156 ostajan opas
Valvoja: Moderators
156 ostajan opas
Hellou teille Alfistit. Päätin kysyä hieman apuja, kun olen "uutta" autoa vailla ja sporttipelit kiinnostaa. Tällä hetkellä ajelen Renault 19:llä ja merkkin vaihto kiinnostaa. Audi A4 1.8T, BMW 325 ja Volvo s40 T4 ovat muita vaihtoehtoja. Hyppäänkö siis ojasta allikkoon kun vaihdan Alfaan?
Kysymykset kuuluu lyhykäisyydessään, että mihin kannattaisi kiinnittää huomiota, kun lähtee Alfa 156 TS tai V6 ostamaan? Olen kuullut ja lukenut, että ainakin tukivarret ovat melko huonosta puusta veistetty. Ja niiden jatkuva vaihteleminen tulee kalliiksi. Ja onko Alfa edelleenkin kallis pidettävä, lähinnä varaosien suhteen.
Kiitos nyt jo etukäteen.
Kysymykset kuuluu lyhykäisyydessään, että mihin kannattaisi kiinnittää huomiota, kun lähtee Alfa 156 TS tai V6 ostamaan? Olen kuullut ja lukenut, että ainakin tukivarret ovat melko huonosta puusta veistetty. Ja niiden jatkuva vaihteleminen tulee kalliiksi. Ja onko Alfa edelleenkin kallis pidettävä, lähinnä varaosien suhteen.
Kiitos nyt jo etukäteen.
PatonkiWagen
Re: 156 ostajan opas
Oxman kirjoitti:Hellou teille Alfistit. Päätin kysyä hieman apuja, kun olen "uutta" autoa vailla ja sporttipelit kiinnostaa. Tällä hetkellä ajelen Renault 19:llä ja merkkin vaihto kiinnostaa. Audi A4 1.8T, BMW 325 ja Volvo s40 T4 ovat muita vaihtoehtoja. Hyppäänkö siis ojasta allikkoon kun vaihdan Alfaan?
Kysymykset kuuluu lyhykäisyydessään, että mihin kannattaisi kiinnittää huomiota, kun lähtee Alfa 156 TS tai V6 ostamaan? Olen kuullut ja lukenut, että ainakin tukivarret ovat melko huonosta puusta veistetty. Ja niiden jatkuva vaihteleminen tulee kalliiksi. Ja onko Alfa edelleenkin kallis pidettävä, lähinnä varaosien suhteen.
Kiitos nyt jo etukäteen.
jos rellusta vaihdat alfaan tuskin ainakaan huonompaan suuntaan menee.
Tukivarret on halpoja eikä niitä kovin usein tarvitse vaihdella.V6sen isoimmat huollot kyllä ovat kalliita mutta kai ne on yhtä kalliita bemussakin ja alfan ostohinta sentään on roimasti halvempi.helpoiten löydät juttua kun käytät tuota hakua tuolla ylhäällä.
Kiitos vinkistä. En huomannut tuota haku-vaihtoehtoa ollenkaan.
V6:n kulut näyttävät olevan minulle hieman korkeat joten taitaa alkaa tuo 2.0 TS:n metsästys.
Onko muuten 98-00 malleissa "laatueroja"? Ja vaikka maalipinta onkin naarmuherkkä, lienekkö ruoste herkässä muualla kuin peilien juuressa?
Ja onko täällä foorumissa yhtään tuonti 156:n omistajaa? Kannattiko?
V6:n kulut näyttävät olevan minulle hieman korkeat joten taitaa alkaa tuo 2.0 TS:n metsästys.
Onko muuten 98-00 malleissa "laatueroja"? Ja vaikka maalipinta onkin naarmuherkkä, lienekkö ruoste herkässä muualla kuin peilien juuressa?
Ja onko täällä foorumissa yhtään tuonti 156:n omistajaa? Kannattiko?
PatonkiWagen
Re: 156 ostajan opas
S40??? Miksi hajuton ja mauton. Ei pysy kaiken lisäksi ees oikein tiellä, jos tykkää joskus polkaista. Kun katselee 156:n lähtöjä ja kaarteen ottamista niin se on melko rankkaa katseltavaa. S40 ku pyhkäsee tiukkaan mutkaan luisuen, niin pelottaa sivustakin katsottuna. Ei se oo mikään sportti alustaltaan.Oxman kirjoitti: Audi A4 1.8T, BMW 325 ja Volvo s40 T4 ovat muita vaihtoehtoja.
BMW 325. Varmaankin ihan hyvä auto ja laadukas & kestävä.
Audi A4 1.8T. Tehokas ja suhtkoht kestävä. Kilometrien nielijä ja helppo virittää. Ihan hyvän näköinen, mutta ei niin katseenvangitsija kuin Alfa.
Alfa 156. Ei mitään tekemistä järjen kanssa. Tunteella ostettu ja pidetty sekä huollettu. Upee ajofiilis, hieno moottoriluonne, joitain omituisuuksia koskien juuri kestävyyttä. Mahtava auto, mutta vaatii sitä huolenpitoa ja joskus vähän lompsaakin. Vaikea vaihtaa enään muuhun merkkiin...
Itse ottaisin uuden A4 audin jos ei olisi rahasta kiinni, mutta se ei todellakaan tarkoittaisi sitä että luopuisin Alfasta! Kunhan tallissa olisi musta taikka punainen isomoottorinen GTV Alfa, niin ai ai että ne sunnuntait olisivat nannaa.
Niinpä. Eihän tätä nykyistä relluakaan oikein järjellä pysty perustelemaan. Hintaluokka tulis olemaan noin 16-18te. Bmw:t on kyllä vakuuttaneet laadullaan ja ison koneen taloudellisuudella mutta onhan se hieman persoonaton. Audi ei nyt edes ulkonäöllä pärjää mitä Alfassa on. Eihän tässä ole kuin se ongelma että mitenkä paljon sitä rahaa saa uppoamaan ilman että se näkyy missään. Tällä hetkellä relluun saa ostaa kerran kuussa jotain, mikä on kyllä pakko aina ostaa jotta auto pysyy kasassa. Onhan auto vanha, mutta mitenkähän Alfassa vanhemmiten... nää kun on niitä henkimaailman juttuja.
PatonkiWagen
-
- Viestit: 629
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
muutamia omalle kohdalle sattuneita ovat kova öljynkulutus (ei ole mikään alfan ominaisuus vaan yleinen vika 2.0 ts moottoreissa), pienet ja jännittävät sähköviat ja helposti agressiiviseksi muuttuva ajotyyli
sähkövikoja tulee mieleen esimerkiksi toistuva moottorivian varoitusvalon palaminen, ajotietokone valittaa että hehkutulpassa on vikaa ja dieselsuodattimessa vettä (bensakoneessa...) ja kierroslukumittarin valo sammuu kun trippimittarin nollaa.
ja noi oli siis uusissa autoissa. itse en ainakaan noista listaamistasi muita ottaisi, mutta huoltamiseen saa alfan kanssa varautua
sähkövikoja tulee mieleen esimerkiksi toistuva moottorivian varoitusvalon palaminen, ajotietokone valittaa että hehkutulpassa on vikaa ja dieselsuodattimessa vettä (bensakoneessa...) ja kierroslukumittarin valo sammuu kun trippimittarin nollaa.
ja noi oli siis uusissa autoissa. itse en ainakaan noista listaamistasi muita ottaisi, mutta huoltamiseen saa alfan kanssa varautua
932 937 955 955
omassa 156sessa ei ole ollut yhtään sähkövikaa, tosin noissa uusimmissa on hieman enemmän hippuloita ajotietokonetta ymjuri kirjoitti:muutamia omalle kohdalle sattuneita ovat kova öljynkulutus (ei ole mikään alfan ominaisuus vaan yleinen vika 2.0 ts moottoreissa), pienet ja jännittävät sähköviat ja helposti agressiiviseksi muuttuva ajotyyli
sähkövikoja tulee mieleen esimerkiksi toistuva moottorivian varoitusvalon palaminen, ajotietokone valittaa että hehkutulpassa on vikaa ja dieselsuodattimessa vettä (bensakoneessa...) ja kierroslukumittarin valo sammuu kun trippimittarin nollaa.
ja noi oli siis uusissa autoissa. itse en ainakaan noista listaamistasi muita ottaisi, mutta huoltamiseen saa alfan kanssa varautua
Kolme ja puoli vuotta olen seurannut suomi24- ja tällä alfistien palstalla keskustelua siitä, uskaltaako Alfan ostaa, mitkä ovat sen tyyppiviat ja kuinka kalliiksi sen pitäminen oikein tulee.
Ensimmäisellä 156:llani ajettiin 96tkm ilman vikoja, nykyisellä vasta 33-tuhatta, samoin viatta.
Kolme ja puoli vuotta sitten nettikeskusteluissa kohuttiin etuovien saranoista. Sydän kylmänä heiluttelin ovia vikaa etsien, mutta mitään ei löytynyt. Sitten peloteltiin jakohihnalla. Totta on että hihna on vaihdettava aika usein, mutta sama koskee monia muitakin merkkejä. Joskus peloteltiin lokasuojien sisällä olevien "mattojen" aiheuttavan pikaista ruostumista, niin oli kuulemma Ruotsissa todettu. Tänä kesänä olen jossain nähnyt, että Alfa 156:n pohjassa on joitakin aukkoja, joista menee vesi sisään. Mitään tällaista en ole havainnut. Ensimmäinen auto oli alustakäsittelyssä, jossa kurakaaret todettiin terveiksi.
Sähköviat ovat kuulemma alituinen riesa, itselläni ei ole niistä mitään kokemuksia. Tukivarsia ei ole tarvinnut vaihtaa. Huollot - merkkikorjaamossakaan - eivät ole poikkeuksellisen kalliita. Tosin hihnanvaihtohuolloilla saattaa olla hintaa enemmän kuin jossain muussa merkissä, samoin TS:n tulpanvaihdossa, joka sitten tapaahtukin vain 100tkm välein. Bensankulutus riippuu ratkaisevasti ajotavasta, alle 8 litran pääsee helposti, jos ei revittele. Tarkoitanpa vaan, ettei tämä "uskaltaako Alfan ostaa" -keskustelu ole kovin hedelmällistä. Kaikissa autoissa näyttää olevan parempia ja huonompia yksilöitä - naapurin uudehko Mersukin on ollut kovin usein korjaamolla. Itselläni oli ennen Alfoja eräs toinen saksalainen laatumerkki, jossa oli parin vuoden aikana lähes kaikki mahdolliset viat. Silti en yleistä, että sekään merkki olisi välttämättä "huono".
Ensimmäisellä 156:llani ajettiin 96tkm ilman vikoja, nykyisellä vasta 33-tuhatta, samoin viatta.
Kolme ja puoli vuotta sitten nettikeskusteluissa kohuttiin etuovien saranoista. Sydän kylmänä heiluttelin ovia vikaa etsien, mutta mitään ei löytynyt. Sitten peloteltiin jakohihnalla. Totta on että hihna on vaihdettava aika usein, mutta sama koskee monia muitakin merkkejä. Joskus peloteltiin lokasuojien sisällä olevien "mattojen" aiheuttavan pikaista ruostumista, niin oli kuulemma Ruotsissa todettu. Tänä kesänä olen jossain nähnyt, että Alfa 156:n pohjassa on joitakin aukkoja, joista menee vesi sisään. Mitään tällaista en ole havainnut. Ensimmäinen auto oli alustakäsittelyssä, jossa kurakaaret todettiin terveiksi.
Sähköviat ovat kuulemma alituinen riesa, itselläni ei ole niistä mitään kokemuksia. Tukivarsia ei ole tarvinnut vaihtaa. Huollot - merkkikorjaamossakaan - eivät ole poikkeuksellisen kalliita. Tosin hihnanvaihtohuolloilla saattaa olla hintaa enemmän kuin jossain muussa merkissä, samoin TS:n tulpanvaihdossa, joka sitten tapaahtukin vain 100tkm välein. Bensankulutus riippuu ratkaisevasti ajotavasta, alle 8 litran pääsee helposti, jos ei revittele. Tarkoitanpa vaan, ettei tämä "uskaltaako Alfan ostaa" -keskustelu ole kovin hedelmällistä. Kaikissa autoissa näyttää olevan parempia ja huonompia yksilöitä - naapurin uudehko Mersukin on ollut kovin usein korjaamolla. Itselläni oli ennen Alfoja eräs toinen saksalainen laatumerkki, jossa oli parin vuoden aikana lähes kaikki mahdolliset viat. Silti en yleistä, että sekään merkki olisi välttämättä "huono".
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Tuossa on kyllä pointti. Pahimpia Alfan vikoja on se että saa olla aina sydän kylmänä josko autossa olisi sittenkin jotain vikaa. Asiaa ei helpota omistajien jatkuva pohdiskelu mahdollisista tyyppivioista ja autoa tuntemattomien esittämä asiantuntemus. Eri asia olisi jos olisi valinnut jonkin muun merkin johon sitten luotettavuudesta huolimatta yllättäen ilmaantuisi vikaa, jonka voisi sitten kuitata toteamalla että "poikkeus vahvistaa säännön".
"Timing cingulum off et valuulas node"
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7791
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): 45e + GTX
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Jokajannun 325 kävi joskus itselläki mielessä, takaveto ja melkein 200 hummaa kiinnosti, mutta kun niitä raahataan Saksasta viimesillä penneillä niin ei.
Hups, itse tietäisin ainakin minkä alfan sillä rahalla ostaisin.. (vinkki: katso myyntipalstaa )Oxman kirjoitti:Hintaluokka tulis olemaan noin 16-18te.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Mulla ei oo ollu muita vikoja, kuin venttiilinmuunnin ja termostaatti. Ja nekin vaihdetaan vihdoin huomenna!!!! Hieman hienoa. Ellei DA petä mua taas. Tosin ne lupas vaihtaa ne joka tapauksessa.
Jos Alfaan päädyt niin kuuntele miltä kone kuulostaa tyhjäkäynnillä. Jos kalkattaa kuin diisseli, niin saat varautua venttiilinmuuntimen vaihtoon, n.400€.
Tsekkaa myös miten jakohihnat on vaihdettu. 2.0l maksaa jotain 600€ ja V6 reilu tonni. Eli ei halpaa, mut saman hintaista se on muihinkin "nykyautoihin". Mulla oli aikaisemmin Bora tdi, niin remminvaihto kustansi 660€ merkkiliikkeessä. A4 V6 maksaa huollot taatusti saman ku 156 V6.
Jos Alfaan päädyt niin kuuntele miltä kone kuulostaa tyhjäkäynnillä. Jos kalkattaa kuin diisseli, niin saat varautua venttiilinmuuntimen vaihtoon, n.400€.
Tsekkaa myös miten jakohihnat on vaihdettu. 2.0l maksaa jotain 600€ ja V6 reilu tonni. Eli ei halpaa, mut saman hintaista se on muihinkin "nykyautoihin". Mulla oli aikaisemmin Bora tdi, niin remminvaihto kustansi 660€ merkkiliikkeessä. A4 V6 maksaa huollot taatusti saman ku 156 V6.
Abarth 500 Esseesse
Mitäs nuo hihnasarjan osat kustantaa? Siis vain osat.
Toi korin kestävyyshän on käyttäjästä kiinni, miten hyvin pesee ja vahaa ja kuinka paljon ajaa toisen perässä hiekkatiellä. Tosin aralle maalipinnallehan ei voi mitään. Ja kaikissahan nykyautossa maalipinnat on ohuet.
Ja mitä tulee lokareiden huopavuoriin, niin nehän on mielestäni korroosiota estävät: ei kiven iskuja lokareihin>>ei maalit ja massa irtoa>>pienempi riski korroosioon ja vaimentaa lisäksi rengasmelua. Eihän ne ruotsalaiset ole ennenkään kaikkea tajunnut maalaisjärjellä.
Alfa on ajajan auto, se tiedän. Sehän tässä himottaakin. Ainut epäröinti kohdistuu (ehkä) kalliisiin osiin. Itse olen aika pitkälti itse huoltanut/korjannut/rakentanut nykyistäkin autoa, mutta jos tietyt huollot vaativat spesialistia, niin nej tack. Tää nyt on tällästä jossittelua...
Onko varaosissakin halvempia alfan erikoisliikkeitä josta saa Delta-Autoa halvemmalla? Lähinnä Keski-Suomessa.
Toi korin kestävyyshän on käyttäjästä kiinni, miten hyvin pesee ja vahaa ja kuinka paljon ajaa toisen perässä hiekkatiellä. Tosin aralle maalipinnallehan ei voi mitään. Ja kaikissahan nykyautossa maalipinnat on ohuet.
Ja mitä tulee lokareiden huopavuoriin, niin nehän on mielestäni korroosiota estävät: ei kiven iskuja lokareihin>>ei maalit ja massa irtoa>>pienempi riski korroosioon ja vaimentaa lisäksi rengasmelua. Eihän ne ruotsalaiset ole ennenkään kaikkea tajunnut maalaisjärjellä.
Alfa on ajajan auto, se tiedän. Sehän tässä himottaakin. Ainut epäröinti kohdistuu (ehkä) kalliisiin osiin. Itse olen aika pitkälti itse huoltanut/korjannut/rakentanut nykyistäkin autoa, mutta jos tietyt huollot vaativat spesialistia, niin nej tack. Tää nyt on tällästä jossittelua...
Onko varaosissakin halvempia alfan erikoisliikkeitä josta saa Delta-Autoa halvemmalla? Lähinnä Keski-Suomessa.
PatonkiWagen
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11231
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Saahan noita kilkkeitä postin välityksellä mihin tahansa Suomen kolkkaan. Osaa löytyy ihan tavallisista varaosaputiikeista, spesifimpää palikkaa kannattaa kysellä Muukkoselta ja Azzurrosta. Ilmamassamittareita sun muita ruiskukilkkeitä taas löytyy Boschin kamppeita myyvistä pajoista.Oxman kirjoitti:Onko varaosissakin halvempia alfan erikoisliikkeitä josta saa Delta-Autoa halvemmalla? Lähinnä Keski-Suomessa.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 629
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
volente tuossa kirjoitteli että hänen alfoissaan ei ole vikoja ollut ja tiedän itsekkin tällaisia tapauksia se että meitin perheen alfoissa on ollut sitä sun tätä johtunee enemmän huonosta tuurista kuin siitä että alfa olisi yleensä huonolaatuinen auto.
tasalaatuisia alfat eivät kuitenkaan ole, joten tarkkana kannattaa olla. loistoyksilöitä on varmasti paljon, mutta jos satut saamaan samanlaisen maanantaikappaleen, tai peräti muutaman peräkkäin kuin mitä meikäläinen on joutunut (?) ottamaan niin kyllä perkele vXXXttaa...
tasalaatuisia alfat eivät kuitenkaan ole, joten tarkkana kannattaa olla. loistoyksilöitä on varmasti paljon, mutta jos satut saamaan samanlaisen maanantaikappaleen, tai peräti muutaman peräkkäin kuin mitä meikäläinen on joutunut (?) ottamaan niin kyllä perkele vXXXttaa...
932 937 955 955
Kävinpä taas vaihteeksi AutoMilanossa kun laitettiin uusi putki alle ja siinä turisin hetken asentajan kanssa ja kertoi yhdestä 156:sta mikä oli juuri huollossa siellä. Oli ajettu 280tkm!! Kuulemma mitään erikoista siihen ei ollut ilmaantunut vielä noilla kilometreillä. Jotain normaalia takatukivarsia jne. oli vaihdettu.
Luonnollisesti autolla ajettiin 99.9% matka-ajoa... mutta silti. Ainiin ja oli vielä V6:nen!
Luonnollisesti autolla ajettiin 99.9% matka-ajoa... mutta silti. Ainiin ja oli vielä V6:nen!
Ei enää Alfaa... eipä
- alfa 156 v6
- Viestit: 5374
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Mittarissa 165tkm ja saldona koko ajalta:
-Akku
-Airbagin boxi
-Pohjapanssari
-Pakoputkisto tänä kesänä
-Ilmamäärämittari viikko sitten
siinä suurimmat, lisäksi tietty joitain polttimoita mennyt ja kulutusosia... jarrupalat, pyyhkijänsulat, öljyt yms...
Hyvin on mennyt, nyt vaan tuntuu että kaikki menee sitten kerralla uusiksi
-Akku
-Airbagin boxi
-Pohjapanssari
-Pakoputkisto tänä kesänä
-Ilmamäärämittari viikko sitten
siinä suurimmat, lisäksi tietty joitain polttimoita mennyt ja kulutusosia... jarrupalat, pyyhkijänsulat, öljyt yms...
Hyvin on mennyt, nyt vaan tuntuu että kaikki menee sitten kerralla uusiksi
- 90
- Viestit: 8047
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
auto kuin auto...200 tkm lähestyttäessä kulutusosat menevät ainakin uusiksi ja ehkä vähän muutakin..alfa 156 v6 kirjoitti:Mittarissa 165tkm ja saldona koko ajalta:
-Akku
-Airbagin boxi
-Pohjapanssari
-Pakoputkisto tänä kesänä
-Ilmamäärämittari viikko sitten
siinä suurimmat, lisäksi tietty joitain polttimoita mennyt ja kulutusosia... jarrupalat, pyyhkijänsulat, öljyt yms...
Hyvin on mennyt, nyt vaan tuntuu että kaikki menee sitten kerralla uusiksi
melko vähällä olet silti selvinnyt tähän mennessä..
- alfa 156 v6
- Viestit: 5374
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5760
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Eikö kytkin ole mitenkään oireillut? On tainnut olla maantieajoa!alfa 156 v6 kirjoitti:Mittarissa 165tkm ja saldona koko ajalta:
-Akku
-Airbagin boxi
-Pohjapanssari
-Pakoputkisto tänä kesänä
-Ilmamäärämittari viikko sitten
siinä suurimmat, lisäksi tietty joitain polttimoita mennyt ja kulutusosia... jarrupalat, pyyhkijänsulat, öljyt yms...