*Jouduin käydä katsomassa, että mitä te siellä Okmeticillä oikein puuhaatte ja heti perään tutkimassa aihetta lisää netistä Sori OTlerppu kirjoitti: ↑10 Joulu 2021, 16:04Mä teen töitä suprajohtavien teollisuusmagneettien kanssa. Niissä on pakkasta 270 astetta. Niiden sisällä kentän vaikutusalueella on prosessissa 1420 astetta plussaa. Tää keskustelu saa mun työn vaikuttamaan saatanan simppeliltä.
Sähkö tulee samasta paikasta kuin raha ennen - seinästä.
Sähköautoista ja lataushybrideistä
Valvoja: Moderators
- _rico
- Viestit: 1342
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tuskin on. Mutta tässä tuleekin kiinnostava kysymys - osaako 3 vaiheinen latausasema valita käyttöön vähiten kuormitetut vaiheet, jos autolle riittää 1 tai 2 vaihetta ja on tarpeen rajoittaa virtaa? Veikkaan, ettei osaa. Tai voidaanko 3-vaihelatauksessa säätää jokaisen vaiheen kuormitusta erikseen, vai rajoitetaanko kaikkia samassa suhteessa, jos kuormanhallinta joutuu yhden vaiheen suhteen painamaan jarrua.
Olisi tässäkin TM:lle yms kaiveltavaa. Näillähän alkaa olla merkitystä sitten, kun lataushybridejä on reilummin - nehän tuppaavat tätä vinokuormitusta tekemään.
Laitevalmistajat varmasti tietävät, mutta mahd. rajoitteita ei tietenkään paljoa mainosteta. Aika vähän on sitäkin kehuttu, miten joillain pikalatausasemilla pömpelin teho on jaettu kahteen letkuun. Eli latausteho puolittuu, jos on 2 autoa samanaikaisesti latauksessa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Leikitään hiekalla!_rico kirjoitti: ↑10 Joulu 2021, 18:51*Jouduin käydä katsomassa, että mitä te siellä Okmeticillä oikein puuhaatte ja heti perään tutkimassa aihetta lisää netistä Sori OTlerppu kirjoitti: ↑10 Joulu 2021, 16:04Mä teen töitä suprajohtavien teollisuusmagneettien kanssa. Niissä on pakkasta 270 astetta. Niiden sisällä kentän vaikutusalueella on prosessissa 1420 astetta plussaa. Tää keskustelu saa mun työn vaikuttamaan saatanan simppeliltä.
Sähkö tulee samasta paikasta kuin raha ennen - seinästä.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ot: vahvat talousluvut.
Aiheeseen: Luin tämän päivän hesarista tesla y:n koeajon. Katsoin kuvat sisutuksesta ja korimuodoista.
Ei mitään minulle.
Mitä tahansa teslassa säätääkseen pitää katse siirtää tiestä näytölle ! Miten tällainen on hyväksyttävää ajoturvallisuuden kannalta ? Ihan /ceestä.
Aiheeseen: Luin tämän päivän hesarista tesla y:n koeajon. Katsoin kuvat sisutuksesta ja korimuodoista.
Ei mitään minulle.
Mitä tahansa teslassa säätääkseen pitää katse siirtää tiestä näytölle ! Miten tällainen on hyväksyttävää ajoturvallisuuden kannalta ? Ihan /ceestä.
- Kari
- palkus
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^tuota olen ihmetelly jo tovin. Kun on nappulat ja pyöritettävät rullat, niin ei niitä tartte kattella, vaan käsi ohjautuu katseen tiestä irtoamatta tarvittavaan säätöön(joskus pieni vilkaisu tarvitaan). Tämmöselle boomeri setämiehelle on aivan tarpeeksi/liikaa tuo kosketusnäytöllinen pioneeri.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7791
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): 45e + GTX
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Meidän hybridin Type2 piuhassa on vain yksi vaihe kytkettynä, eli tästä ei-insinööri päättelisi, että jo se määrittää 1-vaiheisen valitseman vaiheen vaiheiden kuormituksesta riippumatta. Mutta jos auto syökin 3-vaihetta, niin en osaa sanoa mikä rajoittaa tehon käyttöä ja meneekö heikomman vaiheen mukaan, jos asema osaa haistaa kuormaa.insinörtti kirjoitti: ↑10 Joulu 2021, 18:57Mutta tässä tuleekin kiinnostava kysymys - osaako 3 vaiheinen latausasema valita käyttöön vähiten kuormitetut vaiheet, jos autolle riittää 1 tai 2 vaihetta ja on tarpeen rajoittaa virtaa? Veikkaan, ettei osaa.
Meidän latausasema on nyt 3x16A, saa myös asentoon 3x32A mutta toinen auto syö 1x16A ja toinen 3x16A. Aina ei puske täydet 11kW, mutta johtunee autosta, koska seinästä ei lopu virta kesken.
Itse auton kulutus kasvanut kovilla pakkasilla lähes 50% kun on ollut rivakkaa matka-ajoa.
Paikalla
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tesla Model 3/Y ajokokemuksen ihmettelijöille toteasin omakohtaisesti että se on itseasiassa hyvä. Parempi kuin moni huonosti toteutettu nappulaviidakko ja siihen tottuu yllättävän nopeasti.
En väitä että olisi maailman paras tai muuta mutta omalta kohdalta pitää todeta että peruskäyttö on helpompaa ja toimivampaa kuin esim Stelviossa kun ruutuun on tottunut.
En väitä että olisi maailman paras tai muuta mutta omalta kohdalta pitää todeta että peruskäyttö on helpompaa ja toimivampaa kuin esim Stelviossa kun ruutuun on tottunut.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Mutta pystytkö näppituntumalla sitä käyttämään? Tiedätkö mitä olet säätämässä? Nimittäin sellaista kosketusnäyttöä en itse vielä ole missään laitteessa nähnyt, missään päin mitään universumeista.FinPat kirjoitti: ↑11 Joulu 2021, 11:13Tesla Model 3/Y ajokokemuksen ihmettelijöille toteasin omakohtaisesti että se on itseasiassa hyvä. Parempi kuin moni huonosti toteutettu nappulaviidakko ja siihen tottuu yllättävän nopeasti.
En väitä että olisi maailman paras tai muuta mutta omalta kohdalta pitää todeta että peruskäyttö on helpompaa ja toimivampaa kuin esim Stelviossa kun ruutuun on tottunut.
Paikalla
Ratti, jarrupoljin, kaasupoljin, vilkkuviiksi ja vaihdevipu ovat normaaleja.
- Tasanopeuden säädin toimii rattinappulalla ja viiksellä
- Tuulilasin pyyhkijät toimivat automaattisesti ja viiksen päässä olevasta nappulasta
- Jos kaipaa musiikkia niin sen säätö toimii rattinappulasta
Se mitä ajossa ajossa pitää vilaista ruutua liittyy lähinnä lämpöön.
- Koska lämmönsäätö on kosketusnäytöllä vakipaikassa pikavalikossa niin sinne sormi löytää ruutua katsomatta, tosin se kuinka paljon tulee säädettyä pitää kurkata
- Penkinlämmitys on myös pikavalinnan taka jolloin sinnekin sormi löytää mutta pitää kuitenkin vilkaista
- Ratinlämmitys on menun takana
Kaiken kaikkiaan olen itse, kohtuullisen pitkänlinjan nappula ja kiertokytkin fanina, kyllä tottunut tähän operointiympäristöön.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
On täysin totta näppituntuma kosketusnäytöissä ei ole sama kuin fyysisissä nappuloissa. Sen sijaan kun mietitään mitä auton ajamisessa tarvitaan säätää liikeessä niin ei siinä näytöllä niin hirveästi kamaa ole jota pitäisi tuijotella.
Ratti, jarrupoljin, kaasupoljin, vilkkuviiksi ja vaihdevipu ovat normaaleja.
- Tasanopeuden säädin toimii rattinappulalla ja viiksellä
- Tuulilasin pyyhkijät toimivat automaattisesti ja viiksen päässä olevasta nappulasta
- Jos kaipaa musiikkia niin sen säätö toimii rattinappulasta
Se mitä ajossa ajossa pitää vilaista ruutua liittyy lähinnä lämpöön.
- Koska lämmönsäätö on kosketusnäytöllä vakipaikassa pikavalikossa niin sinne sormi löytää ruutua katsomatta, tosin se kuinka paljon tulee säädettyä pitää kurkata
- Penkinlämmitys on myös pikavalinnan taka jolloin sinnekin sormi löytää mutta pitää kuitenkin vilkaista
- Ratinlämmitys on menun takana
Kaiken kaikkiaan olen itse, kohtuullisen pitkänlinjan nappula ja kiertokytkin fanina, kyllä tottunut tähän operointiympäristöön.
-
- Viestit: 233
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
- Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3 - Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Teslassa on lukuisia äänikomentoja, jonka lähtee käyntiin painamalla ratin oikean puolen nappia.FinPat kirjoitti: ↑11 Joulu 2021, 12:10
Se mitä ajossa ajossa pitää vilaista ruutua liittyy lähinnä lämpöön.
- Koska lämmönsäätö on kosketusnäytöllä vakipaikassa pikavalikossa niin sinne sormi löytää ruutua katsomatta, tosin se kuinka paljon tulee säädettyä pitää kurkata
- Penkinlämmitys on myös pikavalinnan taka jolloin sinnekin sormi löytää mutta pitää kuitenkin vilkaista
- Ratinlämmitys on menun takana
Itse käytän:
Set Seat heating off
Vastaava komento Set Seat heating on toimii myös.
Tesla tunnistaa myös Set driver Seat heating on - komennon, mutta penkki ei lähde lämpenemään. Tosin pyrin laittamaan auton lämpenemään jo etukäteen.
Komennot I am cold / I am hot, säätävät sisälämpötilaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11246
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Eikö Tesla puhu suomea?
Volkkari ymmärtää kommentin ”perse palaa”. True story.
Volkkari ymmärtää kommentin ”perse palaa”. True story.
- Epäkelpokeräilijä -
- jkk
- Viestit: 6034
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kokeiles esim äänikomentoa ”my balls are cold”, ”open/close butthole”Julli kirjoitti: ↑11 Joulu 2021, 17:05Teslassa on lukuisia äänikomentoja, jonka lähtee käyntiin painamalla ratin oikean puolen nappia.FinPat kirjoitti: ↑11 Joulu 2021, 12:10
Se mitä ajossa ajossa pitää vilaista ruutua liittyy lähinnä lämpöön.
- Koska lämmönsäätö on kosketusnäytöllä vakipaikassa pikavalikossa niin sinne sormi löytää ruutua katsomatta, tosin se kuinka paljon tulee säädettyä pitää kurkata
- Penkinlämmitys on myös pikavalinnan taka jolloin sinnekin sormi löytää mutta pitää kuitenkin vilkaista
- Ratinlämmitys on menun takana
Itse käytän:
Set Seat heating off
Vastaava komento Set Seat heating on toimii myös.
Tesla tunnistaa myös Set driver Seat heating on - komennon, mutta penkki ei lähde lämpenemään. Tosin pyrin laittamaan auton lämpenemään jo etukäteen.
Komennot I am cold / I am hot, säätävät sisälämpötilaa.
- Tiige
- Viestit: 2857
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Loistavaa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tällöin ei mennäkään Taco Bellin vaan BK:n autokaistalle?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- mutt
- Viestit: 5473
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tai palataan ajassa 30 vuotta taaksepäin?Vittorio Jano kirjoitti: ↑13 Joulu 2021, 09:09Tällöin ei mennäkään Taco Bellin vaan BK:n autokaistalle?
https://www.youtube.com/watch?v=4-AH4IOqDfE
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^^OT: Burger Kingin asiakassegmentti on etnisesti kohdistettu. Vähän kuin Pepsi vs Coca Cola. Wendy's tai Jack In The Box näistä ketjuuntuneista roskaruokaloista ne kenties selkeimmät picket fences valinnat.
Ei siis tarkoitus ketään profiloida, tuli vain mieleeni tämä omituinen kotimaan Bursakuninkaan suosiminen. Diarrhea Bell on myös kummajainen, vatsaansa kunnioittava valitsee Chipotle's.
Löysin btw uuden kulman markkinoida patteriautosta poistumista (vaimo siis ei tykkää siitä että talvella kun nelivetoa tarvitaan niin sillä on etuveto) - Stelviossa on takapenkin lämmitys! Poika on sellaista kinunnut siitä asti kun se kerran tajusi että etupenkki lämpeää. Vaimolla on tähän kyllä heikko kohta... Katsotaan!
Ei siis tarkoitus ketään profiloida, tuli vain mieleeni tämä omituinen kotimaan Bursakuninkaan suosiminen. Diarrhea Bell on myös kummajainen, vatsaansa kunnioittava valitsee Chipotle's.
Löysin btw uuden kulman markkinoida patteriautosta poistumista (vaimo siis ei tykkää siitä että talvella kun nelivetoa tarvitaan niin sillä on etuveto) - Stelviossa on takapenkin lämmitys! Poika on sellaista kinunnut siitä asti kun se kerran tajusi että etupenkki lämpeää. Vaimolla on tähän kyllä heikko kohta... Katsotaan!
Paikalla
Kuivalla maantiellä Teslalla ajaminen helppoa koska vispilä suodattaa urat, pienet kuopat yms. yms. nätisti mutta liukkailla tuntuman puute ainakin vielä tekee omasta ajamisestani paljon Stelviota epävarmempaa. Samaten terävä regen on hieman ikävä, siispä "Roll" mode päälle jotta fish tailing ei pääse yllättämään niin pahasti.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Stelvio on myös erittäin mukava ajaa liukkaalla koska tuntuma persuksen ja pyörien välillä on olemassa. Teslan kanssa eilen oli ensimmäisen kerran pientä ajo-ominaisuushaastetta kun loskaista, jäistä ja mutkittelevaa tietä pitkin piti ajaa Torronsuon kansallispuistoalueen läpi illalla peuraparvien lomitse.
Kuivalla maantiellä Teslalla ajaminen helppoa koska vispilä suodattaa urat, pienet kuopat yms. yms. nätisti mutta liukkailla tuntuman puute ainakin vielä tekee omasta ajamisestani paljon Stelviota epävarmempaa. Samaten terävä regen on hieman ikävä, siispä "Roll" mode päälle jotta fish tailing ei pääse yllättämään niin pahasti.
-
- Viestit: 2528
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Nykyään on olemassa oikeasti hiano sähkökiesi, joka soveltuu hyvin yleiskäyttöön. Jos on varaa ostaa se tietenkin.
Lucid air Dream.
Yli 1000 hevosvoimaa. Yhdellä latauksella pitäisi päästä yli 800km. Tavaratilaa reilusti. Ja tyyli/luksus selkeästi Teslaa edellä.
Youtubesta löytyy videota.
Lucid air Dream.
Yli 1000 hevosvoimaa. Yhdellä latauksella pitäisi päästä yli 800km. Tavaratilaa reilusti. Ja tyyli/luksus selkeästi Teslaa edellä.
Youtubesta löytyy videota.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
No täällä sitä valinnanvaraa on vähän niukemmin kuin 'Muricassa. Ja jonkun KFC:n avajaisissa on jono.
Mutta näistä ehkä jossain muualla?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7791
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): 45e + GTX
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kokeilin, ruotsiksi toimii "rumpan brinner".
Välillä se tosin tiputtaa sisälämpötilaa asteella, mikä ei korjaa alkuperäistä ongelmaa.
Mitä muuta hauskaa se autossa asuva täti ymmärtää?
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ai niin tämähän värkki on se älypuhelin, jossa on pyörätkin alla...
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 369
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Hyvin lähellä totuutta, joskus päitykset tuo uusia mukavia ominaisuuksia, toisinaan ärsyttäviä bugeja
- Polforea
- Viestit: 11263
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Siinä missä muut matkatelkkarivalmistajat kuvittelevat alati kasvavien läpysköiden mahtuvan yhä taskuun, tajusi Tesla sentään laittaa suosilla pyörät alle. Siitä pisteet.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- jkk
- Viestit: 6034
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Autojen Iphone. Se vaan on hyvä…
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Parkanon tienoilla tesla ajeli kuuttakymppiä 80 rajoitusalueella, oisko ollu range vähissä. Oli ihan pakko ottaa vähän ripeempi ohitus
- Kari
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11246
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Emmätiä, seurustelen enempi Sirin kanssa. Iidalle totean vaan välillä ”radio”, hän kun omapäisesti yrittää yleensä tyrkyttää Carplayta soitettavaksi liikkeelle lähdön jälkeen.
- Epäkelpokeräilijä -
- alamajy
- Viestit: 2050
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
- Paikkakunta: Imatra
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Vielä kun ei täyssähköä pysty käyttämään niin otin koekäyttöön vuodeksi Hybridin, Toyota C-HR:n.
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ei pöllömpi valinta, meillä myös kohta 5 v ollut saman firman tekele Auris Sw , 75 tkm ja keskikulutus noin 5 litraa satasella.
Vielä tällä pystyy nykybensan hinnoilla ajamaan 8-9 euron paikkeille satalla kilometrillä versus täyssähkö noin 2-4 eur.
Pitää odottaa tätä ja miettiä huolella https://www.toyota.fi/autot/bz4x/index. ... lsrc=aw.ds
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- alamajy
- Viestit: 2050
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
- Paikkakunta: Imatra
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kuinka pitkään tuolla Auriksella yleensä ajaa pelkällä sähköllä, kesällä ja maantieajoa? Noin suunnilleen. En halunnut mitään sellaista, jota pitää kotona ladata ja jolla pääsee sen 1000km ilman vapaan latausaseman kyttäilyä. Mutta tosiaan kärsitään Toy:sta vuoden verran ja sitten kohti Tonalea. Onhan tuossa Toy:ssa neliveto(?), vetokoukku ja kitkarenkaat. Koeistuin Teslan, mutta aika heti huomasin, etten sellaisella halua ajaa. iPad vain oli keskellä, ei muuta.Jiitee kirjoitti: ↑16 Joulu 2021, 15:27Ei pöllömpi valinta, meillä myös kohta 5 v ollut saman firman tekele Auris Sw , 75 tkm ja keskikulutus noin 5 litraa satasella.
Vielä tällä pystyy nykybensan hinnoilla ajamaan 8-9 euron paikkeille satalla kilometrillä versus täyssähkö noin 2-4 eur.
Pitää odottaa tätä ja miettiä huolella https://www.toyota.fi/autot/bz4x/index. ... lsrc=aw.ds
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Veikkaan että saman kun sillä chr, eli 0-2km?alamajy kirjoitti: ↑16 Joulu 2021, 17:37Kuinka pitkään tuolla Auriksella yleensä ajaa pelkällä sähköllä, kesällä ja maantieajoa? Noin suunnilleen. En halunnut mitään sellaista, jota pitää kotona ladata ja jolla pääsee sen 1000km ilman vapaan latausaseman kyttäilyä. Mutta tosiaan kärsitään Toy:sta vuoden verran ja sitten kohti Tonalea. Onhan tuossa Toy:ssa neliveto(?), vetokoukku ja kitkarenkaat. Koeistuin Teslan, mutta aika heti huomasin, etten sellaisella halua ajaa. iPad vain oli keskellä, ei muuta.Jiitee kirjoitti: ↑16 Joulu 2021, 15:27Ei pöllömpi valinta, meillä myös kohta 5 v ollut saman firman tekele Auris Sw , 75 tkm ja keskikulutus noin 5 litraa satasella.
Vielä tällä pystyy nykybensan hinnoilla ajamaan 8-9 euron paikkeille satalla kilometrillä versus täyssähkö noin 2-4 eur.
Pitää odottaa tätä ja miettiä huolella https://www.toyota.fi/autot/bz4x/index. ... lsrc=aw.ds
Suoraan vaan suoraa
- JT Newman
- Viestit: 370
- Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
- Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp - Paikkakunta: It's a long way to Leppärary
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Minäkin olen ohittanut vastaavasti ainakin Chevroletilla, Buickilla, Lancialla, Alfa Romeolla ja Teslalla. Yleensä ohitettavat olivat bensa-autoja. Olisko ollut bensa niissä vähissä.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^^ niin, itselataavien Toyotien akkuhan on muistaakseni ainakin vaimon Auriksessa vain noin 1,5 kWh, ja sillä ajelee noin parkkihalliin ja sieltä pois pelkällä sähköllä. Ideahan on käyttää Atkinson- talousmoottoria ja sähkömoottoria rinnakkain mahdollisimman paljon ja aina jarrutus- sekä potentiaalienergiaa hyödyntäen. Eipähän ole raskasta turhaa ladattavan
hybridin akkumassaa raahattavaksi yli 50 km:n siivuilla, joita aika usein ajamme.
hybridin akkumassaa raahattavaksi yli 50 km:n siivuilla, joita aika usein ajamme.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- lerppu
- Viestit: 5950
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Tähän joutuu vähän tarkentamaan, vaikka toki juuri tuohon käyttöön töpselitön akkuavusteinen voimalinja istuukin;
- Plugari alkaa toimiaan pistorasiamehun loputtua tismalleen samalla tavoin kuin töpselitön hybridi. Toki yleisimmässä 10 kWh akussa painoa on enemmän.
- Plugari alkaa toimiaan pistorasiamehun loputtua tismalleen samalla tavoin kuin töpselitön hybridi. Toki yleisimmässä 10 kWh akussa painoa on enemmän.
- Kivijärvi
- Viestit: 956
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Itse tunnustan syyllistyneeni "kokeilematta ..ska" -ajatteluun näiden hybridien suhteen. Toyota RAV4:ssä häiritsi auto ympärillä niin, ettei sen voimalinjasta muista muuta kuin välittömän, samalla sekunnilla tulevan tehon. Se tuntui hyvältä. Honda Jazz E:HEV-systeemi tuntui paljonkin makoisammalta kun auto ja voimalinja olivat samaa puuta. Oikein miellyttävä systeemi, ja loikka takaisin 2.4JTDM:n puikkoihin tuntui jotenkin vahvasti retroilulta. Jos työmatkatilanne vielä vuoden päästä on nykyisellään, ihmettelen ellen ajele jollain hybridillä. Prius (2015-) lähinnä, ellei sitten vaikka Yaris tai Jazz. Jos ja kun Tonaleen hydridivaihtoehto tulee, saattaakin olla aivan ylivoimainen suosikki voimalinjojen suhteen - vaikka eletään bensahuurusta ja Busson mörinöistä. Eipähän toi "parhaat palat molemmista maailmoista" ole huono kompromissi ennen sähkövatkainaikaa.
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Peugeot 508 RXH dieseli hybridissä ärsyttää kaasupolkimen ohjelmointi. Sitä saa painaa todella paljon, kestää että oppii sen käytöksen. (miten paljon kompensoida mäkiä, paljonko voi painaa ennen kuin diesel moottori käynnistyy missäkin tilanteessa, paljon pitää painaa että se käynnistyy jne.)
Välillä aina sen kanssa kaipaa gtv:n vaijerikaasua + bussoa, mutta sitten muistaa: Kulutuseron, webaston, kunnon penkit, peilit, takakontin, sisämelueron, jne.
(tuossa edessä diesel ja taka 37 hp sähkömoottori, muistaakseni 1,1 kWh akulla. Saisi vähän enemmän voimaa olla sähkömoottorissa...)
Välillä aina sen kanssa kaipaa gtv:n vaijerikaasua + bussoa, mutta sitten muistaa: Kulutuseron, webaston, kunnon penkit, peilit, takakontin, sisämelueron, jne.
(tuossa edessä diesel ja taka 37 hp sähkömoottori, muistaakseni 1,1 kWh akulla. Saisi vähän enemmän voimaa olla sähkömoottorissa...)
Suoraan vaan suoraa
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Vaikuttaa tuskaiselta ajamiselta, älä hyvä ihminen itteäs kiusaa, hanki Stelvio ja nauti ajamisestaGarmund kirjoitti: ↑17 Joulu 2021, 10:55Peugeot 508 RXH dieseli hybridissä ärsyttää kaasupolkimen ohjelmointi. Sitä saa painaa todella paljon, kestää että oppii sen käytöksen. (miten paljon kompensoida mäkiä, paljonko voi painaa ennen kuin diesel moottori käynnistyy missäkin tilanteessa, paljon pitää painaa että se käynnistyy jne.)
Välillä aina sen kanssa kaipaa gtv:n vaijerikaasua + bussoa, mutta sitten muistaa: Kulutuseron, webaston, kunnon penkit, peilit, takakontin, sisämelueron, jne.
(tuossa edessä diesel ja taka 37 hp sähkömoottori, muistaakseni 1,1 kWh akulla. Saisi vähän enemmän voimaa olla sähkömoottorissa...)
- Kari
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Puuttui se 30-40ke budjetista ja esim156 crosswagon on paljo parempi ajajan autona, stelvio ihan hajuton ja mauton siihen verrattuna. (Vaatii vaan liikaa harrastamista käyttikseksi ja voimaa liia vähä)
Suoraan vaan suoraa
- _rico
- Viestit: 1342
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
EV6 tuli pikaisesti kokeiltua. Jätti kyllä valjun maun... Ehkä sitten joskus uusi yritys kun GT malli tulee tarjolle.
Kivaa: Kiihtyvyys sport ajotilassa, äänettömyys, vaivattomuus, 360 asteen kamerajärjestelmä, kuolleenkulman kamerat
Moitimme: tylsä, insinöörimäinen, jumalattoman kokoinen mutta jotenkin silti pienet tilat sisällä, painava, hallintalaitteet
Ei mitenkään pysty tuollaiseen laittamaan 60 isoa rahaa.
Tämä yksilö kyseessä:
https://www.nettiauto.com/kia/ev6/12538675
Seuraavana vuorossa välipäivinä E-mach ja Model Y
Kivaa: Kiihtyvyys sport ajotilassa, äänettömyys, vaivattomuus, 360 asteen kamerajärjestelmä, kuolleenkulman kamerat
Moitimme: tylsä, insinöörimäinen, jumalattoman kokoinen mutta jotenkin silti pienet tilat sisällä, painava, hallintalaitteet
Ei mitenkään pysty tuollaiseen laittamaan 60 isoa rahaa.
Tämä yksilö kyseessä:
https://www.nettiauto.com/kia/ev6/12538675
Seuraavana vuorossa välipäivinä E-mach ja Model Y
-
- Viestit: 911
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ Vähän tämä "Ei mitenkään pysty tuollaiseen laittamaan 60 isoa rahaa." sama fiilis jäi itsellekin kun tuota EV6:ta kävin kokeilemassa ja jäänyt sama fiilis aika monestakin uudesta sähköautosta. Kun miettii mitä muuta perinteisempää autoa samalla rahalla saisi.
Kokeiltuna tosin nyt vasta EV6, Leaf, Mach-E, Volvo XC40 ja Audin Q4 e-tron. Noista tähän saakka paras on ollut Audi ja sellaisen voisinkin ottaa, mutta toimitusajat 9-12 kuukautta. Mach-E:ta saisi melkein heti, mutta se tuntui ainakin takaveto versiona aika pompottavalta ja Audin jälkeen halvalta ja tylsältä sisältä hintaansa nähden. Pitäisi kokeilla siitä vielä neliveto versio, josko siinä olisi parempi alusta. Hanakasti tosin takaveto versio tarjosi perää sivulle ja muutenkin perän pito oli kitkoilla rajoilla kiihdytyksissä , mutta ei tuostakaan iloa pitkäksi aikaa olisi. Vielä pitäisi Tesla 3:en käydä kokeilemassa. Y menee sitten hieman liian kalliiksi. Volkkarin ID mallit eivät taas sitten sytyttäneet edes sen vertaa, että olisin niitä halunnut käydä ajamassa sisällä istumisen jälkeen. Sama kohtalo oli EQA250:lla, joka tuntui sisältä pieneltä. Ioniq5:ttä pitäisi myös käydä kokeilemassa vaikka sen sisällä tuntuukin, että olisi akvaariossa.
Kokeiltuna tosin nyt vasta EV6, Leaf, Mach-E, Volvo XC40 ja Audin Q4 e-tron. Noista tähän saakka paras on ollut Audi ja sellaisen voisinkin ottaa, mutta toimitusajat 9-12 kuukautta. Mach-E:ta saisi melkein heti, mutta se tuntui ainakin takaveto versiona aika pompottavalta ja Audin jälkeen halvalta ja tylsältä sisältä hintaansa nähden. Pitäisi kokeilla siitä vielä neliveto versio, josko siinä olisi parempi alusta. Hanakasti tosin takaveto versio tarjosi perää sivulle ja muutenkin perän pito oli kitkoilla rajoilla kiihdytyksissä , mutta ei tuostakaan iloa pitkäksi aikaa olisi. Vielä pitäisi Tesla 3:en käydä kokeilemassa. Y menee sitten hieman liian kalliiksi. Volkkarin ID mallit eivät taas sitten sytyttäneet edes sen vertaa, että olisin niitä halunnut käydä ajamassa sisällä istumisen jälkeen. Sama kohtalo oli EQA250:lla, joka tuntui sisältä pieneltä. Ioniq5:ttä pitäisi myös käydä kokeilemassa vaikka sen sisällä tuntuukin, että olisi akvaariossa.
- karila
- Viestit: 1173
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023 - Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ruattissa ollaan tiukkana volkkarin patteribiileistä:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/myyt ... hjausboksi
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/myyt ... hjausboksi
- Kari
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
vastaanotin tänään id4:n 2.5kk sovitusta myöhässä, 20km on jo kestänyt ajoa ilman hajoamista.
Paikalla
Onnittelut uudelle patteriautoilijalle!
Muista ladata etukäteen sisällä lämpimässä ne kaikki (n+1) sovellusta julkisiin latauspaikkoihin joita voi osua reittiesi varteen.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onnittelut uudelle patteriautoilijalle!
Muista ladata etukäteen sisällä lämpimässä ne kaikki (n+1) sovellusta julkisiin latauspaikkoihin joita voi osua reittiesi varteen.
- _rico
- Viestit: 1342
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kaveri ehdotti mersun eqc:tä. Niihäkään ei uutena tällä hetkellä saa edes rahalla, mutta käytettyjen hinnat alkaa mukavasti lähentyä jo Kian tai Fordin hintoja.Gusse kirjoitti: ↑22 Joulu 2021, 08:58^ Vähän tämä "Ei mitenkään pysty tuollaiseen laittamaan 60 isoa rahaa." sama fiilis jäi itsellekin kun tuota EV6:ta kävin kokeilemassa ja jäänyt sama fiilis aika monestakin uudesta sähköautosta. Kun miettii mitä muuta perinteisempää autoa samalla rahalla saisi.
Kokeiltuna tosin nyt vasta EV6, Leaf, Mach-E, Volvo XC40 ja Audin Q4 e-tron. Noista tähän saakka paras on ollut Audi ja sellaisen voisinkin ottaa, mutta toimitusajat 9-12 kuukautta. Mach-E:ta saisi melkein heti, mutta se tuntui ainakin takaveto versiona aika pompottavalta ja Audin jälkeen halvalta ja tylsältä sisältä hintaansa nähden. Pitäisi kokeilla siitä vielä neliveto versio, josko siinä olisi parempi alusta. Hanakasti tosin takaveto versio tarjosi perää sivulle ja muutenkin perän pito oli kitkoilla rajoilla kiihdytyksissä , mutta ei tuostakaan iloa pitkäksi aikaa olisi. Vielä pitäisi Tesla 3:en käydä kokeilemassa. Y menee sitten hieman liian kalliiksi. Volkkarin ID mallit eivät taas sitten sytyttäneet edes sen vertaa, että olisin niitä halunnut käydä ajamassa sisällä istumisen jälkeen. Sama kohtalo oli EQA250:lla, joka tuntui sisältä pieneltä. Ioniq5:ttä pitäisi myös käydä kokeilemassa vaikka sen sisällä tuntuukin, että olisi akvaariossa.
-
- Viestit: 369
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kokeilin kaverin EQC Mersua kesällä ja kyllä siinä on sellaista premium auton tunnelmaa, hiljainen ja tehokas auto._rico kirjoitti: ↑22 Joulu 2021, 20:53Kaveri ehdotti mersun eqc:tä. Niihäkään ei uutena tällä hetkellä saa edes rahalla, mutta käytettyjen hinnat alkaa mukavasti lähentyä jo Kian tai Fordin hintoja.Gusse kirjoitti: ↑22 Joulu 2021, 08:58^ Vähän tämä "Ei mitenkään pysty tuollaiseen laittamaan 60 isoa rahaa." sama fiilis jäi itsellekin kun tuota EV6:ta kävin kokeilemassa ja jäänyt sama fiilis aika monestakin uudesta sähköautosta. Kun miettii mitä muuta perinteisempää autoa samalla rahalla saisi.
Kokeiltuna tosin nyt vasta EV6, Leaf, Mach-E, Volvo XC40 ja Audin Q4 e-tron. Noista tähän saakka paras on ollut Audi ja sellaisen voisinkin ottaa, mutta toimitusajat 9-12 kuukautta. Mach-E:ta saisi melkein heti, mutta se tuntui ainakin takaveto versiona aika pompottavalta ja Audin jälkeen halvalta ja tylsältä sisältä hintaansa nähden. Pitäisi kokeilla siitä vielä neliveto versio, josko siinä olisi parempi alusta. Hanakasti tosin takaveto versio tarjosi perää sivulle ja muutenkin perän pito oli kitkoilla rajoilla kiihdytyksissä , mutta ei tuostakaan iloa pitkäksi aikaa olisi. Vielä pitäisi Tesla 3:en käydä kokeilemassa. Y menee sitten hieman liian kalliiksi. Volkkarin ID mallit eivät taas sitten sytyttäneet edes sen vertaa, että olisin niitä halunnut käydä ajamassa sisällä istumisen jälkeen. Sama kohtalo oli EQA250:lla, joka tuntui sisältä pieneltä. Ioniq5:ttä pitäisi myös käydä kokeilemassa vaikka sen sisällä tuntuukin, että olisi akvaariossa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onkohan tämä uusi ennätys?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kollegalla on autonvaihtoprojekti käynnissä. Lataushybridi kiinnostaisi ja tähän mennessä kokeilluista ykkösenä on Volvo XC40. Siinä vaan hinkkaa toimitusaika, 1½ vuotta. Koiranleuat veisteli tuosta, että saa laittaa auton melkein heti kiertoon, "kuka sitä nyt yli 2 vuotiaalla ajaa"
Hirveästi paremmin ei asiat muillakaan vaihtoehdoilla olleet eli 6+ kk toimitusaikaa ja/tai auton saa vain, jos laittaa rastin ruutuun "ei navigaattoria yms. hilppeitä".
Hirveästi paremmin ei asiat muillakaan vaihtoehdoilla olleet eli 6+ kk toimitusaikaa ja/tai auton saa vain, jos laittaa rastin ruutuun "ei navigaattoria yms. hilppeitä".
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.