Yleinen avautumis-ketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Nainen meni mutta menkööt, viddu mä pärjään ihan hyvin yksinkin! :drinking:

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

^Onneksi olkoon!

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Käväisin eilen katsomassa Deltaan ilmestynyttä '98 156 V6:sta, edukkaan hintansa vuoksi olisi voinut olla pikkusiskolle hyvä yo-lahja. :wink: Ei jumalauta, taas sai kokea sen karun tosiasian, että ~10 -vuotias Alfa on järjestäen ihan järkyttävän näköinen. Helmoissa/keulassa ei ollut maalia nimeksikään, ja yltäpäältä ruosteessa. Maalissa olevat kohdat olivat täynnä maalipinnan läpäisseitä naarmuja ja syöpyneitä. Ei perkele mitä paskaa. Menet katsomaan ihan mitä tahansa, vaikka viisi vuotta vanhempaa japsiautoa, niin se on ihan eri näköinen. Millä vitun vesiväreillä ne luigit näitä makarooneja maalaa?

:roll:

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

on se kai kiinni auton edellisistä omistajistakin...
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

On ja ei. Kyllä Alfat yleensä on huomattavasti muita samanikäisiä autoja rupuisemmassa kunnossa, vaikka luulisi, että niitä pidetään keskiverto käyttöautoa huolellisemmin. Skriiduja ja skraaduja tulee tasaisin väliajoin ihan huomaamattomasti, kivet hakkaa maalia pois vyötärölinjan yläpuoleltakin, kaikki hyttyset sun muut helvetin mörriäiset palaa kiinni jne. jne. Katsokaa piruuttanne autoliikkeessä vaikkapa vuosituhannen vaihteen Alfaa, ja samanikäistä Tojotaa. Ero on uskomaton, vaikka Toitotalla on todennäköisesti 100 000 kilometriä enemmän mittarissa.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

olin tänään kalassa ja jätin auton parkkiin,kun tultiin veneellä takaisin niin joku kusipää oli työntänyt ovenlukon täyteen pieniä oksia :evil: onneks oli kaukkari ja pääsin himaan nyppimään noita pois.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Joo, kyllä nää alfat tuntuu helposti naarmuttuvan. Tänään pyyhkäisin märällä vessapaperilla ison linnun paskan pois konepellistä ja naarmuthan siitä jäi. Perkele! Enkä mitenkään kovasti hangannut, mutta paskan joukossa oli varmaan kivenmurunen. Ei auttanut hyvät vahapinnat tai hellävaraiset otteet. :evil:

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Käytin appiukon auton konepellillä olleeseen linnunpaskaan asetonia. Se vasta hyvä idea olikin.

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

erityisesti appiukon autoon..... :lol:

Jantza
Viestit: 9
Liittynyt: 07 Marras 2005, 20:29
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jantza »

Kävin ostamassa uudet renkaat. Ensimmäiseksi myyjä katselee nenänvartta pitkin ja huomauttaa että ei tälläset renkaat Suomen oloihin sovi yms.. Sen jälkeen renkaita asentava tyyppi vielä russuttaa samasta asiasta. Siinä vaiheessa kävi jo mielessä koko kaupan peruminen. Luulisi että isommissa ja matalaprofiilisimmissa renkaissa olisi paremmat katteet ja suhtautuminen asiakkaaseen vähän toisenlaista..
Ja sitten grande finale... kaksi vannetta ihan *###n kierona! :evil: :evil:
Luulin ohjauksen tärinän lakkaavan tasapainotuksella mutta todellisuus olikin taas paljon ihanempaa..
Täytynee viedä pajalle jos niistä vielä kalut saisi...

Ja eniten tässä vituttaa se että tästä saa syyttää vain itseään... :oops:

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

vitun vitun vitun vittu! saatanan typeriä nuo eläimet ku juoksevat auton alle:( tais tulla puskuriin pieni jälki ku lintu lenti suoraa eteen, kromikolmion kohtiille tai puskuriin:(

Avatar
Larzon
Viestit: 120
Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:53
Car(s): Perheessä:
159 Sedan TBi Ti
MB SLK 350
Paikkakunta: Kouvola / Voikkaa

Viesti Kirjoittaja Larzon »

Pirun synology 30Mt firmis lataus kestää useamman tunnin, tulee modeemi ajat mieleen. Tajuaisivat laittaa mirrorin pystyyn vaikkas eurooppaan, tuntuu "taiwaassa" olevan taas jotai häikkää yhteyksissä. :evil:
Elämä ilman alfaa on beettaa.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Se sitten taas katastuksesta... VITTUUUUUUUUU!!!!!!

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Aarghhhh!!!! Aivan unelmatalo unelmapaikalla myynnissä, mutta eipähän tarvitse ku vaan haaveilla... Vi*uttaa olla näin köyhä :mrgreen: .

Niin... talohan ei maksa edes ihan neljääsataatuhatta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no tilasinpas saapasmaasta eräitä tavaroita ja eiköhän käynyt meikäläisen tuurilla siten että nyt on paketti seilannut jossain helvetin patonkimaassa kaksiviikkoa edestakaisin..kyllä DPD - ryssi homman oikein kunnolla.. :bad-words: :bad-words:

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

^ Tilasin keväällä tavaraa Saksasta ja paketti seilas 6 viikkoa ympäri eurooppaa ja viikon vielä Vantaa-Tampere väliä. Kuriirina samainen DPD.
Tallissa Alfan mentävä aukko

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

just muillakin kokemuksia kyseisen puljun kyseenalaisista ammattitaidosta.. :?

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

en juo enään ikinä.....ikinä ollut tällästä kapulaa, vieläkin sumunen olo ja kello lyö kohta seiskaa. :silly:

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

tumbe kirjoitti:en juo enään ikinä.....ikinä ollut tällästä kapulaa, vieläkin sumunen olo ja kello lyö kohta seiskaa. :silly:
Tiedän tunteen, siis meinaan että viel illallakin viel semmonen olo että ei sängystä meinaa päästä millään ilman oksennusrefleksii(pää jotenki outo :D)... usein miettiny samaa... siinä menee nätisti päivä hukkaan sängyssä maatessa :)


->olut ostoksille

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Mitä amatöörejä. Jos on krapula, se parannetaan samalla tavaralla, joka on sen aiheuttanutkin.

Vain naiset ja lapset oksentaa.

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

^No tämä on totta vie totta. vilkaiskaa wikipediasta "krapula"

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

No kele. Käytin tässä juuri ekaa kertaa EBAY:tä, ja kohteena oli 75 turbo. hinta oli 1200e 15min ennen sulkeutumista. Laitoin mielestäni korotusautomaattiin maksimihinnaksi 1320e mutta kas kas se mäjähti tietysti kerralla korotukseksi :) EBAY herjasi ettei kohdetta saisi suomesta huutaa mutta sen se teki myös. Noh joku sai vempeleen 1400e, ellei sitten ollut joku kaveri joka vain pelasti tilanteen. E: tällä haavaa näyttää siltä sainkin voittajahuutajan peräännyttyä tuon 75 turbon 1320e. Ei muuta kun ihmettelemään miten saan vaunun pois munchenin liepeiltä :-D
Viimeksi muokannut gYdEbUh, 23 Kesä 2007, 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Tasauspyörästö sökönä

Viesti Kirjoittaja heme »

Jo toisen kerran meni Lantikan takatasauspyörästö romuksi. Otin perämutikan irti, akseliputkesta löytyi edellisen rempan jäljiltä vanha paita! Paita lienee ollut rättinä ja jäänyt sinne sisään. Kaikkea sitä näkeekin! Ja ei ollut minun entinen paita vaan korjaamon entinen!

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

33seen tuli vaihettua termari ku ei lämmenny viileellä kelillä ku 70 asteesee.no ny lämpiää ja lämpiää si 100asteeseenki ku kunnol kiihdyttää. flekti pyörii vasta 105 asteel kohil...no ei se ny nii haittaa mut perhana ku kuumana alkaa yks letku tihuttaa vettä...onneks kaveri huomas et tulee vähän höyryä auton alta ku ajeli mun peräs.ny on hätäpaikkaus tehty ja toistaseks pelaa. tuulilasiki päätti haljeta lisää auton pesun aikana.ja lähti si halkeen just väärään suuntaan eli alareunasta kohti yläreunaa :twisted: marraskuus vaihettu lasi...aina näis vanhois...

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Hki-Tampere motari viime ke.

Ajan vasenta kaistaa JONOSSA, ohitusvauhti mittarinopeudella 140km/h.

Peilistä näkyy, kuinka parin auton päässä takanani oikealle kaistalle siirtyy musta Saab, ja lähtee kovalla vaudilla ohittamaan vasemmalla kulkevaa jonoa oikealta.
Oikealla edessä menee rekka, jota lähestyn edelleen jonossa vasenta kaistaa.
Saab päättää ohittaa koko jonon, ja ennen kohdalle osuvaa rekan persettä päättää kiilata eteeni, ja samalla jysäyttää kylkeeni noin 140-150 vauhdissa.
Nainen, työsuhde-Turbo Saab. Kiistää syyllisyytensä samantien. Ilmoitan ilomielin meneväni oikeusistuimeen, mikäli mieli ei muutu.
Poliisi paikalle; tuomio, akalle päiväsakkoja, selvä syyllinen
Alfasta menee maalaukseen oikea etulokasuoja, ovi ja peili.
Lisäksi pinta Tooran vanteesta paskana, eli vaihtoon menee sekin.
Odotellaan vakuutusyhtiön yhteydenottoa.
Vittu saatana näiden kanssa. Vitun työsuhdeautoilevat uraohjukset.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

No huh, huh mikä idiootti! :shock: No mikä sen vosun näkemys oli tapahtuneesta jos oli mielestänsä syytön?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Hyi helvetti... kuolemaa halveksivat ajajat, joiden oma "napa" on ajatusten keskipiste, "minä ekaks ..." Just näin, mitähän niiden pääkopassa oikein liikkuu ?!?!?

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

nyt olisi GTV valmis, jakopäänremmikin vaihdettu vaan eipä löydy tyhjäkäyntiä, kierroksilla kyllä käy suht hyvin...vaan ei auta kuin paneutua asiaan.. :?

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Aikoinaan kerrottiin vitsiä siitä, miten Bill Gates sanaili autotehtailijoiden kanssa.
- jos tietokoneiden ja ohjelmien kehitys olisi samanlaista kuin autoissa, ekonomistien työkaluina olisivat helmitaulut ja kirjoituskone.
- ja jos autojen kehitys olisi samanlaista kuin tietotekniikan, niin autot sammahtelisivat omia aikojaan ilman, että kukaan tietää syytä. Toiminnot huojuisivat ja kaatuisivat ja osa vioista korjattaisiin sammuttamalla auto, poistumalla ulos ja lukitsemalla ovet sekä odottamalla kymmenen minuuttia, jonka jälkeen autolla voisi taas lähteä liikkeelle normaalisti. Auto sammutettaisiin painikkeesta, jossa lukee "Start".

Oletteko huomanneet, että nyt, muutamaa vuotta myöhemmin hämmästyttävän monet autot "toimivat" juuri tällä tavalla.

Tämä tuli vain mieleeni ostettuani tietokoneen. Ohjelmat olivat levykkeellä. Käännyn myyjän puoleen:
- Voisitteko asentaa ne?
- Ne on kyllä ihan helppo asentaa itse.
- Kun ei huvittaisi tuhrata...
- Se vie vain pari minuuttia, levyke neuvoo itse ja asentaa itse itsensä".

Niinhän sitä luulisi. Kahden päivän päästä soitan myyjälle. Hän ei osaa auttaa. Mutta senhän piti olla ihan helppoa! Saan ohjeen soittaa maahantuojan tekniseen tukeen.

Tekninen tuki osaa kertoa, että laita levyke koneeseen ja vastaa aina YES aina, kun kone kysyy jotain. Olen toiminut näin jo kolmatta päivää, mutta ohjelmat eivät ilmesty koneelle. Neljäntenä päivänä vien koneen liikkeeseen. Haluan purkaa kaupan.
- no, eihän tässä nyt sellaista... enköhän minä ehdi ladata sen ohjelman.

Puoli tuntia ja kolme kahvikupillista myöhemmin sanon lähteväni asioille ja palaavani iltapäivällä noutamaan koneen. Iltapäivällä koneen kimpussa häärii kaksi miestä. Kolmas jututtaa puhelimessa maahantuojan teknistä tukea, joka osaa sanoa, että laita levyke koneeseen ja vastaa aina YES...

Juon lisää kahvia ja tutustun kännyköihin. Viimein vika selviää.
- Tämän levykkeen voi ladata vain kahdesti kopiosuojan takia. Sinä olit ladannut tämän kotona jo kahdesti. Pitää siis ostaa uusi levyke. Onneksi ohjelman lisenssi on sentään voimassa, sehän siinä maksaa."
- Mihin minä olen sen muka ladannut, kun sitä ei ole missään?
- Niin, no se on ladattu, mutta se ei vain ole tallentunut... olisi pitänyt sitä ja et olisi saanut tätä... Tässä olisi nyt tämä uusi levyke...
- tuota, voisittekohan te...
- se on ihan helppo asentaa itsekin, ei siinä mene kuin muutama minuutti..."

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

^aika paha! :mrgreen:

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Kaiken lisäksi tarina on totta. Osasin vaatia ohjelmia asennettuna, sillä a) olen ennenkin ostanut tietokoneita ja b) ostin aikaisemmin samasta firmasta kännykän; kamerakännykän, jolla on mahdollisuus lähettää ja vastaanottaa sähköpostia ja multimediaviestejä. Paitsi ettei se mitään lähetä eikä vastaanota. Luin käyttöohjeista vian etsintätaulukon:
Viestit eivät lähde => Tarkista multimedia-asetukset

Mistä minä ne tarkistan? Miten se tapahtuu? Miksei multimedia-asetuksia tarkistettu jo tehtaassa? Miksei viimeistään myyjä tarkistanut niitä? Kysyin myyjältä, voiko tällä lähettää multimediaviestejä? "Joo, kyllä voi", minulle valehdeltiin.

Vien siis kännykän takaisin kauppaan. Lupaavat laittaa asetukset, "mutta se maksaa muutaman kympin".
- Ei muuten maksa! Minä ostin kännykän, jolla voi lähettää multimediaviestejä. Minä olen maksanut siitä jo! Asetukset kuntoon tai uusi kännykkä, joka toimii tai puramme kaupan!
- Juu ei tää kai sitten mitään maksa.

Eikä maksanyt, mutta eivät kyllä lähde viestit vieläkään. Käy nimittäin ilmi, että "liittymäni ei tue toimintoa". Hankitaan uusi liittymä. Sitten kotiin viestejä lähettelemään. Eivät lähde viestit vieläkään. "Tarkista multimedia-asetukset."

Samaisessa kännykässä on siis myös mahdollisuus lukea ja lähettää sähköpostia. Paitsi ettei ole, sillä myös "sähköpostiasetukset ovat puutteelliset".

Luovutin. Tietokoneen osalta päätin, etten luovuta.

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Jönsson kirjoitti:Aikoinaan kerrottiin vitsiä siitä, miten Bill Gates sanaili autotehtailijoiden kanssa.
- jos tietokoneiden ja ohjelmien kehitys olisi samanlaista kuin autoissa, ekonomistien työkaluina olisivat helmitaulut ja kirjoituskone.
- ja jos autojen kehitys olisi samanlaista kuin tietotekniikan, niin autot sammahtelisivat omia aikojaan ilman, että kukaan tietää syytä. Toiminnot huojuisivat ja kaatuisivat ja osa vioista korjattaisiin sammuttamalla auto, poistumalla ulos ja lukitsemalla ovet sekä odottamalla kymmenen minuuttia, jonka jälkeen autolla voisi taas lähteä liikkeelle normaalisti. Auto sammutettaisiin painikkeesta, jossa lukee "Start".

Oletteko huomanneet, että nyt, muutamaa vuotta myöhemmin hämmästyttävän monet autot "toimivat" juuri tällä tavalla.

Tämä tuli vain mieleeni ostettuani tietokoneen. Ohjelmat olivat levykkeellä. Käännyn myyjän puoleen:
- Voisitteko asentaa ne?
- Ne on kyllä ihan helppo asentaa itse.
- Kun ei huvittaisi tuhrata...
- Se vie vain pari minuuttia, levyke neuvoo itse ja asentaa itse itsensä".

Niinhän sitä luulisi. Kahden päivän päästä soitan myyjälle. Hän ei osaa auttaa. Mutta senhän piti olla ihan helppoa! Saan ohjeen soittaa maahantuojan tekniseen tukeen.

Tekninen tuki osaa kertoa, että laita levyke koneeseen ja vastaa aina YES aina, kun kone kysyy jotain. Olen toiminut näin jo kolmatta päivää, mutta ohjelmat eivät ilmesty koneelle. Neljäntenä päivänä vien koneen liikkeeseen. Haluan purkaa kaupan.
- no, eihän tässä nyt sellaista... enköhän minä ehdi ladata sen ohjelman.

Puoli tuntia ja kolme kahvikupillista myöhemmin sanon lähteväni asioille ja palaavani iltapäivällä noutamaan koneen. Iltapäivällä koneen kimpussa häärii kaksi miestä. Kolmas jututtaa puhelimessa maahantuojan teknistä tukea, joka osaa sanoa, että laita levyke koneeseen ja vastaa aina YES...

Juon lisää kahvia ja tutustun kännyköihin. Viimein vika selviää.
- Tämän levykkeen voi ladata vain kahdesti kopiosuojan takia. Sinä olit ladannut tämän kotona jo kahdesti. Pitää siis ostaa uusi levyke. Onneksi ohjelman lisenssi on sentään voimassa, sehän siinä maksaa."
- Mihin minä olen sen muka ladannut, kun sitä ei ole missään?
- Niin, no se on ladattu, mutta se ei vain ole tallentunut... olisi pitänyt sitä ja et olisi saanut tätä... Tässä olisi nyt tämä uusi levyke...
- tuota, voisittekohan te...
- se on ihan helppo asentaa itsekin, ei siinä mene kuin muutama minuutti..."

Näinhän se tällä IT -alalla valitettavasti menee... (nimimerkillä: kansainvälisen tietokonevalmistajan teknisessä tuessa istuva). Ongelma vaan on siinä, että yleensä kaikki toimii helposti, eikä ohjelmistojen asennukset ole kovin vaativa rasti. Joskus sitten taas tulee näitä ongelmatilanteita... Mikäli ohjelmat on tulleet koneen mukana, pitäisi kyllä laitevalmistajan tukipalvelulla olla riittävä osaaminen ongelman korjaamiseen. Saanko ihan mielenkiinnosta kysyä, mistä konemerkistä on kysymys?
Ammattina autokauppa

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11227
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

TommiS kirjoitti:Poliisi paikalle; tuomio, akalle päiväsakkoja, selvä syyllinen
Väärä tuomio, ei nämä mitään päiväsakkoja tarvitse vaan niskalaukauksen. Ennen kuin joltakulta muulta menee henki.

Eikö kusipäisyydellä ja kyynärpäätaktiikalla ole enää mitään rajaa?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Mersun koneremontin eräpäivä :evil: albumissa kuvia osasta vaihdetuista osista :roll:

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

niki kirjoitti:
Jönsson kirjoitti: ... Juon lisää kahvia ja tutustun kännyköihin. Viimein vika selviää.
- Tämän levykkeen voi ladata vain kahdesti kopiosuojan takia. Sinä olit ladannut tämän kotona jo kahdesti. Pitää siis ostaa uusi levyke. Onneksi ohjelman lisenssi on sentään voimassa, sehän siinä maksaa."
- Mihin minä olen sen muka ladannut, kun sitä ei ole missään?
- Niin, no se on ladattu, mutta se ei vain ole tallentunut... olisi pitänyt sitä ja et olisi saanut tätä... Tässä olisi nyt tämä uusi levyke...
- tuota, voisittekohan te...
- se on ihan helppo asentaa itsekin, ei siinä mene kuin muutama minuutti..."

Näinhän se tällä IT -alalla valitettavasti menee... (nimimerkillä: kansainvälisen tietokonevalmistajan teknisessä tuessa istuva). Ongelma vaan on siinä, että yleensä kaikki toimii helposti, eikä ohjelmistojen asennukset ole kovin vaativa rasti. Joskus sitten taas tulee näitä ongelmatilanteita... Mikäli ohjelmat on tulleet koneen mukana, pitäisi kyllä laitevalmistajan tukipalvelulla olla riittävä osaaminen ongelman korjaamiseen. Saanko ihan mielenkiinnosta kysyä, mistä konemerkistä on kysymys?
Appiukko mylvi samankaltaista käytyään LVI-liikkeessä, jossa myyjä ei tunnistanut kädessä olevaa lämminvesivaraajan termostaattia, ja osa piti tilata kun se ei ollut hyllyssä.

En nyt tarkoita Jönssonia tällä - vastasin appiukolle: "Sinähän olet se osakesijoittaja, joka hihkuu ilosta joka kerta kun jossain firmassa on potkittu 5 % työvoimasta ulos ja sun osakkees on noussut 0,5 %. Ei kai sitä nyt voi noin surkeana valittaa kun on saanut mitä haluaa."
Viimeksi muokannut Seiska5mma, 26 Kesä 2007, 19:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

90 kirjoitti:no tilasinpas saapasmaasta eräitä tavaroita ja eiköhän käynyt meikäläisen tuurilla siten että nyt on paketti seilannut jossain helvetin patonkimaassa kaksiviikkoa edestakaisin..kyllä DPD - ryssi homman oikein kunnolla.. :bad-words: :bad-words:
Tilasin keväällä Saksasta neljä rengasta ja DPD hukkas 2 kpl.
Syyksi epäilivät pakettitarran irtoamista, ja minä kun en saanut niitä revittyä irti kuin pienenä silppuna! :crazyeyes:

Avatar
Bluebate
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Maalis 2006, 15:15
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Bluebate »

Ajelin eilen autoliikkeestä kotia uudella autollani, niin eikös yhden perkeleen helevetin perseen yhdistelmän pitänyt nostaa tieltä kämmenen kokoinen kivi ja paiskata se suoraan mun auton keulaan Kuva

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Onko teistä kukaan onnistunut lataamaan kameratiedostoja navigaattoriin. Minä en.

Ostin talvella Mio-navigaattorin Tampereen Gigantista. 220 euroa. Sovimme, että liikkeessä asennetaan uusin karttapäivitys sekä nopeusvalvontakameroiden sijaintipisteet navigaattoriin. Se onnistuu kyllä kuulemma helposti itsekin, nehän saa kätevästi imuroitua netistä. Sanoin, että koska se on kerran helppoa ja kätevää, voitte asentaa ne vähällä vaivalla valmiiksi. Tulen parin tunnin päästä hakemaan.

- tämä ei nyt onnistunut, sillä sivusto, jolla kameratiedot on, oli tilapäisesti kaatunut. Voit kuitenkin helposti itse... Menet vain ensin Mion kansainvälisille kotisivuille <http://www.mio-tech.be/en/mio-club/mio-club.php> ja liityt MioClubiin (anna s.postiosoite ja salasana). Tämän jälkeen menet tunnuksillasi Speedcam Synchronisation -alueelle ja sieltä lataat koneellesi MioSync v1.2- softan. Kun softa on koneellasi, laitat Miosi usb-piuhalla kiinni koneeseesi ja lataat tolpat MioSync-softalla Mioosi. Helppoa kuin heinänteko.

Mutta miksi minä, joka osaan tehdä heinää ja korjatakin heinäkoneita, en onnistu lataamaan yhtä pientä tiedostoa netistä, vaikka se on kätevää, nopeaa ja mitä kaikkea... Osaisikohan myyjä auttaa. Se jää ikuiseksi arvoitukseksi, sillä maailmassa ei ole olemassa Tampereen Lielahden Gigantin puhelinnumeroa. On vain olemassa yksi Gigantin puhelinnumero. Jos asiasi koskee aukioloaikoja - paina 1. Jos asiasi koskee tarjoustuotteita - paina 2. Jos asiasi koskee avoimia työpaikkoja - paina 3. Jos kyllästyit jonottamaan - paina luuri alas. Ei mitään mahdollisuutta soittaa ko. myyjälle tai kenellekään koko organisaatiossa.

Tietäisiköhän joku nörtti jollain keskustelupalstalla?
- juu, sulla pitää myös olla avoinna Mio Transfer -ohjelma, joka on tullut laitteen mukana tulleen DVD:n mukana. Lataa tämä ohjelma myös koneellesi ennen tolppien siirtoa.
- Oolrait. Olen nyt mennyt Mion sivuille ja rekisteröinyt parisuhteeni siihen. Lataan sieltä kamera.sync i.2 (tmv):n. Liitän Mio:n usb-kaapelilla porttiin ja laite löytyy ja asentuu. Mutta jos pidän Mio-transformin auki, ei synkronisointi onnistu lataamallani camerasync:lla, vaikka olen useasti yrittänyt ja jopa käynnistänyt tietokoneen uudelleen. Kun taas suljen tranformin, onnistuu camera-synkronisointi navigaattorin kanssa, mutta "uppload can not you device". Mitä vittua? Siirränkö siis transformin kautta navigaattoriin jonkun tietyn tiedoston vai kun olen ladannut... pitäisikö cam.sync. automaattisesti synkronisoida lataamani tiedosto, joka on siis itse ohjelma ( camera-synk. 1.2v tms) Mion.n kanssa kunhan onhan ja niin edelleen usb-väylässä kiinni ynnä muuta. Settingsit ovat oikein, koska synkronisoi kyllä laitteen mutta kun ilmottaa että "upload can not you device..." Osaan pestä pyykkiä kiinalaisella pesukoneella ja pitää aiheesta esitelmän useimmilla aasialaisilla kielillä, mutta kameratolpat eivät lataudu!

Onneksi netistä löytyy maahantuojan yhteystiedot ja jopa huolto- ja tukipalvelun puhelinnumero.
- Kokeile uudelleen ja pidä Mio-transfer kiinni. Mio-transferista löytyy tarvittavat ajurit, mutta sitä ei saa pitää päällä kun tolppia lataillaan. Välillä Mion sivuilla on ruuhkaa, joten päivitys ei aina onnistu.
- Juu ei tunnu onnistuvan...
- Itselläni kyllä tolpat pelittää hyvin.
- Joo, kiitti, tämähän lohduttikin huomattavasti.

Myöskään sen uusimman karttapäivityksen lataaminen ei onnistunut silloin siellä liikkeessä. Arvatkaa, onko sen lataaminen itse ollut helppoa ja nopeaa?

Menet vain sinne ja lataat sen ohjelman koneellesi ja sitten vain laitat parametrit kohdalleen ja transparentroit softan coodattuasi sitä ennen litterat alikasvustoon abc-väylää myöten. Jos ei onnistu, niin postaat pugit koneeltasi cancan-väylää pitkin ja siirrät vain koko bittiavaruuden navigaattorisi ticotico-matriisiin.

Kerran yritutun imuroida soittoäänen kännykkääni. Rahat meni, mutta soittoääntä ei tullut. Ei siitä sen enempää, mutta takaisin autoiluun. 156:llani on ajettu yli 200 000 km. 4000 kilometrin kohdalla näyttöruutuun ilmestyi teksti "Motor Control System Failure. Go to Dealer." Siitä lähtien tuo teksti on koristanut kojelautaa lukuuntottamatta paria ensimmäistä kilometriä huollossa käynnin jälkeen.

Avatar
Janne
Viestit: 2119
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

^

Jätkällä on jokin samanlainen magneettikenttä ympärillä kuin Seiska5malla konsanaan :wink:

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Multakin löytyy Gigantista hankittu MIO:n navigaattori, eikä kameratolppien päivityksessä ole ollut minkään valtakunnan ongelmia...

Täytyypi katsoa, miten tuo käytännössä menee ja mitä softaa pitää olla asennettuna, pistän vaikka sitten YV:tä tulemaan...

Ja sitten se pakollinen avautuminen:

Auto oli taas vaihteeksi huollossa vanhojen vikojen takia, ruiskun merkkivalo syttyi ja auto ei kulkenut enää mihinkään.. Lisäksi valitin kolinasta etupäässä, viime huollossa olivat vain sanoneet "ei siellä mitään välystä ole, kaikki kunnossa".

Nyt sitten olivat yllätyksekseni löytäneet väljän koiranluun (osa tilaukseen, seuraava huolto 3 viikon päästä). Ruiskun merkkivalosta oli vikakoodi, joka viittasi kaasupolkimen asentotunnistimen johtosarjaan (nämäkin palikat vaihdettu 1/2 vuoden aikana jo kertaalleen, liittimiä vaihdettu ja putsattu 7 edellisellä huoltokerralla). Puhdistelivat taas liittimiä, loppukommenttina "seuraillaan"...

Eikös tässä ole jo tarpeeksi "seurailtu", nyt jo 8:tta kertaa auto huollossa saman ongelman takia.

EDIT: syksyllä auto vaihtuu, kunhan 7500 euron arvonalennuksesta 8kk sisään on ensin selvitty.
Viimeksi muokannut niki, 27 Kesä 2007, 16:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ammattina autokauppa

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Jönsson kirjoitti:Onko teistä kukaan onnistunut lataamaan kameratiedostoja navigaattoriin. Minä en.
Minäpä olen. Vieläpä samaiseen (?) navigaattoriin. Tosin maksoi jo vähemmän, kun minä sen ostin.
Tuossa tuli jo valehdeltua. En minä sitä asentanut, sillä ei minulla hermo kestä tuommoista. Olen luovuttanut jo kauan sitten. Mutta minähän olen insinööri..

Eli kuinka homma tuli hoidettua:
a) Soitin hovinörtilleni "Pirtulle" (DI), joka täälläkin paremmin loistavana kuvaajana on näyttäytynyt, että tarvitsisin kameratiedot navigaattoriin.

b) kupponen kahvia ja rupattelua samalla, kun Pirtun kädet seilaavat näppäimistöllä.

c) valmista! Ja eikun painamaan jarrua kameroiden kohdalla..

:wink:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

156:nen jätti emännän tielle. Odottaa hinuria Uuraisten lähellä parhaillaan. Tähän saakka on toimituk ok, mutta nyt tulee mieleen onkohan niitä muitakin merkkejä...

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Hammas lohkes perkele, eli seuraava hankinta taitaa olla uus paikka.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Savo kirjoitti:mutta nyt tulee mieleen onkohan niitä muitakin merkkejä...
Juu tuskin se on merkistä kiinni jättääkö tielle vai ei, toivottavasti ei ole ILMI:ä pahempaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11215
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Jönsson kirjoitti: Samaisessa kännykässä on siis myös mahdollisuus lukea ja lähettää sähköpostia. Paitsi ettei ole, sillä myös "sähköpostiasetukset ovat puutteelliset".
Jönsson kirjoitti:Onko teistä kukaan onnistunut lataamaan kameratiedostoja navigaattoriin. Minä en.
Ericssonin puhelin vuosituhannen alusta ja kokoon taitettava, paperista valmistettu tiekartta. Molemmat toimivat.

Avatar
mipo
Viestit: 794
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Vittorio Jano kirjoitti:
Jönsson kirjoitti: Samaisessa kännykässä on siis myös mahdollisuus lukea ja lähettää sähköpostia. Paitsi ettei ole, sillä myös "sähköpostiasetukset ovat puutteelliset".
Jönsson kirjoitti:Onko teistä kukaan onnistunut lataamaan kameratiedostoja navigaattoriin. Minä en.
Ericssonin puhelin vuosituhannen alusta ja kokoon taitettava, paperista valmistettu tiekartta. Molemmat toimivat.
...ja nopeusrajoituksia on noudatettava muuallakin kuin kameratolppien kohdalla...


esdit: Vielä avautuminen... Duunissa ei toimi satelliitti systeemit tv:ssä, joku hemmetin Bulgarialainen musiikkitv näkyy, mut eipä muuta.
Miten täällä jaksaa koko hemmetin yön istuskella... :crazyeyes:

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

mipo kirjoitti: Miten täällä jaksaa koko hemmetin yön istuskella... :crazyeyes:
Eikös yöllä yleensä nukuta? :mrgreen:
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

mie ite kirjoitti: Ja eikun painamaan jarrua kameroiden kohdalla..
Sarkasmia. Olen lähinnä ihmetellyt miten tällaiset ovat laillisia. Verrattuna esimerkiksi tutkanpaljastimiin..
Mipo kirjoitti:...ja nopeusrajoituksia on noudatettava muuallakin kuin kameratolppien kohdalla...
jeesustelua. Myönnän ajavani ohitustilanteissa ylinopeutta ja suosittelen sitä muillekin. Tuleehan näitä "ohitus kestää kolme kilometriä" mallejakin aina todistettua, eikä ne kovin turvallisilta vaikuta. Sanoo laki mitä hyvänsä..

Saat valvoa yksinäsi. Menen nukkumaan.. :wink:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
mipo
Viestit: 794
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

hagger16 kirjoitti:
mie ite kirjoitti: jeesustelua.
Niin olikin. Odotinkin että kuka sanoo ekaks ton.. :mrgreen:

ja lisää avautumista: Nyt meni äänetkin tosta hemmetin tv:stä.. Bulgaarialaista musiikkitvtä ilman ääntä...

Viereises valvomos kyl näkyy ja kuuluu kaikki kanavat, mutta vanhukset katsoo vaan jotain paskaa.. :evil:

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

mipo kirjoitti:ja lisää avautumista: Nyt meni äänetkin tosta hemmetin tv:stä.. Bulgaarialaista musiikki-tv:tä ilman ääntä...:evil:

Tähän saamme jatkossa tottua. En tainnutkaan vielä kertoa seikkailuistani tv-lähetysten digitalisoinnin ihmeellisessä maailmassa.

Älä kapinoi, meille sanotaan. Osta nyt vain se digiboksi. Turhaa muutosvastarintaa, kirjoittaa Tekniikanmaailmakin. Vastustivat aikoinaan väritelevisiota, nyt digitalisointia. Kehitys kehittyy, muutamalla kympillä saa boksin. Kuvan laatu paranee, saa uusia kanavia, uusia interaktiivisia palveluja...
...no, niitä nyt ei sitten saakaan, mutta saa niitä uusia kanavia
* niinkuin tämä FST, jossa on samat ruotsinkieliset ohjelmat kuin ykkösellä ja kakkosella, mutta sillä erotuksella, että ilman suomenkielistä tekstiä (tosin enimmäkseen Ylen kanavat ovat muutenkin ilman tekstiä)
* ja sitten tämä Teema, joka esittää uusintoja ylen tuotannosta 1959-1999 sekä neuvostoliittolaisia elokuvia.
* ja urheilukanava, joka näyttää golfia 24 tuntia vuorokaudessa, jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan.
* sitten on tämä Extra, joka näyttää joko kuvaa karhunpennusta tai vaihtoehtoisesti ruudussa vilahtelee kasvokuvia finninaamaista lähiönuorista. Extra korvaa kuopatun Yle24:n, joka näytti uutiset uusintoina suomeksi, ruotsiksi, saameksi, viittomaksi sekä sanskriitiksi.
* ja sitten on Sub-tv, joka näyttää MTV3:n huonoimmat ohjelmat uusintoina sekä muutaman vielä huonomman
* ja JIM-tv, joka näyttää Nelosen huonoimmat ohjelmat uusintoina sekä muutaman vielä huonomman.
* Lisämaksusta voisi ostaa kanavapaketteja, joilta näkyisi Formula-kisojen lisäksi ne ohjelmat, jotka olivat liian huonoja esitettäväksi Sub-tv:llä tai JIM:illä. Halvimmillaan maksullisen lisäkanavan saa muutamalla kympillä. Sehän ei ole vanhassa rahassa kuin vajaat 300 markkaa kuukaudessa!

Ostan siis boksin, koska perusteet ovat hyvät. Asennan sen kädenkäänteessä, vaikka ohjeet ovatkin hindin kielellä. Kääntöpuolella näyttäisi lisäksi olevan sama eräällä harvinaisella murteella, jota puhutaan muutamassa kylässä Balilla. Hindiäkään en osaa, mutta se ei haittaa, sillä eivät ne tämän boksin ohjeet olleetkaan. Soitan liikkeeseen ja kysyn, miten tämä kytketään. Saan vastaukseksi, että se on ihan helppoa, vaikka kukaan ei osaakaan kertoa, mikä johto tulee mihinkin. Antennille on kolme reikää ja scart-liittimelle kaksi. Lopulta kytken boksin yrityksen ja erehdyksen menetelmällä.

Soitan liikkeeseen ja kysyn, miten tämä viritetään. Käskevät lukea ohjeista. Ne ovat edelleen hindinkieliset ja kuuluvat Zingtao-merkkiseen pesukoneeseen. Kuvateksteissä on kiinaa. Kuvista päätellen kyseessä on päältä täytettävä, vaikka oikeasti muistikortin lukija sijaitsee etulevyssä. Se ei kuulemma haittaa, koska laite hakee kanavat itse. Ihan kiva, en vain tiedä, mitä minä hyödyn tästä omatoimisuudesta, silläainoa, mitä haluaisin on se, että kanavat näkyisivät ja nyt ne eivät näy.

Pyydän vanhaa isääni soittamaan paikalle ikäihmisille tarkoitetun digi-avustajan. Isä väittää osaavansa virittää koneen itse, sillä osaahan hän korjata silitysraudankin. Avustaja tulee seuraavalla viikolla. Olen pukeutunut Joulupukin varusteisiin ja yritän saada ääneni kuulostamaan hauraalta. En tiedä, meneekö täydestä, mutta parin tunnin kuluttua kanavat on viritetty. JIM-TV:tä lukuun ottamatta kanavat eivät kuitenkaan näy.
- Juu, teidän täytyy varmaankin suunnata antenni uudelleen.

Antenni suunnataan. Lopulta se vaihdetaan. Myös tv vaihdetaan. Hyvällä säällä kanavat näkyvät. Yleisradion lähetyksissä ei tosin ole tekstitystä. Myöskään Ylen teksti-tv ei näy. Soitan Radio-Suomen Digi-iltaan. Haluaako joku kommentoida soittajan kysymystä. Ylimielinen akka haluaa:
- onko teillä nyt varmasti virta päällä siinä koneessa, kyllä sen tekstin pitäisi näkyä, tämä on niin paljon parempaa tekniikkaa... joskus harvoin käy näin...Koettakaa suunnata antennia... tietysti, jos antenninne on 60-luvulta ja umpiruosteessa...monet ihmiset haluavat säästää... luulevat, että sama antenni, jolla Talvisodassa kuunneltiin Aunuksen radiota... ei se varmasti näkynyt ennenkään yhtään sen paremmin. Teidän kannattaisi nyt tässä asiassa kääntyä ammattilaisen puoleen.
- jaa,e ttä ammattilaisen puoleen? Mikäs te sitten olette? Mitä te siellä ohjelmassa teette?
- niin, kyllä näissä muutamissa puheluissa heijastuu sellainen periaatteellinen muutosvastarinta... oravannahoilla on ostettu mustavalkoinen radio ja sitä sitten pitäisi katsella vuosisadasta toiseen... Onneksi nuo tuollaiset kuolevat kohta.

Kevään tullen lakkaa kuva lopullisesti näkymästä. Asiantuntijoiden mukaan se johtuu siitä, että tuli lehti puuhun. Antenni pitäisi ehkä suunnata uudelleen. Ja digiboksi pitäisi päivittää. "Useimmat boksit voi päivittää itse. Katsokaa ohjeista, miten päivitys tapahtuu".

En tiedä, mitä Philipsin ohjeissa asiasta sanotaan, mutta ainakaan Zingtao Ultra Wash Automaticin ohjeet eivät sano asiasta mitään. Sen sijaan ne kieltävät pesemästä Mao-lakkia ja sarkapukua yhdessä sarien ja turbaanien kanssa yhdeksässäkymmenessä. Voisin perustaa kiinalaisen pesulan. Vien boksin kauppaan päivitettäväksi. "Tämän voi päivittää vain maahantuojalla, mutta ei tätä sinne kannata lähettää. Uusi tulee halvemmaksi."

Ostin täksi kesäksi sellaisen moottorittoman kelaleikkurin. Ruotsalaisen. Edellinen, isäni ostama, kesti yli 40 vuotta. Luulen, että tämänkin kanssa pärjään pitkään. Eikä tätä tarvitse päivittää. Vanhaankin olisi saanut vielä osia, mutta se oli vähän raskas käyttää.

Lukittu