Sivu 1/2

Ratapäivät 2019

Lähetetty: 14 Tammi 2019, 20:30
Kirjoittaja ristojärvelä
Ratakausi lähestyy! Olen aloittanut radalla rälläämisen vasta vanhoilla päivillä, ja osaamisen taso on mitä on, rata-ajo on kuitenkin kiehtonut pikkupojasta lähtien. Mistä klubilaiset ovat ammentaneet oppinsa rata-ajoon, ratapäivillä näkee kuitenkin melko vauhdikasta suorittamista? Itse olen tuubista katsellut aihetta käsittelevia videoita, joissa jotkut avuliaat ratakuskit antavat neuvoja koskien eri juttuja oikeasta ajoasennosta, kiihdyttämisestä, jarruttamisesta, katseen kohdistamisesta oikeaan kohtaan eri radan kohdissa jne. Olen ratapäivillä yrittänyt soveltaa noita neuvoja ja huomannut esimerkiksi sen, miten suuri vaikutus sillä, mihin kohdistat katseesi kaarteessa, (ennen ja jälkeen ) on siihen miten kaarteen ajaminen onnistuu. Koska kilpailuviettini alkaa olla sammuksissa, en ajatellut osallistua esim. Alfa-cuppiin, mutta olisi kiva oppia ottamaan Alfasta enemmän irti silloin kun radalle pääsee.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 15 Tammi 2019, 18:28
Kirjoittaja silverine
Itse pölähdin ensimmäistä kertaa ratapäiville kokeilemaan 36-vuotiaana. Sitä ennen en ollut ajanut
edes kartingia koskaan, en mopoilla, prätkillä enkä muillakaan härveleillä. Muutama ylinopeussakko ainoastaan vyöllä.
Ahvenisto oli ensimmäinen rata ja sehän on varsin haastava ja pelottavakin rata jos niikseen ajattelee..
Aika nopeasti homma rupesi kuitenkin radalla taipumaan. CARF:in Sami oli kyydissä ekana päivänä ja vähän
opasti jarrupaikkojen, ajolinjojen ja vaihteiden käytön suhteen. Jyrkistä ajolinjoista huomautettiin jo silloin..
Tuloksetta. Ajan edelleen samaan, omaan tyyliin. Kun nätimmin olen yrittänyt, kello ei tykkää. Autoa on
tietty rakennettu sellaiseksi, että etuvetoista voi heittää mutkaan ja luisut ovat "helposti" hallinnassa.

Ratapäiväilyä voi lähestyä hauskanpito edellä tai tulos-orientoituneesti. Jälkimmäinen on luontaista.
Koko ajan ja joka vuosi pitää päästä kovempaa, muuten ei kiinnosta yhtään.
Tulosta lähestyn radalla nykyään hieman alaviistosta - ensin pitää saada luotto autoon ja rengaspaineet
juuri oikeaksi, että uskaltaa ruveta tosissaan ajamaan. Sitten rupean kellottamaan Racechronolla kierrosaikoja
ja varikolla auton jäähtyessä tutkin sektoriaikoja. Lämppärikierros-kovaa 1 kierros-jäähdyttelykierros-varikolle.
Nostan vauhtia pikku hiljaa - ennen Cup-kierrosta pyrin vetämään ns. kenraaliharjoituksen täysiä.
Nykyään ajan päivän nopeimman aikani aina kisakierroksella - treenikierrosten analysointi +
renkaiden säästäminen + kisa-aggre = tulos.
Parhaimmillaan kierroksella pääsee flow-tilaan ja tekeminen ei ole niin tietoista. Joskus kisakierroksen jälkeen ei
muista kuin yleisfiiliksen siitä miten meni - vasta myöhemmin rupeaa pulpahtelemaan sitä tai tätä muistikuvaa virheistä etc.
Ahvenistolla on aika monta kierrosta tullut ajettua ja muutama omaan tasoon lähes täydellinen suoritus on tullut tehtyä.
Jos olisi helppoa, niin ratapäiväily olisi varmaan loppunut alkuunsa.

Mitä tulee itse ajamiseen niin jarrupaikat mahdollisimman myöhäiseksi, auto aina täysin suorassa jarruttaessa, erittäin voimakkaat
jarrutukset kerralla silloin kun pitää saada vauhtia kunnolla pois, "hiljaa sisään mutkaan, kovaa ulos" mahdollistaa aikaisen kaasulle
menon ja sitä myöten paremman ulostulon - paremman suoravauhdin. Katse aina läpi mutkan, tulevassa eikä konepellissä. Tietysti
jarrupaikat kanttarin vieressä tulee vilkaistua, ettei käy köpelösti. Vaihteiden käyttö autokohtaista - joskus on viisaampaa kierrättää
rajoittajalle kuin vaihtaa isommalle viime tingassa, ennen jarrutusta etc. Parhaalla vääntö/tehoaluella tietysti kannattaa pysytellä.
Persus tavallisesti kertoo oikein mutta kellosta on hyvä tarkistaa, jos kokeilee eri variaatioita vaihteilla.
Joskus etuvetoista pitää "heittää" mutkaan jotta auton saa nopeasti optimaaliseen kulmaan mutkaan mentäessä. Nopea ohjausliike,
joka aikaansaa pienen sivuluisun. Sitä käytän lähinnä hitaammissa mutkissa.
Ajolinjojen suhteen huomaan pyöreiden linjojen sijaan ajattelevani rataa ennemminkin - aina kun mahdollista - suorina linjoina..
Eli jarrutukset syvälle, vauhtia pois reippaasti, kääntö lyhyellä matkalla, pyörät suoraan ja mutkasta ulos. Kärjistäen.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 15 Tammi 2019, 19:54
Kirjoittaja ristojärvelä
Hyvä! Kiitos! Lisää kommentteja-kokemuksia kiitos!

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 15 Tammi 2019, 21:50
Kirjoittaja Oleino
Täältä vähän kevyemmän kaliberin ratapäivä-harrastajan kommentit. Tosin annettakoon heti kärkeen Silverinelle pisteet tinkimättömästä meiningistä. 8)

Viimeisen kymmenen vuoden aikana on tullut ehkä kerran tai pari vuodessa käytyä Carfin ratakarkeloissa. Ratapäivillä on tutustunut mukavaan porukkaan joita on sitten nähnyt muissakin tapahtumissa. Itse rata-ajoa olen treenannut pleikkari-sukupolven edustajana tietenkin virtuaalisesti. Paljon suurempi apu on kuitenkin ollut kun varikolta on lupautunut muutama rata-ajamiseen perehtynyt henkilö sekä näyttämään ajolinjoja että neuvomaan apukuskin paikalta. Ilman sitä apua Ahveniston kierrosaika olisi tänä päivänä sekunteja pidempi. Kiitokset kaikille jotka tunnistavat itsensä. :)

Itselle on toiminut hyvin omien rajojen etsiminen ja se, kun huomaa uuden ajolinjan tuovan selvästi lisää vauhtia. Kuten Silverine yllä sanoi, niin hitaasti sisään ja nopeasti ulos. Sopivaa jarrutuspaikkaa etsiessä ja kokeillessa eri paikkoja mistä taittaa mutkaan sisään.. Palkitsevaa kun huomaa kehittyvänsä. Ja on siinä kovaa ajamisessa oma viehätyksensä. Hienoa että pääsee ihan luvan kanssa koettamaan.

Kaiken kaikkiaan mukavaa touhua, ja väitän etten vieläkään ota kelloa vasten ajamista (ihan) liian vakavasti vaikka ratapäiviä varten on toiset renkaat ja Alfaakin vähän viritetty. :wink:

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 22 Tammi 2019, 18:48
Kirjoittaja Stilo
Ratapäiville yksi hyvä vinkki on hyödyntää myös CARF päivien hitaan vuoron ajolinjan opettelu mahdollisuuksia. Hitaalle vuorolle osaavampi kaveri kyytiin ja rauhalliseen tahtiin rataa ympäri hakien mahdollisimman oikeita ajolinjoja. Kerkeää neuvomaan paremmin ja saa monta kierrosta rauhassa hakea ajatusta siitä miten pitäisi mennä. Kerkee myös paremmin keskittymään kaikkiin mahdollisiin jarrutuspaikan merkkikohtiin jne..

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 22 Tammi 2019, 22:54
Kirjoittaja silverine
^ Todellakin, hidas ajovuoro on juurikin hyvä ajolinjojen opettamiseen. Mutta niitä oikeita jarrupaikkoja on
kyllä aika mahdoton mieltää hitaassa vauhdissa..ne joutuu hakemaan kohdilleen sitten nopealla vuorolla.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 24 Tammi 2019, 16:51
Kirjoittaja ristojärvelä
Joo, hitailla vuoroilla radalla ei ole tainnut olla juurikaan muita kuin minä, eli hyvä tilaisuus kokeilla eri juttuja, koska en haluaisi häiritä nopeilla vuoroilla niitä jotka osaa ajaa.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 24 Tammi 2019, 23:22
Kirjoittaja Alfissimo
Kaikki siellä joskus harjoittelee, nopealla ja hitaalla vuorolla. Nopealla ja hitaammalla autolla. Niin kauan kuin noudatetaan sääntöjä ja mennään sovitusti, on siellä nopealla ajovuorolla tilaa myös hitaammilla autoilla ajaville. Ei se niin vakavaa puuhaa ole, että tarvisi sen vuoksi jättää menemättä, että muut ajaa kovempaa. Nopeammat menee sitten vaan ohi.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 25 Tammi 2019, 13:17
Kirjoittaja lerppu
^Hauska kuulla! :mrgreen:

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 25 Tammi 2019, 20:44
Kirjoittaja ristojärvelä
Näin on, kyseessähän on harrastustoiminta ja hauskanpito. Olin ensimmäisä kertoja radalla ajamassa Spa-Italia tapahtumassa Belgian Spa:ssa muutama vuosi sitten, siellä jaettiin kaikille osallistujolle A4- kokoinen ohje rata-ajoa varten. Ensimmäinen ohje oli: jäta egosi portin ulkopuolelle, toinen ohje, tai määräys, oli että radalla tulee pysyä ihanneajolinjalla, selkeästi ajolinjan ulkopuolella ajava voidaan liputtaa ulos radalta. Ohittamisesta oli myös ohjeena, että ohittaja vastaa ohittamisen turvallisesta suorittamisesta, sekä kehotettiin muistamaan, että radalla on eri nopeutta ajavia autoja ja nopeuserot tulee huomioida.

Ajosession jälkeen ratavarikolla näytti siltä, eräs Ferrari-kuski oli ilmeisesti unohtanut jättää sen egonsa portin ulkopuolelle, ehkä siinä pelossa että joku varastaa sen, hänen täytyi päästä tutkimaan erään 156GTA:n konehuonetta löytääkseen sieltä jonkinlaisen ahtimen, koska ei voinut hyväksyä sitä, että vakiokoneisella GTA:lla ohitetaan Ferrari. GTA:n kuljettaja esitteli auliisti autoaan ja kertoi että ainoat muutokset olivat Q2- tasauspyörästö, takakattien poisto ja alustasarja. Tosin kyseessä oli myös kilpa-autoilua harrastanut kuski. Ferrari-kuski joutui poistumaan paikalta hyväntahtoisen naureskelun saattamana, hantä ei kyllä naurattanut. Neuvo egon jätttämisestä oli siis aihellinen, sitä noudattamalla jokainen olisi voinut nauttia omasta suorituksestaan.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 25 Tammi 2019, 23:25
Kirjoittaja silverine
Ohjeistuksia on monia.. ja keskenään täysin ristiriidassa olevia.
Carfin ratapäivillä - parhaimmillaan(mielestäni) - annetaan nopeammille tai nopealla harjoittelukierroksella oleville
tilaa ajoissa, vilkkua käyttäen ja linjalta pois siirtyen. Kun ajan lämmittely -tai jäähdyttelykierrosta, toimin itse näin.
Vain eteensä tuijottavaa on arvaamatonta ohittaa. Ohituksen jälkeen molemmat voivat keskittyä taas omaan ajamiseensa.
Tämä toimintatapa ei ole missään kirjoitettuna mutta kokeneempi kalusto noudattaa tätä keskenään mielestäni hienosti.
Egoilla ei tämän kanssa ole mitään tekemistä. Apusimpukkakerholaiset ajavat tappituntumalla ja sille katsomossa ihaillen aplodeeraamme.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 26 Tammi 2019, 00:30
Kirjoittaja Tiige
Opit ajamiseen on ammennettu lähinnä yrityksen ja erehdyksen kautta. Ensimmäisen kerran Ahvenistolla tuli käytyä 2003 ja kalustona oli 1500 lada. :lol: Siitä se innostus lähti touhuun. Ensimmäisen alfan ostin 2005 ja sen jälkeen on tullut kierrettyä carfin ja gff ratapäiviä. Aluksi aika satunnaisesti. Riippuen pitkälti kaluston kunnosta. 2014 lähtien aktiivisemmin.

Katseen suuntamista en ole koskaan edes ajatellut. Kai se tulee aika luonnostaan sitten. Vinkkeinä voisi sanoa että tehokas jarrutus auto suorassa. Mutkaan tulee helposti käännettyä liian aikaisin jolloin ajolinja menee persiilleen eikä sieltä mutkasta päästä vauhdilla ulos. Pitää vaan malttaa. Sitten jos missaa apexin huomaa että kääntö jäi liian myöhäiseksi. Jarrutuksen jälkeen mahdollisimman nopeasti kaasulle. Ylimääräistä vaihtamista kannattaa välttää ellei sitten ole erityisen nopea vaihtaja ja autossa nopea laatikko. Paras ajolinja riippuu paljon myös autosta. Joku transaxel-alfa kääntyy eri tavalla kuin keulapainoinen etuveto.

Oma ajotyyli on aika väkivaltainen. Nopea kääntö mutkaan jonka jälkeen kaasua niin että mutka mennään pidon rajoilla. Tavallaan nojataan renkaaseen koko mutkan ajan. Pyöreämmät linjat toimii paremmin varmasti jollekkin toiselle auto ja kuski yhdistelmälle. Muutaman kerran tullut käytyä kavereiden kanssa kartinkia ajamassa ja siinä en pärjää yhtään vaikka siinä porukassa isolla radalla varmasti olisin vahvoilla. On ne niin eri maailmoja kuitenkin.

Hyvällä mielellä ja huumori mukana näitä ratapäiviä kannattaa kiertää. :-D Saa paljon enemmän irti kun ei koko aikaa suhtaudu niin vakavasti. Kyllähän se huumori tosin loppuu kun laitetaan kellot käyntiin ja lähdetään cup-kierrokselle. Sillon se on maximum attack ja hienoa hommaa sekin.

Mielestäni se on paljon parempi vaihtoehto että seurailee peilejä ja nopeamman tullessa laittaa vilkun päälle ja siirtyy linjalta sivuun. Silloin ohitettava ainakin tietää että hänet on huomattu ja on turvallista mennä ohi. Samalla ei myöskään sotke ohittajan kierrosta. Jos vaan pysyy sitkeästi linjalla ei voi olla varma onko ohitettava tietoinen tulevasta ohituksesta.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 26 Tammi 2019, 09:36
Kirjoittaja ristojärvelä
Kiitos vinkeistä ohittajalle ja ohitettavalle! Itsekin olen koettanut seurata peileistä mitä takana tapahtuu. Tuo Spa:n radalle annettu ohje ohittamisesta johtui ilmeisesti siitä, että siellä on monia todella nopeita mutkia, joissa väistely voi johtaa yllättäviin vaikeuksiin sekä ohittajalle että ohitettavalle. Itsekin toimin siellä niin, että annoin vilkulla nopeammille merkin ja väistin sivuun suorilla. Opin siinä aika taitavaksi!

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 05 Helmi 2019, 14:26
Kirjoittaja äMKoo
Onko kukaan menossa kesäkuussa Belgiaan? Itsellä olisi suunnitelmissa osallistua tänä vuonna tähän:

Kuva

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 06 Helmi 2019, 17:57
Kirjoittaja Eero
^ Spa Italia on muuten edellisenä päivänä.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 06 Helmi 2019, 21:17
Kirjoittaja ristojärvelä
Siinähän olisi täydellinen autoiluviikonloppu; Spa-Italiassa pällistellään hienoja autoja ja ratapäivällä kaahataan yhdellä maailman parhaista moottoriradoista! Itsellä ei tänä vuonna ole tuohon mitään jakoa, mutta sitten kun Alfetta joskus valmistuu, niin rataennätystä täytyy lähteä parantelemaan.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 28 Helmi 2019, 13:35
Kirjoittaja stp
Itsellä autourheilu kiinnostus on ollut Jyväskylän kasvattina päällä lapsesta asti. Taloudelliset resurssit ajoivat nuorena tavoittelemaan vauhdin hurmaa polkupyöräilyn ja tietokone simulaattorien maailmasta. Molemmista on ajolinjonen opetteluun varsin suuri hyöty jonka huomasin kun ensimmäisen kerran menin carfin ratapäiville pari vuotta sitten. Toki sisä karting radalla on tullut jokunen kerta käytyä harjottelemassa ajamista myös. Radalle kun menee niin kannattaa kunnioittaa niin rataa kuin kanssa autoilijoitakin. Ja todellakin unohtaa se ego sinne esson baarin kahvipöytään. Itsellä on nyt rata-ajoa takana 5 kertaa ja nopeita kierroksia ehkä n. 40-50, ahvenistolla kaikki. Joka kerta tulee oppia ja rohkeutta lisää. Kierrosaika on parantunut n.15 sekuntia, ja vieläkin parannettavaa on n.10 sekuntia kun vertaa vastaavan suorituskyvyn autoihin. Vaan eipä kiinnosta paljonko mä häviän muille pääasia on että on hauskaa ja voitan itseni. Paras saavutus apparalla on kun tornin mutkassa meinasin ajaa leveäksi, tarkoittaa lähes varmaa auton vaurioitumista ja ehkä kuskinkin, mutta onnistuin korjaamaan ajovirheen ja sain pidettyä auton radalla. Eli itsensä haastaminen ja ajotaitojen kartuttaminen se on se pääasia. Kierrosaika tulee sitten sen myötä sivutuotteena. Ainakin niin kauan kun alla on siviiliauto. Jos joku antaa alle täysverisen kilpurin niin sitten voi nostaa riskitasoakin. Eli pienin askelin kohti nopeampaa kierrosta. Edesmennyt idolini Ayrton Senna kertoi eräässä dokkarissa että kun hän ajaa niin mielessään hän on jo menossa seuraavassa mutkassa. Ja sekin pitää täysin paikkaansa, mutta vaatii älyttömän määrän kierroksia jotta radan osaa niin hyvin ulkoa että oikeat linjat ja jarrupaikat tulee flowssa joka kerta samanlailla.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 29 Huhti 2019, 20:50
Kirjoittaja äMKoo
Alastarolla ajetaan nykyään pitkää lenkkiä ja pinta on taas uusittu

https://youtu.be/ONyHe9_FYyU

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 29 Huhti 2019, 21:36
Kirjoittaja silverine
^ Ei saa salaharjoitella - jokaisesta kierroksesta lisätään sekunti Cup-aikaan kesällä!
Ja jos on vähänkään kivaa ollut radalla, niin nuhdellaan kaikkien edessä. Niih!

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 29 Huhti 2019, 21:47
Kirjoittaja äMKoo
Onneksi Breralla ei montaa kierrosta pääse jarrupalakaupassa käyntien välissä.

Taas meni Mintexit tomuksi illassa. Mistäköhän ferodoja kannattaisi hommata jos ei halua maksaa niistä omaisuuksia?

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 29 Huhti 2019, 21:52
Kirjoittaja äMKoo
Niin ja punainen Giulia bongattu myös tänään salaharjoittelemassa!

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 15 Touko 2019, 22:58
Kirjoittaja silverine
Kävin tänään salaharjoittelemassa - nyt julkista - Apparalla ja töräyttämässä suoralla putkella epävirallisen
katu-Alfojen möykkä-ennätyksen desibelimittariin. 109dB:tä. Nippa nappa pääsin ajamaan. Melupäivänä.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 24 Touko 2019, 02:15
Kirjoittaja N.E.E.Kulkku
ristojärvelä kirjoitti:Ratakausi lähestyy! ...... Koska kilpailuviettini alkaa olla sammuksissa, en ajatellut osallistua esim. Alfa-cuppiin, mutta olisi kiva oppia ottamaan Alfasta enemmän irti silloin kun radalle pääsee.
Itse olen ajellut Alfacuppia omaksi ilokseni - suosittelen osallistumista cuppiin, sitä parempi mitä enemmän aikoja otetaan listalle. Itse cup ei ole mun mielestä ollut mitenkään hampaat irvessä touhua vaan suurin riemu (ainakin itselleni) tulee kun saan pudotettua kierrosajastani sekunninkin pois. Kukaan ole mun suoritusta pahalla katsonut ja henki on aina carfin päivillä ollut kannustava ja opastava, vaikkei huipulle itselläni mitään asiaa olekaan :)
Mun vinkki: Alfacuppiin osallistuminen ei edellytä että on huippukuski - ihan tavallisia pulliaisia suuri osa kuskeista joten rohkeasti mukaan ja siis SUOSITTELEN! :wink:

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 24 Touko 2019, 18:11
Kirjoittaja Eero
Joko on sadekelin kumit kaivettu esille? Ilmeisesti aika kosteaa keliä luvassa sunnuntaiksi.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 24 Touko 2019, 18:41
Kirjoittaja Polforea
^Hieman arvoin rengasvalintaa, Jiven alle on menossa Suomen nopeimmat 159-vanteet, katsotaan miltä keli ja meno näyttää.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 24 Touko 2019, 22:58
Kirjoittaja Tiige
Olisikin kunnon sadekelin renkaat. Jos sataa niin siviilipyörillä (michelin super sport) sitten jotka nekään ei varsinaisesti ole parhaimmilla märällä. :lol:

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 25 Touko 2019, 09:02
Kirjoittaja Eero
Eipä löydy omasta tallistakaan varsinaisia sadekelin renkaita, mutta kokeneemmat kertoo että R888 pitäisi märällä paremmin kuin esim. Kumho V70 A.
Tuli tosin muutakin askarreltavaa autoon ennen radalle menoa, joten katsotaan miten ratapäivien suhteen käy.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 25 Touko 2019, 10:44
Kirjoittaja silverine
Eero kirjoitti:kokeneemmat kertoo että R888 pitäisi märällä paremmin kuin esim. Kumho V70 A.
Päivän provo. Su-iltapäivä vaikuttaa monsuunilta, joten 245-leveillä slickseillä saattaa hypätä ns. aallon harjalta tuntemattomaan.
Siviilipyörissä on vielä jonkin verran uraa, mutta ovat kovat koppurat jo. Tosin se ja sama mitkä on renkaat jos ei ehkä pääse muutenkaan
ajamaan kun 10 päivää sitten Apparalla putkesta mitattiin 109dB:tä.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 25 Touko 2019, 21:34
Kirjoittaja Eero
ˆMjaa, eikö sulla ole sielä vaimentimia lainkaan?
Jospa lähtisikin Lappeenrantaan ajamaan lentokentälle mailia. Jos siis saa aamulla laitteet kuntoon ylipäänsä.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 26 Touko 2019, 20:18
Kirjoittaja giils
Vaikkakin satoi välillä enemmän välillä vähemmän, oli silti hauska päivä. Ja loppupäivästä uskaltauduin sitten kuitenkin omalla käyttikselläkin radalle, vaikka kuinka meinasin että en mene. Rauhaksiin kuitenkin kruisailin, niin mitään ei hajonnut.

Täällä taas vähän kuvia, valitettavasti kuvien pannaaminen tarvitsee vielä paljon harjoitusta, joten kuvat aika "staattisia", niitä kuitenkin saa käyttää, toivon tietysti kuvaajan nimen mainittavan kuvan yhteydessä. :)
- Kiia Sara

https://drive.google.com/open?id=14AX2H ... eP2MEZYai7

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 26 Touko 2019, 20:25
Kirjoittaja Polforea
Kiitoksia järjestäjille! Hauska päivä oli, enkä kelistäkään valita kun se toi vaan etua leluun valitsemalleni voimalinjalle.

Cuppikierrokselle lähtiessä tökkäsin Racechrono-luurin pimeäksi ja varikolle palattuani kaivelin kierrosajaksi reilun 2:20 ja totesin että vituiksi meni, mutta onpahan ajettu. Palkinnonjaossa yllätyin täysin, kun klubimestari rykäisi ilmaan meikäläisen nimen, oli Racechrono arponut kierrosaikaan yli 20sek ekstraa.

On se kivaa, kiitos :)

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 26 Touko 2019, 21:01
Kirjoittaja Undy
Despite the rain, it was a wonderful day today.

Someone make a photos of me on the track today , can I see them. I will be very happy. Gray Alfa 159SW

Kiitos paljon,kaikille.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 27 Touko 2019, 16:35
Kirjoittaja silverine
Slippery when wet.

Marteliuksen kahden lisävaimentajan avustuksella Alfa selvisi nipin napin mölymittauksesta, 94dB:tä rääkäisi
eli virivaraa jäi vielä desibeli. Auto toimi aamulla niin kuin piti, kippo liikahti eikä viime kauden lämpöongelmia
enää ollut, ainakaan tuossa kelissä.
Kun vettä rupesi tulemaan taivaalta enemmän, vaihdoin alle 4 vuodessa itsensä kivikoviksi muuttaneet Misukan
siviilikumit. Niitä lämmittäessäni useamman kierroksen vedolla auto rupesi rötäilemään, seokset törkeästi laihalla.
Epäilys oli ilmamassamittarin vettymisestä mutta kokeilun jälkeen oli selvää, että jokin muu vaikutti bensansaantiin.
Varustauduin jo henkisesti kruisailu-moodiin Cup-kierroksella mutta akun oltua hetken aikaa irti, vika korjautui..

Cup-kierros oli suht puhdas Tarun mutkasta poikittain lähtöä ja yhden jarrutuksen melkein hiekoille päätymistä lukuun
ottamatta. Pitoa ei ollut nimeksikään mutta ei sitä näköjään muillakaan ollut. Koskaan aiemmin en ole meinannut suolenkin
sillan alituksessa ajaa ylämäessä kaiteeseen mutta nyt auto halusi väkisin (toistuvasti) hypätä sinne. Josko syssymällä olisi kuivaa,
niin pääsisi hätyyttelemään ajanotossa tasalukua.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 27 Touko 2019, 16:42
Kirjoittaja Albertolli
Kiitokset Eerolle kyydistä 75:lla. Tuolla kelillä meno oli melko näyttävää :lol:

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 27 Touko 2019, 23:25
Kirjoittaja Brahe
Kiitoksia kaikille, oli hauska ja mielenkiintoinen päivä! Oma paras cup sija, tosin kyl ois voinut puristaa ajasta vielä .13 pois niin ois tullut se ensimmäinen mitalikin... Voi kun olis tajunnut laittaa sähköiskarit pehmeelle, cupin jälkeen kävin koittamassa ja kyllähän se aika selvästi fiksummin kulki vaikka sadetta ja märkää oli enemmän kuin koko päivänä. Jospa seuraavalla märällä muistas tuonkin...

Tässä oma cup kierros 1:57.1 sekä pari raapaisua raaka-matskuista:
https://youtu.be/41_Y5LicxAU
https://youtu.be/GYFn5H6AcT8
https://youtu.be/AFb_yNLnYeI

T:Henkka

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 28 Touko 2019, 08:26
Kirjoittaja Eero
Albertolli kirjoitti:Kiitokset Eerolle kyydistä 75:lla. Tuolla kelillä meno oli melko näyttävää :lol:
Ollos hyvä. Ajaminen oli sunnuntaina enimmäkseen näyttävää eikä nopeaa. Hauskaa siis oli ja kävelyvauhtisesta cup-kierroksesta huolimatta mitalikin tuli.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 28 Touko 2019, 18:35
Kirjoittaja jkiuru
Jokunen räpsy väsyneellä pikkuruisella pokkarilla:

https://www.flickr.com/photos/103477863 ... 8804415637



T: Jouni K.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 30 Touko 2019, 10:45
Kirjoittaja Tiige
Oli aikamoiset luistelut. :roll: Pitoa ei ollut 4mm ursasyvyyden omaavissa supersporteissa juuri ollenkaan tuolla kelillä. Vetarin sisemmästä nivelestä oli päässyt kumi repeytymään jonka huomasin vasta edellisenä iltana ennen ratailuja. Alkoihan se sitten naputtamaan radalla. Cup-kierros meni ennakkoasetelmiin nähden juuri niin kuin saattoi odottaa. Hitaasti ja epävarmasti.

Kiitokset kuvia ottaneille!

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 13 Kesä 2019, 08:25
Kirjoittaja Brahe
Tässä allekirjoittaneen kuvailuja Ahvenistolta. Tämä nyt on tällai pikasesti heitetty kasaan, ja kuvia en ole ehtinyt/jaksanut erityisemmin vakautella, mutta eiköhän tätä silti ole ainakin alfistien ilo katsoa: https://youtu.be/2mQ2yRc9QsI
T:Henkka

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 13 Kesä 2019, 08:41
Kirjoittaja alfa 156 v6
Brahe kirjoitti:Tässä allekirjoittaneen kuvailuja Ahvenistolta. Tämä nyt on tällai pikasesti heitetty kasaan, ja kuvia en ole ehtinyt/jaksanut erityisemmin vakautella, mutta eiköhän tätä silti ole ainakin alfistien ilo katsoa: https://youtu.be/2mQ2yRc9QsI
T:Henkka
Noista 'Tiige':n lisävaimentimista on pakko tykätä :mrgreen:

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 13 Kesä 2019, 16:33
Kirjoittaja Tiige
alfa 156 v6 kirjoitti:
Brahe kirjoitti:Tässä allekirjoittaneen kuvailuja Ahvenistolta. Tämä nyt on tällai pikasesti heitetty kasaan, ja kuvia en ole ehtinyt/jaksanut erityisemmin vakautella, mutta eiköhän tätä silti ole ainakin alfistien ilo katsoa: https://youtu.be/2mQ2yRc9QsI
T:Henkka
Noista 'Tiige':n lisävaimentimista on pakko tykätä :mrgreen:
:mrgreen:

Ghost näyttää miten taitetaan tyylillä varikon mäkeen kohdassa 6:02 ->

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 13 Kesä 2019, 21:38
Kirjoittaja silverine
Suditeltu on, poikittain on ajeltu kuvan kanssa tai ilman, ja selityksiä on kuultu,
mutta Cup-tuloksia ei ole kehdattu linkata tänne.. :wink:

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 13 Kesä 2019, 22:24
Kirjoittaja Polforea

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 29 Kesä 2019, 09:01
Kirjoittaja Ghost
Tiige kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
Brahe kirjoitti:Tässä allekirjoittaneen kuvailuja Ahvenistolta. Tämä nyt on tällai pikasesti heitetty kasaan, ja kuvia en ole ehtinyt/jaksanut erityisemmin vakautella, mutta eiköhän tätä silti ole ainakin alfistien ilo katsoa: https://youtu.be/2mQ2yRc9QsI
T:Henkka
Noista 'Tiige':n lisävaimentimista on pakko tykätä :mrgreen:
:mrgreen:

Ghost näyttää miten taitetaan tyylillä varikon mäkeen kohdassa 6:02 ->
Ei muuten ole nopein tyyli :-D. Siinä tuli sekunti sektoriaikaan lisää, kun luistonhidastin löi jarrut päälle ja kierrokset putosi turhan alas. Eipä silti, vaikka olisin ajanut ihan puhtaan kierroksen olisi Veli Hopea ollut monta sekuntia nopeampi. On se hurja :shock:

Täytyy seuraavalla kerralla sateen sattuessa löysätä takavakaaja, melkoisen "tail happy" on tuolla jäykemmällä asetuksella.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 01 Heinä 2019, 11:51
Kirjoittaja Ossiv
Houkuttaisi kyllä tulla kokeilemaan tuota ratapäivä konseptia. Mitäs se vaatii, luin tuolta auton vaatimuksista, mutta entäs kuskin? Kypärä riittänee?

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 01 Heinä 2019, 12:44
Kirjoittaja Polforea
Kypärä vaaditaan joo. Ajokortti ja nollapromillet ei ainakaan haitaks oo...

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 01 Heinä 2019, 13:52
Kirjoittaja Ossiv
Kuulostaa hyvältä. Täytyy tänään sumplia aikataulut niin pääsisi matkaan.

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 01 Heinä 2019, 14:19
Kirjoittaja AuliJ
Radalle pääsy edellyttää kuljettajalta CARFin jäsenyyttä. Jos ei ole vielä jäsen, varikolle voi tulla ilman jäsenyyttäkin tutustumaan tapahtumaan ja liittyminen onnistuu myös paikanpäällä :-D Tervetuloa mukaan!

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 01 Heinä 2019, 18:03
Kirjoittaja Ossiv
Joo täytyy tämä rekisteröityminen hoitaa pois alta, niin pääsee tositoimiin :) jos ei vaan hoitonakki napsahda viikonlopulle

Re: Ratapäivät 2019

Lähetetty: 08 Heinä 2019, 13:33
Kirjoittaja giils
Olipas menevä viikonloppu kokonaisuudessaan, ja pieni flunssa meinasi vaivata, mutta selviydyin menossa mukana! Kiitos kaikille paikalla olleille, CARF 40v juhlassa, sekä ratapäivillä. Ja oli muuten melkoisen hieno paikka Se Triangle Motorsin "paja".

Keli meinasi enteillä hyvinkin mielenkiintoista kisaa sunnuntaina. Onneksi sade laantui hieman päivän aikana, oli helpompi lähteä kuvaamaan kun ei tule vettä vaakatasossa :lol: Cupikin ajettiin jo puolikuivalla radalla, ainakin loppupään kuljettajat.

Kuvia tuolta radalta on hankala ottaa. Tarvitsisi kunnon järeän putken, jolla saisi zoomattua muuallekin kuin pääsuoralle, mutta näillä toistaiseksi mennään.

https://drive.google.com/open?id=1gfsPl ... adOWTnikm2

-Kiia Sara