Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 22 Syys 2019, 02:10



Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Ratapäivät 2019 
Kirjoittaja Viesti
Avatar

Liittynyt: 19 Marras 2006, 19:55
Viestit: 117
Paikkakunta: Turku
Auto: V6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
Onnistuin katkaisemaan jalkani ja tämäkin jäi väliin. Kiva, että on kuvia!


08 Heinä 2019, 15:56
Profiili
Avatar

Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Viestit: 448
Paikkakunta: Tampere
Auto: GT 3.2 Q2
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
Tahkosin monsuunikelillä jarrulevyt kieroiksi siinä toivossa, että cup ajetaan sateessa... :-|. Oli ihan mieletön pito :-D

Ei auttanut sadetanssikaan, kuvista päätelleen cup-jonon hännillä ajettiin jo lähes kuivalla radalla.


08 Heinä 2019, 18:08
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Syys 2005, 10:07
Viestit: 2235
Paikkakunta: Espoo
Auto: Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
Monsuuni tuli, lähti ja kuivui liian nopeasti. Munat hiessä ja perse vettyneenä auton alle valikoitui kahdesta mahdollisuudesta
tietysti se Cupin keliin väärä. 10 vuoteen ei ole lähes kuivalla tullut ajettuakaan siviilirenkailla - > uliuli & too hot.
Nyt oli jo viides kerta radalla putkeen, kun koko ajan on jotakin häsää auton kanssa - Apparalla alkaneet oudot rötäilyt
ja seoksien laihuus jatkui Alastarossa. Mutta nyt syyllinen taisi ilmoittautua. Laturi on kypsä.
Josko Botniaringillä auto toimisi niin kuin pitää?? Siellä pitää kyllä ajaa ja päästellä suoralla putkella ihan vaan vittuillakseni.

_________________
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM


10 Heinä 2019, 17:34
Profiili
Avatar

Liittynyt: 01 Loka 2008, 21:28
Viestit: 195
Paikkakunta: Terjärv
Auto: Alfa Romeo Alfetta GTV-85 ->Supercharged GTV6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
Nyt on viikko mennyt tapahtumasta, mutta voin silti kirjoittaa jotain. Alfa kerhon 40-vuotis synttärit oli hauska tapahtuma. Hienoa että oli lauluesitys ja muuta ohjelmaa illallisen aikana. Mielenkiintoinen oli myös Triangle motorsin paja. Yksi huippukohta lauantaina oli saunassa kun jotkut siellä puhuivat Carfin ensimmäisestä ratatapahtumasta ja isästäni. Ilmeisesti se mitä isäni on kertonut minulle monta kertaa pitää paikkansa... :lol:

Alfacupissa minulla oli onnea tällä kertaa että sade loppui. Huomasin harjoituksissa että minun vauhti ei riitä, vaikka olin lainannut isän kilpurista pienemmät renkaat. Harmi vain että hänen auton renkaat ei mene minun etujarrujen yli. Minun pelottavin hetki radalla tähän asti tuli myös Alastarolla. Oli tosi pelottavaa olla hiekassa kiinni minun pyörähdyksen jälkeen, ja miettiä että joku muu voi tulla niinkuin minä ja osua. Minulla oli varoitusvilkut päällä mutta huomasin että olin mennyt niin pitkälle mutkaan että minua ei nähnyt suoralta. Onneksi sain auton irti pienen kaivamisen ja avun jälkeen, ja onneksi ei ollut monta autoa radalla silloin. Tuon jälkeen minun mielestä se pääsuoran jarrutus ja mutkan alku oli tosi liukkaat. Alfacupille alkoi kuivumaan joka sopi minulle. Huomasin cuppikierroksella että minun auto lämmentää takarenkaat aika paljon nopeammin kuin isän historic kilpuri. Oli lähellä että olisin pyörinyt lopulla ja sen jälkeen takarenkaat tuntui liukkailta.

Kiitos kummankin päivän osallistujille ja kuvaajille. Oli hauska nähdä että pieni 155DTM oli myös kuvattu. :-D

Täällä oma cuppikierros: https://youtu.be/oMbB5M1qS-c


14 Heinä 2019, 21:59
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Helmi 2009, 17:16
Viestit: 88
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
Terve,

Vindoinkin sain kierrosajat laitettua kerhon sivuille.
Kiitoksia kaikille mukana olleille. Sää ei taaskaan suosinut.
Toivottavasti botnialla onnistuisi paremmin.

Terveisin
Mikko Koskinen
Klubimestari

_________________
Club Alfa Romeo Finland


16 Heinä 2019, 20:13
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 14 Kesä 2004, 20:33
Viestit: 1623
Paikkakunta: Hämeenlinna
Auto: 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
Jurvan ratapäivä lähestyy ja pohdittiin tuossa muutaman osallistujan kanssa majoitusvaihtoehtoja. Aivan radan vieressä oleva Villa APR ( http://www.villaapr.fi/ ) voisi olla hyvä vaihtoehto, jos vaan saadaan täyteen... Mökin hinta 500€/vrk sis. liinavaatteet, pyyhkeet ja saunan, tilaa 12-16 hengelle.

Tällä hetkellä olisi seitsemän majoittujaa tiedossa, eli tilaa olisi vielä. Jos kiinnostaa, niin mulle voi ilmoittautua YV:llä tai textarilla nolla4nolla 5458327

Edit1: 10 osallistujaa
Edit2: 11 osallistujaa
Edit3: 14 osallistujaa

_________________
"No smoke => no power => no hope"


15 Elo 2019, 14:39
Profiili
Avatar

Liittynyt: 17 Syys 2017, 09:58
Viestit: 135
Paikkakunta: Janakkala
Auto: 156 2.5 V6 -01
159 2.4 JTDm -06
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
Olipas taas reissu :lol:

Jurvan ratapäivät onnistui kivasti, vaikka kaikennäköistä sattuikin päivän aikana, porukka sai viat korjattua paikan päällä (paitsi räjähtäneen jarrulevyn korjaus ei ihan taipunut enää siinä vaiheessa päivää) ja onnistuttiin pitämään hyvin pitkä alfacuppi.

Meillä kotimatka vähän venähti kun Jive rupesi pitämään jännittävää ääntä Ikaalisten jälkeen. Nokialla stopattiin vessaan, ja siinä kun tyhjäkäynnillä kuunneltiin, kuului sen verran jännä ääni ettei Jiveä enää omin tassuin siitä halunnut liikutella. Onneksi alfistit <3 ja aina saa apua, soittoa kaverille joka pystyi lainaamaan traileria ja vetoautoa, ja parin tunnin viivästymisen jälkeen päästiin matkaamaan taas kotia kohti. Traikku ja muut pihan autot vekslattuna mahtumaan omaan pihaan klo 1:30 tämän vuorokauden puolella. :-D

Kiitos kivasta viikonlopusta ja ratapäivästä!
Kuvia löytyy taas jokunen;
https://drive.google.com/open?id=1wL0A8 ... tOmKAcrGRw
Kuvaaja: Kiia Sara

_________________
You put this kid behind the wheel, there's nothing she can't do.


26 Elo 2019, 11:46
Profiili
Avatar

Liittynyt: 02 Elo 2010, 19:45
Viestit: 2451
Paikkakunta: Tuusula
Auto: 75 Turbo America -88
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
^ Hienoja kuvia jälleen kerran!

Kiitos järjestäjille, joilla oli ehkä hiukan enemmän puuhaa tällä kerralla kun oli radan puhdistamista ym. ohjelmaa.

Sitten selittelyosuus :) Ajoin ensimmäistä kertaa pidempää rataa ja etenkin uusi osuus oli vaikuttava nopeudellaan. Jarrut oli aika lujilla, kun vauhtia ennen jarrutusta oli parhaimmillaan 190km/h. Treenikierrokset jäi hiukan vähiin ja nekin kierrokset meni osittain ruuhkassa ajellessa. Cup-kierroksen ensimmäinen puolikas meni aika nappiin, mutta se kostautui nopean shikaanin jälkeisessä jarrutuksessa, joka meni pitkäksi. Vasemman puolen renkaat kävi hiekalla ja loppulenkki menikin penkin alle. Silverine ja Tom meni menojaan; heidän vauhtiinsa en olisi ehtinyt vaikka kierros olisikin mennyt paremmin.
Hieno rata joka tapauksessa ja täytyyhän tuonnekkin palata joskus tulevaisuudessa.

_________________
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina


26 Elo 2019, 17:33
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Syys 2005, 10:07
Viestit: 2235
Paikkakunta: Espoo
Auto: Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
Kiitokset järjestävälle taholle! Porukkaa oli ennätysmäärä paikalla ja Cup-kierroksilla. Muutama ylimääräinen
ohjelmanumero radalla ja varsinkin sen ulkopuolella aiheutti hieman ei-toivottuja taukoja mutta ei se menoa
suuremmin haitannut. Ainakaan omalta kohdalta - ensimmäisen äksidentin jälkeen hyökkäsin radalle
hullun kiilto silmissä treenaamaan... olin jo kerennyt ohittamaan jarrujaan keskellä väylää testanneen Fordin,
sitten köröttelevän Carfin klubimestarin ja melkein ajanut mutkassa 159:n kylkeen ennen kuin tajusin että menossa
oli ns. hidas vuoro... I'm so sorry. Vanha mies, pitkät piuhat. Innokas. Aina paasaa turvallisuudesta
radalla. Black flag! No, ei toistu.

Ylimääräisten taukojen ja "ruuhkan" takia vapaita nopeita kierroksia en kerennyt keräämään vyölle kuin 3 ennen Cupia.
Ja edellisestä ko. radalla käynnistä 5 vuotta. Joten ei ihan itsevarmin olo lähteä reuhtomaan.
Onnistuin kuitenkin ajamaan ihan ok vedon. Tosin joka toisen suoran jarrutus yllättäen liian aikaisessa, joka johti
tapauskohtaisesti soveltavaan lähestymiseen taiteeseen. Vitosvaihteen pykälään laitto viime syksyn vaihdemissin jälkeen
on varsin nössöä - outo suunta kepille tuo koillinen muutenkin. Muitakin huomiota joista jatkan toisaalla.

Video Cup-kierroksestani: https://youtu.be/garcEPwlbCs

_________________
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM


26 Elo 2019, 21:20
Profiili
Avatar

Liittynyt: 02 Elo 2010, 19:45
Viestit: 2451
Paikkakunta: Tuusula
Auto: 75 Turbo America -88
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
silverine kirjoitti:
hullun kiilto silmissä treenaamaan... olin jo kerennyt ohittamaan jarrujaan keskellä väylää testanneen Fordin, sitten köröttelevän Carfin klubimestarin ja melkein ajanut mutkassa 159:n kylkeen ennen kuin tajusin että menossa
oli ns. hidas vuoro...

Saman mokan tein minäkin...

_________________
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina


27 Elo 2019, 06:28
Profiili

Liittynyt: 14 Loka 2011, 17:44
Viestit: 464
Auto: Alfa Romeo GTV6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
Noh.... ehkä nolompaa on ajaa HITAASTI nopealla vuorolla..... siis minä.... Ja iso kiitos järjestäjille!


27 Elo 2019, 15:26
Profiili
Avatar

Liittynyt: 14 Kesä 2004, 20:33
Viestit: 1623
Paikkakunta: Hämeenlinna
Auto: 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
ristojärvelä kirjoitti:
Noh.... ehkä nolompaa on ajaa HITAASTI nopealla vuorolla..... siis minä.... Ja iso kiitos järjestäjille!


Ei ole, jokainen aloittaa joskus :wink:

Ihan viime minuuteilla sain koittaa Aulin Giuliettaa radalla ja kyllä heti tuli ikävä 156:n herkkyyttä :( Varsinkin ne takalenkin nopeat suunnanvaihdot tuottivat tuskaa... Kiitos silti testimahdollisuudesta! Nyt on jonkinlainen ajatus mihin pitää keskittyä, jos tuota lähdetään rakentelemaan.

Kiitokset vielä kaikille VillaAPR:ssä majoittuneille mukavasta illanvietosta ja erityiskiitos Markolle kokkailusta!

_________________
"No smoke => no power => no hope"


28 Elo 2019, 14:30
Profiili
Avatar

Liittynyt: 18 Huhti 2004, 02:27
Viestit: 394
Paikkakunta: Lahti
Auto: Fiesta ST -19
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
Keltsi kirjoitti:
Ihan viime minuuteilla sain koittaa Aulin Giuliettaa radalla ja kyllä heti tuli ikävä 156:n herkkyyttä :( Varsinkin ne takalenkin nopeat suunnanvaihdot tuottivat tuskaa...


Ei-QV Giulietta sportpack alustalla oli kyllä jotenkin masentava radalla mitä muutama vuosi sitten omalla kävin radalla ajamassa. Alusta on jäykähkö arkiajossa, mutta tosi löysä sitten radalla. Perus mutkatiellä kuitenkin on mukava laite laskea, mutta rata-ajon vaatimuksiin ei toimi.

Botniaringin rata oli itselle uusi tuttavuus ja varsin mukava tuttavuus olikin. Kovat jarrutukset ei vaan oikein Fiestan jarruille tuntunut sopivan edes vaikka eteen on jo vaihdetu Ferodon DS2500 palat. Noin 1,5 kierrosta pystyi ajamaan kovaa kunnes jarrut rupesi katoamaan. 1-2 jäähdyttelykierrosta ja taas pääsi kierroksen kovaa, pitää varmaan kokeilla vaihtaa vielä jarrunesteet parempiin. Sitten on kaikki budjettiratkaisut kokeiltu. Alfoihin sentään laitettu kunnon jarrut tehottomampiinkin laitteisiin. :roll: Videota omasta päivän nopeimmasta

_________________
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."


28 Elo 2019, 16:08
Profiili
Avatar

Liittynyt: 15 Kesä 2005, 22:47
Viestit: 447
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Giulietta 2.0 JTDm -12
156 2.5 V6 -98
ex 33 16V -90
ex BMW 518i -85
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
Keltsi kiteyttikin jo kiitokset hienosti! Oli kyllä tosi mukava viikonloppu etkoineen ja ajoineen! Ja vaikka vähän hirvittikin Giuliettan puolesta, niin kiitos Keltsi, kun testasit sen rataominaisuuksia.

Ja kiitos niille, jotka yllyttivät osallistumaan cupiin! :-D Lunastin lupaukseni ja vein viimeisen sijan. Mutta yllätyin kyllä, miten vähän jäin seuraaville sijoituksille, vaikka lähdin kierrokselle lähes kylmiltään, itselleni vielä aika vieraalla autolla ja löysin ekaa kertaa dynamic vaihteenkin radalla ajaessa.

Vielä ei oikein ole luottoa Giuliettan rata ominaisuuksiin etenkin, kun sen jarruistakaan ei ole vielä mitään kokemusta. Kyllä mullakin on ikävä 156:sta, kun siihen oli saanut jo hyvin luottamusta tuossa ratahommassa. En tiedä miten Giuliettalla uskaltaa tuollaisena edes ajaa Ahveniston jarrutuksissa...


28 Elo 2019, 16:23
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Helmi 2009, 17:16
Viestit: 88
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
Terve,

Johan oli mukavat ratapäivät. Sää suosi ja porukkaa oli todella mukavasti paikalla, sekä taas vältyttiin isommilta vahingoilta. Hyvä niin.
Päivitin kierrosajat kerhon sivuille.
Nähdään Ahvenistolla 22.9. Muistutan vielä tässä, että sinne on myös kutsuttu osallistumaan Fiat/Lancia kerhot ja AREF:laiset myös. Tervetuloa!

Terveisin
Mikko Koskinen
Klubimestari
Club Alfa Romeo Finland

_________________
Club Alfa Romeo Finland


29 Elo 2019, 21:58
Profiili WWW

Liittynyt: 09 Heinä 2013, 21:30
Viestit: 27
Auto: Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm -13
Fiat Fiorino -80
Mazda 5 1.6td -11
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
Morjensta kaikille. Olinkos ymmärtänyt oikein, että tuo 22.9 Ahveniston ratapäivä oli avoin myös Gruppon jäsenille? Itsellä kun ei enää Alfaa ole, mutta Unolla haluaisin tulla kokeilemaan.


31 Elo 2019, 23:04
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27
Viestit: 346
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
CARF kirjoitti:
Muistutan vielä tässä, että sinne on myös kutsuttu osallistumaan Fiat/Lancia kerhot ja AREF:laiset myös


01 Syys 2019, 14:14
Profiili
Avatar

Liittynyt: 15 Kesä 2005, 22:47
Viestit: 447
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Giulietta 2.0 JTDm -12
156 2.5 V6 -98
ex 33 16V -90
ex BMW 518i -85
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
Joo kyllä myös Gruppon jäsenet ovat tervetulleita. Ratamaksut ovat samat kaikkien kutsuttujen kerhojen jäsenille eli hidas ajo 5 € ja vapaa ajo 20 €. Maksu käteisellä. Ja huomioittehan, että Ahvenistolla mitataan pakoäänet ennen radalle menoa (raja 95 db).

Iltapäivällä ajettava Alfa Cup on tarkoitettu vain CARFin jäsenille, mutta muuten vapaata ajoa kaikkien kerhojen kesken. :-D


01 Syys 2019, 22:20
Profiili

Liittynyt: 09 Heinä 2013, 21:30
Viestit: 27
Auto: Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm -13
Fiat Fiorino -80
Mazda 5 1.6td -11
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
Hienoa! Opastakaas ensikertalaista mitä pitää huomioida ja moneltako olla paikalla. Ja mikä on hitaan ja nopean ajon ero? Toki nopeus, mutta mitä muuta? :lol:


02 Syys 2019, 14:23
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Syys 2005, 10:07
Viestit: 2235
Paikkakunta: Espoo
Auto: Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
fastfiat kirjoitti:
Hienoa! Opastakaas ensikertalaista mitä pitää huomioida ja moneltako olla paikalla. Ja mikä on hitaan ja nopean ajon ero? Toki nopeus, mutta mitä muuta? :lol:


Hidasajon ammattilainen tässä. Hidasajo on tarkoitettu lähinnä rataan ja ajolinjoihin kaikessa rauhassa tutustumiseen. Niitä on muutama
ajovuoro ratapäivän aikana ja ratapäivät alkavat tavallisesti hidasajolla. Maksiminopeuden suositus silloin 80km/h. Kurveja ei tarvitse ajaa sillä vauhdilla. ;)
Ennen radalle lähtöä kannattaa jo kotipuolessa tarkastaa, että öljytikkuun jää öljyä, paisuntasäiliössä on nestettä riittävästi ja
jarrupaloissa pintaa. Ei mitään vuotoja nesteiden osalta. Kadulla autoa ei pysty koskaan kurittamaan samalla tavalla kuin radalla,
joten jos autossa on jotakin vikaa, se kyllä radalla tulee esiin. Parempi että mahdolliset riskit minimoi jo etukäteen.
Kannattaa ottaa auton sisätiloista kaikki irtain hilpe pois, sillä jarrutuksissa ja kurveissa on ikävämpi huomata että jotakin tavaraa pyörii jaloissa...
Rengaspaineista sen verran että radalla renkaat kuumenevat reippaasti ja rengaspaineet nousevat eli millään 3 barin kylmäpaineilla ei kannata radalle
ehkä lähteä..Renkaita kannattaa muutenkin tarkkailla päivän mittaan, miten ovat kuluneet ja mitkä ne rengaspaineet oikein ovatkaan..
Myöskään mitään kestävyysajoa ei kannata lähteä radalle suorittamaan, vaan muutamia kierroksia ajoa ja sitten varikolle lepuuttamaan. Jos autossa
on vakiojarrut, saattaa jarrut ruveta katoamaan yllättävästi jos liian pitkään höylää rataa rajusti.

Nopean ajon vuorolla porukka tietysti vetää lämä tiskissä radalla. Kalustossa ja kokemuksessa on suuria eroja, joten niin on myös vauhdissa radalla.
Muiden vauhdista ei sinänsä tarvitse välittää vaan kannattaa keskittyä pikku hiljaa nostamaan vauhtia ja hakemaan auton rajoja.
Ohittaminen radalla on aina ohittajan vastuulla mutta hitaampi voi halutessaan antaa tilaa ohitukseen. Se kannattaa tehdä selkeästi, hakeutumalla
ajoissa pois ns. ajouralta, käyttäen vaikka vilkkua joka on merkkinä siitä että hitaampi aikoo a/ tehdä jotakin b/ pysyy reunassa kunnes ohitus on
tapahtunut. Mutta tämä on epävirallinen ohje, kukin toimii niinkuin parhaaksi näkee.
Ajolinjojen opetukseen voi pyytää halutessaan apua kokeneemmilta niin pääsee nopeammin kiinni touhuun.
Klo 9 rata avautuu joten jos ensimmäiselle hidasvuorolle haluaa mukaan, kannattaa saapua paikalle parikymmentä minuuttia aiemmin jotta
ehtii maksaa ratamaksun ja mittauttaa auton melut, max 95dB/4500rpm.

_________________
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM


02 Syys 2019, 15:58
Profiili

Liittynyt: 09 Heinä 2013, 21:30
Viestit: 27
Auto: Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm -13
Fiat Fiorino -80
Mazda 5 1.6td -11
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
silverine kirjoitti:
fastfiat kirjoitti:
Hienoa! Opastakaas ensikertalaista mitä pitää huomioida ja moneltako olla paikalla. Ja mikä on hitaan ja nopean ajon ero? Toki nopeus, mutta mitä muuta? :lol:


Hidasajon ammattilainen tässä. Hidasajo on tarkoitettu lähinnä rataan ja ajolinjoihin kaikessa rauhassa tutustumiseen. Niitä on muutama
ajovuoro ratapäivän aikana ja ratapäivät alkavat tavallisesti hidasajolla. Maksiminopeuden suositus silloin 80km/h. Kurveja ei tarvitse ajaa sillä vauhdilla. ;)
Ennen radalle lähtöä kannattaa jo kotipuolessa tarkastaa, että öljytikkuun jää öljyä, paisuntasäiliössä on nestettä riittävästi ja
jarrupaloissa pintaa. Ei mitään vuotoja nesteiden osalta. Kadulla autoa ei pysty koskaan kurittamaan samalla tavalla kuin radalla,
joten jos autossa on jotakin vikaa, se kyllä radalla tulee esiin. Parempi että mahdolliset riskit minimoi jo etukäteen.
Kannattaa ottaa auton sisätiloista kaikki irtain hilpe pois, sillä jarrutuksissa ja kurveissa on ikävämpi huomata että jotakin tavaraa pyörii jaloissa...
Rengaspaineista sen verran että radalla renkaat kuumenevat reippaasti ja rengaspaineet nousevat eli millään 3 barin kylmäpaineilla ei kannata radalle
ehkä lähteä..Renkaita kannattaa muutenkin tarkkailla päivän mittaan, miten ovat kuluneet ja mitkä ne rengaspaineet oikein ovatkaan..
Myöskään mitään kestävyysajoa ei kannata lähteä radalle suorittamaan, vaan muutamia kierroksia ajoa ja sitten varikolle lepuuttamaan. Jos autossa
on vakiojarrut, saattaa jarrut ruveta katoamaan yllättävästi jos liian pitkään höylää rataa rajusti.

Nopean ajon vuorolla porukka tietysti vetää lämä tiskissä radalla. Kalustossa ja kokemuksessa on suuria eroja, joten niin on myös vauhdissa radalla.
Muiden vauhdista ei sinänsä tarvitse välittää vaan kannattaa keskittyä pikku hiljaa nostamaan vauhtia ja hakemaan auton rajoja.
Ohittaminen radalla on aina ohittajan vastuulla mutta hitaampi voi halutessaan antaa tilaa ohitukseen. Se kannattaa tehdä selkeästi, hakeutumalla
ajoissa pois ns. ajouralta, käyttäen vaikka vilkkua joka on merkkinä siitä että hitaampi aikoo a/ tehdä jotakin b/ pysyy reunassa kunnes ohitus on
tapahtunut. Mutta tämä on epävirallinen ohje, kukin toimii niinkuin parhaaksi näkee.
Ajolinjojen opetukseen voi pyytää halutessaan apua kokeneemmilta niin pääsee nopeammin kiinni touhuun.
Klo 9 rata avautuu joten jos ensimmäiselle hidasvuorolle haluaa mukaan, kannattaa saapua paikalle parikymmentä minuuttia aiemmin jotta
ehtii maksaa ratamaksun ja mittauttaa auton melut, max 95dB/4500rpm.


Tästä iso kiitos! Jos menee aluksi hitaalle vuorolle, saako osallistua myös nopealle vuorolle, jos siltä tuntuisi?


02 Syys 2019, 18:54
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Syys 2005, 10:07
Viestit: 2235
Paikkakunta: Espoo
Auto: Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
^ Jos on vain 5e maksanut hitaasta vuorosta, niin sitten pitää kaivaa kuvetta vielä 15e verran että voi kaahata täysillä.
Ja kuten Auli tuolla ylempänä muistuttaa, käteismaksu.

_________________
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM


02 Syys 2019, 19:08
Profiili
Avatar

Liittynyt: 15 Kesä 2005, 22:47
Viestit: 447
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Giulietta 2.0 JTDm -12
156 2.5 V6 -98
ex 33 16V -90
ex BMW 518i -85
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Ratapäivät 2019
Kiitos Silverine aivan loistavasta opastuksesta! :-D

Tämän lisäksi tulee mieleen vielä kypärä. Eli hitaalla ajolla ei tarvitse kypärää, mutta nopealla vuorolla on oltava kypärä kaikilla autossa olevilla. Myös kerholla on joitakin kypäriä lainattavaksi.

Ja aina, jos tulee jotain kysyttävää, niin radalla touhuavilta puuhahenkilöiltä saa tulla kysymään neuvoja.

P.S. Nyt 1.9. jälkeen, jos liittyy CARFin jäseneksi, saa ensi vuoden jäsenmaksun kaupanpäälle! :wink:


02 Syys 2019, 21:23
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com