156 ostajan opas

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Oxman
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Syys 2003, 04:45
Paikkakunta: Jyväskylä

156 ostajan opas

Viesti Kirjoittaja Oxman »

Hellou teille Alfistit. Päätin kysyä hieman apuja, kun olen "uutta" autoa vailla ja sporttipelit kiinnostaa. Tällä hetkellä ajelen Renault 19:llä ja merkkin vaihto kiinnostaa. Audi A4 1.8T, BMW 325 ja Volvo s40 T4 ovat muita vaihtoehtoja. Hyppäänkö siis ojasta allikkoon kun vaihdan Alfaan?

Kysymykset kuuluu lyhykäisyydessään, että mihin kannattaisi kiinnittää huomiota, kun lähtee Alfa 156 TS tai V6 ostamaan? Olen kuullut ja lukenut, että ainakin tukivarret ovat melko huonosta puusta veistetty. Ja niiden jatkuva vaihteleminen tulee kalliiksi. Ja onko Alfa edelleenkin kallis pidettävä, lähinnä varaosien suhteen.

Kiitos nyt jo etukäteen. :-D
PatonkiWagen

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 156 ostajan opas

Viesti Kirjoittaja V6 »

Oxman kirjoitti:Hellou teille Alfistit. Päätin kysyä hieman apuja, kun olen "uutta" autoa vailla ja sporttipelit kiinnostaa. Tällä hetkellä ajelen Renault 19:llä ja merkkin vaihto kiinnostaa. Audi A4 1.8T, BMW 325 ja Volvo s40 T4 ovat muita vaihtoehtoja. Hyppäänkö siis ojasta allikkoon kun vaihdan Alfaan?

Kysymykset kuuluu lyhykäisyydessään, että mihin kannattaisi kiinnittää huomiota, kun lähtee Alfa 156 TS tai V6 ostamaan? Olen kuullut ja lukenut, että ainakin tukivarret ovat melko huonosta puusta veistetty. Ja niiden jatkuva vaihteleminen tulee kalliiksi. Ja onko Alfa edelleenkin kallis pidettävä, lähinnä varaosien suhteen.

Kiitos nyt jo etukäteen. :-D

jos rellusta vaihdat alfaan tuskin ainakaan huonompaan suuntaan menee.
Tukivarret on halpoja eikä niitä kovin usein tarvitse vaihdella.V6sen isoimmat huollot kyllä ovat kalliita mutta kai ne on yhtä kalliita bemussakin ja alfan ostohinta sentään on roimasti halvempi.helpoiten löydät juttua kun käytät tuota hakua tuolla ylhäällä.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Oxman
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Syys 2003, 04:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Oxman »

Kiitos vinkistä. En huomannut tuota haku-vaihtoehtoa ollenkaan. :-D
V6:n kulut näyttävät olevan minulle hieman korkeat joten taitaa alkaa tuo 2.0 TS:n metsästys.
Onko muuten 98-00 malleissa "laatueroja"? Ja vaikka maalipinta onkin naarmuherkkä, lienekkö ruoste herkässä muualla kuin peilien juuressa?

Ja onko täällä foorumissa yhtään tuonti 156:n omistajaa? Kannattiko?
PatonkiWagen

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Noista tukivarsista vielä. Bemarin 300- sarjaan ja A4seenki niitä tuntuu menevän ja hintaluokka osilla sama/kalliimpi. Volvosta ei tietoa.
MP

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Oxman kirjoitti:Ja vaikka maalipinta onkin naarmuherkkä, lienekkö ruoste herkässä muualla kuin peilien juuressa?
Tarkista keulan maalaus, aika herkkä kiveniskemille. Mun edellisessä 156:ssa maalipinta oli hieman kärsinyt sivuhelmasta takaoven kohdalta.

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 ostajan opas

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Oxman kirjoitti: Audi A4 1.8T, BMW 325 ja Volvo s40 T4 ovat muita vaihtoehtoja.
S40??? Miksi hajuton ja mauton. Ei pysy kaiken lisäksi ees oikein tiellä, jos tykkää joskus polkaista. Kun katselee 156:n lähtöjä ja kaarteen ottamista niin se on melko rankkaa katseltavaa. S40 ku pyhkäsee tiukkaan mutkaan luisuen, niin pelottaa sivustakin katsottuna. Ei se oo mikään sportti alustaltaan.

BMW 325. Varmaankin ihan hyvä auto ja laadukas & kestävä.

Audi A4 1.8T. Tehokas ja suhtkoht kestävä. Kilometrien nielijä ja helppo virittää. Ihan hyvän näköinen, mutta ei niin katseenvangitsija kuin Alfa.

Alfa 156. Ei mitään tekemistä järjen kanssa. Tunteella ostettu ja pidetty sekä huollettu. Upee ajofiilis, hieno moottoriluonne, joitain omituisuuksia koskien juuri kestävyyttä. Mahtava auto, mutta vaatii sitä huolenpitoa ja joskus vähän lompsaakin. Vaikea vaihtaa enään muuhun merkkiin...

Itse ottaisin uuden A4 audin jos ei olisi rahasta kiinni, mutta se ei todellakaan tarkoittaisi sitä että luopuisin Alfasta! Kunhan tallissa olisi musta taikka punainen isomoottorinen GTV Alfa, niin ai ai että ne sunnuntait olisivat nannaa.

Oxman
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Syys 2003, 04:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Oxman »

Niinpä. Eihän tätä nykyistä relluakaan oikein järjellä pysty perustelemaan. Hintaluokka tulis olemaan noin 16-18te. Bmw:t on kyllä vakuuttaneet laadullaan ja ison koneen taloudellisuudella mutta onhan se hieman persoonaton. Audi ei nyt edes ulkonäöllä pärjää mitä Alfassa on. Eihän tässä ole kuin se ongelma että mitenkä paljon sitä rahaa saa uppoamaan ilman että se näkyy missään. Tällä hetkellä relluun saa ostaa kerran kuussa jotain, mikä on kyllä pakko aina ostaa jotta auto pysyy kasassa. Onhan auto vanha, mutta mitenkähän Alfassa vanhemmiten... nää kun on niitä henkimaailman juttuja. :twisted:
PatonkiWagen

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juri »

muutamia omalle kohdalle sattuneita ovat kova öljynkulutus (ei ole mikään alfan ominaisuus vaan yleinen vika 2.0 ts moottoreissa), pienet ja jännittävät sähköviat ja helposti agressiiviseksi muuttuva ajotyyli :twisted:

sähkövikoja tulee mieleen esimerkiksi toistuva moottorivian varoitusvalon palaminen, ajotietokone valittaa että hehkutulpassa on vikaa ja dieselsuodattimessa vettä (bensakoneessa...) ja kierroslukumittarin valo sammuu kun trippimittarin nollaa.

ja noi oli siis uusissa autoissa. itse en ainakaan noista listaamistasi muita ottaisi, mutta huoltamiseen saa alfan kanssa varautua :wink:
932 937 955 955

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

juri kirjoitti:muutamia omalle kohdalle sattuneita ovat kova öljynkulutus (ei ole mikään alfan ominaisuus vaan yleinen vika 2.0 ts moottoreissa), pienet ja jännittävät sähköviat ja helposti agressiiviseksi muuttuva ajotyyli :twisted:

sähkövikoja tulee mieleen esimerkiksi toistuva moottorivian varoitusvalon palaminen, ajotietokone valittaa että hehkutulpassa on vikaa ja dieselsuodattimessa vettä (bensakoneessa...) ja kierroslukumittarin valo sammuu kun trippimittarin nollaa.

ja noi oli siis uusissa autoissa. itse en ainakaan noista listaamistasi muita ottaisi, mutta huoltamiseen saa alfan kanssa varautua :wink:
omassa 156sessa ei ole ollut yhtään sähkövikaa, tosin noissa uusimmissa on hieman enemmän hippuloita ajotietokonetta ym
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Volante
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 19:15

Viesti Kirjoittaja Volante »

Kolme ja puoli vuotta olen seurannut suomi24- ja tällä alfistien palstalla keskustelua siitä, uskaltaako Alfan ostaa, mitkä ovat sen tyyppiviat ja kuinka kalliiksi sen pitäminen oikein tulee.
Ensimmäisellä 156:llani ajettiin 96tkm ilman vikoja, nykyisellä vasta 33-tuhatta, samoin viatta.
Kolme ja puoli vuotta sitten nettikeskusteluissa kohuttiin etuovien saranoista. Sydän kylmänä heiluttelin ovia vikaa etsien, mutta mitään ei löytynyt. Sitten peloteltiin jakohihnalla. Totta on että hihna on vaihdettava aika usein, mutta sama koskee monia muitakin merkkejä. Joskus peloteltiin lokasuojien sisällä olevien "mattojen" aiheuttavan pikaista ruostumista, niin oli kuulemma Ruotsissa todettu. Tänä kesänä olen jossain nähnyt, että Alfa 156:n pohjassa on joitakin aukkoja, joista menee vesi sisään. Mitään tällaista en ole havainnut. Ensimmäinen auto oli alustakäsittelyssä, jossa kurakaaret todettiin terveiksi.
Sähköviat ovat kuulemma alituinen riesa, itselläni ei ole niistä mitään kokemuksia. Tukivarsia ei ole tarvinnut vaihtaa. Huollot - merkkikorjaamossakaan - eivät ole poikkeuksellisen kalliita. Tosin hihnanvaihtohuolloilla saattaa olla hintaa enemmän kuin jossain muussa merkissä, samoin TS:n tulpanvaihdossa, joka sitten tapaahtukin vain 100tkm välein. Bensankulutus riippuu ratkaisevasti ajotavasta, alle 8 litran pääsee helposti, jos ei revittele. Tarkoitanpa vaan, ettei tämä "uskaltaako Alfan ostaa" -keskustelu ole kovin hedelmällistä. Kaikissa autoissa näyttää olevan parempia ja huonompia yksilöitä - naapurin uudehko Mersukin on ollut kovin usein korjaamolla. Itselläni oli ennen Alfoja eräs toinen saksalainen laatumerkki, jossa oli parin vuoden aikana lähes kaikki mahdolliset viat. Silti en yleistä, että sekään merkki olisi välttämättä "huono".

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Tuossa on kyllä pointti. Pahimpia Alfan vikoja on se että saa olla aina sydän kylmänä josko autossa olisi sittenkin jotain vikaa. Asiaa ei helpota omistajien jatkuva pohdiskelu mahdollisista tyyppivioista ja autoa tuntemattomien esittämä asiantuntemus. Eri asia olisi jos olisi valinnut jonkin muun merkin johon sitten luotettavuudesta huolimatta yllättäen ilmaantuisi vikaa, jonka voisi sitten kuitata toteamalla että "poikkeus vahvistaa säännön".
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jokajannun 325 kävi joskus itselläki mielessä, takaveto ja melkein 200 hummaa kiinnosti, mutta kun niitä raahataan Saksasta viimesillä penneillä niin ei.
Oxman kirjoitti:Hintaluokka tulis olemaan noin 16-18te.
Hups, itse tietäisin ainakin minkä alfan sillä rahalla ostaisin.. (vinkki: katso myyntipalstaa :mrgreen: )

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mulla ei oo ollu muita vikoja, kuin venttiilinmuunnin ja termostaatti. Ja nekin vaihdetaan vihdoin huomenna!!!! Hieman hienoa. Ellei DA petä mua taas. Tosin ne lupas vaihtaa ne joka tapauksessa.

Jos Alfaan päädyt niin kuuntele miltä kone kuulostaa tyhjäkäynnillä. Jos kalkattaa kuin diisseli, niin saat varautua venttiilinmuuntimen vaihtoon, n.400€.

Tsekkaa myös miten jakohihnat on vaihdettu. 2.0l maksaa jotain 600€ ja V6 reilu tonni. Eli ei halpaa, mut saman hintaista se on muihinkin "nykyautoihin". Mulla oli aikaisemmin Bora tdi, niin remminvaihto kustansi 660€ merkkiliikkeessä. A4 V6 maksaa huollot taatusti saman ku 156 V6.
Abarth 500 Esseesse

Oxman
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Syys 2003, 04:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Oxman »

Mitäs nuo hihnasarjan osat kustantaa? Siis vain osat.

Toi korin kestävyyshän on käyttäjästä kiinni, miten hyvin pesee ja vahaa ja kuinka paljon ajaa toisen perässä hiekkatiellä. Tosin aralle maalipinnallehan ei voi mitään. Ja kaikissahan nykyautossa maalipinnat on ohuet.

Ja mitä tulee lokareiden huopavuoriin, niin nehän on mielestäni korroosiota estävät: ei kiven iskuja lokareihin>>ei maalit ja massa irtoa>>pienempi riski korroosioon ja vaimentaa lisäksi rengasmelua. Eihän ne ruotsalaiset ole ennenkään kaikkea tajunnut maalaisjärjellä. ;)

Alfa on ajajan auto, se tiedän. Sehän tässä himottaakin. Ainut epäröinti kohdistuu (ehkä) kalliisiin osiin. Itse olen aika pitkälti itse huoltanut/korjannut/rakentanut nykyistäkin autoa, mutta jos tietyt huollot vaativat spesialistia, niin nej tack. Tää nyt on tällästä jossittelua...

Onko varaosissakin halvempia alfan erikoisliikkeitä josta saa Delta-Autoa halvemmalla? Lähinnä Keski-Suomessa.
PatonkiWagen

innanen
Viestit: 18
Liittynyt: 27 Touko 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja innanen »

Oxman kirjoitti:Mitäs nuo hihnasarjan osat kustantaa? Siis vain osat.
Tasapainoakselin hihna, 115
Tasapainoakselin hihnankiristin, 56
Jakohihna, 72
Jakohihnan kiristin, 80

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Oxman kirjoitti:Onko varaosissakin halvempia alfan erikoisliikkeitä josta saa Delta-Autoa halvemmalla? Lähinnä Keski-Suomessa.
Saahan noita kilkkeitä postin välityksellä mihin tahansa Suomen kolkkaan. Osaa löytyy ihan tavallisista varaosaputiikeista, spesifimpää palikkaa kannattaa kysellä Muukkoselta ja Azzurrosta. Ilmamassamittareita sun muita ruiskukilkkeitä taas löytyy Boschin kamppeita myyvistä pajoista.
- Epäkelpokeräilijä -

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juri »

volente tuossa kirjoitteli että hänen alfoissaan ei ole vikoja ollut ja tiedän itsekkin tällaisia tapauksia :wink: se että meitin perheen alfoissa on ollut sitä sun tätä johtunee enemmän huonosta tuurista kuin siitä että alfa olisi yleensä huonolaatuinen auto.
tasalaatuisia alfat eivät kuitenkaan ole, joten tarkkana kannattaa olla. loistoyksilöitä on varmasti paljon, mutta jos satut saamaan samanlaisen maanantaikappaleen, tai peräti muutaman peräkkäin kuin mitä meikäläinen on joutunut (?) ottamaan niin kyllä perkele vXXXttaa...
932 937 955 955

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Kävinpä taas vaihteeksi AutoMilanossa kun laitettiin uusi putki alle ja siinä turisin hetken asentajan kanssa ja kertoi yhdestä 156:sta mikä oli juuri huollossa siellä. Oli ajettu 280tkm!! Kuulemma mitään erikoista siihen ei ollut ilmaantunut vielä noilla kilometreillä. Jotain normaalia takatukivarsia jne. oli vaihdettu.
Luonnollisesti autolla ajettiin 99.9% matka-ajoa... mutta silti. Ainiin ja oli vielä V6:nen!
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Edellisellä 156:llani ajoin noin 110 tkm. Ainoat viat oli tuulilasinpyyhkimen moottori sekä atupyörän laakeri. Lisäksi muutamia polttimoita.

Uudemmassa JTS:llä takana 30 tkm. Tähän mennessä ainut takuuseen korjattu vika on tuulilasin pesurista jokin liitos korjattu.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Mittarissa 165tkm ja saldona koko ajalta:
-Akku
-Airbagin boxi
-Pohjapanssari
-Pakoputkisto tänä kesänä
-Ilmamäärämittari viikko sitten

siinä suurimmat, lisäksi tietty joitain polttimoita mennyt ja kulutusosia... jarrupalat, pyyhkijänsulat, öljyt yms... :wink:

Hyvin on mennyt, nyt vaan tuntuu että kaikki menee sitten kerralla uusiksi :oops:

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

alfa 156 v6 kirjoitti:Mittarissa 165tkm ja saldona koko ajalta:
-Akku
-Airbagin boxi
-Pohjapanssari
-Pakoputkisto tänä kesänä
-Ilmamäärämittari viikko sitten

siinä suurimmat, lisäksi tietty joitain polttimoita mennyt ja kulutusosia... jarrupalat, pyyhkijänsulat, öljyt yms... :wink:

Hyvin on mennyt, nyt vaan tuntuu että kaikki menee sitten kerralla uusiksi :oops:
auto kuin auto...200 tkm lähestyttäessä kulutusosat menevät ainakin uusiksi ja ehkä vähän muutakin.. :)

melko vähällä olet silti selvinnyt tähän mennessä..

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

90 kirjoitti: auto kuin auto...200 tkm lähestyttäessä kulutusosat menevät ainakin uusiksi ja ehkä vähän muutakin.. :)

melko vähällä olet silti selvinnyt tähän mennessä..
Totta... kun vain pian loppuis tää osien meno, vielä ei hirvitä... :wink: ilmat jäähty niin tuntus että kaikki tukivarret naukuu :roll:

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

alfa 156 v6 kirjoitti:Mittarissa 165tkm ja saldona koko ajalta:
-Akku
-Airbagin boxi
-Pohjapanssari
-Pakoputkisto tänä kesänä
-Ilmamäärämittari viikko sitten

siinä suurimmat, lisäksi tietty joitain polttimoita mennyt ja kulutusosia... jarrupalat, pyyhkijänsulat, öljyt yms... :wink:
Eikö kytkin ole mitenkään oireillut? On tainnut olla maantieajoa!

Vastaa Viestiin