156 moottorin lämmöt

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Pata Sydän
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Marras 2004, 22:51
Paikkakunta: Pori

156 moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Pata Sydän »

Elikkä missäs pyörii foorumilaisten 156 2.5 v6 moottorin lämmöt? Ittellä siinä reirussa 70 asteessa, kaupunki ajossa tietty nousee 80 paikkeille, mut muuten"fiileenä" käy! Taitaa termostaatista johtuu, vai onko jotain muita syitä kenties?
Forzaa....

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

alkaa varmaan se termari olla kohta vaihtokunnossa

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=5 ... l%E4mm%F6t
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Mulla pyörii siinä 85-90 astees. Ennen termarin vaihtoa oli myös siinä 70 astees ja alle. Kannattaa varmaan laittaa vaihtoon. :roll:

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Keisari kirjoitti:Mulla pyörii siinä 85-90 astees. Ennen termarin vaihtoa oli myös siinä 70 astees ja alle. Kannattaa varmaan laittaa vaihtoon. :roll:
Samoin. Täsmälleen termarivialta kuulostaa.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Mulla ei termarin vaihdonkaan jälkeen mittarin mukaan nousta maantiellä kuin n. 75 asteeseen. Joskin Alfadiagin mukaan koneen lämmöt ovat "oikeasti" tällöin lähellä 90 astetta. Mahtaako tuo mittari sitten vain näyttää liian vähän.

Avatar
Maunu
Viestit: 3487
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla oli ennen lämmöt 70 astetta matka-ajossa, mutta termarin vaihdon jälkeen nousee noin 85 asteeseen.

Termostaatin ostin Villeltä (muut eivät osanneet sellaista myydä v6:seen) Ilmari Mäkinen Oy:stä. Merkkiä en muista, mutta joku saksalainen se oli.

Bensankulutus laski ehkä hivenen ja lämpöä riittää sisälle asti talvellakin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Oletteko muut vertailleet kojelaudan lämpömittarin ja ECUn antamia lämpötila-arvoja (esim. Alfadiagilla), miten paljon niissä on eroa?

Avatar
Mikke
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 15:23
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Pablo Honey kirjoitti:Oletteko muut vertailleet kojelaudan lämpömittarin ja ECUn antamia lämpötila-arvoja (esim. Alfadiagilla), miten paljon niissä on eroa?
Mulla kojelaudan mittari näyttää ajossa suunnilleen 70-75 astetta ja huollossa sanoivat lämpötilan vaihtelevan testerillä katsottuna välillä 85-95 astetta. Kuulemma lämmöt ovat normaalit.

Ei taida olla mikään tarkkuusinstrumentti tuo Alfan lämpömittari. Sitä voi sitten kukin arvuutella, että näyttääkö mittari oikein ja onko termostaatti ehjä vai ei.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Mikke kirjoitti:Mulla kojelaudan mittari näyttää ajossa suunnilleen 70-75 astetta...
Sama peli mulla... Ex-147 näytti aina tasan 90, joten olenkin alkanut epäilemään onko termari p*skana... Noh, ilmeisesti ei tai sitten meillä on molemmilla se rikki. Mites muilla on JTS:ssä lämmöt?

Avatar
Campari
Viestit: 610
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

^JTS:n Mittarin näyttämä on noin 70 normaalissa ajossa, joskus ruuhkissa seisoessa saattaa nousta 90:een. Käyttäytyy aivan samoin kuin ekan T.S:n mittari vuodelta -98. Edellisessä 147:ssa napotti aina tasan 90:ssä muutaman kilsan jälkeen. Minusta tuo on mallikohtainen mittarin ominaisuus eikä ongelma, lämpöä on riittänyt, eikä ongelmia ole ollut. Tästä on varmaan n. kpl viestejä jo foorumilla vaihdettu, joten hakua peliin lisätietoja varten. Jos vielä DIAG-ohjelma näyttää samaan aikaan 85-90 se on varmaan ihan ok. Onhan niitä tietysti rikkinäisiä termareitakin, mutta ei kaikissa.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Vaimon 147 näyttää yleensä ajossa tasan tarkkaan 90 ja auto on tosi lämmin , mun 156 nostaa alle 90 ja saa ajaa tosi pitkään ennenkuin lämpö nousee. Tosin , jos panee ilman tuleen suoraan keskelle lämpöä tulee hyvin , mutta jos hajauttaa ylös keskelle alas - on aika hepposta ,
myös sisäilman kierrolla lämmöt sisällä ok.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Eiköhän juuri tuo, että lämpiäminen kestää ole oire siitä että termari vuotaa. Jos termari on kunnossa, niin lämmöt nousee melko nopeasti sinne normaaliin. Ainakin mulla huomaa hyvin mittaria katsomalla koska termari aukeaa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Alfis
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Syys 2006, 00:29
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfis »

Kyllä melkein on termon jumivika, laipan välissä kattilakiven murena tai
termo kaikin puolin vainaa, nimittäin mulla 2.0 TS:sä kolmen kilomeetrin
työmatkalla lämpeni jo 70 raatiin saakka - vaikka ei tuo matka silti
oikein hyvä ole, jos ajatellaan vaikka pakoputkea.. :cry:

Kerää vaan kondenssivettä kuumista kaasuista ja hautoo sitä sit siellä
pöntöissään, pitäsköhän ottaa ja ajella kulman kautta, heittäs vaikka
kunnon kierron jokin grillin kautta mennen tullen? :wink:

Eipä vainkaan, emäntä rikkoo kuitenkin saunasta kaikki lamput, kun
ei kestä katella ku äijäpaha lihoo joksikin kyljyshimalajaks asti! :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 956
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Viimeksi kun Alfaani näin, lämmöt mittarissa 130 astetta ja helakan punainen valo asiasta vielä muistuttamassa... :evil: :(

Sadan metrin kurvi huoltoasemalle ja konepeiton kuorinta kertoi karun totuuden, jäähdytysneste tuli mieluummin ulos suihkuten öljynjäähdyttimen kupeesta kuin jatkoi loputonta kiertoaan moottorissa.. Kukapa sitä nyt loputtomiin jaksaa samaa rataa. Että jos tuollainen lämpö ilmaantuu tessukkaasi, katsasta myös öljynjäähdytin kaiken muun ohessa. Ja jotta harmittaisi, saa tuosta matkan keskeytymisen ilosta maksaa teltta-autoon n. 500 eskoa. Elämä on. :roll:

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Termarin vaihto ja nesteet 60e Hilvola&Salmisella, ja nyt kuumaa riittää. Koppiin tulee oikeasti kuumaa ilmaa, ei lämmintä. Lämmöt ei paljoa siitä 90 asteesta heilahtele näillä keleillä. Nyt talvi saa tulla :)

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

... jatketaan tänne suoraan. Lämmöt ollut aina ennen tuol 70C tuntumassa, kesällä kaupungissa 90C:ssa. Nyt lämpömittari on kuitenkin jokseeenkin koko ajan tuossa 50C:ssa. Termostaatti siis pachanako ?

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

-Tomi- kirjoitti:... jatketaan tänne suoraan. Lämmöt ollut aina ennen tuol 70C tuntumassa, kesällä kaupungissa 90C:ssa. Nyt lämpömittari on kuitenkin jokseeenkin koko ajan tuossa 50C:ssa. Termostaatti siis pachanako ?
Siltä vaikuttaisi.
VMP

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Meillä on kans vastaavaa onkelmaa, autot on 156 1,6 TS ja V6 kumpikaan ei oikeen lämepen niin että mittari nousisi yli tuon noin 60-70 astetta, onko termarit vaihtokunnosa siis??

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jos ei yli 70 nouse niin taitaa olla rikki. Kunnossa oleva voi palloilla siellä 70-90 viisarin mukaan.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

70 tosiaankin jonkinlainen rajapyykki. jos siihen nousee, en vaihtaisi.
156v6 lämmöt parani tuosta noin 10 astetta, 2.0 GTV:n ei käytännössä ollenkaan.
Maantiellä tietty.
- Alfaholic -

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

omassani

Viesti Kirjoittaja piesuli »

siinähän se tiellä noin 80 astetta ja kaupunki ajossa 90 vähän yli kun on tuo pahvi tuolla jäähdyttimen edessä termarin vaihoin noin 1kk sit.

tjupekk
Viestit: 16
Liittynyt: 01 Maalis 2005, 18:53
Paikkakunta: seinäjoki

Viesti Kirjoittaja tjupekk »

Mulla oli samoja ongelmia myös, lämmöt n.65 asteessa ja toisinaan jopa allekin. Viime syksynä vaihdettiin uusi termari ja johan on hyttiin tullut lisää lämpöä. Koneessa lämmöt pysyneet n.75. Koneen lämmöt saisivat olla mielestäni ehkä hiukan korkeammatkin, mutta hyvä näinkin.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Tuosta termostaatista pari asiaa:
-onko se paha vaihtaa itse ja mistä se löytyy ?
-"jaffat" menee vissiin samalla uusiks ?
-löytyykö sitä ihan jostain perus autovaraosaliikkeestä, vai tarviiko sen olla joku spekiaali ?

tarvis ottaa ja vaihtaa/vaihdatuttaa se täs :)

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Termarinvaihto auttaa, mutta jos edelleen lämmöt seilaa mittarissa, niin laittaisin myös lämpötila-anturin vaihtoon.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

missäs päin tämmöinen lämpötila anturi sijaitsee 156:sessa?

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Dobber kirjoitti:Termarinvaihto auttaa, mutta jos edelleen lämmöt seilaa mittarissa, niin laittaisin myös lämpötila-anturin vaihtoon.
Ei ne mulla ainakaan seilaa, kyllä se on hyvin jämähtänyt tosiaan siihen 50 asteen tuntumaan.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Termostaatti mokkulassa on kiinni lämpötila-anturi.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

ja vielä kerran aiheeseen... huomenna olis tarkoitus ottaa operaatioksi termarin vaihto. voisiko joku siis jeesata amatööriä ja kertoa mistä päin termaria kannattaa alkaa etsimään :-D

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

156 V6 termostaatti "mokkulassa" ei kyllä anturia ole... en tiedä missä se on.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

V6 kirjoitti:http://tinyurl.com/txvvl sivu 11
Kiitos kiitos :-D Vaik termarin vaihto kyl ens viikkoon meneekin. Sitä kun ei ihan perus autovaraosaliikkeistä löytynyt, kuvastot tunsi vain 2 litraseen asti. Muukkonen lähetti sen tänään matkaan, kuluineen 60€ Jahha, siinä menee näköjään tiivistekin uusiksi. Eikä se sisälly termari pakettiin, tuskinpa Muukkonen sitä mukaan ymmärsi laittaa. Onkos tuo tiiviste mahdollisesti samanlainen kuin 2 litrasessa ?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tuskin tiiviste on samanlainen, koska koko termari on tessussa ihan eri näköinen.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Doodi, torstaina puolenpäivän jälkeen tilasin muukkoselta termarin ja eilen se tuli jo normi-postin mukana kotiin. Ja olihan se sinne mukaan tiivisteen laittanut, kun tiesi et se menee pachaks. Vaihto oli helppo ja nopea :) Ja nyt on taas lämmöt normaalisti siellä 70 asteen paremmalla puolen :)

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Joo kutoseen vaihto on helppo kun se ei edes sylje nesteitä pahemmin pihalle vaihdon yhteydessä, toisin kuin tessu.

pomeko
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Helmi 2005, 13:04
Paikkakunta: Forssa

termis

Viesti Kirjoittaja pomeko »

ite jouduin lisäämään n. 3L termarin vaihdoin yhteydewwwwä, ku7n pääsi ne glykoliy valahtamaan maahan
Teoriassa teorialla ja käytännöllä on eroa, käytännössä ei....

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kuinkas on kokemuksia 155 Superin lämmöistä ehjällä termostaatilla??

Meillä ei ainakaan nykysellä nouse talvella 70 ylemmäs, kesällä kyllä 90 paikkeille...nokkaa on peitetty ja pohjaan voisi vielä lämpöpanssarinkin väsätä...

Kopissa ei tule hiki talvella ja jos nopeesti kääntää lämppärisäätimen siniselle ääriasentoon niin mittarin viisari heilahtaa ylemmäs.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

^Omasta ex 155 Superista kahden talven kokemuksella: vanhalla termarilla jäi lämmöt alle 60 jos oli yhtään enemmän pakkasta, ja pidemmällä reissulla kun peitti edestä kaikki kolot paitsi keulakolmion niin päästiin n. 75:een.

Vaihdon jälkeen neula osoitti talvella lukemaa 73 astetta ilman mitään keulapahveja sun muita virityksiä. Ja minä ainakin tarkenin sisällä ihan hyvin (hiki ei tullut, mutta eihän autoillessa pidä hiki tulla :lol: ). Kesällä sitten mentiin 75-95 lukemissa säästä ja liikenteestä riippuen.

Ko. autossa oli tuo automaatti-ilmastointi ja -lämmityslaite niin ei tullut kokeiltua noita ääriasentosäätöjä.

Avatar
Mikke
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 15:23
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Mikke »

jiiässä kirjoitti:Kuinkas on kokemuksia 155 Superin lämmöistä ehjällä termostaatilla??
Muistelen, että aikanaan omaan 155 Superiin vaihdettiin normaalia kuumempi termostaatti. Se tehtiin Fiatin (olikohan Brava?) termostaatista yhde tai pari auki poraamalla. Tästä muutostyöstä taisi olla oikein maahantuojan huolto-ohje.

Ei se vaihto ihmeitä tehnyt, mutta kyllä se varmaan hiukan auttoi. Lämpömittarin lukemia en muista enää millään... ... onhan siitä melkein kymmenen vuotta.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

jiiässä kirjoitti:Kuinkas on kokemuksia 155 Superin lämmöistä ehjällä termostaatilla??
Tasan samat kokemukset kuin Pepperonillakin, ja tarkeni siinä tarpeeksi lähes -30 asteen pakkasillakin vaikka oli kateellisten haukkumat kylmät nahkajakkarat vielä autossa :wink:

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Tuodaan nyt omatkin kokemukset julki, kun pakkaset vihdoin alkoivat.
Viime talvena about -10 asteen kelissä lämmöt nousivat johonkin 50 ja 70 asteen välimaastoon, jonka vuoksi termari vaihdettiin maaliskuussa motonetin tarvikemokkulaan, ja nyt samanlaisessa kelissä lämmöt nousee pari viisarin leveyttä yli 70:n. Luonnollisesti kabiini lämpenee nopeammin, eikä maantiellä enää tarvitse pitää lämpöpotikkaa kaakossa.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Mä vaihdoin kans omaani marraskuussa Motonetistä hankkimani Vernetin termostaatin). Vanhalla termarilla lämmöt eivät meinanneet nousta enää yli 60 asteen. Uudella termarilla lämmöt nousee aluksi yli 90 asteen (mittarin mukaan), jonka jälkeen termari aukee ja lämpö tasaantuu jonnekin 80 asteen yläpuolelle. Toimi hyvin eilen 20 asteen pakkasessa.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Sain aikaiseksi minäkin termarin vaihdon. Ennen lämpeni hitaasti ja kabiini ei lemmennyt oikeastaan koskaan kunnolla lyhkäsillä kaupunkipätkillä. Matka-ajossakaan ei lämmöt nousseet juuri yli 70:n. Vaihdon jälkeen neula heilahtaa nopeasti (parin kilometrin matkalla) 90 asteen lukemiin ja pysyy siinä vähän alle ysikympissä. Sisälläkin tarkenee taas. :-) Pitiköhän tuonkin kanssa jahkailla näin kauan...

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

JTS 2.0 taitaa käyttäytyä tässä kohden erilailla kuin TS ja V6. Lämmöt laskee tyhjäkäynnillä helposti ja maantiellä heiluu välillä 70-90 astetta. (itsellä sama toteutunut kahdella eri yksilöllä molemmat aika uusia kulkineita)Johtuu ilmeisesti laihaseosmoottorin paremmasta hyötysuhteesta ja ainakin pienemmästä hukkalämmön määrästä.
Samaa muissakin merkeissä, esim. VAG FSI on huono lämpenemään tyhjäkäynnillä.
EDIT: tuli hieman tautologiaa ylempien viestien kanssa

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4140
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Veikkaan että liittyy enemmän anturin tyyppiin, sijaintiin, signaalin mahd. suodatukseen jne? Tämä olettaen että lämpöä kabiinissa riittää?
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
enial
Viestit: 50
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 20:45
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja enial »

Kertokaas viisaammat mikä mun yksilöä vaivaa kun lämmöt ei nouse näillä pakkasilla (-15...-20C) 20min ajossa edes yli 50 asteen.

Itse epäilen vahvasti termaria mutta Deltassa ovat vaihtamassa anturia. Onko 156 2.5 V6:ssa niin hieno termari, että pelkkä anturi vika pitää koneen noin kylmänä? Tarkennuksena vielä että sisätilan lämmötkään ei nouse tossa 20 minsan ajossa.

Viime viikolla tuli pitempää ajoa kun oli ainoastaan muutama aste pakkasta. Sillon lämmöt oli kaupunkiajossa 90 asteessa mutta motarilla putos alle 60 asteen.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Jos ei sisälläkään lämmöt nouse niin en kyllä ymmärrä muuta kuin että termostaatti sieltä on väsynyt. Ne ovat ihan kulutustavaraa. Tuo monesti mainittu 70 astetta on omienkin havaintojen mukaan raja, jos paljon sen alle jäädään matka-ajossa, niin vaihtoon vain.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Tuli kans vaihdettua termostaatti tuohon 2.0TS 156:seen. Kait se on anturissa/mittarissa vika kun uusikin 88 asteinen termari aukeaa 70 asteessa.. Edellisen kerran termari oli vaihdettu 2005, joten eipä sen olisi vielä pitänyt huono ollakaan.. Tulipahan kokeiltua.
Kimmo

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Kyllä kelilläkin on merkitystä - oon nyt kahtena päivänä ajellu 159:llä ja 147:lla ja kauan kestää, jos ajelee isoilla vaihteilla ei tahdo lämpö nousta yli 70. Mutta kun tulee hiukan matelua lämmöt nousee 90:een ja sen jälkeen pysyy myös siellä .

En kyllä itte menis ulos nököttään konepellille 30 pakkasessa - on varmasti suht viileetä satkun nopeudessa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Onneksi tuli vaihdettua syksyllä termostaatti kun alkoi lämmöt pudota. Viime yönä töistä tullessa pakkasta -30 ja lämmöt ensimmäisen kymmenen kilometrin ajon jälkeen kahdeksankymmenen tuntumassa. Eikä muitakaan pakkasongelmia ole ilmennyt. Täytynee koputtaa puuta eli tässä tapauksessa rattia... :lol:
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

kterkkila kirjoitti:Tuli kans vaihdettua termostaatti tuohon 2.0TS 156:seen. Kait se on anturissa/mittarissa vika kun uusikin 88 asteinen termari aukeaa 70 asteessa..
Sitten voi myös miettiä että miten nuo mittarin lukemat vastaa todellisuutta. Kun mulla on muistikuva että kerran testerissä käyttäessäni siitä näki myös koneen lämpötilan (?) ja se olisi ollut korkeampi kuin mitä lämpömittarin lukema.

Vastaa Viestiin