Jiitee kirjoitti:Ns. järkiautoilijatermin käyttö edellä on aika halveksittavaa tässä yhteydessä.
Olen käytännön liikenteessä joutunut toteamaan, että
Ikämiesautoiljat, jotka yleisönosastokirjoituksissa aina paukuttavat henkseleitä siitä, että ovat tilastojen mukaan toooooodeella turvallisia ja osaavia, aiheuttavat jatkuvasti vaaratilanteita. Se turvallisuus taitaa tulla vain siitä, että "poimivat rusinoita pullasta" eli ajavat lähinnä päivänvalossa ja hyvällä kelillä.
Näitä suorituksia mm
- - karvahatulla pari mammaa kyydissä = kaikki aivokapasitetti kuluu jutusteluun -> pysähdytään vihreisiin valoihin, mutta seuraavassa risteyksessä ajetaan päin punaisia (useampi tapaus)
- ryhmitytään kääntyvien kaistalle, mutta ajetaan silti suoraan ja kiilataan oikein ryhmittyneen kylkeen
- liikenneympyräissä ajetaan "normaalin risteyksen säännöillä" eli 2. liittymästä poistuttaessa ei vilkuteta eikä väistetä mitään, ei ympyrässä ajavia autoja eikä etenkään kevyttä liikennettä (useamman kerran meinannut karvahattu ajaa päälle)
- papalta unohtui, mikä poljin on kaasu ja mikä jarru -> lämä tiskissä 50 m suditus parkkipaikan ja kevyen liikenteen väylän poikki, uhrina onneksi vain pari lämpötolppaa, vene traileineen ja katulamppu
Tosin "järkiautoilija" termi kattaa paljon laajemman ryhmän. Tyypillisempi tapaus on kuitenkin joku essonbaarin normin mukaisesti harmaa (ettei lika näy) skodavagina, datsun kasvain tms. Näillä on nopeusmittari korvattu polkimen alle asennetulla puupalikalla, joka on mitoitettu niin, että "rajoitinta vasten" ajettaessa vauhti nousee hiljaksiin 80 mittarinopeuteen. Taajamissa siis kontataan 1. korttelinväli n. 30 km/h, mutta pitemmillä suorilla vauhti ehtii nousta jo 60-70 lukemiin. Esim Malminkaari, Rajatorpantie. Ei näitä puusilmiä yhtään mitkään 30/40 rajoitukset haittaa. Tosin nopeusnäyttöjen kohdalla painetaan jarrua, ettei se näyttö anna sakkoja
Työpaikan kahvipöydässä järkiautoilija valittaa, miten hänen kotikadullaan muut kaahaa silmittömästi. Vaan sitten kun järkiautoilija on itse puikoissa, 70 onkin ihan hyvä marssinopeus. Myös ja erityisesti 40 -rajoitusalueella, koska moinen tuntuu konttaukselta ja omat mukulat ovat turvallisesti kiinni turvaistuimissa.
Hätätilanteita varten kaasupolkimen alle asennetussa puupalikassa on naru, jolla rajoitin voidaan poistaa. Hätätilanteeksi katsotaan ohituskaistan alkaminen. Ohituskaistalla kuuluu ajaa vähintään 100 mittarinopeutta eikä edes 130 ole liioittelua.
Valtaväylälle liittyminen ei ole hätätilanne. Liittymiskaistalla oikea tilannenopeus on max. 60. Liittymiskaistalta tulevalla on etuajo-oikeus ja liittyminen kannattaa suorittaa sulkuviivaa leikaten suoraan vasemmalle kaistalle, minkä jälkeen aloitetaan 2 km kestävä kiihdytys moottoritiellä käytettävään marssivauhtiin (90-110).
Erkanemiskaistalla oikea tilannenopeus on 40-60, joten nopeuden hidastaminen on järkevää aloittaa 2 km ennen liittymää, josta on tarkoitus poistua. Premiumautolijat, siis jojo ym. kuskit, eivät käytä vilkkua. Kaistanvaihtoaie ilmaistan huojuttamalla autoa sivusuunnassa. Kaistanvaihtajan pitää huolehtia omasta turvavälistään. Tämä tehdään niin, että vaihdettaessa kaistaa 30 m rakoon, jätetään oman auton keulan eteen 25 m tyhjää. Takana riittää 0,5 m turvaväli.
Maantiellä tosiaan lasketellaan se 80 mittarissa ihan riippumatta siitä, onko rajoitus 50 vain 100 (tietyömaat, maaseudun pikkutaajamat, risteysalueet...). Moottoritiellä suurin osa järkiautoilijoistaan poistaa rajoittimen ja ajaa 90-110. Luonnollisesti niin, että oikealla kaistalla ajetaan 110 ja jokaisen ohittajan kanssa otetaan kisaa, mutta vasemmalle kaistalle siirryttäessä vauhti tippuu 90 lukemiin. Näin, koska järkiautoilija ajaa aina Oikeaa Tilannenopeutta. Jokainen, joka ohittaa järkiautoilijan, on kaahari. Työpaikan kahvipöydässä järkiautoilija valittaa, että liikennesääntöjen kunnioitus on rapautunut. Tämä ilmenee juurikin siitä, miten moni auto kaahaa moottoritiellä ajavan järkiautoilijan ohi.
Järkiautoilija valittaa myös peltipoliisilta saamistaa tarpeettomista sakoista. Tyypillinen suoritus se essonbaarin ohjesäännön mukainen 80 mittarissa Mestarintunnelin 60 -rajoitusalueella. Autenttinen lausunto: "pitääkö tässä nyt ruveta jotain nopeusmittaria kyttäämään?" No ei tietenkään. Puusilmillä mennään, kuten tähänkin asti = ei tarvitse nähdä kärkikolmioita liittymiskaistojen alussa, ei tarvi nähdä väistämisvelvollisuudesta kohtaamistilanteessa kertovaa merkkiä (kavennus Itätuulentiellä taannoin), ei tarvi nähdä risteyksen toiselle puolelle (=ihan OK ajaa risteys tukkoon).
Diesel on järkiautoista järkiautoin. Diesel kuluttaa kaupunkiajossa (ajomatka Lohjalta Espooseen, molemmat kaupunkeja, siis kaupunkiajo kyseessä) vain 4,5 l/100 km kun bensankulutus on vastaavassa ajossa (Töölö ... Tapiola) 12 l/100 km.
Järkiautoilija ennakoi liikennetilanteet. Moottoritien alkamista ennakoidaan parilla kilometrillä ts. järkiautoilija siirtyy ennakoivasti ajamaan vasenta kaistaa ja aloittaa kiihdytyksen moottoritiellä käytettävään Oikeaan Tilannenopeuteen (90-110), jota sopii ajaa myös satunnaisten tietyömaiden yms. läpi (koska se on Oikea Tilannenopeus). Myös vasemmalle / oikealle kääntyminen ennakoidaan parilla kilometrillä = ihan OK ajella bussikaistaa koko matka (Kehä I:llä) tai kontata Vihdintiellä vasemman kaistan tukkona (turha kiihdyttää yli 40, kun kumminkin kohta käännyn).
Koska järkiautoilija ajaa aina oikeaa tilannenopeutta, jokainen, joka ajaa hitaammin, on tientukko, johon pitää työntää lisää vauhtia, jos ohitus ei onnistu. Toisaalta 40-60 rajoitusalueela on hyvä ohitella (40 rajoituksilla onnistuu hyvin 1-kaistaisillakin osuuksilla erkanemis/liittymiskaistan kautta koukkamalla, näitä näkee n. kerran viikossa). Maantiellä vaikeampaa ja useimmilta temppu onnistuukin vain ohituskaistoilla.
Jokainen, joka ohittaa järkiautoilijan, on kaahari. Järkiautoilijan velvollisuus on ylläpitää liikennekuria mm. ehkäisemällä tarpeettomat ohitukset. Tästä aiheutuu mm. velvollisuus kiihdyttää ohutuskaistoilla. Kuten yleensäkin, millään kesä/talvi/tietyörajoituksilla ei ole suorituksen kannalta merkitystä, koska järkiautoilija ajaa aina oikeaa tilannenopeutta.
Järkiautoilija säästää bensaa. Ylämäissä kannattaa antaa nopeuden hiipua 10-30 alle rajoituksen. Alamäessä voi sitten ottaa pienen spurtin ylinopeuden puolelle. Keskinopeus 75 (rajoitus vaihtelee 80/100 -> rajoituksen mukaan ajettaessa n. 85) ja järkiautoilija kehuu ajotyylinsä säästävän bensaa 0,3 l/100 km verrattuna vakionopeussäätimen käyttöön.
Bensaa säästetään myös välttämällä tarpeettomia kiihdytyksiä myös liikennevaloista lähdettäessä sekä valtaväylien liittymiskaistoilla. Sekä, tietenkin, välttämällä tarpeettomia hidastuksia, joiden jälkeen pitäisi kiihdyttää uudelleen. Minkään tietyömaan kohdalla ei pidä em. syystä hidastaa ja liikenneympyröitä lähestyttäessä täytyy pitää silmällä kevyttä liikennettä. Jos siellä on joku jalankulkija toikkaroimassa, jonon välit vedetään kiireesti kiinni, ette se perkele vaan lähde väliin yrittämään. Toimii etenkin lapsiin ja vanhuksiin.
Netissä järkiautoilija selittää, että polkupyörä pitää taluttaa suojatien yli ja jalankulkijoidenkin on järkevää antaa autojen mennä ensin, koska näin vähennetään päästöjä.