Maastopyöräilykeskustelua Alfa-palstalla

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Luulin jo, että lumi olisi hyvä tekosyy pitää taukoa. Kävin tänään kävelmässä tuttua polkua, ja melkein se oli ajokunnossa.

Ok, vaihdetaan nastat alle. Ei sen puoleen, että luulen niiden pitävän, mutta kesäkumit on takaa sileät ja edestä roskiksesta löydetty ja puhki.

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Nyt on kyllä todella hyvät kelit ajella. Lampun kans oon mettässä vääntäny menemään ja pelottavan kovaa tuolla pystyy taas menemään, keskarit 20 huiteilla helposti.
Suosittelen kyllä noita Race Kingejä sopivan pienillä paineilla pakkaskeleille. Ei tarvii nastoja meillä päin asennella.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4722
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Samaa mieltä nastoista Jannen kanssa, ei tarvitse vielä ja lisäksi ne ovat liukkaat kalliolla. Eri asia tietysti sitten, kun on jäätä. Nyt alkaa kyllä kylmyys haitata tätä lajia -16 brrr..
Giulia Super -69

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Laitan tänne kun en haluaisi ihan poiskaan heittää:
Oliskohan täällä kukaan kiinnostunut ostamaan mun USA Raleigh M400 "Fillarilehdentestivoittaja" pyörääni n. vuodelta -95/-96 ?
Vie liikaa tilaa eikä ole tullut käytettyä...
Hieman tuunattu mutta alkuperäiset osat saa mukaan (jäykkä haarukka jne).
Hintaluokka n. 100e?
Modet poistanee viestin jos tämä ei ole sallittu paikka näille

Copyfighter
Viestit: 849
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
Car(s): Volvo S40 T5
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Copyfighter »

No niin, talvimaastopyöräilyneitsyys on menneen talven lumia tämän nöösin osalta. Tunti (!) radanvartta pitkin kesäkengillä ei jättänyt kylmäksi - paitsi sitten jaloista. Hienoa tallattua, joskin muhkuraista paanaa sai ajaa auringon lämmittäessä ainakin mieltä. Kauden ensimmäinen OTB (oikeastaan 2 x 1/2) tehty kaistalta eksyttyäni. Lähtee muuten aika ripeästi - ei kirosanaa ehdi sanoa.

Talvimaastopyöräilyn (TAMAPY™) plussat ja miinukset:

Raikasta +
Hapekasta +
Ei niin kuumaa +
OTB sattuu vähemmän kuin kesällä +

OTB sattuu vähemmän kuin kesällä -

Miksei kukaan ole kertonut mulle kuinka hauskaa tämä onkaan! Nyt alkoi tämän pojan kesä, vaikka varpaat ovatkin sangen kuninkaallisen väriset. God save the hyvä meininki.
__________________
OTB päivässä pitää naaman maassa.
“The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Amatöörin rengastopic: käytin talvella ensimmäistä kertaa nastarenkaita normaaliin maantieajoon. Uskomattoman hyvä pito.

Nyt keväällä ostin metsäsesonkia varten ihan oikeat maastopyörän kumit edellisten tienvarsilöytöjen tilalle. Varmaan 2 cm korkeammat ja leveämmät. Eteen sain jopa sellaisen, jossa lukee Front ja hetulaa on tiheämmin. Taakse valitsin hillityt nappulat, koska ajan kivikossa. Taas kerran, uskomattoman hyvä pito. Ei iske jatkuvasti läpi eikä raavi vanteen sivuun. Yli meni sellaisetkin kohdat, josta ei ole ennen päässyt millään. Pientä säätöä piti tehdä. Ensin kumit pyörivät vanteilla. Sitten kun sain tarpeeksi ilmaa kumeihin, alkoi takavanne irrota vaikka kuinka väänsi sitä kiinni.


Erkka - kivensiirtotyötä tehty reitillä. Nyt pitäisi se yksi iso kivi päästä yli ainakin toisesta suunnasta. Näet kohdan kyllä.

Avatar
Portti
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Seiska5mma kirjoitti:... Pientä säätöä piti tehdä. Ensin kumit pyörivät vanteilla. Sitten kun sain tarpeeksi ilmaa kumeihin, alkoi takavanne irrota vaikka kuinka väänsi sitä kiinni....
Vinkkinä noihin rengaspaineisiin se, että käyttämällä pienempiä paineita saa huomattavasti lisää pitoa vaikeassa maastossa. Periaatteessa rullaavuus kärsii pienillä paineilla, mutta mikäli ajaa oikeasti maastossa niin kannattaa yrittää löytää sellaiset paineet, joissa rengas ei vielä ihan iske vanteelle pahoissa paikoissa. Mikäli painetta on tätä vähemmän niin rengasrikkojen riski kasvaa selvästi. Mikäli painetta on enemmän niin pito kärsii vaikeissa paikoissa.

Minkäs verran sinulla on painoa, mitkä renkaat ja minkä levyiset kumit on alla? Itse painan 77 kg, renkaat on yleensä 2,3-2,4" ja kuivan kelin rengaspaineina käytän tubeless-renkaissa yleensä 1,6 bar edessä ja 1,8 bar takana. Pyöränä täysjousto 150/140 mm.

Tämä kaikki siis oikeaa maastoajoa varten. Maantiehinuuttaminen ja pururatapyöräily on sitten eri juttu.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Painoa on ehkä saman verran, mutta pyörä umpirautaa ilman jouston joustoa. Edellisillä rimpulakumeilla opin tuon painefilosofian, ne kun eivät pitäneet yhtään ilman minimipaineita. Heti kun löi enemmän baaria kumiin pompotti jokainen käpy laitteen ilmaan 3 kertaa metrillä. Maasto on pelkkää kiveä ja juurta.

Näytti olevan leveys 2,25 edessä ja 2,10 takana, jos näin ravan läpi oikein. En tiedä paineista, säädän pumpulla jos lyö liikaa läpi tai muljahtaa alta paluumatkan asfaltilla.

EDIT: Metsässä liian vähäiseksi todettu takarenkaan paine tarkastettu asemalla: 0,9 bar. Nostettu varovaisesti arvoon 1,4. Sen siivittämänä jaksoin polkea takaisin, puolityhjässä maastokumissa on mieletön vierintävastus. EDIT: Testattu. Paine kohdallaan, ei iskenyt kertaakaan läpi, mutta ei lyönyt tyhjääkään.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Kumit luistavat vanteilla ja kierossa kanittavan venttiilin juureen repeytyy reikä. Painetta ei tekisi mieli nostaa yhtään. Kaksipuoleinen teippi vai jokin liima?

Avatar
Portti
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Seiska5mma kirjoitti:Kumit luistavat vanteilla ja kierossa kanittavan venttiilin juureen repeytyy reikä. Painetta ei tekisi mieli nostaa yhtään. Kaksipuoleinen teippi vai jokin liima?
Minkäslaiset vanteet sinulla on? Entäpä vannenauha, onko ehjä? Onko sisuskumi oikean kokoinen vanteeseen ja renkaaseen nähden? Käytätkö venttiilin juurimutteria vai ajeletko ilman niitä?
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Seiska5mma kirjoitti:Kumit luistavat vanteilla ja kierossa kanittavan venttiilin juureen repeytyy reikä. Painetta ei tekisi mieli nostaa yhtään. Kaksipuoleinen teippi vai jokin liima?
Kaverilla oli aikanaan samanlaista ongelmaan , sisureita meni koska kummi luisti vanteella, korjaantui karhentamalla kevyesti hiekka paperilla kumeja sekä vannenauhaa.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Sisuskumi on 0,15 liian pieni kumiin nähden - olisi pitänyt malttaa olla ostamatta sitä lihakaupasta. Ajan ilman juurimuttereita, sillä niillä repeää varmasti kun luistaa. Vannenauha on ehjä. Itse kumin sisähalkaisija on yllättävän iso vanteen ulkohalkaisijaan nähden. Näkee välistä jos venyttää ilman painetta.

Mutta nyt pitää, pistin 2-puoleista teippiä. Tuo karhennus olisi voinut olla yhtä hyvä.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

UST-renkailla ja vanteilla pääsee sisuskumiongelmista :wink:

UST-konversiokittejä taitaa löytyä myös tavallisille vanteille, en ole kyllä seurannut mitä on nykyään tarjolla.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4722
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Sisärengas kyllä venyy sinna vaikka nimelliskoko olisi hiukan alakanttiin, tuo päällirenkaan huono istuvuus on ongelma, sen pitäisi olla "sopivan tiukka" vanteelle.
Nokian lanseerasi joskus reilut kymmenen vuotta sitten Boazobeana matalapaine renkaat maastoajoon, ei riittänyt, että venttiilin tappeja irtoili vaan nämä olivat niin löysiä, että putosivat pois vanteelta ajon aikana :lol:
Giulia Super -69

KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Joo noi perus cittarin sisurit taitaa olla jotain 26x1.85 vai 26x2.00 mutta pelaavat aivan hyvin. Tubeless ois kyllä prooo mutta sittä pitäis olla kompura ja litkujen kanssa pelata.. jospa sitä sitten kun alkaa prooksi..

Avatar
Portti
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Seiska5mma:

Juu, tuo sisuskumin lievä alikokoisuus ei ole iso ongelma kun ollaan kuitenkin oikealla hehtaarilla koon suhteen.

Minä veikkaan, että ongelman perussyy on tuo Gasolinan mainitsema päällysrenkaan ja vanteen huono yhteensopivuus johon teippi- tms. tsydeemit saattavat olla vain väliaikainen korjaus. Onko sinulla vielä tuo edellissivun kuvan mukainen pyörä + vanteet? Mikäli on niin olisiko pieni kaluston päivityksen paikka niin pääsisit nykyaikaan kaluston suhteen kun tunnut kuitenkin kohtuullisen ahkeraan ajelevan maastossa?

Pelkkien uusien vanteiden hankinnan sijasta voisi olla oiva paikka päivittää vaikka koko pyörä. Nyt on tosin hintatietoisen ostajan kannalta hieman huono hetki pyörän ostolle kun viime vuoden tarjousmallit on pääsääntöisesti jo myyty ja kuluvan kauden malleja myydään täyteen hintaan. Tuossa kuitenkin pari kohtuuhintaista ehdotusta:

Tuosta perus-jäykkäperä:
Cube LTD Comp 899 eur
http://www.fun-corner.de/index.php?cat= ... ct=A006171

Sama runko hieman paremmilla osilla, joista tärkeimpänä kohtuuhyvä keula:
Cube LTD Team 1.099 eur
http://www.fun-corner.de/index.php?cat= ... ct=A006169

Sitten jos oikein innostuu niin tässä pääsisi jo täysjouston makuun kohtuukustannuksilla:
Cube AMD Comp 1.499 eur
http://www.fun-corner.de/index.php?cat= ... ct=A006125

Kuva

Cube on hinta-laatusuhteeltaan erinomainen valinta jos ei perusta turhasta merkkisnobbailusta. Fun-Cornerilla on vielä jotain 2010-mallisia Cubeja, mutta näyttää olevan lähinnä 16" rungolla varustettuja ja oletan, että olet sen kokoinen, että 16" on liian pieni koko. Noista 2011-malleistakin kannattaa kysellä rabattia Fun-Cornerilta, sieltä saattaa jopa alennusta saadakin.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Jos haetaan hyvää hinta/laatu suhdetta kannattaa katsoa Canyon pyörät,
Itsellä on säännöllisen epäsäännölinen pyörä kuume joten nettisivut on tulleet tutuiksi :)

Esim jäykkis 10.5kg 1500e

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes ... tml?b=2060

9.40kg 2500e (tämä olis pakko ostos)

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes ... tml?b=2061

Tai sitten enenpi traili pyörä 140mm joustoa ja slx osat ja relevation keula vain! 1500e huh..

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes ... tml?b=2083

Cubet on kyllä hyviä , vähän niin kuin autojen corolla :)

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Erittäin paljon kiitoksia vinkeistä. Pyörä on tosiaan sama vintage-malli ja päivitys uuteen päivittäin mielessä, joten noilla vinkeillä voi alkaa koluamaan nettiä. Uudella laitteella tosin nopeus nousee kävelyvauhdista, mikä tarkoittaa lisää varusteita. Nyt käy vielä 80-luvun verkkarit ja lippalakki. Paras päivitys olisi kyllä uusi läppä sydämeen. Hemoglobiini on miehekkäät 167 ja pulssi pysyy urheilijamaisesti matalalla, mutta kun pitäisi alkaa tosissaan vetämään, niin syöttö loppuu.

Mutta eiköhän nykyinen pyörä ole tämän kesän ja noin 500 km kiviröykytyksen jälkeen finaalissa, joten kun räntäkelit alkavat tai loppuvat, pitää olla rahaa kädessä. Hieman nettilöytöjen mahdollisuutta vähentää noin 16":n runkovaatimus. Nykyinen tosin voi olla vaikka 18".

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

KimmoKo kirjoitti:Joo noi perus cittarin sisurit taitaa olla jotain 26x1.85 vai 26x2.00 mutta pelaavat aivan hyvin. Tubeless ois kyllä prooo mutta sittä pitäis olla kompura ja litkujen kanssa pelata.. jospa sitä sitten kun alkaa prooksi..
Mä olen pärjäillyt hutchinsonin tubelesseilla ja mavicin vanteilla ilman litkuja , tosin hyvin hyvin rauhallisella amatööripohjalla. Hyvin on ilmat pysynyt sisällä eikä rengasrikkojakaan ole tullut. Litkuja tosin joskus harkitsin, mutta kun pyörä seisoo yleensä talvet paikallaan niin litkujen jämähtämisen pelossa en sitten niitä laittanut. Rengasrikkojen varalta hätätilanteessa voi sen tavallisen sisuskumin laittaa.

Avatar
Portti
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Pyörämerkeistä:

Nuo Cube ja Canyon ovat hyvin samantapaisia merkkejä. Kummankaan merkin arvostus ei ole nirppanokkapiireissä huipussaan, mutta objektiivisesti arvioiden molemmissa hinta ja laatu kohtaavat normaalia paremmin. Rungot ei aina huippuluokkaa, mutta ihmeen hyvät osat nuo saa puristettua eri hintaluokkiin. Kumpikin on sakumerkki ja ensisijainen myyntikanava on netti. Cubea tosin saa myös kivijalkakaupoista ja jopa Suomessa on merkillä maahantuoja.

Seiska5mma:

Jos oikeasti 16" pyörä on sinulle passeli niin Fun Cornerilla olisi juuri tuon kokoisia 2010-mallisia Cubeja hyvään hintaan jäljellä. Esim. seuraavat:

Täysjousto Cube AMS Comp 1.199 eur (ovh 1.499 eur)
http://www.fun-corner.de/index.php?cat= ... ct=A006119

Jäykkäperä Cube LTD Team 839 eur (ovh 999 eur)
http://www.fun-corner.de/index.php?cat= ... ct=A005198

Renkaista:

Tubeless ilman litkuja on hyvä. Itse olen ajellut tubelesseilla lähes kymmenen vuotta ja rengasrikkoja tulee vähemmän kuin sisärenkaallisilla ja kun voi pitää alhaisempia rengaspaineita kuin sisurilla varustetuissa renkaissa niin pitokin on parempi. Viime kesänä tosin tuli vaihdettua sisärenkaallisiin väliaikaisesti kun vaihdoin Mavicin UST-vanteista Notubes-kehillä varustettuun ei-UST-settiin. Litkut olisi odottamassa hyllyssä tubeless-konversiota, mutta vielä en ole saanut hommaa aikaiseksi.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Olen huonolla budjetilla liikkeellä, mutta pyörä pitäisi saada. 450,- ei riitä mihinkään, komponentit ovat samat kuin emännän kauppapyörässä. Paras vaihtoehto tällä hetkellä on yksityisen tarjoama tuunattu ja puleerattu laite, jonka mekaaniset jarrut tosin eivät lukitse renkaita. Mielestäni lukkojarrutus kuuluu asiaan, vaikka sarvien yli lentäisikin.

Kävin tänään kaupungin pyöräkaupat läpi. Mekaaniset jarrut vaikuttivat kaikissa olevan enemmän tai vähemmän lukkiutumattomat, pehmeät ja vanhoja v-jarruja huonommat. Onko näin?

Tämä yksityinen vaihtaisi hydrauliset tilalle ja jopa takavaihtajan nykyisestä pyörästäni, jos kauppoihin päästäisiin. Kaupan päälle vielä kymmeniä kilometrejä pyöräreittejä miehen kotisaaressa.

Onko hydraulisissa enemmän voimaa?

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ Mulla ei ole mekaanisista levyjarruista henkilökohtaista kokemusta, hydraulisista on Shimanon XT:t ja LX:t kiinni fillareissa. Riittää pysähdysvoimaa omiin tarpeisiin noissa ihan yksillä sylintereillä.Näppituntumalta arvelisin ettei vaijerilla toimiva levyjarru ihan samaa tuntumaa ja pysähtyvyyttä anna kuin hydraulinen jo ihan sen takia että vaijeri antaa vähän periksi.
Messilän alamäissä finlandiassa tosin riitti V-jarrutkin, mutta tahkon viimeiseen alamäkeen en V-jarruilla lähtisi :) Viime kesänä 1500 kulkijan jäljiltä oli niin isoja irtokivenmurikoita laskussa että meinasi väkisin heittää pyörän selästä.

Hydrauliset saa kyllä edukkaasti päivitettyä esim. Chain Reaction Cyclesista. Halvimmillaan tuolla on nyt tarjolla esim. Clarksin hydraulisia (S2) levyineen ja kahvoineen ~45€/akseli + postikulut. LX ja XT levarit tuli aikoinaan tuolta tilattua ja ne tuli valmiiksi ilmattuina , senkun ruuvasi vaan pyörään kiinni. Jos hommaat pyörän ja päivität sitten levyjarrut niin tarkista että keulassa ja rungossa on kiinnikkeet jarrusylintereille ja vanteissa mielellään 6-bolt tai centerlock navat levyille.

Avatar
Portti
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Seiska5mma kirjoitti:...Onko hydraulisissa enemmän voimaa?
On, mutta ei mekaaniset levytkään välttämättä huono vaihtoehto ole jos budjetti on tiukka. Sekä mekaanisissa, että hydraulisissa levareissa on se etu V-jarruihin verrattuna, että levarit eivät menetä jarrutehoa läheskään yhtä paljon kuraisissa/jäisissä olosuhteissa. Toki jos parhaat mahdolliset jarrut haluaa niin kyllä hydrauliset voiton vie.

Mikäli pyörän ostobudjettisi on 450 eur niin minäkin kääntäisin katseen käytettyihin. Minkälainen on tämä kiikarissasi tällä hetkellä oleva pyörä? Merkki/malli? Mitä osia siinä on?

Käytettyjen tarjontaa voi katsastaa myös esim. näistä paikoista:

http://www.fillari-lehti.fi/Tori.aspx
http://www.fillaritori.com/
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

alkaa olemaan jo aika monta mallia Alfa fillareistakin jo

http://www.compagniaducale.net/compagniaducale_eng.htm
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Olisiko ehdotuksia edullisemmista maastopyöristä? Jos päivittäisi vanhan 7-vaihteisen Nakamuran jossa ei sinänsä mitään vikaa ole. Mutta jos vaikka jo joustoa eteen ja levyjarruja seuraavaan. Paljoa ei tule poljettua mutta ehkä tuo uusi pyörä toisi lisää motivaatiota edes hetkeksi.

Nuota n.500-600€ Felttejä sun muita olen miettinyt, mutta jos jollain on jotain neuvvoja joista voisi lähteä faaria ottamaan.

Ja onko noita nettikauppoja joista kannattaisi polkupyörää ostaa?

Avatar
Portti
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

mandeprkl:

Etsitkö pyörää nimenomaan maastokäyttöön? Minusta maastokäyttöön 500-600 eurolla ei uutta pyörää kannata välttämättä hankkia näin sesonkiaikaan kun ei ole kummoisia alennuksia saatavilla. Mikäli budjetti venyy hiukan niin jostain 800-900 eur hinnoista alkaen löytyy jo kohtuullisen maastokelpoista pyörää. 1000-1100 eur ostaa jo täysin riittävän jäykkäperäisen maasturin.

Tuossa muutama viesti ylöspäin on noista Cube- ja Canyon-merkkisistä pyöristä puhetta, molemmissa on hinta-laatusuhde kohdillaan. Cubea voi katsella vaikka Fun-Cornerista:

http://www.fun-corner.de/index.php?list=WG000582

Esim. noita aiemmissa viesteissä mainittuja LTD Comp ja LTD Team(tai LTD Pro) malleja kannattaa katsella jos budjetti venyy sinne saakka.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Eiköhän tuo pääasiassa tule vain liikkumiseen paikasta toiseen, mutta varuuksi olisi kiva olla myös vähän maastokelpoisuutta KUN innostuu poikkeamaan reitiltä. Pyörä tulisi luultavasti kuitenkin aika vähälle käytölle, mutta ei sitä tiedä vaikka innostuisi enemmänkin polkemaan, niin ei viitsisi pilteman Josemiittiakaan harkita...

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Portti kirjoitti: Mikäli pyörän ostobudjettisi on 450 eur niin minäkin kääntäisin katseen käytettyihin. Minkälainen on tämä kiikarissasi tällä hetkellä oleva pyörä? Merkki/malli? Mitä osia siinä on?
Pyörä on ilmeisesti tämä 16,5" koossa :
http://www.evanscycles.com/products/gt/ ... e-ec016386
- Laatuvaikutelma on markettimainen. Perusasento ergonominen, niska rennosti ja kädet juuri sopivasti tangolla. Ensimmäiselle lenkille jää noin kolme muoviosaa ja seuraavalle loput sisältäen keulan etälukituksen metallisen lukitusvivun.


Keula on vaihdettu 500 km sitten ja on tämä:
Rock Shox Dart3 - http://www.lundberg.fi/node/748

Uusitut vaihtajat ovat ilmeisesti Alivio-vivut edessä ja takavaihtaja Deore. Mies vaihtaa samaan 400,- hintaan nykyisen pyöräni SLX-takavaihtajan lähes käyttämättömän deoren tilalle + hydraulijarrut. Jarrut voivat kyllä olla väärinkäsitys, että samaan hintaan. Tai sitten kyseessä on tarjous, jota ei kannata ohittaa. Runko on viisaiden mukaan hieman liian korkea, mutta nykyisessä GT replicassani satulaputki loppuu 10 cm korkeammalle, joten ehkä selviän.

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Suunta hyviin käytettyihin...fillari-lehti.fi, fillaritori.com

Tahkolle anyone? Minä olen mukana kuudella kympillä. Jollain se neitsyys pitää korkata :)

Avatar
Portti
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Seiska5mma:

Tuo GT Outpost on näköjään uutena maksanut n. 400 eur + siihen parin sadan halpiskeula. Miten vanha tämä pyörä on? Esim. pari vuotta vanhan pyörän käypä hinta voisi olla n. puolet uuden hinnasta enkä tuosta yli 300 eur maksaisi. Toki tuo olisi parannus vanhaan pyörään verrattuna, mutta osat ovat sellaista kuraa, että ei tuo kauaa maastossa kestäisi. En kyllä suosittelisi sinulle kun käsittääkseni oikeastikin maastossa ajat.

Mandeprkl:

Mikäli sinun ajosi tapahtuu pääsääntöisesti muualla kuin maastossa niin sellaiseen käyttöön kelpaa kyllä halvempikin pyörä kuin suosittelin.

Janne:

Tahko jää nyt väliin kun viime kesän akillesjänteen katkeamisen jälkeen tuli 9 kk täydellinen ajotauko. Sen takia kunto ei riitä 120 km matkalle ja 60 km ajo ei oikein enää jaksa sytyttää. Sinullako ensimmäinen Tahko edessä? Onnea matkaan, kyseessä on hieno tapahtuma.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Pistän pari ehdokasta tähän joista voisin perusteltuja mielipiteitä ja apuja kaipailla.

http://www.larunpyora.com/product_info. ... d=485{4}16

http://www.supersport.fi/verkkokauppa/n ... niste=1799

http://www.fillarikellari.fi/index.php? ... =1002-5301 (menisi osamaksuun...:mrgreen:)

http://www.suomenurheilupyora.fi/produc ... oc_id=1297 (Onko runkokoko 43 jo liian pieni n.175 senttiselle?)

http://www.supersport.fi/verkkokauppa/n ... niste=1429

Onko mitään virkaa? Ehdotuksia?

Supersportti olisi paikallinen liike.

Hinta saisi pyöriä siinä 500 paikkeilla..

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ Kaikissa noissa tuntui olevan sama suntourin keula :shock: Noista tuo ilmeisesti 2009 vuosimallin Bianchi Doss 5200 olisi ehdottomasti mun valinta, vaikka toi Kuman celeste olis värinä hieno. 250€ en celestestä extraa kyllä maksaisi. Doss 5200:ssa kun on kutakuinkin identtiset komponentit kuin Kuma 5300:ssa ja runkogeometriakin näyttää ihan samalta. Veikkaan jopa että vain mallinimi on vaihtunut. Deoren levarit on dossissa pykälää vanhempaa mallia jolla ei ole suurempaa merkitystä. 549€:llä sais aika paljon pyörää tuolla tarjouksella, hydrauliset deoret ja suht laadukkaat osat muutenkin jos keulan unohtaa (mutta sama keula oli kaikissa) Trekin jarrut on mekaaniset ja vaihtajat vain altus/acera-tasoa. Feltin & Focusin osasarja on alivio/aceratasoa ja kammet suntourin kun bianchissa on laadukkaammat FSA:n kammet ja takavaihtaja perusdeore (etuvaihtaja tosin alivio sinäkin). Focusin & Feltin hydrauliset jarrut on tektron (valitsisin mieluummin bianchin deoret) Focus on myös aika painava (14.4kg),tosin bianchin, trekin & feltin painoista en tiedä. Veikkaan että Bianchi on kuitenkin kevein kun kiekotkin vaikuttais pykälän laadukkaimmilta kuin muissa vaihtoehdoissa.
Edit. niin dossissa oli vain 43 runkokoko saatavilla mikä vastannee 17" kokoa tuumakoossa - hiinä ja hiinä. Maastossa pienempi runko on kyllä ketterämpi, pidempää stemmiä ehkä edellyttää 175 senttiselle kuskille.

http://www.evanscycles.com/products/bia ... e-ec016968

http://www.evanscycles.com/products/bia ... e-ec025829

http://www.feltbicycles.com/Finland/201 ... /Q520.aspx

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Tilasin Kona NuNu:n härskisti haistona. Osat vaikutti laadukkaimmilta tuossa hintaluokassa... Saa nähä kuinka käy.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Kiitoksia ohjeistuksista, jätin GT Outpostin myyjälle ja yritän muutenkin olla ostamatta mitään, ajankohta on sellainen. Käytettyjen markkinat ovat huonossa hapessa, sieltä ei löydy kuin sattumia. Käyn ehkä kokeilemassa kokeilun takia tällaista "2 kertaa maastossa käytettyä" 700,- täysjoustoa. En mielestäni ostoaikeissa, sillä hintaluokka on liian halpa täysjoustolle:

http://www.lundberg.fi/node/714 - joo, naisten mitoituksella, mutta koska olen vaimoani lyhyempi, niin ei kai minulle miesten pyörät sovi.

Nyt vain jäitä hattuun ja kovaa pumppaamista vanhalla. Käyhän se urheilusta, eikä haastetta puutu.

Avatar
Portti
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Seiska5mma:

Jos 700 eurolla saisit vähän käytetyn Trek Fuel EX5:n niin se vaikuttaa minusta oivalta ostokselta (mikäli pyörän historia ei vaan ole hämärä). Tuossa on kuitenkin laadukas runko + hyvälaatuinen Foxin takaiskari. Jarruina Juicy 3 lienee halvimpia Avidin levareita, mutta varmaan noillakin jarruttelee. Rokkarin Tora-keula nyt ei ole samaa luokkaa kuin (uutena) vastaavan hintaisissa jäykkäperissä, mutta eiköhän tuolla alkuun pääsisi. Voimansiirron SRAMin X.5 -osat lienevät suurin piirtein samaa tasoa kuin Shimanon Deoret eli maastokäyttöön soveltuvia.

Runko tuossa Fuelissa on semmoinen, että siitä voisi riittää pyörää moneksi vuodeksi kun hiljalleen ruokahalun/budjetin kasvaessa siitä saisi osia päivittämällä aina vaan paremman pelin.

Summa summarum: 700 eurolla vähän käytettynä hyvä ostos.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Trekki kokeiltu. 17" runko ei hirveästi haitannut naisten mitoilla. Hydrauliset jarrut lukitsivat. Takavaihtajassa luki Deore, mutta niitähän menee. Herkempi ja nopeampi peli kaiken kaikkiaan kuin nykyinen, mikä ei sinänsä ole ihme.

Laite oli käytännössä käyttämätön. Emännälle ostettu, mutta emäntä oli lähtenyt pyörästä huolimatta. Ei edes ensihuoltoa oltu ehditty tehdä.

EDIT: Pitää vielä koeajaa kerran. Nyt löysin tarkan mallinkin, laite on vuodelta 2009.

http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/20 ... uelex55wsd
Viimeksi muokannut Seiska5mma, 01 Heinä 2011, 21:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Portti
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Seiska5mma kirjoitti:...Laite oli käytännössä käyttämätön. Emännälle ostettu, mutta emäntä oli lähtenyt pyörästä huolimatta. Ei edes ensihuoltoa oltu ehditty tehdä.
Osta pois nurkista pölyyntymästä! Saat maastossa ihan uusia elämyksiä/kokemuksia tuolla pyörällä.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tahkohan meni aika lailla päin sitä niin. Tämmöselle +15 keleissä ja merenpinnan tasolla ajamaan tottuneelle, +32 keli ja nuo nousut oli aika jäätäviä. Ekat 35km meni omassa tavoitejassa ja helposti rullaten, mutta sen jälkeen kuumuus meinas paahtaa miehen. Join aivan mielettömän määrän urheilujuomaa ja vettä - ei riittänyt. Kylmä meinas tulla eli nestehukkaa pukkasi. En ollut koskaan tuota reittiä ajanut läpi joten jokainen mäki tuntui vaan jatkuvan ja jatkuvan. Krampit oli lähellä, mutten sentään vetänyt jalkojen puolesta niin rajoille. Se vielä ois puuttunut. Krampeitta selvittiin.
Elpailin, viilentelin ja tankkasin itteeni vielä viimeisellä huoltopaikalla reilun 30min. Kolmelle huoltsikalle tuli ainakin pysähdyttyä ja tankattua, muttei tuntunut riittävän millään.
Noihin siis meni aikaa tunteroinen ja vielä pari rengasta räjäytin väistäessäni alamäessä pyörää taluttavia.
Mies ei ollut häävissä kuosissa, mutta lähtöajan tavoiteraameissa tultiin maaliin reilusti alle 5 tunnin. Ens vuonna ehkä uudestaan vähän enemmän pitempää ja mäkisempää maastoa ajaneena.

Reitiltä vietiin sairaalaan jengiä aika iso liuta lämpöhalvauksen tms. saaneena. Keskeyttäjiä tuntui olevan melkoisen paljon. Ei voi kuin hattua nostaa jos tuossa kelissä ajaa 3 kiekkaa!

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Ostin eilen pyörän tuoreelta Tahkonkävijältä. Molemmat jalat olivat krampanneet ja sitä rataa.

Ostohetkellä pyörä tuntui metsässä hyvältä, tosin korkealta - ja penkki on korkeammalla. Asfaltilla laite tuntui hieman tahmaiselta - voi olla renkaista kiinni. Näyttää isolta chopperilta vanhaan verrattuna. Illalla testataan.

Kuva

Täysin naarmuton ja käyttämättömältä vaikuttava peli.

EDIT alla olevaan: ei tullut iskaripumppua, eikä edes käyttöohjetta. Takaiskarin saa napsautettua jäykkäperä-asentoon helposti, mikä oli yllätys. Etupäässä on lukon lisäksi preload-säätö, mutta ei ilmaventtileitä.
Viimeksi muokannut Seiska5mma, 04 Heinä 2011, 11:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Portti
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Janne:

Hyvinhän tuo meni kun maaliin pääsit. Keli oli tosiaankin ilmeisesti melko helteinen ja meidänkin porukasta yksi 120 km kuski heitti kisan kesken 60 km jälkeen. Tänä vuonna porukastamme oli ensimmäistä kertaa yrittäjiä myös 180 km matkalle. Toinen pääsi maaliin, mutta toista ei näy maaliin päässeiden eikä keskeyttäneiden listalla vaikka oli kyllä kisapaikalla. Vielä ei ole kuulunut raporttia siitä, että mitä on tapahtunut.

Seiska5mma:

Asiaa! Nyt alkaa saamaan harrastus taas uusi ulottuvuuksia kun joustoa on molemmissa päissä. Täysjousto tuntuu asfaltilla varmastikin selvästi täysjäykkää tahmeammalta kun jousitus syö tehoa tasaisella pinnalla. Maastossa tilanne muuttuu täysin erilaiseksi.

Saitko muuten iskaripumppua kaupan päälle? Mikäli et, niin kannattaa hommata jotta pääset jousitusta säätämään. Joustokeula näyttää speksien mukaan jousiversiolta eli sen säätämiseen ei iskaripumppu auta, mutta takaiskari on ilmaiskari ja sitä varten tarvitset pumpun joka tapauksessa.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Tahkon keli taisi olla helteisin mitä 9 viime vuoteen on ollut, tosin lämpötiloja en mittareista tarkistanut. Ihan mutu-tuntumalta arvioiden. Miten sitten nuo korkeat UV-säteilyt, mistä pitkin viikkoa on varoiteltu, on vaikuttanut rasittavuuteen, ei varmaan ainakaan helpottanut. Huoltoajoa huoltopisteille tehdessäni lyhyellä parin kilometrin pätkällä jututin viittä keskeyttäjää joista useimmat keskeytti välinerikkojen takia, mutta joukossa oli myös yksi viidettä kertaa mukana ollut pyöräilijä joka oli saanut ilmeisesti auringonpistoksen. Nesteet ei olleet pysyneet sisällä. Ilmeisesti näitä oli ollut muutama muukin tapaus.

Toisaalta miltei joka matkalla tehtiin uusi reittiennätys mikä oli aistittavissa jo yötahkon polkijoiden ajoista. Maalissa yöpolkijat kertoivat reitin olleen edellisvuoteen verrattuna kuivempi, eli tarkennuksena "vesiesteitä" oli vähemmän.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Uusi pyörä testattu (Trek Fuel EX 5.5 WSD)

Testasin laitteen vahingossa ns. kunnolla. Päätin pitemmän normaalilenkkini lakipisteessä kokeilla, mitä tapahtuu, jos kääntyy vasempaan. Sain samanlaisen kaupan päälle. Luulin jo että pitää tilata helikopteri hakemaan. Kerran lähes hukkasin pyörän kun nuuhkin polkujen risteyksessä isossa hyttyspilvessä, että mitä niistä poluista joku on mahdollisesti ajanut tänä vuonna. Reitti oli ilmeisesti vanhaa SM pyöräenduro -reittiä.

15 metsäminuutin kohdalla olin sitä mieltä, että allani oli 700 euron huora ja veressä kolme promillea. Hyvin sitä polki, mutta ei tuntunut miltään. Jäykkärunkoinen ja täysjousto on kaksi täysin eri asiaa.

Ensivaikutelma jotenkin harraavasta menosta säilyi. Vasta kun pääsin keskivaikealle polulle, jossa vauhtia oli sen verran, että pääsi vähän "kanttaamaan" ja maisema vaihtui, aloin tajuta, mikä laitteessa voi olla hienoa. Kun olin kolunnut kolme kilometriä hakkuaukealle vedettyä pätkää, jossa Singletrack con rocks oli sitä luokkaa, ettei pyörän vieressä mahtunut oikein kävelemäänkään, ymmärsin, että jäykkarunko olisi jäänyt siihen. Ei se kyllä joustollakaan mitenkään järkevän oloista ollut. Mutta ilman joustoa en tällaista parin tunnin lenkkiä näin rankalla polulla vetäisi.

Pyörä toimi koko lenkin eleettömästi. Takaiskari (joka ei ole "parempien Fuelien tapaan" Full floater vaan rungossa kiinni alhaalta) oli todella hyvässä balanssissa, ei oikeastaan huomannut, että perä joustaa. Etupää oli suht koht, eikä se tehnyt mitään kovin käsittämätöntä. Hieman suuripiirteisempää viivaa sillä on vedettävä, mutta jäykkikseen verrattuna viiva menee makeasti ylempänä kivien reunoilla eikä turvallisesti kuopan pohjalla. Ja pian kai sitä oppii käyttämään paremmin. Laite säilyi naarmuttomana, joten pystyssä sillä pysyy. Pari kertaa piti lentää sarvien yli, mutta pitäähän sitä vähän yrittää. Jarrut toimivat loistavasti. Takajarrun pysäytysvoima oli sellainen, että välillä luuli että tuli jarrutettua etujarrulla. Takarenkaan pito oli muutenkin aivan mieletön verrattuna jäykkikseen. Turhauttavia, menon katkaisevia läpipolkaisuja ei tullut juuri ollenkaan.

En kyllä vieläkään osaa sanoa, kumpi on parempi, herkkä täysjäykkis vai tämä metsien Range Rover. Kaksi eri asiaa.

Kiitos Portti manuaalista! (alla)
Viimeksi muokannut Seiska5mma, 05 Heinä 2011, 09:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Portti
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Seiska5mma kirjoitti:...En kyllä vieläkään osaa sanoa, kumpi on parempi, herkkä täysjäykkis vai tämä metsien kartanovolvo. Kaksi eri asiaa.
Paremmuuteen vaikuttaa paljon se minkälaisessa maastossa ajaa.
- Tiellä/pururadalla/helpossa maastossa jäykkäperä on nopeampi/tehokkaampi kun jousituksen notkunta ei vie tehoa.
- Kohtuullisen vaikeassa maastossa jäykkäperä saattaa olla tehokkaampi kuin täysjousto, mutta täysjoustolla ajaminen on mukavampaa.
- Vaikeassa maastossa jäykkäperä ei sitten enää olekaan tehokas kun renkaat eivät pysty seuraamaan maaston epätasaisuuksia. Täysjouston vahvuudet tulevat tuollaisissa olosuhteissa esiin ja eteneminen on tehokasta ja ylipäätään mahdollista monissa sellaisissa paikoissa, joissa jäykkäperäkuski joutuu jalkautumaan.

Itse en enää pystyisi ajamaan jäykkäperäisellä sellaisilla poluilla, joissa me ajellaan kun vanhalla miehellä ei paikat kestäisi sellaista ryttyytystä ilman riittävää joustoa. Niin ja sitten kun muutaman tonnin lisää sijoittaa siihen täysjoustoon niin siitä saa sen verran kevyen, että herkkyyttäkin alkaa löytyä. ;)

Jousituksen säädöistä:

Tuolta löytyy Fox RP2-manuaali:
http://www.foxracingshox.com/fox_tech_c ... at_rp2.htm

Jos tarvitset jossain vaiheessa neuvoja jousituksen säätöihin niin kysele. Mikäli uutta iskaripumppua menee ostamaan niin maksanee n. 30-40 euroa, mutta mikäli tuntee joitain muita maastopyöräilijöitä niin niiltä voi kysellä edullista ylijäämäpumppua kun noita tulee uusien pyörien/keulojen mukana mistä johtuen niitä saattaa kertyä nurkkiin. Pumpun merkillä ei ole juuri väliä kun iskariin kiinni tuleva liitin on standardi ja eri pumput ovat useimmiten tarravirityksiä eli voivat olla samasta Kiinan/Taiwanin tehtaasta peräisin olevia merkistä riippumatta.


Kuva
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Gasolina
Viestit: 4722
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tuosta täpäri vs jäykkis vertailusta; täysjoustolla ajaminen ei välttämättä aukene heti ensi lenkillä, kun alla on kuitenkin jo reilusti tunteja jäykkiksellä, kroppa vaatii tietyn "sisään ajon" täpäri moodiin.
Pari viikkoa täpärillä ja sen jälkeen samat polut läpi jäykkiksellä paljastaa mistä on kyse :)
Giulia Super -69

Il Mostro
Viestit: 354
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): A6 Avant 55 TFSI e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Kumpaa keulaa "raati" suosittelisi jäykkäperään. Hakusessa siis pikkuisen pidempijoustoinen keula ens viikolla saapuvaan käytettyyn keulattomaan fillariin. Pudonnut hiukkasen kyydistä, kun poissa kuvioissa sitten vuoden -98 :lol: kun silloinen täysjousto Cannondale pöllittiin...

http://cgi.ebay.de/FOX-Fork-32A-FLOAT-1 ... 0850765847

http://cgi.ebay.co.uk/RockShox-Revelati ... 0743817714

Käytetty oli hakusessa, ei vain tunnu kotimaasta helpolla just tähän saumaan oikeilla spekseillä löytyvän... Pitäis olla QR9, 1-1/8 ja vähintään 20 senttiä kaulaa jäljellä. 120-140 millä joustoa ja muutenkin hyvä eikä raskas sais olla... Eikä sairaan kalliskaan kun joudun aivan kaiken muunkin hankkimaan, enkä viittis tosissaan maksaa keulasta enempää kuin ainakin omasta mielestä kohtuullisesta fillarista :silent: . Niin ja musta sais olla väriltään mutta, jostainhan on aina tingittävä 8) . Noiden kahden vaiheilla olin siis aivan pitkää tikkua vetämässä, Foxin olin jo tilaamassa mutta vielä kysäisin täältä mielipidettä.

Vinkin saa antaa, jos vastaavia/parempia sais jostain vieläkin halvemmalla :wink: .

Pyörästä ei tässä vaiheessa enempää, paljastan sitten myöhemmin.
Viimeksi muokannut Il Mostro, 10 Heinä 2011, 01:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4722
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Itse kallistuisin Fox:iin, ainakin, jos pitemmäksi aikaa olet keulaa hakemassa. Rockari toimii kait ihan ok, mutta varaosien saannin kanssa voi olla niin ja näin.
Giulia Super -69

Avatar
Portti
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Portti »

Molemmat erittäin hyviä keuloja. Valitset kumman vaan niin saat mainiosti toimivan keulan. Kummallakin merkillä omat kannattajansa. Fox normaalisti kalliimpi ja laadukas maine. Rokkari parantanut viime vuosina ja noussut Foxin rinnalle monessa asiassa ja Rokkarin hinnat edullisempia. Foxilla kaikki mallit laadukkaita, Rokkarilta löytyy monentasoista keulaa, Revelation parasta päätä.

Sitä en tiedä, että onko nuo hyviä tulevaan jäykkäperään kun ovat jo kohtuullisen pitkiä keuloja moneen jäykkäperään.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Komppaan Porttia ja Gasolinaa, Foxilla on vanha laatukeulan maine ja Rockshox kirinyt kannoille. 140mm on tosiaan aika paljon jäykkäperään. Mulla on mielikuva että kaikki maastojäykkäperät on edelleen lähinnä XC-ajoon tehtyjä. Voin olla väärässäkin. Mä harkitsisin tuossa tapauksessa säädettävällä joustomatkalla olevaa keulaa, muuten voi ylämäet olla aika hankalia pidemmän keulan vuoksi. Esim. itselläni on Rokkarin reba team 85-115mm säädettävällä joustomatkalla täysjoustossa. Yleensä on 100mm asetuksissa ollut, joskus pikku alamäistä nautiskellessa olen 115mm säädöissä käyttänyt. Olisko esim. 90-130mm tai 100-140mm keulassa ideaa? XC-pyörissä joustomatka taitaa olla nykyään normaalisti 100mm kun muutama vuosi sitten vielä 80mm. Tai sitten oon tipahtanut kärryiltä ja joustomatkat on pidentyneet, kun en aktiivisesti ole seurannut kehitystä.

Il Mostro
Viestit: 354
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): A6 Avant 55 TFSI e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Ainoa oikeilla spekseillä oleva käytetty mikä osui silmiini oli yks Rockarin Reba Race 100 millin joustolla. Sietää harkita siis sitäkin? Mustakin 140mm kuulostaa tosi paljolta.

Pyörässä oli aiemmin kiinni Talas 120 mm joustolla, ja myyjä on sitä mieltä ettei ainakaan vähempi sais olla. 120-140 olisi hänen mielestään sopivimmat. Perusteena oli mm. se, että keula olisi hänen mielestään hyvä säätää niin, että se painon alla hieman antautuu, ja näin ollen saisi vähän ulosjoustoakin :roll: .

No, hyvä tietää etten ainakaan ihan hakoteillä ole. Noista kallistuisin luultavimmin tuohon Foxiin, noissahan ei ole hintaeroakaan sen vertaa että tuntuisi kokonais budjetissa misään. Enköhän onnistu löytämään jostain myös pienemmällä joustolla, jos siihen päädyn. Voi olla helpompi löytää myös tuolla ohuella akselilla kun niitä XCeessä enempi käytettään.

Ja ei ole missään järkky vaikeassa paljon tarkoitus ajella, ainakaan aluksi. Jos tämä hulluus alkaa taas pitkän tauon jälkeen alusta, ja jopo karkaa niin eiköhän se kalusto vaihdu sitten jo ehkä kokonaan :silent: .

Tässä vaiheessa on tarkoitus kohennella vähän kuntoa, ja erityisesti kuntouttaa vuosi sitten leikattua polvea josta ei tullut turhan hyvä. Magneettikuviinkin olen taas menossa :? .

No, muutaman päivän sisään täytyy kyllä tehdä joku päätös johonkin suuntaan että pääsee ajamaankin jossain vaiheessa. Pitää hankkia tietty vielä ajokamojakin, mutta nehän on helpompia kun menee putiikkiin niin voi ainakin kylmät ottaa esim. kengistä jne.

Kiitti muuten nopeista vastauksista :wink: .
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ Mihin runkoon se keula tulee? Rungon speksit vaikuttaa optimikeulanpituuteen olennaisesti. Kattelin chainreactioncyclesistä pikaisesti keulatarjontaa ja onhan siellä 120mm xc-keuloja tarjolla. Toi Foxin 140mm joustava on todella kevyt joustoon nähden ~1.6kg. Voishan se olla sopiva. Jouston pitutta olennaisempaa on itse keulan pituus kun toi ei ole säädettävä. Tsekkaa kuinka pitkä toi keula on ja vertaa nykyiseen niin tiedät kuinka paljon ajoasento muuttuu. Marzocchilla on myös hyviä keuloja, ainakin ovat testeissä menestyneet. Ja on Italialainen sekä käsittääkseni luotettavan merkin maine vaikke omakohtaista kokemusta ole.

Myyjän mielipide kuulostaa aika erikoiselta, paino jakautuu enemmän normaalisti kuitenkin takahaarukalle (ja takaiskarille täysjoustossa), poikkeuksena ylämäet tangolta poljettaessa jolloin optimaalisinta on ettei keula anna juuri periksi (lukittavat keulat esim rocshoxin poplock jeesaa just ylämäissä ja tasaisella pinnalla). Enkä mä tiedä mitä etua siitä on jos keula painuu kasaan valmiiksi jos on hakenut pidempää joustoa.

Vastaa Viestiin