Olet mitä syöt?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4140
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Olet mitä syöt?

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Tämä ei ihan satu ravintola ketjuun eikä oikein muihinkaan(?) niin ajattelin kysäistä mitä arvoisat toverit ajattelee asiasta. Tässä ensin linkki hilavitkutin sivustolle pohjustamaan keskustelua.

http://www.hilavitkutin.com/2007/07/31/ ... ment-23617

Eli mitä syöt ja miksi? Ja mitä et syö ja miksi? Mitä yleensä ajattelet näistä asioista vai ajatteletko niitä laisinkaan?

Itse en suotu mihinkään "laatikkoon" vaan pyrin syömään terveellisesti ja tasapuolisesti kaikenlaista ja teen jonkin verran ns. eettisiä valintoja kun on useita vaihtoehtoja valittavissa. Suosin kuitenkin enemmänkin paikallisia tuottajia kuin jotain luomu-tofu-kasvisleikkeitä tms.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Olet mitä syöt?

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Wile E. Coyote kirjoitti:eikä oikein muihinkaan
Niin, onhan tämä sentään Alfafoorumi :-D Kyllä me joskus väännettiin jostain Atkinsdieetistä, joten täytyy yrittää pysyä taas poissa ja syödä ihan normaalisti (eli vähän kaikkea mitä kaupasta ja ravintolasta saa) sen kummempia kikkailematta.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Koetan syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Mahdollisuuksien mukaan teen ruokaa itse tuoreista raaka-aineista, käytännössä ehkä pari kertaa viikossa. Valmisruokia välttelen samoin kevytvalmisteita.

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Olen tietoisesti vähentänyt ( en kokonaan poistanut) tietyntyyppisiä hiilihydraatteja (valkoinen leipä, kuivattu pasta, perunavalmisteet jne.) ja korvannut niitä salaateilla, tuoreilla kasviksislla ja kalalla, vaalealla lihalla ja ihan pihveillä. Oluen olen aika pitkälti korvannut halvalla italovalkarilla ja vissyllä. Näillä keinoin on ilman varsinaista diettiä (kyseessä on siis vaan tottumusten muutos) olen saanut painon hivutettua ja *pysymään* alle 90 kg:n.
Lisänä sitten Omega 3 ja monivitamiinia.
Yllätyin kunnostani kun lähdettiin yllättäin kaverin kanssa fillaroimaan ja 27 km Espoon keskuspuistossa ympäristöineen ei tuntunut yhtään missään. :shock: Ilman mitään ennakko harjoittelua, ihan hyvä fiilis sikäli että nyt 40 lasissa voi todeta olleensa aikuisiällään paljonkin nykyhetkeä huonommassa kunnossa. 8)
Omalla kohdalla ruokavalion vaikutus on aina ollut molempiin suuntiin tosi selkeä ja nopea.
Kannaattaa todellakin tarkkailla itseään ja olojaan ja syödä hyvin. valmisruoat ovat isästä Belsebuubista. Piilosuolaa ja/tai sokeria on usein järkyttäviä määriä. Ei hjuva. :x

Avatar
Bluebate
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Maalis 2006, 15:15
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Bluebate »

Aktiivisesti yritän vältellä kaninruokaa ja marjanpoimijoiden eväitä :lol:

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Syön kyllä tappavalla tavalla. En liikaa, mutta täyttä paskaa. Siksi verestäni löytyy sopivasti kolesterolia, mutta lähes kaikki siitä on ns. pahaa kolesterolia.

Nyt olen sentään ollut jo kolme päivää juomatta olutta. Ajattelin jatkaa tätä ihmediettiä joulun yli ja katsoa sen jälkeen, onko minussa miestä vaikeampiin haasteisiin kuten salaattiin. Nestevajaus on kyllä hirveä, en osaa vielä juoda poisjätetyn oluen lisäksi muuta nestettä kuin kahvia.

Pakko on kuitenkin tehdä jotain, sillä töihin on otettu nuoria juippeja, joilla leikkaa paremmin kuin minulla. Luulen, että jos olen pääsääntöisesti vähemmän romuna, pärjään paremmin.

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Re: Olet mitä syöt?

Viesti Kirjoittaja italia »

Wile E. Coyote kirjoitti:teen jonkin verran ns. eettisiä valintoja kun on useita vaihtoehtoja valittavissa.
ajattelit sitten pelastaa planeetan...

Noh, itse samoilla linjoilla ^75:n kanssa ,että pääasiassa tulee syötyä herkullista,mutta samalla ravintoarvoiltaan ja terveellisyydeltään täyttä paskaruokaa.Olutkin maittaa helvetin hyvin,ja nämä kyllä kropasta huomaa heikkonäköisempikin... :oops:

Nykyisin on silloin tällöin saanut jo itsestään sen verran niskasta kiinni että tulee aika säännöllisesti syötyä esim.salaattiruokia erilaisilla variaatioilla(kana,tunafish,feta,nuudeli,ym.) ja täytyy sanoa että kyllähän se salaatti raavaallekin miehelle sopii....
Kyllä sitä keppanakin tulee ajoittain korvattua ykkösellä.. :mrgreen:
QUORTHON 1966-2004

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Olet mitä juot... KARHU!

Juuhis
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Syys 2006, 16:30
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Juuhis »

^LEIJONA...

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

^ Minttu?!!? :oops:
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Velkopopo.. velkopopovi... velk... miten se nyt menikään :wink:
juhala kirjoitti:Omalla kohdalla ruokavalion vaikutus on aina ollut molempiin suuntiin tosi selkeä ja nopea.
Saman suuntaista havaintoa täältä. Kesälomakuukausi meni kauttaaltaan hyvän ruoan ja eritoten runsaan juoman merkeissä, mikä näkyy vaa'alla runsaina lisäkiloina ja tuntuu housun kauluksessa. Käydessäni terveystarkastuksessa tulee ihan mieleen kummelin Mauno Ahonen tutkiessaan muistaakseni bulgarialaisen urheilijan suoritusta: "kumma kun kusesta ei mitään löytynyt" 8)

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Syön brutaalisti. Siinä on kulinaristilla ihmettelemistä
kun meikäläinen syö ruokansa ilman kastikkeita,
leivät ilman margariinia tai voita, tonnikalaa suoraan
purkista etc. Syön n. 5-6 kertaa päivässä, kohtuu pieniä
annoksia joten aineenvaihdunta pysyy virkeänä ja paino kurissa.
Lisäravinteita otan joka päivä, kuten proteiinia, kreatiinia ja monivitamineja.
Kasviksia en kotona juurikaan syö(laiska?) ja koetan kompensoida
sen työmaan syöttölässä. Kaljaa lipitän harvoin, lähinnä kesäisin,
viski pitää miehen tiellä.
Onhan minulla intohimoja ja joskus pitää mässätä koko rahalla.
Tosin kun 3-4 kertaa vuodessa pitää puntarissa olla alle 80kg
punttiskabojen takia niin painoa ei viitsi päästää nousemaan
kuin korkeintaan nelisen kiloa jotta homma ei mene kärsimykseksi..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
mipo
Viestit: 794
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Olet mitä syöt...?

Oluella täytetty sika..... :mrgreen:

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

mipo kirjoitti:Olet mitä syöt...?

Oluella täytetty sika..... :mrgreen:
Itsestä alkaa tuntumaan, että välillä on sialla täytetty olut. Sen verran on tullut nautittua tuota olutta ja silloin tällöin syötyä grillilihaa. :mrgreen: :drinking:
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
marsuliini
Viestit: 154
Liittynyt: 01 Elo 2005, 11:51
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja marsuliini »

Olut on myös minun heikkouteni :oops:

Tulee syötyä kyllä vähän sitä sun tätä... Suurimmaksi osaksi kuitenkin varmaan ihan hyvin,vaikka kähmäruoka ja sokeri onkin intohimoni.
Mutta olen nyt laihtunut yhteensä 28kg ja paino heittelee vain kilon eestaas,joten olen erittäin tyytyväinen.

:mrgreen:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Miksi kieltäytyä hyvästä ruuasta, jos sitä on tarjolla :roll: .
Joo, raja kaikessa, kotona teen minä melkein kaikki ruoat ja kun tekee sellaista mistä itse tykkää, niin kyllä pitäisi kelvata muillekin.

Hyvä ei sanana tarkoita välttämättä rasvaista eikä suolaista, harva ruoka-aine tarvitsee enää lisää suolaa. Esim. marinadissa uitetut liha-/kanasuikaleet eivät tarvitse yhtään lisää.

Jos on täysin puhdasta lihaa, niin monella muulla mausteella mm. yrteillä pystyy korvaamaan suolan lähes kokonaan.
Monet mausteseokset sellaisenaan pitävät jo hirveän määrän suolaa sisällään, joten jos sellaisia käyttää, ei sitä suolaa erikseen tarvitse lisätä.

Kaiken lisäksi, kun on hetken aikaa vähemmällä suolalla, alkaa kylässä syöty ruoka maistua yllättävän suolaiselta ja ihmettelee, onko sitä kukaan maistanut kun on suolaa kaadettu sekaan. Makuaisti on jännä juttu.

Vielä jos osaisi pitää näppinsä erossa hyvästä oluesta, punaviinistä, juustosta + kaikista muista hyvistä asioista, niin johan alkaisi tapahtumaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

marsuliini kirjoitti: Mutta olen nyt laihtunut yhteensä 28kg ja paino heittelee vain kilon eestaas,joten olen erittäin tyytyväinen.

:mrgreen:
Emäntä on tiputtanut samaa luokkaa kun verrataan tapaamispainoomme. Millähän ne omat sais takaisin?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Syön elääkseni, en elä syödäkseni, eli arkena lapioin naamaan mitä eteen kannetaan enkä viitsi asiaa enempää ajatella. Lounaspaikossa tosin täytyy edes joku ajatuksenpoikanen uhrata syömisille, kovin rasvaista ja sokerista settiä ei passaa päivittäin syödä. Ja vihreää pitää olla muuallakin kuin hernekeitossa.

Oikeissa ravintoloissa syöminen ja juominen on luku sinänsä, sen verran harvinaista herkkua on kuitenkin ollut että silloin ei tule mietittyä juuri muuta kuin miltä maistuu.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
teho
Viestit: 66
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 17:10
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja teho »

Syöminen on kyllä ykköshommia. Syön nopeasti ja paljon kerralla. Pyrin kyllä tarkastelemaan mitä suuhuni pistän, mutta useimmiten ei tahdo jaksaa, varsinkaan arkena. Pitsaa pitää saada vähintään kerran viikossa, kuten oluttakin. Pari kiloa tuli ekstraa kesällä, ei ihan kerran viikossa riittänyt kumpaankaan..

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4140
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Mielenkiintoista settiä.

Aika moni tuntuu ainakin jonkin verran tarkkailevan. Itse söin kaikkea ja paljon 25 ikävuoteen saakka, mutta sitten huomasin että vaikka paino ei nouse (jopa laskee) niin kroppa löystyy :shock: Olen sitten alkanut katsoa mitä syön. En todellakaan puputa kuin kani ja syön yhä niin paljon kuin maistuu mutta hassu huomata että kokojyvää, kasvista ja kunnon lihaa eli proteiinirikasta ruokaa yms ei JAKSA syödä kovin paljoa. Tulee täysi olo ennen niin pieneltä näyttäneestä satsista ja sitten kohta taas nälkä eli 4-5 ateriaa päivässä täälläkin!

Juuri nyt on hyvä mieli kun paino nousee jatkuvasti ja vatsan seutu pysyy samoissa mitoissa. Kunhan vain paikat pysyis kasassa :axe:

(Italia: Ne mun "maailman pelastus" valinnat on just sitä että tuen näitä meidän paikallisia tuottajia, eli keskityn Kymenlaakson pelastamiseen :-D )
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4140
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Oikeissa ravintoloissa syöminen ja juominen on luku sinänsä, sen verran harvinaista herkkua on kuitenkin ollut että silloin ei tule mietittyä juuri muuta kuin miltä maistuu.
Mulla ongelma ja pelko juuri siinä että miten hyvän alun jälkeen käy nyt kun taas reissua riittää. Eli "oikeissa ravintoloissa" syöntiä noin 150 kertaa vuodessa ja siihen mäkkärit ja heset päälle. Siinä saa menua hetken tutkia että löytää muutakin kuin rasvassa pyöriteltyjä annoksia :crazyeyes: :evil:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

marsuliini kirjoitti:Mutta olen nyt laihtunut yhteensä 28kg..
Saman verran kuin minulla, ja Rasviksella on painoa yhteensä. :mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Ja lisäksi sulla pitää tuohon painoon olla lompakko taskussa :P
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

En oo senkummin ajatellukkaa asiaa ku tulee tuolta vasemmankäden ammattitaidolla :scatter: Tota niinku oliiviöljyä ja etikkaa happona ja sokuria päälle niin sen jälkeen on ihan sama mitä syö ku on oma jätteenkäsittelylaitos päällä :scatter: :drinking: et semmosta pataa...zzz

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007101 ... 3_uu.shtml

Jeps, ei kasviksia meikäläiselle...

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

JiiPee kirjoitti:Velkopopo.. velkopopovi... velk... miten se nyt menikään
Kozel

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Syön viljaa, perunaa, riisiä, sipulia, punaista lihaa, juustoa ja munia.
Juon maitoa, vettä, omenamehua ja kaikea alkoholipitoista.
En syö tai juo muuta (ainakaan en keksinyt noihin muita elintarvikkeita). Olen yrittänyt useasti maistaa esim.hedelmää, marjoja tai vaikkapa kalaa mutta jo hajun perusteella haluan maistaa yhtäpaljon kuin ihmispaskaa. Ja paskaa en syö.
Ruokavalioni haittaa monessa tilanteessa ja varmaan vaikuttaa elämäni pituuteen. Mutta noista aineista saa kuitenkin aina "taiottua" makunystöröille herkullista ja vaihtelevaa ruokaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4140
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Mulla oli hämärä muistikuva että tällänen ketju eli hetken joskus kauan sitten. Yritetään vielä uudelleen. Erityisesti kiinnostaa mikä kenenkin mielestä on terveellistä. Moni kun sanoo syövänsä/elävänsä terveellisesti. Eli?

Omat tottumukset on muuttuneet korkeintaan huonompaan. Ainakin vallitsevien virallisten ohjeiden valossa. olen jättänyt pois kaikki kevyt tuotteet. kerma, voi, pekoni, punainenliha, olut, viini, juustot, jne nam, nam :-D tosin ruisleipä, kananmuna, kasvikset, kala, ja sellaisetkin kyllä kelpaa mainiosti. Ruoka on hyvää! Olen vain lopullisesti lakannut "uskomasta" ruoalla syyllistämisen kulttuuriin. Tähän mennessä kerätty aineisto tukee mutua. Syön kaikkea mitä mieli tekee ja lopetan kun olen kylläinen. Tällä hetkellä BMI 24, hapenotto ja lihaskunto hyvät, veriarvot hyvät. Verenpaine vähän turhan alhainen (ylä sekä ala) lääkäri kehotti syömään enemmän suolaa.

Vallitsevien ohjeiden mukaanhan saan pian sydänkohtauksen. Tai ainakin ruoansulatus pitäisi olla sekaisin kun en syö aktiviaa :roll:

Jaa, irtokarkit jäi vielä mainitsematta. Niitä menee iso säkki aina silloin tällöin. varsinkin kun joskus unohdan syödä :oops:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Riisiä, kalaa ja kanaa näyttäisi olevan usein menussa, paljon kasviksia ja hedelmiä. Ei makkaroita tai muita rasvaisia ällötyksiä. Paljon maitoa sekä vettä. Punaviiniä pullo kerran 2kk, ei muita alkomahooleja - eteenkään olutta.

Aika usein japani, kiina tai thai -linjalla ruoka, viimeksi hetki sitten :)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tammikuun alusta vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Ei siis atkinson eikä dieettinä vaan verensokerin pitämiseksi tasaisempana. Ei kuitenkaan ole verensokeri ongelmaa vaan kun huomasin että kärsin makeanhimosta ja ruokailun jälkeen oli väsymystä jne. On painokin pudonnut mutta se ei ollut päätarkoituksena. Mennään niin kauan kun jaksaa ja tuntuu hyvältä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Tazio
Viestit: 3394
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Alfistipohjoosesta kirjoitti: Ei kuitenkaan ole verensokeri ongelmaa vaan kun huomasin että kärsin makeanhimosta ja ruokailun jälkeen oli väsymystä jne. On painokin pudonnut mutta se ei ollut päätarkoituksena. Mennään niin kauan kun jaksaa ja tuntuu hyvältä.
Jos alkaa kyllästyttää, mutta makeanhimo on ongelma kannattaa kokeilla kromia.

-Tazio

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Syön hyvää ruokaa ja äänestän lähinnä lompakollani.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Yritän syödä monipuolisesti. Ihan otsikon mukaan en halua mennä, sillä äsken syömäni leivän päällä oli myös kalkkunaleikettä.

Avatar
kalliais
Viestit: 856
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Monipuolista lähi-/luomuruokaa yritän valita aina kun on mahdollista. Lisäksi välttelen lisäaineita, kevyt- ja valmistuotteita viimeiseen asti. Paljon kasviksia, juureksia ja marjoja, kohtuudella lihaa, kalaa, hedelmiä ja pähkinöitä, sitten rasvaa ja hivenaineita tarpeeksi niin noilla olen pärjännyt :) Alkoholia menee jonnin verran ja on pääasiassa viintä (puna-, port- ja valkoviiniä). Olut on kuitenkin erittäin hyvää...

Avatar
Morre
Viestit: 260
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 00:30
Paikkakunta: Kangasniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morre »

Syön hiilihydraattitietoisesti. Siis välttelen perunaa, pastaa ja kaikkea leipää. Riisiä syön silloin tällöin. Ylipainoa on runsaammanlaisesti.

Törmäsin tällaiseen blogiin: http://www.jussiriekki.fi/2011/01/harha ... sta-osa-i/

Tuolta etenkin tuo kaloriteoria kolahti. Minullekin on monesti ylimieliseen sävyyn todettu, että laihduttaminen on hyvin yksinkertaista; syö vähemmän kuin kulutat. Periaatteessa joo, mutta ei ihan niin suoraviivaista kumminkaan.

Joku viisas sanoi, että laihduttaminen on maailman vaikein asia. Esim. tupakasta, alkoholista ja huumeista vieroittautuminen on helpompaa, koska niistä voi kieltäytyä täysin.
Ruoasta ei voi. Ruokaa pitää "oppia käyttämään".
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

http://ravitsemusjaterveys.wordpress.com/

Tuo koko sivusto pitäisi kaikkien lukea.

Over and out.

EDIT: Yksi suosikeista, http://ravitsemusjaterveys.wordpress.co ... nkuolemia/

EDIT2: Ja lisää tulee :mrgreen: http://ravitsemusjaterveys.wordpress.co ... tauteihin/

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4140
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

^niinpä.

Siksi ihmisten oletus siitä mikä on terveellistä kiinnostaa itseäni. mainokset ja lääketeollisuus ohjaileen ihmisiä nykyään hyvin voimakkasti näissä asioissa. "Olet tyhmä ja huono ihminen" jos et käytä tuotetta x. Uskon vakaasti siihen että monipuolinen vähän jalostettu ruoka on kaikkein terveellisintä. Jos vielä jättää tupakan ja liikkuu niin voi unohtaa niin verenpaine-, kuin kolesterolilääkkeetkin. Myös unen vähyys ja stressi tappaa, tai ainakin pistää koko kropan sekaisin. Sen olen itse kantapään kautta oppinut.

Oma ukkini söi voita ja kermaa, taikinajuuriruislimppua, ja muita oman tilan tuotteita. Ja nukkui aina päikkärit ruoan päälle. AINA. Ahersi tietenkin pellolla ja metsässä. Ei polttanut eikä juonut (sodan jälkeen) ja harrasti vielä lisäksi hiihtoa ja nyrkkeilyä. Teki metsätöitä moottorisahalla ~90vuotiaaksi ja ajoi autolla ja asui omakotitalossa ~91vuotiaaksi. Ja ihan viimeistä vuotta lukuunottamatta ajoi paremmin, tai ainakin turvallisemmin kuin suurin osa tiellä liikkujista. Ei minkäänlaista kolaria tai maahansyöksyä (lentäjä kun oli). 93vuotiaana kaatui, sai lonkkamurtuman ja kuoli muutaman päivän päästä leikkauksen aiheuttamiin komplikaatioihin.

Ukki on mun idoli näissä asioissa 8) Mutta en mä samaan pysty.
Ayrton Senna da Silva forever

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Syöminen on ihmiskunnan pääelinkeino ja sen lisäksi yksi hauskimpia harrastuksia, joten siihen kannattaa tosissaan panostaa. Itselläni panostaminen tarkoittaa hyviä, mahdollisimman vähän jalostettuja raaka-aineita ja niistä itse tehtyjä, vaihtelevia ruokia, jotka huuhdellaan alas hyvien juomien kanssa. Hyviä juomia ovat mm. hyvälaatuinen kraanavesi, suomalainen maito, useimmat oluet ja useimmat viinitkin, kun ei nyt ihan Huttuseen ja Jormaan sorru. Viinien kanssa ongelmana on tosin se, että mitä syvemmälle harrastukseen paneutuu, sitä kalliimpaa siitä tulee.

Itselläni on ruoan suhteen muutama periaate:
1. Älä osta mitään, minkä joku toinen on sotkenut marinadiin, kastikkeeseen tai muuhun sössöön.
2. Älä osta mitään, minkä joku toinen on silpunnut, pilkkonut tai jauhanut.
3. Älä osta valmiiksi tehtyä ruokaa muuta kuin ravintolassa.
4. Osta kotimainen vaihtoehto, jos sellainen on.

Ja sitten poikkeukset:
1. Aurinkokuivattu tomaatti öljyssä.
2. Jauheliha. Nokian Siurossa sijaitseva Kauniaisten kartano toimittaa edellisenä päivänä laitumella käyskennellyttä Charolais-naudan jauhelihaa 10 kg:n pakkauksessa hintaan, joka on tietysti vähän korkeampi kuin Valinnassa, mutta onpahan tuotekin aivan toinen. Kaupan tiskiltä ostan jauhelihaa lähinnä kissalle. Kauniaisten Charolais'ta ei saa antaa kissalle, koska sen jälkeen tarjoussikanauta ei enää kelpaa.
3. Kun autolla ajaa tuollaista usean sadan km:n sivua, eikä malta jäädä ruokailemaan, niin siinä saattaa tulla vauhdissa pupellettua jotain niinkin epäortodoksista tuotetta kuin Jalostajan valmispizza tai jokin muovipakkauksessa myyty kolmioleipä.
4. Gouda-juusto.

Eli kaikki periaatteet on tehty rikottaviksi, mutta silti niitä kannattaa olla. Tulee elämään ryhtiä, kun edes pyrkii noudattamaan.

Avatar
Joonake
Viestit: 223
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Ei alfaa :(
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Sama kai se on mitä ravintoarvoja ruoka sisältää, kunhan se on hyvää ja nälkä lähtee :roll:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4869
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ilman mitään syvempää syytä niin en ole koskaan edes maistanut pakaste tai valmispizzaa. Joskus olen pelkän pakastepohjan ostanut ja itse täytteet lisännyt.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Olet mitä syöt?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Nostetaanpas kun muistin tällaisen ketjun ja tuli omalle kohdalle ns. ajankohtaiseksi.

Edelleen itsellä linja välttää liikaa suolaa ja muutenkin pyrkiä syömään terveellisesti. Reilusti kasviksia yms...

Kuntosalilla tuli ohjaajan kanssa puhetta syömisestä. Ihmettelin, kun meinaa puhti loppua kesken treenin vaikka omasta mielestä syönyt ihan hyvin. Ohjaaja sitten pyysi listaamaan viikon syömiset ja ennenkaikkea KÄSKI syömään niinkuin ennenkin, ettei juuri sillä viikolla tule sitten kaunisteltua :lol: . Syömiset ylös ja sitten tulkinta.
Ohjaaja sanoi ensimmäiseksi, että runko ok, huonoakin seassa, mutta ennen kaikkea: SYÖN LIIAN VÄHÄN!!! Ei siis ihmekään, että loppuu reenissä puhti, kun ei eväät riitä laskurin mukaan normikulutukseenkaan ja kroppa pyrkii koko ajan varastoimaan.
Ohjaaja teki suuntaa antavan listan ns. normipäivälle ja lopputuloksena järjetön määrä syömistä :shock: . Kokoisellani kaverilla menee silti "miinuksella" ja siksi reenipäivälle on omat lisänsä, jotka syödään vain silloin, ei lepopäivänä.

Nyt kolmepäivää mennyt ohjeen mukaan ja joutunut oikeasti syömään! Yllätys yllätys, ainakin ylimääräistä turvotusta tuntuisi heti hävinneen ja kummasti on energisempi olo. Esim. ipanoiden kanssa kelkkamäessä ei yhtään alkanut väsyttämään jatkuva kiipeäminen, kun oli mättänyt aamulla kunnon kipollisen puuroa höystettynä raejuustolla, voilla ja hillolla perinteisen ruispala-leivän sijasta.

Ruokalista tehty nimikkeellä: Syö enemmän, niin kiinteydyt normitreenillä 5-10 kiloa ja lihaksetkin kasvavat, kun niille riittää energiaa. Hitto vie, nytkin kiristää XL-paidat hauksien ja hartioiden kohdalta ja lihasta pitäisi vielä kasvattaa, tai siis kasvaa tuolla ohjelmalla itsestään.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Re: Olet mitä syöt?

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Paino on noussut viime vuosina aika huolella, eikä se kyllä johdu lihaksista... + Parikymppisenä sai vielä juoda ja syödä ihan mitä vaan, ei näkynyt missään.
Nykyään tulee syötyä sitä, mitä kotona saa (hyvää ja monipuolista - kiitos erinomaisen kokin). "Roskaruokaa" hyvin harvoin, eineksiä ei enää lainkaan. Ravintolassa käydään ehkä kerran kuukaudessa.

Suurin heikkous on olut. Joka päivä tulee otettua pari bisseä, oikein ahdistaa, jos kotona (tai autossa jemmassa) ei ole yhtään kaljaa ja kello lähentelee ilta-yhdeksää. Tälle tissuttelulle olisi kiva löytää korvaava vaihtoehto jossain vaiheessa elämää. Liikuntaa tulee harrastettua kohtuullisesti, mutta huomattavasti vähemmän kuin menneinä vuosina.

Lohdutusta tilanteeseen antoi muutaman viikon takainen laivaretki kaveriporukalla; nuori (vm. '92) kivannäköinen tyttö juoksi puhelinnumeroni perässä puol'reissua. Ei tässä siis ihan vielä mitään rupsahtaneita turilaita olla.. toivoa vielä on. :mrgreen:
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
jeQQ
Viestit: 4338
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Olet mitä syöt?

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Samaha se on dokaako pari bissee vai pari lasii maitoo. Yleensä tulee syötyä sitä, mihin on rahaa ja mikä maistuu hyvältä, sen toki huomaa elintasovatsasta. Sen verran rahaa uponnut mahaan, ettei kehtaa hukata.

berliina
Viestit: 1155
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Olet mitä syöt?

Viesti Kirjoittaja berliina »

Nyt oon silakkasika kiitos eukon tekemän silakkalaatikon.Torstaina oon pannukakku,jos oon mitä syön.Kohta muutun Jaffa Minneolaksi.Silakkasikana on kyllä kiva olla onneks huomenna taas ollaan.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Olet mitä syöt?

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Itse tulee vältettyä kaupassa kaikkia kevyt tuotteita(jopa hankala nykyään löytää).Maito on joko sinistä tai punaista.Tavallista kotiruokaa tulee syötyä,mitä emäntä sattuu laittamaan.Olut on myös minun suuri heikkouteni,saunaan ei voi ilman mennä,ei veneilemään ja pari tölkkiä tulee iltaisin juotua muutenkin.

Kumma juttu sinänsä,kun ottaa huomioon nykyisen ravinto tietämyksen ja "kevyt" tuotteiden määrän,niin siitä huolimatta väki lihoo lihomistaan,toista se oli ennen oli vain rasvaista ja tosi rasvaista ja immeiset pysyivät mitoissaan......

PabloNeruda
Viestit: 385
Liittynyt: 12 Syys 2006, 19:55
Paikkakunta: Soini

Re: Olet mitä syöt?

Viesti Kirjoittaja PabloNeruda »

Melkoisen kaikki ruokainen yksilö. Ei näin nopeasti tule mitään sellaista erityisen "pahaa" ruokaa mieleen. Toki vältellään valmisruokia ja lisäaineita sekä suolan käyttöä pitää vähän tarkkailla.

Tänään mentiin päivällä jauhelihakastikelinjalla ja nyt illaksi tein kyllä omasta mielestäni aivan loistavan makuisen tomaattikeiton :mrgreen:
Minä mitään allekirjoita!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Olet mitä syöt?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Yleensä noi "laitit" on paljon pahempaa kamaa mitä rasvapommit. Tästähän on paljon keskustelua, mutta itse uskon: sopivasti rasvaa on parempi, kuin vastaava määrä pelkkiä hiilareita... Ja niitähän mm. oluessa on :D Mut tietenkin kaiken A ja O on se, että syöt enemmän kuin kulutat -> lihoat. Oli se sitten rasvaa tai hiilareita. Hyviä tai pahoja.

Avatar
Tazio
Viestit: 3394
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Olet mitä syöt?

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Olen edelleen Louie Simmonsin ankaralla ja pikkutarkalla see food dietillä.

Ainoa poikkeus tuosta on se, että en tule salille ennen treeniä Donaldsin pyöräkerhon pussukoiden kanssa kuten Louie et al kuulemma tekevät.
Treenin jälkeen noitakin kyllä ajoittain rapistelen, varsinkin jos aika on kortilla.

Lisäksi pyrin välttelemään kaikkia eineksiä ja muita pitkälle prosessoituja valmisruokia, poikkeuksena Ou Yeah ja jotkut muut proteiinipatukat joita rouskuttelen.

Gun powder green tea:ta olen vetänyt pari kuppia päivä noin 15 vuotta, tuntuu pitävän flunssa/nuha/kuumetaudit loitolla.

Kortisolit nujerran tummalla suklaalla ja italialaisella punaviinillä.

Perustavoittena vielä se, että puolet päivän ateriosta olisi niitä nautinnollisia hetkiä, toinen puoli kun menee helposti kalenterin/tarpeen ehdoilla tankkaamiseksi.

-Tazio

PabloNeruda
Viestit: 385
Liittynyt: 12 Syys 2006, 19:55
Paikkakunta: Soini

Re: Olet mitä syöt?

Viesti Kirjoittaja PabloNeruda »

Joo noita laitteja ei kyllä voi ymmärtää. No, minä pidän huolen siitä, että meillä ei laittiruokaa syödä. Vaimo on suosiolla jättänyt ruoan laittamisen minulle :)
Minä mitään allekirjoita!

sallas
Viestit: 221
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 18:03
Car(s): Giulietta -13, Lancia Delta -09 ja vääränmaalaiset lelut: 2 x V8 ja tukankuivain MR2 ZZW30
ex: 159 2.4 JTDm -07,156 1,9 JTDm -05 ja pari Fiatia
Paikkakunta: Otava (Mikkeli)

Re: Olet mitä syöt?

Viesti Kirjoittaja sallas »

Karppaamalla/hiilaritietoisesti lähes 60kg pois 8)

Ja karpattu on jo siis paljon ennen kuin siitä tuli muotia :wink:

20kg 1. vuosi - 20kg 2. vuosi - 10kg 3. vuosi - vajaa 10kg 4. vuosi ja nyt on kolmisen vuotta jauhettu semmosessa tasoittuvassa tilanteessa että treeni ja työtilanteen mukaan muutaman kilon heittelee paino. Vieläkin joutaisi melkein 10kg painoa pois, mutta eipähän ole jaksanut suuremmin stressiä kantaa. Ja 2kk sairasloma ei tokikaan ole edistänyt lihasmassan kasvattelua..

Nykyään syön aika vapaasti, joskin turhia hiilareita tulee arjessa vältettyä. Ruoanlaitossa ei pelätä voita eikä kermaa ja proteiinia menee välillä pussistakin. Kaninruokaa menee ihan reippaasti, olen aina tykännyt hevi-osaston tarjonnasta.

Vastaa Viestiin