Toi värihän on just hyvä :-D
Never regret anything that made you smile.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

GreenThing kirjoitti:Pitäisi käydä hakemassa purkki maalia sorviinkin. Vihreää tottakai. 8)
Stala-tyyppinen kausihuolto? :mrgreen: Muistaakseni tuossa sorvissa oli kilohinta kohdallaan?

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Bemarin konttikalusarjan maksimikooksi osoittautui 38x25 tai 38x46cm riippuen siitä, salliiko suksiluukun peittymisen vaiko eikö. Alle 5cm paksuun sarjaan saisi lisätä 7cm jälkimmäiseen lukemaan. KS-Toolsin setti on 44 x 33 x 9 cm eli peittää suksiluukun mutta sopii hienosti takapenkin selkänojaa vasten.
GreenThing kirjoitti:Pitäisi käydä hakemassa purkki maalia sorviinkin. Vihreää tottakai. 8)
Kyllä Tampellan sorvin oikea väri on nimenomaan vihreä. Vielä kun nuo kuvassa suorastaan porkkanaisen oranssit kohdat maalaa keltaiseksi ja Tampella -tekstin mustaksi, niin 'vot.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 718
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Onko tällaisia avaimia tullut vastaan? Lieköhän hyvä muoto, varsi ainakin on todella ohut. Toisella puolella lukee millisiä kokoja, toisella tuumaisia.
Ilmeisesti 70-luvulla menehtyneen isoisän peruja eli aika iäkäs.
Liitteet
avain1.jpg
avain1.jpg (30.65 KiB) Katsottu 12011 kertaa
avain2.jpg
avain2.jpg (35.09 KiB) Katsottu 12011 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Siinä ja siinä kuuluuko työkalu- vai sisustusketjuun, mutta koska idea on lähinnä työkalumainen, niin tuuppaan tänne. Osaako kukaan vinkata, mistä löytäisi inhimilliseen hintaan pitkällä taipuisalla kaulalla olevan lampun? Mulla on jo yksi tälläinen, mutta tuo n. 30cm lyhyt kaula asettaa ikävästi rajoja, metri tai jopa yli olisi paljon parempi. Jossainmäärin plussa jos tehtaalta suunniteltu ruuvattavaksi kiinni seinään/pöytäpintaan/tms, mutta eiköhän klipsiversiotkin kiinni saa. Iso plussa olisi myös säädettävä linssitarkennus, mutta sekään ei ole välttämätön.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

Onko kellään kokemuksia tällaiesta ryobin setistä? tai tuosta konees? Tuotetietojen mukaan lupaa jopa 400 nm vääntöä. Kevään ja syksyn rengashommiin tuollaista ajattelin. Pari halppis sähköpulttipyssyä kokeilleena olis kiva jos nyt sais laitteen jolla pultit saisi auki. Enkä usko että on käsissä vika kun nuo pultit saa aina normaalisti auki rengasavaimella ilman mitään jatkovarsi virityksiä...

https://www.karkikauppa.fi/ryobi-iskeva ... s-one.html

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Mulla on se mopompi versio ja sillä on kyllä saanut hyvin auki. Käytetty myös autorempoissa.
Eli tuskin tarvii pettyä jos tuon ostat.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jees 8)

entäs, onko tollaset momenttisauvat/tangot mistään kotosin? voiko niiden momenttiin luottaa, 120 nm varmaan riittää?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Varmaan nyyttonit ei kerro kaikkea vaan iskutoiminnoissakin on eroja. Mutta n. 400-500 nm paineilmapyssyillä en ole ylipaineellakaan saanut kaikkia pyöränpultteja auki. Ei bilhelveteä vaan makitaa ym. Yhessä pyssyssä on kai 600 nm ja sillä on enimmäkseen lähtenyt, myös kampuran pultit kun on paksua letkua.

Mutta kun itelläkin olisi akkutoimisen hankinta suunnitelmissa, niin avauspuolelle pistän 7-800 nm minimin kun alan hommaamaan.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

^juu, mulle riittää satunnaiseen renkaanvaihtoon ja puuhasteluun kykenevä masiina. Noissa paineilmavehkeissä taitaa vaikuttaa myös paljon kompuran suorituskyky, letkut?

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Vode »

jkk kirjoitti:^jees 8)

entäs, onko tollaset momenttisauvat/tangot mistään kotosin? voiko niiden momenttiin luottaa, 120 nm varmaan riittää?
Mä ostin bilteman satsin momenttisauvoja ja ainakin kun testailin tolla samaisella ryobin pyssyllä ja momenttiavaimella niin sauvan arvo oli aina +-5Nm sisällä mikä on varmaan vähemmän mikä ton mun momenttiavaimen virhemarginaali. Oon ollut tyytyväinen molempiin ostoksiin.

Vähän salaa toivoin että tossa ryobissa olis papua avata napamutterit tai kampuran pultti mutta ei oo ollut vielä tarvetta kokeilla joten en tiedä. Taitaa kyllä jäädä avaamatta mutta pyöränpultit tirahtaa auki ihan liipasinta hipaisemalla.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

On nuo momenttisauvat helposti tarkempia kuin kalibroimaton momenttiavain. Ja kun ei noissa avaimissa se hintakaan tunnu aina korreloivan tarkkuuden kanssa.

Muutama viikko sitten tuli testailtua omat momenttiavaimet ja halvimmassa oli heittoa keskimäärin +-3Nm. Samalla todettiin, että about 100x kalliimmassa Snap-On:ssa oli 100Nm aina 150Nm. Ei tarvinnu sen jälkeen enää ihmetellä miks oli menny pultteja poikki kiristäessä. :-D

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

Oolrait, täytyypä laittaa tilaukseen tollanen momenttisauva setti. :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15026
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Täällä huomattiin samat. Kalibroijatyypille pari vuotta sitte annoin ton 15euron (vai 20?) Kingin avaimen testattavaks. Totesi, ettei kannata - heitto alle viis nyyttonia, kun korjaamolla ollut Stahlville tarjos aikas paljon enempi...
Nuo sauvat on tosiaan varsin kätevät ja pääosin toimii oikein. Myös ne vähän halvemmat - ne kalliimmat/paremmat on kuulemma sellasia, että kestää myös avata...
Momenttiavaimeen verrattuna 120Nm sauva tarjosi momenttiavaimelle 125Nm tarpeen saada pulttia kireemmälle, että aika hyvä se o?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Työkaluketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

Yks juttu mikä mietityttää on, että millä periaatteella noi sauvat toimii kun ne vaikuttavat olevan yksi kiinteä osa?

Vastaa Viestiin