Tervehdys kaikille !

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Harpo
Viestit: 492
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 09:27
Paikkakunta: Turku

Tervehdys kaikille !

Viesti Kirjoittaja Harpo »

Siirryinpä sitten minäkin tänne tuolta Sirkuksen palstalta. Eipä ole tullut kirjoiteltua sinnekään enää aikoihin. Oma 156 menee piakkoin huoltoon 50.000 ja tarttis tukivarret ilmeisesti vaihtaa :? Toivottavasti ei ole ihan mikään mahdoton hinta ?

tv
Viestit: 619
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Tervehdys kaikille !

Viesti Kirjoittaja tv »

Harpo kirjoitti:Siirryinpä sitten minäkin tänne tuolta Sirkuksen palstalta. Eipä ole tullut kirjoiteltua sinnekään enää aikoihin. Oma 156 menee piakkoin huoltoon 50.000 ja tarttis tukivarret ilmeisesti vaihtaa :? Toivottavasti ei ole ihan mikään mahdoton hinta ?
Tykkäävät kyllä ottaa ainakin Deltalla ja Automilanossa noista aika kovaa hintaa. Valitettavasti.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

No eihän täällä muutkaan ole vielä niin kauaa olleet. Tervetuloa vaan!

Mitenkäs muuten 156:ssa tuo huoltokuvio menee onko yhtä tiheä kuin 155:ssa jossa huoltoväli on 10000 ja joka toinen huolto on vain öljynvaihto. Itselle on 130tkm:n öljynvaihto edessä ja samalla vaihtuu ohjaustehostimen öljyt ja termostaatti. Termostaatti siksi kun ei lämpene nollakelilläkään kuin 70 asteeseen ja tehostimen öljyt kun ovat kuulemma jo aika paksua tavaraa.

Avatar
Harpo
Viestit: 492
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 09:27
Paikkakunta: Turku

Juuh

Viesti Kirjoittaja Harpo »

Joo taitaa olla sama kuvio 156:a 10-tonnin öljynvaihdot 60-tonnia remmi. Itse tinkasin ton remmin vaihdon kaupanpäälle ja se vaihdettiin jo ennen kun ostin auton. 100-tonnia taitaa olla se seuraava rahakkaampi huolto. Käsittääkseni tulpat vaihdetaan tossa kohdalla ? Tartteekin muuten kysellä, kun ei toi 156 termostaattikaan just nouse yli ton 70-astetta. Muuten lämpiää kyllä hyvin.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Itse asiassa en ole ihan varma termostaatin vaihdon tarpeellisuudesta, kun toiset sanoo että 70 astetta on normaalia twinsparkissa ja toiset että ei. Ruunen kommentti oli kuitenkin että pitäisi olla 80 asteen tuntumassa. Kun vielä kuulemma kykmänä käyvän moottorin käyttöikä on lyhyt niin ajattelin vaihtaa ko palikan.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

70-90 astetta

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Minulla soutaa lämpömittarin mukaan 70 ja 90 asteen välillä. Kun ajaa esim. moottoritienopeuksissa, niin vaihteluväli on noin minuutti. Harmoninen termostaatti ;)

Enpä ole viitsinyt tarkemmin paneutua, koska pysytään kuitenkin turvallisella alueelle ja saattaahan tuo olla mittaristakin kiinni. Pitänee keväällä katsoa tarkemmin.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

huoltokuviot

Viesti Kirjoittaja V6 »

ainakin V6sessa huoltoväli on 20tuhatta tai 18kuukautta, itse vaihdatan kyllä 10 välein öljyt. Ylätukivarret maksaan n300mk muistaakseni/kpl. Lämpämittarin "vaeltelu" on ihan normaalia niinkauan kun riittää lämpöä pitäisi termari olla ok.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 70-90 astetta

Viesti Kirjoittaja Rolle »

BSTR kirjoitti:Minulla soutaa lämpömittarin mukaan 70 ja 90 asteen välillä. Kun ajaa esim. moottoritienopeuksissa, niin vaihteluväli on noin minuutti. Harmoninen termostaatti ;)

Enpä ole viitsinyt tarkemmin paneutua, koska pysytään kuitenkin turvallisella alueelle ja saattaahan tuo olla mittaristakin kiinni. Pitänee keväällä katsoa tarkemmin.
Mulla ihan sama tossa 155:ssa. Taitaa olla ominaista kaikille alfoille :P

Avatar
Fratello
Viestit: 82
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 15:55
Paikkakunta: Helsinki

Huollatus Pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja Fratello »

Kumpaa kannatta käyttää normaaleissa huolloissa kun takuu on jo rauennut, Delta-autoa vai Automilanoa. Onko jotain muita Alfa-velhoja joiden kynsiin uskoltaa autonsa jättää? Kyseessä olisi normaalit määrä-aikais huollot. Auto on ajettu 150 000.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

No minulla ei tuo lämpömittari vaeltele se näyttää sellaista 70 astetta, kun moottori on lämmin, paitsi sitten kesällä.

Noista huoltopaikoista sen verran että itse olen käyttänyt pienempiin töihin Deltaa ja suurempiin Tmuukkosta. Tuo Muukkonen on vain vähän turhan kaukana sieltä pääkaupunkiseudulta ja Oulustakin tulee matkaa sen verran ettei ihan pelkän öljynvaihdon vuoksi viitsi lähteä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 70-90 astetta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rolle kirjoitti:
BSTR kirjoitti:Minulla soutaa lämpömittarin mukaan 70 ja 90 asteen välillä. Kun ajaa esim. moottoritienopeuksissa, niin vaihteluväli on noin minuutti. Harmoninen termostaatti ;)

Enpä ole viitsinyt tarkemmin paneutua, koska pysytään kuitenkin turvallisella alueelle ja saattaahan tuo olla mittaristakin kiinni. Pitänee keväällä katsoa tarkemmin.
Mulla ihan sama tossa 155:ssa. Taitaa olla ominaista kaikille alfoille :P
Hei hei eipäs yleistetä siellä! :wink: Mulla oli aikaisemmin tasainen 82 astetta mittarissa, termarin vaihdon jälkeen tasainen 92. Tosin kestää vuoden ennen kuin tuo alumiinimurikka lämpenee kunnolla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Omassa 156:ssa lämpömittari ei oikeestaan koskaan ole noussu 70 asteen yli. Ainoita kertoja kun lukema on kivunnut lähelle 80 on ollut radalla kaahatessa tai ruuhkassa kuumalla jumittaessa.

Onkohan noissa näytöissä / antureissa vikaa, kun auto kyllä lämpeää sisältä vielä hyvin 40 asteen pakkasessakin ?
(Matka Ylläkselle 1060 km, Jyväskylän jälkeen oli ulkolämpötila -42)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alfetta&156 kirjoitti:Onkohan noissa näytöissä / antureissa vikaa, kun auto kyllä lämpeää sisältä vielä hyvin 40 asteen pakkasessakin ?
(Matka Ylläkselle 1060 km, Jyväskylän jälkeen oli ulkolämpötila -42)
Ainakin lämppäreissä näkyy tapahtuneen kehitystä, 82 asteen termarilla 164 ei enää 25 asteen pakkasessa pystynyt nostamaan sisälämpötilaa lähellekään 20:tä. -20:ssä tuntui kyllä vielä ihan lämpimältä.

Onkohan 156:n mittari "viileä" vai voiko siinä olla noin paljon parempi lämppärin kenno? Vai mihin mun lämpöni katoaa?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Niin kyllä minullakin tuota lämpöä sisälle riittää vaikkei vesi olekkaan kuin vain 70 astetta.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

HR kirjoitti:Niin kyllä minullakin tuota lämpöä sisälle riittää vaikkei vesi olekkaan kuin vain 70 astetta.
Sama homma, ei tarvinnu kuin reilu kilometri niin alkaa jo puhaltamaan lämmintä! Ja ulkona n. -7 astetta. Mulla siis tasainen 70 astetta mutta jos seisoo paikallaan vähän aikaa niin nousee 90 asteeseen.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

No nyt on termostaatti vaihdettu. Käyntilämpötila on nyt jonkin verran korkeampi, muttei vieläkään kyllä 80 astetta. Olisikohan niin että nuo lämpömittarit ovat vähän niinkuin suurpiirteisiä.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Omituinen lämpömittari

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Jollain saitilla joku totesi alfan lämpömittarin tarkemmaksi kuin joissain muissa autoissa. Joten lämpötila vaihtelee jokusen asteen kun termostaatti aukeilee ja sulkeutuu jonkin verran. Tiedä sitten uskonko tähän, mutta jonkin verran vaikuttaa anturin sijoitus. Eli jokseenkin normaalia tuollainen lämpöjen vaihtelu.

Ja kaikkihan me pidämme täsmällisistä mittareista (ja jutuista) ;)
Alfaton ainakin hetkellisesti...

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

HR kirjoitti:No nyt on termostaatti vaihdettu. Käyntilämpötila on nyt jonkin verran korkeampi, muttei vieläkään kyllä 80 astetta. Olisikohan niin että nuo lämpömittarit ovat vähän niinkuin suurpiirteisiä.

heittoa mitattiin 5 astetta liian vähän omassa kärryssä
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Niinhän se on että jos ei mittarin näyttämä miellytä niin sitä pitää säätää :)

No ihan tosissaan. Sopisi kuvaan minullakin tuollainen liki 5 astetta alakanttiin näyttämä. Pitäisiköhän neurootikkona vielä vaihtaa lämpöanturikin. Tietääkös muuten kukaan missä se 16v twinsparkissa sijaitsee .

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Kattokaapa tää linkki!

Viesti Kirjoittaja Maho »


Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Niin kerran vielä. Minun tapauksessani ei tuota 156 saitilla kuvailtua lämpötilan vaeltelua tapahdu.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

vuosimalli

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Saattaahan tuo olla vuosimallistakin kiinni. Ovat voineet vaihtaa mittarin/anturin. Itselläni vm.99, jossa vaeltaa. Tuonne vinkin antaneella gert-janilla on näemmä vm.2000.

MUTUa joka tapauksessa.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Oma on vuodelta -96 ja siis malliltaan 155:nen. Näissä tuota kylmänä käymis taipumusta esiintyy. Joillekkin termostaatin vaihtaminen on tepsinyt, toisille taas ei.

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Edelleen lämmöistä.. Eilen illalla katselin helsingistä ajellessa kun lämmöt oli selvästi, noin parin viisarinpaksuuden verran, alle sen 70 asteen viivan. :o Tuntuu aika alhaiselta, vai mitä mieltä? Mietin vaan että mites kun pakkasta on kunnolla, käykö liian kylmänä? Kesällä matka-ajossa lämmöt oli 70 viivan tuntumassa kuitenkin.
Vai virittelenkö pahvia keulaan? :shock:

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Ei ne lukemat siitä enään talvella ainakaan minulla laske, ja lämpiääkin ihan kohtuullisen nopeasti. Kesällä voi nousta lämmöt sitten yli tuon n 70 asteen
"Timing cingulum off et valuulas node"

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Hesem kirjoitti:Edelleen lämmöistä.. Eilen illalla katselin helsingistä ajellessa kun lämmöt oli selvästi, noin parin viisarinpaksuuden verran, alle sen 70 asteen viivan. :o Tuntuu aika alhaiselta, vai mitä mieltä? Mietin vaan että mites kun pakkasta on kunnolla, käykö liian kylmänä? Kesällä matka-ajossa lämmöt oli 70 viivan tuntumassa kuitenkin.
Vai virittelenkö pahvia keulaan? :shock:
Sama juttu. Ainakin tuossa kun oli n.10asteen pakkasia auto lämpeni ihan normaalisti ja mielestäni erittäin nopeasti. Huolestun asiasta sitten kun ei enää autossa tarkene.
Ei enää Alfaa... eipä

Vastaa Viestiin