Yleinen avautumis-ketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ en tiedä tarkemmin miten nuo hommat oikeasti menee, mutta muistelisin ainakin lihatuottajien jonkinlaisen näkemyksen kuulleeni, että maailmassa on aika paljo peltoalaa joka ei sovellu sinällään mihinkään viljelyyn vaan ainoastaan karjan laidunnusmaaksi. Tietty tässäkin on ne ääripäät, eli jotkin jenkkien feeding lotit ja taas joku Etelä-Amerikan pampa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Soijaakin lienee käytetty (ihmis)ravintona jokunen tuhat vuotta.
VMP

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Kun ei harrasta lentomatkailua, muutenkaan ulkomaanmatkailua, ei varsinkaan Ruotsin-/Tallinnanlaivoja, eikä kuluta ympäristöä ostamalla tämän tästä uusia autoja ja elektroniikkaa, voi hyvällä omallatunnolla laulattaa kolmikymmenvuotiasta bensakutosta ja syödä kokolihaa Wheeler Dealersiä 80-luvun Salorasta tiiraillen. 8)
Operating at the speed of dark

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

nipaka kirjoitti:Vihreille sähköauto kelpaa kun sähköä tulee töpselistä rajattomasti. Akkuihin tarvittavien metallien louhiminen ei aiheuta ilmastopäästöjä ja latauskuorman aiheuttamaa kaapeloinnin muutostarvetta ei ymmärretä.
Kannattaa maksaa sähkölasku ajallaan, niin tulisi sitä sähköä sinullekin töpselistä :wink:

Edit. Unohtui silmäniskuhymiö kännykällä kirjoittaessa. Lisätään, ettei tule vakavia väärinkäsityksiä.
Viimeksi muokannut Kertsu, 23 Marras 2018, 13:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyllä mullekin sähköauto kelpaisi, koska sitä sähköä tulee töpselistä niin ettei siihen töpseliin tartte nojata, toisin kuin tankkimaattiin. Tarjonta ja hintataso on vaan vielä sen verran ikävällä tolalla, että kipinäsytkä vie vielä voiton niin harraste- kuin käyttökalustossakin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Onko muuten kenellekään muulle soitellut AIG:n syöpävakuutuskauppias? Mulle soitteli eilen ja jotenkin selitti, että erikoiskampanja Nordean kanssa yhteistyössä heidän asiakkaillensa. Muuten, mutta kun en ole Nordean asiakas mitenkään. Kun työtäänhän nuo vaan tekevät, niin en ole hirmu tyly ollut, mutten kyllä puhelimessa mitään ostakaan. Vaan tämäpä nainen ei sitten millään uskonut etten ole siltä istumalta vakuutusta ottamassa. Vajaan 20 minuutin jälkeen painoin punaista luuria kesken puhetulvan. Arveluttavaa sikälikin kun pyysin, että laittaa s-postiin vakuutusehdot ja perehdyn ja teen päätöksen siltä pohjalta, niin ei ollut mahdollista. "Jos nyt vaan heti ottaa vakuutuksen, niin kyllä ne sopimuspaperit sitten lain mukaisesti tulee perässä postissa." Syöpä on tietty hyvä pelote ja siihen kun vedetään perhe ja lapset mukaan, niin kyllähän se tunteisiin vetoaa. Miten sitten lie edes syöpä oikeasti lääketieteessä määritellään, käsittääkseni tuo on kuitenkin melko rahvaanomainen ilmaisu ja tuskin ehdoissa ihan kaikki on "syöpiä" mitkä kansakielessä on. Tuohon kun vielä lisää tunnetusti väljät vakuutusehdot, niin aika tyhjää ilmaa varmaan tuo vakuutus on.

En kyllä muista onko koskaan omalle kohdalle osunut yhtä kyseenalaista ja painostavaa puhelinmyyntiä. Lehtikauppiaat, ilmastointihormien nuohoajat ja kattokauppiaat on ihan amatöörejä tuohon verrattuna. Onneksi noita kauppiaita ylipäänsä harvemmin nykyään soittelee kun puhelin on firman nimissä.

Jokunen muukin vakuutusmyyjä soitellut tässä viimeisen noin vuoden aikana ja sellaisen olen huomannut, että nykyään kaikki hinnoitellaan kuukausiperusteella. Itseä ainakin kiinnostaa vuosimaksu, mutta toki moni vakuutus kuulostaa paljon halvemmalta kun käyttää kuukausihintaa.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja AAW »

^^Onneksi siihen töpseliin ei tarvitse nojata, voisi tulla sekä nälkä että väsy. Bensamittarilla sentään menee vain jokunen minuutti, vaikkakin isoin täytettävä tankki on 100L. :mrgreen:

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^kumpaa niistä johdoista tarkoitat?

Nimim. välillä tuli haikailtua, että sähköpeli voisi olla kiva. Onneksi on kotimaisia lehtiä, etenkin Tuulilasi. Ensimmäisillä taviksille suunnatuila vehkeillä ei päässyt muun liikenteen tahtiin ajettaessa edes Helsingistä Hämeenlinnaan eikä eGolfillä päässyt ajoissa Tampereelle, kun piti sekä välitankata (lyhyt pikalataus) että pihistellä nopeudesta tinkien.

Sitten se toinen murhe. Olen itsekin, vastoin parempaa tietoa julistanut, ettei sähköautojen hidaslataus ole mikään ongelma, kun sähkötolppia on asuintalojen pihat täynnä. Vaan on se, kun niissä tolpissa on 1 pistorasia per autopaikka ja sähköauto vaatii tähän aikaan 2. Toki yhdelläkin pärjää, jos tykkää raapia tuulilasia ja matkustaa pakastearkussa (olettaen, että sähköä pitää pihistellä). Ei kiinnosta Suomen ongelmat valmistajia, joten auton esilämmitykseen tarvittavat vehkeet eivät ole vakiona eikä niille saa syötettyä sähköä auton latausliitännän kautta. Eli pitää olla latausjohto ja sisätilanlämmittimen johto erikseen.

Toki se yksikin pistorasia riittää, mikäli valveutunut ekoihminen ensin lataa autonsa klo 20-05 ja käy sitten vaihtamassa lämmittimen johdon käyttöön klo 05-07 ajaksi 8)
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

insinörtti kirjoitti:
Toki se yksikin pistorasia riittää, mikäli valveutunut ekoihminen ensin lataa autonsa klo 20-05 ja käy sitten vaihtamassa lämmittimen johdon käyttöön klo 05-07 ajaksi 8)
Paitsi kun kyseessä on kerrostalon perustolppa 2h lämmitysajalla. Käyt sitten 22:00 laittamassa uudestaan lataamaan, 24:00 sama, 02:00, 04:00... Ja sit ootkin niin väsynyt, että aivan se ja sama.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Se kello pitää tottakai sähköauton latauspisteestä deletoida ja korvata energiamittarilla, ettei muut vedä hernettä ilmanottoaukkoon. Tai näin siis olin kuvitellut homman menevän...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Eikös perinteinen ratkaisu ole ruuvi kellon kiekosta läpi, jos siis sattuu olemaan mekaaninen ajastinkello. Keskuskellolla ohjatut vaativat vähän enemmän omatoimisia sähkötöitä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^Kirvesvartta päivää. Ongelma oli nyt siinä, että sähköauto/lataushybridi tarvitsee talvella 2 pistoketta, toisen latausta ja toisen sisätilan lämmitintä varten.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja mattijus »

insinörtti kirjoitti:^Kirvesvartta päivää. Ongelma oli nyt siinä, että sähköauto/lataushybridi tarvitsee talvella 2 pistoketta, toisen latausta ja toisen sisätilan lämmitintä varten.
Laittaa Webaston ":D"
VMP

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mattijus kirjoitti:
insinörtti kirjoitti:^Kirvesvartta päivää. Ongelma oli nyt siinä, että sähköauto/lataushybridi tarvitsee talvella 2 pistoketta, toisen latausta ja toisen sisätilan lämmitintä varten.
Laittaa Webaston ":D"
Plug-in hybrid Webastolla niin sitten on pseudosähköauto jossa kaksi hiilivetyjä polttavaa vimpainta.

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tazio »

lerppu kirjoitti:^^Olen ajanut tuoretta Fabiaa, Octaviaa ja Superbia. Aion olla tässä vulgaari ja todeta että ovat lihaksi tulleita röyhtäyksiä, julkean kammottavia koppeja. Olen myös ajanut tarpeettoman montaa Audia enkä tykkää niistäkään, mutta niissä on sentään kiiltävää muovia. Tällä palstalla on perustellut syyt inhotukseen moneen kertaan palasteltu eivätkä liity millään lailla myyntimenestykseen. Mieluummin työnnän Alfaa kuin ajan Skodalla. Mutta olen toki kiitollinen Skodan olemassa-olosta. Helpompi tunnistaa ilkeät ihmiset liikenteessä. - Ja kai niitäkin joku onnettomasti moiseen ajautunut mukava sielu voi kuljettaa, mutta enemmistön vuoksi varon räpsäkuskeja defaultisti.
Asiaa.
Kokemuksemme ja näkemyksemme ovat vahvasti yhteneviä.

Lievästi asiaa sivuten: Signora Nuvolari on viime aikoina työn puolesta joutunut toistuvasti turvautumaan vuokra-vaunuihin. Aygo/Yaris/Fabia/Octavia/Polo/Golf on tullut tutuksi. Yhdestäkään ei ole juuri ollut yleisen viihtyvyyden tai ajettavuuden osalta mitään hyvää sanottavaa.
Halvasti huonoista materiaaleista tehtyjä ajo-ominaisuuksiltaan kehnoja laitteita kuulemma kaikki.

Verrokkina hänellä wanha C-klasse ja satunnaisesti Centrocampista.

Eilen löytyi laite joka kuulemma oli ajettavuudeltaan sellainen, että ei pelottanut. Focus

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

insinörtti kirjoitti:kun niissä tolpissa on 1 pistorasia per autopaikka ja sähköauto vaatii tähän aikaan 2. Toki yhdelläkin pärjää, jos tykkää raapia tuulilasia ja matkustaa pakastearkussa (olettaen, että sähköä pitää pihistellä). Ei kiinnosta Suomen ongelmat valmistajia, joten auton esilämmitykseen tarvittavat vehkeet eivät ole vakiona eikä niille saa syötettyä sähköä auton latausliitännän kautta. Eli pitää olla latausjohto ja sisätilanlämmittimen johto erikseen.
Kokemukseni koskee vain omaa plugaria, mutta ainakin siinä sisätilojen esilämmityksen (tai tarvittaessa jäähdytyksen) saa päälle avaimen nappeja painamalla. Jos latauskaapelia ei ole kytketty, sähkö otetaan akusta, ja jos on, pääosin siitä latauskaapelista. Pääosin siksi että lämmitys on sen verran stydi ettei 230V 16A kokonaan riitä lämmitystarpeen kattamiseen. Jostain syystä polttomoottoria ei kuitenkaan voi tuolla tavalla esilämmittää. Tosin ei mulla ole ollut lohkaria/webastoa ainakaan kolmessa edeltävässä polttomoottorivehkeessäkään.

Olen kauhian pal hämmästynyt jos ei sähköautoa voi esilämmittää samalla tavalla. Eihän toiminnon toteuttaminen edes tarvitse muuta hardwarea kuin jonkun nappulan josta sen käynnistää.
- Epäkelpokeräilijä -

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^Sen verran pitää vetää takaisin, ettö tuo "tarvii 2 johtoa" päättömyys saattoi olla täyssähkärin sijaan jonkin hybridin, olisiko ollut Niro, päättömyys. Ainaikin minulla olisi megalomaaninen tatti otsassa, jos moisen tilausopparissa olisi jo nimi, kun asia paljastuu. Melkoista EVVK asennetta valmistajilta tosiaan, jos ei tällaista ole huomioitu.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ilmeisesti joo plugin-Nirossa on jäänyt tuollainen pikkujuttu miettimättä. Sen sortin aivopieru että luulisi sen korjattavan jossakin päivityksessä.

Plugareiden talvikäytöksessä on muutenkin isoja eroja. Ilmeisesti monikaan ei suostu kulkemaan sähköllä kuin ajoittain jos ulkolämpötila on nollan pinnassa. Mallista 2013 eteenpäin Amperan pystyy sentään asettelemaan käyttämään pelkkää sähköä 11 asteen pakkaseen asti. Sitä kylmemmässä sekin ajoittain pörisee, mutta eipä etelä-Suomessa kovin usein tuollaista keliä ole ja silloin pelkän sähkön kantama alkaisi muutenkin olla niin pieni että tärpättiä pitäisi joka tapauksessa polttaa.
- Epäkelpokeräilijä -

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja kurppa »


Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Sanan varsinaisessa merkityksessä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja kurppa »


Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Syvää tietoa tai käsitystä ei ole asiasta mutta se ajatus että on tutkimusta ja ymmärrys että kivihiili on pahasta, sen käyttö tulisi lopettaa mutta jos ei muut niin ei mekään. Hieman jos roskaajaa uhkaisi että jos et kerää roskiasi niin minäkin heitän omani.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Hieman jos roskaajaa uhkaisi että jos et kerää roskiasi niin minäkin heitän omani.
Juu, hiukan lapsellista vinkumista tuossa kohtaa.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Syvää tietoa tai käsitystä ei ole asiasta mutta se ajatus että on tutkimusta ja ymmärrys että kivihiili on pahasta, sen käyttö tulisi lopettaa mutta jos ei muut niin ei mekään. Hieman jos roskaajaa uhkaisi että jos et kerää roskiasi niin minäkin heitän omani.
Kyllähän asian voi toki niinkin nähdä. Toinen puoli kolikossa on se, että jos Suomi on etunenässä aina tekemässä kalliita investointeja siihen että voisi olla mallioppilas EU:ssa, niin miten käy kansakunnan kilpailukyvyn verrattuna niihin joilla ei ole ambitioita mallioppilaaksi? Olkoon kuinka yhteismarkkina ja -valuutta tahansa, valtiot EU:n sisällä kilpailevat teollisuudessa myös keskenään, ja tärkeä elementti teollisuuden kilpailukyvyssä on järkevän hintainen energia.

Asiaa voi ajatella vaikka niin, että jos Puola ei sitoudu ilmastotalkoisiin vaan tekee sinkkiämpärin mahdollisimman halvalla vanhalla kivihiilivoimalan sähköllä, niin sinkkiämpärin tuotanto maksaa yhden euron. Suomi sitoutuu ilmastotalkoisiin ja tekee sinkkiämpärin Ville Niinistön kuntopyörällä tuotetulla ekosähköllä, jolloin tuotanto maksaa 3 euroa. Kumman kansan sinkkiämpärille povaat kaupallista menestystä? Kumman kansakunnan sinkkiämpärin menestyksestä kumpuavalla verotuotolla investoidaan euroja enemmän kansakunnan hyvinvointiin, erilaisiin ekologisiin kohteisiin ja muihin tärkeisiin asioihin?

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tässäpä yksinkertaistetusti kestämätön kehitys. Kestävää kehitystä ei ole myöskään se että yksi kansakunta uhraa itsensä ylevällä marttyyrihengellä. Tarvitaan yhteisiä sopimuksia ja niihin sitoutumista, mutta myös (ja ensisijaisesti) taloudellisia insentiivejä. Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.

Lisäksi on syytä ensin tutkia, tilastoida, löytää oleellinen ja keskittyä siihen. Tunnepohjaiset heitot on liian helppo ampua alas.
Sinänsä selvää on että on jo tutkittu ja tilastoitu - nyt pitäisi tulkita ilman tunneperäistä agendaa ja keskittyä oleelliseen, i.e. maapallon kantokykyyn siedettävällä hyvinvoinnin tasolla ja luonnon monimuotoisuuden suojeluun. Kysymys on aivan liian suuri mittakaavaltaan että pelastus alkaa esim. kotimaisen autoilijan kyykytyksellä. Älyllisesti epärehellisissä avauksissa pitää aina katsoa avauksen agendaa (sivumennen esim Berner ja Hong Kongilaiset junayrittäjät). - Kuka hyötyy, ketä sidosryhmissä?

EDIT: korjattu typo

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Isoin ongelma tällä hetkellä on kuitenkin se, että kaikki odottavat vain, että joku muu tekisi jotain ettei itse tarvitsisi. Niinpä kukaan ei tee mitään.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Eikö Suomen pitäisi tehdä vähintään se oma osuus eli emme kuluttaisi maapallon varoja enempää mitä Suomen alueella ympäristö pystyy uusiutumaan samassa ajassa? Ollaan kuitenkin yksi maailman parhaista kansakunnista, joten muiden sopii vaatia meiltä vähintään oman ympäristönkulutuksen nollaamista.

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja alum »

Minusta on jotenkin kohtuutonta syyllistää suomalaisia ( 5 miljoonaa) ilmaston likaamisesta samanaikaisesti, kun kiinalaiset (1300 miljoonaa?) ostavat ja polttavat australialaista kivihiiltä niin paljon kuin aussit vain ehtivät toimittaa. Toinen puoli on sitten se, että yksinomaan Suomessa on satoja ellei jopa tuhansia veronmaksajien varoilla eläviä "asiantuntijoita", jotka kilvan selittävt tiedotusvälineille kuinka ilmaston lämpeneminen saadaan pysäytettyä, kunhan Suomi vain pienentää hiilijalanjälkeään.

qaz
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 17:56

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja qaz »

Pikaisesti linkin takaa löytyvästä grafiikasta lähdekritiikittömästi poimimalla Suomi näyttää tuottavan 1,2% EU:n kasvihuonekaasupäästöistä, Suomen väestö 1,1% EU:n väestöstä.
http://www.europarl.europa.eu/news/fi/h ... ografiikka
Siinä mielessä ei erityisen ansioituneilta vaikuteta jos jätetään huomioimatta se että Suomessa on kylmää. Metsät kuitenkin saa vertailun näyttämään paremmalta:
"Suomen metsien hiilinielun eli ilmakehästä metsien kasvuun sitoutuvan hiilidioksidin määrä on vaihdellut vuodesta 1990 lähtien 22–50 miljoonan tonnin välillä hiilidioksidiekvivalentteina (milj.t CO2 ekv). Tämä vastaa vuositasolla 30–60 % Suomen vuosittaisista kokonaispäästöistä. Vuonna 2016 Suomen hiilinielu oli 27,3 milj.t CO2 ekv, mikä vastaa 46 % Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. EU:ssa nielut vastaavat keskimäärin noin kymmentä prosenttia päästöistä." (https://mmm.fi/metsat/metsatalous/metsa ... iilinielut)

Monille maille taakanjakoasetus näkyy sallivan merkittävää päästöjen kasvua:
http://www.europarl.europa.eu/news/fi/h ... ografiikka
Tuon saman lähteen mukaan aika paljon päästöjen leikkausta on jo tapahtunut:
"Jo vuonna 2015 EU:n kasvihuonekaasupäästöjen määrä oli laskenut 22 % alle vuoden 1990 tason."

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Kauhiast en hepusta tykkää, mutta tässä kohtaa hän puhuu ihan asiaa.

Mikä tolkku on siinä, että Suomessa on ihan käyttökelpoisia hiilivoimaloita (reserviä) romutettu, mutta muualla vielä tuprutellaan surutta ja moista touhua vielä tuetaan?

Aikanaan, kun päästökauppasysteemiä lanseerattiin, ideana oli nimenomaan kohdistaa sen avulla toimet niihin paikkoihin, missä vähimmillä euroilla saadaan suurin hyöty. Järjestelmä myös tiedettiin niin monimutkaiseksi, ettei kukaan kyennyt ennustamaan tarkasti, mitä sen käyttöönotosta seuraa. Nyt sen tiedämme; rahaa on kaadettu ylenpalttisesti mm. tuulivoimaan ja vanhojen vesivoimaloiden omistajille, hiilivoimaloita suljettu, mutta uutta laitoskantaa ei pahemmin ole tullut (tuulivoima vielä aika näpertelyä meillä). Iso valuvika oli mm. ilmaisten päästöoikeuksien avokätinen jakelu pahimmille saastuttajille, kun pelättiin, että muutoin systeemi tappaa mm. terästeollisuuden kokonaan Euroopasta. Noh, saatiinkin näille kunnon rahasampo sen sijaan. Päästökauppasysteemi on siis rikki, mutta sitä ei yritetäkään korjata, vaan nyt tiristetään säätöjä maakohtaisilla kiintiöillä. Kustannustehokkuus on näköjään lentänyt romukoppaan.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

alum kirjoitti:Minusta on jotenkin kohtuutonta syyllistää suomalaisia ( 5 miljoonaa) ilmaston likaamisesta samanaikaisesti, kun kiinalaiset (1300 miljoonaa?) ostavat ja polttavat australialaista kivihiiltä niin paljon kuin aussit vain ehtivät toimittaa.
Sillä montako henkeä mihinkin kansaan kuuluu ei oikeasti ole mitään tekemistä päästöjen kanssa. Et varmaan vakavissasi ajattele, että Suomella ja Kiinalla pitäisi olla saman kokoiset päästökiintiöt? Ainoa jollain tasolla järkevä tapa vertailla päästöjä on katsoa henkeä kohti laskettuja päästöjä. Sivumennen sanoen en kyllä muista suomalaisia kummemmin "syyllistetyn" mistään. Syyllisiä ollaan ilman syyllistämistäkin.

Siltikään päästöjä ei voi verrata niin mekaanisesti, että tuon valtion rajojen sisäpuolella tuotetaan tämän verran päästöjä ja tämän valtion sisällä tuon verran. Länsimaiset yritykset ovat ulkoistaneet ison osan tuotannosta mm. Kiinaan. Länsimaiset yritykset siis teettävät Kiinassa tuotteita länsimaisille asiakkaille. Siirrämme siis saastuttavan teollisuuden toiseen maahan, ja sitten jeesustelemme kuinka vähän tuotamme päästöjä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuomas K kirjoitti:^Isoin ongelma tällä hetkellä on kuitenkin se, että kaikki odottavat vain, että joku muu tekisi jotain ettei itse tarvitsisi. Niinpä kukaan ei tee mitään.
Eikä taatusti ala tekemään niin kauan, kun näitä aivopieruja taotaan julkisuudessa. Energiatehokkuus, puhtaus ja päästöjen vähentäminen ovat olleet merkittäviä asioita teknisessä kehityksessä ja politiikassa ainakin niin pitkään kuin minä muistan, eli ainakin 25 vuotta. Kehitystä on tapahtunut ja tapahtuu edelleen.

Joo, pitää tapahtua lisää ja pitää kiihtyä, sitä en kiistä, mutta jokainen "jostain pitää aloittaa" ja "kukaan ei tee mitään" -lause kyllä lähinnä lyttää motivaatiota, kun se tarkoittaa sitä että kaikki tähänastinen kehitys on nollan arvoista. Jos nyt puhutaan vaikka liikenteestä esimerkkinä, niin näillä kerrotaan hienosti, miten katalysaattorit, lambdaohjaukset, dpf:t ja kumppanit ovat merkityksettömiä, jos kerran jo etenevän kehityksen keskellä jonkun pitää aloittaa, kun kukaan ei tee mitään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Polforea kirjoitti:Kehitystä on tapahtunut ja tapahtuu edelleen.
En tätä yrittänyt kiistää. Kyse on kuitenkin muusta, kuin vain teknologian kehityksestä.
Polforea kirjoitti:jokainen "jostain pitää aloittaa" ja "kukaan ei tee mitään" -lause kyllä lähinnä lyttää motivaatiota, kun se tarkoittaa sitä että kaikki tähänastinen kehitys on nollan arvoista.
Ei ole nollan arvoista millään tavalla, mutta jos katsoo miten esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen trendi menee, ja mikä on se tavoite johon pyritään, niin rako on niin jumalattoman iso ettei se millään luontaisella kehityksellä korjaannu ikinä.
Polforea kirjoitti:Jos nyt puhutaan vaikka liikenteestä esimerkkinä, niin näillä kerrotaan hienosti, miten katalysaattorit, lambdaohjaukset, dpf:t ja kumppanit ovat merkityksettömiä, jos kerran jo etenevän kehityksen keskellä jonkun pitää aloittaa, kun kukaan ei tee mitään.
Kyllä, ilmastonmuutoksesta puhuttaessa ne ovatkin liki merkityksettömiä.

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja kurppa »

Ilmastonmuutos ongelma ratkeaa heti kun kun saadaan tämä ratkaistua.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Maailman_väkiluku
Tämä on todellinen syy ja mikäli tätä ei ratkaista mitkään teot eivät pelasta planeetta maata.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuomas K kirjoitti:En tätä yrittänyt kiistää. Kyse on kuitenkin muusta, kuin vain teknologian kehityksestä..
Niin on, enkä sitä teknologiaan rajannutkaan, vaikka valitsin helpot, ymmärrettävät esimerkit sieltä.

Etkä yrittänytkään, mutta sitä nuo väitteet silti tekee. Enkä tarkoita pelkästään sinua, samaa toistuu vähän väliä isommissa medioissa, eikä se ole hyvä asia.
Tuomas K kirjoitti: Ei ole nollan arvoista millään tavalla, mutta jos katsoo miten esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen trendi menee, ja mikä on se tavoite johon pyritään, niin rako on niin jumalattoman iso ettei se millään luontaisella kehityksellä korjaannu ikinä.
Totta, mutta paljonko pitää tapahtua, jotta "joku tekee jotain" tai "työ on aloitettu"? Kuten totesin, pitää tsempata ja parantaa, mutta se on pirusti helpompaa, kun ymmärretään että ollaan jo menossa. Jos ollaan juoksemassa maratonia, niin ei kilometrin kohdalla katsella että kukaan ei tee mitään tai olla aloittamassa. Ollaan alkumatkassa, mutta jo liikkeessä.
Tuomas K kirjoitti:Kyllä, ilmastonmuutoksesta puhuttaessa ne ovatkin liki merkityksettömiä.
Totta, ovat vaan helppoja, näkyviä ja näin autofoorumilla helposti tunnistettavia edistysaskelia. Ilmastonmuutokseen noista lähinnä liittyy lambdaohjaus (ja ylipäätään moottorinohjauksen kehitys), joka osaltaan laskee kulutusta ja sitä myötä myös co2 -päästöjä. Samaa kehitystä kuitenkin tapahtuu muuallakin - joka puolella, mm. niinkin arkisessa elämässä kuin valaistuksessa, jossa energiankulutusta on leikattu aika pirusti matkalla hehkulampuista ledeihin.

Tilannetta ei toki yhtään helpota se, että yhteiskunta ja talous nojaa ikuiseen kasvuun. Kun kaikkiaan kulutusta pitäisi vähentää, on se hivenen päinvastainen tilanne siihen, millä talouspuoli pyörii ja vetää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Polforea kirjoitti:Totta, mutta paljonko pitää tapahtua, jotta "joku tekee jotain" tai "työ on aloitettu"?
Oikeasti aivan helvetisti enemmän.
Polforea kirjoitti:Jos ollaan juoksemassa maratonia, niin ei kilometrin kohdalla katsella että kukaan ei tee mitään tai olla aloittamassa. Ollaan alkumatkassa, mutta jo liikkeessä.
Jos maratonille lähtee voittamaan, niin ei siellä ole kilometrinkään kohdalla enää varaa kävellä. Liikkellä oleminen ei riitä.
Polforea kirjoitti:Samaa kehitystä kuitenkin tapahtuu muuallakin - joka puolella, mm. niinkin arkisessa elämässä kuin valaistuksessa, jossa energiankulutusta on leikattu aika pirusti matkalla hehkulampuista ledeihin.
Toki, mutta silti niin fossiilisten polttoaineiden kulutus kuin hiilidioksidipäästöt vain jatkavat kasvua, eli toistaiseksi ollaan vain näperrelty ja varottu tekemästä enemmän kuin naapuri.
Polforea kirjoitti:Tilannetta ei toki yhtään helpota se, että yhteiskunta ja talous nojaa ikuiseen kasvuun. Kun kaikkiaan kulutusta pitäisi vähentää, on se hivenen päinvastainen tilanne siihen, millä talouspuoli pyörii ja vetää.
Tässä on haaste, mutta talouskasvua voinee olla olemassa myös ilman fossiilipolttoaineita.

Ikuiseen kasvuun perustuva talousjärjestelmä on kyllä kieltämättä ongelmallinen. Kun jokainen euro on perimmältään korollista velkaa, kaatuu koko korttitalo jos talous lakkaa kasvamasta.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Polforea kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:En tätä yrittänyt kiistää. Kyse on kuitenkin muusta, kuin vain teknologian kehityksestä..
Niin on, enkä sitä teknologiaan rajannutkaan, vaikka valitsin helpot, ymmärrettävät esimerkit sieltä.

Etkä yrittänytkään, mutta sitä nuo väitteet silti tekee. Enkä tarkoita pelkästään sinua, samaa toistuu vähän väliä isommissa medioissa, eikä se ole hyvä asia.
Tuomas K kirjoitti: Ei ole nollan arvoista millään tavalla, mutta jos katsoo miten esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen trendi menee, ja mikä on se tavoite johon pyritään, niin rako on niin jumalattoman iso ettei se millään luontaisella kehityksellä korjaannu ikinä.
Totta, mutta paljonko pitää tapahtua, jotta "joku tekee jotain" tai "työ on aloitettu"? Kuten totesin, pitää tsempata ja parantaa, mutta se on pirusti helpompaa, kun ymmärretään että ollaan jo menossa. Jos ollaan juoksemassa maratonia, niin ei kilometrin kohdalla katsella että kukaan ei tee mitään tai olla aloittamassa. Ollaan alkumatkassa, mutta jo liikkeessä.
Tuomas K kirjoitti:Kyllä, ilmastonmuutoksesta puhuttaessa ne ovatkin liki merkityksettömiä.
Totta, ovat vaan helppoja, näkyviä ja näin autofoorumilla helposti tunnistettavia edistysaskelia. Ilmastonmuutokseen noista lähinnä liittyy lambdaohjaus (ja ylipäätään moottorinohjauksen kehitys), joka osaltaan laskee kulutusta ja sitä myötä myös co2 -päästöjä. Samaa kehitystä kuitenkin tapahtuu muuallakin - joka puolella, mm. niinkin arkisessa elämässä kuin valaistuksessa, jossa energiankulutusta on leikattu aika pirusti matkalla hehkulampuista ledeihin.

Tilannetta ei toki yhtään helpota se, että yhteiskunta ja talous nojaa ikuiseen kasvuun. Kun kaikkiaan kulutusta pitäisi vähentää, on se hivenen päinvastainen tilanne siihen, millä talouspuoli pyörii ja vetää.
Yhteiskunta ja talous nojaa ikuiseen kasvuun, kun kukaan ei ole valmis luopumaan mistään. Julkisessa keskustelussa pidetään ihmisoikeusrikoksena sitä, että ostovoima ei kasva joka vuosi tai kasvaa vähemmän kuin olisimme halunneet. Kun ei kukaan ole valmis luopumaan mistään edes työpaikkojen säilyttämiseksi, kuinka voimme kuvitella, että kukaan tinkisi mistään myöskään ilmastollisista syistä.

Tai tokihan monikin on valmis tinkimäänjostain sellaisesta, mikä itselle ei ole tärkeää. Kasvissyöjät ovat valmiita tinmimään lihan syönnistä ja autottomat autoilusta. Maalaisten melestä pitää lopettaa hiilen poltto ja kaupunkilaiset luopuisivat turpeesta. Näinhän se menee.

Avatar
GreenThing
Viestit: 832
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Tuomas K kirjoitti:^Isoin ongelma tällä hetkellä on kuitenkin se, että kaikki odottavat vain, että joku muu tekisi jotain ettei itse tarvitsisi. Niinpä kukaan ei tee mitään.
Mitä itse teet?
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ainakin itse teen liian vähän. Ainoat puolustukset on kotimaisen tuotannon tukeminen ja mahdollisuuksien mukaan kävely töihin. Ja rehellisesti noissa eri motiivit.
Mielenkiintoinen ajatus siitä olisiko paluu vanhaa vai kaikille uutta parempi. Elämän yksinkertaistaminen 100v sitten olleeseen veisi rikkaudet ja materiaalia mutta usean tutkimuksen ja havainnoinnin mukaan onnellisuus lisääntyy ja useat mm.mielenterveys ongelmat vähentyisi. Ihmiskunta saastuttaisi vähemmän ja olisi onnellisempi. Jäisikö ja jopa palautuisiko "lisääntyminen". Ja taas kaikille modernit olot näyttäisi kääntävän lastenteon nopeasti ja jyrkästi laskuun. Jopa ehkäisyyn kriittisesti suhtautuvissa ryhmissä. Tuolloin tekniikan kehittyminen vähentäisi päästöjä ja varsinkin syntyvyyden kääntyminen laskuun. Tai ehkä olot huononeen maapallolla että se ja seurannais vaikutukset vähentää ihmiskuntaa riittävästi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja kurppa »


Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Beta Julio kirjoitti:Asiaa voi ajatella vaikka niin, että jos Puola ei sitoudu ilmastotalkoisiin vaan tekee sinkkiämpärin mahdollisimman halvalla vanhalla kivihiilivoimalan sähköllä, niin sinkkiämpärin tuotanto maksaa yhden euron. Suomi sitoutuu ilmastotalkoisiin ja tekee sinkkiämpärin Ville Niinistön kuntopyörällä tuotetulla ekosähköllä, jolloin tuotanto maksaa 3 euroa. Kumman kansan sinkkiämpärille povaat kaupallista menestystä? Kumman kansakunnan sinkkiämpärin menestyksestä kumpuavalla verotuotolla investoidaan euroja enemmän kansakunnan hyvinvointiin, erilaisiin ekologisiin kohteisiin ja muihin tärkeisiin asioihin?
Juuri näin. Ja jatketaan vielä potentiaalisella tulevaisuudella: Kysynnän romahtaessa Suomen sinkkiämpäriteollisuus loppuu ja työntekijät menettävät työnsä. Puolan sinkkiämpäritehtaat saavat uusia tilauksia lopuiltakin Suomen asiakkailta, ja laajentavat toimintaansa. Tarvitaan lisää energiaa. Sitä saadaan rakentamalla lisää kivihiilivoimaloita.

Lopputulos: Suomi menetti työpaikkoja ja tuloja, joita olisi kipeästi kaivattu päästöttömän teknologian investointien maksamiseen, mutta päästöt sentään laskivat n yksikköä. Puolan sinkkiämpäriteollisuus palkkasi lisää työvoimaa, valtion tulot kasvoivat minimipanostuksella, mutta päästöt nousivat n yksikköä.

Juuri tästä syystä edelläkävijän tai mallioppilaan sijaan olisi saatava tehtyä muutoksia globaalisti. Esim. EU voisi vaikka lopettaa energiasyöpön terästeollisuutensa heti ensi viikon alussa, mutta ei se päästöjä juuri vähennä, kun kiinalaiset ja amerikkalaiset paikkaavat aukon omalla tuotannon lisäyksellään. Toista maapalloa ei mistään saada, mutta ei päästövähennystäkään saada asunnoksi ja sapuskaksi muutettua.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

insinörtti kirjoitti:Mikä tolkku on siinä, että Suomessa on ihan käyttökelpoisia hiilivoimaloita (reserviä) romutettu, mutta muualla vielä tuprutellaan surutta ja moista touhua vielä tuetaan?
Uusia hiilivoimaloita rakennetaan maailmalla pää märkänä. EU-alueellekin niitä on suunnitteilla. Esimerkiksi erääseen S-kirjaimella alkavaan maahan, josta muuan kepinheittäjä esitti vahvan mielipiteen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

mutt kirjoitti:
insinörtti kirjoitti:Mikä tolkku on siinä, että Suomessa on ihan käyttökelpoisia hiilivoimaloita (reserviä) romutettu, mutta muualla vielä tuprutellaan surutta ja moista touhua vielä tuetaan?
Uusia hiilivoimaloita rakennetaan maailmalla pää märkänä. EU-alueellekin niitä on suunnitteilla. Esimerkiksi erääseen S-kirjaimella alkavaan maahan, josta muuan kepinheittäjä esitti vahvan mielipiteen.
Eräs S-alkuinen maa kielti mm. ydinvoiman.

Sen käytännössä ainoan tehokkaan ja ympäristöystävällisen energiamuodon.

Koska Fukushima, kun se nyt on liian heppoinen ollut, kun vaatii historian yhden suurimmista maanjäristyksistä yhdistettynä historian yhteen kovimmista tsunameista, yhdistettynä siihen tosiasiaan ettei koko voimalaitoksen turvapuoli ollut edes määräysten mukainen. Ja silti vauriot oikeasti pienet.

Tuolla S-kirjaimella alkavassa maassa tuskin tsunameja nähdään, eikä myöskään hirveän todennäköistä ole pahat maanjäristykset. Mutta niin vaan vihervoima söi järjen pois.

PS.
Pitää muistaa, että jokaista aurinkopaneelilla, tuulimyllyllä ym. tuotettua megawattia kohtaan vaaditaan jatkuvaa tuotantoa kiinteällä energialähteellä - eli esim. just sillä ydinreaktorilla....

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti:Pitää muistaa, että jokaista aurinkopaneelilla, tuulimyllyllä ym. tuotettua megawattia kohtaan vaaditaan jatkuvaa tuotantoa kiinteällä energialähteellä - eli esim. just sillä ydinreaktorilla....
Nykyisenlaiset, massiiviset, ydinvoimalat sopivat huonosti säätövoimaksi. Eikä tuota korvaavaa tehoakaan tarvita lähellekään 100 % mitoituksella, jos koko maa rakennetaan täyteen tuulivoimaloita. Tilanne, jossa missään kolkassa ei tuule, on äärimmäisen harvinainen.

Todellinen ongelma on siinä, ettei tuulen kannalta parhaissa paikoissa, merellä, tunturien laella ym. ole töpseliä, mihin tuulivoimalat voisi liittää. Lisäbonuksena yhden tuulivoimalan vuosituotto on selvästi pienempi kuin vuoden tunnit x nimellisteho, joten voimala- ja siirtoverkon kapasiteetti pitääkin olla tuplat keskimääräiseen kulutukseen nähden. Sähköverkkoa pitäisi laajentaa ja vahvistaa reippaasti nykyisestä.

Jaappanin pojat taasen. Niillä nyt on oma, huoleton, turvallisuuskulttuurinsa. Mm. ydinjätteen käsittelylaitoksissa on lurahdellut ja poksahdellut. Niinpä heistä oli kuningasidea sijoittaa ydinvoimalan varavoimakoneet rannalle alueella, jolla tsunamit ovat mahdollisia. Voimalaitos tietty vanhempaa tyyppiä, joka tarvitsee sammuttamisenkin jälkeen muutaman päivän/viikon ajan sähköä jäähdytyspumppujen pyörittämiseen. Niinjoo, ja laitetaan vielä, varmuuden vuoksi, käytetyn polttoaineen varasto voimalan "katolle" ja rakennetaan senkin jäähdytys pumppauksen varaan. Maanjäristyksen tullen voimalaitos stoppiin, sähköverkko nurin järistyksen/tsunamin ansiosta ja tsunami niittasi varavoimalan. Hups. Kolme samanaikaista vikaa/häiriötä...? Jos yhden tapahtuman todennäköisyys on 1/1000, niin kolmen samanaikaisen vian todennäköisyys on 1/1 000 000 000. Huoli pois! Paitsi etteivät tajunneet, ettei tuossa ollut kolmea toisistaan riippumatonta vikaa, vaan yksi ainoa tapahtuma, maanjäristys, aiheutti stunamin ja kaiken muun.

Saksan kaltaiset täyskiellot ovat suurta typeryyttä. Noh, kaikkihan muistaa, miten ruåtsalaiset taannoin paukutti henkseleitä "me ollaan päätetty luopua ydinvoimasta". Sulkivat yhden jatkuvista vioista kärsineen voimalan ja korottivat loppujen tehoja, enemmän kuin kompensoiden em. tappioa :evil:

Kas kun kehitteillä on ollut muunkinlaisia voimaloita kuin tämä kotimainen, maailman kalleimman rakennuksen tittelistä kisaava. Esim. modulaariset, rekan lavallalle mahtuvista purkeista koottavat järjestelmät, toriumreaktori ym.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Gasket »

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/265986 ... hinta-vain

Aika tylyä. Tuo olisi vielä hyvä, että sähköyhtiö voisi irtisanoa nuo kannattamattomaksi katsomansa liittymät. Kukaan ei lie ole fundeerannut mitä tuosta seuraisi. Hyvä yhdistelmä myydä ensin sähköverkko ulkomaisille sijoittajille ja sitten sallia alkaa poimia vielä vain kirsikat kakun päältä.

Tuohon jos vielä lisätään sähköautotavoitteet ja sitä kautta aika raju hetkellisten tehonsiirtotarpeiden nousu, niin aika vahvaa asutuskeskittymistä tullaan tulevaisuudessa näkemään. Polttoaineiden hinnat taivaisiin, dieselit kielletään ja kaupunkien keskustoihin ajokiellot muille dinosauruksille, niin kyllä on ihmisen tulevaisuudessa hyvä olla.

Kyllähän tuolla tietty saadaan kummittelevaa asuntokuplan puhkeamista siirrettyä helposti hamaan tulevaisuuteen.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tuomas K kirjoitti: Oikeasti aivan helvetisti enemmän.
Jos katsoo tekemisten nettovaikutuksia niin sinisen LED:in ja nyhtökauran kehittäneet työryhmät ovat aivan loistavia esimerkkejä positiivisesta vaikuttamisesta kun taas de facto Helsingin virheiden ajama hiilivoimalapolitiikka on esimerkki siitä kuinka ideologinen putkinäkö ja älyllinen laiskuus yhdessä tuottavat negatiivisen lopputuloksen.
Viimeksi muokannut FinPat, 30 Marras 2018, 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Jos puhutaan siitä mitä olet itse tehnyt ilmaston hyväksi, niin lihan syönnin vähentämisen ja lyhyen työmatkan lisäksi olen ollut ajamassa ylös (sekä ohjannut että ohjeistanut) aurinkopaneleihin käytettävän piimateriaalin jalostusta Suomessa. Tuon prosessi-asian voisi kai laskea melko suureksi jalanjäljeksi...

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

E85 tulisi heti käyttöautolle, jos sitä täältä saisi. Lähin tankkauspaikka on 80km:n päässä, mikä on hieman liikaa, semminkin kun siihen suuntaan on harvoin asiaa. Eli ajaminen 90% fossiilisella 15% sijaan jatkuu. Ilmeisesti flexfuel-autoja on liian vähän liikenteessä, että jakeluverkkoa kannattaisi kasvattaa, ja lisää niitä ei tule liikenteeseen, kun ei ole jakeluverkkoa. Sen sijaan kaikkia pelimerkkejä painetaan tekniikkaan, jota ei ole edes olemassa vielä (todella suuria määriä edullisia akkuja.)
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

GreenThing kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:^Isoin ongelma tällä hetkellä on kuitenkin se, että kaikki odottavat vain, että joku muu tekisi jotain ettei itse tarvitsisi. Niinpä kukaan ei tee mitään.
Mitä itse teet?
Liian vähän. Kuljen junalla töihin, välttelen turhaa krääsää ja nalkutan vaimolle kuuman veden käytöstä. Nämä on asioita joita ei ratkaista yksilötasolla eikä teknologian kehityksellä.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

insinörtti kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Pitää muistaa, että jokaista aurinkopaneelilla, tuulimyllyllä ym. tuotettua megawattia kohtaan vaaditaan jatkuvaa tuotantoa kiinteällä energialähteellä - eli esim. just sillä ydinreaktorilla....
Nykyisenlaiset, massiiviset, ydinvoimalat sopivat huonosti säätövoimaksi. Eikä tuota korvaavaa tehoakaan tarvita lähellekään 100 % mitoituksella, jos koko maa rakennetaan täyteen tuulivoimaloita. Tilanne, jossa missään kolkassa ei tuule, on äärimmäisen harvinainen.

Todellinen ongelma on siinä, ettei tuulen kannalta parhaissa paikoissa, merellä, tunturien laella ym. ole töpseliä, mihin tuulivoimalat voisi liittää. Lisäbonuksena yhden tuulivoimalan vuosituotto on selvästi pienempi kuin vuoden tunnit x nimellisteho, joten voimala- ja siirtoverkon kapasiteetti pitääkin olla tuplat keskimääräiseen kulutukseen nähden. Sähköverkkoa pitäisi laajentaa ja vahvistaa reippaasti nykyisestä.

Jaappanin pojat taasen. Niillä nyt on oma, huoleton, turvallisuuskulttuurinsa. Mm. ydinjätteen käsittelylaitoksissa on lurahdellut ja poksahdellut. Niinpä heistä oli kuningasidea sijoittaa ydinvoimalan varavoimakoneet rannalle alueella, jolla tsunamit ovat mahdollisia. Voimalaitos tietty vanhempaa tyyppiä, joka tarvitsee sammuttamisenkin jälkeen muutaman päivän/viikon ajan sähköä jäähdytyspumppujen pyörittämiseen. Niinjoo, ja laitetaan vielä, varmuuden vuoksi, käytetyn polttoaineen varasto voimalan "katolle" ja rakennetaan senkin jäähdytys pumppauksen varaan. Maanjäristyksen tullen voimalaitos stoppiin, sähköverkko nurin järistyksen/tsunamin ansiosta ja tsunami niittasi varavoimalan. Hups. Kolme samanaikaista vikaa/häiriötä...? Jos yhden tapahtuman todennäköisyys on 1/1000, niin kolmen samanaikaisen vian todennäköisyys on 1/1 000 000 000. Huoli pois! Paitsi etteivät tajunneet, ettei tuossa ollut kolmea toisistaan riippumatonta vikaa, vaan yksi ainoa tapahtuma, maanjäristys, aiheutti stunamin ja kaiken muun.

Saksan kaltaiset täyskiellot ovat suurta typeryyttä. Noh, kaikkihan muistaa, miten ruåtsalaiset taannoin paukutti henkseleitä "me ollaan päätetty luopua ydinvoimasta". Sulkivat yhden jatkuvista vioista kärsineen voimalan ja korottivat loppujen tehoja, enemmän kuin kompensoiden em. tappioa :evil:

Kas kun kehitteillä on ollut muunkinlaisia voimaloita kuin tämä kotimainen, maailman kalleimman rakennuksen tittelistä kisaava. Esim. modulaariset, rekan lavallalle mahtuvista purkeista koottavat järjestelmät, toriumreaktori ym.
Lisätään tähän vielä japanilainen kulttuuri missä(kärjistetysti) mistään ei saa/uskalla päättää ite, vaan kysytään aina neuvoa ylemmältä taholta. Tuon voimalaonnettomuudenkin hoito kävi muistaakseni maan hallituksella asti ja sieläkään eivät taineet uskaltaa mitään päättää vaan nakkasivat asian muistaakseni viranomaisen tai voimalaitosyhtiön johdon harteille. Eikös sitä mennyt muutamia päiviä ennen kuin sielä todenteolla alettiin estämään tilanteen pahentumista?

Saksan ydinvoimaloiden sulkeminen oli joo pelkkää politikointia. Sielä tuli kauhea ydinvoimavastainen kuohahdus tuon Japanin onnettomuuden jälkeen mistä vallalla oleva puolue pelästyi ja päätti heti odottamatta jos tilanne rauhottuisi sulkea ydinvoimalat. Tuon takia tosiaan Saksa taitaa olla kasvattanut hiilidioksiipäästöjään. Saksassahan tuotetaan aika paljon sähköä aurinko energialla(myös tuuli?, en jaksa googlailla), tosin siitä aurinkoisen lämpimän päivän sähköylimääräongelmastaan pääsevät sitten eroon myymällä sitä pilkkahintaan naapurimaihin ja tällä rapauttavat naapurimaiden sähköntuotantorakennetta. Btw toissakesänä Saksassa taisi sähkön hinta käydä negatiivisena kuin tuotantoa(aurinko jne) oli enemmän kuin sitä saatiin kulutettua ja säädettävää tuotantoa ajettua alas.

Ongelma aurinkoenergiassa on tällä hetkellä että sitä ei saa silloin kuin sähköä eniten tarvisi + sen ja tuulivoiman(tuettu) tuotanto tekee monesta muusta sähköntuotannosta kannattamatonta(ne joo saastuttavampia kyllä), tällöin sitten ei ole sitä sitä reserviä mitä käyttää kun on kylmä, jouluruuat uunissa ja aurinko ei paista.
Esimerkiksi. Aurinkoenergiasta pitäisi siis saada niin halpaa jotta sillä pystyttäisiin vaikkapa sen tuottamalla sähköllä täyttämään korkealla sijaitsevia patoaltaita mitä sitten käytettäisiin reservinä silloin kun aurinko ei paista. (Tämän tyylistä toimintaa taitaa vähän ollakin). + Hajautetun tuotannon kantaverkon rakentaminen maksaa enemmän kuin yksittäisiin isoihin voimaloihin. Nytkin Suomi taitaa olla ainoita maita mailmassa missä sähkö(pörssisähkö) maksaa joka puolella maata saman verran. Esim. Ruotsissakin on kolme hinta-aluetta, kun ei kantaverkon kapasiteetti riitä. (Tasaahan tuo yhteispohjoismainen sähköverkko kyllä hintataa silti) Esim. Yhdysvallat on ihan "kehitysmaa" jos vertaa sähkömarkkinoiden toimimiseen. (Sieläkään ei ole vapaata sähkömarkkinaa, kun ei mm. sähköverkon siirtokyky riitä. Yksinkertaistettuna ja ulkomuistista: Sähköverkkoalueiden hallinnot päättävät sähkön hinnan energiantuottajien raporttien perustellla) Jaaa nyt siis tämä sähkön tuotantohinta on eri kuin siirtohinnat, varsinainen sähköenergian hintahan on Suomessa selvästi halvempaa kuin vaikkapa keski-euroopassa (tai ainakin viimeksi oli kuin katon. En tiiä miten sitten kun ottaa siirtomaksut ja kiineät maksut + verot mukaan)


Suomessakin käytiin 2017 talvella sen verran lähellä sähkön loppumista, että jos esim. jompi kumpi ydinvoimaloista olisi tippunut verkosta olisi ainakin joututtu lyömään käytöön Fingridin varavoima ja ehkäpä tiputtamaan kulutusta. Tällöin hetkellinen sähkön hinta olisi ollut ainakin tuhansia euroja/MWh (Taisi se jo tuolloinkin olla yli 1000e/MWh).

Energiapolitiikassa on vähän se ongelma että sitä ei voida tehdä hallituskausi kerrallaan, pitäisi miettiä 20-40 vuoden jaksoissa. Viime vuosina ei ole niin tainut olla, se yksi syy tuohon että Suomessakaan ei liiemmalti ole tehoreserviä (Kantaverkkoyhtiö on kai joutunut ite rakentamaan lisää, kun sitä ei markkinoilta löydy). Jos yritykset eivät voi luottaa siihen että voimalat tulevat tuottamaan voittoa, ei niitä uskalleta rakentaa.
Suoraan vaan suoraa

Lukittu