Muiden merkkien uutuuksia.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Moottori on aika simppeli rakenne lopulta ja harjoitusta Ferrarilla on ollut enemmän kuin monella jokapäiväisemmällä merkillä, mutta aika harvoin Ferrari vaihtaa lohkoa tai suunnittelee kokonaan uuden koneen.
En epäile hetkeäkään, että eikö tuleva Ferrari SUV tule perustumaan Jeep Trackhawk:iin...
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Isola kirjoitti:
Lamborghinin valmistusmäärät ovat muuten kohtalaisen suuria siihen nähden, että yhtä sun toista rahvaan autoakin on tehty vain 10000–20000 kpl.
Jokaista mallia tehtiin noin kymmenen vuotta, alkuun Countach:ia alle 2 autoa viikossa.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^^ ei kahvojen suunnittelu ole kallista, vaan valmistus. Sen ilmastointilaitteen katkeavalla muoviakselilla varustetun muoviläpän materiaalikustannus saattaa olla 0,50 €, mutta tätä ennen on täytynyt upottaa 100 000 € muovivalukoneen muotin valmistamiseen. OK, jos samanlaisia lärpättimiä tehtään 100 000 kpl, mutta vähän tuskallisempaa näille muutama sata tai tuhat autoa valmistaville.

Moottorien teko pieninä sarjoina lienee sittenkin helpompi juttu. Metallivaluissa muotin ei tarvi olla unobtainiumista valmistettu (kuten muovivalukoneissa), joten yksittäiskappaleittenkin teko onnistuu. Samoin jatkokäsittely onnistuu CNC koneilla eli ei mene täysin käsityöksi.

Joku viisaampi on kyllä ennustanut, että autojen valmistus pieninä sarjoina tai nykyistä reilumpi yksilöllinen räätälöitävyys yleistyvät, kun 3D tulostus yleistyy.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuo 3D-tulostushomma pitää takuulla paikkansa.

Jos parin muoviosan koeajo maksaa 50.000€ (vaikkapa ikkunnannostimen nappi), tai vaihtoehtoisesti muotti sille 200.000€, ei tarvitse olla Sherlock ymmärtääkseen tarvetta käyttää samaa osaa myöhemmin.

Nythän meillä toki on injektioruiskutus (vaatii edelleen muotit), joka on monin paikoin helpottanut tuota. Toisaalta sitä kautta kestävän osan tekeminen ei olekaan enää niin simppeliä. Lienee tarkoitetaan samaa, kuin ruiskupuristeella? Jos ei, niin siinä toinen perkele. 3D-tulostimella voi tehdä oikeasti halvalla niitä testikikkaroita, josta on sitten halpa keino tsekata se paras ja soveltuvin - eli kannattaako maksaa hirmuisia summia muotista, vaiko ei....

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Harvoinpa sen yksittäinen muoviosan muotti yli kymppitonnia maksaa, ellei muoto ole ihan kipeän monimutkainen ja vaadi siksi muotilta hankalaa rakennetta. Simppelin osan muotti on hinnaltaan lähempänä viittä kiloa. Oma kokemukseni tosin rajoittuu suht pieniin (maksimissaan maitotölkin kokoluokkaa) kappaleisiin, joten en osaa sanoa miten on asian laita vaikkapa koripaneelien kohdalla. Vaikka niitä muotteja toki meneekin mihin tahansa autoon kohtalaista suurempi määrä, niin lopultakin niiden hinta on aika pieni osa koko roskasta. Suunnittelu tahtoo olla aina kallista, ja se on hyvä syy pyrkiä kierrättämään ratkaisuja joka tasolla niistä ikkunannostimen napeista koko auton platformiin. Tuossa on myös yksi hyvä syy siihen, että niin monet komponentit tulevat niihin erikoistuneilta valmistajilta. Samoin siinä on hyvä houkutin lisensoida teknologiaa kilpailijoilta. Aivan kaikkea ei vain voi tehdä itse vaikka itse auto olisi kuinka käsin tehty.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Halvat muotit on sulla. Tosin enhän mä tiedä, paljonko kotomaiset valmistajat laittaa ekstraa. Ja sit on vielä tietysti erityisvaatimukset, kuten jollekin vaivaselle solumuovin möykylle - kakskytkiloa per muotti. Ja muotteja tarvitaan kymmenen-viistoista ... :silly:

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Suomen hintoja. Nyt puhutaan siis yhden yksittäisen muotin kustannuksesta eikä lasketa siihen mukaan sen tuotteen suunnittelijan työtä. Tokihan mörköhintoihin päästään jos tuotteen tekemiseen tarvitaan useita erillisiä muotteja tai jos niputetaan koko tuotekehityskustannus mukaan. Silloin ei vain ole minusta mielekästä puhua "muotin hinnasta". Suuri osa tuosta työkustannuksesta kun realisoituu jo ennen kuin saadaan edes sitä ensimmäistä 3D-tulostetta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Lamborghini:llä on muuten aika metka hiilikuitukomposiitti, samasta aineesta voi pusertaa auton rungon, kellon osia tai vaikka takoa veivejä.
https://blog.caranddriver.com/lamborghi ... based-lab/
Kuva

http://www.quantumcomposites.com/applic ... mborghini/
Kuva
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

^ ATTENTION: Do not store your car in the sun. This may result in suspension component failure, due to UV light exposure.


Aiheeseen liittyen, GM:llä on patentti käsittelystä, jolla saadaan hiilikuituosat pysymään uuden näköisinä ilman haalistumista.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Isola kirjoitti:Harvoinpa sen yksittäinen muoviosan muotti yli kymppitonnia maksaa, ellei muoto ole ihan kipeän monimutkainen ja vaadi siksi muotilta hankalaa rakennetta. Simppelin osan muotti on hinnaltaan lähempänä viittä kiloa. Oma kokemukseni tosin rajoittuu suht pieniin (maksimissaan maitotölkin kokoluokkaa) kappaleisiin, joten en osaa sanoa miten on asian laita vaikkapa koripaneelien kohdalla.
Siis onko kyse juurikin muoviosien muoteista vai jostain muusta? Minä kun olen siinä uskossa, että ruiskuvalukoneiden muotit ovat aina mallia monimutkainen, vaikka valettava osa olisi kuinka pieni ja simppeli hyvänsä. Syystä että siellä muotin sisällä on jäähdytysvesikiertoa sekä tapit, joilla valmis kappale potkaistaan ulos muotista.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Ruiskuvalettavien, yleensä ABS:stä tehtävien muoviosien muoteista. Olen noiden suhteen teknisesti täysi maallikko, joten en osaa sanoa miten homma menee muuten kuin euromääräisesti. Käsitykseni on sen suuntainen, että kilpailu on purrut tuollakin alalla ja ohjannut kehittämään teknologiaa lompakkoystävällisemmäksi. Veikkaisin taustalla olevan modulaarisuutta, niin että esimerkiksi ne tapit olisivat mahdollisuuksien mukaan aina samat jne. Toki muotin hinta kasvaa sitten jos kappale alkaa olla muodoltaan ikävä.

Tulipa mieleen sellainen asia, että nyt puhutaan melko maltillisista volyymeistä. Näissä tuntemissani tapauksissa muotille luvattu puristuskertojen määrä kieppuu tyypillisesti jossain 50 000–100 000 kpl nurkilla, ja jokainen yksittäinen valu kestää pienen hetken. Se ei haittaa, jos tuotantovolyymin on satoja tai tuhansia kappaleita vuodessa. Jos tavoiteltu volyymi on tuhansia tai kymmeniä tuhansia päivässä, niin koko homma näyttää varmaan toiselta. Vedin nämä numerot nyt esimerkiksi, kun tätä juttu kuitenkin lähti niistä erikoisautojen enimmillän muutahan tuhannen kappaleen kokonaistuotantomääristä.

Toinen selittävä tekijä voi sitten olla se kappaleen koko eli tehdäänkö saippurasiaa vai Levanten etupuskuria. Vaikuttanee sekä tarjolla olevaan konekapasiteettiin että (jälleen näin tekniikan maallikkona arvaillen) itse muotin rakenteeseen enemmän kuin vähän.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Olet tuosta oikeassa. En minäkään maallikkona erityisesti tiedä, mutta mm. käynyt keskustelua henkilön kanssa, kuka noita muotteja suunnittelee/rakentaa...

Ja kun siihen muottiin kaiketi vaikuttaa ~kaikki mahdollinen käytetystä muovilaadusta lähtien siihen, että minkälaisia ominaisuuksia sille lopputuotteelle halutaan. Jos halutaan hyvää lämmönkestoa, pitää muovinlaadun olla tyyppiä X, mutta jos halutaan taipuisuutta, pitää olla Y. Mutta jos halutaan molemmat, niin se onkin yht'äkkiä XYZG-ominaisuudet samassa paketissa ja tässä vaiheessa muotti onkin jo 50* niin kallis, mitä se olisi pelkästään tyypillä X.
Kyseinen tyyppi kyllä oikoi ja tyhmensi tyhmälle tuota hommaa, että jotain on voinut mennä ns. vihkoon ymmärtämiseni kanssa, mutta tuo on se missä käsityksessä olen.
Siksi esimerkiksi solumuovimuotit maksaa rahaa (oletan), kun sinne halutaan ilmarakoja joukkoon ja se ei vissiin ole ihan niin simppeliä, kuin voisi kuvitella jne.

3D-tulostus tosiaan auttaa, kun parhaillaan tuommoisen hirmukalliin muotin voi korvata n.10€ reaalikuluilla materiaalien osalta, eikä suunnitteluun tarvitse käyttää juurikaan enempää aikaa kuin itse osan luomiseen - malli vaan siirretään 3D-tulostimelle ja sieltä tulee pihalle jotain kivaa.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Sitten kun jostain vielä löytyisi 3D-tulostusteknologia, joka olisi materiaaleiltaan ja pinnanlaadultaan jotenkin käyttökelpoinen muutenkin kuin hahmomalliksi. Tulostuksen kerrospaksuus on liian suuri, joten kerrosrakenne näkyy aina. Lisäksi syystä tai toisesta malli halutaan aina tulostaa sellaisessa asennossa, että sileiksi tarkoitetut etupinnat kärsivät tuosta eniten. Yleinen tulostusmateriaali PA2200-polyamidi on painajaismainen maalattava, ja maalatahan se täytyy, kun värivalikoima on todella kapea. Muitakin materiaaleja on, mutta tähän asti näkemäni ovat osoittautuneet ilkeän hauraiksi.

Onneksi tuossa jos missä kehitystä sentään tapahtuu jatkuvasti ja hinnatkin ovat pudonneet kivasti. Itse asiassa nyt kun koitin muistella mitä se hauraudellaan yllättänyt tavara oli, huomaan tarjolle tulleen taas uusia materiaaleja. Pitääpä katsoa millaista jälkeä niistä syntyy. Ilman muuta additiivinen valmistus kehittyy hävyttömän nopeasti enkä yhtään epäile etteikö se olisi hyvinkin pian oikeasti käyttökelpoista paljon useampaan tarkoitukseen kuin nyt.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja S_A »

No joo näistä valmistusmääristä, lähinnä tarkotin tässä avautumisessani SV mallia esimerkiksi. Sitä, miten se ennen oli oikeasti super rare. Nykyään se on ihan kuin mikä tahansa Lambo kadun varressa.
Sitä en tosiaan tajua, miksi Lambo tuhosi sen yksilöllisyyden tekemällä näitä AventADoor SV:tä noin jumalattoman suuren läjän, voi vaan oottaa mitä tää uus AventAdoor S malli sitten tekee tän asian suhteen....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Siksi on ne oikeasti harvinaiset mallit erikseen.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja S_A »

unknown kirjoitti:Siksi on ne oikeasti harvinaiset mallit erikseen.
No mitäs ne sitten on? :shock: Ne oikeasti harvinaiset? Nää prototyypit ja conseptit? Veneno? JOo ei kiitos sitä ainakaan. Sesto Elementokin on kivempi. Veneno vai mikä se on....on LIian iso, liian leveä, liikaa hööpeleitä, aivan liikaa kikkailua, muotoja kulmia, pyöreitä osia, ulokkeita, teräviä osia, ja siinä on väärä vaihdelaatikko. :|

Mulla on vaan maku mennyt näihin uusiin, johtuu ihan siitä että ei enää ole mitään speciaalia nähdä Lamboa. Mutta silti kyllä minä sen Helsinkiin tulevan harmaan AventAdoor S Roadsterin kuvaan, jos se kohdalle osuu kesällä.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja molsky »

"Kiinalaiset nousivat Mersun suurimmaksi omistajaksi"

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/a ... parit:bb54

Eipä varmaan kauaa mene kun Kiina ostaa länsimaat itselleen. :)

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Macela »

Mua hieman häiritsee että Stingeriä kutsutaan GT-autoksi, olenko ainut?

Kuva

"According to Guillaume (designer), the Stinger's design was partially inspired by the Coca-Cola bottle. During an interview, he offered the following comment of the car's purpose. "The new Kia Stinger is a true gran turismo, a car for spirited long-distance. It’s not about outright power, hard-edged dynamics and brutal styling all at the expense of luxury, comfort and grace. The Stinger has nothing to do with being the first to arrive at the destination – this car is all about the journey."

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Paha sanoa, kun en ole ajanut. Mikä sitten on GT? Yksi kaveri joskus vuosia sitten määritteli gran turismo -nimikkeen sopivan autolle, jolla voi lähteä 500 km päähän pelaamaan golfia niin ettei matka tunnu missään. Eipä tuolle taida kovin täsmällistä määritelmää olla. Kun on nähty neliovinen coupé (Renault) ja kovakattoinen, ovellinen phaeton (VW), niin miksipä Stinger ei olisi GT? Pitäisi kai ajaa sillä se 500 km ja takaisin, niin tietäisi.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Macela »

Niin no noniin.. Mielestäni tuossa aika hyvin kuvailtu. Toki tuo osan noista "kriteereistä" täyttää.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Macela kirjoitti:Mua hieman häiritsee että Stingeriä kutsutaan GT-autoksi, olenko ainut?
Onhan se hyvä auto kaikkineen. Ei minua koeajon jälkeen häirinnyt kutsua Stingeriä GT-autoksi. Enemmän fiilistä se tarjosi kuin esim. A5.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Katselin Wikipedian artikkelia GT-autoista, Ferrari 250 GTO ei ehkä kuulu tähän joukkoon, se tehtiin voittamaan kilpailuja, ei matkailuun.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Neljällä ovella ei auto ole Gran Turismo.
Gran Turismo on mielestäni iso urheiluauto, millä on kiva ajaa mantereen halki. Sedan on sedan, vaikka olisi kuinka "neliovinen coupe"
Kuva
Neliovista farmari coupe:ta ei ole olemassa.
Kuva

Tila-auto ei ole GT:
Kuva
Kuva
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Isola kirjoitti:Paha sanoa, kun en ole ajanut. Mikä sitten on GT? Yksi kaveri joskus vuosia sitten määritteli gran turismo -nimikkeen sopivan autolle, jolla voi lähteä 500 km päähän pelaamaan golfia niin ettei matka tunnu missään.
No sitten Toyota Hiace ei ainakaan ole GT-auto, kun 750km päivän aikana kyllä tuntui missään. Ja tuo oli vielä se paremmin ajettava pitkä-akselivälinen malli. :silly:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Luulisi, ettei tämän foorumin käyttäjien tarvitsisi kovin kaukaa etsiä malliesimerkkiä GT:stä. :roll: unknown on täysin oikeassa, neliovista Gran Turismoa ei ole olemassa, sillä Gran Turismossa on kaksi ovea.
Operating at the speed of dark

Avatar
-Oksid-
Viestit: 254
Liittynyt: 03 Syys 2016, 21:14
Car(s): Ajossa: Abarth 595 turismo ”70th Anniversary” ’19
Mennyt: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Ennen sitä: erinäisiä ajoneuvoja
Paikkakunta: Kotka

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

Kuva

Siinähän se GT on, kaksi ovea, isohko kone ja 500km ei varmaan tunnu missään 8)

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^^^Aika reipas niputus tuossa unknown'in alimmassa kuvaparissa... :mrgreen:
Sinänsä on selvää että esim F34 nolostuttavista ominaisuuksista vähiten nolo on BMW ASD ("prööt-prööt" kaiuttimista, ei kuulu ulos), toiseksi noloin on aktiivinen takaspoileri - mutta ylivoimaisesti hävettävin feature on GT-merkintä. Omassa ei merkkejä ole - mutta joskus noita näkee brändättyinä liikenteessä... Auto on erinomaisen mukava, tilava ja kyvykäs perheauto. Myydään omituisen deuchebaggeryn saattelemana. :oops:
F07 on kyllä jotenkin erityisen ruma tiiliskivi, vaikkei tuo "pikkuveli" nyt merkittävästi nätimpi ole...

Silti... Prius? Really? :(

EDIT: Nähdäkseni -oksid- on asian ytimessä!

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja unknown »

Oho, katsoppas vaan, "en huomannut; näyttää niin samalta." :wink:
Mistä tuli mieleen; että saako tuota BMW "Prius" -mallia hybridinä?
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jokaisella tähän GT-asiaan oma mielipide, oma ...holeni : Kia Stinger on hieno ja järkevä ( jopa perheen ainoana autona) GT.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

unknown kirjoitti:Oho, katsoppas vaan, "en huomannut; näyttää niin samalta." :wink:
Mistä tuli mieleen; että saako tuota BMW "Prius" -mallia hybridinä?
Ei. Kumpaankaan tarjolla olevista. Nykyään vitossarjan "GT" on sitten saanut jatkajan 6-sarjan alla (G32) ja F34 on hyvin kevyesti naamapäivitetty, vanhentuva malli.
Täältä löytyy kotimaan tarjonta:
https://www.bmw.fi/fi/mallisto.html

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja mutt »

-Oksid- kirjoitti:Siinähän se GT on, kaksi ovea, isohko kone ja 500km ei varmaan tunnu missään 8)
Ei, tämä menee "personal luxury"-kategoriaan. Se eroaa GT:stä siinä, että on huomattavasti mukavuuspainotteisempi äärimmäisen suorituskyvyn kustannuksella.
Mutta tässähän se Gran Turismon määre onkin avattu:
https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_tourer
Siitä voi sitten katsella, miten hyvin Kia tai varsinkaan kyttyräselkä-bemari sopii tuohon porukkaan.

Mutta ehkä se bemarissa tuleekin jostain saksankielisestä määreestä? Vaikka Gefundene Teile?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

schade, aber nein
Liitteet
Hoh.JPG
Hoh.JPG (31.09 KiB) Katsottu 6116 kertaa
hoi.JPG
hoi.JPG (30.57 KiB) Katsottu 6116 kertaa
jaa.JPG
jaa.JPG (34.27 KiB) Katsottu 6116 kertaa

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Macela »

unknown puhuu asiaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikö Gran Turismon määrittely sano jotain siihen suuntaan, että sporttinen auto joka on suunniteltu nopeaan matkantekoon?
Puhelimella jaksa alkaa etsimään sanan merkitystä, mutta mielestäni se jotain tuohon suuntaan on...

Avatar
-Oksid-
Viestit: 254
Liittynyt: 03 Syys 2016, 21:14
Car(s): Ajossa: Abarth 595 turismo ”70th Anniversary” ’19
Mennyt: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Ennen sitä: erinäisiä ajoneuvoja
Paikkakunta: Kotka

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

Cadillacin heitto tähän oli puhtaasti huumoria, mutta kertoo lokeroinnin vaikeudesta (jos sellaista haluaa harrastella).

Samaa mieltä edeltäjien kanssa että korirakenne on kaksiovinen coupe, jos tuota BMW:tä pidetään vielä mukana niin ehkä "muinainen" 635CSi (vielä mielellään M-etuliitteellä) sopii hyvin GT-kategoriaan; hieman "raskassoutuinen" kori, tehokas moottori (aikalaisekseen) ja välttävät tilat neljälle täyskasvuiselle. M1 meneekin jos selvästi ns. urheiluauto -kategoriaan. Nykyisistä Jatkeista laskisin että GT-mallit käsittävät 6-sarjan laitteet, 3-sarjaa pidän enemmän "bulevardisportti" -kategoriassa.

Fefeistä esim. "500-sarjan" laitteet, 550 Maranello:sta eteenpäin voisi tähän lohkoon tiputtaa. Esimerkkejä varmaan riittää lisää vaikka kuinka paljon...

Mutta kuten arvoisa Jiitee mainitsi niin mielipiteitä riittää ja mahtuu mukaan :-D

Stingeriä ja tuota BMW:n GT:tä pidän enemmän isoina hatchpack-perheautoina, versiosta riippuen sporttisina sellaisina.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Suoraan wikipediasta syöty:
Grand tourer, a type of car for travelling long distance very fast in high style (originally) with the passengers' luggage.
Eli pitkänmatkan tyylikäs sportti, johon mahtuu matkatavarat.

EDIT:

Lisätään Wikipedia-artikkeli siitä, että sai alkunsa Euroopassa...

https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_tou ... _in_Europe

Ja kenen toimesta? Lancian.

...
Ja korjattuna, kiitos jäsen mutt;

Tosiaan olikin 2-ovinen GT Coupe-nimeä kantava B20-korinen Aurelia, ei väitetty B12 sedan... Häpeäksi olen itselleni, vaihteeksi...
Viimeksi muokannut Aquatica, 27 Helmi 2018, 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^En ole toki F34 mahtimoottoriversiota kokeillut. Mutta ainakaan 320i GT xDrive ei ole sporttinen. Mukava perheauto jolla ehtii liikennevirtaan sopuisasti. Talvella mainio (paitsi karmittomat lasit). Kyllä esim tuo pihan toinen pikkubimmeri-vanhus on paljon sporttisempi! 120iA ”urheilu”alustalla ja hyvin tyköistuvilla jakkaroilla houkuttaa kokeilemaan pienen takavetoisen auton ketteryyttä, tietenkin moiseen sopivissa tilanteissa. Kumpikaan ei ole Grand Tourer. Toinen on tilava ja mukava perheauto, toinen hieman epämukava ja ketterä pikkuauto.

GT sanaan yhdistän Aston Martinin tai Bentleyn, noin niinkuin puhtaimmillaan. Mutta esim Alfa Romeo GT oli ihan riittävän hyvin genren sisällä että kuskin jakkaralla hymyilytti ja pois lähtiessä katsoi autoa.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Mun mielestä tässä myös täyttyy aikas hyvin GT:n olemus :-D
-Mukava viedä radallakin vaikka ei mikään kilpuri olekkaan, avona hieman korikin elää umpikattoiseen verrattuna.
-Muutamat euroopan turneet heitetty ja taittaa pitkänkin siivun mukavasti.
-2henkeä + kamat mahtuu sopuisasti mukaan ja mukavuusvarusteita riittää
-Tehoa tietysti aina saisi olla enemmän mutta kivasti tämäkin vastaa polkimen painallukseen.
- Kymmenen kesää palvellut murheitta eikä tulevallekkaan ajokaudelle tarvi kuin perusvuosihuollon
Liitteet
154712_172655132764409_5711200_n[1].jpg
154712_172655132764409_5711200_n[1].jpg (77.09 KiB) Katsottu 6025 kertaa

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Isola »

mutt kirjoitti:No sitten Toyota Hiace ei ainakaan ole GT-auto, kun 750km päivän aikana kyllä tuntui missään. Ja tuo oli vielä se paremmin ajettava pitkä-akselivälinen malli. :silly:
Ei olekaan, sehän on urheiluauto. Joskus n. 30 vuotta sitten jokin lehti keksi kaivella ylinopeussakkotilastoja automallin perusteella. En muista oliko Hiace sakkoja keränneiden ykkönen, mahdollisesti hyvinkin, mutta kärkikolmikossa joka tapauksessa. Antoivat sille sitten kunniamaininnan "Suomen tuntemattomin urheiluauto".
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Aquatica kirjoitti:Lisätään Wikipedia-artikkeli siitä, että sai alkunsa Euroopassa...

https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_tou ... _in_Europe

Ja kenen toimesta? Lancian.

Ja oliko se auto Coupé, kuten Maseratin Gran Turismo? Ei.
Se oli neliovinen Lancia Aurelia B12.
Tuossa kyllä puhutaan B20 GT:stä, joka on neliovinen vain parittain?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

mutt kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Lisätään Wikipedia-artikkeli siitä, että sai alkunsa Euroopassa...

https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_tou ... _in_Europe

Ja kenen toimesta? Lancian.

Ja oliko se auto Coupé, kuten Maseratin Gran Turismo? Ei.
Se oli neliovinen Lancia Aurelia B12.
Tuossa kyllä puhutaan B20 GT:stä, joka on neliovinen vain parittain?
No voehan häränsilmä. Lukutaito++ ja oikoluku++ näemmä mulla. Näemmä siellä oli tosiaan 2-door GT Coupe...
Pitäis olla vaan siellä missä osaa, eli nukkumassa :oops:

Mä vaan katselin sivulta mitä versioita saatavilla ollut.

Pitäis ehkä se artikkelikin lukea, ennenkuin käyttää sitä kiistakapulana :silly:
Viimeksi muokannut Aquatica, 27 Helmi 2018, 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Macela
Viestit: 2621
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Macela »

-

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja V6 »

ensimmäinen GT (gran turismo) oli kyllä Alfa, en tiedä miksi artikkelissa lukee että GT olisi 50 luvulta

1929 Alfa Romeo 6C 1750 GT
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Artikkelista pystyy päättelemään, että varsinaisesti sen touhun aloitti tuo Lancia. Ei kukaan kieltänytkään, etteikö joku olisi jo tehnyt autoa "luokkaan" ennen sitä, se ei vaan ottanut tuulta alleen...? Tai jotain.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja V6 »

Aquatica kirjoitti:Artikkelista pystyy päättelemään, että varsinaisesti sen touhun aloitti tuo Lancia. Ei kukaan kieltänytkään, etteikö joku olisi jo tehnyt autoa "luokkaan" ennen sitä, se ei vaan ottanut tuulta alleen...? Tai jotain.

kattelin sitä tarkemmin, siellä annetussa sourcessa puhutaan modernista GT luokasta, alunperin luokka on kyllä 20 luvulta.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja S_A »

Macela kirjoitti:Mua hieman häiritsee että Stingeriä kutsutaan GT-autoksi, olenko ainut?

Kuva

"According to Guillaume (designer), the Stinger's design was partially inspired by the Coca-Cola bottle. During an interview, he offered the following comment of the car's purpose. "The new Kia Stinger is a true gran turismo, a car for spirited long-distance. It’s not about outright power, hard-edged dynamics and brutal styling all at the expense of luxury, comfort and grace. The Stinger has nothing to do with being the first to arrive at the destination – this car is all about the journey."
Joo kyllä se vähän häiritsee. On se varmaan hieno auto. Mutta six päkin jälkeen näät siinä Audi A5:sen.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1982
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja S_A »

unknown kirjoitti:Neljällä ovella ei auto ole Gran Turismo.
Gran Turismo on mielestäni iso urheiluauto, millä on kiva ajaa mantereen halki. Sedan on sedan, vaikka olisi kuinka "neliovinen coupe"
Kuva
Neliovista farmari coupe:ta ei ole olemassa.
Kuva

Tila-auto ei ole GT:
Kuva
Kuva
Joo kyllä minä aina tykkään ihmetellä tätä BMWn tapaa nimetä GT auto, tehdä siitä maasturin näkönen kippo ja sanoa sitä Gran Touringiksi...... Varsin erikoinen meininki. No joku pitää sitä GTnä, siinähän pitää.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja 155156 »

KIA ei kiinnosta pätkääkään, ihan sama millä nimellä sitä kutsutaan.

Kuva

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Uutta, oletettavasti rumaa, geneeristä ja sielutonta, isoa sedania pukkaa Saksasta. https://youtu.be/s1VbzBBrN3k

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Muiden merkkien uutuuksia.

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Takavalo-osasto on taas työnsä tehnyt. :mrgreen: Thomas'n aksentti on erinomaisen osuva. Voisi suorilta lähteä ryöstämään Nakatomi-tower'ia Hans Gruberin kanssa!

Audin uusi version nimeämistapa hämmentää edelleen... Aika futuristinen on A6 sisältä, tuollahan voisi ajaa kiinni Elon Muskin avoauton! :silly:

Vastaa Viestiin