Ratapäivät 2019

Täältä löydät tapaamiset, kebabillalliset, kerhojen tapahtumat, ratapäivät jne. Osallistu tai ehdota uutta!
Avatar
äMKoo
Viestit: 173
Liittynyt: 19 Marras 2006, 19:55
Car(s): V6
Paikkakunta: Turku

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja äMKoo »

Onnistuin katkaisemaan jalkani ja tämäkin jäi väliin. Kiva, että on kuvia!

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Tahkosin monsuunikelillä jarrulevyt kieroiksi siinä toivossa, että cup ajetaan sateessa... :-|. Oli ihan mieletön pito :-D

Ei auttanut sadetanssikaan, kuvista päätelleen cup-jonon hännillä ajettiin jo lähes kuivalla radalla.

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja silverine »

Monsuuni tuli, lähti ja kuivui liian nopeasti. Munat hiessä ja perse vettyneenä auton alle valikoitui kahdesta mahdollisuudesta
tietysti se Cupin keliin väärä. 10 vuoteen ei ole lähes kuivalla tullut ajettuakaan siviilirenkailla - > uliuli & too hot.
Nyt oli jo viides kerta radalla putkeen, kun koko ajan on jotakin häsää auton kanssa - Apparalla alkaneet oudot rötäilyt
ja seoksien laihuus jatkui Alastarossa. Mutta nyt syyllinen taisi ilmoittautua. Laturi on kypsä.
Josko Botniaringillä auto toimisi niin kuin pitää?? Siellä pitää kyllä ajaa ja päästellä suoralla putkella ihan vaan vittuillakseni.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Tärjätom
Viestit: 228
Liittynyt: 01 Loka 2008, 22:28
Car(s): Alfa Romeo Alfetta GTV-85 ->Supercharged GTV6
Paikkakunta: Terjärv

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Tärjätom »

Nyt on viikko mennyt tapahtumasta, mutta voin silti kirjoittaa jotain. Alfa kerhon 40-vuotis synttärit oli hauska tapahtuma. Hienoa että oli lauluesitys ja muuta ohjelmaa illallisen aikana. Mielenkiintoinen oli myös Triangle motorsin paja. Yksi huippukohta lauantaina oli saunassa kun jotkut siellä puhuivat Carfin ensimmäisestä ratatapahtumasta ja isästäni. Ilmeisesti se mitä isäni on kertonut minulle monta kertaa pitää paikkansa... :lol:

Alfacupissa minulla oli onnea tällä kertaa että sade loppui. Huomasin harjoituksissa että minun vauhti ei riitä, vaikka olin lainannut isän kilpurista pienemmät renkaat. Harmi vain että hänen auton renkaat ei mene minun etujarrujen yli. Minun pelottavin hetki radalla tähän asti tuli myös Alastarolla. Oli tosi pelottavaa olla hiekassa kiinni minun pyörähdyksen jälkeen, ja miettiä että joku muu voi tulla niinkuin minä ja osua. Minulla oli varoitusvilkut päällä mutta huomasin että olin mennyt niin pitkälle mutkaan että minua ei nähnyt suoralta. Onneksi sain auton irti pienen kaivamisen ja avun jälkeen, ja onneksi ei ollut monta autoa radalla silloin. Tuon jälkeen minun mielestä se pääsuoran jarrutus ja mutkan alku oli tosi liukkaat. Alfacupille alkoi kuivumaan joka sopi minulle. Huomasin cuppikierroksella että minun auto lämmentää takarenkaat aika paljon nopeammin kuin isän historic kilpuri. Oli lähellä että olisin pyörinyt lopulla ja sen jälkeen takarenkaat tuntui liukkailta.

Kiitos kummankin päivän osallistujille ja kuvaajille. Oli hauska nähdä että pieni 155DTM oli myös kuvattu. :-D

Täällä oma cuppikierros: https://youtu.be/oMbB5M1qS-c

Avatar
CARF
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Helmi 2009, 17:16
Viesti:

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja CARF »

Terve,

Vindoinkin sain kierrosajat laitettua kerhon sivuille.
Kiitoksia kaikille mukana olleille. Sää ei taaskaan suosinut.
Toivottavasti botnialla onnistuisi paremmin.

Terveisin
Mikko Koskinen
Klubimestari
Club Alfa Romeo Finland

Avatar
Keltsi
Viestit: 1832
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Jurvan ratapäivä lähestyy ja pohdittiin tuossa muutaman osallistujan kanssa majoitusvaihtoehtoja. Aivan radan vieressä oleva Villa APR ( http://www.villaapr.fi/ ) voisi olla hyvä vaihtoehto, jos vaan saadaan täyteen... Mökin hinta 500€/vrk sis. liinavaatteet, pyyhkeet ja saunan, tilaa 12-16 hengelle.

Tällä hetkellä olisi seitsemän majoittujaa tiedossa, eli tilaa olisi vielä. Jos kiinnostaa, niin mulle voi ilmoittautua YV:llä tai textarilla nolla4nolla 5458327

Edit1: 10 osallistujaa
Edit2: 11 osallistujaa
Edit3: 14 osallistujaa
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
giils
Viestit: 289
Liittynyt: 17 Syys 2017, 10:58
Car(s): Alfasud 1.2 -87
156 2.5 V6 -01
159 2.4 JTDm -06
159 2.4 JTDm Q4 -09
Fiat Barchetta 1.8 -96
Saab 90 2.0 -87
Mazda MX-5 1.6 -98
Giulia 2.2 -16
Paikkakunta: Janakkala

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja giils »

Olipas taas reissu :lol:

Jurvan ratapäivät onnistui kivasti, vaikka kaikennäköistä sattuikin päivän aikana, porukka sai viat korjattua paikan päällä (paitsi räjähtäneen jarrulevyn korjaus ei ihan taipunut enää siinä vaiheessa päivää) ja onnistuttiin pitämään hyvin pitkä alfacuppi.

Meillä kotimatka vähän venähti kun Jive rupesi pitämään jännittävää ääntä Ikaalisten jälkeen. Nokialla stopattiin vessaan, ja siinä kun tyhjäkäynnillä kuunneltiin, kuului sen verran jännä ääni ettei Jiveä enää omin tassuin siitä halunnut liikutella. Onneksi alfistit <3 ja aina saa apua, soittoa kaverille joka pystyi lainaamaan traileria ja vetoautoa, ja parin tunnin viivästymisen jälkeen päästiin matkaamaan taas kotia kohti. Traikku ja muut pihan autot vekslattuna mahtumaan omaan pihaan klo 1:30 tämän vuorokauden puolella. :-D

Kiitos kivasta viikonlopusta ja ratapäivästä!
Kuvia löytyy taas jokunen;
https://drive.google.com/open?id=1wL0A8 ... tOmKAcrGRw
Kuvaaja: Kiia Sara
You put this kid behind the wheel, there's nothing she can't do.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Eero »

^ Hienoja kuvia jälleen kerran!

Kiitos järjestäjille, joilla oli ehkä hiukan enemmän puuhaa tällä kerralla kun oli radan puhdistamista ym. ohjelmaa.

Sitten selittelyosuus :) Ajoin ensimmäistä kertaa pidempää rataa ja etenkin uusi osuus oli vaikuttava nopeudellaan. Jarrut oli aika lujilla, kun vauhtia ennen jarrutusta oli parhaimmillaan 190km/h. Treenikierrokset jäi hiukan vähiin ja nekin kierrokset meni osittain ruuhkassa ajellessa. Cup-kierroksen ensimmäinen puolikas meni aika nappiin, mutta se kostautui nopean shikaanin jälkeisessä jarrutuksessa, joka meni pitkäksi. Vasemman puolen renkaat kävi hiekalla ja loppulenkki menikin penkin alle. Silverine ja Tom meni menojaan; heidän vauhtiinsa en olisi ehtinyt vaikka kierros olisikin mennyt paremmin.
Hieno rata joka tapauksessa ja täytyyhän tuonnekkin palata joskus tulevaisuudessa.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja silverine »

Kiitokset järjestävälle taholle! Porukkaa oli ennätysmäärä paikalla ja Cup-kierroksilla. Muutama ylimääräinen
ohjelmanumero radalla ja varsinkin sen ulkopuolella aiheutti hieman ei-toivottuja taukoja mutta ei se menoa
suuremmin haitannut. Ainakaan omalta kohdalta - ensimmäisen äksidentin jälkeen hyökkäsin radalle
hullun kiilto silmissä treenaamaan... olin jo kerennyt ohittamaan jarrujaan keskellä väylää testanneen Fordin,
sitten köröttelevän Carfin klubimestarin ja melkein ajanut mutkassa 159:n kylkeen ennen kuin tajusin että menossa
oli ns. hidas vuoro... I'm so sorry. Vanha mies, pitkät piuhat. Innokas. Aina paasaa turvallisuudesta
radalla. Black flag! No, ei toistu.

Ylimääräisten taukojen ja "ruuhkan" takia vapaita nopeita kierroksia en kerennyt keräämään vyölle kuin 3 ennen Cupia.
Ja edellisestä ko. radalla käynnistä 5 vuotta. Joten ei ihan itsevarmin olo lähteä reuhtomaan.
Onnistuin kuitenkin ajamaan ihan ok vedon. Tosin joka toisen suoran jarrutus yllättäen liian aikaisessa, joka johti
tapauskohtaisesti soveltavaan lähestymiseen taiteeseen. Vitosvaihteen pykälään laitto viime syksyn vaihdemissin jälkeen
on varsin nössöä - outo suunta kepille tuo koillinen muutenkin. Muitakin huomiota joista jatkan toisaalla.

Video Cup-kierroksestani: https://youtu.be/garcEPwlbCs
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Eero »

silverine kirjoitti:hullun kiilto silmissä treenaamaan... olin jo kerennyt ohittamaan jarrujaan keskellä väylää testanneen Fordin, sitten köröttelevän Carfin klubimestarin ja melkein ajanut mutkassa 159:n kylkeen ennen kuin tajusin että menossa
oli ns. hidas vuoro...
Saman mokan tein minäkin...
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Noh.... ehkä nolompaa on ajaa HITAASTI nopealla vuorolla..... siis minä.... Ja iso kiitos järjestäjille!

Avatar
Keltsi
Viestit: 1832
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

ristojärvelä kirjoitti:Noh.... ehkä nolompaa on ajaa HITAASTI nopealla vuorolla..... siis minä.... Ja iso kiitos järjestäjille!
Ei ole, jokainen aloittaa joskus :wink:

Ihan viime minuuteilla sain koittaa Aulin Giuliettaa radalla ja kyllä heti tuli ikävä 156:n herkkyyttä :( Varsinkin ne takalenkin nopeat suunnanvaihdot tuottivat tuskaa... Kiitos silti testimahdollisuudesta! Nyt on jonkinlainen ajatus mihin pitää keskittyä, jos tuota lähdetään rakentelemaan.

Kiitokset vielä kaikille VillaAPR:ssä majoittuneille mukavasta illanvietosta ja erityiskiitos Markolle kokkailusta!
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Stilo
Viestit: 408
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Keltsi kirjoitti: Ihan viime minuuteilla sain koittaa Aulin Giuliettaa radalla ja kyllä heti tuli ikävä 156:n herkkyyttä :( Varsinkin ne takalenkin nopeat suunnanvaihdot tuottivat tuskaa...
Ei-QV Giulietta sportpack alustalla oli kyllä jotenkin masentava radalla mitä muutama vuosi sitten omalla kävin radalla ajamassa. Alusta on jäykähkö arkiajossa, mutta tosi löysä sitten radalla. Perus mutkatiellä kuitenkin on mukava laite laskea, mutta rata-ajon vaatimuksiin ei toimi.

Botniaringin rata oli itselle uusi tuttavuus ja varsin mukava tuttavuus olikin. Kovat jarrutukset ei vaan oikein Fiestan jarruille tuntunut sopivan edes vaikka eteen on jo vaihdetu Ferodon DS2500 palat. Noin 1,5 kierrosta pystyi ajamaan kovaa kunnes jarrut rupesi katoamaan. 1-2 jäähdyttelykierrosta ja taas pääsi kierroksen kovaa, pitää varmaan kokeilla vaihtaa vielä jarrunesteet parempiin. Sitten on kaikki budjettiratkaisut kokeiltu. Alfoihin sentään laitettu kunnon jarrut tehottomampiinkin laitteisiin. :roll: Videota omasta päivän nopeimmasta
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

Avatar
AuliJ
Viestit: 468
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 23:47
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -12
156 2.5 V6 -98
MB CLK 500 - 03
ex 33 16V -90
ex BMW 518i -85
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja AuliJ »

Keltsi kiteyttikin jo kiitokset hienosti! Oli kyllä tosi mukava viikonloppu etkoineen ja ajoineen! Ja vaikka vähän hirvittikin Giuliettan puolesta, niin kiitos Keltsi, kun testasit sen rataominaisuuksia.

Ja kiitos niille, jotka yllyttivät osallistumaan cupiin! :-D Lunastin lupaukseni ja vein viimeisen sijan. Mutta yllätyin kyllä, miten vähän jäin seuraaville sijoituksille, vaikka lähdin kierrokselle lähes kylmiltään, itselleni vielä aika vieraalla autolla ja löysin ekaa kertaa dynamic vaihteenkin radalla ajaessa.

Vielä ei oikein ole luottoa Giuliettan rata ominaisuuksiin etenkin, kun sen jarruistakaan ei ole vielä mitään kokemusta. Kyllä mullakin on ikävä 156:sta, kun siihen oli saanut jo hyvin luottamusta tuossa ratahommassa. En tiedä miten Giuliettalla uskaltaa tuollaisena edes ajaa Ahveniston jarrutuksissa...

Avatar
CARF
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Helmi 2009, 17:16
Viesti:

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja CARF »

Terve,

Johan oli mukavat ratapäivät. Sää suosi ja porukkaa oli todella mukavasti paikalla, sekä taas vältyttiin isommilta vahingoilta. Hyvä niin.
Päivitin kierrosajat kerhon sivuille.
Nähdään Ahvenistolla 22.9. Muistutan vielä tässä, että sinne on myös kutsuttu osallistumaan Fiat/Lancia kerhot ja AREF:laiset myös. Tervetuloa!

Terveisin
Mikko Koskinen
Klubimestari
Club Alfa Romeo Finland
Club Alfa Romeo Finland

fastfiat
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Heinä 2013, 22:30
Car(s): Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm -13
Fiat Fiorino -80
Mazda 5 1.6td -11

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja fastfiat »

Morjensta kaikille. Olinkos ymmärtänyt oikein, että tuo 22.9 Ahveniston ratapäivä oli avoin myös Gruppon jäsenille? Itsellä kun ei enää Alfaa ole, mutta Unolla haluaisin tulla kokeilemaan.

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja alum »

CARF kirjoitti:Muistutan vielä tässä, että sinne on myös kutsuttu osallistumaan Fiat/Lancia kerhot ja AREF:laiset myös

Avatar
AuliJ
Viestit: 468
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 23:47
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -12
156 2.5 V6 -98
MB CLK 500 - 03
ex 33 16V -90
ex BMW 518i -85
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja AuliJ »

Joo kyllä myös Gruppon jäsenet ovat tervetulleita. Ratamaksut ovat samat kaikkien kutsuttujen kerhojen jäsenille eli hidas ajo 5 € ja vapaa ajo 20 €. Maksu käteisellä. Ja huomioittehan, että Ahvenistolla mitataan pakoäänet ennen radalle menoa (raja 95 db).

Iltapäivällä ajettava Alfa Cup on tarkoitettu vain CARFin jäsenille, mutta muuten vapaata ajoa kaikkien kerhojen kesken. :-D

fastfiat
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Heinä 2013, 22:30
Car(s): Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm -13
Fiat Fiorino -80
Mazda 5 1.6td -11

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja fastfiat »

Hienoa! Opastakaas ensikertalaista mitä pitää huomioida ja moneltako olla paikalla. Ja mikä on hitaan ja nopean ajon ero? Toki nopeus, mutta mitä muuta? :lol:

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja silverine »

fastfiat kirjoitti:Hienoa! Opastakaas ensikertalaista mitä pitää huomioida ja moneltako olla paikalla. Ja mikä on hitaan ja nopean ajon ero? Toki nopeus, mutta mitä muuta? :lol:
Hidasajon ammattilainen tässä. Hidasajo on tarkoitettu lähinnä rataan ja ajolinjoihin kaikessa rauhassa tutustumiseen. Niitä on muutama
ajovuoro ratapäivän aikana ja ratapäivät alkavat tavallisesti hidasajolla. Maksiminopeuden suositus silloin 80km/h. Kurveja ei tarvitse ajaa sillä vauhdilla. ;)
Ennen radalle lähtöä kannattaa jo kotipuolessa tarkastaa, että öljytikkuun jää öljyä, paisuntasäiliössä on nestettä riittävästi ja
jarrupaloissa pintaa. Ei mitään vuotoja nesteiden osalta. Kadulla autoa ei pysty koskaan kurittamaan samalla tavalla kuin radalla,
joten jos autossa on jotakin vikaa, se kyllä radalla tulee esiin. Parempi että mahdolliset riskit minimoi jo etukäteen.
Kannattaa ottaa auton sisätiloista kaikki irtain hilpe pois, sillä jarrutuksissa ja kurveissa on ikävämpi huomata että jotakin tavaraa pyörii jaloissa...
Rengaspaineista sen verran että radalla renkaat kuumenevat reippaasti ja rengaspaineet nousevat eli millään 3 barin kylmäpaineilla ei kannata radalle
ehkä lähteä..Renkaita kannattaa muutenkin tarkkailla päivän mittaan, miten ovat kuluneet ja mitkä ne rengaspaineet oikein ovatkaan..
Myöskään mitään kestävyysajoa ei kannata lähteä radalle suorittamaan, vaan muutamia kierroksia ajoa ja sitten varikolle lepuuttamaan. Jos autossa
on vakiojarrut, saattaa jarrut ruveta katoamaan yllättävästi jos liian pitkään höylää rataa rajusti.

Nopean ajon vuorolla porukka tietysti vetää lämä tiskissä radalla. Kalustossa ja kokemuksessa on suuria eroja, joten niin on myös vauhdissa radalla.
Muiden vauhdista ei sinänsä tarvitse välittää vaan kannattaa keskittyä pikku hiljaa nostamaan vauhtia ja hakemaan auton rajoja.
Ohittaminen radalla on aina ohittajan vastuulla mutta hitaampi voi halutessaan antaa tilaa ohitukseen. Se kannattaa tehdä selkeästi, hakeutumalla
ajoissa pois ns. ajouralta, käyttäen vaikka vilkkua joka on merkkinä siitä että hitaampi aikoo a/ tehdä jotakin b/ pysyy reunassa kunnes ohitus on
tapahtunut. Mutta tämä on epävirallinen ohje, kukin toimii niinkuin parhaaksi näkee.
Ajolinjojen opetukseen voi pyytää halutessaan apua kokeneemmilta niin pääsee nopeammin kiinni touhuun.
Klo 9 rata avautuu joten jos ensimmäiselle hidasvuorolle haluaa mukaan, kannattaa saapua paikalle parikymmentä minuuttia aiemmin jotta
ehtii maksaa ratamaksun ja mittauttaa auton melut, max 95dB/4500rpm.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

fastfiat
Viestit: 27
Liittynyt: 09 Heinä 2013, 22:30
Car(s): Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm -13
Fiat Fiorino -80
Mazda 5 1.6td -11

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja fastfiat »

silverine kirjoitti:
fastfiat kirjoitti:Hienoa! Opastakaas ensikertalaista mitä pitää huomioida ja moneltako olla paikalla. Ja mikä on hitaan ja nopean ajon ero? Toki nopeus, mutta mitä muuta? :lol:
Hidasajon ammattilainen tässä. Hidasajo on tarkoitettu lähinnä rataan ja ajolinjoihin kaikessa rauhassa tutustumiseen. Niitä on muutama
ajovuoro ratapäivän aikana ja ratapäivät alkavat tavallisesti hidasajolla. Maksiminopeuden suositus silloin 80km/h. Kurveja ei tarvitse ajaa sillä vauhdilla. ;)
Ennen radalle lähtöä kannattaa jo kotipuolessa tarkastaa, että öljytikkuun jää öljyä, paisuntasäiliössä on nestettä riittävästi ja
jarrupaloissa pintaa. Ei mitään vuotoja nesteiden osalta. Kadulla autoa ei pysty koskaan kurittamaan samalla tavalla kuin radalla,
joten jos autossa on jotakin vikaa, se kyllä radalla tulee esiin. Parempi että mahdolliset riskit minimoi jo etukäteen.
Kannattaa ottaa auton sisätiloista kaikki irtain hilpe pois, sillä jarrutuksissa ja kurveissa on ikävämpi huomata että jotakin tavaraa pyörii jaloissa...
Rengaspaineista sen verran että radalla renkaat kuumenevat reippaasti ja rengaspaineet nousevat eli millään 3 barin kylmäpaineilla ei kannata radalle
ehkä lähteä..Renkaita kannattaa muutenkin tarkkailla päivän mittaan, miten ovat kuluneet ja mitkä ne rengaspaineet oikein ovatkaan..
Myöskään mitään kestävyysajoa ei kannata lähteä radalle suorittamaan, vaan muutamia kierroksia ajoa ja sitten varikolle lepuuttamaan. Jos autossa
on vakiojarrut, saattaa jarrut ruveta katoamaan yllättävästi jos liian pitkään höylää rataa rajusti.

Nopean ajon vuorolla porukka tietysti vetää lämä tiskissä radalla. Kalustossa ja kokemuksessa on suuria eroja, joten niin on myös vauhdissa radalla.
Muiden vauhdista ei sinänsä tarvitse välittää vaan kannattaa keskittyä pikku hiljaa nostamaan vauhtia ja hakemaan auton rajoja.
Ohittaminen radalla on aina ohittajan vastuulla mutta hitaampi voi halutessaan antaa tilaa ohitukseen. Se kannattaa tehdä selkeästi, hakeutumalla
ajoissa pois ns. ajouralta, käyttäen vaikka vilkkua joka on merkkinä siitä että hitaampi aikoo a/ tehdä jotakin b/ pysyy reunassa kunnes ohitus on
tapahtunut. Mutta tämä on epävirallinen ohje, kukin toimii niinkuin parhaaksi näkee.
Ajolinjojen opetukseen voi pyytää halutessaan apua kokeneemmilta niin pääsee nopeammin kiinni touhuun.
Klo 9 rata avautuu joten jos ensimmäiselle hidasvuorolle haluaa mukaan, kannattaa saapua paikalle parikymmentä minuuttia aiemmin jotta
ehtii maksaa ratamaksun ja mittauttaa auton melut, max 95dB/4500rpm.
Tästä iso kiitos! Jos menee aluksi hitaalle vuorolle, saako osallistua myös nopealle vuorolle, jos siltä tuntuisi?

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja silverine »

^ Jos on vain 5e maksanut hitaasta vuorosta, niin sitten pitää kaivaa kuvetta vielä 15e verran että voi kaahata täysillä.
Ja kuten Auli tuolla ylempänä muistuttaa, käteismaksu.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
AuliJ
Viestit: 468
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 23:47
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -12
156 2.5 V6 -98
MB CLK 500 - 03
ex 33 16V -90
ex BMW 518i -85
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja AuliJ »

Kiitos Silverine aivan loistavasta opastuksesta! :-D

Tämän lisäksi tulee mieleen vielä kypärä. Eli hitaalla ajolla ei tarvitse kypärää, mutta nopealla vuorolla on oltava kypärä kaikilla autossa olevilla. Myös kerholla on joitakin kypäriä lainattavaksi.

Ja aina, jos tulee jotain kysyttävää, niin radalla touhuavilta puuhahenkilöiltä saa tulla kysymään neuvoja.

P.S. Nyt 1.9. jälkeen, jos liittyy CARFin jäseneksi, saa ensi vuoden jäsenmaksun kaupanpäälle! :wink:

Avatar
Tiige
Viestit: 2829
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kivat oli kaudet viimeiset karkelot Ahvenistolla. Aamupäivästä kostea rata oli todella liukas mutta kuivui pitkin päivää ja rengas alkoi pitämään. Ennen cuppia oli sopivaa tsemppausta kilpakumppaneilta (kertoiltiin huimia aikoja mitä treeneissä oli ajeltu) ja cuppiin tuli lähdettyä mielialalla "vedetään sitte prkl". Kauhealla riehumisella mutta ilman suuria virheitä 1.35.94. Sillä irtosi voitto huimalla 0.09s marginaalilla. :lol: Uusi oma ennätys ja taitaa olla myös alfa-luokan nopein Ahvenistolla koskaan ajettu kierros. 8)

Harmittavia kalustotappiota näytti tulleen ainakin pari kappaletta. On se motorsport välillä raakaa.

Kiitokset järjestäjille ja osallistujille koko kaudesta! Lisäksi kiitokset Oleinolle ja Eerolle kyydityksistä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Brahe
Viestit: 342
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 23:24
Car(s): Giulia Q2 2.0 / Peugeot 5008 (ex C4 G.Picasso, 156 V6 '04, 156 2.0 '05, 156 V6 '98, 159 2.4 JTDM, Fiat Freemont, Mitsu ASX, Fiat Bravo TJET, Pösö 406 V6, Opel Calibra 2.0, Citroen Xsara)
Paikkakunta: Pennala
Viesti:

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Brahe »

Hei!

Kiitos meikäläisen puolesta myös! Vähän kerkesin olla jo alla päin, kun 1:40 ei vaan ota rikkoutuakseen ja cup kierroksellakin oli pasmat edellä ajaneen kommellusten vuoksi sekaisin, ja se meni sitten miten meni, mutta persana... mä taisin tulla koko kauden kolmanneksi. Olihan tää kyllä siis aika maksimitulos allekirjottaneelle. Ja vaikkei tuo maaginen 1:40 halua alittua niin cupin jälkeen tuli tikattua tasaista 1:41 kiekkaa, eli omat enkat uuteen uskoon.

Videota on leikeltäväksi jo parin kisan verran, koitan tässä syksyn mittaan saada edes jotain ulos :)

T:Henkka
Youtube -kanavani Video Alfa Finlandesi: https://youtube.com/channel/UCQ1xVs4L5DgXsz6JV5_0j2g

SakkeJ
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Loka 2013, 14:39

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja SakkeJ »

Morjesta,

Haikailin jo tuolla Fiat forumin puolella viiattien vähäistä osanottoa tapahtumaan.
Ohessa muutama kuva iltapäivältä.

https://sakja.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat ... 2.09.2019/

T: Saku

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Kiiitokset taas kerran järjestäjille ja lajitovereille. Erityiskiitokset Jussille ja Mikolle kaluston siirrosta!

Nopea oli keli; omat enkat parani roimasti, mutta Cup-kierroksella perinteisesti pari mutkaa leveäksi jne. Kun ei vaan osaa...

Avatar
CARF
Viestit: 105
Liittynyt: 27 Helmi 2009, 17:16
Viesti:

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja CARF »

Terve,

Sain vihdoinkin naputettua Cup:n lopputulokset kerhon sivuille. AlfaCup:n Mestari on Pertti Vainio Giulia QV:lla ja RomeoCup:n Mestari on Anssi Tamminen 156 Kompressori:lla. Onnea voittajille!
Kausi meni hyvin, vaikka Teemun Alfetta GT:n lipsahdus kaiteeseen Ahvistolla CS4:ssa oli harmittava juttu. Toivottavasti se saadaan vielä ehjäksi.
Kiitoksia menneestä kaudesta Omastani ja Aulin puolesta. Nähdään vielä kauden päätösillallisella.

Terveisin
Mikko Koskinen
Klubimestari
Club Alfa Romeo Finland

Avatar
AuliJ
Viestit: 468
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 23:47
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm -12
156 2.5 V6 -98
MB CLK 500 - 03
ex 33 16V -90
ex BMW 518i -85
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja AuliJ »

Kiitos myös omasta puolestani hienosta ratakaudesta! :-D

Pian alan kasaamaan CARFin seuraavaan kerholehteen tulevaa ratapäiväkoostetta ja juttua varten tarvitsen myös kuvia. Onko vielä jollain täällä julkaisemattomia ratapäiväkuvia, joita voisitte laittaa jakoon meille kaikille? Tai toki voitte halutessanne laittaa mulle myös yv:tä. Ihan yksittäisetkin hyvät kuvat ovat tervetulleita - esim. viimeisen Ahveniston palkintojen jaosta ei ole vielä yhtään kuvaa...

Avatar
Tärjätom
Viestit: 228
Liittynyt: 01 Loka 2008, 22:28
Car(s): Alfa Romeo Alfetta GTV-85 ->Supercharged GTV6
Paikkakunta: Terjärv

Re: Ratapäivät 2019

Viesti Kirjoittaja Tärjätom »

Nyt kun täällä pohjanmaalla sataa lunta, tuli mieleen että en ollut laittanut tänne kesän videota Botniaringiltä.

Täällä on minun cuppikierros:
https://youtu.be/ofeIGyQPkzs
Olisi pitänyt mennä nelosella shikaanin läpi, ehkä siinä olisi ollut puuttuvat 0,45 sekunteja :roll:

Ja täällä jonkun Alfan nelivetotesti maastossa. Sieltä pääsee myös etenemään etuvetoisella, kokeiltu on tyttöystävän autolla… :oops:
Videolta näkee myös nopeuseron minun "katuauto" GTV:n ja isän historic kilpurin välillä, jota minä olen ajanut historic kilpailussa nyt kaksi vuotta. Videon lopulla on isän kuppikierros kun etujarrulevy halkesi.
https://youtu.be/yTun1k3KHuE

Vastaa Viestiin