Talvirenkaat alle
Valvoja: Moderators
Sulla kun on Q4 niin liikkeelle pääset kyllä.Suba kirjoitti:Kitkat, auton mukana tuli Bidgestonen V-luokan keski-euroopan kitkat 235/45x18.
Niillä ainakin alkuun jos ovat ihan mahdottomat niin löysempää tilalle.
Pysähtyminen saattaakin sitten olla joskus vähän mutkikkaampaa...
Itsekin aion hankkia elämäni ensimmäiset kitkat täksi talvikaudeksi.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
- Auristo
- Viestit: 390
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport ja 1.3jtdm
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
Kitkat pitäisi jossain vaihteessa vaihtaa alle. Nastarenkaita en ole ostanut 15 vuoteen, muutamassa autossa on ollut nastarenkaat mukana.
Tehokkaassa etuvetoautossa nastat irtoavat/katkeavat alta aikayksikön ja muutenkin kitkat on paremmat paitsi aivan peilijäällä.
Nimimerkki: talviajoa etu/taka/nelivedoilla, nastoilla ja ilman, bensalla ja dieselillä, turbolla ja vaparilla...
Tehokkaassa etuvetoautossa nastat irtoavat/katkeavat alta aikayksikön ja muutenkin kitkat on paremmat paitsi aivan peilijäällä.
Nimimerkki: talviajoa etu/taka/nelivedoilla, nastoilla ja ilman, bensalla ja dieselillä, turbolla ja vaparilla...
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
Niinhän se on noilla kitkoilla, meinaan pysähtyminen.mml kirjoitti: Sulla kun on Q4 niin liikkeelle pääset kyllä.
Pysähtyminen saattaakin sitten olla joskus vähän mutkikkaampaa...
Itsekin aion hankkia elämäni ensimmäiset kitkat täksi talvikaudeksi.
Itse olen jo 7:ttä talvea lähdössä kitkoilla, mutta ensimmäistä noilla euroopan kitkoilla, joten ans kattoo ny.
Piikki pyöriä en kyllä alle laittaisi enää. On noin kitkat kuitenkin näillä 98% talvesta sulilla / sulatetuilla pääkaupungin teillä mukavimmat.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Viimeiset viisi vuotta ajellut kitkoilla, ilman mitään ongelmia. Jotenkin vaan ajotyylini on liukkailla ehkä hiukan säikky/ylivarovainen, niin ajattelin kokeilla välillä nastoja. Alle talven testivoittajat; Hakka 5, 225/45 R17. Ja kyllä! olisin laittanut kapeammat renkaat alle, jos GTA:n mukana tulleet 17" valssit eivät olisi 8,5" leveät Mut niinhän se menee, että eteläisempään, lumettomaan Suomeen alle nastat ja lappiin kitkat. Toisin päin kuin moni luulee Tosin kuivilla, jäittömillä teillä varmaan jatkaisi ajoaan mieluusti kitkat alla.
- Kivijärvi
- Viestit: 956
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Nastat alla. Hankin perhesämpylääni Nordman+ -kiekot ihan hinnan perusteella syksyllä. Sain -30% Hakka 5 -renkaiden hinnalla ja ihan hyväthän noiden pitäisi olla, jos Tuulilasin testiin olisi uskomista. Vastoin ennakkorummutuksia hiljaiset, nastojen ropinaa tuskin kuulee paljaalla asfaltilla. Vertailukohtana yhden kesän ajetut Nordman e-kesäkiekot. Kokona Rellussa 205/60/16" noin periaatteessa, kesäkiekot liian pienikehäiset 205/55/16" ja nyt enempi oikeat 215/55/16" talvirenkaina (kumpaankaan ei saa oikeaa kokoa).
On muuten kesärenkaita kummasti mukavammatkin (<korkeampi), eikä mitään erityistä negativiista ole tullut vastaan. Osin Alfa 156:eeni vuonna 2005 syksyllä Hakka 5-renkaat ja auto muuttui käärmeeksi nollakeleillä ja sulilla teillä. Muuten hyvät renkaat. Sikäli Nordmanit ovat antaneet paremman kuvan, ettei käärme-efektiä ole ilmaantunut. Että kaks peukkua ylös!
On muuten kesärenkaita kummasti mukavammatkin (<korkeampi), eikä mitään erityistä negativiista ole tullut vastaan. Osin Alfa 156:eeni vuonna 2005 syksyllä Hakka 5-renkaat ja auto muuttui käärmeeksi nollakeleillä ja sulilla teillä. Muuten hyvät renkaat. Sikäli Nordmanit ovat antaneet paremman kuvan, ettei käärme-efektiä ole ilmaantunut. Että kaks peukkua ylös!
Nastat menee alle, sitten joskus. Edellisen omistajan jäljiltä 1,5 talvea ajetut renkaat.
Itse ostan kyllä kitkat. Kotkan ja Helsingin välillä, missä tulee liikuttua, ei ole talvikelejä ikinä. Seiskatiellä pärjää vaikka kesärenkaillakin, suolaa kylvetään järjettömiä määriä. Mitä nyt muutama lumikuuropäivä, sitten ajetaan kelin mukaan.
Itse ostan kyllä kitkat. Kotkan ja Helsingin välillä, missä tulee liikuttua, ei ole talvikelejä ikinä. Seiskatiellä pärjää vaikka kesärenkaillakin, suolaa kylvetään järjettömiä määriä. Mitä nyt muutama lumikuuropäivä, sitten ajetaan kelin mukaan.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11223
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Paikalla
- mattijus
- Viestit: 5259
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Helsinki
Vastaava havainto; nuo Contit on kyllä läpeensä kuraa. Onneksi takarenkaat sain jo kulumaan sakkorajalle niin ei tarvitse laittaa takaisin alle. En ymmärrä miten nuo voi missään testissä menestyä jos testissä renkailla ajetaan ollenkaan.juuuso kirjoitti:Lauantaina tuli kammettua uudet Blizzakit alle. Järkytyksekseni havaitsin, että 147 tuntuu kitkoilla suuntavakaammalta kuin kesäkumeina pyörivillä Contin PremiumContact2:lla.
Nuo Contit ovat käsittämättömän terhakoita poimimaan kaikki mahdolliset alfaltin epätasaisuudet.
VMP
- juuuso
- Viestit: 785
- Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
- Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937 - Paikkakunta: Lappeenranta
^
Erityisesti tiekarhun tekosia olevat pitkittäisurat päällysteessä ovat noille Continentaleille yhtä tuskaa. Edellisinä kesäkumeina olleet Marangonit olivat aivan toista maata.
Ja jottei täysin OT:ksi menisi, niin todettakoon, että tuntuu tuo kitkarengasteknologia menneen aimo harppauksia eteenpäin. Aikaisempina talvina alla olleet Hakka Q:t olivat kyllä melkoiset letkut näihin nykyisiin Bridgestoneihin verrattuna.
Erityisesti tiekarhun tekosia olevat pitkittäisurat päällysteessä ovat noille Continentaleille yhtä tuskaa. Edellisinä kesäkumeina olleet Marangonit olivat aivan toista maata.
Ja jottei täysin OT:ksi menisi, niin todettakoon, että tuntuu tuo kitkarengasteknologia menneen aimo harppauksia eteenpäin. Aikaisempina talvina alla olleet Hakka Q:t olivat kyllä melkoiset letkut näihin nykyisiin Bridgestoneihin verrattuna.
Itsellä meni uudet Michelinin X-ice xi-2 kitkat alle. Piti testata nyt kitkarenkaita kun edelliset nastat loppuivat viime talvena. Tuntuvat varsin jämäköiltä ja hiljaisilta. Tietty nopealla ohjausliikkeellä tuntuu pientä huojumista. Yksi erikoisuus tuntuu olevan aivan älytön ujellus/vihellys renkaasta ajettaessa hyvin tasaisella pinnalla, esim urapaikkauksissa tai kaistamaalauksien päällä. En kyllä ole muilla kitkoilla ajanutkaan että en sitten tiedä onko ominaisuss. Muuten kyllä vaikuttaa hyvältä.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."
- tammi
- Viestit: 239
- Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
- Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw - Paikkakunta: Porvoo
Eilen pyöräytin alfaan continentalin CVV2 nastat alle ja datsuniin nokian hakkapeliitta 4 nastat. Ja tänään piti käydä vielä isän voorttiin vääntämässä gislavedin nord frost 3 nastat.
Eli nastoilla mennään vaikka on sitä tullut ajeltua 3 sarjaa kitkoja (blizzak, nokian Q ja ContiVC3) tässä välissä.
Kyllä tän päivän nastarenkaat on minusta niin hiljaisia ettei ainakaan nastamelun takia tarvitse kitkoilla ajella.
edit: oho, huomasin kahden viikon jälkeen että mullahan on datsunissa hakkapeliitta vitoset.
Eli nastoilla mennään vaikka on sitä tullut ajeltua 3 sarjaa kitkoja (blizzak, nokian Q ja ContiVC3) tässä välissä.
Kyllä tän päivän nastarenkaat on minusta niin hiljaisia ettei ainakaan nastamelun takia tarvitse kitkoilla ajella.
edit: oho, huomasin kahden viikon jälkeen että mullahan on datsunissa hakkapeliitta vitoset.
Viimeksi muokannut tammi, 18 Marras 2008, 00:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11231
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllähän ne Q:t ovat aika kamalat ajettavat ihan mihin tahansa renkaisiin verrattuna. RSi:t ja Conti CVC3:t ovat selvästi paremman tuntuiset, keskenään suunnilleen samaa tasoa.juuuso kirjoitti:Aikaisempina talvina alla olleet Hakka Q:t olivat kyllä melkoiset letkut näihin nykyisiin Bridgestoneihin verrattuna.
- Epäkelpokeräilijä -
Tänään oli jo pakko heittää noi alle. Ei pöllömmän tuntuiset näin äkkiseltään. Ei paljoakaan tukevuudeltaan poikkea kesäkumeista.Suba kirjoitti:Kitkat, auton mukana tuli Bidgestonen V-luokan keski-euroopan kitkat 235/45x18.
Niillä ainakin alkuun jos ovat ihan mahdottomat niin löysempää tilalle.
Hieman kuvion joustavuus tuntuu, mutta niinhän se talvirenkaissa pitääkin.
Tosin kunnon talvikelillä noiden todellinen luonne punnitaan.
Viikonlopun 700 kilometrin (Seinäjoen suunnalla) perusteella olen todella tyytyväinen auton mukana tulleisiin Nokian Rsi -kitkoihin. Jäällä pito on riittävä ja muilla aluistoilla vähän kuin vetelä kesänakki. Nastarenkaat on mulle olleet aina jotenkin stressaavat, kun nastat menee poikki ja irtoavat... Kurvithan on kivoja. Melulla ei niin väliä.
Eipä Helsingissä ihan hirveästi noita jääkelejäkään ole. Lumikelejä ei ollenkaan.
Eipä Helsingissä ihan hirveästi noita jääkelejäkään ole. Lumikelejä ei ollenkaan.
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21 - Paikkakunta: Tuusula
No niin, hei vaan kesäautoilu, eli lauantaina tuli laitettua toiseenkin nappulat alle. Kolmevuotiaat Michelin X-Icet tuntuivat vielä ihan hyvältä kun tänään töihin ajelin. Pitoakin pääsi testaamaan jo ekoissa liikennevaloissa, hyvinhän se pysähtyi. Kaikki nastat olivat tallella kun niitä asentaessa tarkastelin.