Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 14 Marras 2019, 05:07



Vastaa viestiin  [ 7745 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 151, 152, 153, 154, 155
Liikenteestä 
Kirjoittaja Viesti
Avatar

Liittynyt: 26 Syys 2018, 16:54
Viestit: 437
Paikkakunta: Askola
Auto: 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Raimo Miettinen kirjoitti:
Tähän vääntöön...
Itse olisin saattanut painaa tööttiä ennakkoon tuollaisessa tilanteessa ja jos se rampista tullut todella olisi vaihtanut silti 5 metriä mun eteen motarilla niin jarruttanut omaa vauhtia hieman ja sitten ohittanut hetken päästä jos kokisin aiheelliseksi.

Juu, kuuli kuinka 159:n tööttä soi. Ohitse menin kun hitaampana oli tientukkona.


04 Marras 2019, 21:25
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7748
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
gYdEbUh kirjoitti:
Kun niitä virheitä liikenteessä sattuu aika tasantarkkaan kaikille joskus, ei sääntöjen perään meuhkaaminen tilannetta yleensä paranna. Virheen tekijä teki virheen joko tahallaan tai vahingossa, harvemmin voi varmaksi tietää.


Vahingot on toki vahinkoja. On mahdollista kiihdyttää niin, että moottoritiellä oleva pysyy kuolleessa kulmassa. Muita vahinkoja kyseiseen tilanteeseen on vaikea keksiä, etenkin jos ehditään olla jo rinnalla tms, että varmasti näkyy se auto mitä pitäisi väistää. Saa kertoa niitä muita vahinkoskenaarioita, mitä tilanteessa on mahdollista käydä - minä en nyt saa päähäni, mutta olen avoin uskottaville tilannekuvauksille. Siinä kuitenkin lähes poikkeuksetta on sitä ramppia ja kiihdytyskaistaa tarjolla sen verran monen sekunnin ajan, että päätä ehtii pyöritellä muutamankin kierroksen ympäriinsä.

Vaan jos tämä päivittäin ja jatkuvasti toistuva tilanne tapahtuu kerta toisensa jälkeen on kaikesta huolimatta vahinko, niin kyllä niitä aika perkeleesti sattuu ja kansakunnan tarkkaavaisuudessa olisi paljolti parantamisen varaa, jotta niitä vahinkoja sattuisi vähemmän. Pääsääntöisesti kyse kuitenkin ihan selvästi on piittaamattomuudesta ja röyhkeydestä. Etenkin kaistaa vaihtaessa - oli sitten ohituksen jälkeen tai liittyessä tai ryhmittyessä - suurelle osalle kansaa kaikki, mikä on etuoven takapuolella on taaksejäänyttä maailmaa ja jonkun toisen ongelma. Ei pitäisi olla, kyllä siellä takanakin on tarkkailtavia asioita liikenteessä.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


04 Marras 2019, 21:34
Profiili
Avatar

Liittynyt: 23 Kesä 2010, 12:10
Viestit: 6002
Paikkakunta: Kauniainen
Auto: 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Raimo Miettinen kirjoitti:
Tähän vääntöön...
Itse olisin saattanut painaa tööttiä ennakkoon tuollaisessa tilanteessa ja jos se rampista tullut todella olisi vaihtanut silti 5 metriä mun eteen motarilla niin jarruttanut omaa vauhtia hieman ja sitten ohittanut hetken päästä jos kokisin aiheelliseksi.


Kuvatun kaltaisessa perseilyssä (rampilta suoraan eteen aka kiilaus) riittää usein jalan nosto kaasulta ja kirosana. Tai pienempää pesään ja lappu lattiaan.


05 Marras 2019, 07:20
Profiili
Moderator
Avatar

Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Viestit: 9817
Paikkakunta: 13100
Auto: Mégane+Mii=265hv
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Polforea kirjoitti:
Vahingot on toki vahinkoja. On mahdollista kiihdyttää niin, että moottoritiellä oleva pysyy kuolleessa kulmassa.


Itselle kävi juuri viime viikolla näin.

Ikävä kyllä osa meistä tekee joskus virheitä.

_________________
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."


05 Marras 2019, 08:12
Profiili
Avatar

Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Viestit: 246
Auto: 156 SW JTS 2,0 Brera 3,2 -06
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Juuri kaksi viikkoa Kazakstanin liikenteeseen tutustuneena täytyy sanoa, että Suomessa ajetaan siististi :D

_________________
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001


05 Marras 2019, 19:29
Profiili

Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:52
Viestit: 765
Paikkakunta: Mäntyharju
Auto: 159 Sportwagon 1,9 jtdm -09
Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
On tietty olemassa myös se ihmisryhmä joilla se pää ei vaan käänny enää, ns. runko-ohjattavat. Heillä eteneminen yleensä perustuu hiljaiseen vauhtiin, rauhallisiin liikkeisiin ja luottamukseen että toiset väistää. Rampilla kiihdyttäessä kun on sitten vielä painettava kaasua ja vaihdettava vaihteitakin, niin suorituskyky ei välttämättä enää riitä ympäristön havainnointiin muulloin kun juuri sillä hetkellä kun kaistaa pitäisi väkisin vaihtaa.

Täällä kyllä liikenne on keskimäärin aika siistiä ja toisaalta olen edelleen sitä mieltä että Suomessa on autoja liikenteessä loppujen lopuksi aika hemmetin vähän ja tietkin on todella leveitä.

_________________
Pizza, pasta, mafia!


06 Marras 2019, 09:03
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Huhti 2011, 16:17
Viestit: 1792
Paikkakunta: Vantaa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Viime viikkoina olen miettinyt, että miten se kaistanvaihto pitää tehdä, että se kelpaa?
126m vilkuttaen ei kelpaa. Mikä sitten kelpaa. Mikä on se oikea tapa, että saa tilaa kaistan vaihdossa?
Kertokaa viisaat, että osaan sitten tietää jatkossa tietyissä paikoissa töissä ajaessani, että onko esim.eri automerkeillä omat säännöt tähän asiaan? :-D

_________________
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/


06 Marras 2019, 12:22
Profiili WWW

Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:52
Viestit: 765
Paikkakunta: Mäntyharju
Auto: 159 Sportwagon 1,9 jtdm -09
Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Viimeaikaisista tapahtumista tuli mieleen että taas pamahti:

Kuva

Tuossa siis navi käyttää ramppi alas/ylös kun ajaa 5-tietä "suoraan" kohti Mikkeliä. Nyt paukahti Tesla automaattiohjauksella jakeluauton kylkeen. Tuo oli kolmas puolentoista viikon sisään. Useampi läheltäpiti-tilannekin on raportoitu. Ei henkilövahinkoja toistaiseksi.

Jos tulee alaviistosta (368) tuohon niin rampille sentään näkee, mutta jos tulee tuolta yläviistosta (429) niin siltarakennelma blokkaa näkyvyyden rampille ja jos sieltä joku paahtaa satasta alas navia uskoen, niin :roll:

https://yle.fi/uutiset/3-11052687

Tähän on maailma menossa.

_________________
Pizza, pasta, mafia!


06 Marras 2019, 12:37
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7748
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
S_A kirjoitti:
Mikä on se oikea tapa, että saa tilaa kaistan vaihdossa?


Mulle on koko Suomessa toiminut pääsääntöisesti varsin hyvin se, että laitan vilkun päälle, en ohita yhtään kohdekaistan autoa vaan alan etsimään jonosta rakoa, joka on minusta taaksepäin. Silloin kellään ei tule tarvetta blokata mulkkua joka ohittaa vielä viime hetkellä. Toki ajan vähän pienemmillä autoilla, se voi vaikuttaa kanssa.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


06 Marras 2019, 12:41
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7748
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Gasket kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-11052687

Tähän on maailma menossa.


YLE kirjoitti:
karttaohjelman virhe ja heikko näkyvyys ovat aiheuttaneet kolme vakavaa kolaria


Notta jos navigootti ohjaa rampille, niin siitä väistämisvelvollisuudesta rampin toisessa päässä ei tartte välittää? Ei, ei riitä navigootin virhe tuohon, lisäksi tarvitaan vakava virhe kuljettajalta (oli se sitten ihminen tai softa).

Tämä on kanssa yksi ongelma täkäläisessä liikenteessä - median mukaan kolarit aiheuttaa aina keli, karttavirhe tai vastaava auton ulkopuolinen tekijä, eikä koskaan kuljettaja. Jos kolareita ajaisivat ihmiset (ja softapilotti), herättäisi se ehkä enemmän ajatuksia sinne ratin taakse omastakin toiminnasta.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


06 Marras 2019, 12:45
Profiili
Avatar

Liittynyt: 12 Elo 2012, 22:44
Viestit: 1682
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Auto: Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Saman tyyppinen navin rampille ohjaus on nelostiellä muistaakseni äänekosken tietyömaiden kohdilla. Hieman ihmettelin navin ohjatessa etelään ajettaessa rampille, kun en muistanut mennessä olleen siinä kohtia mitään käännöstä. Rampilla sitten huvitti&ärsytti kun tajus navin ohjaavan takas nelostille.

_________________
Suoraan vaan suoraa


06 Marras 2019, 13:39
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Kesä 2009, 10:31
Viestit: 222
Paikkakunta: Kirkkonummi
Auto: Skoda Superb -17
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Tästä vielä aiempaan jupinaan sopiva juutuupi-video jossa automerkitkin on kohdallaan:
https://www.youtube.com/watch?v=xZeanz5vJ0g

Terv. Skodamies :silly:


06 Marras 2019, 15:24
Profiili
Avatar

Liittynyt: 14 Kesä 2004, 20:33
Viestit: 1630
Paikkakunta: Hämeenlinna
Auto: 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Garmund kirjoitti:
Saman tyyppinen navin rampille ohjaus on nelostiellä muistaakseni äänekosken tietyömaiden kohdilla. Hieman ihmettelin navin ohjatessa etelään ajettaessa rampille, kun en muistanut mennessä olleen siinä kohtia mitään käännöstä. Rampilla sitten huvitti&ärsytti kun tajus navin ohjaavan takas nelostille.


Mielestäni navigaattorilla on ihmistä tyhmentävä vaikutus, luotetaan sokeasti siihen mitä navigaattori "käskyttää" eikä ajatella itse/tarkkailla ympäristöä...

Nimimerkillä: Mennäänkö suoraan vai käytetäänkö navigaattoria?

_________________
"No smoke => no power => no hope"


06 Marras 2019, 15:55
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Huhti 2011, 16:17
Viestit: 1792
Paikkakunta: Vantaa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Polforea kirjoitti:
S_A kirjoitti:
Mikä on se oikea tapa, että saa tilaa kaistan vaihdossa?


Mulle on koko Suomessa toiminut pääsääntöisesti varsin hyvin se, että laitan vilkun päälle, en ohita yhtään kohdekaistan autoa vaan alan etsimään jonosta rakoa, joka on minusta taaksepäin. Silloin kellään ei tule tarvetta blokata mulkkua joka ohittaa vielä viime hetkellä. Toki ajan vähän pienemmillä autoilla, se voi vaikuttaa kanssa.


Joo näin minäkin sen teen, mutta se aina yllättää, että teet kaiken oikein kuten laki vaatii ja viereinen auto vaan kiristää vauhtia eikä tee mitään antaakseen tilaa. EN tiie sitten miten näille asenne kuskeille pitää se kaista vaihtaa. EN tiedä.

_________________
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/


06 Marras 2019, 17:13
Profiili WWW

Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Viestit: 1901
Paikkakunta: Vantaa
Auto: kaasukattilalaitos
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Gasket kirjoitti:
On tietty olemassa myös se ihmisryhmä joilla se pää ei vaan käänny enää, ns. runko-ohjattavat.
:-D
Näitä on myös pyöräilijöissä. Ohi pitää päästä ilman mitään ennakkovaroitusta. Jos erehtyy kelloa soittamaan tai muutoin olemassaolonsa ilmaisemaan, niin nuohan koittavat sivuilleen kurkistella, mikä tapahtuu juurikin runko-ohjauksella... aloittelevat rullaluistelijakin toimivat samoin, mutta tämä laji meni onneksi pois muodista.

_________________
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.


06 Marras 2019, 19:21
Profiili

Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:52
Viestit: 765
Paikkakunta: Mäntyharju
Auto: 159 Sportwagon 1,9 jtdm -09
Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Polforea kirjoitti:
Tämä on kanssa yksi ongelma täkäläisessä liikenteessä - median mukaan kolarit aiheuttaa aina keli, karttavirhe tai vastaava auton ulkopuolinen tekijä, eikä koskaan kuljettaja. Jos kolareita ajaisivat ihmiset (ja softapilotti), herättäisi se ehkä enemmän ajatuksia sinne ratin taakse omastakin toiminnasta.


Justiinsa tässä radiosta kuunnellut miten Veikkolan suunnalla liukas keli on suistanut useita autoja kaiteisiin :lol:

Naveista jokunen muukin hupaisa tilanne on kun kotipaikan tienoilla Joutsan suunnalla on tiettyjä metsäuria joita navi pitää teinä. Yhtä matkailuautoa olin itsekin joskus pelastamassa kun "tie" muuttui lopulta lähinnä traktoriuraksi ja johti hakkuuaukkoon. Ei käänny ronkkelit edes ympäri tuossa enää. Itseäkin on useasti yrittänyt navi pellolle ajattaa. Ainakin Kärkölän tienoilla on yksi paikka ja Kuortista löytyy toinen. Ihan hyvä apu nuo navit on tällaiselle suuntavaistottomalle, mutta kyllähän niihin on hyvä vähän varauksella suhtautua ja kannattaa se reitti vähän edes silmämääräisesti katsoa läpi. Hurjaa kyllä millaista luottoa noille annetaan.

_________________
Pizza, pasta, mafia!


07 Marras 2019, 09:29
Profiili
Avatar

Liittynyt: 12 Elo 2012, 22:44
Viestit: 1682
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Auto: Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Keltsi kirjoitti:
Garmund kirjoitti:
Saman tyyppinen navin rampille ohjaus on nelostiellä muistaakseni äänekosken tietyömaiden kohdilla. Hieman ihmettelin navin ohjatessa etelään ajettaessa rampille, kun en muistanut mennessä olleen siinä kohtia mitään käännöstä. Rampilla sitten huvitti&ärsytti kun tajus navin ohjaavan takas nelostille.


Mielestäni navigaattorilla on ihmistä tyhmentävä vaikutus, luotetaan sokeasti siihen mitä navigaattori "käskyttää" eikä ajatella itse/tarkkailla ympäristöä...

Nimimerkillä: Mennäänkö suoraan vai käytetäänkö navigaattoria?



Heh joo turhahan se navi oli enää tuossa vaiheessa isoja tietä ajaessa. Pidin lähinnä kartan takana esillä kun nihkeesti yli 100 ottavalla crafterilla sai vähän ennakoida ohituksia, niin navi näppärä kun näkee vähän ennakolta missä on pitkiä suoria ja voi etukäteen ajaa turvaväliä vähän kiinni ilman turhaa eestaas pumppailua.

_________________
Suoraan vaan suoraa


07 Marras 2019, 10:58
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Syys 2008, 23:58
Viestit: 2080
Vastaa lainaamalla
Viesti Liikenteestä
Raumalta pohjoiseen 8-tiellä kello neljän ruuhka-aikaan joku traktori vetää max. 40 km/h kilometrin mittaista jonoa perässään! Ohituspaikat vähissä, kun vastaan tulee autoa tasaisesti tai ohituskaistan kaide hankaloittaa. Neljä bussipysäkkiä ohitettiin eikä traktori siirtynyt päästämään porukkaa ohitse. Epäkohteliasta käytöstä, kun noin muuten homma sujui liikennesäännöt huomioiden oikein.

_________________
k u v i a | v i d e o t


08 Marras 2019, 16:38
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 5003
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Alkuviikosta ajelin aamulla ennen viittä töihin Tuusulantietä pitkin. Hyrylän suunnasta tulin kohti moottoritien alkua, takana seurasi joku kehonkuljetin. Siinä, missä rajoitus nousee 60 -> 100 vaihtoi takanatulija vasemmalle kaistalle, mutta jäi taakse kun oli tainnut jäädä kaasupoljin ruksimatta varustelistalta. Pari kilometriä meni, että kehonkuljetin saavutti minut ja sitten alkuvauhdin kanssa onnistui ohituksessa. Ohituksen jälkeen alkoi kuitenkin vauhti hiipumaan, ja kohta sain ohittaa sankarin itse.

Liekö syynä se, että alla oli tuo ikivanha Saab, ja ohittajalla tuli pakonomainen tarve päästä ohi vanhasta romusta? Jotenkin näitä suorituksia näkee huomattavasti enemmän Saabilla ajaessa, kuin Alfalla, ohi on päästävä vaikka ei oikeasti ajettaisikaan nopeammin.


08 Marras 2019, 20:08
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Huhti 2011, 16:17
Viestit: 1792
Paikkakunta: Vantaa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Perhana, pitäsköhä ne renkaat jo vaihtaa.

_________________
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/


08 Marras 2019, 21:55
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 08 Kesä 2004, 21:34
Viestit: 3348
Auto: Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
S_A kirjoitti:
Perhana, pitäsköhä ne renkaat jo vaihtaa.

Turha hätäillä, kevättä kohtihan tässä ollaan menossa.

_________________
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta


08 Marras 2019, 22:08
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Huhti 2011, 16:17
Viestit: 1792
Paikkakunta: Vantaa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
mutt kirjoitti:
S_A kirjoitti:
Perhana, pitäsköhä ne renkaat jo vaihtaa.

Turha hätäillä, kevättä kohtihan tässä ollaan menossa.


Aivan. Liukkaus on asenne kysymys. :-D

_________________
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/


08 Marras 2019, 22:24
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Viestit: 2005
Auto: Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Tuomas K kirjoitti:
Alkuviikosta ajelin aamulla ennen viittä töihin Tuusulantietä pitkin. Hyrylän suunnasta tulin kohti moottoritien alkua, takana seurasi joku kehonkuljetin. Siinä, missä rajoitus nousee 60 -> 100 vaihtoi takanatulija vasemmalle kaistalle, mutta jäi taakse kun oli tainnut jäädä kaasupoljin ruksimatta varustelistalta. Pari kilometriä meni, että kehonkuljetin saavutti minut ja sitten alkuvauhdin kanssa onnistui ohituksessa. Ohituksen jälkeen alkoi kuitenkin vauhti hiipumaan, ja kohta sain ohittaa sankarin itse.

Liekö syynä se, että alla oli tuo ikivanha Saab, ja ohittajalla tuli pakonomainen tarve päästä ohi vanhasta romusta? Jotenkin näitä suorituksia näkee huomattavasti enemmän Saabilla ajaessa, kuin Alfalla, ohi on päästävä vaikka ei oikeasti ajettaisikaan nopeammin.

Tuo pätkä on ollut viihdyttävä niin kauan kuin muistan. Ennen kuin siihen tuli kamera ennen liikennevaloja moni näki sen hyväksi ideaksi nostaa nopeutta itseoikeutetusti ennen valoja ja paljon ennen nopeusmerkkiä.
Ja jos valot ovat punaiset siinä ollaan heti vasemmalla drag race valmiudessa vaikka ei olisi aikomusta edes päästä siihen satasen mittari vauhtiin.

_________________
Kuva


09 Marras 2019, 15:07
Profiili

Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11
Viestit: 1153
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Potkimme pojan kanssa palloa salamavalojen välkkeessä. Vasaramäen koulun kentän vieressä on 40km/h ja kameratolppa. Ilmeisesti nyt viikonloppuna enemmänkin ei-paikallisia liikenteessä. Tilastojen mukaan Turun alueen toiseksi aktiivisimmin vällkyvä tolppa kyseessä.


09 Marras 2019, 16:33
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Viestit: 285
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Tämän viikonlopun Mansekeikalla ilahduttavan vähän pahimpia ledipaskavaloja, sen sijaan sumuvalopellet vaikuttavat lisääntyvän kuin kanit ja tähän roskajoukkoon näyttää liittyvän myös enenevissä määrin ns. "ammattikuljettajia."

_________________
Operating at the speed of dark


10 Marras 2019, 21:49
Profiili
Moderator
Avatar

Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Viestit: 9817
Paikkakunta: 13100
Auto: Mégane+Mii=265hv
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Toisella puolen taloa menevälle kadulle tulossa näköjään nopeusnäytöt. Jospa vähän hillitsisi taajamakaahailua. Neljänkympin rajoitusta aika harva täällä noudattaa. Tolppa olisi oikein jees.

_________________
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."


10 Marras 2019, 21:52
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Viestit: 7997
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Auto: Arkeen 156 JTS
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
^^Eipä siinä kenenkään päivä pilalle mene, jos joku haluaa sumuvalojaan eteenpäin polttaa, mutta saisivat opetella pitämään näppinsä erossa siitä takasumuvalosta. Pimeä ja tihkusade on hieno yhdistelmä, kun edessä killittää vastaan pelkkää punaista. Tuossa tilanteessa tarvisi olla sadan auringon ledibaari keulalla ja antaa valohoitoa peilien kautta.

_________________
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.


11 Marras 2019, 08:35
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Touko 2011, 15:05
Viestit: 3438
Paikkakunta: Metsälä
Auto: BMW F34 LCI & E92 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
^Takasumuvalot... Niiden käyttöön on kovin - kovin harvoin syytä. Ja miltei poikkeuksetta silloin kun niitä oikeasti tarvittaisiin (pöllyävä lumi tai ihan oikea sumu - nimenomaan valoisaan aikaan), niitä on päällä vain vähemmistöllä. Varmaankin sama vähemmistö, joka ei koske takasumarin kytkimeen pimeässä sadekelissä... Hitto, mä en ees tiiä omista autoista missä se kytkin on. Ja silloinkin - jos sitä tarvii - on ihan arpapeliä kumpaan suuntaan kytkimet toimii. :lol:

Anywho, tällanen näkemisen monivammainen mieluusti nillittää takasumareista (hajataitto on erityisen kiva feature silmissä pimeellä, sirottavassa sateessa, kun joku tuikuttaa kirkasta silmää taaksepäin - ja samaan kun laitetaan heikentynyt värinäkö ja sitä myötä korostunut herkkyys kontrasteille, niin vituttaa ihan oikeesti. > Heh, aiheesta ohi - en tiiä onko muilla monivärinäkövammaisilla sama kun mulla, mutta mä näen pimeessä aivan törkeen hyvin. En sitten tietty löydä punaperäistä tikkaa nurmikolta päivänvalossa...)


11 Marras 2019, 09:50
Profiili
Avatar

Liittynyt: 26 Syys 2018, 16:54
Viestit: 437
Paikkakunta: Askola
Auto: 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
^^
Lienekö silmani normaalia valoherkemmät. Silmälaseja en voi pimeällä ajaessa käyttää. Vastaantulijan valot hajottavat näkökentän.
Sumuvalot on yhtä helvettiä. Varsinkin märällä tiellä. Häikäisee valosta ja tiestä. Kun katsovat oikeudekseen häikäistä minua, käytän samaa oikeutta. :twisted:
-Sumarien valaisemana voi turvallisesti ajaa nopeudella 50-60 km/h.
-Pimeällä sumareista on vain haittaa. Silmä mukautuu kirkkaimpaan valoon. Kun kirkas kohta on keulan edessä, muu jää huomaamatta.

Luulisi liikenteessä ammatikseen ymmärtävän tämän. Kun ei. Rekkakuskit paljon polttavat noita turhakevaloja joita tarvitaan Suomessa vain muutamana päivänä. Kun ovat korkeammalla kuin henkilöautossa, häikäisevät pahemmin.

Takasumarista samaa mieltä.

Mikä tekee ilmeisen järkevistä ihmisistä täysiä idiootteja autojensa valojen kanssa? Jos vastaantulevien autojen havaitsemista helpottaa se että heillä on ajovalot päällä, pitäisikö varmistaa että itsellä on ajovalot päällä. Sama pätee takavaloihin, ajovalot kytkettynä homma kunnossa.
Jos näet sateella edelläajavan satojen metrien päästä, todennäköisesti takanasi ajavat näkee sinut. Takasumaria ei tarvitse. Jos etusumareista on hyötyä, niitä voi käyttää. Muuten ei.


11 Marras 2019, 09:59
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Viestit: 285
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
^ Kiitos, siinä asia hyvin kiteytettynä. Säälittävimmistä sumuvaloista ei juuri haittaa ole, mutta tehokkaimmilla häikäisee vastaantulijaa motarillakin. Valohoitoa näille tulee annettua silloin kun siitä ei aiheudu harmia sivullisille, mutta tuskinpa vatipäät tajuavat miksi tuo laittoi sumuvalonsa päälle sadan metrin päässä ja vaihtoi pitkille parikymmentä metriä ennen kohtaamista.

_________________
Operating at the speed of dark


11 Marras 2019, 10:46
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7748
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Siitähän tuo osin sikiää, että sumareita tykätään käyttää "lisälähivaloina". Ja kun ovat niin alhaalla, pitää ne suunnata päin sanonkomämitä, että niillä tekeekin jotain. Siinä kohtaa se valokuvio on ihan eri paikassa kuin pitäisi ja efekti on kuin liian ylös suunnatulla lähivalolla. Ihan eri levelillä meneekin sitten ne, jotka ovat vielä tunkanneet sumareihin ledit tai xenonit.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


11 Marras 2019, 11:47
Profiili
Avatar

Liittynyt: 18 Heinä 2005, 16:40
Viestit: 731
Paikkakunta: Oulu
Auto: 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Siis ymmärsinkö ylläolevasta keskustelusta että sadekelillä ei pitäisi missään tilanteessa käyttää takasumuvaloa vaiko ainostaan ei pimeällä? Olen kyllä tehnyt tuota syntiä tilanteissa, joissa edessä menee viimeisimmän tietoni mukaan auto / autoja, mutta en näe niiden takavaloja renkaiden nostattaman vesisumun vuoksi. Miten peräänajon vaara poistuu pimeän myötä?

Näytti noita muutkin ko. oloissa käyttävän, tämä havainto viime kesältä kaatosateiselta autobahnsiirtymältä, jossa riiitti sekä päivänvaloa, että pimeää. Etusumareita en kyllä käyttänyt. Näkyi siellä seassa runsaasti tyystiin perävalottomia DRL-ritareitakin.


11 Marras 2019, 12:54
Profiili
Avatar

Liittynyt: 26 Syys 2018, 16:54
Viestit: 437
Paikkakunta: Askola
Auto: 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
^
Yleensä terve järki ja tietoisuus auton valaistuksesta riittää.
Valitettavasti nykyautoilijoilla ei vaikuta olevan kumpaakaan.


11 Marras 2019, 13:08
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Touko 2011, 15:05
Viestit: 3438
Paikkakunta: Metsälä
Auto: BMW F34 LCI & E92 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Noin niinkuin vakavissaan, niin pimeä ja sirottava vesi ei ole sopiva yhdistelmä takasumarille. Päivisin voi vaikka diskopalloa pyörittää puskurissaan - jos siltä tuntuu. Tosin takasumari minua jotenkin silittää vastakarvaan. En kyllä ole etusumareitakaan tarvinnut. Oma asenne valoihin on että ne on aina päällä, siihen kytkimeen ei tarvitse koskea. Päiväajovalot on kikkailua. Sumareita tarvii harvemmin kuin tööttiä.

Takaa tulijoille viestimisestä: Sivistysvaltioissa motarilla kun liikenne ruuhkautuu, niin jonon viimeinen kytkee hätävilkut. Vuoro siirtyy kätevästi ja jonon pää ei ole kellekään ULLATUS! - lienee haastavaa juurruttaa kotimaiseen kulttuuriin, mutta paikallaan olisi kyllä.

Yleisesti liikenteessä, niin odottamattomat ja poikkeavat tilanteet on hyvä aktiivisesti viestiä muille (siksi vilkut ja äänimerkki), mutta pasiivinen julistaminen odotetusta toiminnasta "minä kuljen tässä ja loimotan teille kirkasta persvaloa koska pimeä ja sade" on rasittavaa.


11 Marras 2019, 13:16
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7748
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Kyllähän se takasumari on perusteltu just ja silloin, kun normaaleissa takavaloissa ei valoteho riitä, sääolosuhteista yleisemmin tähän osuu se pöllyävä vesi/lumi kuin sade, mutta sekin joskus. Ja sitte tietty se sumu. Joku jo osuvasti mainitsikin, että jos näet edellämenevän takavalot, ei takasumaria tarvi - lisäisin tähän kuitenkin, että jos ne takavalot näkyy turvavälin päästä, ei takasumaria tarvi. Turvavälillä en tarkoita kaupunkilaista 2,7m rakoa vaan sitä ihan oikeata, 70-100m turvaväliä.

Ja kyllä, olen ehkä mulkku, mutta voin vilkutella tai polttaa sitä, jos takanatulija yrittää työntää vauhtia. Selvästi silloin normaalit takavalot ei näy tarpeeksi kauas, kun pitää liian läheltä tiirata.

Mitä ruuhkahätävilkkuun tulee, niin Suomessa se tarvitsisi muutosta paitsi kulttuuriin, myös pykäliin. Nykyäänhän hätävilkun käyttäminen on sallittu, kun auton joutuu pysäköimään kutakuinkin odottamattomaan kohtaan. Ja kun joku kohta mainitsee ESP:n/hätäjarruvaroittimen vilkuttelun, niin se on virallisesti eri funktio ja tietääkseni vilkuttaa eri tahdilla, niin samalta kuin se näyttääkin.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


11 Marras 2019, 13:37
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Touko 2011, 15:05
Viestit: 3438
Paikkakunta: Metsälä
Auto: BMW F34 LCI & E92 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
^Kyllähän oikea PNV kuski ajaa sen verran lähellä edellä menijää, että sumuvalosta ei ole mitään haittaa jo noin niinkuin lähtökohtaisesti - eihän se osu millään näkökenttään. :wink:


11 Marras 2019, 14:02
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7748
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
F34:lla toki. E92 on väärin tuunattu jos runkopalkit ei kulu maakontaktista ja renkaissa näkyy kulumaa keskilinjan ulkopuolella.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


11 Marras 2019, 14:09
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 5003
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
nipaka kirjoitti:
^^
Lienekö silmani normaalia valoherkemmät. Silmälaseja en voi pimeällä ajaessa käyttää. Vastaantulijan valot hajottavat näkökentän.

Ihmisten valoherkkyydessä on isoja eroja. Itse olen myös valoherkkä, ja tuntuu olevan hyvin vaikea saada ei-valoherkkä ihminen ymmärtämään, että valolle herkempää ihmistä voi häikäistä asia joka ei häntä itseään häiritse.


11 Marras 2019, 14:14
Profiili
Avatar

Liittynyt: 26 Syys 2018, 16:54
Viestit: 437
Paikkakunta: Askola
Auto: 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
Tuomas K kirjoitti:
Ihmisten valoherkkyydessä on isoja eroja. Itse olen myös valoherkkä, ja tuntuu olevan hyvin vaikea saada ei-valoherkkä ihminen ymmärtämään, että valolle herkempää ihmistä voi häikäistä asia joka ei häntä itseään häiritse.

En siis ole sumariangstissani yksin.


11 Marras 2019, 14:33
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Touko 2011, 15:05
Viestit: 3438
Paikkakunta: Metsälä
Auto: BMW F34 LCI & E92 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
^En mäkään tykkää Gilgameshista yhtään! :silly:


Liitteet:
sumerians.jpg
sumerians.jpg [ 37.02 KiB | Katsottu 303 kertaa ]
11 Marras 2019, 14:38
Profiili
Avatar

Liittynyt: 26 Syys 2018, 16:54
Viestit: 437
Paikkakunta: Askola
Auto: 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
lerppu kirjoitti:
^En mäkään tykkää Gilgameshista yhtään! :silly:

A ei ole E


11 Marras 2019, 14:53
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Touko 2011, 15:05
Viestit: 3438
Paikkakunta: Metsälä
Auto: BMW F34 LCI & E92 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
^jeesjees, close but no cigar. Riittävän hauska että mulla oli kivaa. :roll:


11 Marras 2019, 15:09
Profiili
Avatar

Liittynyt: 18 Heinä 2006, 13:49
Viestit: 985
Paikkakunta: Helsinki
Auto: AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
lerppu kirjoitti:
Takaa tulijoille viestimisestä: Sivistysvaltioissa motarilla kun liikenne ruuhkautuu, niin jonon viimeinen kytkee hätävilkut. Vuoro siirtyy kätevästi ja jonon pää ei ole kellekään ULLATUS! - lienee haastavaa juurruttaa kotimaiseen kulttuuriin, mutta paikallaan olisi kyllä.


Tänään ajelin sellaisen reilut 400km baanaa ja toista sataa kilsaa muita teitä Saksassa. Liikenteessä tehdään kyllä juuri noin että vilkuilla varoitetaan hidastuvasta jonosta.

Mutta sivistysvaltiossakin osataan roikkua tarpeettomasti vasemmalla kaistalla nopeampien edessä. Ei mulla hermot menneet mutta harmitti vähän kuitenkin. Kerrankin oli alla auto, josta ei ihan jokainen olisi päässyt ohi vaikka olisi ajanut ns. täysiä.


11 Marras 2019, 23:42
Profiili WWW

Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Viestit: 1901
Paikkakunta: Vantaa
Auto: kaasukattilalaitos
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
nipaka kirjoitti:
En siis ole sumariangstissani yksin.

No et todellakaan. Oma inhoni juontaa jo 90-luvun alusta. Silloin takasumuvalo oli uusi tuttavuus, joten jokaisen, jolla näin hieno varuste oli, piti sitä esitellä aina, kun taivaalta tuli tippakin vettä. Minkä jälkeen se valo unohtui päälle 3 päivän ajaksi. Kiva ajaa ruhkassa... Kaupungissahan tätä ei tarvita ikinä, vaan lähinnä moottoritienopeuksissa pöllyävän lumen tai vesisumun kanssa. Mutta tässä tilanteessahan ehkä 5 % kuskeista älyää valoa käyttää ... vaikka melkein joka iikalla on etusumuvalot päällä

Etusumuvalot olivat 90-luvulla vieläkin harvinaisempia, joten niitä myös esiteltiin suurella innolla ja moisten puutteesta kärsivät ripustivat keulalle jälkiasenteisia sumuvaloja. Niiden avulla sai myös kivasti tehtyä kahdennetut ajovalot, kun sumuvalot suunnattiin taivaalle. Häikäisiyä piisasi leveän valokuvion ansiosta aivan kohtaamishetkeen saakka ja myös reilusti ajolinjasta sivulla (nuo veetutti myös fillaroidessani.. ja huom fillaristilla silmämunat kelluu aika paljon korkeammalla kuin alfailijalla).

Nykyään ymmärtääkseni vaaditaan sellaiset kytkennät, ettei sumuvalot voi "unohtua" päälle. Näyttäisi pitävän paikkansa, paljon näkee sitä, että auto käyntiin, lähivalot syttyy samalla ja pari sekuntia myöhemmin etusumuvalot, kun kuskin ehtii tähän kohtaa ajoonlähdön tarkastuslistassaan. Tosin on tästä se hyöty, että etusumuvalojen sytyttämisen sivutuotteena saadaan myös takavalot päälle. Sehän ei datsuneissa yms. itäautoissa muutoin onnistu (vaihtoehdot aikalailla etusumuvalot päällä tai vedellään pimeässä/sateessa perse pimeänä).

Häikäisy. Etenkin nämä tehdasasenteiset valot orkkissäädöillä valaisee onnettoman lyhyen pätkän (10-20 m). Polttimet usein saman tehoisia kuin lähivaloissa, joten auton eteen tulee varsin kirkas läntti, joka jo itsessään häikäisee, kun tien pinta on märkä (etelässä lähes jatkuvasti, kiitos suolauksen) tai jäinen. Näin etenkin silloin, kun oman auton valot ovat kehnonpuoleiset. Sumaripellet tietenkin selittää, ettei sumarit häikäise, jos ei niitä tuijota. Sama pätee myös kaukovaloihin :twisted:

Moottoriteillä näkee paljon myös tätä uudempaa lajia, mikä on tehnyt sumuvaloista apukaukovalot = umpioihin tungettu xenonit/ledit ja suuntaus taivaalle. Häikäisee pahemmin kuin "rehellisesti" pitkät päällä ajavat... sama syy kuin ennekin, paljon leveämpi valokuvio. Mieli tekisi paukuttaa omilla pitkillä vastaan, mutta siinä tulisi "collateral damage". Näähän vetelee yleensä muun liikenteen seassa (samoin kuin pitkät päällä ajavat) eivätkä läheskään aina paalupaikalla.

Niin, sekin on kivaa, kun sumaripellet tarjoilee vitunmoista häikäisyä sivupeilien kautta. Taustapeilin saa himmennettyä, mutta sivupelit vähän haastavampi. Kyseessä joko heijastus märästä tienpinnasta ja/tai suora valo, kun sumuvalot suunnattu taivaalle.

_________________
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.


12 Marras 2019, 07:45
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Viestit: 285
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Liikenteestä
insinörtti kirjoitti:
Niin, sekin on kivaa, kun sumaripellet tarjoilee vitunmoista häikäisyä sivupeilien kautta. Taustapeilin saa himmennettyä, mutta sivupelit vähän haastavampi. Kyseessä joko heijastus märästä tienpinnasta ja/tai suora valo, kun sumuvalot suunnattu taivaalle.


Juu, jotain tämmöstä oon suunnitellu lisäpakkivaloksi, menis niin näppärästi kilven alle:

https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 010120720/

:lol:

_________________
Operating at the speed of dark


12 Marras 2019, 09:38
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 7745 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 151, 152, 153, 154, 155

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com