75TS:n kytkimen työsylinteri

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pee
Viestit: 448
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

75TS:n kytkimen työsylinteri

Viesti Kirjoittaja pee »

Tuossa eilen pääsi käymään niin, että kun autolla oli tarkoitus lähteä liikkeelle, niin kytkinpoljin painui kerralla hervottomana pohjaan. Tarkempi katselu auton ympärillä kiinnitti huomion nesteläikkään, joka on tullut vaihdelaatikon oikealta puolelta suurinpiirtein taka-akselin etutuen ja pakoputken alituksen kohdilta. Vika siis lienee joko metalliputkessa, kumiletkussa tai työsylinterissä. Luin kuitenkin täältä jonkin jutun yhteydestä, että myös painelaakerille menevä "lusikka" voi mennä poikki tai muuten saranaltaan, jolloin työsylinteri pääsee pullahtamaan ulos. Onko tuo mahdollista(tai todennäköistä) Twin Sparkissa? Ainakin Cardisc-levyllä olevat huoltomanuaalit viittaavat Milanoon(V6-malli siis) ja työsylinteri näyttäisi olevan erilainen. Jopa siis niin, että työsylinterin työntösuunta on kokonaan päinvastainen.

Itse en ole vielä tarkemmin kyennyt alle vilkaisemaan, mutta kaikki vinkit systeemin purkamiseksi otetaan kiitollisena vastaan. Tarvitseekos tuossa muuten poistaa pakoputken keskiosa? Lähteekö työsylinteri ilman taka-akselipalkin irrottamista? Tuleeko tiivisteet vaihtamalla yleensä kuntoon? Vai pitäisikö ostaa uusi? Onko pääsyliteriltä tulevassa metalli(?)putkessa ollut korrosiota, vai onko todennäköisempää, että kumiputki meni? Kytkin toimi ehkä hieman jäykästi jo pitemmän aikaa ja piti pientä narinaa, mutta outoa että se sitten meni kerrasta...

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Veikkaan työsylinterin tiivisteitä. Meni myös aikoinaan omasta ts:stä ja kerrasta meni sekin. Kumit vaihtamalla tuli kuntoon.

Eilen juuri otin toisesta autostani mm. työsylinterin pois kun avasin kytkimen.

Mielestäni keskiputki ja poikittaispalkki kannattaa ottaa pois. Saa lisää tilaa ja voi vaihtaa samalla vaihdelaatikon etukannatinkumit, jotka yleensä ovat rikki. Homma on muuten aika helppo, mutta de dion- pultin takaisinlaitto saattaa vaatia hieman kärsivällisyyttä ja sihtailua.

Työsylinteriin menee n. 20cm:n kumiletku jonka liittimet saattavat olla ruosteessa. Omasta aukesi kuitenkin ihan kivuttomasti. Työsylinterin ilmausruuvia kannattaa herkistellä kunhan saat sylinterin pöydälle.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Abarth kirjoitti:Veikkaan työsylinterin tiivisteitä. Meni myös aikoinaan omasta ts:stä ja kerrasta meni sekin. Kumit vaihtamalla tuli kuntoon.

Eilen juuri otin toisesta autostani mm. työsylinterin pois kun avasin kytkimen.

Mielestäni keskiputki ja poikittaispalkki kannattaa ottaa pois. Saa lisää tilaa ja voi vaihtaa samalla vaihdelaatikon etukannatinkumit, jotka yleensä ovat rikki. Homma on muuten aika helppo, mutta de dion- pultin takaisinlaitto saattaa vaatia hieman kärsivällisyyttä ja sihtailua.

Työsylinteriin menee n. 20cm:n kumiletku jonka liittimet saattavat olla ruosteessa. Omasta aukesi kuitenkin ihan kivuttomasti. Työsylinterin ilmausruuvia kannattaa herkistellä kunhan saat sylinterin pöydälle.
kannatta myös tarkistaa sylinterin ja siellä olevan männän kunto, jos sylinteri on väljä niin ei kestä kovin pitkälle vaikka tiivisteet vaihtaakin, omassa Alfassa kun mäntä pyörähti sylinterin sisällä lähes poikittain johtuen sylinterin väljyydestä, vaihtoon meni siis koko
hässäkkä mäntää lukuunottamatta...

ja tosiaankin keskiputki ja poikittaispalkki kanatta iroittaa, helpottaa olennaisesti hommaa... :)

Vastaa Viestiin