Talvirenkaat alle

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Kummat alla?

Äänestys päättyi 23 Marras 2007, 18:55

Kitkat
42
35%
Nastat
77
65%
 
Ääniä yhteensä: 119

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Sunnuntai iltana oli sen verran vapaa-aikaa, että kävin tallilla vaihtamassa talvirenkaat Alfan alle. Samalla sitten huomaisin, kivana pikku yllärinä, sisäolan kadonneen kesällä alle laitetusta oikeasta eturenkaasta :(

Olisi vaan pitänyt uskoa Silverinea ja jättää etupään Powerflexit laittamatta...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tänään tuli päästeltyä jäällä ja lumella uusilla Hakka R:llä ja kyllä on loistavat renkaat. olivat 18" ja Porsche Boxterin alla.

En varmasti osta nastoja enään, varsinkaan nokialaisia.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Oli talven ajetuista Continentalin talvirenkaista lähtenyt yhdestä fillarista yllättävän monta nastaa. Hiljaiset ovat kuitenkin, ei paljon nastoja rapina häiritse 17" kesäfillareiden jälkeen.

Olisi ne kitkat silti mukavemmat, jos ei muuta.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Onkos kannattavempaa ajella kesätkin kitkoilla aina talven jälkeen? Tuleeko halvemmaksi, kun ylläpitää kesägummeja ja talvigummeja erikseen. Olisi kesävanteetkin hieman komeemmat kun nuo 15" peltihökötykset..
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Väittäsin kyllä että ei kannata. Kitkan pito märällä asfaltilla on huono verrattuna kesärenkaaseen. Lisäksi kitka kuluu nopeemmin kuivalla asfaltilla kuin kesäpyörä, ja kulunut kitkahan on taas talvella liukas :wink:

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

^ Itse en edes viitsi väittää :) Kitkoilla ei todellakaan kannata ajaa kesällä, kuten Epezi tuossa jo perustelikin. Taisipa olla viime kesän rengastesteissä mukana pari kitkarengastakin ja ne kyllä haukuttiin aivan pystyyn, siis kesärengasominaisuuksiltaan. Vedellä lähtivät todella helposti luistamaan. Näkeehän sen pintakuvioitakin verrattessa, että kitkoista ei samanlaisia vesiuria löydy.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

niinhän se on, talvirengas on talvirengas ja kesärengas on kesärengas, noita ei pidä sekoittaa keskenään..

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

TS:ään meni nuppikumit alle, vielä kun tuohon superiinkin joku laittais..

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Muutama kilometri testiajoa eilisessä pöperökelissä conteilla:

ContiVikingContact 5 225/45-17 T

Toistaiseksi positiivinen yllätys noin leveästä ja matalasta kitkakumista. Toki ASR ja ABS auttaa, muuten en kitkoja olisi hommannutkaan.

No, tosi testi tulee sitten vasta jääkeleillä ...

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Nyt kun teillä on siellä etelässäkin lunta, niin miltä ne ylivoimaiset kitkat nyt tuntuu? Jääkö parkkikselle kiinni? Pääseekö valoista liikkeelle?
Hymiö ihan siltä varalta että joku ottaa nämä kyselyt liian vakavasti :-D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kait suunnilleen samalta kuin nastagummitkin, mahtaneeko niistä piikeistä kinoksessa paljoa apua olla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Janne kirjoitti:Nyt kun teillä on siellä etelässäkin lunta, niin miltä ne ylivoimaiset kitkat nyt tuntuu? Jääkö parkkikselle kiinni? Pääseekö valoista liikkeelle?
Hymiö ihan siltä varalta että joku ottaa nämä kyselyt liian vakavasti :-D
Aamulla oli jo melkein kesäkeli, maa valkoisena suolasta :(

Itselläni on PNV:ssä alun toistakymmentä vuotta vanhat korealaiset kitkarenkaat, vaikeinta on tosiaan parkkiruudusta liikkeelle pääsy :lol:
VMP

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Janne kirjoitti:Nyt kun teillä on siellä etelässäkin lunta, niin miltä ne ylivoimaiset kitkat nyt tuntuu?
Ei voi valittaa, kyllä ne tuntuu toimivan ihan siedettävästi. Sivuttaispito ei ole yhtä hyvä kun nastoilla, vaan eihän se voikaan olla. Mutta olkoon alusta mikä vaan, niin piru kun on miellyttävän hiljaista autossa. Loppuviikosta täällä onkin jo taas mustaa maata tiedossa... Niin ja ne ylivoimaiset kitkat on minun tapauksessa Nokian R:t.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Janne kirjoitti:Nyt kun teillä on siellä etelässäkin lunta, niin miltä ne ylivoimaiset kitkat nyt tuntuu? Jääkö parkkikselle kiinni? Pääseekö valoista liikkeelle?
Hymiö ihan siltä varalta että joku ottaa nämä kyselyt liian vakavasti :-D
Misukan X-Ice kitkat alla ja 195/olisko ollu 65 R15 kokoisena ei vetele urissa, on hiljaiset ja rumat. Pitoa on tarpeeksi, hillitseepä vähän kaasujalkaa. Ja onhan niillä kiva välillä heitellä kaarteissa pientä luisuakin.
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Olipas lystiä laittaa nuppikumit alle tuolla parkkipaikalla.
No nyt arvaa taas ajella superillakin.

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 875
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Seat Ibiza 1.8t Cupra R
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

tuossa joskus mainitsin että kitkat tulee alle mutta nastat tuli bitkestonet nora 1 195/55 samalla hommasin myös talvivanteet 15" :-D
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Monza kirjoitti:Muutama kilometri testiajoa eilisessä pöperökelissä conteilla:

ContiVikingContact 5 225/45-17 T

Toistaiseksi positiivinen yllätys noin leveästä ja matalasta kitkakumista. Toki ASR ja ABS auttaa, muuten en kitkoja olisi hommannutkaan.

No, tosi testi tulee sitten vasta jääkeleillä ...
Jatketaas tähän, nyt kun on ajettu siellä liukkaallakin, eli Carf:in talviharjoittelussa. Kitkakumi siis pitää yllättävän hyvin, jos alla on jotakin mihin lamellit voivat tarrata, eli edes nastojen karhentama jää. Jos ei ole sitäkään, eli peilijää, niin ei ole pitoakaan, ei sitten yhtään. Kaarteessa jatketaan liikejatkumon suuntaan ja jarrussa vauhti ei hiljene. Vetopitoa on kylläkin suhteessa enemmän, eli vauhtia saa aikaiseksi, varmaan kun on raskas keula ja paino etupyörillä.

Tässä nyt ei liene mitään uutta kellekään, mutta tulipa todettua ihan henk. koht. Edelleen on kuitenkin yllättävää, että heti kun löytää vähän karheutta edes toisen puolen renkaiden alle, niin on pitoakin ja matka jatkuu pontevasti toivottuun suuntaan.

Kuvittelen sen peilijään päälle vähän vettä ja jätän kitkat kotiin ja otan HKL:n ison volvon tai soitan taxin :mrgreen:

jude
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jude »

Janne kirjoitti:Nyt kun teillä on siellä etelässäkin lunta, niin miltä ne ylivoimaiset kitkat nyt tuntuu? Jääkö parkkikselle kiinni? Pääseekö valoista liikkeelle?
Hymiö ihan siltä varalta että joku ottaa nämä kyselyt liian vakavasti :-D
Ei mitään ongelmia :-D . Jäällä meinaa haluta suoraan kurvissa, mutta muuten aivan loistorenkaat nämä kitkat. Kerran ylämäessä ei voinut revittää urkuauki (jäinen mukulakivikatu tiukahkoon ylämäkeen Töölössä), mutta muuten pelittävät oikein hyvin.

Mulla tulee ihan surkeilla keleillä mutka-ajoon tiettyä varovaisuutta nastoihin verrattuna, mutta lasken plussat kuitenkin huomattavasti suuremmiksi, eli on hiljaisempi kuin kesäkumi ja kuitekin melkein siedettävä pelkällä asfaltillakin, toisin kuin nasta. Nämä siis elämäni ekat kitkat. Suosittelen kaikki kokeilemaan! Alla 205/55R16-koossa Nokia Hakkapeliitta Rsi -kitkat.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Tytär tossa soitteli Italiasta. Oli käynyt Modenassa Ferrari museossa ja lähti kohti Firenzeä.

Oli pakko ostaa autoon lumiketjut, että pääsi vuoren yli kun lunta tuli aivan hillittömästi.

90€ tunnin huvista. No olihan kokemus sekin.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

-Tomi- kirjoitti:^ Itse en edes viitsi väittää :) Kitkoilla ei todellakaan kannata ajaa kesällä, kuten Epezi tuossa jo perustelikin. Taisipa olla viime kesän rengastesteissä mukana pari kitkarengastakin ja ne kyllä haukuttiin aivan pystyyn, siis kesärengasominaisuuksiltaan. Vedellä lähtivät todella helposti luistamaan. Näkeehän sen pintakuvioitakin verrattessa, että kitkoista ei samanlaisia vesiuria löydy.
Silti paikallinen taksikuski kertoi että jotkut kolleegat ostaa syksyllä kitkat ja ajaa seuraavaan syksyyn...ja ostaa sitten seuraavat kitkat...jne

:x-mas:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Jotkut käyttää noita taksikuskien kokemuksia hyvänä referenssinä rengashankintoihin. Itse en ole ihan niin vietävissä, vaan luotan ihan omaan kokemukseen ja PeTuun.
Muutaman taksikuskin kanssa olen tuosta asiasta jutellut ja kovin eriäviä mielipiteitä löytyy. Mielipide riippuu usein myös siitä, minkä rengasfirman mainostarrat löytyy auton kyljistä:)

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Siellä uran vieressä on sitä vaarallista lunta! Ei sinne sovi mennä kikkailemaan. Varsinkaan kahden tonnin etuveto SUV:lla

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tänään oli ensimmäinen kerta kun oli kitkoilla oikeasti ongelmissa. Tampere Nokia motarilla ajoin 100km/h ja tuuli vei autoa kaistalta toiselle :shock:

Silti kitkat vie vielä monessa asiassa voiton, joten ne tulee olemaan seuraavatkin renkaat.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kokeilin samaa Helsinkiin ajaessa noin kk sitten. Ajoin 110-120kmh matkavauhtia motarilla :oops: kunnes ohituksen jälkeen auto ei pysähtynytkään kaistalle varovaisista liikkeistä huolimatta vaan meni pitkäksi pientareen puolelle nelipyöräluisulla. Hetkeä myöhemmin tuuli siirti autoa vasemmalle kaistalle jälleen nelipyöräluisua ja sitten tiputin nöyrästi nopeutta vaikka ohitetut nastamiehet ajoivatkin hiljalleen ohi :silent: Mutta auton käytös oli noissakin tilanteissa luottamusta herättävän helppoa hallita. Nopeutta oli vain ihan liikaa.

EDIT: kävin kitkat vs. nastat dialogin sisälläni heti siinä ajaessa mutta luultavasti kitkat on alla jatkossakin, ja oikea tilannenopeus toivottavasti...
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Pitkästä aikaa vaihdoin itse. Kohtuullisen veemäistä puuhaa löysässä pihassa, mutta lopulta sain kaikki neljä vaihdettua. Ilman apumiestä olisi ollut varsinkin keulan osalta tiukkaa, kun tunkki vajosi pihaan samalla vauhdilla kun se sai lisää mittaa.

16-tuumaiset Turanzat ovat kyllä mukavimman oloiset kumirinkulat, mitä aikoihin olen omistanut. Samalla kyllä aika papat.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Ja ketjuhan oli "talvirenkaat alle" :)
Kimmo

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

No kyllähän nyt alkaa olemaan viimeiset hetket...

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^^^Jopa humanistilla on oikeus laittaa tunkin alle jotain, joka jakaa pistekuorman laajemmalle alueelle. :mrgreen:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Jaahas, hagger pääsi taas sivaltaman vakiokuittinsa...Eikä ihan ilman aihetta.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Joo, sori, tuo on jo aika väsynyt. Yritän hillitä itseni jatkossa... :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Epezi kirjoitti:Tänään oli ensimmäinen kerta kun oli kitkoilla oikeasti ongelmissa. Tampere Nokia motarilla ajoin 100km/h ja tuuli vei autoa kaistalta toiselle :shock:

Silti kitkat vie vielä monessa asiassa voiton, joten ne tulee olemaan seuraavatkin renkaat.
Itse, kun olen molempia reilusti kuluttanut ja nytkin on toisessa autossa nastat ja toisessa kitkat, on kyllä sanottava, että en minä ainakaan mitään muita asioita ole havainnut kuin melutason, jossa kitkarenkaat veisivät nastarenkaista voiton. Mitä muita asioita sinä olet huomannut?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Melun lisäksi pito asfaltilla. Vitutuksen määrä ei ole myöskään niin suuri kun ensimmäisen 200km:n aikana kitkarenkaasta lähtee vain karvat ja nastarenkaasta nastat (tässä viittaan Nokian Hakka 4:siin).

Eipä myöskään kuluta asfalttia niin paljoa (minua mitkään hiukkaspäästöt kiinnosta pätkääkään, mutta huono asfaltti vituttaa) ja ei ole niin päivänpäälle renkaidenvaihdon kanssa.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

^Osittain samaa mieltä, mutta jos kaikki ajaisi kitkoilla, niin sitten olisi liukasta, kun kukaan ei karhentaisi asfalttia.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

ensimmäisen 200km:n aikana kitkarenkaasta lähtee vain karvat ja nastarenkaasta nastat (tässä viittaan Nokian Hakka 4:siin).
Jos nastat irtoaa tuota vauhtia niin väitän että renkaassa on valmistusvirhe tai sitten kaasujalka on erityisen raskas ja säälimätön... normikäytössä missään nimessä ei mahdollista

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Sunnuntaina heitin Turanzat alle ja tarkastin samalla neljä talvea ajetut Michelinit (X-Ice North). Yhtään nastaa ei puutu.

Hakkanelosia ei ole ollut, mutta kakkosia on pari satsia pyörinyt ja niissä pysyi nastat ihan yhtä hyvin. Eli jotain vikaa on varmaan ollut.

Aiheessa pysyäkseni ajelin siis nastoilla koko talven ja nyt se on loppu.
(No vaimolla on vielä neljäseiskassa sohjorengastus joten saa tuota harjoitella taas toisenkin kerran).

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Työautossa oli alla muistaakseni yhden tai kaks talvea ajetut Hakkapeliitan viitoset, empä ehtiny kauheen kauan syksyllä niillä ajella kun nastat hävis melkosta tahtia. Jalka tietty on vähän raskas mutta pistäsin valmistusvirheen piikkiin, kävin ostamassa alle Hakkapeliitan neloset ja samanlaisella rääkkäämisellä kaikki nastat on edelleen tallella tämän talven jälkeen. Sen sijaan Michelinin energiansäästörenkaat vasta silmäänkusemista onkin. About 20000 ajetut kesäkumit on käytännössä nyt loppuunajetut. Pieni kitkakerroin - nopea kuluminen :roll:

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

fahlsjy kirjoitti:Jos nastat irtoaa tuota vauhtia niin väitän että renkaassa on valmistusvirhe tai sitten kaasujalka on erityisen raskas ja säälimätön... normikäytössä missään nimessä ei mahdollista
Tästä asiasta on jo vanhaa tarinaa. Noiden kanssa kävi sellainen virhe että en sisäänajanut niitä.

Myyn ja asentelen työssäni myös renkaita, ja aika usein tulee vastaan kohtuu tuoreita hakka 4:sia joista puuttuu kolmasosa nastoista, kolmasosa poikki ja kolmas osapaikallaan.

Eräs kaverini on myöskin Nokian nastalla töissä ja kertoi pari vuotta takaperin että ei juuri kannata hakka4:sia ostaa, joutuvat kuulemma niin paskoja nastoja sinne laittamaan. Hakka5:sten kanssa pitäisi tilanne olla parempi. Hakka7:sta ei ole kokemusta.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tänään tuli laitetta Nokian RSi-kitkat 225/45 17" alle. Alfa on kuin sämpylällä ajaisi.

Ikinä en tule kyllä mitään Nokian renkaita ostamaan, se on varma.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

^Ei kuulosta lupaavalta. Täsmälleen samat alla, mutta toistaiseksi kokemusta vain loskasta ja siinä ne toimi suunnilleen niin hyvin kuin nyt mikään voi sellaisessa toimia...

Siihen "velttouden" tunteeseen vie kyllä aikansa tottua saman profiilin kesärenkailla ajelun jälkeen. Olihan ne sen verran arvokkaat että sopisi toimia ainakin pari talvea.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Hakkapeliitta 4:t olleet alla jo 6 talvea ja kohta alkaa niille kausi numero 7. Ei pahaa sanottaavaa renkaista ja nastat edelleen hyvät.

jude
Viestit: 86
Liittynyt: 17 Heinä 2008, 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jude »

Helsingissä kun ajelee, niin talvinakeilla tulee vedettyä 80-90% ajosta kuivalla tai märällä asfaltilla. Silloin kitkat on aivan kunkut nastoihin verrattuna, vaikka onkin veltto ajotuntuma kesärinkuloihin verrattuna. Tuulilaseja menee sitten nastatyyppien takia 1/talvi, kun ajaa kehää edes-takas joka päivä. Kitkapakko kehä3:sen sisälle tai lopetetaan suolaus!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11230
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei kait ne RSi:t huonot ole mutta tuntuuhan ne... talvirenkailta. Ovat kumminkin paljon vähemmän löysät kuin niitä edeltävät Hakkis Q:t.

Itse kipaisin tänään linttaa varten uudet Misukan XI2:t kokoa 205/60-16, pitäisi olla kuivan kelin ominaisuuksiltaan pohjolan kitkojen parhaimmistoa. Auto tosin on itsessään sen verran löysä - tai uskaltaisiko sanoa että amerikkalaishenkinen - ajettava että pieni tarkkuuden menetys ei tunnu samalla tavalla kuin Alfassa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

mulla on alla hakkapeliitta 2:Set :oops: (ne on siis auton ikäset! nytpä tiedän miks suht pienet kilometrit per vuosi kun ostin :lol: ei talvi ajoa!) en voi sanoa muuta kun seuraavat renkaat on kitkat!

olen ajellu kitkoilla talvipakkasilla ja liukkaalla jää radalla eikä se ole ikinään mennyt vallattomaksi luisteluksi, etenkin jos autossa on luistonesto järjestelmä, ei nykyiset nastatkaan huonosti ole toimineet, pitää vaan hirveää meteliä ja asfaltilla ajo nastoilla kyrsii. iso osa kuitenkin on kuskista kiinni, varomaton on varmasti ojassa, oli renkaat kuinka hyvät vaan.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^^Samat renkaat on mulla myös tilauksessa vain koko on eri 225/45-17, kenelläkään ei tunnu olevan huonoa sanottavaa renkaista jos hiukan tunnotonta ajettavuutta ei lasketa.

Avatar
J. Saari
Viestit: 399
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Nastoja 75:n alle laittaessa oli murheellinen fiilis, "sinne meni ajotuntuma".. Uudet contin wintervikingit kuitenkin yllätti iloisesti jämäkkyydellään :-D Ei ollenkaan pahat! Entiset nokialaiset oli suht kauheet tuossa mielessä. Ehkä tuohon jämptiin fiilikseen auttaa sekin, että kesärenkaat on korkeat, kokoa 185/65/R14. Talvirenkaat saman kokoiset mutta puoli tuumaa leveämmällä vanteilla, joiden ET on myös kesävanteita pienempi.

Vielä kun tulisi lunta..

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

jude kirjoitti:Helsingissä kun ajelee, niin talvinakeilla tulee vedettyä 80-90% ajosta kuivalla tai märällä asfaltilla. Silloin kitkat on aivan kunkut nastoihin verrattuna, vaikka onkin veltto ajotuntuma kesärinkuloihin verrattuna. Tuulilaseja menee sitten nastatyyppien takia 1/talvi, kun ajaa kehää edes-takas joka päivä. Kitkapakko kehä3:sen sisälle tai lopetetaan suolaus!
...lopetetaan suolaus!
TPP

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Tuolla tallissahan ne vielä roikkuvat. En ole vielä osannut nastojen rapinaa kaivata, vaikka miltei joka aamu on seitsemän jälkeen startti.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ipi76 kirjoitti:^^Samat renkaat on mulla myös tilauksessa vain koko on eri 225/45-17
Nokian RSi vai? Vieläkö noita jostain uutena saa? Tietääkseni valmistus on päättynyt jo pari vuotta sitten. Omanikin on jo viisi vuotta vanhat.

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Stelvio 2.2 -21 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja juhani »

Omassa (siis 159:ssä) kitkat ja vaimon 147:ssa nastat. Tämä on kolmas auto, jossa on kitkat eli kitkavuosia alkaa kohta olemaan kymmenen :crazyeyes: .

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

8) Ei vitun tollot, ensi viikolla 7 astetta plusastetta lämmintä päivällä ja yölläki plussalla joten työntäkää ne talvirenkaat sanonko minne ? En sano. Katellaan tossa ens kuussa tartteeko vaihtaa....

Vastaa Viestiin