Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Lahtelaiset? :wink:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
GreenThing
Viestit: 834
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

^Nimenomaan. :lol:
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2335
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Onneksi kyseisen tien käyttö työmatkaa varten on historiaa. Ei ole hyvä terveydelle altistua tuolle liikennekulttuurille.
Mun mielestä vas kaistalla ei yksinkertaisesti ajeta! Siellä ohitetaan oikealla olevaa ja palataan mahd pian takaisin oikealle. Eikä liity nopeusrajoitukseen. Piste.
Kuva

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja legza »

Mäntsälän etelä puolella alkaa jengi käymään yleensä röyhkeäksi motarilla. Eli kyllä mä mäntsäläisiä syyttäisin ;) Toisaalta 4-tiellä tuntuu olevan tapana mennä vasenta kaistaa ramppien kohdalla tulit sitten rampista tai ohittaen rampin... Eli ramppien kohdalla motari on siis yksi kaistainen, jossa kohtaa 40km/h - 120km/h ajavat.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Finest »

Finest kirjoitti: -joillain pakettiautoilla saa ajaa 120 km/h +turvamarginaalit, näitänkin on ilmeisesti myyty paljon.
Todistetusti saa ajaa, jos ei ole valvontaa. Jos on poliiseja liikkeellä, niin ei saa sakkoja, mutta pitää hiljentää nopeutta.
Eli semmoinen 20-25 km/h ylinopeutta ei vielä aiheuta edes huomautusta moottoritiellä :-D

Ajelin töistä kotiin päin ja jostain Riihimäen jälkeen maijan perässä mittarinopeuden vaihdellessa noin 120-125 km/h, kun en viitsinyt ohittaa.
Pakettiauto ohittaa minut ja maijan rinnalle päästyä molemmat alkavat jarruttelemaan. Pakettiauto sitten hiljentää varmaan satasen kieppeille nopeuden ja nopeasti jää taustapeilin ulottumattomiin.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Torstaina tuli iltahämärässä vastaan tumman sininen(?) Volkswagen passat ilman valoja taajaman ulkopuolella Helsingin tiellä. Mietin hetken väläytänkö pitkillä koska vaikea kuvitella ettei tajua itse. Kuitenkin oikeasti hämärää jo siinä vähän ennen yhdeksää ja metsän reunoja molemmin puolin. Väläytin sitten jos vaikka on niin unessa. Samalla kun väläytin auto oli ehtinyt riittävän lähelle että nippa nappa olin näkevinäni parikymppisen lippispään madalletun passatin ratin takana. Kiitettävällä 0,2s reaktioajalla hän irrotti molemmat kädet ratista, työnsi ne kiinni tuulilasiin ja esitteli keskisormiaan käsiä heilutellen.

Onnea vain tien päällä ja elämässä tuolla asenteella :roll:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Finest kirjoitti:
Finest kirjoitti: -joillain pakettiautoilla saa ajaa 120 km/h +turvamarginaalit, näitänkin on ilmeisesti myyty paljon.
Todistetusti saa ajaa, jos ei ole valvontaa. Jos on poliiseja liikkeellä, niin ei saa sakkoja, mutta pitää hiljentää nopeutta.
Eli semmoinen 20-25 km/h ylinopeutta ei vielä aiheuta edes huomautusta moottoritiellä :-D
Tästä tuli mieleen viime kesän työmatka Baijerissa, kun vuokra-Touranin 1.4TSI oli saanut kopin hinattua 170km/h vauhtiin, niin tuntui vähän huimalta, kun ohi paineli korkeaa Sprinteriä sun muuta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Miksi ihmiset ei enää tiedä, miksi se perkskleen liityntäkaista on olemassa?

Kouvolan jälkeen etelää kohti Porvoon moottoritielle liittyessä oli tojotismi huipussaan. 120-rajotus tulee, vauhtia joku 60. Sitten kaista alkaa moottoritielle, vauhtia 70. Tässä vaiheessa tiputin JTD:n kolmoselle, katsoin oikean kaistan tyhjenevän kun ihmiset ihan järjissään väistää tätä prkleen tojotistia, etteivät takaluukusta aja läpi, vaihdan kaistaa oikealle ja sitten tyhjässä kolossa lappu lattiaan ja tojota jäi horisonttiin.

Mutta mikä helkkari siinä on? Ja tuokin tuli ihan suoraan siihen motarin oikealle kaistalle, ei edes miettinyt väistämistä.
Ei ollut mikään 80-vuotias, eikä mikään kakarakaan - eli pitäis olla ollut kyllä haju kiihdytyskaistasta.

Aika usein ihmettelen, että miten tässä selvitään hengissä kun noita kaikenmaailman kaheleita on.

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^olen oppinut varomaan tojotia, varsinkin uudet/uudehkot (myös vanhenmmat) korollat ovat pahoja. Myös v70 vulvien liikehdinnän seuraaminen ja riittävän turvavälin (perkeleenmoisen) jättäminen pidentää elinajanodotetta huomattavasti.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tojotista kun puhe tuli, niin olen viime aikoina huomannut, että mikäli uuden farmariAuriksen luukussa lukee Hybrid, niin sillä on ilmeisesti pakko ajaa kisaa vanhan pakoputkivammaisen Alfan kanssa, kuin TDI-Octavialla konsanaan. Octavioista todettava, että niitä aiemmin ostanut ryhmä on siirtynyt muihin kulkineisiin, sillä Skodat eivät enää ole liikenteessä sellainen "riesa", kuin aikoinaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Ei. Helvetti. Motarin kiihdytyskaistat. Miksi on niin vaikeaa käyttää sitä kaistaa kiihdyttämiseen, eikä väkisin liittyä 60km/h siihen 120km/h ajavaan liikenteen sekaan? Yleensä nä on just jotain pappoja tai muuten vaan vatipäitä, jotka ei uskalla kierrättää moottoria yli 2k rpm "koska muuten menee rikki" tai jotain. Hitto soikoon.

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mäkään en läheskään aina käytä motarin kiihdytyskaistaa kiihdyttämiseen. Toisaalta olen aika pitkälti valinnut kalustoni niin, että suurin sallittu (ja jopa vähän päälle) on yleensä tarjolla jo siinä kiihdytyskaistan alussa, eli jo rampin puolella :P
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mikä juttu siinäkin muuten on, että nämä jotka siihen moottoritielle liittyy 50 - 60 km/h, niin vaihtaa myös moottoritielle heti välittömästi liittymiskaistan alussa? Itsella kun yleensä on sen moottoritien rajoituksen verran nopeutta liittymiskaistan alussa, mutta silti käytän mielelläni sitä kaistaa hyödyksi niin pääsee harkiten ja kiireettä liittymään sinne moottoritielle.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Tuota olen miettinyt itsekin. Ne vaan tunkee sen kotteronsa tuohon heti ja siinä jurnuttaa seuraavan kilometrin verran tod.näk. isoimmalla vaihteella kiihdyttäen. Tosin on näitä muitakin; yhdellä kaverilla/semitutulla on hybridiajoneuvo ja hän ei sitä huudattele, eli kiihdyttää just sellaista hiiiiiidaaaasssstaaaaa vauhtia "koska silloin auto sanoo menevänsä eniten eco-alueella". Siinä yritin selittää et rivakka kiihdytys tavoitenopeutueen ja siinä pysyminen on kaikille helpompaa, mutta ei kuulemma ole ecoa enää, kun mittaristossa muuttuu lukema punaiseksi... Että joo.

insinörtti
Viestit: 2642
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tuomas K kirjoitti:Mikä juttu siinäkin muuten on, että nämä jotka siihen moottoritielle liittyy 50 - 60 km/h, niin vaihtaa myös moottoritielle heti välittömästi liittymiskaistan alussa?
No, keskimäärin tämä menee ihan OK, koska moottoritieltä poistuminen tapahtuu siten, että nopeutta tiputetaan 10-30 km/h jo kilometriä ennen erkanemiskaistan alkua, mutta sinne erkanemiskaistalle ei kuitenkaan siirrytä ... kuin vasta viime tingassa, "seepraviivojen" yli. Toki tällöinkin ensin polkaistaan kunnolla jarrua ja sitten äkkiliike, jotta saadaan vähän ohjelmaa erkanemiskaistalla ajaville.

BTW, kyllä löytyy tojo- ja nissanpappojen kulkineistakin kaasu, jos 50-60 nopeudella moottoritielle poukanneesta pökkelöstä lähtee painamaan oikealta ohi (siis jatkaen liittymiskaistaa pitkin). Kuten myös Volvoista ... mutta niihin tosiaan on syytä pitää riittävää turvaväliä.

Joskus myös näen volkkarin, joka ei lähde ajamaan Giulietan (lue: vakionopeussäätimen) kanssa kilpaa, kun tällaisen saavuttaa moottoritiellä...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ei päivää ilman kuollutta jalankulkijaa.. semmonen ajatus tulee mieleen, että pitääkö kohta poistaa liikennevaloista tilanne, jossa samaan aikaan palaa vihreä jalankulkijalle ja kääntyvälle autoilijalle? Kun ei tunnu pian muu auttavan.

Ei se nyt aina ole ihan asenteestakaan, varsinkin isosta autosta on kääntymishetkellä melko mahdoton nähdä siihen oikeelle suojatielle, pitäisi nähdä ennakkoon, mutta kaupungissa on paljon väkeä ja kaikenlaista estettä, pakettiautojakin voi olla parkissa iso rivi juuri ennen risteystä. Joitain juttuja on vaan mahdoton hoitaa turvallisesti vaikka ajaisi kuinka hiljaa. Ja kärry kun sitten koukkaa vielä sisempää ja jotkut ei tunnu ees huomaavan että perässä tulee vasikkakin.

Kun en oikein riemastu siitäkään, jos aletaan vaatimaan tutkat, kamerat ja monitorit kaikkiin jotka kuorma-autoksi on rekisteröity.. sitten joku keksii tutkan korkeudeksi 40cm ja isossa maasturissa puskuri voi olla kymmeniä senttejä korkeammalla.. ja kumminkin puolet repii summerin irti jos se normiajossa huutaa koko ajan. Ja ei sekään auta sitä kärryn alle kävelijää.

Tuo kääntymistilanne kun on oikeestaan vaarallisempi, kuin että palais vihreät yhtä aikaa suoraan ajavan kanssa? Joten jalanakulkijoille kokonaan oma hetki, jolloin kaikki jalankulkuvalot vihreenä ja autot oottaa??

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eikös mm. Japanissa noin olekin? Että autoilla on oma vuoronsa ja mennään, kuten täälläpäin nyt. Mutta sitten tulee se jalankulkijavalo, jolloinka yksikään auto ei mene mihinkään.
Siellä toki sitä väkeäkin on ihan eri tavalla, mutta luulis olevan täälläkin toteutettavissa?

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuossa Alfat Mediassa-ketjussa juuri kommentoitu valkoista hirmua, mikä veteli suoraan suojatien yli pysähtymättä...

Tänään näin jotain äärettömän harvinaista. Jotain sellaista, joka ihan oikeasti hämästytti.
Nimittäin TSADISSA, siinä Pasilan juna-aseman itäpuolella iltapäiväruuhkassa madellessa tuli tyhjää eteen. Ja suojatie. Tiehän on siis 2+2kaistainen siinä kohti. Katson peiliin ja näen Rellun Capturin ajelevan (oli muuten eka bongaus livenä tuosta) takaviistossa, näen myös suojatielle pyrkiviä ihmisiä 2kpl.

Mietin, vilkasen uudestaan rellua peilistä ja kokeilevasti alan hidastamaan. RELLU HIDASTI?!?!?
Eli kiltisti, hemmetillisestä jonossa jo vaikka kuinka kauan olleena jaksoi pysähtyä (vähintään yhtä hemmetinmoisen jonon vetäjänä) suojatien viereen pysähtyneen auton viereen.
Pääsi nämä kaksi kävelijää ainakin turvallisesti kadun yli. Harvinaista, harvinaista ja vielä kerran harvinaista.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ näkee hyvin autosi yli "city-maasturilla" :P mutta joo liiankin harvinaista tälläiset.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Omat suojatie & tieraivokokemukset tältäpäivältä :D

ajelin finnoontietä risteykseen jossa on kaksi kaistaa , toinen kääntyy kaupalle ja toinen jatkuu suoraan, suojatie siinä molempien kaistojen edessä. suojatien eteen käänytvällä kaistalla auto pysähtyneenä, koska se odottaa vuoroa kääntyä ja jätisuojatien vapaaksi, tietenkin. Saavun siinä sitten paikalle, valmistaudun pysähtymään sen suojatien eteen pysähtyneen rinnalle niinkuin kuuluukin. noooh, mitä meinas käydä: takanani ajava audi a6 uraohjus pukuänkyrä meinas rysäyttää alfani hanuriin. lähetään liikkeelle, audi näyttää että pysyy perässä ja lipoo takapuskuriani. sitten yhtäkkiä kun vastaantulevassa liikenteessä tulee rako audi ohittaa reipasta ylinopeutta ja änkyrä ärisee keskareitaan mulle näyttäen...Jäi lomilta hiekkaa vakoon..? Vitun urpÅ :drinking:

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
:D

Oli muuten vähän samaa touhua Meilahden sairaalasta pihalleajaessa.
Voi herran jestas, sanon minä.
Tietysti ruuhka-aikaan liikenteessä. Ofkoors.

Meilahden pääpysäköinnistä ulos, siitä pienestä liikenneympyrästä ja sit jonotettiin.
Ja jonotettiin.
Ja jonotettiin.
Ja jonotettiin.

Rehellisesti 25min kesti päästä tuo ehkä 150m matka yhteensä, ensimmäisiin liikennevaloihin Tukholmankadun ja Haartmaninkadun risteyksessä. Ja sinnekin pääsin vain siksi, että sairaalasta lähti bussi. Bussikuskilla paloi jossakin kohtaa käpy, kun ei kaista vetänyt, ajoi _koko risteyksen keskelle stoppiin_ blokaten oikealta ja vasemmalta tulevan liikenteen 100%:sti :D
Oli aika epätodellinen fiilis tässä, olemalla vasemmalla kaistalla kääntymässä vasemmalle, kun bussi vetäsee oikeallekääntyvien kaistan kautta vasuriin blokaten risteyksen.

No, pääsipähän risteykseen :D

Paikka siis toki tämä, tästä vasemmalle ja valoista oikealle...

https://goo.gl/maps/HJ9e7

PS.
Vihaan, VIHAAN, ruuhka-aikaan HKIssa ajamista. Valitettavasti isäukko on Meikussa vielä ainakin hetkenaikaa....

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11268
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

jkk kirjoitti:takanani ajava audi a6 uraohjus pukuänkyrä meinas rysäyttää alfani hanuriin.
Tuo noissa on oikeasti isona riskinä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

sämpy kirjoitti:Ei päivää ilman kuollutta jalankulkijaa.. semmonen ajatus tulee mieleen, että pitääkö kohta poistaa liikennevaloista tilanne, jossa samaan aikaan palaa vihreä jalankulkijalle ja kääntyvälle autoilijalle? Kun ei tunnu pian muu auttavan.
Toisaalta onhan meillä liikennevalottomia risteyksiä paljon enemmän mitä valo-ohjattuja. Samanlaisia liikennetilanteita niissäkin voi tapahtua.

Hezekiel
Viestit: 73
Liittynyt: 26 Loka 2008, 10:08
Car(s): 145 QV -99 ja tusina muuta
Paikkakunta: Häijää

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Hezekiel »

Olin tänään liittymässä kylätien rampilta pikatielle. Kyseisessä liittymässä on päätieltä katsottuna ensin erkanemisramppi ja sitten liittymisramppi joiden välillä kulkee pikavuorobussien pysäkkiä varten tehty "oikaisu" kuten moottoriteilläkin joskus on. Edellä meni joku vanha Audi joka seilasi kaistan laidasta laitaan ja vauhti oli rampilla melko vaatimaton. Vähän ennen liittymistä päätielle auto lähes pysähtyi, veti oikealle pientareelle mutta vilkku oli vasemmalle... Töräytin torvea ja menin ohitse kiihdyttäen päätielle. Audi kääntyi siitä sitten lähes 180 astetta ja lähti ajamaan sitä bussikaistaa vastakarvaan :shock: Kuskin paikalla istui joku vanhempi nainen joka mulkaisi vieläpä pahantahtoisesti kun kehtasin siinä liikennesuoritusta häiritä. No, pääasia ettei ajanut ylinopeutta, olisi voinut olla vaarallista :?
AUTOT kuluttavat 10 litraa / 100km

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tänään sain todistaa valitettavan yleistä ja samassa hetkessä erittäin hienoa tilannetta. Lahdessa mytäjäisen risteys on kuuluisa niistä kahdesta autosta, jotka jokaisesta suunnasta "aina" tulee läpi punaisilla, kun "vielä ehtii". Tänään odotin itse punaisissa valoissa kääntymässä vasemmalle keskustaa kohden ja kun valo vaihtuu vihreäksi, tulee oikealta vanhan Helsingin tien suunnasta Volvo täysin päin punaisia. Ai mikä oli hienoa? No se, että minun viereisellä kaistalla suoraan ajamassa ollut poliisimaija joutui tämän punaisia päin ajaneen Volvon takia jopa hidastamaan, eikä varmaan ole yllätys, että Volvo sai hieman extrahuomiota osakseen sinisten vilkkujen ja punavalon muodossa :mrgreen: .

Tuossa risteyksessä saisi lähes jokaisesta valoaallosta suuntaansa yhden tai jopa useammankin auton jonoon sakkolappua odottamaan, jos olisi resursseja asettaa valvontaa. Olisi vaikka kamera joka suuntaan jatkuvasti tolpassa, niin maksaisi itsensä äkkiä takaisin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
hjpp
Viestit: 1931
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Tunnen mielestäni liikennesäännöt ja -merkit varsin hyvin, mutta tämä kotitien alkuun tullut yhdistelmä ihmetyttää.
Miten tuon tulkitsisi?
Liitteet
IMG_0234[1].JPG
IMG_0234[1].JPG (94.58 KiB) Katsottu 4502 kertaa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mikä siinä on epäselvää? Taajama päättyy, rajoitus 50 km/h, jalankulku ja mopoilu kielletty.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6686
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Eikö fillarointi. Ihan selvää kuin pläkki vai onko tämä kompa?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sisältäähän se toki konkeloinninkin.

Avatar
hjpp
Viestit: 1931
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Tämä on Kunnarlantien alku Pömpölän suunnasta. Tuo sivuhaara oikealle kääntyy Kehälle.
Loppuuko kävelyrajoitus tuohon haaraan ja vai jatkuuko se koko Kunnarlantien eli seuraavat 6,5 km?
Jos loppuu niin saako sen jälkeen myös posottaa perusnopeudella 80 km/h?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eikös nopeuskyltin lukema ole voimassa seuraavaan joko rajoituksen kumoavaan tai uudesta rajoituksesta kertovaan kylttiin?

Kevyen liikenteen kiellosta en osaa kyllä sanoa mitään.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tästä aiheesta on muuten väännetty korkeallakin taholla. Liikenneturvakaan ei osaa tarkalleen määritellä, mitä "kyseisellä tiellä" tarkoitetaan. Periaate siis on, että merkillä osoitettu nopeusrajoitus jatkuu kyseisellä tiellä myös risteysten jälkeen, mutta jos kääntyy risteyksestä kokonaan toiselle tielle, merkin vaikutus päättyy. Tällöin joko uusi merkki tai yleisrajoitus 80 tai 50km/h riippuen ollaanko taajama-alueella vai ei. Ja tietenkin poikkeuksena vielä nopeusrajoitus-alue, jotka on kasvaneet kaupungeissa tolkuttoman kokoisiksi ja vaikeasti hahmotettaviksi sakkorysiksi.

Tässä tapauksessa vaikka rajoitus jatkuu 50km/h niin oli helpompi päättää taajama-alue tuossa kuin laittaa kaikkiin ramppeihin omaa päättymiskylttiä? Vähemmän kylttejä, halvempi ratkaisu?

Täällä oli siltaremontin takia kiertotie Parolan kautta melkein vuoden. Samalla tiputettiin Parolan läpikulkutiellä rajoitus 60->50km/h. Arvatkaapa nostettiinko se takaisin nyt, kun silta valmistui? Jepppp.. siis ei. Moottoritien rampissa taajama-merkki, poikittaisväylällä ei nopeusrajoitusmerkkiä. Varmaan halpaa, mutta hiukan hankalasti seurattavaa kun siinä rampin loppuun tultaessa on muutakin katseltavaa. Poikittaisväylä taas sellainen, että paria risteystä lukuunottamatta sopiva rajoitus olisi 100km/h... ja aika kovaa tuossa ajetaankin. No valtio tienaa, onhan sakkotulot nykyään osa budjettia.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kyllähän nopeusrajoitus ainakin 4 numeroisilla ja sitä pienempinumeroisilla teillä päättyy risteykseen ja sen jälkeen merkillä osoitettava rajoitus, mikäli ei rajoitusmerkkiä on 80 perusnopeus voimassa.

Avatar
Isola
Viestit: 1982
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

:shock: Tieliikenneasetus on jossain määrin eri mieltä tuosta:
Merkki 361

Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361―363, 572, 573 tai 575 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta. (23.6.2010/625)

Tiellä, jolla nopeusrajoitus on enintään 30 km/h, voi olla töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia rakenteita, joista ei liikennemerkillä erikseen varoiteta tai muita nopeutta alentavia rakenteita, joita ei liikenteen ohjauslaitteella tai muulla vastaavalla tavalla erikseen osoiteta. (23.6.2010/625)

Merkillä 361 ja lisäkilvellä "Yleisrajoitus" voidaan tarpeen mukaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoituksen alaiselta tieltä tai alueelta yleisen nopeusrajoituksen piiriin kuuluvalle alueelle. Merkillä 361 ja lisäkilvellä "Alue" voidaan tarpeen mukaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoitusalueen sisällä olevalta merkillä 361 osoitetun nopeusrajoituksen alaiselta tieltä takaisin nopeusrajoitusalueelle. (23.6.2010/625)
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Joo, voi olla tilanteita joissa autoilijan on vain jostain tiedettävä että tässä onkin joku rajoitus.

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mutt »

VMTD kirjoitti:Kyllähän nopeusrajoitus ainakin 4 numeroisilla ja sitä pienempinumeroisilla teillä päättyy risteykseen ja sen jälkeen merkillä osoitettava rajoitus, mikäli ei rajoitusmerkkiä on 80 perusnopeus voimassa.
Näin minua ainakin opastettiin autokoulussa 90-luvun alussa. Vai onko nopeusrajoitus risteyksen jälkeen riippuvainen siitä, onko kääntynyt risteyksestä, vai tullut päätietä? :wink:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Ilokseni huomasin, että lapset pääsevät jatkossa suojatietä pitkin jokaisessa koulumatkansa tienylityspaikassa kun kotikadun lähimpään risteykseen oli maalattu ja merkitetty suojatie.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

mutt kirjoitti:
VMTD kirjoitti:Kyllähän nopeusrajoitus ainakin 4 numeroisilla ja sitä pienempinumeroisilla teillä päättyy risteykseen ja sen jälkeen merkillä osoitettava rajoitus, mikäli ei rajoitusmerkkiä on 80 perusnopeus voimassa.
Näin minua ainakin opastettiin autokoulussa 90-luvun alussa. Vai onko nopeusrajoitus risteyksen jälkeen riippuvainen siitä, onko kääntynyt risteyksestä, vai tullut päätietä? :wink:
Näinhän se yleensä onneksi on, mutta lakiin se ei suoraan perustu.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Mikä ihme siinä on, että moottoritiellä ajaessa pitää olla ihan kiinni takapuskurissa? Nopeutta sallitut 120 km/h ja Hesarin sivu olisi juuri mahtunut välin ja ohituskaista vapaana, mutta kalapää ei mennyt ohi. Noh, kurvasin sitten kahville ja tyyppi tuli perässä ja koko ajan aivan kiinni.

Parkkipaikalla kysyin asiasta, että "miksi ajat noin kiinni takapuskurissa?". Sälli vaan sanoi, että "ainahan mä ajan näin".

Eipä siihen oikein kannata alkaa enää sanomaan mitään.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja _rico »

^Eipähän lennä kivet ikkunaan kun ajelee tarpeeksi lähellä :mrgreen:

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Taakke vaan tarra:
"Kameravalvonta! kaikki perseessä roikkujat kuvataan ja videot lähetetään poliisille"

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Järkeviä sanoja Trafin asiantuntijalta?

http://www.iltalehti.fi/autot/2015090220284391_au.shtml

Viime viikkojen suojatieonnettomuudet ovat puhututtaneet ympäri Suomen. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen on kyseisten onnettomuuksien vuoksi sitä mieltä, että nyt olisi korkea aika parantaa risteysalueiden suojateiden turvallisuutta.

- Kun rakennetaan uusia suojateitä, voitaisiin ne sijoittaa auton mitan päähän sille risteävälle tielle. Tällä tavalla autoilija, joka lähestyy sitä suojatietä, näkisi eteen tulevat jalankulkijat ja pyöräilijät suoraan edessään tuulilasin kautta. Näin kevyt liikenne ei voisi jäädä katvealueeseen auton sivuun.

Pohjosen mukaan suojateiden siirtämisellä olisi myös toinen hyöty.

- Kun auto kääntyisi tällaisen suojatien eteen ikään kuin taskuun, niin se ei myöskään tukkisi sitä pääväylää takanaan, vaan suoraan menevä liikenne pystyisi yhä kulkemaan. Suojateiden siirtäminen ei siis parantaisi vain turvallisuutta, vaan myös liikenteen sujuvuutta.

Pohjonen kertoo, että tällainen muutos tulisi kyseeseen nimenomaan vain uusien suojateiden kohdalla.

- Vanhoja suojateitä ei lähdettäisi muuttamaan. Helppoahan se olisi, jos meillä olisi rajattomasti rahaa. Silloin voisimme tehdä siltoja, alikulkuja ja tunneleita ja erottaa autot ja jalankulkijat täysin toisistaan. Se ei vain ole realismia. En siis ehdota, että kaikki Suomen suojatiet nyt muutettaisiin, vaan kun uusia suojateitä rakennetaan, niin tällainen otettaisiin siinä liikennesuunnittelussa huomioon, jos vain mahdollista.

Pohjonen on saanut idean suojateiden siirtämiseen Saksasta, jossa hän on nähnyt tällaisten suojateiden toimivan sujuvasti.

- Mietin jo kauan ennen näitä Suomessa tapahtuneita onnettomuuksia sitä, että miksiköhän tällaisia suojateitä ei ole meillä kokeiltu. Ajattelin nyt sitten tulla asian kanssa esiin, kun se on taas ajankohtainen. Toivon, että tämä asia lähtee elämään julkisen keskustelun kautta ja joku voisi ottaa siitä kopin.

Lisää turvallisuutta myös liikennevaloilla?

Pohjosella on myös toinen ehdotus, kuinka suojatieturvallisuutta voitaisiin lisätä.

- Ideani on se, että jo olemassa oleviin valo-ohjattuihin risteyksiin palaisi jalankulkijoille kaikkiin suuntiin vihreä. Eli kun vihreä syttyy, palaa se kaikkiin suuntiin ja kun se sammuu, palaa kaikkiin suuntiin punainen.

Pohjosen mukaan tällä saavutettaisiin se, ettei eteen tulisi ollenkaan kääntymistilanteita, joissa kääntyvälle autolle ja suoraan menevälle kevyelle liikenteelle palaisi samaan aikaan vihreä, kuten hiljattain tapahtuneissa onnettomuuksissa.

- Tämä idea olisi halpa ja helppo toteuttaa jo olemassa olevaan infrastruktuuriin. Sitä varten ei tarvitsisi rakentaa mitään uutta. Jotkut tietysti pelkäävät, että ruuhkat lisääntyisivät tällä tavalla. Mutta eihän siinä välttämättä kävisi niin, sillä jos autoilla palavat vihreät valot, eikä niiden tarvitse väistää ketään, niin se liikennevirran nopeus ja sujuvuus vain paranevat.

Pohjonen uskoo, että myös tätä kannattaisi tutkia ja kokeilla ainakin jossain risteyksessä.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja m.sa »

On GTA vähän tökännyt kun koko motti vaihtoi hiippakuntaa.
Liitteet
11953014_10204586218717676_2483998692527334261_n.jpg
11953014_10204586218717676_2483998692527334261_n.jpg (37.72 KiB) Katsottu 4050 kertaa
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

m.sa kirjoitti:On GTA vähän tökännyt kun koko motti vaihtoi hiippakuntaa.
Kuvata päätellen näyttää tässäkin olevan Alfalle niin tyypillinen jakohihnavaurio.

Avatar
lerppu
Viestit: 5952
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Siirretäänpäs tätä keskustelua oikeampaan paikkaan:
sanctus kirjoitti:
lerppu kirjoitti:
sanctus kirjoitti:Olemme toki noin muuten ihan väleissä mm. siksi, että molempien mielestä yksityisautoilu pää-Hesan keskustassa on useimmiten silkkaa *ittuilua, ellei kyseessä ole työ-, hälytys- tai muu sellainen tilanne.
- Nyt ei aukea. Onko siis a) keskustassa autoileva henkilö *ittuilemassa kanssaihmisille, vai b) keskustan liikennejärjestelyt *ittuilua yksityisautoilijalle?
Itsehän olen sitä mieltä, että "Baanalle" pitäisi järjestää kadunvaltaus ja katumaasturimarssi, jossa vastustetaan yksityispyöräilyä.
Satunnaisena *ittuilijana sanoisin, että Suomen Hesa *ittuilee harvinaisen vähän Hesoissa autoilevalle tyypille. Ainakin jos autoilijan positio on ns. taviskansalaisen, ei esim. yrittäjän.

Sen sijaan pyöräilyn asemasta Hesassa en nyt täällä jaksa vääntää, koska epäilen sen olevan vähän raskasta lajia.

"Yksityispyöräilyä vastustettava." Heh, heh. Juuh.
- Miksi yksityisautoilua saa vastustaa ja tämän vastustuksen nimissä vallata katuja sekä pysäyttää liikenne.
Miksi tämä on sosiaalisesti hyväksyttävää toimintaa? Tuohan selkeästi diskriminoi omaa liikkumismuotoani vastaan sekä rajoittaa lain takaamaa kansalaisasemaani.
Ja kun ehdotan että vastavuoroisesti voisi minunkin verorahoistani pyöräilyä varten rakennettua kulkuväylää tukkia ja mieltään osoittaa, niin se on vitsi?

Autoille pyhitetyllä forumilla luulisin löytyvän ymmärrystä sille, että asenteiden ei ole pakko olla syväänjuurtuneen yksityisautoilua vastustavia.

Polkupyörä on hyvä harrasteväline ja oivaa kuntoilua tuo lieneekin. Haihattelua on moisen harrastuksen nimissä lähteä torppaamaan olosuhteisiimme ja kuljetustarpeisiimme parhaiten sopivaa liikkumisenmuotoa.

Mitä tulee siihen, onko Helsinki sijoittanut verorahoja oikein liikenteen sujuvuuden kannalta, vastaus on yksiselitteinen ei.
Kiireellisimmät parannuskohteet järjestyksessä:
- Kunnolliset liityntäparkit juna-asemille (vähentää parkkipaikan etsiskelyä keskustassa)
- Suojateiden sijoitus autonmitan päähän risteyksestä (ei kiinni risteykseen)
- Raskaan liikenteen ohjaaminen isoille väylille pois kantakaupungista (Meklua ei ole pakko täristellä menemään täysperävaunulla)

Tiedän hyvin, että parkkihalleja Stadissa on viljalti ja itse niitä kovasti suosinkin. Mutta sniiduilu kyseisten luolien hintapolitiikan johdosta aiheuttaa tarpeetonta suhaamista pysäköintipaikkaa etsiskellen... Työmatkalaiset vielä erikseen, heille luolat eivät oikeastikaan tarjoa vastinetta sijoitetulle vaihdonvälineen määrälle.
- Keskieuroopan isojen kaupunkien ratkaisut ovat hyviä, miksi ei vain kopioida suoraan sieltä parkkihalleja paikallisjuna-asemien yhteyteen?
Samalla ratkeaa osa keskustan "ruuhkista". Pyöräilijätkin saavat tilaa helmikuiselle hipster-jopoilulleen metrin hangessa (koskapa kaupungilla ei ole ihan hetkeen ollut talvikunnossapitoa). Hmm, vielä yksi ranskalainen viiva:
- Talvikunnossapito takaisin, myös suburbiaan (Meitä asuu myös kehäteiden välissä!)

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

polkupyörät rekisteröitäväks ja verotettavaks, polkuvoimavero + kilvet. Siinä vasta tasa-arvoa, pitäs loppua itkeminen :mrgreen:

Omat kokemukset tänään liikenteestä:

Edessä ajoi b-mersu jolla takaluukku auki, sidottu sinnepäin peräkoukkuun milläs muullakaan kun defa piuhalla, lastina kärherin märkäimuri ja liimapuulevyjä joita ei oltu sidottu. Kuski sitte teki testijarrutuksia edessäni että pysyykö kamat sisällä, no ei vittu pysy. sentään pysäytti tien sivuun miettimään mitä tuli tehtyä. Vitun sillikorva.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vode »

jkk kirjoitti:polkupyörät rekisteröitäväks ja verotettavaks, polkuvoimavero + kilvet. Siinä vasta tasa-arvoa, pitäs loppua itkeminen :mrgreen:
Hyvä idea. Eikös autoveron nostoakin ole aina perusteltu väylien rakennuksen, ylläpidon ja kunnostuksen kustannuksien perusteella niin yhtä hyvin voisi polkupyöräilijöitä rokottaa samasta asiasta. Tällähetkellähän polkupyöräilijät siipeilee eivätkä maksa käyttämistään väylistä penniäkään. Jostain nekin rahat kuitenkin otetetaan niin miksei sitten polkupyöräilijöitä itseltään.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

lerppu kirjoitti: - Miksi yksityisautoilua saa vastustaa ja tämän vastustuksen nimissä vallata katuja sekä pysäyttää liikenne.
Miksi tämä on sosiaalisesti hyväksyttävää toimintaa? Tuohan selkeästi diskriminoi omaa liikkumismuotoani vastaan sekä rajoittaa lain takaamaa kansalaisasemaani.
Jos näin autoilufoorumilla sallitaan, niin tässä muutama pointti:
Yksityisautoilu vie tolkuttomasti tilaa. Jos jokainen liikkuja päättäisi tulla keskustaan yksityisautolla niin siellä ei liiku enää kukaan. Vilkkaasti liikennöidyillä alueilla autoilu myös pilaa ilmaa todella paljon, pienhiukkasten, typenoksidien ynnä muun mukavan muodossa. Hiukan ontuu tuo lain takaama kansalaisasemakin. Ei laki tapaa äärettömiä vapauksia kenellekään, vaan lakiin kuuluu myös paljon rajoituksia.
Ja kun ehdotan että vastavuoroisesti voisi minunkin verorahoistani pyöräilyä varten rakennettua kulkuväylää tukkia ja mieltään osoittaa, niin se on vitsi?
Pyöräily aiheuttaa huomattavasti vähemmän haittoja, vie huomattavasti vähemmän tilaa ja on hyväksi terveydelle pienentäen terveydenhoitomenoja. Mielenosoitus pyöräilyä vastaan vaikuttaa aika järjettömältä ajatukselta, koska pyöräilystä aiheutuu hyvin vähän haittoja ympäristölle, mitä nyt jotkut kamikaze-speedoilijat joskus aiheuttavat vaaratiltanteita. Mitä hyötyä pyöräilyn vastustamisesta pitäisi siis olla?

"Minun verorahani" on ehkä hölmöin argumentti millekään missään :mrgreen:
Autoille pyhitetyllä forumilla luulisin löytyvän ymmärrystä sille, että asenteiden ei ole pakko olla syväänjuurtuneen yksityisautoilua vastustavia.
Ei kai täällä yksityisautoilua vastustetakaan. Se että ymmärtää tarpeen joillekin rajoituksille ei ole vastustamista.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Tuomas K kirjoitti:
"Minun verorahani" on ehkä hölmöin argumentti millekään missään :mrgreen:
Miks se on hölmö argumentti?

Avatar
lerppu
Viestit: 5952
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^Ei tuolta pohjalta saada rakentavaa keskustelua aikaan.
En koe reiluksi näkemystäsi siitä, että olen kirjoittanut hölmöimmän argumentin millekään missään.
Miksi en saisi haluta mieleistäni vastinetta maksamalleni verolle?

Hyvä että ymmärrät tarpeita. Minullakin on tarpeita, näkemyksesi mukaan niitä ei saa puolustaa. Ilmeisesti koska ovat hölmöjä?
- Asenteesi on loukkaava ja hieman olenkin hämmentynyt hyökkäävyydestäsi. En kai ole tehnyt sinulle erityistä haittaa elämässäsi?

Pahoittelen mikäli ymmärsin jotain väärin, keskustelupalstalla nyanssit usein jäävät piiloon.

Vastaa Viestiin