Talvirenkaat alle

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Kummat alla?

Äänestys päättyi 23 Marras 2007, 18:55

Kitkat
42
35%
Nastat
77
65%
 
Ääniä yhteensä: 119

AUFA
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Loka 2008, 15:44
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja AUFA »

Nastarenkaat Alfassa on sama kuin apupyörät fillarissa.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

No ei niillä kitkoillakaan kyllä paljoja tehty. :lol: Ainakaan kun etupyörät raapii palttiarallaa parinsadan kaakin voimalla eteenpäin. Noh, olihan se ihan hauskaa.

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

talvikumit on ollut alla jo muutaman viikon. Olivat ihan tarpeen silloin heti kun tiet oli peilijäässä ja töihin oli mentävä.
Alfassa kitkat ja Fiiussa nastat. Samaa meininkiä ajattelin näissä jatkaa, Fiiulla vedetään esim. kärryä myös talvella jolloin kitkat luovuttaa jos on lunta/jäätä. Nastoilla pääsee ihan himaan asti.. 8)

Ramon Carcia
Viestit: 115
Liittynyt: 30 Syys 2009, 17:32
Paikkakunta: Jossain Pohjanmaalla..

Viesti Kirjoittaja Ramon Carcia »

Talvet alla jo pari viikkoa. Michelinin kitkat 8) Hienoilla alkuperäiskapseilla (vielä) ^^
Onkin ensimmäinen talvi nyt kitkakummeilla ja Alfalla
kymmenen vuotta olen nastoilla talvisin ajellut menemään.

(Onko olemaas yleisessä tiedossa, mutulla, yms. että Alfaan soveltuisivat jotkin tietyn merkkiset renkaat erityisen hyvin, ála Micheliinit Sitikkaan? )

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Olkoon keskusteltavissa, mutta Alfa 156:een EI sovi Nokian Hakkapeliitta 5 -renkaat. Ja miksi: pitivät kuin tauti jäällä ja lumella, mutta sitä nuljuamista ei sietänyt sulalla tiellä ja etenkään nollakeleillä sikakaan. Kuin olisi alustassa puolet osista loppuunkuluneet (eivät olleet). Että ainakin jotain parempaa on olemassa.

Avatar
juuuso
Viestit: 785
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

^^

Hakkapeliitta R:t tuntuvat aika mukavilta ajella näiden muutamien viikkojen perusteella, mitä ovat alla pyörineet. Ja rengasmelu putosi noin kymmenesosaan kesärenkaina toimiviin Potenzoihin verrattuna.

Avatar
Larzon
Viestit: 120
Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:53
Car(s): Perheessä:
159 Sedan TBi Ti
MB SLK 350
Paikkakunta: Kouvola / Voikkaa

Viesti Kirjoittaja Larzon »

Kitkat on alla, kolmas vuosi kitkojen kanssa enkä enää nastoihin vaihda. Ei oo tuona aikana tullu keliä jolloin ei olisi noilla pärjänny, alkavat tosin olla ikänsä puolesta vaihdon tarpeessa.
Elämä ilman alfaa on beettaa.

jude
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jude »

Kokemuksen mukaan 156:nen Rsi-kitkoilla menee siitä, missä Focus farmari -02 jää sutimaan Hakkapeliitta nastoilla. Autolla on merkitystä. Focuksessa on jotenkin tosi ohut vetopito ylämäessä. Alfassa on ihan eri meininki.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kyllä sitä varmaan näillä talvilla, ainakin pk-seudulla, pärjäilee varmaan paremmin kitkoilla..

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Taitaa olla aika harvassa ne jotka ovat vaihtaneet kitkoista takaisin nastoihin.

Toki niitä muutamia tältäkin foorumilta löytyy, mutta pääosin taidetaan olla kitkoihin tyytyväisiä.

Itse olen autoillut kitkoilla vuodesta 1994. Samainen vuosi muuten kun Sprintin ostin ja siihen kitkat. Pito oli Sprintin alla jo silloin erityisesti lumella hyvä, muut talviominaisuudet ei niinkään..... :lol:

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Kitkat on tehty nimenomaan lumelle vaikka niitä paljon käytetään kai etenkin pääkaupunkiseudulla missä ei nykyisin juuri lunta näe.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Avatar
Bisci
Viestit: 511
Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S
Paikkakunta: Savicity

Viesti Kirjoittaja Bisci »

savijo-r kirjoitti:Taitaa olla aika harvassa ne jotka ovat vaihtaneet kitkoista takaisin nastoihin.

Toki niitä muutamia tältäkin foorumilta löytyy, mutta pääosin taidetaan olla kitkoihin tyytyväisiä.

Itse olen autoillut kitkoilla vuodesta 1994. Samainen vuosi muuten kun Sprintin ostin ja siihen kitkat. Pito oli Sprintin alla jo silloin erityisesti lumella hyvä, muut talviominaisuudet ei niinkään..... :lol:
Hep! Täällä on yksi.

Jos on rapi-rapi renkaat ikävät paljaalla asfaltilla, niin kuluneet kitkat on jättisurkeat. Normaaleissa talvikeleissä pärjää kyllä - kun on Alfa, joka tunnetusti kertoo alustasta kuskille.
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Tänään pantiin nastat alle. Ja oikeastaan tänään oli eka aamu kelien puolesta, jolloin talviläskejä tuli edes hieman ikävä. Kuiviahan nuo tiet ovat olleet.

Kylläpä vaatii taas totuttelua tuo ropina ja ohjauksen keskialue. Ratti pyörii, mutta auto ei käänny.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Michelin XI2:t ovat nyt pyörineet alla vajaan viikon ja ohjauksen tarkkuus (siinä mielessä kun se nyt Daevoodoolla ymmärretään) on ihan kohtuullinen. Selvästi pehmeämpi kyllä kuin tuumaa isompi Nokian suvigummi mutta talvirenkaaksi jopa hyvä. Ja melutaso tietty putosi selvästi.

Kuivaa konetietä matkatessa jaksaa ajoittain ihmetyttää se viereisestä autosta kuuluva ropina. Aika ihmeitä saa tapahtua että viiden kikkarengassarjan jälkeen siirtyisin taas jyystämään tannerta piikkipyörillä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Luovutin ja laitoin alffaan nastat alle tänään, mutta keli oli niin mukava että piti käydä kesäkissan akkua lataamassa eikä ropissut yhtään... ja aikas tarkka oli ohjauskin :-D

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Viisi päivää on ollut nastarenkaat alla ja keskialueen ohjaustuntuma huononi selvästi. Tosin vertaan 18" kesänakkeihin joten selvähän se, harmittaa vaan. :(

Pitäisi muuttaa etelämmäksi. :wink:

Edit: typo

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Just ulkoa tulin,kun iskin satakuuslankkuun nastarinkulat kiinni.Emäntää ja puntoa tässä nyt ootellaan,ja sama homma :) Huomenna nääs lunta tulossa,ja -1 :?

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Joutuu vielä satunnaisesti ajelemaan kesäautolla, kun ei jaksa ropinaa kuunnella.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Sunnuntaina vaihdoin yhden satsin ja tänään aamulla toisen. Ensimmäinen meni ihan putkeen ja pääsin toteamaan että Michelin X-Ice sopii myös neljäseiskaan aivan erinomaisesti. Tänään sitten tuli tämäkin homma koettua, eli renkaanvaihdon seurauksena alkoi kuulua naputtavaa sivuääntä käännyttäessä. Lopputulemana vaihdeltu renkaita edestä taakse ja autosta toiseen n+1 kertaa ennen kuin syyllinen löytyi. Vasemman eturenkaan sisäpuolen paino oli ottanut kontaktia pyöränripustukseen. Ääni toki kuului aivan selvästi oikealta, vasemmalle kaarrettaessa, jotta pääsin käymään koko kierroksen läpi.

No, onneksi on tylsästi kaksi täsmälleen samanlaista rengas- ja vannekertaa (15" puhelinkiekot + em. misukat), joten kumpaankin autoon löytyi toimiva setti ilman että tarvitsee heti aamulla sännätä siirrättämään painoja. Ja ensilumikin tuli satoi juuri sopivasti :-D .

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Nastat laitoin tänään, luuseri. (Mutta kun 166 on niin raskas työntää, jos ei vedä....seli, seli)

Pitäisi muuttaa etelämmäksi.
Satakuusnelonen kirjoitti:Viisi päivää on ollut nastarenkaat alla ja keskialueen ohjaustuntuma huononi selvästi.

Pitäisi muuttaa etelämmäksi. :wink:
Paitsi että jossakin etelämpänä voi joutua laittaan alle LUMIKETJUT... voi ohjaustuntuma olla HIEMAN heikompi vielä...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Taas odotettin liian pitkään, onneksi oli päätiet sulat ja selvittiin kunnialla. Talvirenkaatkin pitkän hiekkatien päässä, joten plussakelejä odotellessa :-D

Avatar
mezzadro
Viestit: 35
Liittynyt: 06 Huhti 2007, 14:40

Viesti Kirjoittaja mezzadro »

Kuten myös, viimeistä mäkeä kotitalolle ei enää päässyt kesäkumeilla ylös ei etu-eikä takaperin, oli pakko hinata... :oops:

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Ei ole vielä alla,jos sitä vkl jaksais.

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Autoni, jossa on vdc, asr, abs ja muita hienouksia jotka kumoavat fysiikan lait, ei ainakaan vielä ole talvipalloja kaivannut.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Töräytin eilen vanhat talvikiekot Ryslerin alle ja ans olla kun lähdin ajamaan niin ihan hirvee vemputus ratissa. Olivat renkaat ottaneet ihteensä tallin seinustalla nojatessaan. No vanhathan ne olivat ja parista renkaasta lähes kaikki nastat irronneet.
Tänään sitten alle laitettiin uudet Hakkapeliitta 4:t ja ai että kun on mukava taas ajaa. Metelikään ei ole juuri kesärenkaita kummempi.
Oli muuten meikäläisen ekat uudet nastarenkaat ja ainakin ensivaikutelma on ihan positiivinen :)

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

EdotL kirjoitti:Autoni, jossa on vdc, asr, abs ja muita hienouksia jotka kumoavat fysiikan lait, ei ainakaan vielä ole talvipalloja kaivannut.
Toivottavasti nuo eivät ole ne kuuluisat viimeiset sanat.. :silent:

Omassa on taas alla (kitka-)kumilullat, moido jämäkkyys!
Tuo keveys on tosin ihan kivaa kun vertaa 3-4 kiloa
painavampiin kesäpyöriin.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

^ Nettisarkasmi on taitolaji, ja omat taidot kaipaa ilmiselvästi hiomista. :mrgreen:

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

^
Ei taidoissas ole mitään vikaa.. :wink:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

Tänään tuli pyöräytettyä vasta paistetut Michelinin x-ice north xin2 sämpylät.
Nastojen ropina peittyy kyllä kivasti 40kympin jälkeen, mutta motarille kiihdyttäessä korva koittaa tehdä parhaansa, jotta kuulisi edes hiukan kuutosen orkesterin soittavan. Vaan eih, kapiinin kantautuu aivan jäätävä hummmmmmmina.
Rengas muuten ihan jees.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

:roll: Olenkos ainoa jolla on vielä kesäkumit alla, mikä on tämänpäivän tilanne... ? Emännälle (uudelle) vaihdettiin tänään. Täälä St. Michelin korkeudella taitaa torstaina mennä niin pakkaselle et ei suolauksesta taida olla apuja.... no, sinne on aikaa :wink:

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Tänään sujahti alle. Auto ei tietääkseni vieläkään kaivannut, mutta kuski kylläkin.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Välikelin pyörillä joissa jokunen nasta jäljellä mennään kunnes rangaistusvaatimuksen uhalla täytyy alla olla lainmukaiset kumit.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

jude kirjoitti:Helsingissä kun ajelee, niin talvinakeilla tulee vedettyä 80-90% ajosta kuivalla tai märällä asfaltilla. Silloin kitkat on aivan kunkut nastoihin verrattuna, vaikka onkin veltto ajotuntuma kesärinkuloihin verrattuna. Tuulilaseja menee sitten nastatyyppien takia 1/talvi, kun ajaa kehää edes-takas joka päivä. Kitkapakko kehä3:sen sisälle tai lopetetaan suolaus!
Miksihän se on nastarengaskuskien syytä, että kivet lentelevät tuulilaseihin?

Omassa taloudessani on nyt pitkästä aikaa pelkkiä nastarenkaita. Kahdessa edellisessä Alfassa oli kitkat, edellisessä Citikassa samoin ja nykyisessäkin yhden talven, mutta siihen oli pakko vaihtaa nastarenkaat, koska talvella ajamisesta ei tullut mitään, kun ESP alkoi korjailla auton kulkua suoralla moottoritielläkin, kun oli tarpeeksi liukasta.

159:iin tuli otettua nastarenkaat osittain vaihtelun vuoksi. Ainakin nämä Continentalin iikkipyörät ovat hiljaisemmat kuin SportContact-kesärenkaat! Tietysti kitkat olisivat vielä hiljaisemmat ja pehmeytensä vuoksi mukavammat, mutta myös samasta syystä kovemmat kulumaan ja epätäsmällisemmät ajettavuudeltaan. Eikä ole ainakaan vielä yhtään nastaa irronnut.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^Riippuu mitkä Continentalit varmaan mutta ainakin nuo WinterVikingit pitää nastat hyvin kiinni ja tiputtaa kaikki sitten kerralla veks, kun eka lähtee niin samantien hävittää loputkin. Näin tiesivät kertoa rengasliikkeessä.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

maybetomorrow kirjoitti:^Riippuu mitkä Continentalit varmaan mutta ainakin nuo WinterVikingit pitää nastat hyvin kiinni ja tiputtaa kaikki sitten kerralla veks, kun eka lähtee niin samantien hävittää loputkin. Näin tiesivät kertoa rengasliikkeessä.
Sehän on kätevää, niin voi sitten ajaa ne kesäkelillä loppuun.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^Samaa itsekin tässä harkitsen 8) Säästyy turhalta nyppimiseltä..

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Mullakin nyt Pirellin Winter Carving Edget alla 16-tuumaisina, ajokokemusta vasta pari km.
Mites se tämä uusien nastarenkaitten sisäänajo oikein pitäis suorittaa?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ensimmäinen 1000km max. 80km/h välttäen voimakkaita kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Tämmöiset ohjeet antoi Nokian Renkaat.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Epezi kirjoitti:Ensimmäinen 1000km max. 80km/h .

Apua, tuohan oli kuin ois alkoholistille sanonut että ensimmäinen kuukausi pelkällä pilsnerillä.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ensimmäinen 100 km max 100 km/h sanoi samaisen rengasvalmistajan myyntiedustaja minulle aikanaan. Kysyin että riittääkö varmasti kun kuulostaa aika vähältä, no sanoi sitten että eihän se haittaa jos vähän pidempäänkin ajelee rauhallisesti.

Mutta tuo oli kolme Alfaa sitten, joten nykyohjeistus voi olla jotain ihan muuta. Hyvin ne renkaat kestivät silloin, viisi talvea mentiin ilman nastavajausta.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

^Missäs niitä yli 100 km/t teitä Suomessa olikaan talviaikaan?
Ei kai täällä ny kukaan ylinopeuksilla ajele. Sehän on yhtä kiellettyä kuin tupakinpoltto sisätiloissa, sakkojakin voi saada.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Saattaahan noita muutaman päivän syksyllä olla 120 km/h jos ajoissa vaihtaa. Ja niinhän saa tehdä jos säätila vaatii. Tai jos vaikka radalla runttaa, mistäs sitä tietää.

Eli toistelin vain myyntimiehen puheita ulkomuistista. Ties vaikka oletti että olisin ulkomaille lähdössä. Tosin Saksan baanalla ei vissiin saa nastarenkaalla päristellä. Tupakkia nuo germaanit sen sijaan polttelevat kokemukseni mukaan sujuvasti sekä sisällä että ulkona.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Pepperoni kirjoitti:Ensimmäinen 100 km max 100 km/h sanoi samaisen rengasvalmistajan myyntiedustaja minulle aikanaan.
Tuosta sisäänajostahan ei rengasvalmistajat edes mitään ilmoita (tiedän sillä myyn työssäni renkaita). Tuo "1000km max 80km/h" -tieto tuli sen jälkeen kun muutama vuosi takaperin, hain valmistajalta korvausta vaurioituneista renkaista.

Ja sainhan minä toki korvauksen, kuluttajariitalautakunnan päätös oli että renkaissa oli virhe kun niitä myydessä annettiin puutteellinen ohjeistus ;)

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Vittorio Jano kirjoitti:Ratti pyörii, mutta auto ei käänny.
Jos oireilu jatkuu myös liikkeellelähdön jälkeen, ota yhteyttä merkkihuoltoosi. Takuu lienee vielä voimassa?


Tänään laitettiin kitkat alle. Rengasmelu laski puoleen verrattuna kesärenkaisiin.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Alfat kulkee kitkoilla ja mesessä piikkipyörät alla.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Epezi kirjoitti:Ja sainhan minä toki korvauksen, kuluttajariitalautakunnan päätös oli että renkaissa oli virhe kun niitä myydessä annettiin puutteellinen ohjeistus ;)
Muistan tapauksesi ja tuli siitä juuri mieleen että mitään kirjallista ohjetta en ole koskaan nähnyt, joten myyjät ilmeisesti puhuvat mitä milloinkin (näiden kahden ääripään valossa). Lienee siis vain käytettävä tervettä järkeä tässäkin asiassa.

sataviisviis
Viestit: 2039
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Eilen vaihdoin nastat alle. Tosin ei taida koko talvea noilla vanteilla pärjätä, alle kk:ssa ilmanpaineet pudonnut yli 0,3baria, vaikka on sisärenkaatkin!
Tallissa odottaa jo 3 käyttämätöntä peltivannetta :oops: , yksi pitäisi löytää jostain, 4x98 15´.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Ottimo kirjoitti:Mullakin nyt Pirellin Winter Carving Edget alla 16-tuumaisina, ajokokemusta vasta pari km.
Mites se tämä uusien nastarenkaitten sisäänajo oikein pitäis suorittaa?
Sain ohjeita Pirellin maahantuojalta; maantieajoa noin 100 km/h mielellään kuivalla tiellä jotta rengas lämpiää ja nastat löytävät paikkansa, vältä kiihdytystä, jarrutusta ja kurvailua, myös ratin kääntelyä auton seistessä pysäköinnin yhteydessä.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Ransiittiin uudet kitkat ja Lankiseen vanhat kitkat.

Lankiseen löytyy myös 2 sarjaa nastakumeja talven ratapäiviä varten.

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Turre »

Pitihän ne talvirenkaat (auton mukana tulleet nasta-sellaiset) vaihtaa viimein pakon lähestyessä alle. Älyvapaalta vaan tuntuu kun lämpöä on +7 ja vettä sataa.
Rapitirapiti JYRRRRRR, kyllä on kivaa. :|

Vastaa Viestiin